Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 00:09

Starbreeze schreef:
Misschien is er ook een supplement te vinden waar dat specifiek in zit. In die ik heb zit wel suiker. De pillen die ik zelf had waren die van Bloem: L Carnitine.

Ik heb een poeder bestelt zonder toevoegingen. Heb vandaag ook lucerne zonder toevoegingen gehaald en lijnzaad besteld.
We zullen zien.

Gast5428, volgens mij was Ferro nog niet eens geboren toch in de tijd van bovengeplaatste foto's?
Of vergis ik mij?
Al denk ik overigens niet dat dwangvrije sport ooit bestaan heeft.

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 00:12

Oh nee ik vergis mij inderdaad.
Heruto is natuurlijk 2 jaar jonger dan Ferro, zijn beide kwpn gefokt. Dom van mij 8)7

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 07:53

En hier zijn we het zomaar eens Gast5428. :j Ik heb wel eens les gehad van marlies. Prima les, daar niet van. Maar wat er achter de schermen soms gebeurde, daar lusten de honden geen brood van. Trouwens, dat gold ook voor andere topstallen. Of dat nu nog steeds zo is? Ik kan me niet voorstellen dat het nu allemaal engeltjes zijn geworden.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 08:33

@vur: ik kan bevestigen dat dat nog steeds zo is..Tijd is geld.. De meeste echte sport paarden hebben echt geen leven! Maarja dat zijn helaas wel de Namen die er toe doen!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 09:35

Starbreeze schreef:
ChocooPrins schreef:
Sanne interessante uitleg! Bedankt daarvoor!
Fransje inderdaad, dat is ook van toepassing op mijn paard!
Simpelman, inderdaad. Geen fijn beeld in dat filmpje, weet niet goed waardoor het komt de ruiter zit niet te flossen ofzo, dus misschien wel iets anders aan de hand.

Starbreeze, ik vind het moeilijk om je opbouwende commentaar te geven. Omdat ik een andere manier van rijden heb. Maar zie natuurlijk ook wel dat er zeker verbetering in zit! En ga het toch proberen om iets opbouwend te formuleren.
Wat zou er gebeuron zonder chambon?
Ik zou het persoonlijk niet gebruiken. Maargoed jij kent je paard beter dan ik natuurlijk. Dus je zal wel een goede reden hebben.
Ik zou dus zonder chambon van daaruit rijdens naar een iets meer aangespannen kader, om het maar zo te verwoorden. Door hem net iets eerder de grens aan te duiden door een waarstandbiedende hand. Letterlijk van je been naar je hand dus, nu vind ik het dus ook iets te slap... Hij moet zich vooraan overlopen om bij te kunnen houden. Hij valt dus naar mijn gevoel teveel op de voorhand.

Sizzle! Wat fijn van de stalbaas! Hoop echt dat het helpt!!
Vind het ook een mooi plaatje van Coby. Had die nog niet eerder gezien. Heel leuk om het zo te zien.

Zonder chambon gaat op zich ook wel maar mét is net wat makkelijker lijkt het. Zal hem weer eens in de kast leggen, zien wat er gebeurt.

Wat verderop in de training ga ik er ook wat meer aan rijden, met beleid want we moeten wel steeds terug kunnen komen met zachte hand. Iets meer begrenzen snap ik niet, ik vind juist dat hij zijn neus er meer uit moet. Ook deel ik je mening van het op de vh gaan niet, hij loopt op eigen benen, maakt zijn passen af en zoekt geen steun op mijn hand. Dát is wel eens anders geweest ;) toen dramde hij in mn hand maar door en door en kwam ver achter de ll. Wel fijn dat je kunt zien dat we vooruit gaan, tx :)

