Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:58

Belonen hoeft niet altijd met de stem te gebeuren.
Een paard belonen kun je doen door je hand te openen bijv. of door de hals te laten zakken.

DarkoFoitzik

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:00

ik gebruik stem, contact en ontspanning als beloning. inderdaad de afname van druk en het strekken van de hals vallen daar ze ker onder. het stoppen met werk is een van de sterkste beloningen voor een paard.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:01

Simpelman schreef:
@Evelijn,
Ik heb artikel 1 gelezen en ben niet gegrepen.
"Toegepaste techniek op paarden die gerobotiseerd moeten worden om punten te kunnen halen."
"Intellectueel opgeblazen simpliciteit."

Ik heb laatst een dag gekeken bij een lezing en lesdag van Andrew Mclean en als er iemand niet probeert dingen op te blazen dan is hij het wel.

Ik denk dat hij met zijn onderzoeken een heel belangrijke schakel vormt richting het paardvriendelijker worden van alle paardensporten. Uiteindelijk heb je gewoon hard bewijs nodig om organisaties en instellingen te veranderen.

Operant conditionering is niet een klein deeltje, het is een nogal esentieel deeltje. Als je niet weet hoe en wanneer je moet belonen, dan gebeurt er helemaal niets. Dan zullen mensen altijd blijven plukken en trekken en worden hulpmiddelen (voor nog meer druk) uit de kast gehaald.
Ik schat dat ongeveer 95% van de ruiters geen idee heeft van operante conditionering (en dan bedoel ik niet het woord zelf :D) en dat is echt heel kwalijk.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:05

Fijne uitleg Simpelman.
Ik vind circussen ook niet fijn, heb de eerste 30 seconden gekeken en daarna afgezet.
Maar het principe van belonen (vaak en veel!) werkt bij ons ook heel fijn inderdaad. Tijdje geleden bouwde ze steeds spanning op in een bepaalde hoek. Opgelost door heel overdreven: "goeeddzooo, braaaff, knappe meid". Daarna geen spanning meer. :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:09

Evelijn schreef:
Ik beloon ook heel veel met stem... ben altijd veel aan het kletsen tegen mijn paard. Maar bij de grote merrie ook echt doelbewust ingezet ik probeer ook de verschillende woorden/geluiden consequent ook te koppelen aan bepaald gewenst gedrag... al vind ik dat best heel lastig om echt consequent in te zijn.

Nog even wat extra (zeer korte) uitleg over de leertheorie van Andrew McLean, de trainingsprincipes die ze aanhouden...en dan hou ik er over op en lees ik de artikelen verder voor mezelf en geef ik ze daarna aan mijn stalgenoten en instructrice.
[ Afbeelding ]

Mooi plaatje, thanks! :)

Hier nog een filmpje van een mooie presentatie van Andrew Mclean over gedrag:

https://www.youtube.com/watch?v=fp0QYfYBnq4

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:35

Ga ik vanavond even voor zitten Sanne83, is me nu net iets te lang. Dank.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:36

Sanne, dank je wel! Ik ga er vanavond ook even naar kijken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 12:48

In het algemeen ben ook ik geen liefhebber van het circus, maar circus Alexis Gruss zie ik als een positieve uitzondering, het is een paardencircus.
Eerlijke omgang en training en wat betreft die training kun je er iets leren.
Het "Hoge School rijden" is natuurlijk een aanfluiting, het is circus, de schoone schijn.

In het algemeen worden deze paarden aanzienlijk beter getraind en behandeld dan een groot deel van onze dressuurpaarden.
Maar ik zie dit dan veel liever dan het GP circus, ik ga bij Gruss regelmatig naar de training kijken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 12:56

Anoniem schreef:
Belonen hoeft niet altijd met de stem te gebeuren.
Een paard belonen kun je doen door je hand te openen bijv. of door de hals te laten zakken.

Dat is niet belonen maar het wegnemen van druk.
Dit wordt natuurlijk veel gebruikt, maar positief belonen op en vraag levert op den duur een veel grotere stabiliteit op.
Het paard gaat dan zoeken naar de beloning.

Het begrip vraag ziet er dan bijvoorbeeld zo uit: "kom naar mij toe"
Dit is een heel interessant en verrijkend pad.
Er is geen druk meer, geen zweep meer, maar een soort van "zuigende" werking, het paard komt mee.
Op, deze manier kun je hem leren initiatief te nemen, te gaan zoeken naar de juiste oplossing.
Ze gaan meer en meer de vraag opnemen als "hun taak" en die zo goed als ze het begrepen hebben uitvoeren.

Zo kun je bijvoorbeeld bij de onzichtbare hulpen uitkomen. :)
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 11-12-15 13:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:59

De invloed van Freddy Knie speelt ook nog steeds een enorme rol in de dressuurwereld in Zwitserland.

