DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Don_Marcello

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:10

Eleonoor schreef:
...dwingende zit niet nodig....

Daar kan uik het van harte mee eens zijn. Hulpen moeten nooit dwingend zijn.
Een misverstand in dit topic is dat correct gebruik van zithulpen hetzelfde is als zwaar zitten of heftig inwerken met je zit.

De kunst is ook de zithulpen zo klein mogelijk te maken, maar ze wel als "aanwijzing" voor het paard te gebruiken, net als been en hand. De zit is prima te gebruiken om:
Het tempo van de beweging aan te gegeven
Het meer of minder "hurken" van het paard door een meer of minder belastende zit te vragen
Links of rechts in te buigen
Te wenden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:22

Eleonoor schreef:
Omdat vele het diepe zitten met enorme druk vertalen op een rug van een paard en daarmee het paard blokkeren in de goede vrije ruggebruik om deze op te bollen om te zorgen dat de achterhand eronder kan. Kan me dus ook groen en geel ergeren aan mensen die met een zogenaamde goede zit rijden (de ouderwetse methode dus) en daarbij enorme druk uitoefenen in het zadel op een rug. Ik zou wel eens een test willen zien bij iemand die passage kan doen met en eentje zonder die enorme druk op de rug.
Kijk maar eens goed om je heen, hoeveel paarden lopen lekker in de galop met die ruiters die met een dwingende zit het paard naar voren proberen te duwen. Nee, been is naar voren, geen been is behouden van het tempo. Niets geduw op die rug. Alleen zo kan een paard volledig zijn rug gebruiken tijdens een sprong, niet als iemand in zijn rug zit te duwen om hem voorwaarts te houden.

Het meer of minder kantelen van het bekken maakt geen enorme druk, het is het natuurlijke beweging van het paard beinvloeden.
Het kruis is de brug tussen de verschillende hulpgevingen maar meer nog is het kruis noodzakelijk om te kleven aan je zadel.
Kun je doorzitten in draf zonder je bekken te kantelen, kun je een correcte vloeiende overgang terug maken zonder je bekken. Volgens mij niet. Een ruiter die het paard blokkeert heeft niet juist leren zitten die heeft leren klemmen en dat is iets heel anders.
De ouderwetse methode het rijden met zit is een kunst die niet veel ruiters meer verstaan maar die wel maakt dat een paard veel beter kan lopen veel ongedwongener aangezien de ruiter heeft geleerd soepel mee te gaan met de bewegingen van het paard.

Mijn paard gallopeert voor een 8 zowel arbeids, midden, uitgestrekt als verzamelde galop, maar alleen als ik rijd met mijn zit. Nee ik duw hem niet op de rug ik zit juist heel erg stil, hij is aan mijn zit en been wat maakt dat ik kan uberstreichen dus de armen naar voren zonder dat het paard uit zijn gang valt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:48

ben het helemaal eens met Kafeu

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:45

Daarbij stoor je je paard het minst als je in evenwicht zit, in de "klassieke" houding dus. Been naar voren zet je in stoelzit, dus uit evenwicht, waardoor je je paard dus makkelijk méér in de weg kan zitten, zonder dat je je zit gebruikt.

Het St Georg verhaal waar Kafue naar verwijst, bespreekt de methode zoals die in het laatste boek van Tineke wordt beschreven. Het "electrisch maken" op het been en geven van enkelvoudige hulpen (alléén been, alléén hand). Als je dat boek mag geloven hoort dat systeem bij het LDR rijden, en dat systeem is inderdaad op een aantal punten toch behoorlijk afwijkend van de "klassiekere" methoden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:45

QQQQ schreef:
Daarbij stoor je je paard het minst als je in evenwicht zit, in de "klassieke" houding dus. Been naar voren zet je in stoelzit, dus uit evenwicht, waardoor je je paard dus makkelijk méér in de weg kan zitten, zonder dat je je zit gebruikt.

