Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:53

Airborn schreef:
in beweging begint een buiging of bocht bij het hoofd ja. Dus bij de spieren die aan het hoofd vastzitten. Tuurlijk, er moet met de voor en achterbenen kracht worden gezet om het lichaam in beweging te krijgen, maar die beweging gaat het gewicht achterna, en in eerste instantie is dat het hoofd. Daarna hals, daarna schouder. (daarom kan een paard ook met hoofd naarbuiten alsnog de bocht om: in de schouders zit veel meer gewicht als in het hoofd, dus als je compenseert voor de hoofdhouding, kun je dan alsnog de bocht door)

Ok, andere poging: zet eens een 12tal speelgoedtreintjes achterelkaar vast. Dat je echt een serie van wagonnetjes hebt. Als je die van achteren, zeg rechts achter en de 4e( ed voorbenen) rechtuit, dan gaat je treintje rechtdoor, met een soort van kronkel. Als je nou iets bij de 4e wagon (voorbenen) en bij de laatste duwt, en je laat met elastiekjes (spieren) de voorste 3 wagons een fractie naar links "buigen" dan gaat je hele treintje netjes achter de voorste 3 wagons aan, in een bocht.

edit, en nu ga ik echt weer voor mn tentamens leren :P

Nu je het toch over dat treintje hebt :D
Regelmatig wordt er toch ook wel een loco helemaal achterin gezet en toch gaat het treintje dan nog steeds de bocht door :j

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:57

cherie78 schreef:
Airborn schreef:
in beweging begint een buiging of bocht bij het hoofd ja. Dus bij de spieren die aan het hoofd vastzitten. Tuurlijk, er moet met de voor en achterbenen kracht worden gezet om het lichaam in beweging te krijgen, maar die beweging gaat het gewicht achterna, en in eerste instantie is dat het hoofd. Daarna hals, daarna schouder. (daarom kan een paard ook met hoofd naarbuiten alsnog de bocht om: in de schouders zit veel meer gewicht als in het hoofd, dus als je compenseert voor de hoofdhouding, kun je dan alsnog de bocht door)

Ok, andere poging: zet eens een 12tal speelgoedtreintjes achterelkaar vast. Dat je echt een serie van wagonnetjes hebt. Als je die van achteren, zeg rechts achter en de 4e( ed voorbenen) rechtuit, dan gaat je treintje rechtdoor, met een soort van kronkel. Als je nou iets bij de 4e wagon (voorbenen) en bij de laatste duwt, en je laat met elastiekjes (spieren) de voorste 3 wagons een fractie naar links "buigen" dan gaat je hele treintje netjes achter de voorste 3 wagons aan, in een bocht.

edit, en nu ga ik echt weer voor mn tentamens leren :P

Nu je het toch over dat treintje hebt :D
Regelmatig wordt er toch ook wel een loco helemaal achterin gezet en toch gaat het treintje dan nog steeds de bocht door :j

Ja, maar dat treintje loopt op rails, en word door de rails de goede kant opgestuurd. Aan de voorkant ;) Motor van een bus zich ook achterin, stuur en de daaraan verbonden wielen voorin.
Ik kan dr niets aan doen mensen, motor zich achter (en voorbenen) maar stuur zich toch echt voor.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:00

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:02

Oh ik zeg niet dat je als mens een paard niet zonder teugels kan sturen nombrado. Goed lezen he;) hoe ook gevraagt, een paard gaat een wending in met de voorkant van zn lijf eerst, en daar zit het stuur. En Stacy Westfall doet idd geweldige dingen met dr paardje, dingen die ik niet kan, en ook niet hoef te kunnen. Maar dat veranderd niets aan de biomechanica, of de natuurkundige wetten.

Voor mij bevestigen al deze filmpjes wat ik steeds al vertel. Ook die van die ONWIJS gave (hackney) american shetland pony.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:02

't heeft niks met klassieke rijkunst te maken, maar ik vond het filmpje van stacy westfall wel heel goed. Knap hoor! En daar zag ik overigens ook niet alleen zithulpen of hulpen vanuit het bekken, maar ook duidelijke beenhulpen. Maar idd geen hulpen 'aan de voorkant'. Dus ja het kan, maar hebben we dan wel de stelling en buiging die men in de rijkunst wil zien? Dat is dan weer niet zo...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:04

Airborn schreef:
Ja, maar dat treintje loopt op rails, en word door de rails de goede kant opgestuurd. Aan de voorkant ;) Motor van een bus zich ook achterin, stuur en de daaraan verbonden wielen voorin.
Ik kan dr niets aan doen mensen, motor zich achter (en voorbenen) maar stuur zich toch echt voor.

hoe kan een paard dan , als hij in de totale verzameling gaat en zijn voorhand bijna losgooit sturen, met iets wat nauwelijks de grond raakt?
Of een paard wat op de achterhand kan lopen (voorhand in de lucht)?

Ik begin nu wel steeds meer te begrijpen waarom er zoveel paarden scheef zijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:05

cherie78 schreef:
Allereerst hier even een vraag aan de "klassiekers"

Hoe oud zijn de paarden die beleerd gaan worden volgens de "klassieke" methode?
Wordt een paard (ongeacht leeftijd) vrijwel direct met bijzetteugels bekend gemaakt?

Er is in het begin van dit topic al over geschreven, maar ik zou het graag nog even herhaald hebben.

Heel makkelijk moest u al weten, is al veel eerder besproken hoe de Weense rijschool de paarden africht.
Drie weken longe en dan erop.
En wanneer u nadenkt dan doen zij hun paarden niet rondslingeren.
Een paard wat geleerd word aan de longe die krijgt bijzetteugels, na een gewenning worden deze van lang naar korter gebracht.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:08

oef, over slecht bespierd paard gesproken die laatste trouwens. verder mooi dier (hoewel iets weke lange rug) maar zn bespiering is beroert. (random inet filmpje, ik weet het, maar het viel me op, zn mooi paard, zou zoveel kunnen volgens de text, maar onderhals van hier tot tokio, geen buikspieren te bespeuren, en meer vet dan spier op zn kont :(

erhm, nombrado, ook een paard wat stijgert en voorbenen helemaal niet meer op de grond heeft, loopt zn hoofd/schouders achterna. Hoofd naar rechts, paard moet pas naar rechts doen om niet om te vallen. Sorry, maar kunt u zich alstublieft door iemand met natuurkundige en biomechanisch kennis laten onderrichten? Want van mij neemt u duidelijk niets aan, ondanks dat wat ik vertel in wetenschappelijke boeken terug te lezen is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:09

Equi_libre schreef:
't heeft niks met klassieke rijkunst te maken, maar ik vond het filmpje van stacy westfall wel heel goed. Knap hoor! En daar zag ik overigens ook niet alleen zithulpen of hulpen vanuit het bekken, maar ook duidelijke beenhulpen. Maar idd geen hulpen 'aan de voorkant'. Dus ja het kan, maar hebben we dan wel de stelling en buiging die men in de rijkunst wil zien? Dat is dan weer niet zo...

paard van stacy is keurig recht gesteld, ook in de bochten.
je kan ook, als je goed kijkt, zien, dat stacey echt niet op een binnenzitbeenknobbel zit voordat ze afwend.
dat doet ze eerder iets naar buiten.
daardoor krijg je de juiste stelling en buiging al nl.
nu is, wat stacey doet, het western rijden, maar het principe in dressuur is precies hetzelfde.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:12

Airborn schreef:
oef, over slecht bespierd paard gesproken die laatste trouwens. verder mooi dier (hoewel iets weke lange rug) maar zn bespiering is beroert. (random inet filmpje, ik weet het, maar het viel me op, zn mooi paard, zou zoveel kunnen volgens de text, maar onderhals van hier tot tokio, geen buikspieren te bespeuren, en meer vet dan spier op zn kont :(

jammer, dat je kijkt naar weinig bespiering van het paard, terwijl er hier heel duidelijk te zien is, dat het paard begint met het buitenachterbeen in te zetten voor de wending.
daar ging het om!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:13