En zijn inderdaad best wel wat circustrainers die heel wat meer paardenverstand hebben dan de meeste sportruiters.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:00

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:10

Weet niet of ik die filmjes perse goede reclame vind :o

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:40

Anoniem schreef:
Wie voor mij een groot voorbeeld is is Gareth Hughes.
Hij is nog wel eens te zien op Horse and Country TV waarin hij een masterclass geeft.
Erg leerzaam. Heel sympathieke ruiter die het ook nog eens fijn uitlegt. :j

Hier een filmpje van een clinic van hem.

https://www.youtube.com/watch?v=i1jhpNRo0-s

https://www.youtube.com/watch?v=qSHTSdq-C78

Zijn idd fijne filmpjes om naar te kijken.
Mooi dat hij het over het rug gebruik heeft en dat je er voor moet waken dat dit niet verloren gaat, zal eens rustig verder kijken om te zien/horen hoe hij dat dan doet.
Nu zijn deze paarden in desbetreffende filmpjes toe aan het hogere werk, ben benieuwd hoe hij het jonge paard traint, zoek even rustig verder.

Moet zeggen dat er wel meerdere fijne filmpjes tussen zitten op dat kanaal.
H&C is volgens mij ook bij bepaalde abonnementen bij schotel te krijgen.

Sizzle schreef:
Weet niet of ik die filmjes perse goede reclame vind :o

Ik denk dat je dit beeld als voorbeeld moet nemen voor de gemiddelde wedstrijd ruiter, als mijn paard zo zou gaan lopen ben ik al een tevreden mens om het maar zo te zeggen.
De voorbeelden van de filmpjes hier boven in dit bericht en van de betere ruiters zijn natuurlijk super, daar moet je naar toe werken maar is voor bijna iedereen hier niet haalbaar, we willen wel maar moeten realistisch zijn over ons eigen kunde en het talent wat ons paard bezit.
En ieder heeft natuurlijk zijn/haar eigen doel en als het goed gaat houd niemand je tegen om je grenzen te verleggen.
Laatst bijgewerkt door Woestein op 11-12-15 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:48

DarkoFoitzik schreef:

Ik heb niet alles uitgekeken, maar ik ben gewoon niet zo'n fan van deze man, ondanks dat ik Horseware er fijn van vind gaan rijden. In het derde filmpje, waarin hij een begin maakt met piaffe aan de hand zegt hij dat het paard geen weerstand biedt... ik zie iets anders. Paard heeft ook een beetje een ongelukkige rug (achter zadel) imo. Verder vind ik dat hoe meer ik naar deze man kijk en luister, hoe meer ik zie dat men zo blijft 'hangen' in een niet actieve 'arbeids-houding', het is mij te los en uit elkaar. Ik snap echter wel wat hij wil en hoe, maar vraag me echt af of dit dé manier is. Klimke is een beter voorbeeld wat betreft rijden en opleiden van paard en ruiter.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:50

Neen asboluut geen reclame...
Paard drukt met regelmaat de rug weg. Aangalopperen is zelfs niet naar behoren.
Ruiter zit ook niet recht, heeft geen onafhankelijke zit.
Paard heeft geen buiging in het oprijden van diagonaal, valt gewoon om... En dan moet je zo naar de verzameling rijden, dat kan niet.
En ik heb nog maar enkel het eerste filmpje bekeken.

Ik denk echt oprecht dat het allemaal te theoretisch opgevolgt wordt, heel het arttoride gebeuren. Als je voelt dat je paard omkeukelt reageer dan ook aub!!
Paard in het filmpje is op gelijk welk moment erg traag in het achterbeen, de focus ligt verkeerd, die zou ik nooit lang in de strech rijden. Hij moet kunnen strechen en daarbij is het gezegd... Hij zal op die manier nooit kunnen verzamelen, paard wordt langer en slapper gemaakt, en niet korter sterker en sneller. Zoals het zou moeten...

Filmpjes gisteren bekeken die Gast5428 heeft geplaats, dat vond ik wel netjes. Vraag aan dat paard een strech en die zal dat volgens mij fijner doen dan de vos van de arttoride.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 13:52

Will Faerber geeft een mooie begeleiding aan mensen die willen beginnen aan een "genezing" vanuit de krul naar losgelatenheid.
Het is geen rijmeester.
Niets mis mee, hij heeft zijn waarde.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:56

Simpelman schreef:
Will Faerber geeft een mooie begeleiding aan mensen die willen beginnen aan een "genezing" vanuit de krul naar losgelatenheid.
Het is geen rijmeester.

Dat kan natuurlijk wel zijn.
Maar dan heb ik terug mijn bedenking waarom blijvan mensen daar in hangen..
Dat heeft weer iets te maken met gebrek aan gevoel. En een gebrek aan inzicht. Want ik kan het zelf beter zien dan dat ik de coördinatie heb om het uit te voeren.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:01

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:05

Simpelman schreef:
Het is geen rijmeester.

