Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:34

orienta schreef:
nombrado schreef:
van mij mogen ze even zichzelf uiten
mits het geen gevaar voor hen, of voor mij oplevert
lol en plezier, vind ik juist een heel belangrijk iets bij het werken met paarden.

Citaat:
nooit het paard aan de longe laten uit bokken, een paard kent nl niet het verschil tussen geconcentreerde arbeit en ongeconcentreerde arbeit

Jouw paarden dus wel?

ja hoor.
er blijft altijd ruimte voor een grapje of een lolletje
serieus wordt er ook gewerkt, maar plezier moeten we er beide in blijven houden.
ze weten zeker het verschil...
vraag is dus eigenlijk anders.
weet de longeerder wel wat spelen en plezier is?
of is die zo geconditioneerd dat ie dat van zijn of haar paard ook verwacht.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:34

orienta schreef:
Zucht dat was cynisch bedoelt na professor toe.
En nee mijn paard mag ook niet rennen en gek doen aan de longe dat doet ze maar als ze los staat of in het weiland.

Ik begreep dat wel orienta, maar er zijn er altijd wel weer een PAAR, die het misbruiken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:35

orienta schreef:
Zucht dat was cynisch bedoelt na professor toe.
En nee mijn paard mag ook niet rennen en gek doen aan de longe dat doet ze maar als ze los staat of in het weiland.

wat ben jij streng :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:38

Professor schreef:
nombrado schreef:
van mij mogen ze even zichzelf uiten
mits het geen gevaar voor hen, of voor mij oplevert
lol en plezier, vind ik juist een heel belangrijk iets bij het werken met paarden.

Het is jammer dat u altijd zo slecht wil lezen, ongeconcentreerd werken is dat.
Paarden en honden willen alleen maar werken voor ons, spelen doen ze met hun ca 500 kilo maar met hun vriendjes paard.

ow, ik kan ook prima spelen met de hengsten, geen probleem
als ik duidelijk mijn grens aangeef is er niets aan de hand.
Misschien nog nooit van stalmoed gehoord professor?
zeker als paardenman, zal je moeten weten, dat je dit soort uitspattingen kán verwachten bij een paard wat zeker 20 uur op stal staat per dag.
Helemaal als je net begint.
Van mij mag het zeker, ook aan de longe, eventjes, en dan begint het serieuze werk.
Niks mis mee.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:40

nombrado schreef:
zeker als paardenman, zal je moeten weten, dat je dit soort uitspattingen kán verwachten bij een paard wat zeker 20 uur op stal staat per dag.
Van mij mag het zeker, ook aan de longe, eventjes, en dan begint het serieuze werk.
Niks mis mee.

Dat zie ik ook vaak ja
paard mag eerst gek doen aan de longe, daarna aan het werk, als het paard dan weer gaat spatten krijgt ie op ze sodemieter 8)7

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:42

Wanneer men werkt met een paard, dan dient men wel degelijk rekening daarmee te houden dat het een dier is die ons qua kracht en gewicht vele malen overheersen.
Daarom moeten wij Alpha blijven, dat wil niet zeggen dat wij niet een eenheid kunnen worden of zijn, dat is het doel. Maar ik als ruiter ben de baas, en dat kan niet wanneer men de ene keer zegt het mag en de andere keer het mag niet.
Een voorbeeld er zijn dames die het paard lekker tegen hun aan laten jeuken met het hoofd, vinden zij prachtig. Maar op de wedstrijd mag het ineens niet, omdat ze hun jasje en witte rijbroek schoon willen houden, vreemd dat het paard dat niet merkt dat het niet die oude jas is???????????
En wanneer paarden werkelijk met ons beginnen te "spelen" sorry dan is niemand ooit in zijn leven op een hengsten weide geweest.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:45

nombrado schreef:
Niks mis mee.

U spreekt u zelf vaker tegen als dat u zelf vermoed.
Stalmoed komt niet voor maar word gekweekt. Kan elk paard binnen een paar minuten leren dat hij niet bokt, dat is geen probleem ook voor mij totaal vreemde paarden.
U schrijft steeds over lichaamstaal enz... Nou ik kan u zeggen die herkennen ze dan gelijk.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:46

ik probeer het beetje in te schatten. Als ik begin met longeren, en merk dat de concentratie van het paard 0,0 is en overal spoken zitten, dan klik ik de longe los, ga ongeintereseert in het midden staan (qua houding) en laat het paard het eerst ff zelf uitzoeken. KLik dan heel bewust de longe los, omdat longe voor mij, en daarmee ook voor het paard, betekend: werken en opletten. Moet zeggen, dat werkt best aardig, paard bokt amper meer aan de longe, alstie het wel doet is het de eeste galop passen, en vermoed dat dat door stijfheid komt. (mag alsnog niet trouwens.)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:47

En daar is het thema dus weer, bij de KR leert men het paard eerst GEHOORZAAMHEID.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:47

Hier staan ze nooit 20 uur op stal. Sterker nog,. Mijn paarden hebben 24/7 weidegang op 6 ha met grote schuilstal, die ze kunnen gebruiken als ze daar zin in hebben.
Met stalmoed heb ik dus niets te maken,.