Pfffttt, wat is Mevr Barrau-Jacometti toch een ........... :)
Maar blijkbaar geen "klassieker" ;(

Zijn er blijkbaar toch meer stromingen dan KR, AR en de Hollandse school :o

Zij vindt nl dat een paard in zijn eerste jaar dat hij/zij opgeleid wordt, geen bijzetteugels "aan" mag *\o/*

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:15

Airborn schreef:
erhm, nombrado, ook een paard wat stijgert en voorbenen helemaal niet meer op de grond heeft, loopt zn hoofd/schouders achterna. Hoofd naar rechts, paard moet pas naar rechts doen om niet om te vallen. Sorry, maar kunt u zich alstublieft door iemand met natuurkundige en biomechanisch kennis laten onderrichten? Want van mij neemt u duidelijk niets aan, ondanks dat wat ik vertel in wetenschappelijke boeken terug te lezen is.

hoe kan je nou sturen met iets wat niet de bodem raakt :')

oke...je fietst alleen op je achterwiel...voorwiel en stuur is van de grond, en je gaat toch proberen te sturen....
dat gaat je echt niet lukken
wel als je het met je zit door het achterwiel te sturen.

Airborn

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:17

Een vliegtuig raakt de bodem ook niet en kan ook sturen, sorry maar dat is een flut argument waarvan ik nieteens de moeite neem om er serieus op in te gaan..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:18

Airborn schreef:
Sorry, maar kunt u zich alstublieft door iemand met natuurkundige en biomechanisch kennis laten onderrichten? Want van mij neemt u duidelijk niets aan, ondanks dat wat ik vertel in wetenschappelijke boeken terug te lezen is.

uhm...de paarden hebben geen boeken gelezen over wetenschappelijke natuurkundige wetten over hoe "zij" moeten bewegen.
zo ook wij, hoeven geen boeken te lezen om te leren lopen

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:19

Airborn schreef:
Een vliegtuig raakt de bodem ook niet en kan ook sturen, sorry maar dat is een flut argument waarvan ik nieteens de moeite neem om er serieus op in te gaan..

w8 ff
ik kom uit de luchtvaart.
het stuur van een vliegtuig zit ook niet voorin :+
daar had ik nog niet eerder aan gedacht :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:20

nombrado schreef:
Airborn schreef:

jammer, dat je kijkt naar weinig bespiering van het paard, terwijl er hier heel duidelijk te zien is, dat het paard begint met het buitenachterbeen in te zetten voor de wending.
daar ging het om!

De vier "steunpilaren" van het paard zijn eigenlijk te vergelijken met de rails van dat treintje :)

Maar dat treintje wordt nog steeds regelmatig van achteruit gestuurd en ontspoort dus net zo min als het paard

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:21

nombrado schreef:
Airborn schreef:

w8 ff
ik kom uit de luchtvaart.
het stuur van een vliegtuig zit ook niet voorin :+
daar had ik nog niet eerder aan gedacht :D

Dat klopt, terwijl het hier nog ergens vermeld staat :j op Bokt

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:31

is dit nou eigenlijk het topic 'hoe stuurt een paard' of ging het over KR en AR? Any way, ik vin het wel weer welletjes...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:40

nombrado schreef:
daar ging het om!

Excuses als ik me in een discussie meng maar volgensmij gebruikt dat paard zijn achterhand als een soort anker.
Als ik ga zeilen dan stuur ik met het fok (zeil VOOR dus). Maar ik kan ook een soort van noodbocht maken door me ankertje uit te gooien en de boot er om heen te draaien.
Uiteraard is een paard niet zo houterig als een boot. Ooit een paard gezien dat met zijn achterhand een andere kant opliep als zijn voorhand? Ik niet.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:41

In de constructieleer, architectuur, luchtvaart en andere technische vakken kwamen deze begrippen ook voor.
Bijv. tijdens de vlucht van een vliegtuig kan de romp traversaal t.o.v. de vliegrichting zijn.

Versaal is met binnenbeen en buitenteugel, dus over de buiten diagonaal.

Traversaal is met buitenbeen en binnenteugel, dus over de binnen diagonaal.

De diagonalen worden in de rijkunst benoemd naar de voorhand, met de schouder vaak als referentie.

In de biomechanica worden diagonalen benoemd t.o.v. de achterhand, het achterbeen als referentie.

Binnen en buiten heeft de stelling en buiging van het paard als referentie.Hierbij valt de holle kant samen met de richting waarin het paard stelling geeft.
Binnen en buiten heeft niets te maken met t.o.v. de manege.
Binnen en buiten wordt bij beginnende ruiters vaak tov de manege benoemd.
Bij dressuur voor beginners, is de betekenis in beide gevallen hetzelfde, dus geen probleem.

Contra stelling is een stelling die aangeboden wordt, die tegengesteld is aan de lengtebuiging van het paard.

Ook hier met biomechanica een verschil: buiging opzij wordt laterale buiging genoemd. Een paard dat de hals
strekt en de achterbenen goed onderbrengt, heeft in de bovenlijn longitudinale buiging (in dit geval bolle zijde boven).

Bedenk dat een buiging in de wervelkolom van het paard een gecombineerde beweging is van: zijwaarts, longitudinaal en rotatie.

In de rijkunst zijn de begrippen eenduiding bepaald, echter de relatie naar andere vakken, is in enkele gevallen anders dan het taalgebruik
en de betekenis van een uitdrukking betekent. Soms wordt dit bepaald door "de tijd" waarin begrippen zijn ontstaan. In het ene vak passen de inzichten en betekenis van een uitdrukking zich soms aan, in andere vakken, zoals rijkunst eigenlijk nauwelijks.

Bij het paardrijden hebben veel begrippen een eenduidige betekenis gekregen. Ga je terug in de tijd, bv met klassieke dressuur, dan zie je dat dezelfde begrippen vaak gebruikt worden, maar dat ook iets anders wordt bedoeld. De benoeming van de diagonalen heeft verschillende referenties gehad. Lees je dus iets over oude dressuur, dan moet je v.w.b. dit onderwerp (maar ook andere) hier rekening mee houden.

Op veel websites en in boeken worden hier fouten mee gemaakt omdat hier geen rekening mee wordt gehouden.

Een Versale hulp heeft een tot gevolg dat de voorhand meer naar binnenkomt, een Traversale hulp heeft tot gevolg dat de achterhand meer naar binnen komt. Hierbij moet binnen op de juiste manier geinterpreteerd worden. 8-)

Ik vergat nog even te vermelden dat dit een quote van Goofy is

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 23:27

cherie78 schreef:
Pfffttt, wat is Mevr Barrau-Jacometti toch een ........... :)
Maar blijkbaar geen "klassieker" ;(

Zijn er blijkbaar toch meer stromingen dan KR, AR en de Hollandse school :o

Zij vindt nl dat een paard in zijn eerste jaar dat hij/zij opgeleid wordt, geen bijzetteugels "aan" mag *\o/*

Ik zal ook gelijk maar de uitleg hiervoor geven.

De paardenhals is van nature S-vormig.
Door deze "S" in elkaar te drukken worden de bochten in de S alleen maar dieper.
Daarom zijn zowel bij het longeren als bij het rijden, bijzetteugels het eerste jaar uit den boze.
Ze remmen bij het jonge paard de ontwikkeling van de hals af.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 05:43

Weet niet hoe u doet trainen van veulen tot jaarling, maar ik ben gewoon in de opfok weidegang en aan de hand horsemanship? U doet al volop longeren, maar dan zonder bijzet en dan na dat jaar volopmet bijzet?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 05:48

