[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SheeNegro

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:47

Verklaard het een beetje over tempo lopen dat ik zie, dit is geen verruiming die je wenst te zien. Ook in verruiming moeten ze los blijven en door het lijf swingen. Je paard neemt voor een langere pas, maar draagt achter niet meer. Rustiger opbouwen als in: verruiming vragen en terug opvangen wanneer ze langer wordt. Been is been en dus reactie gevraagd maar dat staat imo ook los van verruiming :j

Fijn dat ik er toch niet zo ver naast zat, haha :D

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:55

Heb ook een stukje geedit in mn vorige post.

Klopt heb je helemaal gelijk in. Ik kan dan beter zeggen weg en terug en weer weg. Zodat ze ook scherper wordt aan het been en meer op achter komt. Het is zo verleidelijk om een hele lange zijde naar voren te vragen (met het gevolg niet meer mooi gesloten lopen en dat het niet van achter komt) ik ga daar eens mee aan de slag.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 12:18

Nou ons ritje in een vreemde buitenbaan met eng juryhok, enge bosjes en witte hekjes (zag ze voor t eerst) ook overleefd.

Heb er wel een filmpje van maar denk dat t weinig meerwaarde heeft voor het topic.

:= ze was heel braaf. Deed grotendeels haar hals omlaag maar door de spanning loopt ze zga volledig van de hand af en zie je me voorbij komen met bungelende teugels. En lekker rondkachelen op de voorhand.. maar vind wel dat tempo een heel stuk beter is.

Maar doel is bereikt! Vragen er langs te gaan en ontspanning bieden (in dit geval een beetje verlaten met de hand) zodat ze weet dat er niets aan de hand is als ze een keer schuin loopt of haar hoofd omhoog steekt (aangezien het voorheen spanning op spanning is vluchten was).

Ze heeft zich keurig gedragen <3

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 13:15

Het is in ieder geval fijn dat ze ontspanning aanbood :)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 13:49

Liever een leuke ervaring op verplaatsing dan alleen maar stress ;) ik vind dat je dat goed aanpakt met die merrie, ze is vast blij met jou op haar weg! :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 10:51

Inmiddels staan we op een andere stal en zijn we en stukje verder dan we waren. Hier 2 korte stukjes.

Ze komt steeds wat meer op verbinding zonder (veel) te diep te lopen en neemt steeds meer mijn hand aan en mee <3

Pasje achterwaarts en kwart kw hebben we afgelopen week pas een beginnetje aan gemaakt (dus bij lange na niet perfect of bevestigd)

Inmiddels kunnen we zelfs halsstrekken in galop in fijn normaal galopje (helaas is dit niet gefilmd, had gevraagd aan stagiaire of ze kort even een stukje kon filmen.. en mn telefoon was vol :( )

Dit was van een stukje les paar weken geleden. "Bovenin" vind k r nog niet lekker genoeg los komen in de rug en t achterbeen wordt wat strak dus met training vraag k haar dat maar kleine stukjes wanneer k voel dat ze achter t zadel los laat afgewisseld met wisselen in halshouding. Dat gaat goed eigenlijk!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 11:46

Ziet er goed uit!
Ik vind het wel leuk om te horen dat jou instructeur zegt; als ze dan aan galopeerd; altijd naar voren toe oplossen, onvoorwaardelijke gehoorzaamheid.

Dit is wat ik zelf namelijk ook altijd doe. Stukje dat ik mijzelf eigenlijk heb aangeleerd, en sinds ik op de manege rij waar ik nu rij, krijg ik dit ook te horen.

Als ze dan aangaloperen, galopperen ze maar aan, maar wel op jou manier, jou tempo, en ze moeten blijven luisteren. Wanneer je daarin de controle weer terug hebt maak je weer de overgang terug.