Het St Georg verhaal waar Kafue naar verwijst, bespreekt de methode zoals die in het laatste boek van Tineke wordt beschreven. Het "electrisch maken" op het been en geven van enkelvoudige hulpen (alléén been, alléén hand). Als je dat boek mag geloven hoort dat systeem bij het LDR rijden, en dat systeem is inderdaad op een aantal punten toch behoorlijk afwijkend van de "klassiekere" methoden.

Inderdaad het nieuwe nederlandse rijsysteem wat behoorlijk afwijkt aangezien ongeveer 80% van de klasieke hulpgeving de zit is.
Bovendien vraag ik me af hoe je soepel door kunt zitten zonder enigzins gebruik te maken van de zit en het kantelen van het bekken meer of minder kleven aan het zadel dus.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 01:05

Ik heb de eerste 10 en laatste 10 pag. gelezen, ik ben nog maar kort achter dat hele rollkur gedoe gekomen. Ik dacht dat de hele dressuur-wereld, (incl. jurys) gek geworden was.

Ik had al vaak met verbazing naar Z-dressuur ruiters en de dressuur in Aachen bv gekeken maar nu begrijp ik waar het vandaan komt.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom er nog gediscussieerd wordt over LDR; ik heb nog nooit zó beroerd rijden gezien, of paarden die er zo slecht en ongelukkig uitzien.

Ik heb het geluk een hele goede klassieke instructeur gevonden te hebben. Ik moest helemaal overnieuw met zitlessen beginnen.
het vreemde is; ik wéét het allemaal, maar als mijn instructeur het uitlegt dan gaat het allemaal zó veel mooier! En subtieler!

Ik rijd mijn paard bijna alleen op been en zit-hulpen.
Bij de ''moderne''dressuur moet je overigens volgens mij vrij veel kracht hebben: je ziet die ruiters toch in hun beugels hangen, om met volle kracht, èn hun gewicht aan de mond van hun paard te kunnen trekken?

Kafue: als je hem onderhand nog niet hebt: Müseler ligt regelmatig bij de Slegte in de tweedehands, in verschillende drukgangen.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:49

Kafue schreef:
QQQQ schreef:

Inderdaad het nieuwe nederlandse rijsysteem wat behoorlijk afwijkt aangezien ongeveer 80% van de klasieke hulpgeving de zit is.
Bovendien vraag ik me af hoe je soepel door kunt zitten zonder enigzins gebruik te maken van de zit en het kantelen van het bekken meer of minder kleven aan het zadel dus.

Maar mensen, dat Tineke bijvoorbeeld niet expliciet de zithulp benoemt in dit voorbeeld, betekent toch niet dat zij roept dat mensen zonder zithulp moeten rijden? Waarom toch dat zwart witte?
Bovendien zal ik het thuis nog eens even nazoeken, want ik heb het boek, en ik kan me eerlijk gezegd niet heugen dat de zithulp nergens benoemd wordt.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:38

Aafke_ schreef:
Bij de ''moderne''dressuur moet je overigens volgens mij vrij veel kracht hebben: je ziet die ruiters toch in hun beugels hangen, om met volle kracht, èn hun gewicht aan de mond van hun paard te kunnen trekken?
Als het goed is niet, want volgens het boek van Tineke is deze nieuwe manier juist bedoeld voor de "zwakke vrouwen" die nu vooral dressuur rijden, in tegenstelling tot de "sterke mannen" die dat vroeger deden Ja .

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:59

Aafke ik heb het boek van mueseler en ben er een grote fan van het wordt goed uitgelegd.

