Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:57

Professor schreef:
Citaat:
er wordt wederom een foto besproken , waarvan ik niet weet welke er bedoeld wordt of uberhaupt ergens heb gepost.
Je zegt WIJ kennen uw foto's
wie zijn wij?
en welke foto bedoel je? Waar staat die?

Dat waren foto´s van uw website, wij dan spreek ik over diegene die dit topic kennen, in het begin hebben wij het over uw foto´s gehad op uw website.

er staat 1 rijfoto van mij op mijn website (op de witte hengst)
verder zijn het allemaal leerlingen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:49

Die foto en van dat donkere paard. Hebben genoeg laten zien. Daarom werd er gevraagd waarom u een stang en trens in had. Dat andere paard was bitloos. U bent dat misschien vergeten. U schrijft dat u klassiek rijdt helaas is dat niet te herkennen aan uw schrijven.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:49

Er staan 2 foto's van u op uw website. En eentje van mijn vriendin op Nombrado.

Needje

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:18

Ik snap het gezever over de foto van Nombrado niet zo goed Professor. Want van u hebben we ook nog nooit beeldmateriaal mogen zien. Dat was volgens u niet nodig voor een discussie. Echter wordt dat van bepaalde anderen wel steeds verlangt.... Beetje scheef he?!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:38

Nou... wat Proffesor schrijft is klassiek, daar hebben we allemaal een beeld bij en anders is er genoeg te vinden op het net, dus dat is duidelijk, hij geeft ook vaak aan waar die wijsheden vandaan komen, dus voor een ieder de mogelijkheid om dat verder na te pluizen.
Nambrado daar in tegen heeft een hele eigen manier ontwikkeld die veel beter zou moeten zijn, als je het goed toepast gaat verder zelfs alles vanzelf!
Nou is daar nergens iets van beeldmateriaal van te vinden, terwijl iedereen zo benieuwd is of dit nu echt tot het hoogste niveau in de dressuur zal leiden, helaas blijft het tot op heden niet te volgen voor de mensen hier hoe je dat voor elkaar zou moeten krijgen, veel verder als af en toe een kreet komt het niet.. en voor wie het moeilijk vind inhoudelijk te schrijven zou het heel verhelderend kunnen werken eens een filmpje ofzo te laten zien.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:43

Nogmaals, er werd geopperd dat beeldmateriaal niet nodig was voor deze discussie. Dus zie ik ook niet in waarom iedereen van de "tegenpartij" ineens wel verwacht dat zij laten zien.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:59

Needje schreef:
Ik snap het gezever over de foto van Nombrado niet zo goed Professor. Want van u hebben we ook nog nooit beeldmateriaal mogen zien. Dat was volgens u niet nodig voor een discussie. Echter wordt dat van bepaalde anderen wel steeds verlangt.... Beetje scheef he?!

Niks scheef wanneer u wist waarover het ging. Dan zou u begrijpen wat ik er.mee bedoelde.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:17

Suelza schreef:
laura1986 schreef:
Professor, hoe gaat u in gesprek met een paard wat erg ongeconcentreerd is en of bokt/rent aan de longe? Wat doet u precies?

Mijzelf eerst afvragen of mijn positie tov mijn paard correct is en of mijn hulpen vs zelf/lichaamshouding kloppen en of deze corresponderen met elkaar.

Daarnaast zou ik mij afvragen of het paard altijd bokt op een volte en/of eea te wijten kan zijn aan een fysieke beperking van het paard of dat de manier van longeren of wellicht bijzetten het paard mogelijk stoort, waardoor deze afwijkend gedrag gaat vertonen.

Professor schreef:
laura1986 schreef:
Professor, hoe gaat u in gesprek met een paard wat erg ongeconcentreerd is en of bokt/rent aan de longe? Wat doet u precies?

Overtuigend zijn, en het paard tot luisteren bewegen door duidelijke hulpen.
En dat is lichaamstaal en de longe zelf.
En een hoop geduld, maar wel respect afroepen.

Bedankt, hier kan ik zeker wat mee!

