DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 23:08

Voor perfecte verzameling is onderbrengen van achterhand waardoor voorhand rijst en daling achterhand noodzakelijk.

Maar de moderne nederlandse rijkunst vraagt bediening van de knoppen en ik heb geen knoppen of schakelaars op mijn paard kunnen vinden. In ieder geval luister maar eens naar het interview met anky en sjef naar de GP special anky had ook de verkeerde knoppen bediend. En volgens Sjef had ze een meer voorwaarst gereden passage moeten doen omdat de jury dat waardeerde die dag.

Perfecte verzameling bij de huidige GP vertoningen ziet men nauwelijks nog.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 09:46

Ik neem aan dat je wel knoppen hebt geïnstalleerd op je paard Kafue, anders wordt het lastig rijden Clown

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 17:05

Aimee schreef:
Ik neem aan dat je wel knoppen hebt geïnstalleerd op je paard Kafue, anders wordt het lastig rijden Clown

Nee niet echt nee. Ik heb mijn paard gereden op zit en beenhulpen naar de hand toe. Ik heb geen knoppen die je indrukt waarneer er een passage ofzo uitrolt Haha! . Ik heb die schakelaars niet en ook nog nooit een paard gezien die het wel heeft.

Maar als je het nieuwe nederlandse rijsysteem lees zou het wel bijna erop lijken. Haha!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:46

Kafue, ooit eens bij stilgestaan wat nadrukkelijk rijden op de zit voor effect heeft op een paardenrug?? Menig paard met zeer pijnlijke rug gezien omdat de ruiter zo goed met de zit kon inwerken Knipoog

Verder blijft lezen voor iedereen met een gekleurde bril, je leest dat zoals je het lezen wilt Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:22

Eleonoor schreef:
Kafue, ooit eens bij stilgestaan wat nadrukkelijk rijden op de zit voor effect heeft op een paardenrug?? Menig paard met zeer pijnlijke rug gezien omdat de ruiter zo goed met de zit kon inwerken Knipoog

Verder blijft lezen voor iedereen met een gekleurde bril, je leest dat zoals je het lezen wilt Haha!

Nee daar heb ik nooit bij stilgestaan. Aangezien het goed rijden met de zit, en ik zeg bewust goed rijden de beste inwerking geeft en geen van de paarden ooit problemen met zijn rug heeft gehad nee sta ik daar niet bij stil.
Ik kan me meer de problemen voorstellen bij het nieuwe rijsysteem met been vooruit en met de hand op de rem dan bij het correct rijden met de zit.

Maar ik zeg ook bewust goed rijden met de zit want het is bedroevend hoe weinig ruiters nog daadwerkelijk goed kunnen rijden met zit en kleven aan het zadel met de zit en hoe weinig daar aandacht aan wordt besteed in de lessen.

Het is inderdaad hoe je de manier intrepreteerd en welke bril je op hebt.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:55

Eleonoor schreef:

Dan heeft de ruiter dus per definitie niet goed ingewerkt met de zit. Als het een pijnlijke paardenrug veroorzaakt is het dus niet goed.

Goed inwerken is niet zwaar of veel inwerken, maar bij een jong (of niet sterk genoeg) paard juist licht gaan zitten om de rug niet te belasten. Als het paard door training sterker is geworden kan met een meer belastende zit verzameling beginnen te vragen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:16

Kafue schreef:
Nee niet echt nee. Ik heb mijn paard gereden op zit en beenhulpen naar de hand toe. Ik heb geen knoppen die je indrukt waarneer er een passage ofzo uitrolt Haha! . Ik heb die schakelaars niet en ook nog nooit een paard gezien die het wel heeft.

Maar als je het nieuwe nederlandse rijsysteem lees zou het wel bijna erop lijken. Haha!

Verward

Je geeft toch hulpen om je paard dingen laten te doen. Zonder hulpen kun je niet rijden, dús heb je knoppen op je paard geïnstalleerd.
Kuitdruk = voorwaarts
Ophouding (of je die nou met hand of zit wilt maken) = terug
Eenzijdige kuitdruk = zijwaarts
enz. enz.
Dat jou paard geen knop voor passage heeft, ligt er niet aan dat jij niet met knoppen rijdt, maar dat jou paard nog niet ver genoeg is afgericht om een knop passage op te kunnen installeren.
Heeft helemaal niets met Nederlands rijsysteem te maken.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:19

Dat ligt eraan wat voor knoppen je installeert:
Trek aan linkeroor = rechtergalop, kan je best installeren. Dat is dan een "hele nieuwe knop".

