Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Onze kat kon dat ook zo heerlijk
)Lusitana schreef:Of verschrikt opkijken als ze betrapt worden met iets dat ze eigenlijk niet mogen doen. Natuurlijk kun je het uitleggen dat ze bang zijn voor straf, maar dat betekent denk ik op zich wel dat ze weten dat ze straf verdienen....dus een geweten hebben.
Ideeën of andere ervaringen daarin daarover?
Citaat:Natuurlijk kun je het uitleggen dat ze bang zijn voor straf, maar dat betekent denk ik op zich wel dat ze weten dat ze straf verdienen....dus een geweten hebben.
Ideeën of andere ervaringen daarin daarover?
).
)Citaat:Welnee, het is gedrag op basis van ervaring; ontwijken van 'straf'. Ze wéten wat wel/niet de bedoeling is en anticiperen op basis van hun ervaring. Hoe slechter de ervaring hoe 'schuldbewuster'.
Citaat:Zoals achterbaks, schuldbewust en stiekum nogal menselijke interpretaties zijn van gedrag. Ze geven een waarde aan die niet juist is in dit verband.
randalinpony schreef:Kortom, we zijn weer op een punt belandt waar we al waren.
jasmijn78 schreef:Jullie proberen elkaar af te troeven met de meest ingewikkelde, ingenieuze theorieen.
randalinpony schreef:Er is altijd sprake van interactie tussen mens en dier: wanneer een dier merkt dat bepaald gedrag wordt opgemerkt en iets oplevert, zal hij dat vaker uitvoeren.
Een gevoelige trainer met een diepgaande kennis van paardengedrag zal meer gedragingen van zijn dier opmerken en daar sneller de juiste betekenis aan kunnen geven.
Mijn ervaring is dat wanneer je dier ondervindt dat jij open staat voor zijn signalen, hij zelfverzekerder, opener en 'losser' wordt in de omgang.
Mijn ervaring is ook, dat zulke paarden door hun omgeving als zeer prettig en als 'bijzonder' worden ervaren.
Kennelijk heb jij een relatie met je paarden die hen in staat stelt zich te uiten en ben jij ook in staat een juiste interpretatie aan dat gedrag te geven. Heel mooi!
Hermelientje schreef:Jammer dat in jouw beleving mensen die met een leuke en interessante uitwisseling van ideeën bezig zijn (misschien wel in de hoop wat van elkaar te leren en elkaar beter te leren begrijpen) bezig zijn met een "wedstrijdje".
Theorie bevestigend
Lusitana schreef:Als je ooit een kind betrapt heb met een hand in de koektrommel , weet je hoe schuldbewust eruit ziet.
Dus ik weet niet hoe dat er bij een paard uitziet...Lusitana schreef:Uitdrukkingen zijn moeilijk te omschrijven.
KiWiKo schreef:Ik heb nog nooit een losgebroken ponie schuldbewust uit de hooitas zien eten..........