En dan keek ik je 2de filmpje, gaat altijd zo snel hier dat ik de tijd niet heb te kijken. En daar doe je wat ik bedoel haha.
Natuurlijk moet je alles met zachte hand, begrenzen wil niet automatisch een harde hand zeggen.
Wat ik denk van het 2de filmpje is dat hij inderdaad nog meer neusje eruit moet, maar denk dat je daar dan al heel erg veel verlangt. Hij moet daar net iets meer zijn hals IN laten zakken, en ik bedoel niet in hoogte. Maar dat de bovenhalsspier er iets meer bovenop komt zeg maar, vanuit de schoft.
Ik zou vanuit die houding heel fijn schakelen, komt vanzelf wel.
Verder wou ik gisteren nog zeggen, en was het dan precies vergeten, het lijkt alsof je erg moeite doet, probeer wat minder te 'rijden', laat je meer opgooien zodat je bijna niet uit je zadel komt met lichtrijden. Met de tijd zal je meer in je paard zitten. Zal je met heel weinig kunnen schakelen. En het is ook gewoon fijner rijden zo. :j

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:03

2e filmpje is hij nog wat meer opgepakt idd. Dat is onze volgende fase, maar eerst moet hij hier sterker worden. Alhoewel hij niet veel meer verandert in takt en regelmaat wanneer ik hem oppak, deed hij eerst wel. Dat hele lage en lange gebruik ik om los en uit te rijden en als beloning tussendoor. Ik probeer zo min mogelijk te doen zelf, ms is het niet heel zichtbaar maar hij heeft flinke beweging met zijn rug, kan wel gaan doorzitten maar heeft zo weinig nut nu vind ik. Doe dat maar kleine stukjes.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:09

Wie klein begint kan groot eindigen.
Liever korte stukjes dat het wél goed gaat dan lange stukken bluhhh zegmaar.

Kracht moet je opbouwen en daar gaat tijd en training in zitten.
Ik mag graag verruimen in pas en cavaletti lopen met een ontspannen paard.
Vanzelf houden ze het hogere langer vol.
Daarnaast krijg je er wat bij... omdat je die billen traint gaan ze makkelijker hun gewicht op hun achterhand verplaatsen.

Lekker km blijven maken dus en lekker afwisselen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:11

Anoniem schreef:
Coby van baalen, tja, daar wil je als paard echt niet zijn. :n
Zogenaamd vriendelijke manier van rijden maar in werkelijkheid worden de paarden gedrild.
En de paarden maar volproppen met medicijnen. Bij Ferro voor de stal stonden heel wat potjes en dat was in zijn gloriedagen.

Oh echt? En dat terwijl Coby er toch altijd prat op ging dat zij zo weinig mogelijk supplementen voerde aan de paarden. Vind de foto's van Coby die eerder geplaatst zijn een erg fijn beeld. Heb vroeger altijd tegen haar opgekeken. Ze is jarenlang mijn voorbeeld geweest.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 10:15

@Starbreeze,
Je zit mooi op je moeilijke paard.
Hij loopt nog wat onder je weg daarom heb je moeite met doorzitten.

Rijdt overgangen.
Draf > 1pas stap >draf > 1pas stap >draf, enz..
Halt 2 passen stap >halt > 2 passen stap halt
Laat hem zich niet opwinden, zoek naar minder volbloedactie, windt hij zich op ga dan wat anders doen.

Cavaletti

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:25

Ik heb het niet over doorzitten... Maar over licht rijden.
Nu het is hoe ik het zou doen, hoe iemand anders het doet is hij vrij in. Iedereen heeft zijn eigen weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:49

sanne83 schreef:
Simpelman schreef:
Mooie info Sanne83, dank je.
Kun je zeggen hoe je de onderrug los maakt?

Het wijst ook naar de zin van het diep doorstrekken in draf, het aanspannen van de buikspieren en links rechts wisselend aanspannen van de lange rug spieren moet een grote impact hebben.

Wat bedoel je precies met dat laatste?

Wat willen jullie weten over het losmaken van de rug? Als chiropractor?