Lichaamshouding / taal neem ik zeker onder de loep. Helaas heeft dit als bij effect dat ik op dat moment minder met mn paard bezig kan zijn (kan me ´slechts´ 100% ergens op richten), hierdoor gaat het op zulke momenten juist nog slechter, het leiderschap is er dan onvoldoende voor hem. Dus wil ik het liever voorkomen.

Mijn pony bokt niet regelmatig. Probleem is wel dat hij gaat rennen als hij iets niet snapt of gefrustreerd raakt of iets in die richting. Eerst ook bij angst, maar die heb ik nu vrijwel altijd of weg kunnen nemen. Als hij toch bang is (bijvoorbeeld van een vrachtwagen), rent hij inmiddels niet meer bij me vandaan na een eerste schrikreactie.
Wat ook een punt is op het moment is dat ik het rijden zelf erg spannend vind, omdat ik dus onvoldoende controle heb. Ik heb er niet altijd vertrouwen in dat hij stopt als ik dat wil.. Kortom, pony is nog echt niet ingereden. Pony zelf was gister erg ongeduldig, hij slaat dan veel met zijn hoofd, blijft zn benen steeds verplaatsen en vind geen rust. Dit versterkt mijn spanning dan weer, waardoor ik aan rijden eigenlijk niet toekom.

Morgen is mn instructie er weer, zal dit zeker ook met haar bespreken.

Maar als hier iemand (van de klassiekers) tips heeft hoor ik die ook graag.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:18

Ik reageer trouwens expres even niet op het nombrado verhaal, daar heb ik, net als vele anderen, over gezegd wat ik kon, en de boodschap wordt blijkbaar niet ontvangen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:03

spokie79 schreef:
Dan wordt de bijzet dus niet goed gebruikt. Bij juist gebruik van de bijzet, zet je het hoofd niet vast. Je stelt grenzen aan de bewegingsvrijheid en zodra het paard in de juiste houding loopt, die goed is om hem gezond te houden met een ruiter op zijn rug, is dat comfortabel voor hem.

En nogmaals, dit is een topic over klassiek vs AR. En niet een topic over KR/AR vs Nombrado/Cherie rijkunde.

Een "beetje" heel laatdunkend gesproken/geschreven :')

Zodra jij pony's hebt opgeleid die het tot NATIONAAL RESERVE-KAMPIOEN gebracht heeft in de L2, twaafde geworden is in de M1 en de eerste proef (tegen een Z-pony) in zijn leven tot L1 regionaal reservekampioen geworden is.
En een ander die in zijn derde proef B regionaal kampioen geworden is.
Zijn allereerste proeven winnend afsloot met 183 punten (toen de winst nog bij 156)

Praat dan nog maar eens over Cherie-rijkunde *\o/* *\o/*
Ohhh, ik vergat nog even te vermelden dat kleine Z2 startgerechtigd is en de grote M2 startgerechtigd is.

Hoever ben jij in jouw rijkunde :D
Na dit geschreven te hebben, ga ik even verder lezen :j

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:20

cherie78 schreef:
spokie79 schreef:
Dan wordt de bijzet dus niet goed gebruikt. Bij juist gebruik van de bijzet, zet je het hoofd niet vast. Je stelt grenzen aan de bewegingsvrijheid en zodra het paard in de juiste houding loopt, die goed is om hem gezond te houden met een ruiter op zijn rug, is dat comfortabel voor hem.

En nogmaals, dit is een topic over klassiek vs AR. En niet een topic over KR/AR vs Nombrado/Cherie rijkunde.

Een "beetje" heel laatdunkend gesproken/geschreven :')

Zodra jij pony's hebt opgeleid die het tot NATIONAAL RESERVE-KAMPIOEN gebracht heeft in de L2, twaafde geworden is in de M1 en de eerste proef (tegen een Z-pony) in zijn leven tot L1 regionaal reservekampioen geworden is.
En een ander die in zijn derde proef B regionaal kampioen geworden is.
Zijn allereerste proeven winnend afsloot met 183 punten (toen de winst nog bij 156)

Praat dan nog maar eens over Cherie-rijkunde *\o/* *\o/*
Ohhh, ik vergat nog even te vermelden dat kleine Z2 startgerechtigd is en de grote M2 startgerechtigd is.

