Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 07:44

Suelza schreef:
FaberSmid schreef:
Maar hoe dan als men clickeren doet en lichaam doet tegenspreken en anders doet tonen?

Men conditioneerd het paard op het geven van reactie op de *klik* met als doel dat het paard dit als 'overheersende' hulp zal gaan zien. Als de klik en de lichaamshouding elkaar dan tegenspreken, zal een goed, op clicker, geconditioneerd paard alsnog trachten het 'gewenste' gedrag of de gewenste handeling te vertonen bij het horen van de klik omdat de klik hem bevestigd dat hij het dus kennelijk goed doet en (zie Pavlof) hij weet dat deze klik veelal aan een voedselbeloning (primaire levensbehoefte) is gekoppeld.

Daarom is de clicker voor veel mensen een uitkomst, daar veel mensen moeite hebben met het geven van de juiste (lichaams)hulpen en met name het op tijd belonen.

Niet helemaal mee eens. Tegenstrijdig lichaamstaal zorgt bij veel paarden voor frustratie en dat is ook waar het vaak mis gaat. Niet zelden wordt gezegd dat zijn/haar paard niet geschikt is voor het clickeren.Clickeren kan echter zelfs met een goudvis. Het is de trainer die niet geschikt is.

Naar mijn persoonlijke mening is, bij goed clickeren, lichaamstaal doorslaggevend voor succes. Daarnaast dient men meer consequent te zijn dan bij welke training dan ook, omdat je bij een gevoelig of dominant paard enig gebrek hieraan onmiddellijk op je brood krijgt

Maar ook naar u toe... wilt u hierover discussieren, prima, maar dan via pb, want het hoort niet thuis in dit topic.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 07:48

Professor schreef:
Heeft u gelezen wat ik over longeren op klassieke wijze geschreven heb, en dat het paard niet bokken mag, en dat men ervan uitgaat dat het paard technisch goed gelongeerd word en er helemaal geen lichaamelijke gebreken zijn, maar dat men het paard toch laat "uit" bokken.
Zo te lezen is dat u ontgaan. Bovendien ben ik van mening dat geen paard wanneer men daarmee werkt mag bokken aan de longe. Stel u voor wanneer men het paard dat leert en men gaat daarna met de langeteugel werken???

Als men het paard leert om te bokken, dan doet men zijn werk niet goed...

Men kan een paard niet verbieden te bokken, want dan zou men zijn trainer ook moeten verbieden om fouten te maken. Ik vind dit een kromme beredenatie.

Dat men ervan uit moet gaan dat een paard technisch correct gelongeerd wordt is een nobel streven, maar mijn ervaring is dat er maar weinig mensen zijn die technisch correct 'kunnen' longeren. En in dat laatste geval tref je de meeste mensen aan die van mening zijn dat je een paard iets 'eruit' moet laten bokken.

Een paard wat goed getraind wordt, zal dit afwijkende gedrag namelijk niet vertonen, tenzij daar een aanleiding voor is.
Laatst bijgewerkt door Suelza op 15-04-11 07:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 07:49

liljebo schreef:
Maar ook naar u toe... wilt u hierover discussieren, prima, maar dan via pb, want het hoort niet thuis in dit topic.

Ik heb geen behoefte aan een discussie hierover met u, ik reageerde op de vraag van FS.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 07:49

Suelza schreef:
Zooist schreef:
Het ging over joligheid van het paard. Stalmoed zeg maar.
Dat was de aangegeven reden van het bokken.

Dan kan ik me vinden in het antwoord van professor hoor.

Suelza, als de reden onbekend is, moet je die eerst zien te ontdekken zoals je schrijft.
Heeft zeker veel met fouten van de longeur te maken.

Oke, niet alles bijgelezen. Mijn fout...

Maar dan nog ben ik van mening dat als de longeur zijn hulpen correct zou geven, het paard het dus níet op een lopen zou zetten...

Want door constant te rennen en te bokken, negeert het paard feitelijk de aanwezigheid van zijn trainer. Paard bepaald in deze dus, dus mijn inziens klopt er dan iets niet in de verhouding trainer/paard.

