Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:26

DarkoFoitzik schreef:
in dat filmpje doelde ik op het tweede gedeelte ervan waar de instructeur ernaast staat om de passage/piaffe aan te leren. dit vind ik beter (door het zakken van de achterhand) dan bij meneer Will

wat me opvalt aan deze filmpjes is dat bijna alle paarden te dik zijn. wat vindne jullie daarvan?

Dat vind ik juist niet. Ik zie geen zakkende achterhand. Dat vind ik juist bij Will beter ogen.

Afbeelding

Milkberry

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:46

Ik vind het nog steeds bijzonder dat er gezegd wordt, dat er mensen in dit topic in de stretch blijven hangen..
Mag ik dan vragen WIE er in de stretch blijft hangen. Want mijn doel is niet voor eeuwig in de stretch blijven rijden. Maar ik wil de stretch wel eerst bevestigd hebben voor ik hem op ga pakken. Dat duurt even als je paard compleet vast zit in oude patronen en niet naar het dit durft te reiken.
Wil niet zeggen dat we de rest van ons leven in de stretch gaan rijden.. en ik denk de rest van de mensen in dit topic ook niet.

Net les gehad! Ging super goed!! Gewerkt aan recht maken op de diagonaal. Voorheen was het meer van de F slingerend naar de H. Maar dat wordt nu toch echt beter. En dan gat hij daarna ook makkelijker in de stretch

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:49

Ik heb ook het idee dat hier niemand is die in de stretch blijft hangen. Ik denk dat dat maar zo lijkt omdat veel van ons nog in die eerste fase zitten waarbij de stretch bevestigd moet worden. De meesten hier zijn pas een half jaartje bezig op deze manier, dus het is logisch dat de meesten nog niet toe zijn aan meer oppakken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 15:02

Milkberry schreef:
Ik vind het nog steeds bijzonder dat er gezegd wordt, dat er mensen in dit topic in de stretch blijven hangen..
Mag ik dan vragen WIE er in de stretch blijft hangen. Want mijn doel is niet voor eeuwig in de stretch blijven rijden. Maar ik wil de stretch wel eerst bevestigd hebben voor ik hem op ga pakken. Dat duurt even als je paard compleet vast zit in oude patronen en niet naar het dit durft te reiken.
Wil niet zeggen dat we de rest van ons leven in de stretch gaan rijden.. en ik denk de rest van de mensen in dit topic ook niet.

Mogelijk omdat sommigen alle posts op dit topic als één structuur zien.
In werkelijkheid zijn er vele tientallen mensen actief in allerlei fasen.

En verder is de meest gemaakte fout te snel door de basis heen te willen gaan onder het motto "dat kan ik al".
Vergeten wordt daarbij dat de opbouw van spieren en motoriek maanden tot jaren kost.

De opbouw van de piaffe van Ms Faerber is correcter dan die van Anja Beran.
AB doet kunstjes, Faerber gebruikt de juiste opbouw van spieren die inmiddels goed voorbereid zijn op hun taak.

Het voorwaarts rijden vanuit het strekken van de hals maakt paarden sterker in achterhand, lendenen, buik en rug.
Het is niet voor niets dat wanneer we binnen het strekken een overgang voorwaarts vragen, paarden omhoog proberen te komen en de teugelwerking proberen te blokkeren.
Het zijn niet voor niets de paarden met zwakke achterhand die er het meeste moeite mee hebben.
Het zijn de paarden met een zwakke achterhand die er moeite mee hebben.....
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 11-12-15 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 15:10

O dat zei ik ja, zal dat dan inderdaad niet goed zien. Maar ik geloof dat halsstrekken en dit herhalen in de training in alle gangen net zo constuctief werkt als in het begin alleen maar naar beneden in de stretch rijden. Ik merk heel duidelijk aan de 11 jarige wanneer ik te ver ga en doe dan ook meteen een stap terug. Voor mij persoonlijk werkt de aanpak van Ingrid Klimke gewoon het best. Niet om te blabla-en maar ik kan als ik lang en goed kijk naar iemand een gevoel meenemen. Natuurlijk is dat dan niet het evenbeeld van de rijkunsten van Ingrid, maar merk wel dat mijn paardje er blijer van wordt, ik ontspannener ben en dat onze samenwerking ten goede komt. Excuses als ik mensen voor het hoofd gestoten heb. Ik ben zelf gewoon niet zo'n fan van de amerikaan; maar dat is persoonlijk en na veel filmpjes kijken.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 15:11

Bij ons is de stretch ook bevestigd. Ik stel toch ook al wel hoger in, pak nog wel regelmatig die arbeidshouding mee omdat hij dat altijd moeilijk gevonden heeft maar stel ook wel wat hoger in. Het verschil met vroeger en nu is dat mijn paard nu niet meer achter de loodlijn krult omdat hij het nu wel aan kan. Verder heeft hij een mooie aanspanning (de welbekende boog, van achter naar voren) waarin ik fijn kan schakelen.