Hoever ben jij in jouw rijkunde :D
Na dit geschreven te hebben, ga ik even verder lezen :j

met andere woorden leid u de gradatie van opleiding af aan de huidige maatstaven van de nedelandse basis dressuur? waar velen van ons niet echt een bepaalde hoge hoed van hebben, en zeker met meer druk stres en rijtechinshe foute word gereden dan in de KR, he sucses...............

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:28

Moll schreef:
met andere woorden leid u de gradatie van opleiding af aan de huidige maatstaven van de nedelandse basis dressuur? waar velen van ons niet echt een bepaalde hoge hoed van hebben, en zeker met meer druk stres en rijtechinshe foute word gereden dan in de KR, he sucses...............

Waar wil je het dan aan afleiden moll? Hoeveel boekjes je hebt gelezen? Of hoe goed je die over kan typen en het op internet kwakken. De gene die hier het meest commentaar op foto's van andere hebben of op hun wedstrijd prestatie's zijn de gene waarvan nog nooit ook maar een foto of een behaald resultaat op internet heeft gestaan.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:29

Moll schreef:

Er wordt ook nog steeds redelijk "klassiek" gereden bij de Nederlandse basis dressur :j

Waar jij nu hetgeen afleidt dat dit met druk, stress en rijtechnische fouten gepaard zou gaan :')
Dat denk ik niet dat er zover gekomen zou zijn /3

En succes hebben de Cob's zeker gehad, dus dank je wel daarvoor.
Kast vol met oranje rozetten :') *\o/* *\o/*

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:35

cherie78 schreef:
In de constructieleer, architectuur, luchtvaart en andere technische vakken kwamen deze begrippen ook voor.
Bijv. tijdens de vlucht van een vliegtuig kan de romp traversaal t.o.v. de vliegrichting zijn.

Versaal is met binnenbeen en buitenteugel, dus over de buiten diagonaal.

Traversaal is met buitenbeen en binnenteugel, dus over de binnen diagonaal.

De diagonalen worden in de rijkunst benoemd naar de voorhand, met de schouder vaak als referentie.

In de biomechanica worden diagonalen benoemd t.o.v. de achterhand, het achterbeen als referentie.

Binnen en buiten heeft de stelling en buiging van het paard als referentie.Hierbij valt de holle kant samen met de richting waarin het paard stelling geeft.
Binnen en buiten heeft niets te maken met t.o.v. de manege.
Binnen en buiten wordt bij beginnende ruiters vaak tov de manege benoemd.
Bij dressuur voor beginners, is de betekenis in beide gevallen hetzelfde, dus geen probleem.

Contra stelling is een stelling die aangeboden wordt, die tegengesteld is aan de lengtebuiging van het paard.

Ook hier met biomechanica een verschil: buiging opzij wordt laterale buiging genoemd. Een paard dat de hals
strekt en de achterbenen goed onderbrengt, heeft in de bovenlijn longitudinale buiging (in dit geval bolle zijde boven).

Bedenk dat een buiging in de wervelkolom van het paard een gecombineerde beweging is van: zijwaarts, longitudinaal en rotatie.

In de rijkunst zijn de begrippen eenduiding bepaald, echter de relatie naar andere vakken, is in enkele gevallen anders dan het taalgebruik
en de betekenis van een uitdrukking betekent. Soms wordt dit bepaald door "de tijd" waarin begrippen zijn ontstaan. In het ene vak passen de inzichten en betekenis van een uitdrukking zich soms aan, in andere vakken, zoals rijkunst eigenlijk nauwelijks.

Bij het paardrijden hebben veel begrippen een eenduidige betekenis gekregen. Ga je terug in de tijd, bv met klassieke dressuur, dan zie je dat dezelfde begrippen vaak gebruikt worden, maar dat ook iets anders wordt bedoeld. De benoeming van de diagonalen heeft verschillende referenties gehad. Lees je dus iets over oude dressuur, dan moet je v.w.b. dit onderwerp (maar ook andere) hier rekening mee houden.

Op veel websites en in boeken worden hier fouten mee gemaakt omdat hier geen rekening mee wordt gehouden.

Een Versale hulp heeft een tot gevolg dat de voorhand meer naar binnenkomt, een Traversale hulp heeft tot gevolg dat de achterhand meer naar binnen komt. Hierbij moet binnen op de juiste manier geinterpreteerd worden. 8-)

Ik vergat nog even te vermelden dat dit een quote van Goofy is

Niemand hier inhoudelijk iets over te melden??

