Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
ChocooPrins schreef:Horseware, dan vind ik dat ze het filmpje een verkeerde naam geven. Zorgt voor misverstanden hoor. Developing collection, ik heb nu zoiets van ze kunnen beginnen aan de basis...
En daar steekt nu ook al s&t in. Ik vind het geen correcte filmpjes :-(.
ChocooPrins schreef:Pocca_Locca schreef:Als paarden grazen, lopen ze continue tussendoor stukjes, tenzij ze in een veel te overdadige wei staan, maar dan ook staan paarden nooit helemaal stil.
Een heel verhelderend stukje, Simpelman, heb ook het verschil gevoeld, het is waar, dat een paard veel natuurlijker beweegt met de hals langer en het paard zachtjes naar het bit reikend, het paard voelt veel sterker, en in balans. Het is een harmonieus gevoel.
Je begrijpt best zelf wel dat een paard die aan het grazen is niet dezelfde beweging maakt als een paard die vwnw loopt in stap, draf en galop...
Anders is hij toch echt niet voorwaarts genoeg
Maralyn: ik ben pro vwnw hoor. Maar niet voor lange stukken en lange periode's achtereen.
Omdat het naar mijn mening niets van waarde meer heeft als dat het enige is dat je naar toe werkt.
Rijden is een combi van ontspanning en aanspanning. Enkel ontspanning brengt niets bij. Vwnw is ontspanning, strechen letterlijk! Het is geen aanspanning, het brengt geen toename in kracht volgens mij. Het bewijs zie ik genoeg terug in filmpjes waar de paarden te lang in die strech gewerkt worden.
En paard die niet kan strechen is ook niet goed.
sanne83 schreef:ChocooPrins schreef:Horseware, dan vind ik dat ze het filmpje een verkeerde naam geven. Zorgt voor misverstanden hoor. Developing collection, ik heb nu zoiets van ze kunnen beginnen aan de basis...
En daar steekt nu ook al s&t in. Ik vind het geen correcte filmpjes :-(.
Helemaal eens!
Zolang je aan het werken bent aan ontspanning en basisvoorwaardes, kan ik me niet zo druk maken om zit en aanleuning. Dat komt wel.
Alleen als je iets "developing collection" gaat noemen, dan is het een ander verhaal. Ik vind het geheel te "floppy". Ik zie geen steadiness, geen stabiliteit, geen aanleuning (het paard wil graag naar beneden en ze houdt hem omhoog, maar ik zie niet een paard die de hand meer naar vóren wil nemen) en geen swung, dus ik snap de collection niet?
Deze vrouw zou naar mijn idee eerst aan een stabiele zit moeten werken (nu flubbert de energie er aan alle kanten uit, te zijn aan haar hoofd), daarna aanleuning en meer power.
Ik vind zelf echt dat als je aan het hogere werk (verder dan ontspanning en gehoorzaamheid) gaat werken, dat je dan aan je paard verplicht bent om je eigen zit eerst voor elkaar te hebben. Als je zelf niet stabiel bent, hoe kan je paard dan stabiel worden?
Horseware schreef:Ze ontwikkelen wel degelijk kracht en bespiering door vwnw te rijden hoor, ik zie en voel het aan mijn eigen paardDie heb ik een paar maanden alleen maar vwnw gereden en toen ik hem daarna ging oppakken voelde ik juist dat hij dit makkelijker aankon en meer kracht had.
Simpelman schreef:Mooie info Sanne83, dank je.
Kun je zeggen hoe je de onderrug los maakt?
Het wijst ook naar de zin van het diep doorstrekken in draf, het aanspannen van de buikspieren en links rechts wisselend aanspannen van de lange rug spieren moet een grote impact hebben.
Starbreeze schreef:Zal zo even bijlezen, maar hierbij al 2 filmpjes van ons (ze horen eigenlijk aan elkaar)
Natuurrrrlijk was meneer Murphy er ook en springt mn paard een paar keer weg, nouja het is zoals het isnormaal is het niet zo erg maar het was nogal onrustig langs de bak met mensen die heen en weer liepen.
Neus mag er meer uit, dat gebeurde later wel volgens mij. De filmpjes zijn kort na het losrijden gemaakt.
Een opfrisser, hier kwamen we vandaan:
http://youtu.be/OUYibPbkHfo
Dit was het nieuwe begin:
http://youtu.be/uqHzTHFSNps
En deze zijn van zojuist
http://youtu.be/eCUUdaJVYmM
http://youtu.be/VGNgFBCWGM0
Hou het commentaar aub opbouwend
maralyn schreef:Wat kan helpen is hem stelling naar binnen te vragen, binnen been naar buiten hand toe rijden en als hij er braaf langs gaat, terug in stap nemen en uitbundig belonen.
Hij ging er langs!!!