En nee, ik wil ook geen bokken als ik met hen werk. Dat mag ervoor en erna. En ach... af en toe loop ik met hen naar het uiteinde van de wei, waar het momenteel erg spannend schijnt te zijn (ze lopen dan los mee), waar ze dan spannend gaan doen, om vervolgens in een noodgang, bokkend en scheten latend terug hollen. Dat vind ik allemaal prima. Maar niet dichtbij mij en niet als we aan het werk zijn.
Ben daar ook erg saai in.

Wat betreft longeren... bedankt voor de uitleg. Weer iets om over na te denken
(gebruik zelf uiteraard geen bijzet, maar longeer ook nauwelijks. Probeer nu in stap lange lijnen onder de knie te krijgen, gewoon voor de lol en om zelf iets te leren)

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:49

Zoals met alles is het een kwestie van conditioneren.De Piep is wschnlk door mij geconditioneerd(door het toe te laten) eerst te springen en dan pas te werken.Het verschil tussen wat leuk en gevaarlijk is kent hij echt niet hoor.Nu hij slechts beheerst bewegen mag wreekt het zich.
Terug conditioneren dus.Ga proberen het "gesprek"aan te gaan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:49

Professor schreef:
En daar is het thema dus weer, bij de KR leert men het paard eerst GEHOORZAAMHEID.

Bij goed clickeren ook :D

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:50

Professor, tegenwoordig longeren er steeds meer mensen met 'zgn touwtjes' ipv bijzetteugels. Touwtjes zijn bijvoorbeeld lichter, maar hebben geen rubber ring.
Wat is beter? Of is het effect gelijk?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:51

Sorry Liljebo maar dat clickeren....... :n

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:57

Splinter schreef:
Professor, tegenwoordig longeren er steeds meer mensen met 'zgn touwtjes' ipv bijzetteugels. Touwtjes zijn bijvoorbeeld lichter, maar hebben geen rubber ring.
Wat is beter? Of is het effect gelijk?

Sorry maar diegene die Fries die dat in Nederland op de "markt" gebracht heeft verdiend er goed aan, maar het is oer oud.
Zelf ben ik voor bijzetteugels zonder rubberringen, die zijn veel te hard en stijf, daar neigt een paard erop te hangen, en niet af te stoten.

Men kan ook andere hulpteugels gebruiken, maar wij hebben het hier over Klassiek.

Zal u alleen zeggen de zg Halsverlenger is waardeloos, dit was vroeger een touwtje.
Maar wij hebben het hier niet over het longeren en hulpteugels over het algemeen, maar het gebruik in de Klassiek Rijkunst.

Misschien aardig er een topic over te openen??

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:58

piepenfiets schreef:
Sorry Liljebo maar dat clickeren....... :n

Jammer genoeg hebben veel mensen een volledig vertekend beeld van clickeren door hetgeen je op bokt ziet.
Clickeren is een wetenschappelijk onderzocht en bewezen trainingsmethode en voor degene die zich daar behoorlijk in verdiept en met gedegen trainers werkt, is het een boeiende manier van trainen.
Net als KD betekent goed trainen met de clicker ook een jarenlange opleiding. Geen manier om snel kunstjes te leren, zoals je hier helaas heel erg veel ziet.

Dat niet iedereen clickeren ziet zitten is prima. Ieder zijn eigen ding.
Ik vind het alleen jammer als mensen zeggen dat clickeren niet deugt omdat ze zich baseren op de zaken die ze om zich heen zien, ipv zich te verdiepen in de wetenschap erachter en de resultaten van goede trainers,

Goed clickeren is een jarenlang proces en begint met een goed gemanierd paard.
Niets minder. Niets meer

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:00

Professor schreef:
Men kan ook andere hulpteugels gebruiken, maar wij hebben het hier over Klassiek.

?

Klassiek gebruikt dus uitsluitend de bijzet?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:02

Liljebo, mee eens. Ik gebruik oom de clicker en heb er goede resultaten mee bereikt. Ik zou hierdoor zelfs mijn paard zonder halte oid mee uit wandelen kunnen nemen. Ik doe dat niet hoor ;). Maar ik ben helemaal happy met die manier van trainen.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:05

Ik ken het clickeren niet van bokt en baseer me i.h.a.niet op meningen van anderen.
Ik doe het zoals zovelen al jaren,gebruik alleen ipv de clicker de "braaaaaf"of in een wilde bui de "atta boy"

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:13

piepenfiets schreef:
Ik ken het clickeren niet van bokt en baseer me i.h.a.niet op meningen van anderen.
Ik doe het zoals zovelen al jaren,gebruik alleen ipv de clicker de "braaaaaf"of in een wilde bui de "atta boy"

en je vindt het niks?