Wordt dit niet in de hand gewerkt door het laten uitrazen van het paard aan de longe, zoals velen doen? M.i. wel.
Als het paard vanaf het begin leert longe=werken, denk ik dat je veel problemen in dit opzicht voorkomt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 07:50

Suelza schreef:
liljebo schreef:

Ik heb geen behoefte aan een discussie hierover met u, ik reageerde op de vraag van FS.

Is prima hoor. Hoeft ook niet. Was goed bedoeld ;)

liljebo

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 07:53

Nog even teruggrijpend op eerdere heftige discussie. Ik ga met Zooist mee.
Het maakt mij in dit topic niet uit welke prestaties iemand heeft neergezet.
Waar ik interesse in heb is de discussie zelf en de aangevoerde, heldere argumenten. Aan de hand daarvan kan ieder zijn eigen lering trekken en kijken hoe logisch/onlogisch iets klinkt.
Ik denk dat de meeste hier prima in staat zijn nuchter verstand te gebruiken.

In dat opzicht is het ook jammer als zaken persoonlijk worden. Het is zoveel interessanter als iemand zijn of haar visie helder uit kan leggen en het hoe en waarom kan onderleggen. Liefst in heldere bewoording.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 07:55

liljebo schreef:
Wordt dit niet in de hand gewerkt door het laten uitrazen van het paard aan de longe, zoals velen doen? M.i. wel.
Als het paard vanaf het begin leert longe=werken, denk ik dat je veel problemen in dit opzicht voorkomt.

Bij mij mag geen enkel paard uitrazen aan de longe... Werk = werk, vrijetijd = vrijetijd. Bovendien vind ik het nog link ook, een paard laten uitrazen aan een lijn en op de volte...

Echter... daarbij zeggende blijf ik erop hameren dat als het paard dit desondanks tóch doet, de longeur eerst goed naar zichzelf moet kijken, alvorens het paard gecorrigeerd wordt. Want veel longe problemen liggen in eerste aanleg bij de longeur zelf...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 07:56

liljebo schreef:
Suelza schreef:

Oke, niet alles bijgelezen. Mijn fout...

Maar dan nog ben ik van mening dat als de longeur zijn hulpen correct zou geven, het paard het dus níet op een lopen zou zetten...

Want door constant te rennen en te bokken, negeert het paard feitelijk de aanwezigheid van zijn trainer. Paard bepaald in deze dus, dus mijn inziens klopt er dan iets niet in de verhouding trainer/paard.

Zo bedoel ik het inderdaad. Dus er klopt dan inderdaad iets niet tussen trainer en paard. Alleen heeft de trainer dat dan niet door.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 07:57

Zooist schreef:
Zo bedoel ik het inderdaad. Dus er klopt dan inderdaad iets niet tussen trainer en paard. Alleen heeft de trainer dat dan niet door.

:j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 07:59

Suelza schreef:
liljebo schreef:

Bij mij mag geen enkel paard uitrazen aan de longe... Werk = werk, vrijetijd = vrijetijd. Bovendien vind ik het nog link ook, een paard laten uitrazen aan een lijn en op de volte...

Echter... daarbij zeggende blijf ik erop hameren dat als het paard dit desondanks tóch doet, de longeur eerst goed naar zichzelf moet kijken, alvorens het paard gecorrigeerd wordt. Want veel longe problemen liggen in eerste aanleg bij de longeur zelf...

Ik ben het daar volledig mee eens. Ik vind het ook heel link.
Dat problemen niet zelden met de longeur te maken hebben, zullen de meeste mensen hier onderstrepen.
Maar daarnaast denk ik dat het belang voor het paard om dagelijks ruimschoots de gelegenheid te krijgen om in de wei of paddock de benen te strekken niet onderschat mag worden.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 08:03

Ik liet mijn paarden altijd aan de lijn uitrazen. Door dit topic (deze discussie is namelijk al eerder gevoerd hier) ben ik daar eens over na gaan denken.

Wel een heel andere zienswijze dan ik ooit meegekregen had :D

Dus nu sta ik anders in het midden (als ik longeer en dat is niet zo vaak) en dat werkt wel moet ik zeggen. :j

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 08:10

Professor de reactie was volgens mij op mijn schrijven?

