Simpelman schreef:xxdomiixx schreef:Wat is dat geluid op het filmpje van het nieuwe begin?
De koker. (en kikkers...)
Ohja dat

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Simpelman schreef:maralyn schreef:Wat kan helpen is hem stelling naar binnen te vragen, binnen been naar buiten hand toe rijden en als hij er braaf langs gaat, terug in stap nemen en uitbundig belonen.
Hij ging er langs!!!
Dit vind ik wel leuk om op te reageren.
Dat wat je omschrijft werkt inderdaad vaak.
Er is een andere manier.
Het tegenovergestelde, je laat je pard duidelijk naar het "gevaar" kijken en wacht dan onder voorzichtig vragen door te gaan af tot hij de beslissing neemt om dat te doen.
Op deze manier wordt het paard dus vol geconfronteerd met "het gevaar" en neemt ZELF de beslissing.
Hij leert hier niet van dat de ruiter bepaald en beschikt, maar dat als hij zelf een beslissing neemt dat dat ook goed afloopt, het resultaat is ZELFvertrouwen.
Het mooie hiervan is dat het een cumulus wordt, hij wordt steeds moefiger en gaat zich steeds minder aantrekken van "gevaren".
maralyn schreef:Neem je de ontspannings momentjes op de juiste timing goed mee? En zo ook de --kriebel beloon-- momenten?
Ik vind het er erg fijn uit zien, maar ik zou nog niet direct hoger instellen op stukken van... wooow wat eng... tot hij doorheeft... AHA zo eng is het niet, en vrouwtje en ik kunnen dit samen.
Op plekken waar hij het wel kan, gewoon stukje langzaam begrenzen, als is het maar 1 cm.
Picasso schreef:Ik vind het laatste filmpje er fijn uit zien Starbreeze!![]()
En bij mijn 11 jarige werkt het ook niet om hem te laten beslissen wat te doen als er iets eng is: net doen of ik gek ben en doorrijden werkt het best. De 3,5 jarige wil wel kijken en dan besluiten dat iets niet eng is, maar die heeft net wat meer lef in z'n donder.... en dat voor zo'n gup! Dapper ding!
Starbreeze schreef:Tja dat schrikken, het is begonnen toen 2 kinderen rennend, springend boven de bakrand uit probeerden te kijken. Hij raakte echt in paniek en zij stopten niet. Sindsdien reageert hij soms (niet altijd) op zo'n manier wanneer iemand daar loopt, per ongeluk een beweging maakt of geluid met de voeten. Tasjes doen het ook goed.. Ik heb ook besloten daarmee aan de slag te gaan, heb vanavond 2 meiden waar hij van schrok een klontje laten geven, toen vond ie het wel interessant wordenik moet dat eens een keer met iemand doen wanneer ik alleen in de bak ben. Verder doet hij dat eigenlijk nooit, buiten niet, op wedstrijd niet, alleen daar wanneer er iemand loopt.
Anoniem schreef:Wie voor mij een groot voorbeeld is is Gareth Hughes.
Hij is nog wel eens te zien op Horse and Country TV waarin hij een masterclass geeft.
Erg leerzaam. Heel sympathieke ruiter die het ook nog eens fijn uitlegt.
Hier een filmpje van een clinic van hem.
https://www.youtube.com/watch?v=i1jhpNRo0-s
https://www.youtube.com/watch?v=qSHTSdq-C78
ChocooPrins schreef:Sanne interessante uitleg! Bedankt daarvoor!
Fransje inderdaad, dat is ook van toepassing op mijn paard!
Simpelman, inderdaad. Geen fijn beeld in dat filmpje, weet niet goed waardoor het komt de ruiter zit niet te flossen ofzo, dus misschien wel iets anders aan de hand.
Starbreeze, ik vind het moeilijk om je opbouwende commentaar te geven. Omdat ik een andere manier van rijden heb. Maar zie natuurlijk ook wel dat er zeker verbetering in zit! En ga het toch proberen om iets opbouwend te formuleren.
Wat zou er gebeuron zonder chambon?
Ik zou het persoonlijk niet gebruiken. Maargoed jij kent je paard beter dan ik natuurlijk. Dus je zal wel een goede reden hebben.
Ik zou dus zonder chambon van daaruit rijdens naar een iets meer aangespannen kader, om het maar zo te verwoorden. Door hem net iets eerder de grens aan te duiden door een waarstandbiedende hand. Letterlijk van je been naar je hand dus, nu vind ik het dus ook iets te slap... Hij moet zich vooraan overlopen om bij te kunnen houden. Hij valt dus naar mijn gevoel teveel op de voorhand.
Sizzle! Wat fijn van de stalbaas! Hoop echt dat het helpt!!
Vind het ook een mooi plaatje van Coby. Had die nog niet eerder gezien. Heel leuk om het zo te zien.