Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:08

Simpelman schreef:
xxdomiixx schreef:
Wat is dat geluid op het filmpje van het nieuwe begin?

De koker. (en kikkers...)

Ohja dat :D

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:12

Hij is trouwens niet echt kijkerig hoor, het gaat meer om het geluid wat hij dan hoort. Dus sb er langs helpt eigenlijk niet. Ter vergelijking, er lagen grote stukken piepschuim die hij vanuit de bak kon zien (in dat open stuk achter), boeit hem dus niks.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:12

Simpelman schreef:
maralyn schreef:
Wat kan helpen is hem stelling naar binnen te vragen, binnen been naar buiten hand toe rijden en als hij er braaf langs gaat, terug in stap nemen en uitbundig belonen.
Hij ging er langs!!!

Dit vind ik wel leuk om op te reageren.
Dat wat je omschrijft werkt inderdaad vaak.

Er is een andere manier.
Het tegenovergestelde, je laat je pard duidelijk naar het "gevaar" kijken en wacht dan onder voorzichtig vragen door te gaan af tot hij de beslissing neemt om dat te doen.

Op deze manier wordt het paard dus vol geconfronteerd met "het gevaar" en neemt ZELF de beslissing.
Hij leert hier niet van dat de ruiter bepaald en beschikt, maar dat als hij zelf een beslissing neemt dat dat ook goed afloopt, het resultaat is ZELFvertrouwen.
Het mooie hiervan is dat het een cumulus wordt, hij wordt steeds moefiger en gaat zich steeds minder aantrekken van "gevaren".

Voor mijn paard werkt het inderdaad beter om hem er naar te laten kijken, zo heb ik ook de bakrand bij de bomen kunnen trotseren. Vriend achter de bomen, ik wilde niet weten waar (voor het geval ik iets in lichaamstaal overbracht op paardje) en die sprong dan in 1x te voorschijn of brak in 1x een tak, eerste keren was het paniek bij hem maar als snel vond hij het niet meer spannend. (NB: vriend vond het geweldig zo rondstruinen in de bosjes haha goede motivatie voor hem om mee te gaan)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:16

Starbreeze schreef:
Dit was het nieuwe begin:
http://youtu.be/uqHzTHFSNps
Jemig wat gaan jullie allen weer snel hier..., heb geen tijd meer over voor paardje als ik alles moet gaan doorlezen en bekijken..en dat kan echt niet :n :n

Hoor wel heel bekende geluiden in video :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:32

Ik vind het laatste filmpje er fijn uit zien Starbreeze! +:)+

En bij mijn 11 jarige werkt het ook niet om hem te laten beslissen wat te doen als er iets eng is: net doen of ik gek ben en doorrijden werkt het best. De 3,5 jarige wil wel kijken en dan besluiten dat iets niet eng is, maar die heeft net wat meer lef in z'n donder.... en dat voor zo'n gup! Dapper ding! <3

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:39

maralyn schreef:
Neem je de ontspannings momentjes op de juiste timing goed mee? En zo ook de --kriebel beloon-- momenten?

Ik vind het er erg fijn uit zien, maar ik zou nog niet direct hoger instellen op stukken van... wooow wat eng... tot hij doorheeft... AHA zo eng is het niet, en vrouwtje en ik kunnen dit samen.
Op plekken waar hij het wel kan, gewoon stukje langzaam begrenzen, als is het maar 1 cm. :D

Ik zie dat ik nog niet op alles gereageerd had :)
Nu voor het filmpje wilde ik gewoon wat rondjes rijden om te zien hoe het beeld is. Wanneer ik gewoon train zonder dat ik gefilmd wordt is het ook wel iets anders. Eigenlijk beloon ik doorlopend met stem, lange teugel, stappen, klopjes en een brokje als hij stil wil staan.

Ik rij ook nog regelmatig met chambon, juist om hem te leren dat hij het beneden uit moet zoeken.

Echt bewust nog handelen wanneer hij zo wegspringt, tja ik blijf dat moeilijk vinden. Ik weet waarop ie het doet maar er zijn tijden dan doet hij het niet en nu 3x in 3 minuten (de drie kwartier daarna ook niet meer..).

