[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:51

Nefertarie schreef:
Nou ik heb even gekeken voor een andere foto, maar de rest is niet echt vanuit een lekkere hoek genomen.

Deze galop foto dan wel, maar die vind ik zelf dan weer niet zo.

[ [url=m/jpfn0G.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier leun in helemaal naar voren.

En bij deze foto kun je alles eigenlijk net niet zien.
[ [url=m/9K3l21.jpg]Afbeelding[/url] ]

Past het zadel wel? Hij lijkt helemaal omhoog te komen aan de achterkant zodat het zadel op de schoft drukt. Hierdoor lijkt het dat je daarom naar voren gaat zitten.

NefertarieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 13:34

Ik heb het op maat laten maken, dus dan neem ik aan dat het goed ligt.
Edit: Het is een Stubben Maestoso.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 16:50

Nefertarie schreef:
Ik heb het op maat laten maken, dus dan neem ik aan dat het goed ligt.
Edit: Het is een Stubben Maestoso.

Ik heb toch ook het idee dat hij kantelt naar voor. Kan best zijn dat hij gewoon wat vulling mist vooraan, door de beweging van schouders enz.. kan de wol daar wel eens "verdwijnen". Ook een op maat gemaakt zadel moet om de 6 maand gecontroleerd worden :j

NefertarieJarig

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 16:01

Zou hij dan wippen als ik achteraan duw en trek?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 16:09

Ik ben nogal beelddenkend ingesteld, maar ik kan mij echt niet inbeelden wat je nu doet met het zadel?
Maar wippen is inderdaad iets dat je niet wilt, hij moet stilliggen, wat je er ook mee doet (relatief zachtjes)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 16:55

Ik denk dat het door de kussens achter wat vertekend Nefertarie, dat het daardoor lijkt alsof ie vanachter niet volledig de rug raakt.

NefertarieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:58

Haha, SheeNegro...! Ik snap dat jij het niet snapt. Ik heb de lepel wat omhoog geduwd en gevoelt of hij dan los kwam van de rug of naar voren kantelde, maar hij ligt gewoon stil. Ik kantel vooral zelf graag naar voren.

Saintelette: Dat klopt, dit model zadel ligt achter juist iets hoger, zodat de kussen de rug niet te ver naar achter raken. Hier kun je dat zien op een plaatje van internet:

http://content.horsezone.com.au/user_images/2561351.jpg

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:05

Nou om te zien of hij te breed is vanvoor moet je vanvoor op het zadel duwen naar beneden toe om te zien of hij zakt vanvoor/vanachter wipt. Zo kun je vanachter ook lichtjes duwen naar beneden toe of hij vanvoor veel omhoog komt, maar dat doet die sowieso wel (iets met fysica) dus dat is geen goede graadmeter.

Ken het type stubben trouwens wel, heb vroeger hetzelfde zadel gehad :j

NefertarieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:56

Dit heb ik inmiddels ook gedaan en er gebeurde ook niks voor of achter met het zadel.
ik zal eens kijken of ik binnenkort nog wat andere foto's kan laten maken.

Ik vind het wel altijd leuk om te zien hoe het er nu uit ziet in vergelijking met eerder.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:44

Nu als je erop zit en je kan minstens 2 vingers rechtop tussen de schoft en voorboom steken (niet naar beneden kijken!) zou ik me niet te veel zorgen maken.

Het is inderdaad altijd leuk om foto's terug te kijken! Ik heb jammer genoeg niemand die kan komen kijken als ik rij :(

NefertarieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:02

Ook nog geprobeerd! Ik kan er drie vingers tussen doen en de hele schoft ligt vrij onder het zadel.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 09:32

Dan hebben we niks gezegd en ligt je zadel inderdaad goed :+

NefertarieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 15:16

Haha, goeie check up. Maar is er ook nog iets te zien aan de foto's, rijtechnisch?
Of zijn het lastige foto's om te beoordelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:53

Dat ik nu pas dit topic ontdek!

Ik spring sinds een half jaar elke week met een hele lange ruin. Hij vindt het ontzettend moeilijk om te ontspannen en gaat heel snel uit elkaar lopen.

Dit was de eerste keer erop:

Afbeelding
Echt om te huilen. :')

Inmiddels rijden we er zo bij:

Afbeelding

Afbeelding

Wat vinden jullie ervan? En waar zou ik nog aan moeten werken? Zelf merk ik dat hij het makkelijker vindt om op zijn achterhand te gaan lopen en heeft hij ook wat meer kracht. Ontspannen in galop gaat al veel beter. In draf gaat ook al goed, al komt het pas echt wanneer hij goed los is gereden. Stap vindt hij nog wel heel lastig.

