DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:39

Oh die is werkelijk goed zeg, gokken 1 sekonden en dan Doei! .
Geweldig zeg, riding with the stars. Wie neemt contact op met RTL en SBS.
En welke beroemdheden kunnen we er aan mee laten doen Pling suger Lee Hooper ofzo, of heej gerard joling komt zingend de arena in............

Wow en dan al 253 paginas discusieren en blijnkt dat ldr gewoon uit de western sport komt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:39

Gerard Joling ja; No more boleróóóóó's hihi! Haha! Clown

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:53

Haalt ie z'n hoogste noot, als ie op de voorkant van 't westernzadel landt Haha!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:56

Ja en die bolero's van hem zal ie nog wel een tijdje voelen denk ik zo, haha Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 23:52

Geweldig werkelijk lachen zeg.
En dan die kop erbij zie het al helemaal voor me. Mag Nance ook meedoen dan, mischien ligt dat paardrijden haar wel beter dan dat schaatsen..

jeroen7

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:18

Laag, diep en rond rijden: belasting en stress op deFaculteit in Utrecht gemeten!
‘Rollkur’ of ‘laag, diep en rond’ rijden is een manier van rijden van dressuurpaarden die gebruikt wordt tijdens de training. De laatste jaren is deze manier van rijden kritisch benaderd omdat deze techniek mogelijk het welzijn van de paarden zou aantasten (rel Anky in Duitsland). Om dit te onderzoeken is er in Utrecht een proef gedaan waarbij werd gekeken naar de belasting en de stress van paarden tijdens het lopen in ‘rollkur’, vergeleken met het lopen in zelfgekozen houding (vrij).
De belasting tijdens ‘rollkur’ (hartslag en bloedlactaat) was iets hoger dan tijdens ‘vrij’ rijden. Er werden echter geen verschillen in haematocriet, glucose en cortisol (mate voor stress) concentraties gevonden tussen de twee testen. Ook waren er geen signalen dat de paarden zich ongemakkelijk voelden of gestresst waren. Alle paarden toonden tijdens de ‘rollkur’ wat betere bewegingen en waren beter op hun ruiter geconcentreerd.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:00

Zie horses for life, van februari voor LDR. Utrecht liet te veel aan de eigen invulling over, ik kon er niet mee uit de voeten. Horses for life besteeds een PDF-je van 51 pagina's en het is en blijft een erg interssant onderwerp.

Wat als je de vraag stelt, vindt het paard het leuk, en verdient hij het om zo bereden te worden ?

Fionarood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:14

Jeroen7, ik neem aan dat je het onderzoek bedoeld dat is gepubliceerd in het tijdschrift voor diergeneeskunde van 1 maart 2006?. Ik ben niet bij het onderzoek aanwezig geweest maar als de paarden die volgens de ldr methode werden gereden zo liepen als het paard op de foto dan was dit geen ldr. Het paard op de foto loopt slechts iets achter de loodlijn.

Het is trouwens logisch dat de paarden die "ldr" gereden werden beter liepen dan de paarden die niet ldr gereden werden. Op de niet ldr foto loopt het paard namelijk niet nageefelijk en heel erg op de voorhand (over overbelasting gesproken), ipv netjes nageefelijk met het neusje er iets uit en de achterhand eronder.

conclusie: je kan geen onderzoek doen naar de effecten van ldr rijden op een paard dat niet ldr gereden wordt. Bovendien kan je geen onderzoek doen naar de effecten van verschillende manieren van dressuurmatig rijden als je niet op verschillende manieren dressuurmatig rijdt.

Graag zou ik de betreffende foto's hier neer zetten maar ik heb geen scanner.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:35

Ik kan me tal van andere parameters en waarden voorstellen, die veel belangrijker zijn om te meten..... Een onderzoek op een of enkele paarden heeft nauwelijks nut. Wetenschap en commercie zouden gescheiden moeten blijven. Je loopt dan niet het risiko op een commercieel-wetenschappelijk of wetenschappelijk-commercieel onderzoek Pling Als je gewoon je gezonde verstand gebruikt, dan zie je aan het rijden van een combinatie ook vrij snel of iets wel of geen zin heeft of dat het wel of niet goed is voor een paard. Sprookjes, fabels en feiten zijn verschillende zaken, het is maar wat je als uitgangspunt gebruikt....