Ja onder andere, ik bedoel: wat kom je tegen over het algemeen wbt rugproblemen (op welke plek in de rug het meest?), hoe los je het op, wat geef je voor advies? Begrijp dat je ook dierenarts bent?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 10:51

Ja, als je zin en tijd hebt @Sanne83, wat doe je als chiropractor om de lage rug los te maken?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:01

@simpelman, vind ik nu ook moeilijk, het evenwicht tussen actief vw en te langzaam. Ik oefen ná het voorwaarts ook wel het onder het tempo gaan. Dit doe ik dan bewust na het vw rijden en schakelen zodat hij actief blijft en terug komt op zachte hulp.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 11:05

Je paard vindt het vrijwel zeker ook moeilijk.
Overgangen, maar zacht blijven volgen, niet blokkeren.
Zoek naar de dans.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 12:06

Simpelman schreef:
Ja, als je zin en tijd hebt @Sanne83, wat doe je als chiropractor om de lage rug los te maken?

De lambada :D (zo ziet het er uit)
mijn paard zat in het begin vast in de lage rug en lendenen. Mijn dierenarts heeft hem daar toen los gemaakt. Ze pakt dan wervel voor wervel met een hand met de andere hand doet ze iets met zijn staart en dan trekt ze het achterste deel naar zich toe en vervolgens laat ze de rug bollen en hollen. En ze duwt dan op zijn bekken/heupen. Daarna zet ze naalden in een aantal meridianen om zijn spieren te laten ontspannen. Wel grappig want die van mij gaat dan altijd uitgebreid gapen.

Maar sanne kan dat vast veel mooier omschrijven.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:34

Starbreeze schreef:
2e filmpje is hij nog wat meer opgepakt idd. Dat is onze volgende fase, maar eerst moet hij hier sterker worden. Alhoewel hij niet veel meer verandert in takt en regelmaat wanneer ik hem oppak, deed hij eerst wel. Dat hele lage en lange gebruik ik om los en uit te rijden en als beloning tussendoor. Ik probeer zo min mogelijk te doen zelf, ms is het niet heel zichtbaar maar hij heeft flinke beweging met zijn rug, kan wel gaan doorzitten maar heeft zo weinig nut nu vind ik. Doe dat maar kleine stukjes.

Wou dochter mee laten kijken naar je filmpjes en de groei die je doormaakt, maar ze staan nu allen prive helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:52

damian23 schreef:
Simpelman schreef:

De lambada :D (zo ziet het er uit)
mijn paard zat in het begin vast in de lage rug en lendenen. Mijn dierenarts heeft hem daar toen los gemaakt. Ze pakt dan wervel voor wervel met een hand met de andere hand doet ze iets met zijn staart en dan trekt ze het achterste deel naar zich toe en vervolgens laat ze de rug bollen en hollen. En ze duwt dan op zijn bekken/heupen. Daarna zet ze naalden in een aantal meridianen om zijn spieren te laten ontspannen. Wel grappig want die van mij gaat dan altijd uitgebreid gapen.

Maar sanne kan dat vast veel mooier omschrijven.

Gut, kan ze mijn rug ook doen? 8-)
Alleen niet te hard aan mijn staart trekken .... ben zuinig op m'n haar

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 17:17

Lekker bezig hier. Mijn moeder heeft vandaag mijn paard zijn hoef gekopt. Ging per ongeluk tijdens het rollen in de box. Maar we hadden weer eens een retourtje huisartsenpost. Gelukkig is mams oke XD
Wel heerlijk gereden daarvoor. Hals strekken in galop gaat steeds beter. Ik voel nu zijn rug helemaal omhoog komen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 20:30

Daad bij woord gevoegd Sanne :D
https://youtu.be/eNjSVZkxL9Q

Zoontje mee om te rennen en springen en een emmer snoep.

Het geinige was dat ze voor de kerstshow van volgende week een sneeuwmachine aan het testen waren toen we de bak in kwamen :P 2 blije rennende kinderen door de sneeuwvlokken heen... nou hoe spannend kun je het hebben haha....

Meneer deed niks >;) was vooral bezig zijn Spaanse pas uit te voeren want ik rook natuurlijk naar snoep.

