Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Veulen84 schreef:LisaFaded schreef:Op dit moment ben ik veel aan het oefenen en heb natuurlijk les!
Met lessen gaat het super goed. Ik probeer nu in te rijden met losse teugel en heel veel overgangen te maken zodat ie goed aan het been is. Hij moet reageren op de kleinste hulpen. Wanneer die voorwaarts is en goed reageert pak ik de teugels op. Dan komt het, wanneer hij echt ontspannen loopt gaat ie swingen maar ook zachter lopen. Als ik been geef reageert ie ineens niet meer en een tik ook niet. Wel laat ie zijn kaak helemaal los en houd niet vast.
Iemand tips?
Even een snelle reactie. Heb niet super veel tijd, dus eventuele vragen moeten tot laat vanavond wachten.
Ik denk dat je je paard lang-laag rijd. Wanneer je dan voorwaarts vraagt, vraag je je paard z'n achterbeen er een tikkeltje stuwend onder te zetten. Simpelweg rijd je je paard een beetje van z'n achterbeen af. Jonge paarden hebben dit nodig om los te komen en ontspannen in de rug te gaan lopen.
Maar... Dan ga je hem oppakken. Dan rij je hem niet meer laag en lang. Maar (waarschijnlijk) boeghoog en korter... Dat vraagt van het achterbeen een hele andere beweging. Het been komt minder ver van achter de massa, maar meer van onder het lichaam. Dat is een loodzware beweging voor jonge paarden.
Natuurlijk kan je hem activeren met tikken en been. Maar dat is geen heel fijne manier. Hij is gehoorzaam, maar moet een zwaardere beweging maken.
Vraag hem veel in stelling, schoudervoor en schouderbinnenwaarts. Zo train je 1 been per keer met veel hogere effectiviteit. Heus dat ie terug komt in z'n tempo. Dat is niet erg, zolang de juiste beweging er maar in komt. Paar pasjes is in het begin genoeg. Wordt vanzelf beter en dan wordt de rest ook makkelijker.
Evelijn schreef:Dragen... klinkt een beetje als liften... en dat je niet de rechte lijn van mond tot elleboog in stand houdt.. net als dat een naar beneden duwende hand met gestrekte arm niet die rechte lijn in stand houdt.
ik streef naar ontspannen schouders, afhangende bovenarmen die naast het bovenlichaam zijn, een knik in de ellebogen waardoor er een rechte lijn ontstaat naar het bit (dus afhankelijk van de hoofd/halshouding) een licht gebogen pols, vingers gesloten om de teugels en de duim lichtgebogen erop.