[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Milkberry

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 01:26

Dat is een grote stap in de goede richting! Vind dat een heel fijn beeld geven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:04

Lekker beest hoor Samantha. Ik houd er wel van als ze zo graag werken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:10

Ik weet niet of het interessant is, dit is een stuk er voor.

Ben het er mee eens dat het arbeidstempo nog wat te hoog ligt.

Ze vind het al heel moeilijk om te dalen/strekken en een langzamer tempo houden is nog helemaal moeilijk. Als ze het "stofzuigeren" makkelijker vol houdt dan gaan we het tempo wat meer terugzetten. Alles op zijn tijd :)

Helaas is de afstand erg ver dus ik weet niet of jullie uberhaupt wat aan dit filmpje hebben.. maar hier is wel te zien dat ze beloond wordt voor goed gedrag en als ze dr hoofd omhoog steekt dat ik niet aan haar kom behalve haar weer naar beneden begeleiden en belonen.

Had een stuk gereden (hier dus) en daarna filmpje teruggekeken toen zag ik dat het ver weg was. Daarom iets ingezoomd daarna en toen kwam het volgende (vorige) filmpje waarbij het kwartje viel dat ze lekker laag mocht. Werd ze heel blij van had ik het idee :D

Ff nogmaals de beide filmpjes onder elkaar:

(Ze loopt idd in de bocht weg, ik weet het. Dat stuk daar achterin heeft absoluut niet haar voorkeur mede omdat de bodem daar zwaarder is en ze het geruis van de heg daar best spannend vind. Een paar weken geleden moest ik haar daar langs dwingen en we hebben een terugslag gehad omdat er een man op dat erf rommel in de container gooide (waar ze geen zicht op had) en telkens de metalen klep liet dicht kletteren. Het gaat nu al vele malen beter.)

En dit was dus wat later na de camera beter zetten

Ik klink ook echt als een blij ei hahahaha. Mijn voeten zijn wat onrustig. Dit is de 1e x in heel lange tijd dat ik met jodphurs heb gereden ipv rijlaarzen := ben nog een beetje zoekende. Maar is misschien ook geen slechte oefening want ze mag wel wat minder "hyper" worden van hulpen en "aan het been" worden ipv "voor het been".
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 06-05-16 08:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:14

_Marinke_ schreef:
Dat is dus mijn ervaring in de paarden in zeer beknopte versie tot nu toe. Ben geen ruiter die veel wedstrijdervaring heeft maar wel een ruiter die veel ervaring heeft opgedaan met hele verschillende paarden. Uiteraard is het niet altijd van zijn leie dakje gegaan, heb ik mijn leergeld ook moeten betalen, maar de opgedane ervaring en de fouten die ik gemaakt heb, waarvan ik heb geleerd, pakt niemand mij meer af. Daarbij ben ik nog lang niet uitgeleerd er is gewoon nog zoveel meer te ontdekken en te leren! En zodoende leer ik ook nog altijd elke dag bij. :)

Leuk om jouw verhaal ook te lezen Marinke. Ik vind dat je juist met jonge paarden zoveel ervaring op doet. Omdat ze alles nog moeten leren en dat moet jij ze leren. Dan word je erg gewezen op de foutjes die je maakt die vaak samenhangen met het consequent zijn. Heb er ook genoeg van geleerd en ook dat het met "het hoofd" voor of na de LL best wel goed komt. Vaak is het nog onbalans en zoeken, maar dat is niet erg. Als je ze er maar niet in "trekt" en altijd van achter naar voren rijdt.
Ik vind trouwens Disco een prachtig paard geworden. Wat een verschil met een aantal jaren geleden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:18

Ik vind dat iets te hoge tempo helemaal niet erg. Je ziet ook (1e filmpje als hij op je toe rijdt) dat hij nog wat onbalans heeft. Jonge paarden hebben ook dat tempo nodig voor hun balans te komen. Daar moet je zeker niet in storen. Komt vanzelf goed als hij wat sterker wordt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:42

Babootje schreef:
Ik vind dat iets te hoge tempo helemaal niet erg. Je ziet ook (1e filmpje als hij op je toe rijdt) dat hij nog wat onbalans heeft. Jonge paarden hebben ook dat tempo nodig voor hun balans te komen. Daar moet je zeker niet in storen. Komt vanzelf goed als hij wat sterker wordt.