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:46

Picasso schreef:
Ik vind het laatste filmpje er fijn uit zien Starbreeze! +:)+

En bij mijn 11 jarige werkt het ook niet om hem te laten beslissen wat te doen als er iets eng is: net doen of ik gek ben en doorrijden werkt het best. De 3,5 jarige wil wel kijken en dan besluiten dat iets niet eng is, maar die heeft net wat meer lef in z'n donder.... en dat voor zo'n gup! Dapper ding! <3

Tx :) mijne is selectief moedig haha, laatst in het bos liep ie ineens de hele rit voorop.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:48

Starbreeze schreef:
Tja dat schrikken, het is begonnen toen 2 kinderen rennend, springend boven de bakrand uit probeerden te kijken. Hij raakte echt in paniek en zij stopten niet. Sindsdien reageert hij soms (niet altijd) op zo'n manier wanneer iemand daar loopt, per ongeluk een beweging maakt of geluid met de voeten. Tasjes doen het ook goed.. Ik heb ook besloten daarmee aan de slag te gaan, heb vanavond 2 meiden waar hij van schrok een klontje laten geven, toen vond ie het wel interessant worden :)) ik moet dat eens een keer met iemand doen wanneer ik alleen in de bak ben. Verder doet hij dat eigenlijk nooit, buiten niet, op wedstrijd niet, alleen daar wanneer er iemand loopt.

:D Neem een vriendin mee, die helemaal losgaat op die bakrand :D

Nee, even serieus. Waarschijnlijk kan je dit best snel oplossen. Ik zou dit eerst even aan een halster met lange lijn doen. Hoofd richting bakrand, jij tussen bakrand en paard in. Iemand heel zachtjes herrie laten maken totdat je paard ontspant. Dan steeds iets harder, totdat ze op die bakrand kan springen en dansen en je paard het niet interesseert. Dan kan je hetzelfde aan de longe doen of gelijk erop. Eerst stilstaan met hoofd er naar toe, dan stappen waarbij je constant erheen blijft draaien dmv wending om de voorhand en dan pas draven/galopperen.

Ik had ooit een keer een bak, met langs één lange zijde een betonnen muur. Er kwam daar één keer iets eng om de hoek terwijl ik aan het rijden was en toen bleef mijn paard schrikken en wegspringen als er ook maar iemand gewoon om de hoek kwam lopen. Ik reed toen nog vaak zonder zadel en zonder hoofdstel (en zonder cap := ) en als ik dan net in galop zat en ik kreeg zo'n 180, was niet zo fijn :D :D

Op een avond (toen er niemand was) heb ik een keer m'n zus meegenomen. Begonnen met haar elke keer om de hoek laten komen tot dat niet meer eng was. Uiteindelijk kon ze rennend en springend en met paraplu's en plastic zwaaiend om de hoek komen rennen, was echt heel grappig :))

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:54

Dit is voor mij ook nog steeds een streef plaatje.

Afbeelding

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:54

Bedankt voor je tips Sanne, gaan we doen :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:16

Ik heb inmiddels met de DA alle voedingsadviezen doorgelopen.
Ik ga toch nog 1 laatste poging doen.
Hoog vet is geen optie voor dit paard, maar er zijn ook mensen die goede resultaten gekregen hebben met extra aminozuren en voornamelijk Carnitine.
De staleigenaar is bovendien bereid om het hooi te spoelen (minder suiker). Dat is echt ontzettend aardig want het gaat hier om een groepsstalling die van die grote vierkante pakken krijgt.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:18

Is dat nou een jonge Coby van Baalen Sizzle? Mooi plaatje ja. Hoe dat plaatje bereikt wordt, dat is de uitdaging.
wat super van je staleigenaar trouwens.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:28

Yep, met Horuto.

En inderdaad ik heb erg veel geluk met mijn stal :j
Moet ook zeggen dat Dallas de grote lieveling is daar. Ze waren minstens net zo kapot van het nieuws als ik.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:19

Even snel reageren op Sizzle, de rest ga ik echt morgen lezen!

Wat fijn dat er mensen zijn die met je meezoeken naar oplossingen. Heel veel succes. Ik hoop dat het gaat lukken!!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:26

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:43

Sizzle schreef:
Dit is voor mij ook nog steeds een streef plaatje.

[ [url=m/U8FIuK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heel mooi. Volgens mij rijdt ze nu niet meer zo.. :(

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:44

Maar ze weet hopelijk nog wel hoe ze dat destijds deed.
Ik zou best eens een les van haar willen :j

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:53

Ik heb trouwens nog gezocht naar een supplement met carnitine want dat kwam me zo bekend voor. Maar dat heb ik zelf wel eens geslikt, niet mijn paard. Ik voer wel aminizuren bij: equiturbo maar ik weer niet of daar ook carnitine in zit. Wel goed spul trouwens. Fijn dat ze zo mee willen denken op stal.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:58

Er mag in iedergeval geen suiker in zitten.
Ik ben wel sceptisch hoor. Ik zet wel een termijn voor mezelf. Is er tot dan geen flinke verbetering dan ga ik niet blijven aanmodderen en paardje pesten.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:09

Sanne interessante uitleg! Bedankt daarvoor!
Fransje inderdaad, dat is ook van toepassing op mijn paard!
Simpelman, inderdaad. Geen fijn beeld in dat filmpje, weet niet goed waardoor het komt de ruiter zit niet te flossen ofzo, dus misschien wel iets anders aan de hand.