Toen langs de bak rennen, huppelen springen... Hij keek wel maar deed niks! Was weer bezig met Spaanse pas. Toen plastic zakje erbij, mwa werd toch wel een béétje spannend, vooral toen mijn zoontje zich verstopte en met zakje wapperend tevoorschijn sprong. Dat vond ie wel spannend, maar oké dat was ook wel heel eng natuurlijk. Later nog met het zakje hem geaaid, duurde even voordat dat mocht maar hij liet het wel toe.

Gaan we vaker doen dit :)

Als ie nou maar normaal blijft doen wanneer iemand daar gewoon loopt, dan is het goed.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:01

Wat goed dat je meteen geoefend hebt, Starbreeze. Handig zo'n zoontje :-)

Ik heb je andere filmpjes ook gezien. Heb jij ook een tijdje alleen in de stretch gereden, zoals horseware? Of pakte jij meteen de arbeidshouding erbij?

Mijn IJslander zat tot 2x toe vast in zijn lendenen (tweede keer wel al wat minder) en de osteopaat heeft inderdaad net zoiets gedaan als bij Damian. Alleen had ze volgens mij niet zijn staart vast? Vroeger was ik er wat sceptisch over, maar ik heb nu kunnen zien dat het echt werkt. Direct al na de behandeling zag je dat mijn paard zijn rug/lendenen al veel meer bewoog. Hij kon in ene ook weer achterwaarts met een gekanteld bekken (en met buiten stappen steigeren >;) ). Een paar dagen later begonnen met werken aan de hand, dat doet hij keurig. Longeren gaat beter als het was, maar mag nog wat beter. Ik heb 1x gereden en hij is losser en meer voorwaarts _/-\o_

Ik ben zelfs aan het kijken naar een bit, want meneer krijgt er zin in :D Na ja meer voor verfijning van de hulpen, maar stiekem ook omdat hij laatst (gelukkig zonder mij) zo de bak uit gesprongen is :wow:

Horseware, is jou dat kunststof bit nog goed bevallen?

Beterschap voor je moeder, Milkberry.

Ik ben trouwens benieuwd hoe het met Ankem en Sproet gaat :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:07

Een kunststof bit is toch juist minder vriendelijk?
Rubber of kunststof glijdt niet goed wanneer het vochtig is. En vochtig is het in demond.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:09

Haha zo klinkt het wel heel zielig...ze trok hem aan zijn staart. Het was ook eerder de staatwortel, dus helemaal daar waar de staart begint.

Starbreeze wat goed dat je direct geoefend hebt. Inderdaad, handig zo'n zoontje.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:15

@Jenny, ik heb net als Horseware de stretch goed bevestigd. Ik denk dat ik er een week of 6-8 over gedaan heb. Halsstrekken kon hij op zich wel maar hij kon dat niet volhouden en die werkhouding vond hij altijd moeilijk. Dus eerst onderaan begonnen, stretch écht bevestigd en daarna pas steeds wat hoger in proberen te stellen (tot het moment dat hij de ontspanning verloor of rennerig werd) en dat punt steeds opgezocht en ermee gespeeld. De laatste filmpjes geven wel een beeld van hoe hoog ik nu maximaal instel. Ik varieer nu vooral veel :)

En ja mn zoontje vond het geweldig om te doen haha, rennen op de manege, dat mag anders nooit :P

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:19

Ik heb ooit een osteopaat naar mn paard laten kijken (just checking, er was verder niets) en zij sloeg de staart om haar hand en zette de andere hand op de ribben en trok dan aan de staart.

Dit kun je zelf ook doen bij je paard. Heb ooit ergens de instructie daarvoor gezien. Zal even zoeken.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:20

Anoniem schreef:
Een kunststof bit is toch juist minder vriendelijk?
Rubber of kunststof glijdt niet goed wanneer het vochtig is. En vochtig is het in demond.

Ik had begrepen dat rubber inderdaad niet goed glijdt, maar flexibel kunstof wel?

Zoals dit bit:
http://www.dekroo.nl/webwinkel/paard/bi ... r:diversen

Horseware had een andere versie, maar ik kan even niet op de naam komen :o

Edit: link doet het niet zie ik. Het gaat om de sprenger duo kunstof watertrens recht.
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 12-12-15 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt