Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:59

orienta schreef:
liljebo schreef:
Laat men in Wenen ook toeschouwers toe bij de training of alleen tijdens voorstellingen
(puur interesse vraag)

Ik dacht dat je ook wel een training bij kon wonen

OK... lijkt me wel mooi om eens in 'de keuken' te kijken bij een dergelijke rijschool. Ik heb altijd veel interesse in de manier waarop goede trainers met de paarden werken.

Ik doe/kan het zelf absoluut niet op die wijze en zou het ook niet proberen te imiteren, maar het lijkt me gewoon boeiend om het eens mee te maken.
Geldt wat mij betreft overigens ook voor een aantal andere trainers waar ik respect voor heb.
Ben erg nieuwsgierig van aard, denk ik-
Bovendien begrijp ik graag het hoe en waarom, ook als ik zelf gewoon boshobbelaar en hobbyist ben.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:30

Professor schreef:
Wanneer in het verkeer voorgeschreven word om een helm op de bromfiets te dragen dan doet men dat ook.
Sorry nombrado, bij u is niets goed en niemand doet het goed, alleen u doet het goed.
Kraakt alles af, en stelt u boven iedereen, zelfs een School die zich door de eeuwen heen bewezen heeft, daar zijn uw 30 jaartjes(ervaring) niets bij.
Natuurlijk kan men prima werken zonder beenbescherming, alleen staat het paard onder een risico bloot.
En zonder zekeringen een berg beklimmen kan ook, maar het risico word wel groter.

nee hoor, ik doe gewoon zoals het voor mij goed voelt, na jarenlang diverse stromingen en leermeesters.
Daarbij zijn momenteel, met deze kennis, mijn gezond eigen verstand en de leermeesters paard de manier hoe ik het nu doe.
Ik stap idd zonder cap op mijn paarden, en op een heleboel anderen, waarbij ik voel dat het kan.
dat is mijn keuze , daarin ben ik vrij.
Ik kraak nergens af , maar stel ook niets boven mij.
zo ben jij niets meer of minder dan dat ik ben.
en zo is de school niets meer of minder dan dat ik ben. Wil niet zeggen dat ik er geen respect voor heb, maar ik doe en ervaar het anders.
daar is niet mis mee.
maw
JIJ zet me op die plek boven anderen.
Ik zal ook echt geen burka dragen ;) , ook al zou het moeten
dat heet eigen wijs

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:35

nombrado schreef:
Professor schreef:
Dat met niets om de benen doen, precies zo, u stelt u boven velen en ook de Spaanse Rijschool in Wenen die hun jonge paarden bij het longeren beschermen tegen aantikken aan de longe.

Afbeelding

Ik begrijp dat deze foto een les foto is aan de longe?
paard loopt wel beetje boel uit elkaar, wat ze van voren aan het oplossen is.

ook geen 2 takt in de draf

Waar staat dat dit draf is dan??

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:41

murphy102 schreef:
Waar staat dat dit draf is dan??

woehaaaaaaa
ik schoot net ook in de lach :D
suf genoeg ander plaatje voor mijn beeld.
klopt is ook geen draf
vanuit de voorhand en niet op 4 benen

Airborn

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:43

U bedoelt dit vast anders dan dat ik het lees, maar.... hoe kun je in hemelsnaam op 4 benen wat voor gang dan ook hebben? Dan zou je wieltjes onder de hoeven moeten bevestigen ofzo... :S

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:50

Airborn schreef:
U bedoelt dit vast anders dan dat ik het lees, maar.... hoe kun je in hemelsnaam op 4 benen wat voor gang dan ook hebben? Dan zou je wieltjes onder de hoeven moeten bevestigen ofzo... :S

dat heet het gewicht verdeeld over 4 benen
dat is een moderne dressuur uitdrukking (volgens mij modern)
dat houd dus in dat er een juist tactmatische beweging is, zowel in stap, draf als galop.
de beenzetting en gelijkmatigheid is daarin belangrijk
aan het geposte plaatje kan je al zien, dat naast dat het paard scheef beweegt, hij ook zijn voorbeen als steun/en voortrekbeen gebruikt (meer gewicht op voorbeen)
en dat is nu net wat we niet willen in de dressuur.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:55

Ik heb nog steeds geen plaatjes gezien hoe jij wel vind dat het moet Nombrado.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:56

Ik vind dat die vrouw er anders er niet ontzettend slecht op zit, mijn zit is slechter (dat ik dat op dit topic durf toe te geven).
En waarom zou je zonder bandages rijden? Voorkomen is beter dan genezen lijkt mij, het enigste wat ik persoonlijk mis is een cap om onder andere het goede voorbeeld te geven.

Overigens, ik dacht ergens te hebben gelezen dat er geen vrouwen werden aangenomen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:12

Ik wil zo'n binnenbak....
Niet dat ik daar iets zinnigs mee kan doen, maar gewoon voor de heb... vind het zo mooi...
lekker in wegdromen...

sorry.. of topic.