Mischien dat ook de nieuwe manier wel van de zit gebruikt maakt maar waarom wordt er dan zo expliciet gebruik gemaakt van de opmerking been is voorwaarts en hand is ho.
En ik moet Aafke gelijk geven dat het mij niet werkelijk kan bekoren hoe slecht die paarden momenteel gaan, taktonrein om nog maar te zwijgen over het feit dat ze de benen niet evenhoog optillen en dat sommigen niet eens stil kunnen staan bij het afgroeten.
Jammer is het wel maar zolang het beloond wordt veranderd er helemaal niets.
Het rijden met de zit is mischien op hoog niveau zwaar maar naar niveau groei je langzaam naar toe dus wordt je getraind in uithoudingsvermogen en kracht.

In een boek verwacht je duidelijke uitleg van hoe en waarom.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 21:57

Vandaag op Horse Event clinic van de twee Bartels:
Eerst uitgebreid over hoe belangrijk een goede zit is, daarna hulpgeving: Hand = Ho, Been = Go. Met geen woord wordt er meer over de zit gesproken.
Wordt ie vergeten, of echt niet gebruikt... Verward

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 23:25

Misschien omdat ze open staan voor veranderingen in het belang van verbetering beweging van het paard?? Dat moet ik wel zeggen van Bartels, ze staan open voor nieuwe dingen en schromen niet dat te doen, maar ook mislukkelingen te erkennen. Hierover hoor ik ze niet, dus zal het wel goed gaan. Hebben ze dan misschien ontdekt dat de oude methode met dwingende zit rijden toch niet zo best is voor een paardenrug?

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 00:04

Eleonoor, Mooi dat je de Bartels verdedigt, maar ik verdedig liever de paarden. Wat bedoel je met ''dwingende zit?'' en waarom zet je daar ''de oude methode'' bij? er bestaat helemaal geen ''oude methode'' met ''dwingende'' zit. De traditionele dressuur verfoeid alles dat met Dwang te maken heeft.
Je kan inderdaad stellen dat we het over Dwang versus Subtiel hebben, en zodra je Dwang gebruikt, werk je niet meer volgens de principes van de ''Traditionele Dressuur''.

Nou moet je niet boos op me worden, want ik schrijf dit echt niet om je neer te halen, of te pesten (je komt zo gauw verkeerd over op een forum):
De traditionele rijkunst heeft respect en liefde voor het paard. Heb je die filmpjes niet gezien? Het gaat hier dus over het dwingen van je paard om een ''mooi'' plaatje op te leveren, en hem dan met sporen te bewerken om hem maar vooruit te laten gaan, te ''electriseren''. De ''nieuwe dressuur'', heb je wel ooit echte goede dressuur gezien, het kan natuurlijk dat als je alleen de laatste paar jaar naar de tv hebt gekeken en alleen maar de huidige GP-ruiters gezien hebt, dan weet je niet beter. Want als je weet hoe een écht paardenmens een paard kan berijden, dan begrijp ik echt niet dat het mogelijk is om dit soort ''moderne rijden'' te zien en het dan nog goed willen praten!
Het enige dat deze nieuwe ''methodes'' opleveren is geld en roem, maar geen gelukkige paarden.

Als ruiters dat belangerijker vind dan een gezond en gelukkig paard moeten ze daar ook eerlijk voor uitkomen, maar niet rechtpraten wat krom is. (en nu bedoel ik niet Eleonoor, maar mensen als bv S Jansen die allerlei rare theoriën bezigt om hyperflexion te gebruiken)

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 00:18

Ik veroordeel niemand die een paard niet in de weg zit om een goede beweging te leveren. Ik onthou me ook hier van mijn mening over de resultaten van Sjef zijn methodes.

Wat ik probeerde te zeggen, dat ik zeer veel ruiters ken die zogenaamd met de zit werken. Vele van deze ruiters hebben een dwingende zit ontwikkeld waarbij ze door veelal ruw schuiven in een zadel een paard voorwaarts willen houden of zelfs verzameld. Dit levert erg veel spanning op in een rug van een paard, waardoor van een gedragen ontspannen rug niet veel van overblijft. Sterker nog, ken een aantal die je normaal niet eens op de rug kan aanraken, zo pijnlijk zijn de ruggen. Hoeveel zie je niet in de galop van voor naar achteren in het zadel schuiven met als zogenaamde doel de sprong te vergroten. Daarbij wordt helaas vergeten dat die druk direct inwerkt op de rug. Probeer eens voor te stellen hoe dat bij jezelf aanvoelt als iemand met zo'n zit op je zit in te werken.

