bitloos met nevzorov(de waarheid!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:06

B, zijn nog niet zo lang geleden voor het eerst gestart. Paardje doet het trouwens super, nu baasje nog hihi :P

KiWiKo

Re: bitloos met nevzorov(de waarheid!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:10

hihi lief :) :) b is huppeltjes voor een paard, dan mag die nog een grasbuik hebben.......... straks als je in het M komt, en de wendingen worden krapper, de afstanden worden zo dat je paard een meter lang mag zijn in de galop........ dan gaat dat niet meer passen, dan moet ie lenig, fit en slank zijn :) :)

Leuk dat ie het zo lekker doet joh!!! :) plezier in het werk is het allerbelangrijkste :)

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:13

ja ik weet hoe het wordt in de M, maar weet zeker dat mijn paard daar geen moeite mee gaat hebben. Hij zit nu super straks in zn velletje, wordt 6x per week getraind en zit echt mooi in de spieren. En om hem zo straks te houden moet hij eigenlijk 24 uur per dag kunnen eten, anders wordt hij te dun. (bloed paartje, snel nerveus, snel te dun, je kent het wel ;)) Daarom kan hij in de winter ook niet 24/7 op het land, dan staat hij binnen met onbeperkt voordroog, anders wordt hij echt te dun en verliest hij gewoon al zn spieren...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:17

hihi dus grasbuik zit er bij hem niet in :D :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:18

Kun je dan geen onbeperkt voer geven buiten in de winter? Dat kan toch ook? Gewoon even een vraagje uit nieuwsgierigheid, hoor. ;)

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:24

ja heb ik geprobeerd, maar zichzelf warm houden (ondanks dek) kost hem toch meer energie. Ach en hij staat in een loopstal die groter is dan de gemiddelde paddock samen met zn beste maatje, dus hij vermaakt zich prima :) (Ik ken een hoop paarden die het een stuk minder hebben getroffen ;))

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:15

Joopie, klinkt als een superplek voor je paard. :j
Fijn dat je hem zo kan houden en je bewust bent van hem als wezen paard met zijn individuele behoeften. :)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:30

Ik denk dat tegenwoordig het besef er echt wel is bij de meeste mensen dat paarden veel en met vriendjes naar buiten moeten. Helaas is dat gewoon niet voor iedereen 24/7 mogelijk. Ik noem maar een paar redenen die bij mij in de omgeving spelen. Het is kleigrond dus het wordt 1 grote blubberboel als het veel regent en particulieren mogen hier geen bakken, paddocks, uitloopstallen, inloopstallen en dergelijke neerzetten ook al hebben ze wel genoeg land om eea te realiseren. Dus dat betekent dan 24/7 in de blubber 's winters zonder schuilmogelijkheid. Het lijkt ook wel alsof er steeds meer regen in 1 keer valt zodat de blubber alleen maar erger wordt. Verder zijn er hier een jaar of 8 geleden heel veel paarden gestolen 's nachts, ik kan je verzekeren dat die mensen die dat is overkomen en die een stal hebben voortaan hun paard 's nachts altijd binnenzetten.
Mensen die hun paard onder goede omstandigheden de hele tijd buiten kunnen laten staan zijn te benijden maar ik vind het niet zo fijn als deze mensen dan gaan afgeven op mensen die die mogelijkheden niet hebben. Ik denk dat een paard dat 's nachts binnen staat ook best een goed leven kan hebben. En natuurlijk is een paard een speeltje van de mens zoals Goofy al aangaf, net als een hond (en misschien soms ook wel een kind). Maar er zit een groot gebied tussen de ideale manier van paarden houden, altijd buiten, en een totaal onacceptabel manier namelijk altijd binnen. Ik zie dat steeds meer mensen het zo goed mogelijk proberen te doen wat dat betreft. En bedenk dat ook niet iedereen kinderen onder "ideale" omstandigheden kan houden.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:36

Klei grond is idd echt niet ideaal, hebben we hier ook. We hebben 10 hectare land en aan het eind van de winter hebben we vaak nog maar 1 hectare over voor de lente, de rest is dan helemaal kappot getrapt. Gelukkig hersteld het land snel, maar in de winter wordt het heel snel blubberig. Wij hebben hier in verhouding veel land op niet al te veel paarden, maar in het westen is dat vaak andersom, en dan kun je met klei grond echt niks beginnen. :n

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:43

Hermelientje schreef:
Ik denk dat tegenwoordig het besef er echt wel is bij de meeste mensen dat paarden veel en met vriendjes naar buiten moeten. Helaas is dat gewoon niet voor iedereen 24/7 mogelijk.