Ik weet niet of iemand van jullie het gezien heeft (topic met foto's stond in uitgelicht), maar ik heb vorige week woensdag voor t eerst sinds bijna 4 maanden weer gereden! Kennen jullie Amira nog? Toen ik haar bij reed was ze 6 jaar, New forest, pittige dame..?
Ik mocht haar weer een keertje rijden en we kunnen het nog! Aan amira is flink gewerkt, mijn houding is achteruit gegaan, maargoed, wat verwacht je na een paar maanden niet rijden? :+

Ik moet zeker weer werken aan mijn handen, ook weer letten op rechtop blijven zitten. Een hele hoop verbeter punten voor mijzelf, maar wilde toch wat foto's delen.

Hier een pasje verruimen, raak haar wel wat kwijt.
Afbeelding

Galop je, ik val voorover, pony loopt met haar hoofd omhoog, maar de sprong ben ik wel blij mee!
Afbeelding

En het eerste drafje van die dag. Vooral blij met hoe ze het daar meteen oppakte. :j
Afbeelding

Zoals ik al zei; zelf even niet gereden, voor het eerst weer op amira, dus was ook weer wat zoeken naar elkaar. Vooral aan mijn houding moet ik dalijk weer gaan werken. :j

Zijn jullie een beetje lief voor ons? Over een ruime maand kan ik weer lekker gaan rijden en gaan lessen!

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 11:54

Leuk om die vooruitgingen te zien, dan is er voor mij nog hoop!! Inmiddels kunnen we in stap en stukjes in draf de rug ontspannen, galop laten we even achterwegen... Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 11:54

Zoals Bertie zou zeggen..

Denk TROTS, rijd TROTS! (Eigenlijk zei ze altijd Blij.. maar denk dat ze zich in deze ook wel kan vinden)

Je kijkt voor je uit, maar je zit heel onzeker in het zadel. Met als gevolg dat Amira (die toch ook al wat neerwaarts lijkt te zijn) nog meer op de voorhand gaat.

Zou ook wel letten op je arm-handhouding. Je hebt veel minder balans nu dan als je je armen draagt.

Mag je nu weer vaker rijden?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 12:14

Ik zit op stage in limburg, zit daar intern dus ben niet thuis. Over iets meer dan een maand ben ik weer terug en kan ik het rijden weer gaan oppakken! Amira is 1 malig geweest omdat ik graag weer een keertje het gevoel van rijden wilde hebben.

Ik val idd voorover, maar zou goed kunnen komen van t zadel. Ik wordt in t zadel wat voorover gegooid dus of dit echt door mijn houding komt of het zadel durf ik niet te zeggen :=

Met mn armen ging het voorheen beter, die begon ik echt netjes te dragen, is nu weer een verbeterpuntje haha.

Op de manege waar ik rijd mocht ik voordat ik op stage ging echt op een lwerpaard rijden. Kent alles, hoog in de dressuur gelopen, maar goed op leeftijd, loopt echt maar een uurtje per dag, en lang niet alle dagen, maar hij houd me goed voor de gek. Ben echt gek op m, en hij zet me goed op mn plek als ik iets verkeerd doe, want of hij doet het niet, of hij doet wat ik eigenlijk van hem vraag en doet dus iets heel anders.
Pasje wijken? Ik was er van overtuigd dat ik dit kon, maar zolang ik niet goed zit, loopt hij vooruit. Balans in galop? Ik dacht dat dit goed was, maar bij mij springt hij allemaal wissels omdat ik blijkbaar niet helemaal in balans ben en dan springt hij dus steeds om. Ik hoop met heel mijn hart dat ik hier dalijk weer op mag rijden! Misschien dat ik vandaag even bel om te vragen of ik morgen een keertje mag komen rijden. Lesje mee pakken :j
Heb in elk geval een mooi leer paard ter beschikking.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 23:41

He Melissa, leuk je weer eens te zien. Ja dat noemen ze nou "leerpaard" haha. Ik ken het.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 23:46

Hi Samanta, wat is ie toch leuk he die Giv.
Ziet er al goed uit hoor.
De galop moet ie nog wat meer "aan elkaar" en wat ik vind is dat je haar wat "kleiner" moet houden. zij heeft de neiging om over tempo te gaan en dan moet je haar juist kleiner maken, zodat je - als zij ontspant - wat kunt uitschuiven. Deze zou ik juist (itt tot wat ik jouw instructeur hoor zeggen) iets terug rijden.
Verder ziet het er prima uit. Je kan goed zien dat jullie progressie maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 00:09

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 06:24

Ja echt heel fijn! Ik heb dalijk een afspraak op de manege om weer te rijden! Voorkeur is doorgegeven, die wisten ze nog := dus met een heeeeeel je geluk weet ik straks echt of ik het nog kan := of ik wordt ernstig op mn plek gezet, of er is niks aan de hand. Dan is er nog een 3e of en dat is dat ik op een ander paard kom te rijden :=

Leuk ding babootje! Staan jullie weer op dezelfde stal als voorheen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 07:31

LoveUggs schreef:
Leuk ding babootje! Staan jullie weer op dezelfde stal als voorheen?

Nee de stal (waar jij toen geweest bent) is daar niet meer. We staan nu in Poeldijk.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 15:02

Hmmmm Babootje. Vindt de reactie van je dochter op het schrikken van je paard niet zo netjes! Nog nooit gehoord van: wat je aandacht geeft groeit? Ofwel negeren? En nee ook een paard wat stout is (en die zijn er maar weinig) heeft dit niet verdiend.
Vindt het sowieso voor een 4 jarige erg veel al. Veel hoog handen dressuur werk en terugwerken met de hand richting haar bovenbeen als het paard het wat moeilijk krijgt.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 15:19

Ik vind het een mooi paard en het heeft mooie gangen. Maar ik vind het er loperig uitzien, en niet gereden. Zou het paard graag meer ontspannen zien met een ontspannen rug. Het is ook alsof de ruiter meelift op de gangen en tussendoor kunstjes (zoals wijken) probeert te doen.
De ruiter zit ook niet helemaal ontspannen en correct. Als ze langs de camera rijdt zie je bv dat ze overdreven haar hak uitdrukt en daarmee haar onderbeen naar voren drukt. En zelf wat achterover kantelt.
Ik zelf zou graag meer gymnasticeren willen zien. Van zowel het paard als de ruiter.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:25

Zeker een mooi paard!! Als je die naar ontspanning gaat rijden met een goed ruggebruik zal die alleen maar mooier en ruimer gaan lopen. Hij is nu erg loperig en gebruik zijn rug niet. Ik denk dat het zo hoog en rond instellen even te veel is voor dit jonge paard. Je ziet ook dat hij er erg vluchterig/rennerig van wordt. Ik zie ook niet dat hij zijn achterbeen eronder brengt, wat in het filmpje wordt gezegd. Paard is enorm aan het stuwen en niet aan het dragen.

In de aanleuning zie je het paard nog zoeken maar steeds tegen de handen aanlopen (die ik behoorlijk streng vind) en weer afbuigen (wijken voor de druk) waardoor hij steeds achter de loodlijn kruipt. Wat Kamy ook al aangeeft, ik zou meer aan de ontspanning en balans (gymnastiseren) werken.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 20:28

LoveUggs je ziet aan haar dat ze het moeilijk vind. Let op dat je je handen niet vast zet op je bovenbeen.

Ik zal eens 2 foto's posten. Bovenste Passoa rij haar nu veel rond en laag , oprichting komt nog wel eerst kracht er in. Heb net 2 maand een ander zadel. Is erg wennen voor beide.

Onderste Passie , net een kanon :')

Ik zelf moet echt op mijn houding gaan letten , niet voorover gaan hangen en geen stoelzit aan nemen.