Naar voren is in mijn ogen inderdaad met een been en niet met de zit. Dat je met sporen moet werken is een gebrek aan ruiterkunde, maar soms kan het ook nodig zijn om een verbetering in het trainen voor elkaar te krijgen. Echter, het zou tijdelijk en enkel en alleen als doel in de training moeten zijn en niet een continue spoor bewerking. Top paarden worden namelijk niet ontwikkeld met alleen lief zachtjes vragen of ze aub een passage willen doen. Trouwens, ook humane topsporters worden door hun trainers geprikkeld om toch steeds weer te verbeteren. Maar, dan spreek ik hier over topsportpaarden en niet de groep die op landelijke niveau rijdt. Want ook als jij goed kijkt, dan zie je de topsporters veel minder drijven (en sporen gebruiken) dan wat je momenteel ziet op Z niveau op een willekeurige wedstrijd.

Voor mij is rijden met de zit niet in een hokje te plaatsn als oude methode. Dat hokjes plaatsen boeit me in het geheel niet, maar schijnt hier op bokt erg de mode te zijn.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:36

Wat zou de dressuurwereld er toch mooi uit zien als iedereen zo goed kon rijden als de meesten hier...

Wie in hemelsnaam DENKT dat de klassieke rijkunst niets afdwong? Op je paard gaan zitten met een lange zweep en er op 4 jarige leeftijd een stang en trens in hangen met klassieke scharen... mooi hoor... en wat te denken van alle foto's van "toen"... want "toen" was alles zo goed en mooi. De mensen die dat roepen waren er "toen" niet of hopen vandaag de dag nog als "vroeger-geliefde" wat geld te kunnen verdienen omdat ze met de sport van heden niet mee kunnen komen...

Sterkte!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:00

TOEN was niet perse alles beter, oh hemeltje lief toen hadden we geen computer geen telefoon geen televisie.
Nee toen was het niet beter dat zal niemand beweren.
Maar bepaalde dingen van toen daar hebben we nooit iets aan veranderd, okee mischien verfijnd maar het principe is gebleven.
Prachtig voorbeeld is het wiel, was het vroeger van hout is het nu van staal of lichtmetaal met rubber erom heen. Waarom omdat dat beter gebleken is, maar het principe is niet meer weg te denken.
Net als lopen we lopen nog steeds op twee benen, waarom omdat het handiger is dan op een been lopen.

Zo is het ook met paardrijden, het rijden met de zit, het been en de hand is inderdaad van toen maar in het hedendaagse evenwel prima toepasbaar want het is nog steeds niet weg te denken. Hardhandigheden kennen we nog steeds in iedere rijwijze en op ieder niveau. En mensen die MENEN het heel goed te kunnen ach die vind je in iedere branche wel niet alleen in paardrijden.

Maar ik benadruk nogmaals dat zij die begrepen hebben hoe juist klassiek met de zit gereden wordt dat het paard daar werkelijk geen hinder van ondervind. Zij die menen dat ze kunnen kleven aan het zadel die zitten juist uiterst stil daar zie je geen hulpgeving van, daar liggen de benen altijd aan de singel of een handbreedte eraf maar ten alle tijden aan het paard en de zit verlaat nooit het zadel.

En overigens de wedstrijden zijn nog altijd klassieke dressuur, ook al rijden sommigen heel modern. Het is klassiek wat gevraagd wordt. Jammer is alleen wel dat er niet daadwerkelijk klassiek gejureerd wordt. Want de grootste fout is een taktonrein gaand paard, en helaas helaas die zie je nog steeds op ieder niveau heel hoog eindigen en dan mogen jullie zelf invullen van welke kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:06

Heel goede tekst, ben het helemaal met je eens Kafue!!!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:06

Klinkt heel mooi. Maar is niet zo. Want, was het wiel van een fiets vroeger niet megagroot, en hebben we dat simpeler en voor iedereen toegankelijk gemaakt door niet alleen de ronding te veranderen, maar ook het materiaal, de afstand van de spaken, de aandrijving, de breedte. Elk wiel is rond maar heeft een korte of lange draai, heeft een brede of smalle structuur, etc etc etc... toch gaan ze allemaal rollen.
En niet iedereen kan evenhard. Ook al geef je ze dezelfde fiets.

Het is en blijft te makkelijk om te vertellen dat GOED gereden klassiek top is. Dat IS namelijk ook zo. Maar dat is met alles wat GOED wordt toegepast, dat is altijd TOP.

Dus JA ik ben het eens met Kafue. Maar ben het ook zeker eens met Tineke.

En weet je... erover praten is vaak zoveel makkelijker dan het doen...

Langs de kant kan iedereen het. Ik heb al zo vaak mensen aan de telefoon gehad die me heel nederland door lieten rijden voor een crack, super gereden en dan bleek het een koe en zo strak en stug, niet na te rijden.
Het is niet altijd goud wat er blinkt.

Kraak een ander dus niet zomaar af als je niet zeker weet of je zelf wel een haar beter bent.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:50

Eigenlijk was mijn punt: Ze hebben het -schijnbaar bewust- niet over het gebruik van de zit als hulp, maar ik ben er vrij zeker van dat ze 'm zelf wèl gewoon gebruiken...

Misschien is dat didactisch wel heel verantwoord hoor, aangezien inderdaad de meesten die denken de zit te moeten gebruiken dat toch véél te sterk doen (en niet enkel in de galop). Op zo'n clinic kan ik me dat nog indenken, in een boek blijf ik het op z'n minst vreemd vinden.

Trouwens, dat ook bijv een Anky nog altijd gewichtshulpen gebruikt (en dus niet alléén hand of been) is nog steeds heel goed zichtbaar bij de wissels...

Misschien is voor sommigen erover praten toch moeilijker dan het te doen Knipoog

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:56

Helemaal waar QQQQ...
Het zou overigens onmogelijk zijn GEEN zit als hulp te gebruiken... Geen mens kan zich onvoelbaar maken, de zwaartekracht en Gkracht zorgen voor neerwaartse en opwaartse druk van het lichaam... Daarin moet je dus wel werken om die druk controleerbaar te houden, en dus licht te zijn en toch in te werken en ook weer niet teveel maar wel in balans en in evenwicht *zucht* Knipoog

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:57

Veel plezier nog... alhier. Ik ben er weer van tussen Lachen (zie in mijn onderschrift waar ik allemaal mee bezig ben)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 22:02

Dat is nou eigenlijk ook mijn punt zonder ZIT kan je niet rijden, althans geen dressuur.

En ook anky gebruikt die zit, al zou het helemaal niet zichtbaar moeten zijn ook niet in het doorspringen van de wissels.

Wat ik gewoon heel heel heel erg jammer vind is het feit dat iets wat zo belangrijk is zo weinig besproken wordt.
In de lessen die ik geef maar ook in die die ik krijg kijken mensen je soms aan alsof je van een andere planeet komt als je begint over het inzetten van de zithulpen.
En het is zo jammer dat er zo weinig nog zijn die het je uit kunnen leggen.
Ik ben nu zo benieuwd naar de eenzijdige zithulp maar niemand niemand die me dat eens fatsoenlijk uit kan leggen. Jahaaa ik krijg de schommel ook wel scheef aan het schommelen met de zit maar hoe waarneer waarom het op een paard ingezet wordt dat wil ik ook wel eens weten.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:52