Dit is nu de volgende fase die ik wil bevestigen, vanuit de ontspanning deze aanspanning vast kunnen houden zonder dat pijn paard heet (lees controleerbaar blijft en fijn op kleine ophoudingen) gaat worden.

Ik rij nog steeds los in de stretch en gebruik dit ook als beloning wanneer hij iets moeilijks uitgevoerd heeft, of spanning opbouwt.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 11-12-15 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 15:13

Misschien kan @Damian23 die mooie plaquette van Manolo Mendez die ze al eerder plaatste nog terugvinden.
Hij beschrijft daarin de afwisseling van de training.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 15:15

Ik weet niet als er mensen in dit topic in de strech blijven hangen, topic bestaat er te kort voor. Maar wat ik wel weet is dat de dame in het filmpje van WF erin is blijven hangen.
Werken naar de oprichting, maar paard is al zooo traag en slap geworden dat dat heeeeel moeizaam gaat.
Simpelman, jij zegt dat er jaaaren kan duren totdat er spieropbouw is. Maanden kan nog kloppen, maar jaren. Heb je enig idee hoe spiermassa ontstaat, een wetenschappelijke uitleg?
Dat komt echt veel sneller! Als je er jaren over doet, wil dat volgens mij zeggen dat de intensiteit veel te laag is, of de training niet geschikt is voor het paard, of er is nog iets anders aan de hand waardoor je jaren bezig bent met spier te krijgen. Of bedoel je totdat je paard in zijn totaliteit ontwikkeld is op alle vlakken?
Dat je met de basis bezig bent, jaren, ben ik wel akkoord mee. Weet niet als we daarbij hetzelfde beeld hebben. Maar op zich is dat niet van belang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 15:19

ChocooPrins schreef:
Ik weet niet als er mensen in dit topic in de strech blijven hangen, topic bestaat er te kort voor. Maar wat ik wel weet is dat de dame in het filmpje van WF erin is blijven hangen.
Werken naar de oprichting, maar paard is al zooo traag en slap geworden dat dat heeeeel moeizaam gaat.
Simpelman, jij zegt dat er jaaaren kan duren totdat er spieropbouw is. Maanden kan nog kloppen, maar jaren. Heb je enig idee hoe spiermassa ontstaat, een wetenschappelijke uitleg?
Dat komt echt veel sneller! Als je er jaren over doet, wil dat volgens mij zeggen dat de intensiteit veel te laag is, of de training niet geschikt is voor het paard, of er is nog iets anders aan de hand waardoor je jaren bezig bent met spier te krijgen. Of bedoel je totdat je paard in zijn totaliteit ontwikkeld is op alle vlakken?
Dat je met de basis bezig bent, jaren, ben ik wel akkoord mee. Weet niet als we daarbij hetzelfde beeld hebben. Maar op zich is dat niet van belang.

Dit dus.... he verdorie waarom kan ik dat niet zo verwoorden...

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 15:25

Dat was een verreden paard dat amper nog te rijden was. Ook nog eens een groot paard dat enorm sterk was, en geen topruiter erop. Ze zijn nu 2 jaar bezig met het paard. Dan vind ik dit al heel aardig om naar te kijken. Paard heeft ook een mooie bovenlijn ontwikkeld. Ik denk dat je gezien dit niet veel meer had kunnen verwachten in dit tijdsbestek.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 15:31

ChocooPrins schreef:
Simpelman, jij zegt dat er jaaaren kan duren totdat er spieropbouw is.
Maanden kan nog kloppen, maar jaren.
Heb je enig idee hoe spiermassa ontstaat, een wetenschappelijke uitleg?
Dat komt echt veel sneller!
Als je er jaren over doet, wil dat volgens mij zeggen dat de intensiteit veel te laag is, of de training niet geschikt is voor het paard, of er is nog iets anders aan de hand waardoor je jaren bezig bent met spier te krijgen.
Of bedoel je totdat je paard in zijn totaliteit ontwikkeld is op alle vlakken?
Dat je met de basis bezig bent, jaren, ben ik wel akkoord mee.
Weet niet als we daarbij hetzelfde beeld hebben. Maar op zich is dat niet van belang.

De intensiteit van de training neemt voortdurend toe.
Er worden gedurende opbouw steeds nieuwe delen van het lichaam aangesproken.
Even een beeld voor de duidelijkheid: eerst strekken tot de boeg, dan naar de grond, stap naar draf, dan buigen op gebogen lijnen, dan overgangen, enz..
Dat duurt echt een tijd, bij een getalenteerd paard een paar maanden, maar bij een flegmatische Fjord misschien wel twee jaar, Friezen hebben vaak grote moeite om te gaan buigen achter.
Verder zijn er de motoriek/beheersing van het paard en zijn mentale mogelijkheden om dit soort van zaken enige tijd geconcentreerd aan te kunnen.

In Wenen, waar ze ook al eens met een paar paarden gewerkt hebben nemen ze hier één jaar voor.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 15:35

Het is een mooi middel om je doel te bereiken.
Een paard welke voorheen op de handrem werd gereden of die zijn bouw niet mee heeft zal meer tijd nodig hebben dan een paard welke het gelijk op deze manier leert en wel een goede bouw heeft.

Als ik kijk naar jouw filmpjes van voor en nu HW dan wordt ik een blij mens en ben ik reuze benieuwd hoe je er over een jaar voor staat!
Maar ook als je kijk waar anderen vandaan komen en hoe het nu gaat is gewoon super!

Merk aan het monstertje hier dat hij lijkt te groeien... schoft komt er steeds meer uit, ziet er steeds beter uit en voelt zich super vrolijk :D

Ik pak de punten die werken eruit en zo probeer ik het zo goed mogelijk te doen.
Teveel hangen blijven in het lang en laag en daarin het contact en de impuls verliezen word er tijdens de les wel uitgepraat..
En bij als paardlief en ikzelf de puzzelstukjes op hun plek vallen dan gaat hij toch lekker lopen _/-\o_
Dan is iedereen blij :D

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 16:23

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 16:27

Horseware, dan vind ik dat ze het filmpje een verkeerde naam geven. Zorgt voor misverstanden hoor. Developing collection, ik heb nu zoiets van ze kunnen beginnen aan de basis...
En daar steekt nu ook al s&t in. Ik vind het geen correcte filmpjes :-(.

Eerst moeten ze nu het paard sneller gaan maken, want het paard is traag achteraan. Veel overgangen in een werkhouding. Heel fijn aan je been maken.

Wat betreft spieropbouw, spieren opbouwen zal inderdaad van paard tot paard afhankelijk zijn. Niet per se ras afhankelijk.
En natuurlijk is het zo dat je steeds andere spieren aanspreekt naarmate dat de intensiteit en moeilijkheidsgraad van de training evolueerd.
Maar ik dacht te lezen dat er geschreven wordt dat er vergeten wordt dat de spieren maanden tot jaren nodig hebben om op te bouwen. En we hadden het dan over de basis!
Maar dit paard is in 2 jaar niet klaar om iets meer dan de basis te vragen. Hoe dat komt... Dat kan vanalles zijn, ik geloof niet meteen dat het aan het paard ligt. Ik ben echt overtuigd dat je ze niet te lang in die strech mag rijden.
En eigenlijk is dat heel logisch. Lange spieren zijn slappe spieren, korte spieren zijn krachtig (en stijver). Je moet het juiste evenwicht vinden tussen soepelheid en kracht.
En dat geldt voor rug, buik, nek, achterhand, boeg,...
En opbouw van spieren krijg je niet door ze uit te rekken. Dan heb je soepele spieren. Spieren die in omvang toenemen zijn getraind geweest op kracht. Dat komt omdat er dan kleine microscheurtjes ontstaan in de spieren, die dan herstellen. Opvullen als het ware. Doordat die scheurtjes opgevuld worden krijg je een grotere spier.