Ik denk het niet. Op internet misschien wel, maar daarbuiten?
Ik ken een aantal stallen waar een prachtige hit-actief is gebouwd, maar waar van de 70 paarden die er op stal stonden, welgeteld 2 (!) naar de hit-actief zijn gegaan. De rest staat allemaal gewoon op stal, ze hebben wel allemaal een apart paddockje :+
Ik niet begrijp :n

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 23:40

Sanne, ik ken hier in de buurt ('t Gooi) ook heel veel stallingen/maneges waar de paarden niet naar buiten kunnen. Geen paddock, niets. Die mensen daar zitten ook niet hier op bokt, over het algemeen. :+

Sommige van die paarden staan bij ons in de zomer op het land, varierend van enkele weken tot enkele maanden. Ik ben degene die de advertenties plaatst in het voorjaar ;) voor mijn stallingseigenaren. Aangezien ik een type ben, die vrij snel in gesprek gaat met mensen (sociaal typje ;) :D ), moet ik vaak vast stellen dat mensen zich er inderdaad helemaal vaak niet bewust van zijn. Ik vind dit ook ongelofelijk :\ , maar wij hier op bokt lezen over het algemeen toch wat meer waarschijnlijk, discussieren er over en verdiepen ons meer in bepaalde onderwerpen rondom het houden van paarden.

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 23:51

tjee wat naar, maja ik hoop dat ie de waarheid spreekt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:01

Hermelientje schreef:
Ik denk dat een paard dat 's nachts binnen staat ook best een goed leven kan hebben.

Sterker nog; ik kan mijzelf niet aan de indruk ontrrekken dat mijn paarden het winterdag en bij kou en regen aan het eind van de middag wel heel erg graag naar binnen willen. En dat terwijl ze buiten voldoende ruimte hebben, gezelschap, en er altijd wel een plekje is waar ze niet in de prut hoeven staan. Ook is er altijd ruwvoer beschikbaar bij ons in het land.

Dus ik denk dat een paard heel gelukkig kan zijn bij een goede balans tussen stalling en weidegang en dat je echt geen boeman bent als je je paard snachts op stal zet.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:13

Mijn paardjes staan ook constant buiten, zelfs afgelopen winter bij die vriestemperaturen. ze hadden wel constant hooi ter beschikking, en onder hun 2 ging er een baal van 400kg per week door. denk niet dat ze hun schuilstal zijn ingeweest.
het is wel een gedoe om iemand te vinden die zijn wei verhuurt in de winter. Tegenwoordig valt dat zwaar, dus kan ik wel begrijpen dat sommige mensen hun paard in de winter op stalling zetten. Als ik de reacties van sommigen lees, hier op bokt, ivm mensen die dit doen, dan schaam ik me toch wel. Want volgens die zouden mensen die hun paard op stal zetten, eigenlijk geen paard mogen hebben. Dat vind ik er wel over. Als je in de stad woont, heb je gewoon geen mogelijkheid om een wei te hebben. Ik vind dat men realistisch moet blijven. Geen enkele situatie is perfect. En als je de lijn doortrekt, dan zou je ook niet mogen rijden, want daarvoor is een paard niet gemaakt. of moeten ze hectares grond hebben om op te lopen. Een paard op stal is niet ideaal, maar zijn ze daarom slechter af? ik vind van niet. Paarden die in een stal zijn opgegroeid, weten niet beter, en voelen zich hier ook prima in. En zelfs de dierenbescherming weet nog niet dat paarden in de winter beter af zijn. Denk dat velen hierdoor hun paard ook binnenzetten, om problemen te vermijden met al die instanties....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:34

Meliciana, ik vind dat een paard absoluut niet op hoort te groeien op stal. :n
Een jong paard hoort buiten in de groep. Goed voor de weerstand, de groei en voor het sociale gedrag.

Een paard wat overdag heerlijk buiten kan staan in de groep en 's nachts op stal staat, daar heb ik persoonlijk geen enkel probleem mee. Alleen maak ik de mijne daar nou net weer niet gelukkig mee, maar doet een ander dat wel bij zijn/haar paarden, zul je mij niet horen.

Paarden horen in elk geval niet 24/7 op stal. En ook niet 23/7. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:57

Eens. Ik vind een paard ´s nachts op stal ook totaal geen probleem, maar overdag buiten is imo toch wel een must, hoor ;)

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:44

Twiggy2008 schreef:
Meliciana, ik vind dat een paard absoluut niet op hoort te groeien op stal. :n
Een jong paard hoort buiten in de groep. Goed voor de weerstand, de groei en voor het sociale gedrag.