Professor schreef:
Suelza schreef:
Gewaagde uitspraak, daar u paard en trainer nooit irl aan het werk gezien heeft.

U weet niet wát de exacte reden is dat het paard bokt en wegrent.

Ik geef veel instructie in het werken aan de lange teugel en aan de dubbele longe, en mijn ervaring is dat veel paarden 'ongewenst gedrag' vertonen, doordat de hulpen van de trainer niet correct zijn, niet duidelijk zijn etc. Het ongewenste gedrag stopt namelijk vaak bij de overgifte van de lijnen... Dat zegt al genoeg denk ik..

Als de trainer het paard constant belemmerd (spreek ik even over het werken aan de dubbele longe) op de binnenlijn gaat menig paard uiteindelijk wel aan de ren. Je beperkt hem nl. in zijn bewegingsvrijheid en vaak gaat men er dan ook nog eens met de zweep bij omdat men het paard niet voorwaarts vind.

Als de trainer het paard fysiek blokkeerd door een verkeerde houding/positie ten opzichte van het paard, zal menig, goed opgevoed, paard in de ankers gaan of zelfs omdraaien. Even een stapje naar achteren lost het probleem vaak alweer op.

Als het paard verkeerd is bijgezet, wat je helaas ook vaak ziet, kan dit ook een reden tot verzet geven.

En laten we wel wezen, als het paard wellicht fysiek beperkingen heeft (bijv. spieren of houding) kan dit ook al een oorzaak geven tot dergelijk afwijkend gedrag.

Ik denk dat het paard belemmeren en aan het werk zetten, de laatste optie moet zijn.

Eerst maar eens zien of de trainer correct te werk gaat (en daar gaat het vaak al de fout in) en bekijken of het paard fysiek in orde is en daarna kan er altijd nog besloten worden het dier in zijn werk te 'zetten'.

Vaak, niet altijd, maar vaak, ligt de fout bij de trainer en niet bij het paard...

Heeft u gelezen wat ik over longeren op klassieke wijze geschreven heb, en dat het paard niet bokken mag, en dat men ervan uitgaat dat het paard technisch goed gelongeerd word en er helemaal geen lichaamelijke gebreken zijn, maar dat men het paard toch laat "uit" bokken.
Zo te lezen is dat u ontgaan. Bovendien ben ik van mening dat geen paard wanneer men daarmee werkt mag bokken aan de longe. Stel u voor wanneer men het paard dat leert en men gaat daarna met de langeteugel werken???

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 08:12

Suelza schreef:
liljebo schreef:

Maar treft wel een punt van mijn vraag aan u?

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 08:49

Suelza schreef:

ls een paard erg fris of nog onervaren is dat mag hij wat mij betreft wel gecontroleerd zijn energie aan de longeerlijn kwijt lopen. Echter doe ik dit altijd zonder het zadel. Zadel erop betekent dat er niet meer gespeelt en/of gebokt mag worden. Daar moet het paard wat mij betreft het onderscheid in maken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:19

Professor schreef:
nombrado schreef:
ik denk dat je in de war bent
ik heb geen foto met een donker paard en/of bitloos op mijn site of hier ergens gepost.

Heeft u ook niet, stond op uw website, en die mag men toch lezen.

daar is duidelijk géén bitloos paard te zien.
Heb jij een website professor?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:07

murphy102 schreef:
Of waar is het bekken, achterbeen, lichaam (allemaal jouw woorden) van het paard voor bedoeld dan??

uhm, om te lopen/bewegen/zich voor te bewegen?
net als ons bekken, achterbeen
beetje rare vraag :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:37

nombrado schreef:

Dat heeft u ook veranderd.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:59

Citaat:
Dat men ervan uit moet gaan dat een paard technisch correct gelongeerd wordt is een nobel streven, maar mijn ervaring is dat er maar weinig mensen zijn die technisch correct 'kunnen' longeren. En in dat laatste geval tref je de meeste mensen aan die van mening zijn dat je een paard iets 'eruit' moet laten bokken.

Een paard wat goed getraind wordt, zal dit afwijkende gedrag namelijk niet vertonen, tenzij daar een aanleiding voor is.