Het 3de filmpje van WF die gepost was. Eerste minuut, heb ik iets van ok, daar heb je iets aan. Ik zou dan geen s&t inbrengen, hoe sterk hij ook mag zijn. Maar gewoon zo aan de basis verder werken. En dan heb je vanaf 1m10 iets dat helemaal niet meer te begrijpen is.
Ik ken die namen dus allemaal niet (WF, ea) , en volg het ook allemaal niet echt. Maar dit is gewoon echt niet goed. Beetje weet ik veel wat aan de hand gaan vragen, beestje kan zijn evenwicht in de bochten nog niet houden.
Sorry geen fan :o

Woestein! Dat is fijn! Als het goed gaat zou je paard inderdaad een paar cm kunnen groeien naar het schijnt :D

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 16:30

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 16:48

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 16:50

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 16:51

Starbreeze schreef:
Bij ons is de stretch ook bevestigd. Ik stel toch ook al wel hoger in, pak nog wel regelmatig die arbeidshouding mee omdat hij dat altijd moeilijk gevonden heeft maar stel ook wel wat hoger in. Het verschil met vroeger en nu is dat mijn paard nu niet meer achter de loodlijn krult omdat hij het nu wel aan kan. Verder heeft hij een mooie aanspanning (de welbekende boog, van achter naar voren) waarin ik fijn kan schakelen.

Dit is nu de volgende fase die ik wil bevestigen, vanuit de ontspanning deze aanspanning vast kunnen houden zonder dat pijn paard heet (lees controleerbaar blijft en fijn op kleine ophoudingen) gaat worden..

Hier een beetje hetzelfde. Ik rijd grotendeels nu in de arbeidshouding. Dat is wel bevestigd alleen nu moet ik werken aan het voorwaarts. Manlief had mij van het weekend gefilmd en het mocht echt meer voorwaarts.

Ik ben natuurlijk nog wat beperkt in het werk omdat ik 3 x 5 minuten mag draven, maar ik heb vandaag in die 15 minuten lekker lopen schakelen en daar werd hij super fanatiek van. Ik ga proberen of er van het weekend weer iemand kan filmen want ik wil heel graag weten of het er uit ziet zoals het voelde. Ik ben nu een jaar op de "nieuwe manier" bezig en mijn paard heeft die tijd echt nodig gehad om uit die krul te komen en om de juiste spieren sterker te maken. Zijn lijf heeft in zijn jonge jaren ook flink wat te voortduren gehad volgens mijn dierenarts. En hij heeft daardoor in het begin wat extra hulp van haar gehad. Gelukkig gaat het nu erg goed met hem. Mensen hebben echt geen idee wat ze hun rollkurachtige rijden aanrichten.

Ik denk dat de meeste hier overal wat wegpikken wat voor hun paard werkt. In het begin heb ik veel aan de filmpjes van WF gehad, maar nu ik wat verder ben kijk ik toch liever naar bv een Ingrid Klimke. Gelukkig heb ik ook een juf die overal wat van gebruikt wat zij goed vindt. En mijn dierenarts geeft mij ook advies hoe ik het beste kan trainen. Ik bedenk me net ook dat ik van haar de laatste keer ook tempowisselingen moest gaan rijden. Voorwaarts en weer terug.. Daar zou hij sterker van worden. Alleen heeft mijn paard zich in september aangetikt en zijn we nu aan het revalideren. Ik hoop met de kerst weer te mogen galopperen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 16:55

ChocooPrins schreef:
Lange spieren zijn slappe spieren, korte spieren zijn krachtig (en stijver).
Je moet het juiste evenwicht vinden tussen soepelheid en kracht.
En dat geldt voor rug, buik, nek, achterhand, boeg,...
En opbouw van spieren krijg je niet door ze uit te rekken.
Dan heb je soepele spieren.
Spieren die in omvang toenemen zijn getraind geweest op kracht.
Dat komt omdat er dan kleine microscheurtjes ontstaan in de spieren, die dan herstellen.
Opvullen als het ware.
Doordat die scheurtjes opgevuld worden krijg je een grotere spier.

Er worden helemaal nergens geen spieren uitgerekt bij het strekken!
Het met het hoofd laag lopen is de meest natuurlijke en ontspannen houding die het paard heeft, het is een grazer, zo is hij gebouwd.

