Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Aimee schreef:Ik neem aan dat je wel knoppen hebt geïnstalleerd op je paard Kafue, anders wordt het lastig rijden
Eleonoor schreef:Kafue, ooit eens bij stilgestaan wat nadrukkelijk rijden op de zit voor effect heeft op een paardenrug?? Menig paard met zeer pijnlijke rug gezien omdat de ruiter zo goed met de zit kon inwerken
Verder blijft lezen voor iedereen met een gekleurde bril, je leest dat zoals je het lezen wilt
Eleonoor schreef:Kafue, ooit eens bij stilgestaan wat nadrukkelijk rijden op de zit voor effect heeft op een paardenrug?? Menig paard met zeer pijnlijke rug gezien omdat de ruiter zo goed met de zit kon inwerken
Kafue schreef:Nee niet echt nee. Ik heb mijn paard gereden op zit en beenhulpen naar de hand toe. Ik heb geen knoppen die je indrukt waarneer er een passage ofzo uitrolt. Ik heb die schakelaars niet en ook nog nooit een paard gezien die het wel heeft.
Maar als je het nieuwe nederlandse rijsysteem lees zou het wel bijna erop lijken.
Kafue schreef:Precies t QQQQ ik kon er even niet opkomen.
Maar zo is het maar net, met de zit rijden is toch veel gemakkelijker, maar je moet het wel goed aangeleerd krijgen natuurlijk en veel oefenen. Je zult zien dat de achterhand er veel mooier en makkelijker onder komt dus de verzameling beter gaat met behulp van de zithulpen dan hoe dan ook.
En Aimee de passage daar zijn we mee bezig maar niet door middel van knopdruk maar door middel van een heel pakket aan hulpen waarin ik echt benadruk dat het de zithulpen zijn die ervoor zorgen dat het paard zich juist verzameld en achter ahw meer gaat zitten.
MissJ schreef:Waarom denk je dat ruiters in het "nieuwe" systeem, dat imo helemaal niet zo nieuw is, zonder zithulpen rijden? Dat lijkt mij eerlijk gezegd onmogelijk.
Kafue schreef:Hoe bedoel je dat?
Het lijkt mij namelijk ook niet mogelijk om zonder je zit te rijden, ik bedoel zonder het meer of minder belasten van de zitbeenknobbels.
Kafue schreef:Maakt het nieuwe rijsysteem dan gebruik van de zit? Want volgens mij worden de paarden niet gereden met de zit.
MissJ schreef:Dat lijkt mij onmogelijk, een paard rijden zonder zithulpen.
MissJ schreef:Kafue schreef:Hoe bedoel je dat?
Het lijkt mij namelijk ook niet mogelijk om zonder je zit te rijden, ik bedoel zonder het meer of minder belasten van de zitbeenknobbels.
Ik doelde op deze uitspraak van jouKafue schreef:Maakt het nieuwe rijsysteem dan gebruik van de zit? Want volgens mij worden de paarden niet gereden met de zit.
Dat lijkt mij onmogelijk, een paard rijden zonder zithulpen.
Don_Marcello schreef:MissJ schreef:Dat lijkt mij onmogelijk, een paard rijden zonder zithulpen.
En menners dan? hoewel ze natuurlijk ook ergens moeten zitten (op de bok), gebruiken ze de zit niet als rijkunstige hulp.
Kafue schreef:Don_Marcello schreef:En menners dan? hoewel ze natuurlijk ook ergens moeten zitten (op de bok), gebruiken ze de zit niet als rijkunstige hulp.
Ik heb een koetspaard ook nog niet vaak in piaffe voor de koets gezien.
En ik ben zelf in het bezit van een menbewijs mennen is werkelijk heel anders dan rijden niet te vergelijken.
Kafue schreef:Okee dan denken we hetzelfde. Maar ik heb gelezen in de ST Georg dat het nieuwe nederlandse rijsysteem alleen gebruik maakt van been en hand
Kafue schreef:Ik heb een koetspaard ook nog niet vaak in piaffe voor de koets gezien.
En ik ben zelf in het bezit van een menbewijs mennen is werkelijk heel anders dan rijden niet te vergelijken.
Kafue schreef:Okee dan denken we hetzelfde. Maar ik heb gelezen in de ST Georg dat het nieuwe nederlandse rijsysteem alleen gebruik maakt van been en hand
Don_Marcello schreef:Kafue schreef:Okee dan denken we hetzelfde. Maar ik heb gelezen in de ST Georg dat het nieuwe nederlandse rijsysteem alleen gebruik maakt van been en hand
Ik ben wel eens naar clinic geweest van een aanhanger van deze methode. Een nuance, het is hand of been. De hand en been hulp wordt niet tegelijk gebruikt maar (een fractie) ná elkaar, gegeven, dus eerst been en (vlak) naarna hand om weer op te vangen.
Over zithulpen werd in deze clinic totaal niet gesproken, de deelnemers waren basis t.e.m. zz-licht.
Eleonoor schreef:Ik zou wel eens een test willen zien bij iemand die passage kan doen met en eentje zonder die enorme druk op de rug.