Er zijn onderzoeken waarvan de resultaten sneller beschikbaar komen, dan de tijd die een huisarts nodig heeft om een recept uit te schrijven..... Pling

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 23:26

Ik neem aan dat jullie allemaal in de Bit van deze maand vanaf pag 54 het artikel van Fabian hebben gelezen, waar Weishaupt - de onderzoeker van het onderzoek waar de FEI in haar "hyperflex-vergadering" naar verwees - uitlegt hoe volgens hèm de resultaten van zijn onderzoek moeten worden geïnterpreteerd?

Zo niet: doe maar even Knipoog .

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 23:41

Stuur je me de Bit toe dan?
Ik lees die pennybladen niet meer en heb m'n abbo's zodoende opgezegd.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 00:12

QQQQ schreef:

Welkom terug!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:10

Nee, ik vind het blad BIT mooi vanwege de foto's, maar qua inhoud valt hij me altijd weer tegen. Ik lees hem dus ook nooit... Lachen

ZKD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:37

QQQQ schreef:
Ik neem aan dat jullie allemaal in de Bit van deze maand vanaf pag 54 het artikel van Fabian hebben gelezen, waar Weishaupt - de onderzoeker van het onderzoek waar de FEI in haar "hyperflex-vergadering" naar verwees - uitlegt hoe volgens hèm de resultaten van zijn onderzoek moeten worden geïnterpreteerd?

Zo niet: doe maar even Knipoog .

Helaas, ook geen Bit lezer. Maar wel nieuwschierig; kan je er meer over vertellen?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 21:15

Je kent vast wel iemand die 'm wel heeft (bij ons ligt ie zelfs in de kantine...) en je kunt er ook even in spieken op 't station Knipoog , dan krijg je 't tenminste zoals het er staat!

In het kort: Men heeft alleen hetgeen gepresenteerd, dat in het FEI straatje paste (men kreeg geen tijd voor verdere toelichting/nuancering). Fabian heeft de Prof zelf gesproken en die is het niet eens met de conclusie van de FEI: men moet wel degelijk zeer kritisch tegenover gebruik van LDR staan, ook door professionals.
Men ziet inderdaad in LDR stand meer rugbeweging, maar de lendenen worden vast gehouden. Hierdoor worden de lange rugspieren misbruikt om de ruiter te dragen.
Nog korter om: Hij raadt het sterk af (ALS je 't dan doet, dan zéér kort).

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 21:51

Even als een kleine nuancering de letterlijke citaten:

Uit de gegevens blijkt wel degelijk dat je een kritische grondhouding moet hebben ten opzichte van het laag diep en rond rijden. Een kritische grondhouding is echt iets anders dan ergens kritisch tegenover staan.

De diep-en-rondaanhangers rijden op deze wijze, omdat het paard met meer impuls beweegt en het de gangkwaliteit bevordert. Daar staat tegenover dat de achterhand er wel minder onder komt en het paard kortere passen maakt. Het belang van deze oefening is mijns inziens dan ook beperkt voor verbetering van de dressuur...
...Hieruit destileert Weishaupt de oorzaak van het probleem dat sommige wedstrijdpaarden de neiging hebben tot het lateraal stappen. We hebben dit probleem niet direct onderzocht, maar het is een feit dat paarden met rugpijn vaak in telgang gaan. Je moet je dus afvragen waarom ze de rug niet loslaten. Zijn ze soms stijf in de lange rugspier door het foute gebruik hiervan?

Kijk, er is helemaal niets tegen het diep en rond rijden als oefeningetje in de training. Net zoals je een paard maar een paar passen laat wijken of een enkel pasje schouderubinnenwaarts laat lopen.

Volgens mij staan er twee nog veel interessantere conclusies in, namelijk dat een ruiter zijn eigen invloed in het zadel nooit teniet kan doen. De paarden zijn in een aantal verschillende rijposities getest en in elke houding kwam er meer gewicht op de voorhand, hoe verzameld het paard ook liep.