Bij het voorwaarts rijden (=accelereren) vanuit het strekken worden o.m. de bovenlijn spieren in de beweging aangespannen.
Door het strekken worden de rugspieren gedwongen te gaan werken wat bij het "krul" oprichten van de hals absoluut niet het geval is, dan worden ze onder het zadel namelijk vastgezet. (je kunt gemakkelijk in je eigen lijf voelen wat er gebeurt, breng je paard in dezelfde positie als je ernaast staat en je ziet precies dezelfde spiergroepen aanspannen als bij jezelf)
Daarmee tegelijk de vering van de voorhand blokkerend.

Dat het geforceerd oprichten van de hals tot een verbeterd lichaamsgebruik leidt, de achterhand meer zou belasten is het grote dogma dat er op dit moment in de dressuurwereld rondwaart, veroorzaakt doordat iedereen iedereen napraat maar niemand weet, waarneemt, voelt, ziet.
Probeer maar door te strekken naar de grond, rijdt voorwaarts en voel wat er gebeurt.
Dat is een paard dat zich op de juiste manier beweegt.
Hier van uit ontwikkelen we de Schwung verder om dit losse soepele verende natuurlijke bewegen verder te ontwikkelen.
langzaam aan in een steeds hoger frame, het paard biedt dit afhankelijk van zijn ontwikkeling zelf aan.
Oprichting komt vanuit het buigen van de knieën, over de in de beweging aangespannen lendenen naar de aangespannen buikspieren en de in de beweging aangespannen rugspieren.
Het is een spanningsboog die van achteren naar voren opgebouwd wordt.
Het opbouwen van het vermogen van die spanningsboog gebeurt vanuit de laagte en gaat van voor naar achteren.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:08

Als ze staan te grazen staan de benen stil.
Als ze bewegen staan de benen niet stil.
Als de benen bewegen worden de spieren wel uitgerokken, ze worden zeker niet opgebouwd.
Een paard die helemaal uit elkaar op de voorhand valt heeft ook geen vering in de voorhand hoor.
Het is ook niet de bedoeling om een rijpaard zo sterk/slap te krijgen als een paard die staat te grazen in de wei. Precies ze worden er niet sterker van, wel soepeler door beweging die ze maken.
En het bewijs daarvoor is niet alleen een logische uitleg, ook de paarden die ik zie die alleen lang en laag worden gereden, hebben alleen lange en slappe spieren. En bewegen ook slap. Tegenovergesteld van krachtig.
Dat is wat ik zie. Wat jij ziet is mijn zaak verder niet. We mogen het van mij op een andere manier doen.
Ik ben niet voor de 'moderne' dressuur. Ik ben voor het aanvoelen wat werkt en niet werkt. Jij denkt dat de methode a la WF en andere (ik zeg het ik ken de namen niet, en gaat mij ook niet echt aan wie wie is) de methode is om elk paard te rijden.
Ik hang geen methode aan, en zie en voel wat er werkt. En ik wil wel dat mijn paard correct vwnw kan lopen. Dat vind ik een must. Maar ben geen voorstander hoe de meneer WF het aanpakt.

In jou uitleg hierboven is het precies alsof je ofwel dat slappe hebt, ofwel het in de krul trekken. Met in de krul te trekken bereik je ook niets mee. Allebij die dingen zijn dingen die voor mij niets met gevoel te maken hebben.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:20

Als paarden grazen, lopen ze continue tussendoor stukjes, tenzij ze in een veel te overdadige wei staan, maar dan ook staan paarden nooit helemaal stil.
Een heel verhelderend stukje, Simpelman, heb ook het verschil gevoeld, het is waar, dat een paard veel natuurlijker beweegt met de hals langer en het paard zachtjes naar het bit reikend, het paard voelt veel sterker, en in balans. Het is een harmonieus gevoel.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:35

Maar chocoprins.
Juist omdat ze hun evenwicht gaan leren voelen, gaan ze hun kracht ontwikkelen in hun achterbenen.

In het begin zul je ook niet meer dan 5 a tien minuten werk doen.
Dit bouw je langzaam op.

Daarnaast heeft een lage halshouding nog een positieve bijwerking.

Het maken van Endorfine.
Hierdoor krijgen ze een prettig gevoel en kunnen ze zich ontspannen.

Samen met die endorfine en vertrouwen in een zachte regelmatige consequente ruiter, zal het paard naar het bit toe willen.

Ik wil nog veeeel meer schrijven, maar daar heb ik helaas nu de tijd niet voor.
Laatst bijgewerkt door maralyn op 11-12-15 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:38

Het tempo van het topic ligt vrij hoog merk ik. De filmpjes bekijk ik vanavond op de pc.