Nja, je doet het dan idd zoals zovelen, zonder het achtergrond van stimulus control, kettingreacties en reactie te kennen. Wat je in dat geval doet is belonen met een bepaald woord en een snoepje geven.
Dat is absoluut niet hetzelfde als een paard trainen dmv clicker. (kan ook een ander signaal zijn, mits altijd hetzelfde, zeer duidelijk herkenbaar en niet te verwarren met andere signalen)
Dat doet er verder niet toe.
Als je graag op die manier werkt (mijn man doet dat ook) is daar niets op tegen.

Maar het is niet hetzelfde en het is dan toch jammer om daar een oordeel op te vellen. Dan zou ik dus ook een dergelijk oordeel kunnen vellen over dressuur nav zelf verzonnen oefeningen of wat ik op het wedstrijdterrein zie.
Als ik daarop de mening 'dressuur: :n ' zou vellen, zou dat net zo min terecht zijn. Toch

Maar goed... daar gaat het in dit topic niet over. Ik noemde alleen dat clickertraining ook een absoluut gehoorzaam paard nodig heeft, net als KR, als losse opmerking.
Het was geenszins mijn bedoeling om clickertraining hier de discussieren.
(Doe ik toch al niet graag vanwege de vele vooroordelen op dit gebied)

Dus... weer terug on topic. ;)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:14

De clicker is een 'vervanging' van de lichaamshulpen die de trainer zelf kan geven. Een goed getrainde africhter volstaat dus ook met de ontspanning in bijv. hand, schouder oid en heeft de clicker niet nodig.

Omdat nu eenmaal is gebleken dat mensen makkelijker/handiger de clicker kunnen hanteren, dan het eigen lichaam, is men tot de conclusie gekomen dat men het paard kan leren de click te koppelen aan een belonining, waardoor de lijfelijke beloning vanuit de africhter zelf een fractie later gegeven kan worden, zonder dat het paard in verwarring raakt.

Op zich dus zeker wel een goed en nuttig middel, echter voor een goede trainer overbodig. Deze kan met veel kleinere hulpen, nagenoeg onzichtbare hulpen hetzelfde resultaat verkrijgen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:20

Suelza schreef:
De clicker is een 'vervanging' van de lichaamshulpen die de trainer zelf kan geven. Een goed getrainde africhter volstaat dus ook met de ontspanning in bijv. hand, schouder oid en heeft de clicker niet nodig.
Op zich dus zeker wel een goed en nuttig middel, echter voor een goede trainer overbodig. Deze kan met veel kleinere hulpen, nagenoeg onzichtbare hulpen hetzelfde resultaat verkrijgen.

Kan alleen maar hiermee eens zijn.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:23

Liljebo,Jammer dat je ervanuit gaat dat ik de achtergrond niet ken en een ongegrond oordeel vel,je zegt zelf ook dat het een ander signaal kan zijn.Uiteindelijk gaat het om conditioneren druk vs geen druk,spanning versus ontspanning,beloning id zin van ontspanning,stem,snoep voor mijn part door een dansje te doen.Het komt allemaal op hetzelfde neer.Maar je hebt gelijk,dit is offtopic,zijsprongetje ;)
Laatst bijgewerkt door piepenfiets op 14-04-11 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:23

Suelza schreef:

Niet altijd en niet met ieder paard. Bij onze merrie, die op 15 jarige leeftijd ingereden werd en zich liet vallen als iemand erop ging zitten, is het zeer waardevol gebleken. Het is nu gewoon een prettig paard.

Daarnaast heb ik de clicker gebruikt voor paarden de beweging te geven die nodig was, die niet meer rijdbaar waren door blessures of om een paard met tendens tot agressie hanteerbaar te maken.

Maar goed meningen hierover lopen uiteen en eigenlijk voel ik niet de behoefte om mij te verdedigen dat ik voor clickertraining heb gekozen en dat het mij bevalt. Zoals ik ook respekt heb voor de mensen die op hun manier trainen en altijd probeer te leren, zou het prettig zijn als mensen ook respect kunnen hebben voor mijn manier van werken

En daarmee wil ik deze, in dit topic zinloze, discussie dan ook graag beeindigen. We hebben het hier niet over clickertraining maar over AR/KR en dat heeft daar verder niets mee te maken.
(heb al spijt dat ik die losse, nonchalant bedoelde opmerking plaatste. :o )

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:25

Ik zal mij bij deze netjes terugtrekken en mijn mond verder houden :7