Helaas is het niet mijn paard en ook nog eens manegepaard (ik rijd pas 6 jaar) waardoor ik helaas zelf niet zoveel te zeggen heb, en niet zoveel en gericht kan trainen als ik zelf zou willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:22

Niemand?

xBlackRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:51

Ik ga een poging doen, maar ik vind het altijd lastig om puur van foto's te beoordelen. Daarbij ook nog volop aan het 'leren kijken', dus blijf zelf ook nadenken of het klopt of niet. Foto's kunnen namelijk net op het 'verkeerde' moment genomen zijn. Neem bijvoorbeeld je eerste foto (die van de eerste keer erop): daar schat ik door de uitstraling van het paard en het feit dat er rechts iets in beeld staat dat je misschien net op een hindernis afreed. Als dat zo is verklaard dat de hoofd/halshouding van je paard ook weer, want de meesten zullen iets omhoog komen bij het aanrijden van de sprong. De foto is ook net iets later in de galoppas gemaakt dan de twee van nu, waardoor het lastig vergelijken is qua achterbeengebruik. Hij komt daar net van het achterbeen af zeg maar, terwijl op de andere twee foto's net het achterbeen eronder gezet wordt.

Wat ik wel zie (denk te zien :o ) is dat hij meer aan elkaar gereden wordt en meer de achterhand eronder zet nu. Ook zijn hoofd/halshouding vind ik hier een heel stuk verbeterd. Het ziet er goed uit! Wat me wel opvalt is dat hij bij beide foto's van nu zijn oren naar achteren heeft. Het kan zijn dat hem iets dwars zit, maar zoals ik al zei kan het ook net een 'verkeerd' moment zijn geweest waarbij hij bijvoorbeeld net reageert op een hulp die jij geeft ofzo. Misschien wel iets voor jezelf om op te letten en eventueel bij je instructrice aan te geven. Hij lijkt wat meer bespiering te hebben gekregen dus wellicht een zadel dat net wat krap aan het worden is oid (pure speculatie hoor!) Conclusie; ik denk dat je heel goed op weg bent, zeker gezien de omstandigheden! *\o/* Het is een leuk paard en ik denk dat jullie een goede combinatie zijn. Ik denk nog wel pianohandjes te zien, dus daar zou je nog mee aan de slag kunnen gaan. En technisch gezien zouden je beugels wat langer mogen, omdat ik je wat naar stoelzit vind neigen zo, maar ja het is natuurlijk wel springles :P Ik schat dat je morgen nog wel meer reacties krijgt, denk niet dat er heel veel mensen actief bokken op zaterdag avond ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 07:09

Hier weer eens een stukje van mij.

Afgelopen 5 weken hebben we aan de lange lijnen gewerkt. Vandeweek zijn de paarden tijdelijk naar een andere locatie verhuisd.

Zaterdag op de oude stal met lange lijnen en zadel gelongeerd toen was er even een rodeootje.. maandag hetzelfde en daarna ik er een paar rondjes op met lange teugel en ze is keurig door de bak heen gegaan.

Gisteren op de nieuwe locatie gereden. Heb haar niet vtv gelongeerd en gewoon eerst 2 rondjes door de baan gestapt en er daarna op gegaan.

(Filmpje doet t niet in topic maar wel via youtube link.. zie ik net)

Ze zakt al meer naar mn handen toe. Weliswaar nog steeds wat achter de loodlijn maar ik heb nu iig contact. Plus ik heb wat meer controle over het tempo.

<3 trots dat ze zich zo keurig heeft gedragen. Heb haar zelfs stukjes langzamer en sneller laten stappen. Dribbelen was al veel minder dan normaal en kan inmiddels ook fatsoenlijk in en uitstappen omdat we dit aan de longe ook mee hebben genomen afgelopen weken.

(Ik knik weer in met mn heup zie ik, iets om op te letten. Nu moet k zeggen dat ik merk dat ze ook wel graag wat naar links gebogen blijft terwijl ze prima in kan buigen. Morgen maar wat voltewerk en stukjes wijken voor het been meenemen)

Heb haar ook heerlijk lang laag kunnen rijden voor en na het kleine stukje oppakken maar dit is helaas niet gefilmd.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 07:43

Ik vind dit er al een stuk beter uit zien. Ten eerste stapt ze. Voorheen wilde ze dat toch niet? Alleen dribbelen? En haar draf wordt veel beheerster. Ga zo door :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 08:14

Voorheen wou ze helemaal niet stappen nee. Alleen dribbelen en stevig door draven.

Ze begint nu ook ontvankelijker te worden op langzamer lichtrijden en zwaarder zitten dus das wel fijn, de overgangen terug zijn nog wat dribbelig en ze gaat wat te diep maaar.. ze komt wel terug op mijn zit terwijl ik eerst terug moest werken op de hand.

In galop gaat ze te diep als ik zwaarder zit om haar rustiger te laten galopperen (is blijkbaar moeilijk plus ze heeft alleen nog korte stukjes galop gedaan) dus dat probeer ik af te wisselen met stukjes vooruit rijden zodat ze weer op lengte komt/neusje naar voor steekt.