Mirah& ik zijn van origine het duo kneus&co. Niet lelijk bedoeld maar simpelweg niet handig& geen denderende motoriek. Nadat we ons door een fikse peesblessure meer op het dressuur matige zijn gaan richten was het eerste halfjaar niet echt leuk.. allebei fanatiek je best doen, en allebei niet handig met je lijf. Tel daarbij op allebei voorzien van een beste dosis temperament en stapelgek met elkaar. Dat was het recept om ook vaak stapelgek te worden van elkaar. En dan diep adem te halen, rustig te worden en opnieuw te proberen. Maandenlang niks anders dan gewoon overgangen maken, ( slange) voltes rijden, van hand veranderen, gebroken lijnen etc. Waarbij ik moest leren mijn paard zo min mogelijk in de weg te zitten, maar wel duidelijk te zijn. En Mirah om ook handig te worden met haar lijf, licht aan de hulpen te zijn, en niet zo gruwelijk heet van enthousiasme te worden dat ze " wegfietste" en je niks meer kon.
En verdraaid beetje bij beetje kwamen we erachter dat het eigenlijk best leuk was om zo bezig te zijn samen. Het ging ons steeds beter af, en werden steeds handiger met ons lijf. En in de communicatie met elkaar. Het werd een sport om de hulpen verder te verkleinen en steeds die kleine dingetjes net weer iets te verbeteren. Een overgang net iets netter, net wat sneller de switch tussen fanatiek werken en wat ontspannen rondstappen te kunnen maken. En zo heel af en toe voelde het alsof we zweefden door de baan. Ontspannen aanspanning met veel wederzijds plezier.

En toen tsjakka gooide peesblessure 2 ( zelfde been)door een stom ongelukje roet in het eten... Inmiddels ruim 5 jaar verder is ze wonderbaarlijk goed hersteld en loopt lekker merendeels fijn buiten overdag. En zo nu en dan rijden we een relaxed blokje buiten. En soms wat heel licht basis werk in de bak. Voor mij om weer sterker te worden na een pittige lappenmand, voor haar vooral een oefening in geduld. Zeker nadat ze in September met een stomme streek hetzelfde been weer flink aantikte. Nu een poosje verder en beiden weer uit de lappenmand is de reis opnieuw gestart...

Want als we dan eenmaal samen rijden willen we eigenlijk maar 1 ding. Weer proeven en liefst nog verder uitbouwen naar dat " onwijs fijne gevoel" waar we destijds soms aan mochten ruiken. En het liefst wel nu en onmiddellijk. Tja dat dat het hem dus niet gaat worden ineens weten we wel.
Hier moeten we vooral het vertrouwen in elkaar qua rijden& het geduld om samen kabouter voor kabouter stapje samen sterker te worden gaan leren. En dat hoop ik vooral op te pikken uit dit topic.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:05

[quote="samirah"]Het tempo van het topic ligt vrij hoog merk ik. De filmpjes bekijk ik vanavond op de pc.

:D zeg dat!
Ik moet gewoon werken op stal..Bijna niet bij te benen!!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:05

Pocca_Locca schreef:
Als paarden grazen, lopen ze continue tussendoor stukjes, tenzij ze in een veel te overdadige wei staan, maar dan ook staan paarden nooit helemaal stil.
Een heel verhelderend stukje, Simpelman, heb ook het verschil gevoeld, het is waar, dat een paard veel natuurlijker beweegt met de hals langer en het paard zachtjes naar het bit reikend, het paard voelt veel sterker, en in balans. Het is een harmonieus gevoel.

Je begrijpt best zelf wel dat een paard die aan het grazen is niet dezelfde beweging maakt als een paard die vwnw loopt in stap, draf en galop...
Anders is hij toch echt niet voorwaarts genoeg :D

Maralyn: ik ben pro vwnw hoor. Maar niet voor lange stukken en lange periode's achtereen.
Omdat het naar mijn mening niets van waarde meer heeft als dat het enige is dat je naar toe werkt.
Rijden is een combi van ontspanning en aanspanning. Enkel ontspanning brengt niets bij. Vwnw is ontspanning, strechen letterlijk! Het is geen aanspanning, het brengt geen toename in kracht volgens mij. Het bewijs zie ik genoeg terug in filmpjes waar de paarden te lang in die strech gewerkt worden.
En paard die niet kan strechen is ook niet goed.