De tweede conclusie was dat een paard het meeste gewicht op de achterhand neemt als de nek extreem opgeheven is en de neus duidelijk voor de loodlijn komt. Maar deze houding is ook gelijk het slechtst. Het paard loopt een serieus risico op schade aan zijn rugspieren en daar komt nog bij dat de piekkrachten in de voorbenen veel hoger liggen dan bij de andere hoofd-hals-houdingen. Juist deze krachten zijn de veroorzaker van peesproblemen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:03

Nagelbijten / Gniffelen

Q doet nog steeds aan lezen met een roze bril? Haha!

Als ik dat zo lees Karl, is het toch wel de moeite waard om deze Bit eens op te duikelen ergens Haha!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:06

Ik wou net zeggen, laat ik dat blad nu toevallig gekocht hebben deze maand, en het artikel is ietwat anders dan jij hier nu suggereert Q. Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:27

Daarom zei ik al: Lees 't zelf, maar ja, dan begint men te miepen.
Lees dus maar zelf, en lees dan ook alles!! Ja

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:29

Lees jij het dan ook nog een keer zonder roze bril? Haha! Clown

ZKD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:38

QQQQ schreef:
je kunt er ook even in spieken op 't station Knipoog

dat had ik zelf al verzonnen Haha! , helaas zit hij in een plastiekje, dus heb m maar gekocht Cool
thanks voor de tip anyway

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 11:41

Mijn bril is niet roze Aimee, ik presenteerde alleen de nieuwe info in het artikel, de rest kennen we al. Lees jij het nu Überhaupt maar eens! Knipoog

Ha-ha, ZKD, Bit is ons te slim af... ben benieuwd naar je reactie Ja .

ZKD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:44

QQQQ schreef:
ben benieuwd naar je reactie Ja .

Ik had alle onderzoeken al in het engels gelezen, en was toen al verbaasd over het warrige (commerciële) standpunt wat de FEI uitdraagt; 'hyperflexie kan schadelijk zijn, maar niet als het door goede ruiters gebruikt wordt'. Ik lees met dezelfde roze bril als jij Q Haha! dus het artikel bevestigd wat ik al zo'n beetje dacht. Ik denk dat het in de hedendaagse (Nederlandse) topdressuur niet meer gaat om ontspanning, lichtheid en verzameling, maar om controle, flash en een horizontale balans die het eenvoudiger maakt om overgangen piaffe/passage te rijden.

Wat ik me wel afvraag is welke paarden/ruiters gebruikt zijn voor dit onderzoek, vooral omdat geen vd paarden meer gewicht op hun achterhand konden opnemen. Er staat me vaag bij dat er al eens een onderzoek naar gewichtsverdeling was gedaan waaruit een soort gelijk resultaat kwam, met uitzondering van een klassieke ruiter (Karl Mikolka?), die wel in staat was het paard meer op de achterhand te krijgen in de piaffe.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 15:58

ZKD schreef:
Wat ik me wel afvraag is welke paarden/ruiters gebruikt zijn voor dit onderzoek, vooral omdat geen vd paarden meer gewicht op hun achterhand konden opnemen. Er staat me vaag bij dat er al eens een onderzoek naar gewichtsverdeling was gedaan waaruit een soort gelijk resultaat kwam, met uitzondering van een klassieke ruiter (Karl Mikolka?), die wel in staat was het paard meer op de achterhand te krijgen in de piaffe.
In ieder geval was het Paul Belasik ook gelukt met een perfecte overgang van piaffe naar de levade, waarbij het gewicht van de voorbenen steeds meer afnam, tot nul. Perfecte verzameling dus, en geen "afzetten met de voorbenen", waarbij je juist een piekbelasting op de voorbenen zou zien vlak voor het volledig naar de achterbenen verplaatsen van het gewicht.

Het KAN dus wel, maar GEBEURT erg weinig, zelfs bij de GP paarden/ruiters die in de nieuwe experimenten worden gebruikt.

ZKD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 16:31

QQQQ schreef:
In ieder geval was het Paul Belasik ook gelukt met een perfecte overgang van piaffe naar de levade, waarbij het gewicht van de voorbenen steeds meer afnam, tot nul. Perfecte verzameling dus, en geen "afzetten met de voorbenen", waarbij je juist een piekbelasting op de voorbenen zou zien vlak voor het volledig naar de achterbenen verplaatsen van het gewicht.

Ok, dat onderzoek bedoelde ik.