Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:26

liljebo schreef:
Suelza schreef:
Op zich dus zeker wel een goed en nuttig middel, echter voor een goede trainer overbodig. Deze kan met veel kleinere hulpen, nagenoeg onzichtbare hulpen hetzelfde resultaat verkrijgen.

Niet altijd en niet met ieder paard. Bij onze merrie, die op 15 jarige leeftijd ingereden werd en zich liet vallen als iemand erop ging zitten, is het zeer waardevol gebleken. Het is nu gewoon een prettig paard.[quote]

En ook zonder clicker zijn deze paarden zeker wel te corrigeren en op te leiden tot fijne paarden.

Maar iedereen moet voor een methode kiezen die hem of haar past.

Weer ontopic :+

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:28

Hoho Liljebo,een andere mening hebben is niet hetzelfde als geen respect hebben voor andere ziens/werkwijze.Als jij er fijn mee werkt,good for you

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:29

Afgedwaald zijn wij bij het longeren, en ook bij het waarom van de hulpen en de logica daarvan.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:37

Proffesor ik had nog een vraagje na aanleiding van uw tip met de bak vol met zwepen leggen.
Ik heb dit dus gedaan, paard was in eerste instantie verbaasd en keek vol ongeloof van een veilige afstand er naar :+

Nadien liep het paard er wel zenuwachtig tussendoor maar keek daar nadrukkelijk niet naar de zwepen dus ik heb toch het idee dat het niet zoveel effect heeft.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:40

orienta schreef:
Proffesor ik had nog een vraagje na aanleiding van uw tip met de bak vol met zwepen leggen.
Ik heb dit dus gedaan, paard was in eerste instantie verbaasd en keek vol ongeloof van een veilige afstand er naar :+

Nadien liep het paard er wel zenuwachtig tussendoor maar keek daar nadrukkelijk niet naar de zwepen dus ik heb toch het idee dat het niet zoveel effect heeft.

Alles berust op herhaling, en steeds veranderen dit is een leer proces die lang duurt.

laura1986

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:43

Professor, hoe gaat u in gesprek met een paard wat erg ongeconcentreerd is en of bokt/rent aan de longe? Wat doet u precies?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:56

orienta schreef:

Het proces wat je nu hebt geprobeerd, is flooding. Je stelt je paard bloot aan zoveel mogelijk prikkels, maar ook veel stress! Belangrijk is dat je wacht tot je paard tekenen van ontspanning laat zien, voordat je hem weer mee neemt, anders kan het gedrag erger worden.

Een minder stresvolle manier is step-by-stepdesensitation, waarbij je de angst stap voor stap aanpakt. Een goede opbouw voor een zweep is eerst de zweep vasthouden e weglopen van je paard. Paard aan een lang touw en achter je aan laten lopen. Iets volgen wat weggaat is het minst enge. Ook hier wachten op tekenen van ontspanning. Daarna de zweep neerleggen, van ver af beginnen en steeds iets dichterbij komen, tot het paard zelf besluit eraan te ruiken. Volgende stap zou zijn om actief je paard te benaderen met de zweep.
Timing is hierbij het allerbelangrijkste!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:58

Even een vraagje tussendoor, doet bij jullie Bokt ook vreemd ? Ik klik op een topic en krijg dan in 80% van de gevallen een heel ander topic te zien ?!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:59

laura1986 schreef:
Professor, hoe gaat u in gesprek met een paard wat erg ongeconcentreerd is en of bokt/rent aan de longe? Wat doet u precies?

Mijzelf eerst afvragen of mijn positie tov mijn paard correct is en of mijn hulpen vs zelf/lichaamshouding kloppen en of deze corresponderen met elkaar.

Daarnaast zou ik mij afvragen of het paard altijd bokt op een volte en/of eea te wijten kan zijn aan een fysieke beperking van het paard of dat de manier van longeren of wellicht bijzetten het paard mogelijk stoort, waardoor deze afwijkend gedrag gaat vertonen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:01

Maris schreef:
Even een vraagje tussendoor, doet bij jullie Bokt ook vreemd ? Ik klik op een topic en krijg dan in 80% van de gevallen een heel ander topic te zien ?!

:j

Ze zijn er mee bezig.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:03

Suelza schreef:
En ook zonder clicker zijn deze paarden zeker wel te corrigeren en op te leiden tot fijne paarden.

Maar iedereen moet voor een methode kiezen die hem of haar past.

Weer ontopic :+

Zo, stekels weer glad gestreken.... ;)
Een reactie die ontstaan is door een veelal vertekend beeld van het clickeren door velen, mede gevoed door de manier waarop het veelvuldig wordt gebruikt oftewel misbruikt zonder verstand van zaken.