Mee eens. Zelf ben ik wel fan van hem maar ik doe hem niet in alles na oid. Zoals hij zit is niet hoe ik wil zitten. Zoals Amber (die voor hem werkt) een dressuurproef rijdt wil ik niet rijden. Wil niet zeggen dat ik het beter doe op dit moment, maar dat zijn iig geen voorbeelden van waar ik naar streef.
Ook pak ik Timo regelmatig net wat meer op en vraag ik wat meer van hem dan Will Faerber wenselijk vindt op dit moment. Maar als ik merk dat bijvoorbeeld mijn achterwaarts en wegdraven nog niet perfect zijn, maar ik vervolgens wel een actiever en losser paard krijg vind ik een dergelijke oefening wel nuttig. Al zou WF zeggen dat hij er nog niet aan toe is.
Het heeft mij enorm geholpen. Mijn paard volgde de hand niet genoeg en dat doet hij nu wel. Zonder voorover te kukelen (wat hij eerder deed). Hij is veel zachter in mijn hand en ik krijg meer gedaan en zonder protest. Een verademing! Loop ik hem 100% achterna? In de basis denk ik wel. Ik denk dat ieder paard de hand onvoorwaardelijk naar beneden moet willen volgen en dat het heel handig is om daar mee te beginnen voordat je gaat denken aan verzameling. Blijf ik hem 100% achterna lopen in de verdere africhting? Ik denk het niet. Ik pak er wel veel van mee, maar kijk ook graag naar bijvoorbeeld Klimke. En ik probeer zo goed mogelijk naar mijn paard te luisteren en experimenteer om te kijken wat voor hem werkt.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:06

Sizzle schreef:
De invloed van Freddy Knie speelt ook nog steeds een enorme rol in de dressuurwereld in Zwitserland.

En zijn inderdaad best wel wat circustrainers die heel wat meer paardenverstand hebben dan de meeste sportruiters.

Ik ben niet tegen paarden in het circus als ze goed en eerlijk getraind en verzorgd worden. Vaak hebben ze het hele winterseizoen vrij.
Ik zie het verschil niet tussen paarden voor een circus trainen of paarden trainen voor een wedstrijd in wat voor tak van sport dan ook. In elke vorm doen de paarden iets in dienst van de mens, en wat wedstrijden betreft ook voor publiek, net zoals in het circus, met tetterende muziek en flapperende vlaggen.
Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 11-12-15 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:07

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:15

Horseware schreef:
DarkoFoitzik schreef:
http://www.pferdiathek.tv/de/videos/sho ... beran.html ik vind dit een feel fijner beeld geven

Dat is dus weer niet mijn ding. Maar zo zullen meningen altijd blijven verschillen en zal iedereen het net weer wat anders doen.

Neen van mij ook weer niet haha!
Het is waar Horseware, er zijn 1000 andere meningen en manieren.
Maar wat ik het fijnst van alles vind is dat we die meningen kunnen vergelijken, en voor onzelf uitmaken wat we kunnen gebruiken.
Bijvoorbeeld met de mijne. Hij kan of durft niet zo te strechen onder het zadel. Maar ik vind ook dat dat een vereiste is. Mijn vorige paarden konden allemaal strechen. Het was zelfs geen opgave.
Maar met dit paard zal dat wel een opgave worden, dus lijkt het me fijn om vanuit een klassiekere manier met hem te starten, om dat dan te implementeren in mijn stijl van rijden.
Worden we allemaal beter, sterker en wijzer van!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:19

in dat filmpje doelde ik op het tweede gedeelte ervan waar de instructeur ernaast staat om de passage/piaffe aan te leren. dit vind ik beter (door het zakken van de achterhand) dan bij meneer Will

wat me opvalt aan deze filmpjes is dat bijna alle paarden te dik zijn. wat vindne jullie daarvan?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:23

Helemaal mee eens Chocooprins. Kennis is macht. Ik kijk dan ook alles wat hier geplaatst wordt en zoek zelf ook nog verder. Mijn eerste doel was: de stretch bevestigd hebben. Dat heb ik nu, dus nu kan ik weer verder kijken voor de rest van de training. Als ikk iets zie wat mij aanspreekt probeer ik dat bij mijn paarden. Worden ze er fijner van, dan neem ik het mee in mijn training. Zo niet, dan niet. En zo pik ik van diverse trainers wat mee. En ik blijf altijd om me heen kijken of ik iets zie wat me nog meer aanspreekt.

Wat ik wel zeker weet is dat ik nooit meer terug wil naar mijn oude manier van rijden: rijden met terugwerkende hand en afdwingend. Wat natuurlijk ook weer niet wil zeggen dat ik niet af en toe heel duidelijk ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:26

Horseware schreef:
Helemaal mee eens Chocooprins. Kennis is macht. Ik kijk dan ook alles wat hier geplaatst wordt en zoek zelf ook nog verder. Mijn eerste doel was: de stretch bevestigd hebben. Dat heb ik nu, dus nu kan ik weer verder kijken voor de rest van de training. Als ikk iets zie wat mij aanspreekt probeer ik dat bij mijn paarden. Worden ze er fijner van, dan neem ik het mee in mijn training. Zo niet, dan niet. En zo pik ik van diverse trainers wat mee. En ik blijf altijd om me heen kijken of ik iets zie wat me nog meer aanspreekt.

Wat ik wel zeker weet is dat ik nooit meer terug wil naar mijn oude manier van rijden: rijden met terugwerkende hand en afdwingend. Wat natuurlijk ook weer niet wil zeggen dat ik niet af en toe heel duidelijk ben.

Mee eens! +:)+