@ iedereen:
Ik denk ook dat we met z'n allen elkaar soms verkeerd begrijpen, omdat we duidelijk niet hetzelfde bedoelen als we bv het begrip ''klassieke dressuur'' gebruiken. Ik gebruik het zelf ook alleen maar om het verschil aan te duiden met de ''moderne trukendoos dressuur''
Zie je wel, nu begin ik al zelf woorden uit te vinden! ik heb een heleboel vrienden die helemaal pertinent nooit meer dressuur willen rijden omdat het ze verkeerd geleerd is. Dat vind ik jammer. Ik vind ook dat het begrip ''dressuur'' bevlekt is door de (in mijn opinie) misstanden die je vandaag de dag op de wedstrijdterreinen ziet. Om duidelijk te maken dat ik nìet zo wil rijden gebruik ik dan maar, het begrip ''klassieke dressuur'' of ''traditionele dressuur''.

En om dus beter verder te kunnen discussiëren, mijn invulling van het begrip Klassieke/traditionele dressuur:

-Het paard loopt in ontspanning in balans onder het gewicht van de ruiter. De hoofd/halshouding hangt af van de graad van verzameling, en de bouw van het individuele paard. het paard kan zich zonder spanning meer of minder verzamelen, dwz meer of minder zijn achterhand naar voren brengen, daarbij de rug ronder makend, en het gewicht verder naar achteren te brengen. Ongeacht de verzameling kan het paard zich altijd ''laag en diep'' strekken. De neus dus naar voren, en naar beneden strekken, en de bovenlijn strekken. Een klassieke ruiter laat het paard dit ook regelmatig doen.

-De ruiter gebruikt lichte niet dwingende hulpen, naar mate de ruiter en het paard verder gevordert zijn worden die hulpen steed subtieler en onzichtbaarder. De ruiter trekt niet aan de teugels, heeft geen ''gewicht'' in de hand, hetzij de heel lichte aanleuning die een contact met de mond geeft. Dan denk ik aan ''het gewicht van de teugels'' De zit van de ruiter moet licht zijn, en met de bewegingen van het paard meegaan. Dus niet ''zwaar'' ''drukkend'' Een goede ruiter is nooit constant ''dwingend'' De benen moeten licht aan het paard liggen en kloppen niet. De ruiter gebruikt gewichts en beenhulpen samen, en hangt nooit aan de teugels. Of het paard nu een stangbit of een stalhalsterje omheeft: voor een goede ruiter maakt dat geen verschil. een goede ruiter zal het stangbit nite misbruiken door er aan te gaan hangen, in tegendeel: met zon zwaar bit zal een goede ruiter heel subtiel zijn. Daarom kan ook alleen een heel goed getrainde ruiter een stang gebruiken. een goede ruiter heeft geen dubbele dichtgesnoerde neusriem nodig; hij/zij kan ook zònder neusriem rijden. En zal een neusriem altijd los (twee vingers) aangespen. een klassieke ruiter rijd op een manier die voor het paard interesant en gevarieerd is. Dus niet dezelfde oefening ad infinitum herhalen; en het paard niet laten strekken.

-Een ''klassiek'' ingereden paard heeft de tijd gehad volwassen te worden voordat het aan het werk gezet wordt. Pas met 6 jaar begint de echte training; de ''campagne-school''. Is het paard volwassen/uitgegroeid (met 8 jaar) dan is het toe aan de zwaardere hoge school oefeningen. Op deze wijze wordt het paard langzaam sterker, de pezen en spieraanhechtingen hebben zich kunnen ontwikkelen, en is het klassiek getrainde paard inzetbaar tot ver in zijn 20-er jaren.

Ik zal wel het één en ander weggelaten hebben, maar dit is wat ik bedoel.