Een paard wat overdag heerlijk buiten kan staan in de groep en 's nachts op stal staat, daar heb ik persoonlijk geen enkel probleem mee. Alleen maak ik de mijne daar nou net weer niet gelukkig mee, maar doet een ander dat wel bij zijn/haar paarden, zul je mij niet horen.

Paarden horen in elk geval niet 24/7 op stal. En ook niet 23/7. :n

zeg ik ergens dat ze in een stal HOREN op te groeien? mss moet je alles eens lezen, en niet 1 ding uit zijn context halen. maar dat is dan ook mijn pleidooi :P . Als iemand iets doet of schrijft, moet je gans het plaatje errond bekijken/lezen, en niet subjectief gaan filteren om toch maar iets aan te vallen. En dat bedoel ik dan ook ivm paarden op een stal houden.... niet iedereen heeft de fantastische mogelijkheid om ze constant op weide te houden...

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:24

Ik snap dat er niet altijd voldoende weiland is, maar paddocks moet toch wel lukken ofniet? Ik ben niet van mening dat mensen geen paard mogen hebben als die op stal staat de hele dag, maar het is wel zo dat ik nooit en te nimmer zelf een paard in die omstandigheden zou willen houden en ik ook nooit een paard zou willen hebben die ooit langere tijd zo is gehouden. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:31

meliciana schreef:
Paarden die in een stal zijn opgegroeid, weten niet beter, en voelen zich hier ook prima in.

Nou Meliciana :? , met bovenstaande ben ik het dus oneens.
En ik ben het ook oneens dat mensen maar een paard aanschaffen om het paard dus 24/7 op stal te houden. Koop dan geen paard, wees dan gewoon zo eerlijk dat je geen paard kunt houden.

En nee, dat zeg ik niet om aan te vallen. Ik zeg dat, omdat ik het niet eerlijk vind naar een paard toe.
Iedereen moet verder zelf weten wat hij/zij doet, tuuuuuuuurlijk, maar dan hoef IK het er nog niet mee eens te zijn? ;)
Een paard hoort nou eenmaal veel te bewegen, hoort nou eenmaal met kuddegenoten te staan en al helemaal als ze jong zijn! Daar kan ik niets aan doen, hoor, het is gewoon een feit. Dat veel mensen daar niet aan willen, omdat ze koste wat het kost een paard willen hebben, tja...... daar kan ik ook niets aan doen. Ik vind dat wel heel erg voor die paarden. ;(
Ik ken er genoeg die zo gehouden worden en niet eens, omdat er geen plek buiten is, want dat is hier zat. :j

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:50

Twiggy2008 schreef:
meliciana schreef:
Paarden die in een stal zijn opgegroeid, weten niet beter, en voelen zich hier ook prima in.

Nou Meliciana :? , met bovenstaande ben ik het dus oneens.
En ik ben het ook oneens dat mensen maar een paard aanschaffen om het paard dus 24/7 op stal te houden. Koop dan geen paard, wees dan gewoon zo eerlijk dat je geen paard kunt houden.

En nee, dat zeg ik niet om aan te vallen. Ik zeg dat, omdat ik het niet eerlijk vind naar een paard toe.
Iedereen moet verder zelf weten wat hij/zij doet, tuuuuuuuurlijk, maar dan hoef IK het er nog niet mee eens te zijn? ;)
Een paard hoort nou eenmaal veel te bewegen, hoort nou eenmaal met kuddegenoten te staan en al helemaal als ze jong zijn! Daar kan ik niets aan doen, hoor, het is gewoon een feit. Dat veel mensen daar niet aan willen, omdat ze koste wat het kost een paard willen hebben, tja...... daar kan ik ook niets aan doen. Ik vind dat wel heel erg voor die paarden. ;(
Ik ken er genoeg die zo gehouden worden en niet eens, omdat er geen plek buiten is, want dat is hier zat. :j

En het is ook een feit dat dit realistisch niet altijd mogelijk is. ik woon ook op "den buiten", maar ik moet ook verdomd fel zoeken om een weide te vinden; het is niet omdat er plaats genoeg is, dat je het nog kan krijgen. ik vind dat je het nogal vrij naief voorstelt. Dan mogen we ook geen honden houden, want die horen ook buiten in de wildernis te lopen, dan mogen katten ook niet binnenshuis gehouden worden, enzovoort. Een beetje begrip kan nooit kwaad. En die mensen, die toch een paard op stalling zetten, zijn daarom geen slechtere eigenaars dan degenen die ze wel op een wei KUNNEN zetten. In het centrum van brussel bv. is geen sprietje groen meer te vinden, moeten die mensen daarom hun passie opgeven? ah nee, die gaan mss beter op een manegepaardje hobbelen, dat 5 uur per dag zijn rondjes moet doen. Het valt me op hoe kortzichtig mensen soms toch wel zijn in hun eigen perfecte wereldje....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:57