Maar je hebt gelijk. Een zeer kundige trainer zal dergelijke problemen ook kunnen oplossen zonder clicker. Voor mij werkte dit echter het beste en dat maakt verder niet uit, denk ik. Het is mijn hobby en ik heb er plezier in om mij in bepaalde zaken te verdiepen en te leren. Daarom volg ik ook dit topic.
Dat staat los van de wijze waarop ik thuis graag train.

Mijn opmerking had eigenlijk alleen betrekking op de gehoorzaamheid van het paard. Ik gaf nl in dat opzicht de prof gewoon gelijk. Ik denk dat de basis van de training, ongeacht welke training, een gehoorzaam paard zou moeten zijn.
Lijkt me dat dat het eerste is wat in orde moet zijn.

Geen concentratie/gehoorzaamheid=niets leren, denk ik.

Mbt orienta... ik heb dit probleem ook bij iemand anders gezien, die het oploste met het in de stal hangen van steeds meer zweepjes (begon met 1)
Het heeft wel geholpen, maar niet van het ene moment op het andere. Dergelijke zaken hebben veel tijd en veel blootstelling aan nodig.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:08

sanne83 schreef:
[

Een minder stresvolle manier is step-by-stepdesensitation, waarbij je de angst stap voor stap aanpakt. Een goede opbouw voor een zweep is eerst de zweep vasthouden e weglopen van je paard. Paard aan een lang touw en achter je aan laten lopen. Iets volgen wat weggaat is het minst enge. Ook hier wachten op tekenen van ontspanning. Daarna de zweep neerleggen, van ver af beginnen en steeds iets dichterbij komen, tot het paard zelf besluit eraan te ruiken. Volgende stap zou zijn om actief je paard te benaderen met de zweep.

Met deze methode heb ik ook in het verleden vaker gewerkt en is idd ook een goede methode, mits lichaamstaal goed in de gaten wordt gehouden en timing goed is.
Dus belonen voor ontspanning.
Verkeerde timing maakt het probleem erger.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:29

sanne83 schreef:
orienta schreef:

Het proces wat je nu hebt geprobeerd, is flooding. Je stelt je paard bloot aan zoveel mogelijk prikkels, maar ook veel stress! Belangrijk is dat je wacht tot je paard tekenen van ontspanning laat zien, voordat je hem weer mee neemt, anders kan het gedrag erger worden.

Dit is al eerder besproken jouw post voegt hier niets aan toe :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:37

laura1986 schreef:

Overtuigend zijn, en het paard tot luisteren bewegen door duidelijke hulpen.
En dat is lichaamstaal en de longe zelf.
En een hoop geduld, maar wel respect afroepen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:40

orienta schreef:
sanne83 schreef:

Dit is al eerder besproken jouw post voegt hier niets aan toe :)

Volgens mij is hier nog niet eerder het verschil besproken tussen flooding en step-by-stepdesensitation?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:49

Professor schreef:
laura1986 schreef:

mij lijkt dat het daarnaast van belang is dat het paard dagelijks ruimschoots in de gelegenheid wordt gesteld zijn energie kwijt te worden dmv mogelijkheden tot vrije beweging in wei/paddock, met andere paarden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:54

liljebo schreef:
mij lijkt dat het daarnaast van belang is dat het paard dagelijks ruimschoots in de gelegenheid wordt gesteld zijn energie kwijt te worden dmv mogelijkheden tot vrije beweging in wei/paddock, met andere paarden.

Schreef ook al eerder spelen doen ze maar met hun soortgenoten. :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:50

Professor schreef:
Wanneer men werkt met een paard, dan dient men wel degelijk rekening daarmee te houden dat het een dier is die ons qua kracht en gewicht vele malen overheersen.
Daarom moeten wij Alpha blijven, dat wil niet zeggen dat wij niet een eenheid kunnen worden of zijn, dat is het doel. Maar ik als ruiter ben de baas, en dat kan niet wanneer men de ene keer zegt het mag en de andere keer het mag niet.
Een voorbeeld er zijn dames die het paard lekker tegen hun aan laten jeuken met het hoofd, vinden zij prachtig. Maar op de wedstrijd mag het ineens niet, omdat ze hun jasje en witte rijbroek schoon willen houden, vreemd dat het paard dat niet merkt dat het niet die oude jas is???????????
En wanneer paarden werkelijk met ons beginnen te "spelen" sorry dan is niemand ooit in zijn leven op een hengsten weide geweest.

wie heeft er ook in hemelsnaam verzonnen dat we met een witte rijbroek op een paard moeten zitten :+

ja hoor, zeker in een hengsten weide geweest, geen probleem.
tis maar net wat je uitstraalt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:56

Citaat:
wie heeft er ook in hemelsnaam verzonnen dat we met een witte rijbroek op een paard moeten zitten

ja hoor, zeker in een hengsten weide geweest, geen probleem.
tis maar net wat je uitstraalt.

