Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:13

Ze ontwikkelen wel degelijk kracht en bespiering door vwnw te rijden hoor, ik zie en voel het aan mijn eigen paard :D Die heb ik een paar maanden alleen maar vwnw gereden en toen ik hem daarna ging oppakken voelde ik juist dat hij dit makkelijker aankon en meer kracht had.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 18:20

vwnw betekent voorwaarts neerwaarts.

In het proevenboekje heeft een dromedaris, met andere woorden, geschreven bij het halsstrekken, "het voorwaarts neerwaarts strekken van de hals waarbij de neus voor de loodlijn moet blijven".
Stel nu dat ik uit deze omschrijving het woord voorwaarts weghaal, volgens mij blijft er nu nog steeds hetzelfde uit te voeren.
Het paard strekt de hals neerwaarts en blijft voor de loodlijn.

Nu de dromedaris.
Al zeker een eeuw lang bestaat er een uitdrukking voor een bepaalde ontwikkelingsfase in de africhting nl: "het voorwaarts neerwaarts rijden".

Dit wil zeggen dat een paard permanent de hals moet willen strekken ( in feite is het de schoft uitwaaieren), en dat af en toe ook mag, maar altijd met voorwaartse drang.
Dus in de arbeidshouding laat je na een halve ophouding de teugel langer worden en het paard strekt onvoorwaardelijk, in iedere gang, in iedere graad van oprichting.
Dit maakt dat het paard permanent aanleuning neemt aan de begrenzende hand, zoniet dan een halve ophouding om het te herstellen.
Voorwaarts neerwaarts rijden is dus niet hetzelfde als het voorwaarts neerwaarts strekken van de hals.
Het is gewoon een stommiteit om het in het proevenboekje op deze manier te noteren.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 11-12-15 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:23

Ik heb echt nog geen goed voorbeeld gezien. Jou filmpjes heb ik nog niet bekeken.
Als jou paard het opeens wel makkelijker aankon wil dat zeggen dat hij het vwnw nodig had om weer in balans te komen, maar dat wil niet zeggen dat dit de oplossing is voor elk paard.
En ik heb net een paard waar het WEL de oplossing is (geen maanden en geen 30min na elkaar).
Maar ik blijf gewoon kritisch kijken naar beeldmateriaal.

Voorbeeld, op die pagina van DressageTrainingOnline heel veel filmpjes gezien die me aanpreken.
Nu bekeek ik deze: https://www.youtube.com/watch?v=2MJpMtW5Wwc

Ik denk, oei. Paard kop erop, heel zwak in de lendenen, taktfouten. Ik kijk verder, moet halsstrekken, komt er niet uit. Met die zou ik dan wel heel erg focussen op de hand volgen en naar een lange hals rijden en vooral langer in het lijf maken. Lendenen sterker maken, anders zal die nooit kunnen gaan zitten...

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 18:29

Dat is nu een mooi voorbeeld van krulrijden.
Het enige dat er goed is is de enorme atletische kwaliteit van het paard, dat verkapt alles, dit paard kan er zo nog wat van breien een minder paard meteen al niet.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:29

Simpelman schreef:
Misschien kan @Damian23 die mooie plaquette van Manolo Mendez die ze al eerder plaatste nog terugvinden.
Hij beschrijft daarin de afwisseling van de training.

Afbeelding

Bedoel je toevallig deze Simpelman?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 18:41

Het was niet Damian23 maar Fransje_70....
Dank je.

Iedereen zou hem uit moeten printen en ophangen in zijn zadelkast.

Manolo Mendez "great horseman"

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:54

Wouw, ik ben zo blij met deze informatie! Ben er van overtuigd dat ik nu zelf lekker aan de slag kan, en voorlopig geen ( dressuur)les nodig heb, want ik weet hoe het hoort aan te voelen, en hier in dit topic heb ik de bevestiging in woorden.
Nu op zoek naar een paard... :)ddd

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:55

ChocooPrins schreef:
Horseware, dan vind ik dat ze het filmpje een verkeerde naam geven. Zorgt voor misverstanden hoor. Developing collection, ik heb nu zoiets van ze kunnen beginnen aan de basis...
En daar steekt nu ook al s&t in. Ik vind het geen correcte filmpjes :-(.