Moet alleen mezelf ff voor mn hoofd slaan dat k dan gewoon iets meer been geef ipv ga zitten klikken.

Ze is ook minder vluchterig op aanspanning van mn kuiten heb ik het idee dus das erg prettig (moest eerst mn been afsteken en haar niet aanraken omdat ze anders hard harder hardst ging)

Genoeg werk aan de winkel maar ben hier wel al blij mee.

Alleen volgende keer mn jodphurs niet vergeten aan te doen haha

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 09:38

Zooo Sam je hebt super werk geleverd! Pluim voor jou :D

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 09:06

Ik ga een poging wagen iets te zeggen over het bericht van resistance.

Wat op de eerste foto inderdaad lijkt, is dat je daar net op een sprong aanrijdt. Ik vraag me dan af hoe zijn houding is als je dat niet doet.
Als ik kijk naar de laatste twee foto's, vind ik het achterbeen gebruik mooi. Ook de houding van zijn staart ziet er goed uit. Niet gespannen, maar net iets gedragen. Er gebeurt dus zeker iets in de rug.

Zijn hoofd-hals-houding ziet er fijn uit, maar wat me opvalt is de knik die je net voor het zadel kunt zien. Zijn hals loopt niet in een mooie lijn van schoft naar hals. Mijn gevoel zegt dat het paard nu te opgericht loopt om zijn rug goed te kunnen gebruiken. Ik denk dat het nuttig kan zijn als je hem iets lager instelt (maar niet dieper) en hem zijn rug kunt laten ontspannen. Dan verdwijnt misschien de 'knik' en kun je hem zijn rug beter laten gebruiken.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 17:36

Leuk dat er weer leven is in dit topic. Ik lees ook al heel lang mee.

Sam ik zie dat jij en giv heel veel vooruit gaan. Echt leuk om te zien. Blijf vooral posten.

Om een inbreng te geven in het topic: Afbeelding

Wat ik zie:

Een scheve foto :') nichtje van 8 heeft foto gemaakt dus daar kan ik dan weinig over zeggen behalve dat is ik mn telefoon zo draai dat de foto recht is mn knol wat op de voorhand is. Zo is ze ook gebouwd (springpaard type overbouwt)

Wat achtergrond. Paardje is een jaar onder het zadel wordt sinds februari wat meer opgepakt.
Deze foto is van 2 maanden terug toen ging het nog wat fijner. Op het moment hebben we wat stappen terug gezet. Maar voor paar passen terug weet ik dat we dat later inhalen met grote sprongen vooruit dus wie weet.
Neusje mag er meer uit en ze mag wat ronder in de hals en meer zakken vanuit de schoft. Ruggebruik mag op deze foto ook meer.

Videotje van die dag:

Ik zal proberen om volgende week te filmen hoe het nu gaat. Helaas gaat t voor mn gevoel slechter. Maar ze is nog jong dus kan vanalles zijn (ben nu ook bezig met vanalles en nogwat te checken)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:57

En toen was het ineen stil :')
Heb ik jullie overdonderd met mijn rij"kunsten"
:+

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:14

Ik ga een poging doen ;)

Ik vind het paardje wat lang uit elkaar vallen, ze maakt de bovenlijn niet mooi lang en bol zoals je misschien als doel voor ogen hebt. Ook vind ik haar een beetje over tempo lopen, een heel klein beetje hoor! Ze heeft nog niet de juiste balans om dit tempo vol te houden met een bolle bovenlijn. Het ziet er ontspannen uit, maar ik gok dat ze om haar balans te houden wel de onderhals enigszins moet aanspannen om haar balans te houden/niet over kop te gaan.

Ik zou bezig gaan met een iets rustiger tempo, wel nog steeds voorwaartse drang(!), ze hierin rond vragen en als ze dan loslaat en haar hals wil laten vallen terug wat tempo bij rijden. Wanneer je voelt dat ze terug lang wordt, terug opvangen, haar rond vragen en hals laten vallen enz..

Voor je houding, blijf zelf in balans, je voeten niet te ver naar achter, je teugels korter zodat je handen samen komen voor de schoft. Wel hetzelfde zachte contact houden ;)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:21

Nette uitleg sheenegro. En bedankt voor de rijtips. Dit is wat ik zelf ook allemaal zie. Behalve het harde tempo. Maar dit komt omdat ik weet dat ik hier versnelling vroeg en dit niet ons basistempo is. Normaal is ze juist wat te traag namelijk.

Je noemt ook vooral in mijn eigen houding goed waar ik tegenaan loop :D het lang maken en het lang blijven vind ik zo moeilijk.

Ze mist inderdaad nog kracht. Ze heeft ook een holle rug en is meer op de voorhand gebouwd waardoor opbollen heel moeilijk is :)
Teugels korter heb je heel erg gelijk in. Ik heb de neiging ze door mn handen te laten glijden waardoor ze veel te lang worden.
Laatst bijgewerkt door Anne_mieke88 op 06-07-16 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt