DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:11

HC kun je dat wel bereiken als je paard zijn hoofd hoog houdt? Dan kunnen ze toch anatomisch gezien niet hun rug bollen? En alleen met een bolle rug kunnen de achterbenen onder de massa gezet worden? Dacht altijd als paarden hun hoofd hoog houden, ze automatisch uit elkaar vallen, dus niet verzameld meer zijn omdat dan de rug recht wordt, of eventueel zelfs hol.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:15

russel schreef:
HC kun je dat wel bereiken als je paard zijn hoofd hoog houdt? Dan kunnen ze toch anatomisch gezien niet hun rug bollen? En alleen met een bolle rug kunnen de achterbenen onder de massa gezet worden? Dacht altijd als paarden hun hoofd hoog houden, ze automatisch uit elkaar vallen, dus niet verzameld meer zijn omdat dan de rug recht wordt, of eventueel zelfs hol.

Wie heeft het over hoog of hoúden?! Ik heb het over geen van beiden Pling Lees nog maar even wat ik wél schrijf en dat is wat HEEL anders.

Ik vraag het dragen aan de áchterzijde en hoe het paard binnen de mogelijkheden daarbij het hoofd wil houden is vrije keuze, irrelevant, niet van toepassing en inherent niet recht omhoog.
Waar het om gaat is dat je dit niet kan omdraaien, datde rug niet automatisch omhoog gaat als de kop omlaag dwingt. Zie het schitterende schaduwbeeld.

Verder is het rug ´bollen´ relatief en maar héél weinig. Probeer de ´belly lift´maar eens, dan zie je het maximum. Zie je ook gelijk hoe en waarmee de rug´gebold´ wordt....
Het kantelen (wederom een pietsie) van het bekken en het scharnien van de gewrichten in de achterhand horen er bíj. Niet zoals in het héél foutieve schaduwbeeld.
Het begrip ´relatieve elevatie´ is daarom veel minder verwarrend dan het verworden en beladen ´verzameld´.

Een kanttekening die ik wil maken is dat bij het naderen van een hindernis de prioriteiten verschuiven. Ik heb liever dat mijn paard maximaal kijkt dan ook op dát moment optimaal draagt. Voor de hindernis verzamelt het paard zelf weer als je het daartoe niet hindert. Dat springt namelijk makkelijker.

hc

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:45

Ik rijd de paarden altijd naar de hand toe van achter naar voren, maar vraag zeker in het begin een lage hoofd halshouding in combinatie met het activeren van de achterhand. Ik vraag dus actief ondertredende achterbenen omdat ik eerst de rug op wil laten bollen zodat later het paard beter tot dragen komt. Zie het als een losmakende oefening die het paard niet alleen geestelijk de tijd geeft om op adem te komen of om in het werk te komen maar die het paard ook lichamelijk de mogelijkheid geeft om de spieren op te warmen zodat ze aanspreekbaar zijn.
Ook tussendoor vraag ik dat telkens weer, afwisseling in training. Een gewichtheffer zal ook niet direct een gewicht hoog kunnen stoten.

verder mag mijn paard niet perse zelf bepalen waar hij loopt, dan liep hij namelijk alleen maar te flierfluiten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:58