Vind het trouwens knap dat mensen zoveel aan een plaatje kunnen zien.
Ik zie een mevrouw keurig op een paard zitten (volgens mij in stap?)
Zie echt niet of het paard scheef loopt of op de voorhand. Maar lijkt me stug voor een dergelijk opgeleid paard?
Kun je dergelijke oordelen wel uitspreken adhv een plaatje?

Zou misschien leuk zijn om filmpjes te bekijken geplaatst volgens verschillende deelnemers aan dit topic (dus vooral ook tegengesteld denkende) die volgens de betreffende deelnemers correct bewegen en waarom.
Lijkt me erg leerzaam.
(voor mij iig)

Foto's vind ik erg moeilijk te duiden. Zal best mijn tekortkoming zijn,maar filmpjes geven voor mij meer info.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:13

Danique_G schreef:
Ik vind dat die vrouw er anders er niet ontzettend slecht op zit, mijn zit is slechter (dat ik dat op dit topic durf toe te geven). :+ Ik denk dat er meer zijn hier op het topic Danique!
En waarom zou je zonder bandages rijden? Voorkomen is beter dan genezen lijkt mij, het enigste wat ik persoonlijk mis is een cap om onder andere het goede voorbeeld te geven.

Overigens, ik dacht ergens te hebben gelezen dat er geen vrouwen werden aangenomen?
Vrouwen Zo is eerder Danique beschreven in dit topic dat vrouwen nu wel aangenomen mogen worden. Gelukkig maar, ook al was daar niet iedereen een voorstander van (hé Moll :j ).

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:48

nombrado schreef:
Airborn schreef:

dat houd dus in dat er een juist tactmatische beweging is, zowel in stap, draf als galop.
aan het geposte plaatje kan je al zien, dat naast dat het paard scheef beweegt, hij ook zijn voorbeen als steun/en voortrekbeen gebruikt (meer gewicht op voorbeen)

Wat klets je nou?
In welke gang begeeft dit paard zich nu?

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:52

nombrado schreef:
Professor schreef:
Dat met niets om de benen doen, precies zo, u stelt u boven velen en ook de Spaanse Rijschool in Wenen die hun jonge paarden bij het longeren beschermen tegen aantikken aan de longe.

Afbeelding

ook geen 2 takt in de draf

Zou dit overigens geen stap zijn???

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:56

nombrado schreef:

Ja er staat ook echt superveel druk op :O[/quote]

kijk eens goed wat ze met haar handen/armen doet?
bovendien zit ze scheef, waardoor het paard scheef gaat (lopen :o )[/quote]

Foto is enigszins schuin van voren genomen, de amazone zit dus mee met het paard en niet scheef.
Vanuit welke oogpunt men foto's bekijkt en die dan juist te kunnen beoordelen lijkt me voor velen een moeilijke zaak, aangezien een foto enigszins schuin genomen in de meest voorkomende variaties door heel veel mensen hetzelfde beoordeeld wordt als precies van opzij.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 19:23

Nogmaals,het plaatje werd getoond n.a.v. beenbescherming!Zoals Lil al zegt,post iets wat je correct/mooi vindt en waarom,stuk leuker.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 19:34

Oke, ik denk dat het al veel verschil maakt of je je paard met of zonder ijzers hebt, of je wel of geen beenbescherming geeft.
Ik vind het ook heel netjes wanneer je je paard ergens in training hebt staan dat ze die met beenbescherming laten werken, zuinig op andermans paarden om het maar zo te zeggen.
Ikzelf heb nooit geen beenbescherming bij mijn paarden om, ze zijn tot dusver ook nog erg zuinig op zichzelf geweest.
Wanneer je een paard hebt dit zich makkelijk aantikt lijkt me dat je wel beenbescherming aandoet en een druk wat ritselig paard die snel wat onverwachte bewegingen maakt is het ook niet verkeerd voor.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:36

Het is gewoon stap, maar daar ging het niet over.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:43

nombrado schreef:
[

Heeft u nog steeds niet begrepen dat dit paard in het natuurlijk evenwicht gaat?
Dan heeft men 60% op de voorhand en 40% op de achterhand, waarbij dit beeld laat zien dat het gewicht op de rechter diogonaal is.
Bovendien die scheefheid die u klaarblijkelijk ziet is een paard wat op de volte gesteld en gebogen is zelfs de achterbenen sporen in het spoor van de voorbenen voorzover men het vanuit deze hoek kan zien.
En dat bevestigd weer dat u alles afkraakt, het thema naar u toehaalt maar geen enkele onderbouwde tekst kan schrijven wat jammer is voor de mede topic gebruikers.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 22:38

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 22:43

nombrado schreef:
Professor schreef:
En u stelt dat uw paarden niet beschermd dienen te worden??? Zelfs in Wien beschermen zij de benen.

dus? moet iedereen het doen?
stel, dat iedereen je zegt dat het goed is om je hoofd 30 minuten onder water te houden, doe je het toch ook niet?
Ik heb een weloverwogen keuze gemaakt het niet te doen.
mede door de temperatuur die er ontstaat onder de bescherming.
Je kan ook prima werken met paarden zonder deze bandages

Paarden zijn inderdaad heel goed te trainen zonder al die overbodige "bescherming".
Het is vaak die bescherming die meer kwaad dan goed doet, voor de paardenbenen.
De warmte die door het "beschermen" ontstaat is veel slechter dan zonder bescherming te longeren of te rijden.