En wat met een groen jong paard?
En weet u wat technisch correct is, longeren word onderschat dat dient men te leren net zo als het rijden, men dient te leren zitten bij het longeren het optreden en de ophouningen hoe te geven en te leren doseren, en te weten hoe men de bijzetteugels bevestigd.
Dat men bandageren kan, dat dat heel belangrijk is om wat om de benen te doen, omdat men constant op een cirkel werkt.
Maar u laatste zin logenstraft hetgeen wat u eerder beschrijft.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:23

Professor schreef:
nombrado schreef:

Dat heeft u ook veranderd.

ech nie
kdenk dat je erg in de war bent
ik heb niks aan fotos ooit veranderd op mijn site.
Jammer dat er op deze manier iets wordt beweerd, terwijl diegene van wie de site is, zelf toch wel prima weet welk paard er wel of niet door haarzelf gereden wordt en hoe.

Aangezien er van jou niets nergens bekend is, ik wel weet wat je naam is, en nog nooit enig rij foto's heb mogen zien, twijfel ik aan jou kunnen, of instructie vorm. Eerder boekenwijsheid.
of heb je een website?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:27

Professor schreef:
Dat men bandageren kan, dat dat heel belangrijk is om wat om de benen te doen, omdat men constant op een cirkel werkt.
.

niet mee eens
bandageren is helemaal niet noodzakelijk
alleen heeft de mens dit als noodzaak gemaakt, door het ongeduldige optreden en afdwingen
bandages mogen ook niet in de dressuurring, dus waarom wel in de training?
vraag je dan niet teveel of dingen verkeerd als ruiter van je paard ?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:40

nombrado schreef:
[

niet mee eens
bandageren is helemaal niet noodzakelijk
alleen heeft de mens dit als noodzaak gemaakt, door het ongeduldige optreden en afdwingen
bandages mogen ook niet in de dressuurring, dus waarom wel in de training?
vraag je dan niet teveel of dingen verkeerd als ruiter van je paard ?

Dat u zelf geen helm opdoet is aan u, maar uw paarden bloot stellen met longeren daar hadden wij het over om zichzelf aan te tikken vind u normaal???
Dat heeft niets met een dressuur ring te doen, weer verdraait u het thema.
Bovendien wanneer wij het over training hebben, het risico kan men vermijden door iets om de benen te doen, omdat oefeningen die het paard nog moet leren en dan maakt het vaker fouten in het neerzetten van de benen. En dat word nl niet gevraagd in de natuur wat wij vragen van een paard om dat te doen wat wij willen.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:44

Nee want nombrado dr paarden zetten hun benen nooit fout neer -:)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:46

Professor schreef:
Dat u zelf geen helm opdoet is aan u, maar uw paarden bloot stellen met longeren daar hadden wij het over om zichzelf aan te tikken vind u normaal???
Dat heeft niets met een dressuur ring te doen, weer verdraait u het thema.
Bovendien wanneer wij het over training hebben, het risico kan men vermijden door iets om de benen te doen, omdat oefeningen die het paard nog moet leren en dan maakt het vaker fouten in het neerzetten van de benen. En dat word nl niet gevraagd in de natuur wat wij vragen van een paard om dat te doen wat wij willen.

ik vind dan, dat je als longeur of ruiter van het paard verkeerd bezig bent.
de oefeningen die er gevraagd worden of geoefend worden kan een paard in de vrijheid ook prima
zonder zichzelf aan te tikken.
Gebeurd dat wel? dan mag je jezelf als ruiter of longeur de vraag stellen of je wel ethisch of duidelijk genoeg bezig bent tov het paard en wat je vraagt. Je bent dan nl duidelijk over een grens gegaan van het paard, en mag aan de communicatie onderling gaan werken.
Na 30 jaar paarden , en nog nooit bandages gebruikt, en nooit aangetikt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:47

orienta schreef:
Nee want nombrado dr paarden zetten hun benen nooit fout neer -:)

nee klopt
die weten prima waar hun benen zitten en hoe ze te gebruiken
dat hoef ik ze niet te vertellen
maar dat geld voor elk "niet" afgestompt bewust paard.

orienta

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:57

Beschrijf dan eens hoe jij je paarden traint en of je een opleiding of iets hebt gedaan want ik hoor je daar nooit over