Nee das ook zeker zo, je merkt ook onder het zadel dat ze afentoe uit onbalans niet weet welk been ze waarheen moet zetten en m soms net te ver buiten de massa plaatst dat ze zich een soort van verstapt, dat merk je t best in t zware gedeelte van de baan. Maar ook die "fouten" moeten ze kunnen maken om hun eigen balans te vinden. Dus ik vind t niet erg dat ze dan dr hoofd optilt.

Zolang ze daarna weer lekker zakt.

Ja ze is leuk he <3 ze wil ook echt wel graag.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:25

Hoi allen!
Voor het eerst kom ik in dit topic kijken, en ik heb een oude foto waarvan ik wel nieuwsgierig ben wat jullie er van vinden!

Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 21:32

Ja wat wil je weten... ze is niet aan de teugel iig want ze kachelt op eigen houtje door de baan zonder contact te hebben/zoeken met jouw handen.

Verder weet k niet echt wat je verwacht qua commentaar op een foto waar we niet zoveel mee kunnen :=

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 21:56

Het is een hij. Het gaat me eigenlijk vooral om de halshouding en beenwerk.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 21:56

Ik laat me ook even horen;
Ik ga mee met wat S_en_Z zegt, er is geen contact. Daarnaast.. De foto is erg scheef, dus op het eerste gezicht lijkt het paard horizontaal te lopen, maar dat doet hij dus eigenlijk niet. Doordat je geen contact hebt, ook een enorme knik in je polsen, je zit wat naar voren, dit komt ook omdat je naar beneden kijkt. :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 23:11

Niet op gelet of het een m of v is. :)

Kijk puur naar de foto. Als ik de muur achter het paard recht zet door mijn telefoon te draaien valt op dat het kruis het hoogste punt is van het hele paard. Het doel van de basis is het gewicht te verdelen over 4 benen (dus achter en voor even hoog) vanaf verzameling willen we dat het paard achter meer gaat zakken en dus de schoft het hoogste punt is.

Verder over de foto.

De rug is hol (buikspieren zijn dus slap/niet aangespannen) en er zit weinig buiging in de gewrichten. Er is dus te weinig activiteit.

Het paard is traag en/of stuwend. Het neusje voor de loodlijn is leuk maar heeft totaal niets met aanleuning/aan de teugel te maken.

De halshouding is daarom dus ook niet correct. We willen immers dat het paard áltijd naar de hand toe blijft lopen met (licht) contact op de teugel.

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:03

Ik lees al erg lang mee in dit topic, maar heb zelf nooit iets geplaatst. Maar aangezien ik binnenkort L1 ga rijden, ben ik toch wel benieuwd wat jullie vinden.

Ik zie nu dat het zadel te ver naar voren ligt op de foto´s, en er valt nog een hoop te sleutelen aan mijn houding. Maar daar gaat dit topic niet over :)

Afbeelding

Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:21

Niet? Volgens mij is spanning in jouw houding spanning in je benen en handen waardoor t paard spanning voelt op de rug en daardoor ook gespannen blijft in rug hals en kaak.

Aan de teugel is wel degelijk een samenloop van omstandigheden en niet alleen een mooi krulletje aan de voorkant.

Ik ben wél benieuwd waarom jij dit anders ziet aangezie je zegt het topic al lang te volgen :) (je mag hier iets anders zien/vinden.. maar ik probeer te achterhalen "waarom")

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 13:02

Ik vind het moeilijk te zien op de foto's of je zadel uberhaupt wel goed ligt. Gezien jouw stoelzit (onderbenen te ver naar voren) heb ik het idee dat het zadel wat achterover ligt en kan het zijn dat de boom bijvoorbeeld te smal is. Een goed passend zadel is echt een eerste vereiste. Je kunt onmogelijk goed rijden en je paard kan onmogelijk goed bewegen onder een niet goed passend zadel.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 14:19

Zo te zien is t een springzadel. Dan is t sws al belabberd dressuren :=

NefertarieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:38

Na een hele lange tijd niet meet op Bokt te zijn geweest wegens verbouwingen en verhuizingen heb ik dit weekend weer eens foto's laten maken van ons rijden.

Ik was zelf blij verrast met deze foto. Ik leun net te veel naar voren waardoor ik uit balans ben.
Wat vinden jullie?