Bescherming bij paarden die ijzers onder hebben, kan ik me iets bij voorstellen.
Maar zelfs dan is het vaak de schuld van de ruiter/eigenaar als er iets gebeurt zonder bescherming.

Bij wedstrijden buiten is het wel aan te bevelen om iets van bescherming aan de paardenbenen te doen, als paarden met ijzers en kalkoenen rondgaan :j
Maar het gekke is dan weer, dat al die bescherming eraf gaat zodra de ring ingegaan moet worden :o
Dan is het "risico" niet zo groot meer zeker :+
Maar ja, het mag nu éénmaal niet, die bescherming om de paardenbenen in de ring

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 22:46

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:15

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:36

Wat gek is het toch dat mensen wanneer ze bekeerd zijn ineens tegen alles zijn wat ze ooit zelf gedaan hebben, zoals paarden jaren met beenbescherming laten lopen waardoor allemaal witte plekken door drukkingen zijn ontstaan.

Beenbescherming is wel helemaal off topic, maar het wordt hier als een onderdeel van AR / KR behandeld.

Net als het zonder iets met de teugels te doen te rijden.

Het is echt net als een bepaalde geloofsovertuiging, is men tot een andere overtuiging overgegaan dan verketterd men het hardst wat men zelf ooit gedaan heeft.

Al die stijlen een naam geven is mij een te wat geloofjesidee, daar wilt men ook om het hardst het geloof waar men achter staat als de enige waarheid zien.

Ook bij dressuurrijden blijft men niet stilstaan bij wat iemand ooit bedacht heeft als het enige ware, altijd is men in ontwikkeling en mensen kiezen nu eenmaal graag waar ze zelf achter staan.
En wat is nu goed, beter of het best , en wie heeft gelijk.
Dat zullen meerdere methodes zijn, en degenen die het best rijden en het best met paarden overweg kunnen hebben gelijk.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:45

Dusa schreef:
Wat gek is het toch dat mensen wanneer ze bekeerd zijn ineens tegen alles zijn wat ze ooit zelf gedaan hebben, zoals paarden jaren met beenbescherming laten lopen waardoor allemaal witte plekken door drukkingen zijn ontstaan.

Beenbescherming is wel helemaal off topic, maar het wordt hier als een onderdeel van AR / KR behandeld.

Net als het zonder iets met de teugels te doen te rijden.

Het is echt net als een bepaalde geloofsovertuiging, is men tot een andere overtuiging overgegaan dan verketterd men het hardst wat men zelf ooit gedaan heeft.

Al die stijlen een naam geven is mij een te wat geloofjesidee, daar wilt men ook om het hardst het geloof waar men achter staat als de enige waarheid zien.

Ook bij dressuurrijden blijft men niet stilstaan bij wat iemand ooit bedacht heeft als het enige ware, altijd is men in ontwikkeling en mensen kiezen nu eenmaal graag waar ze zelf achter staan.
En wat is nu goed, beter of het best , en wie heeft gelijk.
Dat zullen meerdere methodes zijn, en degenen die het best rijden en het best met paarden overweg kunnen hebben gelijk.

Hallo, Vestasiana :D
Ik ben het niet zozeer eens, met je zin "Dat zullen meerdere methode's zijn en degenen die het best rijden en het best met paarden overweg kunnen hebben gelijk" :o

Ik ben het nl niet zo vaak "eens" geweest met mijn dochter :D en toch won ze altijd :+

En ik ben het ook helemaal niet eens, hoe sommige A-kaderleden rijden en met paarden omgaan.
Ik zie dat "Hollandse school" rijden niet zo graag, vind dat een beetje paardonwaardig ;(

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:49

Een vraagje aan alle "klassiek" geschoolde posters hier.

Wat is het nut om een paard compleet zijdelings-ingebogen aan een bijzet te longeren?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:59

nombrado schreef:

erg knap wat die meneer laat zien. Maar.... als je er een hoofdstel met teugels bij denkt, zou iedereen roepen dat het paard in de krul is getrokken. Dat is hij duidelijk niet, ik weet het, maar wel iets om in gedachten te houden: dat zn houding dus niet (altijd) van trekken komt...

edit, takt matig lopen de paarden niet overal correct trouwens. De diagonaal in draf klopt her en der niet.