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:35

Professor schreef:
Die foto en van dat donkere paard. Hebben genoeg laten zien. Daarom werd er gevraagd waarom u een stang en trens in had. Dat andere paard was bitloos. U bent dat misschien vergeten. U schrijft dat u klassiek rijdt helaas is dat niet te herkennen aan uw schrijven.

ik denk dat je in de war bent
ik heb geen foto met een donker paard en/of bitloos op mijn site of hier ergens gepost.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:46

Niemand hier inhoudelijk iets over te melden??[/quote]

Wat wil je met dit stukje duidelijk maken?aan wie?
Het staat vol met algemeenheden die de meeste mensen die hier lezen al tig jaar op hun harde schijf hebben staan.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:47

cherie78 schreef:
Moll schreef:

Er wordt ook nog steeds redelijk "klassiek" gereden bij de Nederlandse basis dressur :j

Waar jij nu hetgeen afleidt dat dit met druk, stress en rijtechnische fouten gepaard zou gaan :')
Dat denk ik niet dat er zover gekomen zou zijn /3

En succes hebben de Cob's zeker gehad, dus dank je wel daarvoor.
Kast vol met oranje rozetten :') *\o/* *\o/*

Jij hebt toch geen wedstrijd gereden?
Moeders die de ponies voor de kinderen trainen vind ik toch altijd een beetje vreemd, ik dacht dat kinderen dat zelf moesten leren.
Ouders met kinderen in de sport is toch vaak een eigenaardig iets, gemiste kansen in het leven of zoiets wat het kroost dan maar waar moet gaan maken.
Laatst bijgewerkt door Dusa op 14-04-11 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:54

sporter schreef:
Moll schreef:

Waar wil je het dan aan afleiden moll? Hoeveel boekjes je hebt gelezen? Of hoe goed je die over kan typen en het op internet kwakken. De gene die hier het meest commentaar op foto's van andere hebben of op hun wedstrijd prestatie's zijn de gene waarvan nog nooit ook maar een foto of een behaald resultaat op internet heeft gestaan.

waar ik dit uit op maak mijn beste sporter is het geen wat er geschreven word/is

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:59

Professor schreef:
Needje schreef:

Niks scheef wanneer u wist waarover het ging. Dan zou u begrijpen wat ik er.mee bedoelde.

ik begrijp er ook niks van
kheb professor nog nooit op een paard zien zitten :+
wie wel trouwens?
er zitten hier zoveel mensen anoniem, toch vreemd niet?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:01

Moll schreef:
waar ik dit uit op maak mijn beste sporter is het geen wat er geschreven word/is

Als jij dit eruit opmaakt, moll, wordt het volgens mij toch hoog tijd dat je iets gaat doen aan begrijpend lezen :j
Kun je misschien hard gaan lopen blèren over hetgeen ik schrijf.

Maar dat doet weinig af aan de aanvallen die jij her en der neerkalkt.

Bij ons worden de paarden en pony's klassiek opgeleid met meer dan een vleug nadenkendheid over het WEZEN PAARD /3 /3

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:02

ga zo door dames en heren, en dr zit straks een slotje op het topic... kunnen we alstublieft weer gewoon NORMAAL discuseren over rijdtechnische dingen ipv die wat gedaan heeft en of men een Z proef kan rijden of niet?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:03

Moll schreef:
sporter schreef:

Dat is dus wie het meeste boekjes heeft gelezen :D

Ik vind het wel heel plezierig dat je me met beste aanspreekt! :D

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:05

Een Z proef rijden valt nog steeds niet mee :n

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:06

Hoe goed iemand iets over kan brengen irl maakt denk ik het verschil heren :*

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:07

sporter schreef:
Moll schreef:

Dat is dus wie het meeste boekjes heeft gelezen :D

Ik vind het wel heel plezierig dat je me met beste aanspreekt! :D

heb ik het woord boekje gebruikt in deze?
en u zo aan spreken, waarom niet, omdat u het niet correct in ziet wil niet zeggen dat u een slecht mens ben, hoogstens onwetend