Afbeelding

Afbeelding

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 21:09

Dank je! Was voor mij de eerste keer weer rijden, lessen komen weer dus de handjes gaan dalijk weer netjes de lucht in! :)

Voor jou ook een opmerking; ik heb heen verstand van passoa's maar wat mij opvalt bij jou zijn ook je handen en armen met name. Op beide foto's komen je ellebogen achter je rug vandaan. Krijg daardoor het idee dat je in elk geval erg terug werkt met je hand. Ook in beide foto's (1e meer dan de 2e) is er een knik te zien bij je polsen. Probeer 1 rechte lijn te vormen vanuit je elleboog, wat betekent dat je hand wat meer naar voren mag. Ik denk dat je dan al een heel eind bent!

Zullen we een beetje ruilen? Jij wat van mijn handhouding, ik wat van die van jou? :+

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 21:19

haha is goed! Bedankt zal er op letten!

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:46

Op dit moment ben ik veel aan het oefenen en heb natuurlijk les!

Met lessen gaat het super goed. Ik probeer nu in te rijden met losse teugel en heel veel overgangen te maken zodat ie goed aan het been is. Hij moet reageren op de kleinste hulpen. Wanneer die voorwaarts is en goed reageert pak ik de teugels op. Dan komt het, wanneer hij echt ontspannen loopt gaat ie swingen maar ook zachter lopen. Als ik been geef reageert ie ineens niet meer en een tik ook niet. Wel laat ie zijn kaak helemaal los en houd niet vast.

Iemand tips?
Laatst bijgewerkt door DonDon op 31-08-16 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 15:00

Waarschijnlijk vind je paard het onwijs moeilijk. Hij moet dan zijn spieren echt gaan gebruiken en dit is lastig, zeker in het begin. :j vooral zo doorgaan zou ik dan zeggen want dan wordt t vanzelf makkelijker

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:53

Ja dat zal inderdaad vanzelf komen. Alleen wil zo graag dat ie het al doet haha. Hij is pas 6 maar wil het wel op de juiste manier doen en niet in de krul trekken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:03

LisaFaded schreef:
Op dit moment ben ik veel aan het oefenen en heb natuurlijk les!

Met lessen gaat het super goed. Ik probeer nu in te rijden met losse teugel en heel veel overgangen te maken zodat ie goed aan het been is. Hij moet reageren op de kleinste hulpen. Wanneer die voorwaarts is en goed reageert pak ik de teugels op. Dan komt het, wanneer hij echt ontspannen loopt gaat ie swingen maar ook zachter lopen. Als ik been geef reageert ie ineens niet meer en een tik ook niet. Wel laat ie zijn kaak helemaal los en houd niet vast.

Iemand tips?

Even een snelle reactie. Heb niet super veel tijd, dus eventuele vragen moeten tot laat vanavond wachten.

Ik denk dat je je paard lang-laag rijd. Wanneer je dan voorwaarts vraagt, vraag je je paard z'n achterbeen er een tikkeltje stuwend onder te zetten. Simpelweg rijd je je paard een beetje van z'n achterbeen af. Jonge paarden hebben dit nodig om los te komen en ontspannen in de rug te gaan lopen.
Maar... Dan ga je hem oppakken. Dan rij je hem niet meer laag en lang. Maar (waarschijnlijk) boeghoog en korter... Dat vraagt van het achterbeen een hele andere beweging. Het been komt minder ver van achter de massa, maar meer van onder het lichaam. Dat is een loodzware beweging voor jonge paarden.
Natuurlijk kan je hem activeren met tikken en been. Maar dat is geen heel fijne manier. Hij is gehoorzaam, maar moet een zwaardere beweging maken.
Vraag hem veel in stelling, schoudervoor en schouderbinnenwaarts. Zo train je 1 been per keer met veel hogere effectiviteit. Heus dat ie terug komt in z'n tempo. Dat is niet erg, zolang de juiste beweging er maar in komt. Paar pasjes is in het begin genoeg. Wordt vanzelf beter en dan wordt de rest ook makkelijker.