Starbreeze, ik vind het moeilijk om je opbouwende commentaar te geven. Omdat ik een andere manier van rijden heb. Maar zie natuurlijk ook wel dat er zeker verbetering in zit! En ga het toch proberen om iets opbouwend te formuleren.
Wat zou er gebeuron zonder chambon?
Ik zou het persoonlijk niet gebruiken. Maargoed jij kent je paard beter dan ik natuurlijk. Dus je zal wel een goede reden hebben.
Ik zou dus zonder chambon van daaruit rijdens naar een iets meer aangespannen kader, om het maar zo te verwoorden. Door hem net iets eerder de grens aan te duiden door een waarstandbiedende hand. Letterlijk van je been naar je hand dus, nu vind ik het dus ook iets te slap... Hij moet zich vooraan overlopen om bij te kunnen houden. Hij valt dus naar mijn gevoel teveel op de voorhand.

Sizzle! Wat fijn van de stalbaas! Hoop echt dat het helpt!!
Vind het ook een mooi plaatje van Coby. Had die nog niet eerder gezien. Heel leuk om het zo te zien.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:11

Misschien is er ook een supplement te vinden waar dat specifiek in zit. In die ik heb zit wel suiker. De pillen die ik zelf had waren die van Bloem: L Carnitine.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:16

DarkoFoitzik schreef:

Weet niet of het andere ook op is gevallen maar zie deze vrouw continu met ongelijke beugels zitten/ of het paard gooit haar op links.. Je zou verwachten dat een paard op dat nivo beter is rechtgericht.. Of zie ik t verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:17

Coby van baalen, tja, daar wil je als paard echt niet zijn. :n
Zogenaamd vriendelijke manier van rijden maar in werkelijkheid worden de paarden gedrild.
En de paarden maar volproppen met medicijnen. Bij Ferro voor de stal stonden heel wat potjes en dat was in zijn gloriedagen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:24

Gast5428, zijn wij het zomaar 100% met elkaar eens :D wist alleen niet dat het toen ook al zo erg was.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:31

ChocooPrins schreef:
Sanne interessante uitleg! Bedankt daarvoor!
Fransje inderdaad, dat is ook van toepassing op mijn paard!
Simpelman, inderdaad. Geen fijn beeld in dat filmpje, weet niet goed waardoor het komt de ruiter zit niet te flossen ofzo, dus misschien wel iets anders aan de hand.

Starbreeze, ik vind het moeilijk om je opbouwende commentaar te geven. Omdat ik een andere manier van rijden heb. Maar zie natuurlijk ook wel dat er zeker verbetering in zit! En ga het toch proberen om iets opbouwend te formuleren.
Wat zou er gebeuron zonder chambon?
Ik zou het persoonlijk niet gebruiken. Maargoed jij kent je paard beter dan ik natuurlijk. Dus je zal wel een goede reden hebben.
Ik zou dus zonder chambon van daaruit rijdens naar een iets meer aangespannen kader, om het maar zo te verwoorden. Door hem net iets eerder de grens aan te duiden door een waarstandbiedende hand. Letterlijk van je been naar je hand dus, nu vind ik het dus ook iets te slap... Hij moet zich vooraan overlopen om bij te kunnen houden. Hij valt dus naar mijn gevoel teveel op de voorhand.

Sizzle! Wat fijn van de stalbaas! Hoop echt dat het helpt!!
Vind het ook een mooi plaatje van Coby. Had die nog niet eerder gezien. Heel leuk om het zo te zien.

Zonder chambon gaat op zich ook wel maar mét is net wat makkelijker lijkt het. Zal hem weer eens in de kast leggen, zien wat er gebeurt.

Wat verderop in de training ga ik er ook wat meer aan rijden, met beleid want we moeten wel steeds terug kunnen komen met zachte hand. Iets meer begrenzen snap ik niet, ik vind juist dat hij zijn neus er meer uit moet. Ook deel ik je mening van het op de vh gaan niet, hij loopt op eigen benen, maakt zijn passen af en zoekt geen steun op mijn hand. Dát is wel eens anders geweest ;) toen dramde hij in mn hand maar door en door en kwam ver achter de ll. Wel fijn dat je kunt zien dat we vooruit gaan, tx :)