Het is zo jammer dat u nooit ingaat op het inhouderlijke er steeds omheen zweeft.
Paardrijden is duidelijke taal, wij hadden het over geconcentreerde en en ongeconcentreerde Arbeid met de paarden, en dat spelen een ongelijk spel is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:58

Professor schreef:
laura1986 schreef:

respect kan je niet afdwingen of afroepen
wel verdienen /3

Moll

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:01

van af het manent dat er velangt word dat het paard aan het werk gaat dus met opzadelen al moet in mijn visie het paard naar de ruiter willen luisteren, spelen doet kan in die maten wnneer de band van dien aard is dat het mogelijk is en dan nog ben ik niet zijn gelijke maar meerdere, en bepaal ik tot hoever het spel gaat wanneer het begint en wanneer het stopt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:03

Professor schreef:
Het is zo jammer dat u nooit ingaat op het inhouderlijke er steeds omheen zweeft.
Paardrijden is duidelijke taal, wij hadden het over geconcentreerde en en ongeconcentreerde Arbeid met de paarden, en dat spelen een ongelijk spel is.

je kan het zweven noemen,
maar ik noem het spelen, en ze spelen wel degelijk. Weten prima mijn grenzen en ik die van hen.
ik zie het als gelijk spel
zo ook met rijden, ik ben niet de alpha leider in mijn rijden. Om 1 te worden met je paard, kan je geen afstand scheppen tussen 2 door ergens boven te staan.
ik sta op gelijkwaardig nivo als de paarden.
Daarbij kan je elkaar zowat "lezen" , zij mij en ik hen.
Ik respecteer hun grenzen , helemaal met rijden. Als ze iets moeilijk of lastig vinden, dan is er altijd een weg naartoe. Dat zal ik niet afdwingen, maar vragen met daarbij respect voor hun lichaam en kunnen

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:12

nombrado schreef:
[

je kan het zweven noemen,
maar ik noem het spelen, en ze spelen wel degelijk. Weten prima mijn grenzen en ik die van hen.
ik zie het als gelijk spel
zo ook met rijden, ik ben niet de alpha leider in mijn rijden. Om 1 te worden met je paard, kan je geen afstand scheppen tussen 2 door ergens boven te staan.
ik sta op gelijkwaardig nivo als de paarden.
Daarbij kan je elkaar zowat "lezen" , zij mij en ik hen.
Ik respecteer hun grenzen , helemaal met rijden. Als ze iets moeilijk of lastig vinden, dan is er altijd een weg naartoe. Dat zal ik niet afdwingen, maar vragen met daarbij respect voor hun lichaam en kunnen

Dit hele berichtje van u vertaald totaal hoe u denkt, wanneer ik het zweven noem dan is het denken van u over het rijden, en het onwijken van vragen die door anderen gesteld worden in tegen vragen.
Het is een evenbeeld van het aquarijden van destijds, precies dezelfde wazige en tegen de natuur in gaande beweringen.
En het wat u hier weer doet het thema verleggen, nooit to the point komend.
Dat is steeds weer jammer is vele discussies.
Het ging dus duidelijk niet over dat spelen dat zweven.
Uw rijden dat kennen wij van uw foto´s daar ziet men duidelijk dat het paard rekening moet houden met u.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:21

Professor schreef:
Dit hele berichtje van u vertaald totaal hoe u denkt, wanneer ik het zweven noem dan is het denken van u over het rijden, en het onwijken van vragen die door anderen gesteld worden in tegen vragen.
Het is een evenbeeld van het aquarijden van destijds, precies dezelfde wazige en tegen de natuur in gaande beweringen.
En het wat u hier weer doet het thema verleggen, nooit to the point komend.
Dat is steeds weer jammer is vele discussies.
Het ging dus duidelijk niet over dat spelen dat zweven.
Uw rijden dat kennen wij van uw foto´s daar ziet men duidelijk dat het paard rekening moet houden met u.

er wordt wederom een foto besproken , waarvan ik niet weet welke er bedoeld wordt of uberhaupt ergens heb gepost.
Je zegt WIJ kennen uw foto's
wie zijn wij?
en welke foto bedoel je? Waar staat die?

verder heb ik je al meerdere keren gevraagd, in welk boek of klassiek geschrevene staat dat een paard stuurt met zijn hoofd of voorbenen.
Ik krijg daar maar geen antwoord op, ik kan het nl in de boeken die ik heb staan nergens vinden en misschien mis ik daardoor belangrijke informatie.
Aqua is volgens mij water in het spaans, geen idee waar je hiermee op doelt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:41

Citaat:
er wordt wederom een foto besproken , waarvan ik niet weet welke er bedoeld wordt of uberhaupt ergens heb gepost.
Je zegt WIJ kennen uw foto's
wie zijn wij?
en welke foto bedoel je? Waar staat die?

Dat waren foto´s van uw website, wij dan spreek ik over diegene die dit topic kennen, in het begin hebben wij het over uw foto´s gehad op uw website.