Helemaal eens!
Zolang je aan het werken bent aan ontspanning en basisvoorwaardes, kan ik me niet zo druk maken om zit en aanleuning. Dat komt wel.
Alleen als je iets "developing collection" gaat noemen, dan is het een ander verhaal. Ik vind het geheel te "floppy". Ik zie geen steadiness, geen stabiliteit, geen aanleuning (het paard wil graag naar beneden en ze houdt hem omhoog, maar ik zie niet een paard die de hand meer naar vóren wil nemen) en geen swung, dus ik snap de collection niet?
Deze vrouw zou naar mijn idee eerst aan een stabiele zit moeten werken (nu flubbert de energie er aan alle kanten uit, te zijn aan haar hoofd :D), daarna aanleuning en meer power.
Ik vind zelf echt dat als je aan het hogere werk (verder dan ontspanning en gehoorzaamheid) gaat werken, dat je dan aan je paard verplicht bent om je eigen zit eerst voor elkaar te hebben. Als je zelf niet stabiel bent, hoe kan je paard dan stabiel worden?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:58

ChocooPrins schreef:
Pocca_Locca schreef:
Als paarden grazen, lopen ze continue tussendoor stukjes, tenzij ze in een veel te overdadige wei staan, maar dan ook staan paarden nooit helemaal stil.
Een heel verhelderend stukje, Simpelman, heb ook het verschil gevoeld, het is waar, dat een paard veel natuurlijker beweegt met de hals langer en het paard zachtjes naar het bit reikend, het paard voelt veel sterker, en in balans. Het is een harmonieus gevoel.

Je begrijpt best zelf wel dat een paard die aan het grazen is niet dezelfde beweging maakt als een paard die vwnw loopt in stap, draf en galop...
Anders is hij toch echt niet voorwaarts genoeg :D

Maralyn: ik ben pro vwnw hoor. Maar niet voor lange stukken en lange periode's achtereen.
Omdat het naar mijn mening niets van waarde meer heeft als dat het enige is dat je naar toe werkt.
Rijden is een combi van ontspanning en aanspanning. Enkel ontspanning brengt niets bij. Vwnw is ontspanning, strechen letterlijk! Het is geen aanspanning, het brengt geen toename in kracht volgens mij. Het bewijs zie ik genoeg terug in filmpjes waar de paarden te lang in die strech gewerkt worden.
En paard die niet kan strechen is ook niet goed.

Ik ben dit met je eens chocooprins! Het kan ivm als revalidatie doeleinden voor sommige paarden wellicht nodig zijn er langer aandacht aan te besteden, maar er moet afwisseling zijn in het werk, wat je schrijft, ontspanning en aanspanning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:58

sanne83 schreef:
ChocooPrins schreef:
Horseware, dan vind ik dat ze het filmpje een verkeerde naam geven. Zorgt voor misverstanden hoor. Developing collection, ik heb nu zoiets van ze kunnen beginnen aan de basis...
En daar steekt nu ook al s&t in. Ik vind het geen correcte filmpjes :-(.

Helemaal eens!
Zolang je aan het werken bent aan ontspanning en basisvoorwaardes, kan ik me niet zo druk maken om zit en aanleuning. Dat komt wel.
Alleen als je iets "developing collection" gaat noemen, dan is het een ander verhaal. Ik vind het geheel te "floppy". Ik zie geen steadiness, geen stabiliteit, geen aanleuning (het paard wil graag naar beneden en ze houdt hem omhoog, maar ik zie niet een paard die de hand meer naar vóren wil nemen) en geen swung, dus ik snap de collection niet?
Deze vrouw zou naar mijn idee eerst aan een stabiele zit moeten werken (nu flubbert de energie er aan alle kanten uit, te zijn aan haar hoofd :D), daarna aanleuning en meer power.
Ik vind zelf echt dat als je aan het hogere werk (verder dan ontspanning en gehoorzaamheid) gaat werken, dat je dan aan je paard verplicht bent om je eigen zit eerst voor elkaar te hebben. Als je zelf niet stabiel bent, hoe kan je paard dan stabiel worden?

Man ik ben zo jaloers op de manier waarop jullie dingen kunnen verwoorden; ik ben het hier mee eens. :)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:00

Ik hou deze altijd paraat in mijn achterhoofd als ik met mijn jonge paard bezig ben (ja ook MM misschien beetje eentonig, maar goed)

Afbeelding

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:11

Horseware schreef:
Ze ontwikkelen wel degelijk kracht en bespiering door vwnw te rijden hoor, ik zie en voel het aan mijn eigen paard :D Die heb ik een paar maanden alleen maar vwnw gereden en toen ik hem daarna ging oppakken voelde ik juist dat hij dit makkelijker aankon en meer kracht had.

Ik zeg niet perse dat dit niet waar is hoor, maar er is ook een andere verklaring die ik heel veel zie bij behandelen:

De energie die een paard opwekt met zijn achterbenen, gaat als een soort golfje door de rest van de ruggegraat en het lijf.

Denk aan een steen die je in het water gooit. Je ziet langzaam een golfje door het water gaan en zich gelijkmatig in een cirkel uitbreiden. Als er ergens een steen in de weg ligt, dan stopt het golfje daar. Achter de steen zie je geen golf-beweging meer.

