liljebo schreef:hmmm wat het sturen betreft ben ik nog steeds van mening dat het paard normaal gesproken zijn neus achterna gaat, net als de mens. Als ik een wending maak, kijk ik eerst(als ik het netjes wil doen) en zet vervolgens de wending in.
Dat een paard gestuurd kan worden zonder teugels is niet vreemd. Een vrij paard kan ook van richting veranderen. Het gaat er dan alleen om dat de ruiter van te voren aangeeft de wending in te willen.
Maar goed... zal niet iedereen met me eens zijn en dat maakt niet uit.
Maar ik begon dus over de bijzet.
Gebruikt ieder die KR doet de bijzet in begin periode en ziet dat als noodzakelijk?
Ik kan mij niet aan het idee onttrekken dat het toch 'het hoofd vast zetten' is en wellicht niet zoveel scheelt van het 'in de krul trekken?' Tuurlijk mag de bijzet niet te strak, dus die vergelijking is wellicht 'te', maar het lijkt me wel zo dat het paard toch behoorlijk wat tegenwerking krijgt in de mond als het de hals wil uitstrekken; iets wat een jong dier zeker wil doen?
Het gaat om de zachte inwerking van de hand, wordt steeds gezegd, maar hoe zacht is de bijzet dan? Lijkt me toch dat ie stug is en niet kan meegaan in de beweging. Een jong paard wat wil strekken e.d. zal daardoor wellicht een onaangenaam gevoel in de mond krijgen en om die reden gaan nageven. Dus niet omdat het goed in balans is, maar om druk in de mond te voorkomen. Is dat dan niet ook een vorm van dwang bij het jonge paard?
Let wel!!!!!! Ik schrijf dit niet om kritiek te uiten, maar ik ben oprecht geinteresseerd in de denkwijze van andere mensen, opdat ik daar mijn eigen conclusie uit kan trekken. Dat kan alleen met goede voor- en tegen argumenten.
In de AR gebruikt met dus geen bijzet. Daar is men van mening dat het paard van achteruit zelf in balans leert lopen. Nu ken ik uiteraard de hier genoemde nadelen van AR dus daar hoeft, wat mij betreft, verder niet op te worden ingegaan. Ik heb het nu alleen over het stukje longeren al dan niet met bijzet.
Zelf ben ik geneigd te denken dat de dubbele longe dan een betere optie is, omdat een goed longeerder hiermee veel beter kan inspelen op het paard.
Maar goed... schiet maar los met voor en tegen argumenten.
Dat het "stuur" aan de voorkant zit, is nu toch inmiddels wel duidelijk lijkt me. Ik denk dat we gewoon geen aandacht meer moeten geven aan die kletspraat van sommige dames hier op dit topic, want dat is verspilde energie.
Het stuur zit uiteraard aan de voorkant anders zou het paard een ongeleid projectiel worden. En daarnaast -want dat wordt ook steeds weer gesuggereerd- moet die energie voor gewoon opgevangen worden -KÁN niet alleen op de zit- want anders is ook dát verspilde energie. Dan krijg je het effect van: de verwarming op 25 graden zetten en ondertussen alle ramen en deuren open zetten...!
Komen we gelijk aan bij de bijzetteugels, Liljebo.
Zoals Fabersmid zojuist ook al aangaf, als je met een jong paard werkt, ben je al met zoveel andere zaken begonnen.
Natuurlijk begin je niet direct met een bijzetteugel, dat hele proces wordt opgebouwd. Dat wil echter niet zeggen dat een jong paard alleen maar lang en laag moet lopen. Hier komt wel enig vakmanschap om de hoek kijken. Ik ben van mening dat de meeste ruiters te onervaren zelf aan een jong paard begeleiden beginnen, zónder goeie begeleiding zélf te krijgen hierin, waardoor het vaak fout gaat. Ik begrijp wel dat niet iedereen altijd die luxe heeft, maar in dat geval moet je wel weten waar je mee bezig bent.
Ook een jong paard mag je met een bijzetteugel al leren wat een weerstandbiedende hand is en uiteraard is die bijzetteugel dan nog langer als bij een paard wat al verzameld werk doet. Daarbij zit er aan elke bijzetteugel (anders ís het geen bijzetteugel) óf elastieke tussenstukjes óf rubberen ringen die de vering van de hand "nabootsen".
Dus als dit op een correcte manier wordt toegepast is het een prima hulpteugel. Het probleem echter ontstaat vaak door onkunde en onwetendheid van de ruiter. Om die reden ben ik van mening dat beginners zich hier ook niet mee bezig moet houden. En natuurlijk moet je ooit ergens ervaring op doen, maar dan zal je dat wel van een kundig iemand moeten leren.