Meerdere malen wordt hier geinsinueerd dat de mensen met commentaar wel ''héél goede ruiters zijn'' Hoe is dat bedoelt? Dat je óók ten minste Prix st George moet zijn om commentaar te mogen geven? Dat vind ik dus niet: ik vind deze Hyperflexion zó'n blatante dierenmishandeling dat ook mensen die nooit op een paard gezeten hebben daar commentaar op kunnen geven!

Ik ben kunstenaar: Je wilt niet weten wt ik allemaal aan commentaar aan moet horen. Altijd van mensen die zelf helemaal niet schilderen kunnen! Vind ik dat noodzakelijk? Nee, natuurlijk mag je wat zeggen over mijn schilderijen, misschien ben ik het er niet mee eens, maar ik respecteer ieders mening.
En zelf ben ik geen chef-kok, maar heb ook wat te zeggen over het eten als ik naar een restaurant geweest ben, of over de film die ik net gezien heb, alhoewel ik geen regisseur of acteur ben.
Dus als ik (en ik rijd al sind mijn prille jeugd) uit mijn kennis van het paard rijden commentaar geef, dan heb ik daar het recht toe. En als iemand hier commentaar wil geven en bv uit de western hoek komt, dan mag dat ook.

Ik vind dus dat deze ''nouvelle dressage'' gestopt moet worden voordat de jongere ruiters nooit meer goed dressuurrijden gezien hebben en niet beter meer weten. Maar misschien is het al te laat...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:05

Drie maal hoera zo is het maar net.

Als je nooit een paard hebt zien gaan die met takt, aanleuning, schwung, durschlassig recht gericht in verzameling gaat zul je hem ook niet herkennen. Als je niet weet dat het paard naarmate de verzameling stijgt zal dalen in zijn achterhand zal je dat niet herkennen als juist, en als je weet hoe een paard moet gaan zal je nooit inzien dat piafferen op de voorhand absoluut not done is.
En zal je ook niet weten dat een punt van herkenning van een goed gaand paard het feit is dat hij zij heeft geleerd stil te staan met zijn gewicht verdeeld over vier benen in juiste aanleuning.

En het is zo jammer dat er zoveel slechte voorbeelden zijn die uitermate goed beloond worden.
Wat goed is mag een 10 zijn maar wat er niet op lijkt mag ook rustig een 3 zijn.

Het is dan ook zo jammer dat er nog maar zo weinig goed getrainde instructeurs zijn. Ik knijp mijn handen dicht want ik heb er een, maar er zijn er zo heel velen die dat moeten missen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:21

Blijf luisteren naar je paard en logisch nadenken, alleen dan zul je fijn dressuur kunnen rijden. Ik houd persoonlijk niet van extremen zoals rollkur of klassiek in de grondhouding waarbij het hoogste punt van de hals contstant bij de oren moet zijn. ik houd ook niet van de termen klassiek en modern en kunstjes; ik houd van dressuur; een samenspel tussen mij en mijn paard waar we ons allebei goed bij voelen en wat we kunnen verfijnen in de loop van de tijd door bewust te zijn van de inwerkingen van been, zit en hand (en eigenlijk ook stem).

Ik veroordeel niemand hier, maar je kunt gewoon niet oordelen over iets waar je geen verstand van hebt omdat je het zelf nooit ervaren hebt om op een dergelijke graad van africhting te rijden. En dat oordelen doen de meesten hier wel...

Als ik zeg dat appeltaart niet lekker is terwijl ik het nog nooit geproefd heb, dan nemen jullie mij toch ook niet serieus? Knipoog

Mijn mening.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:09

Yvonnelind schreef:
Als ik zeg dat appeltaart niet lekker is terwijl ik het nog nooit geproefd heb, dan nemen jullie mij toch ook niet serieus? Knipoog

Mijn mening.

Nee, maar als je wel geproefd hebt mag je toch zeggen dat je hem vies vindt en wat je anders zou willen,
ondanks dat je zelf niet kunt bakken.