Hetzelfde bij het paard. De bedoeling is alleen dat de golf niet alle kanten op gaat, maar recht naar voren door het lijf heen. Dit kan alleen als alle werveltjes die golfbeweging kunnen maken. Is nou de onderrug geblokkeerd, dan stopt die golf gelijk al. Die onderrug kan chronisch geblokkeerd zijn (in de zin dat ik hem los moet maken :D), maar het paard met een gespannen, holle rug rijden doet ongeveer hetzelfde.
Je paard moet nu dubbel zoveel werk doen met de achterhand, maar het voelt alsof hij minder doet.

Ik heb zelfs paarden met enorme, overmatige bilbespiering, die "kracht" missen. Als je dan de onderrug losmaakt, heeft het paard opeens meer kracht :D. Ik heb geen magische handjes, kan er geen kracht aanbehandelen :+ Door de onderrug los te maken of het paard met een ontspannen onderrug te rijden, kan de kracht die je paard heeft beter door komen en voel je dus veel meer kracht in je paard.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 19:15

Mooie info Sanne83, dank je.
Kun je zeggen hoe je de onderrug los maakt?

Het wijst ook naar de zin van het diep doorstrekken in draf, het aanspannen van de buikspieren en links rechts wisselend aanspannen van de lange rug spieren moet een grote impact hebben.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 11-12-15 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:19

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:38

Zal zo even bijlezen, maar hierbij al 2 filmpjes van ons (ze horen eigenlijk aan elkaar :) )

Natuurrrrlijk was meneer Murphy er ook en springt mn paard een paar keer weg, nouja het is zoals het is :') normaal is het niet zo erg maar het was nogal onrustig langs de bak met mensen die heen en weer liepen.

Neus mag er meer uit, dat gebeurde later wel volgens mij. De filmpjes zijn kort na het losrijden gemaakt.

Een opfrisser, hier kwamen we vandaan:
http://youtu.be/OUYibPbkHfo

Dit was het nieuwe begin:
http://youtu.be/uqHzTHFSNps

En deze zijn van zojuist :)
http://youtu.be/eCUUdaJVYmM

http://youtu.be/VGNgFBCWGM0

Hou het commentaar aub opbouwend :)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:46

Wat is dat geluid op het filmpje van het nieuwe begin?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:47

Simpelman schreef:
Mooie info Sanne83, dank je.
Kun je zeggen hoe je de onderrug los maakt?

Het wijst ook naar de zin van het diep doorstrekken in draf, het aanspannen van de buikspieren en links rechts wisselend aanspannen van de lange rug spieren moet een grote impact hebben.

Wat bedoel je precies met dat laatste?

Wat willen jullie weten over het losmaken van de rug? Als chiropractor?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 19:53

Bij het diep doorstrekken, in draf, tot onder de knie zie je in een keer een verandering in de onderrug ontstaan.
Deze bolt dan op en de bij de voorrug kun je duidelijk meer aan en ontspanning in de pas zien.
De hele rug begint te golven.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 11-12-15 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:54

Starbreese, ik ben normaal niet van het reageren.

Wat ik zie, is een ontspannen beeld, maar nog wel enkele stukken van onvertrouwen in het eerste filmpje.
Je ziet hem even kijken en draait zich er dan ineens af.

Wat kan helpen is hem stelling naar binnen te vragen, binnen been naar buiten hand toe rijden en als hij er braaf langs gaat, terug in stap nemen en uitbundig belonen.
Hij ging er langs!!!

Tweede filmpje zag ik iets prachtigs...
Het lijkt een taktfout, is een taktfout, maar eigenlijk zie ik iets veeel mooiers.

Een paard dicht nog de kracht niet heeft om alwel dragend te verruimen, maakt een keuze om maar nét en nétniet te galopperen.
Conclusie, hij denkt er dus over na. Mist kracht, en denkt. Okeey... ik neem een pasje galop. FCK nee dat was de vraag niet!! Direct terug!

Maar.... dat is wat ik zie.

Neem je de ontspannings momentjes op de juiste timing goed mee? En zo ook de --kriebel beloon-- momenten?

Ik vind het er erg fijn uit zien, maar ik zou nog niet direct hoger instellen op stukken van... wooow wat eng... tot hij doorheeft... AHA zo eng is het niet, en vrouwtje en ik kunnen dit samen.
Op plekken waar hij het wel kan, gewoon stukje langzaam begrenzen, als is het maar 1 cm. :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:59

Starbreeze schreef:
Zal zo even bijlezen, maar hierbij al 2 filmpjes van ons (ze horen eigenlijk aan elkaar :) )

Natuurrrrlijk was meneer Murphy er ook en springt mn paard een paar keer weg, nouja het is zoals het is :') normaal is het niet zo erg maar het was nogal onrustig langs de bak met mensen die heen en weer liepen.