Afbeelding

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:15

Ik vind het er netjes en vriendelijk uit zien. Loopt vanuit ontspanning. Ik denk dat als jij goed recht op zit tijdens het rijden en je bekken nog iets meer kantelt, je paard ook net nog iets van de voorhand af komt. Maar ik vind het er al goed uit zien! Mag misschien nog net even actiever.

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:41

@S_en_Z @Babootje Het is niet mijn pony, dus ik heb niks over het zadel te zeggen. Ik heb inderdaad een stoelzit, maar enkel op deze pony. Volgens mij maakt het zadel het er niet veel makkelijker op. Maar ik doe mijn best om het te verbeteren :)

@S_en_Z Ik weet best dat nageeflijkheid geen mooi krulletje aan de voorkant is, hoezo ga jij ervan uit dat ik dit anders zie? Ik ben vooral bezig met het actief maken van haar achterhand en veel figuren rijden.
Kan je ook uitleggen wat ik beter zou moeten doen volgens jou? Van kritiek op het zadel en dat nageeflijkheid geen krulletje in de voorhand is heb ik niet veel.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 21:34

@DayDream21, ik ga mee met de voorgaande berichten. Ik zie een paard wat met heel veel spanning loopt. Hij houdt zich erg vast in de kaak. Ik zou beginnen met hem van voren meer los te laten, eerst kijken of hij op eigen benen kan lopen. Vanuit hier kan je hem dan weer naar wat meer oprichting werken. Maar hij moet eerst echt een stuk meer ontspannen gaan lopen.

@Nefertarie, ik vind het er heel netjes uit zien! Je leunt inderdaad wat naar voren, maar dit geef je zelf al aan. Paard loopt netjes op twee teugels, neusje eruit en los in de kaak van wat ik hier kan zien. Ga zo door! :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:22

DayDream21 schreef:
[size=9]Ik zie nu dat het zadel te ver naar voren ligt op de foto´s, en er valt nog een hoop te sleutelen aan mijn houding. Maar daar gaat dit topic niet over

Ik reageerde op wat je zelf hebt gezegd. Het topic gaat niet over je houding of een goed liggend zadel zeg je zelf. En ik zeg dat juist deze factoren belangrijk zijn in het krijgen van de juiste aanleuning/aan de teugel gaan.

Dat je vind dat je daar niets aan hebt.. dat mag je vinden :j maar dan heeft een uitgebreidere post typen ook weinig nut.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 22-05-16 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:46

@_xrose Bedankt voor je reactie, hier ga ik zeker wat mee doen!

@S_en_Z Ik vrees dat ik het niet zo goed geformuleerd heb. Natuurlijk weet ik dat mijn houding en de ligging van het zadel van belang is, maar hier ben ik mezelf (al helemaal na de foto's) bewust van. Wat ik wilde zeggen is dat ik niet allemaal reactie's hoef op dat het zadel verder naar achteren moet, of dat ik een stoelzit heb. Want dat heb ik nu gezien, en daar werk ik aan :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:50

Ahzo. Bedankt voor de opheldering in dat geval en excuus voor mijn botte reactie.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 00:16

Daydream, heb je ooit de opmerking "valt uit elkaar" langs horen komen? Dat is namelijk wat ik zie in jou foto. Paard wordt lang, en jij probeert hem bij elkaar te houden. Dat mislukt, want dat bij elkaar houden van voren zorgt voor te veel gewicht op de voorhand. Het zorgt er ook voor dat achterbeen en voorbeen niet mooi voorwaarts grijpen.
Probeer de beweging open te houden. Elke keer als je het gevoel hebt dat ze uit elkaar valt en zwaar wordt op je hand kun je het beste een overgang of schijnovergang rijden. Probeer de beweging ook niet vlak te laten worden. Omhoog, met een ontspannen voorbeen.

Nefertarie: Jullie geven beide keurig na :) Het is een mooi plaatje, paard houd goed het geen op de vloer in de gaten. Jij volgt keurig mee in de beweging. Het plaatje is alleen erg getekend door de situatie. Heb je een andere foto?

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 19:56

@veulen84 Wauw heel erg bedankt voor de tip!! Super fijn, ik zal er aan werken :j

NefertarieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 07:41

Nou ik heb even gekeken voor een andere foto, maar de rest is niet echt vanuit een lekkere hoek genomen.

Deze galop foto dan wel, maar die vind ik zelf dan weer niet zo.

Afbeelding

Hier leun in helemaal naar voren.

En bij deze foto kun je alles eigenlijk net niet zien.
Afbeelding