Nu, als ik in het centrum van een stad zou wonen, zou ik idd geen paard kopen, paarden horen imo niet in de stad. Je passie dan maar op moeten geven, vind ik wat egoïstisch gesteld.
Ik vind het welzijn van een paard belangrijker dan een menselijk pleziertje, en imo komt dat welzijn ernstig in het gedrang als een paard midden in de stad gehouden wordt.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:04

Yamcha schreef:
Nu, als ik in het centrum van een stad zou wonen, zou ik idd geen paard kopen, paarden horen imo niet in de stad. Je passie dan maar op moeten geven, vind ik wat egoïstisch gesteld.
Ik vind het welzijn van een paard belangrijker dan een menselijk pleziertje, en imo komt dat welzijn ernstig in het gedrang als een paard midden in de stad gehouden wordt.

dus geen maneges meer? geen sport meer? komaan, dat bedoel ik. 90% is begonnen op een manegepaard. sorry, maar is dat paardenwelzijn? paarden zijn sowieso niet gemaakt om bereden te worden. dus, waarom doen jullie het dan nog? paarden horen niet op een weitje te staan van een paar ha, want zij moeten onbeperkt kunnen lopen. dus, geen paard houden? het leven is niet zwart-wit, maar soms ook grijs. En nog goed dat er mensen die toch nog een stalling willen betalen, en ondanks het gebrek aan weide hun paard toch nog een zo goed mogelijk leven willen geven, anders zouden er veel in de vleesmolen belanden. ah ja, kinderen in het midden van de stad, dan komt het welzijn van hen ook in het gedrang? dus, geen kinderen meer krijgen...? :P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:08

Ik zou inderdaad met een kind ook liever niet in de binnenstad wonen. ;)
Ben niet voor niets destijds verhuisd naar een dorp waar ze nog buiten kunnen spelen. En maar goed ook, want mijn kind houdt niet van binnen zitten. Die wil naar buiten, elke dag weer. :D

En zou ik in de stad wonen EN een paard willen houden, dan zoek ik wel een plekje buiten de stad. Zou voor geen miljoen op een manege in de binnenstad willen staan. Noem jij dat maar kortzichtig, ik vind het kortzichtiger als je niet van tevoren nadenkt over het aanschaffen en houden van een paard (of welk ander huisdier dan ook). Je dient gewoon rekening te houden met wat je een dier te bieden hebt.
Zo moeilijk is dat niet, hoor. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:10

@ meliciana: Hoezo komt het welzijn van een kind in het gedrang als het geen paard kan rijden?
Misschien moet je eens accepteren dat het paard zelf ook rechten heeft, en paardrijden daarom gewoon niet altijd en overal kan. En als je de mogelijkheden niet hebt om een paard op een paardgerichte manier te houden, dan ook geen paarden.
Overigens wens ik ook niet bij een manege te rijden waar de paarden op een imo paardonvriendelijke manier gehouden worden. Daar wil ik niet aan meebetalen.

Een kind in de binnenstad...... sja, vind ik ook niet ideaal. Net als honden in de stad, vind ik ook sneu. Mijn kat hou ik ook niet binnen, trouwens, en mijn honden lopen haast altijd los (oh, en ik heb er 2, omdat honden roedeldieren zijn).

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:15

Als ik geen plek zou hebben om mijn paard overdag in het land te kunnen doen (of paddock) zou ik ook geen paard nemen, zou gewoon stoppen met rijden en door sparen tot ik die mogelijkheid wel heb. (en als dat nooit gaat lukken is dat heel jammer). En nee ik zou ook geen hond nemen als ik daar geen ruimte/tijd voor heb, en als ik kinderen zou willen zou ik er eerst voor zorgen dat ik ze een fatsoenlijk leven kan bieden anders begin ik er niet aan. Ik zou het jammer vinden als ik daarom moet stoppen met paardrijden maar ik zou er persoonlijk geen enkele lol aan beleven als ik mijn paard in een hok zou moeten opsluiten de hele dag.

Daarnaast denk ik dat er bij bepaalde stallen veel meer uit te halen valt maar dat de meeste mensen er gewoon geen zin in hebben. De meeste pensionstallen hebben wel ruimte voor drie bakken, een stapmolen en een solarium maar een paddock is geen ruimte voor?