Inspelen op de biomechanica van de natuurlijke bewegingen is echter veel effectiever, en die knoppen hoef je niet te installeren, enkel gevoelig te maken (of wat ongevoeliger Knipoog ).

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:22

Precies t QQQQ ik kon er even niet opkomen.
Maar zo is het maar net, met de zit rijden is toch veel gemakkelijker, maar je moet het wel goed aangeleerd krijgen natuurlijk en veel oefenen. Je zult zien dat de achterhand er veel mooier en makkelijker onder komt dus de verzameling beter gaat met behulp van de zithulpen dan hoe dan ook.
En Aimee de passage daar zijn we mee bezig maar niet door middel van knopdruk maar door middel van een heel pakket aan hulpen waarin ik echt benadruk dat het de zithulpen zijn die ervoor zorgen dat het paard zich juist verzameld en achter ahw meer gaat zitten.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 22:13

Kafue schreef:
Precies t QQQQ ik kon er even niet opkomen.
Maar zo is het maar net, met de zit rijden is toch veel gemakkelijker, maar je moet het wel goed aangeleerd krijgen natuurlijk en veel oefenen. Je zult zien dat de achterhand er veel mooier en makkelijker onder komt dus de verzameling beter gaat met behulp van de zithulpen dan hoe dan ook.
En Aimee de passage daar zijn we mee bezig maar niet door middel van knopdruk maar door middel van een heel pakket aan hulpen waarin ik echt benadruk dat het de zithulpen zijn die ervoor zorgen dat het paard zich juist verzameld en achter ahw meer gaat zitten.

En dat, Kafue, is nou exact wat een heleboel mensen een knop noemen. Een knop is een hulp of een combinatie/pakket van hulpen, of het nou zit, stem, kuit of whatever is, die leiden tot een bepaalde reactie bij jouw paard. Je gaat me niet vertellen dat jij de ene keer in verlichte zit gaat en aan zijn oor trekt om een passage te vragen, en de andere keer een zithulp met kuitdruk en weet ik wat nog meer.
Mijn hemel wat kunnen jullie langs elkaar heen l*llen. ROFL

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 22:54

Maakt het nieuwe rijsysteem dan gebruik van de zit? Want volgens mij worden de paarden niet gereden met de zit.
Nou ja als het hele hulpenpakket zit, been en hand knop genoemd wordt dan jahaaa dan heeft mijn paard ook knoppen.
Jippie ja jee hij heeft knoppen.
Maar je bent het toch hopelijk met me eens dat voor een bijvoorbeeld passage het paard meer verzameld moet gaan en dat je daar feitelijk meer zithulpen voor gebruikt, dus eigenlijk dezelfde hulpen als stap draf maar dan meer en dieper zitten meer je bekken kantelen ahw.

Toch is het eigenlijk ook wel weer verwarrend want hoe weet het paard nou eigenlijk dat je na halthouden in draf wilt en niet bijvoorbeeld in stap. Knappe dieren die paarden als je er eens goed over nadenkt, wat ik nu even doe. Nou ja morgen meer ik ga lekker slapen.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:58

Waarom denk je dat ruiters in het "nieuwe" systeem, dat imo helemaal niet zo nieuw is, zonder zithulpen rijden? Dat lijkt mij eerlijk gezegd onmogelijk.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:59

MissJ schreef:
Waarom denk je dat ruiters in het "nieuwe" systeem, dat imo helemaal niet zo nieuw is, zonder zithulpen rijden? Dat lijkt mij eerlijk gezegd onmogelijk.

Hoe bedoel je dat?

Het lijkt mij namelijk ook niet mogelijk om zonder je zit te rijden, ik bedoel zonder het meer of minder belasten van de zitbeenknobbels.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:45

Kafue schreef:
Hoe bedoel je dat?

Het lijkt mij namelijk ook niet mogelijk om zonder je zit te rijden, ik bedoel zonder het meer of minder belasten van de zitbeenknobbels.

Ik doelde op deze uitspraak van jou

Kafue schreef:
Maakt het nieuwe rijsysteem dan gebruik van de zit? Want volgens mij worden de paarden niet gereden met de zit.

Dat lijkt mij onmogelijk, een paard rijden zonder zithulpen.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:16

MissJ schreef:

En menners dan? hoewel ze natuurlijk ook ergens moeten zitten (op de bok), gebruiken ze de zit niet als rijkunstige hulp.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:23

MissJ schreef:
Kafue schreef:
Hoe bedoel je dat?