Neus mag er meer uit, dat gebeurde later wel volgens mij. De filmpjes zijn kort na het losrijden gemaakt.

Een opfrisser, hier kwamen we vandaan:
http://youtu.be/OUYibPbkHfo

Dit was het nieuwe begin:
http://youtu.be/uqHzTHFSNps

En deze zijn van zojuist :)
http://youtu.be/eCUUdaJVYmM

http://youtu.be/VGNgFBCWGM0

Hou het commentaar aub opbouwend :)

Oh, wat erg :D Ik las: neus mag er iets meer uit. Ik had het eerst het eerste filmpje opgezet en ik had niet gezien dat dit het voor-filmpje was :+ :+

Maar goed, de twee laatste filmpjes dus :D Ik heb het idee dat je rijden wel wat beïnvloed wordt door het schrikken? Ik snap heel goed dat je lekker aan het rijden bent en dat je het gevoel hebt dat je rijden dan verstoord wordt door het schrikken :D
Ik denk dat als je een paar keer zou zeggen: ik gooi even alles waar ik dressuurmatig mee bezig ben, aan de kant en ik probeer het schrikken aan te pakken, dat je daar best profijt van zou kunnen hebben. Ik weet niet precies waar hij van schrikt? Kan je het simuleren? Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen, is teruggaan naar de stap voor de schrikplek en daar bijv. een wending om de voorhand met hoofd richting muur maken. Op die manier heb je meer controle, hoofd richting schrik-plek en je heb buiging (=minder spanning). Je paard heeft dan niet de mogelijkheid om zo weg te springen en dan hoef je hem ook niet op de rem te zetten. Als je hetgeen hij van schrikt kan simuleren, dan kan je het helemaal mooi plannen.
Het is zonde, want je lijkt nu op het moment van schrikken even een klein gevecht aan te moeten gaan en dat heeft natuurlijk ook weer z'n weerslag op de algehele spanning (ook van jezelf).

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:02

xxdomiixx schreef:

Geen idee? Er zit geen geluid bij :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 20:03

maralyn schreef:
Wat kan helpen is hem stelling naar binnen te vragen, binnen been naar buiten hand toe rijden en als hij er braaf langs gaat, terug in stap nemen en uitbundig belonen.
Hij ging er langs!!!

Dit vind ik wel leuk om op te reageren.
Dat wat je omschrijft werkt inderdaad vaak.

Er is een andere manier.
Het tegenovergestelde, je laat je pard duidelijk naar het "gevaar" kijken en wacht dan onder voorzichtig vragen door te gaan af tot hij de beslissing neemt om dat te doen.

Op deze manier wordt het paard dus vol geconfronteerd met "het gevaar" en neemt ZELF de beslissing.
Hij leert hier niet van dat de ruiter bepaald en beschikt, maar dat als hij zelf een beslissing neemt dat dat ook goed afloopt, het resultaat is ZELFvertrouwen.
Het mooie hiervan is dat het een cumulus wordt, hij wordt steeds moefiger en gaat zich steeds minder aantrekken van "gevaren".

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 20:03

Starbreeze schreef:
xxdomiixx schreef:

Geen idee? Er zit geen geluid bij :)

De koker. (en kikkers...)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:04

Het kan inderdaad goed zijn, om naar de schrikplek te kijken. Maar is dit een snelle rakker, die zich niets meer van je hulpen aan trekt, en vervolgens een halve piroutte maakt, en vervolgens ongecontroleerd "DOEI!" zegt, dan is deze hulp niet effectief.

Maar goed, dit beoordelend vanuit dit filmpje natuurlijk.

Pluuus ieder paard is anders, en ieder ruiter is anders.

Het is en blijft zo moeilijk...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:07

Tja dat schrikken, het is begonnen toen 2 kinderen rennend, springend boven de bakrand uit probeerden te kijken. Hij raakte echt in paniek en zij stopten niet. Sindsdien reageert hij soms (niet altijd) op zo'n manier wanneer iemand daar loopt, per ongeluk een beweging maakt of geluid met de voeten. Tasjes doen het ook goed.. Ik heb ook besloten daarmee aan de slag te gaan, heb vanavond 2 meiden waar hij van schrok een klontje laten geven, toen vond ie het wel interessant worden :)) ik moet dat eens een keer met iemand doen wanneer ik alleen in de bak ben. Verder doet hij dat eigenlijk nooit, buiten niet, op wedstrijd niet, alleen daar wanneer er iemand loopt.

@maralyn, bedoel je dat stukje over de diagonaal? Goed dat je dat ziet :) Daar tik ik hem een beetje bij en trekt hij aan. Hij valt eigenlijk nooit in galop met middendraf.