Ik doelde op deze uitspraak van jou

Kafue schreef:

Okee dan denken we hetzelfde. Maar ik heb gelezen in de ST Georg dat het nieuwe nederlandse rijsysteem alleen gebruik maakt van been en hand Bloos

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:24

Don_Marcello schreef:
MissJ schreef:

En menners dan? hoewel ze natuurlijk ook ergens moeten zitten (op de bok), gebruiken ze de zit niet als rijkunstige hulp.

Ik heb een koetspaard ook nog niet vaak in piaffe voor de koets gezien.

En ik ben zelf in het bezit van een menbewijs mennen is werkelijk heel anders dan rijden niet te vergelijken.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:25

Kafue schreef:
Don_Marcello schreef:

En ik ben zelf in het bezit van een menbewijs mennen is werkelijk heel anders dan rijden niet te vergelijken.

Jij zegt exact wat ik net dacht. Haha!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:26

Kafue schreef:
Okee dan denken we hetzelfde. Maar ik heb gelezen in de ST Georg dat het nieuwe nederlandse rijsysteem alleen gebruik maakt van been en hand Bloos

Daar noem je dan ook wel een heeeeeeeeeel onpartijdige bron. Haha! Niet alles geloven wat je leest. Naar mijn weten is LDR, mits het correct uitgevoerd wordt, niet meer dan een aanvulling op de klassieke leer. Het is niet dat er ineens compleet anders gereden wordt.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:41

Kafue schreef:

Niet vaak misschien, maar het best hoor. Rem erop en meppen maar. Clown

Maar ook bij het werk aan de lange teugel (waar de "ruiter" er achter loopt) of werk aan de hand wordt wel degelijk gewerkt zonder zithulp. Het kan dus wel degelijk.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:46

Kafue schreef:

Ik ben wel eens naar clinic geweest van een aanhanger van deze methode. Een nuance, het is hand of been. De hand en been hulp wordt niet tegelijk gebruikt maar (een fractie) ná elkaar, gegeven, dus eerst been en (vlak) naarna hand om weer op te vangen.

Over zithulpen werd in deze clinic totaal niet gesproken, de deelnemers waren basis t.e.m. zz-licht.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:51

Don_Marcello schreef:
Kafue schreef:

Ik ben wel eens naar clinic geweest van een aanhanger van deze methode. Een nuance, het is hand of been. De hand en been hulp wordt niet tegelijk gebruikt maar (een fractie) ná elkaar, gegeven, dus eerst been en (vlak) naarna hand om weer op te vangen.

Over zithulpen werd in deze clinic totaal niet gesproken, de deelnemers waren basis t.e.m. zz-licht.

Dat bedoelde ik ook.
Zou een reden kunnen zijn waardoor er toch iets van verzamelde gangen waarneembaar is terwijl ruiters niet meer lang en diep zitten.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:09

Omdat vele het diepe zitten met enorme druk vertalen op een rug van een paard en daarmee het paard blokkeren in de goede vrije ruggebruik om deze op te bollen om te zorgen dat de achterhand eronder kan. Kan me dus ook groen en geel ergeren aan mensen die met een zogenaamde goede zit rijden (de ouderwetse methode dus) en daarbij enorme druk uitoefenen in het zadel op een rug. Ik zou wel eens een test willen zien bij iemand die passage kan doen met en eentje zonder die enorme druk op de rug.
Kijk maar eens goed om je heen, hoeveel paarden lopen lekker in de galop met die ruiters die met een dwingende zit het paard naar voren proberen te duwen. Nee, been is naar voren, geen been is behouden van het tempo. Niets geduw op die rug. Alleen zo kan een paard volledig zijn rug gebruiken tijdens een sprong, niet als iemand in zijn rug zit te duwen om hem voorwaarts te houden.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:48

Eleonoor schreef:
Ik zou wel eens een test willen zien bij iemand die passage kan doen met en eentje zonder die enorme druk op de rug.

mag piaffe ook?
met iemand op de rug
Afbeelding

zonder iemand op de rug
Afbeelding

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:56

Vraag dus, werkt de ruiter op foto 1 standaar met veel zit of niet?
Toont dus aan dat een paard de dwingende zit niet nodig heeft om tot verzameling te komen. Toch een spel tussen de voorwaartse drang van achteren en de ophouding van voren.