Deze quote is ook te mooi om waar te zijn, dat u dat origineel bedacht heeft. Schrijft u nu werkelijk na dat de latijnse termen nu ineens anders zijn? Dat is voor ons hoefsmeden dan ook een groot probleem, zijn ineens andere hoeven en zijde.
Denk eerder dat al die fouten in de boeken en dan wel met name de nederlandse versies, komen door verkeerd vertalen en de vaktaal en zijn termen niet geleerd hebben en niet begrijpen. Dan doet men zich gemakkelijk verschakelen bij hun tempo's en vallen over hun cavaletto's, weet men niet meer welke kant en hoe men moet sleutelen.

cherie78 schreef:
In de constructieleer, architectuur, luchtvaart en andere technische vakken kwamen deze begrippen ook voor.
Bijv. tijdens de vlucht van een vliegtuig kan de romp traversaal t.o.v. de vliegrichting zijn.

Versaal is met binnenbeen en buitenteugel, dus over de buiten diagonaal.

Traversaal is met buitenbeen en binnenteugel, dus over de binnen diagonaal.

De diagonalen worden in de rijkunst benoemd naar de voorhand, met de schouder vaak als referentie.

In de biomechanica worden diagonalen benoemd t.o.v. de achterhand, het achterbeen als referentie.

Binnen en buiten heeft de stelling en buiging van het paard als referentie.Hierbij valt de holle kant samen met de richting waarin het paard stelling geeft.
Binnen en buiten heeft niets te maken met t.o.v. de manege.
Binnen en buiten wordt bij beginnende ruiters vaak tov de manege benoemd.
Bij dressuur voor beginners, is de betekenis in beide gevallen hetzelfde, dus geen probleem.

Contra stelling is een stelling die aangeboden wordt, die tegengesteld is aan de lengtebuiging van het paard.

Ook hier met biomechanica een verschil: buiging opzij wordt laterale buiging genoemd. Een paard dat de hals
strekt en de achterbenen goed onderbrengt, heeft in de bovenlijn longitudinale buiging (in dit geval bolle zijde boven).

Bedenk dat een buiging in de wervelkolom van het paard een gecombineerde beweging is van: zijwaarts, longitudinaal en rotatie.

In de rijkunst zijn de begrippen eenduiding bepaald, echter de relatie naar andere vakken, is in enkele gevallen anders dan het taalgebruik
en de betekenis van een uitdrukking betekent. Soms wordt dit bepaald door "de tijd" waarin begrippen zijn ontstaan. In het ene vak passen de inzichten en betekenis van een uitdrukking zich soms aan, in andere vakken, zoals rijkunst eigenlijk nauwelijks.

Bij het paardrijden hebben veel begrippen een eenduidige betekenis gekregen. Ga je terug in de tijd, bv met klassieke dressuur, dan zie je dat dezelfde begrippen vaak gebruikt worden, maar dat ook iets anders wordt bedoeld. De benoeming van de diagonalen heeft verschillende referenties gehad. Lees je dus iets over oude dressuur, dan moet je v.w.b. dit onderwerp (maar ook andere) hier rekening mee houden.

Op veel websites en in boeken worden hier fouten mee gemaakt omdat hier geen rekening mee wordt gehouden.

Een Versale hulp heeft een tot gevolg dat de voorhand meer naar binnenkomt, een Traversale hulp heeft tot gevolg dat de achterhand meer naar binnen komt. Hierbij moet binnen op de juiste manier geinterpreteerd worden. 8-)

Ik vergat nog even te vermelden dat dit een quote van Goofy is

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:25

hmmm wat het sturen betreft ben ik nog steeds van mening dat het paard normaal gesproken zijn neus achterna gaat, net als de mens. Als ik een wending maak, kijk ik eerst(als ik het netjes wil doen) en zet vervolgens de wending in.
Dat een paard gestuurd kan worden zonder teugels is niet vreemd. Een vrij paard kan ook van richting veranderen. Het gaat er dan alleen om dat de ruiter van te voren aangeeft de wending in te willen.

Maar goed... zal niet iedereen met me eens zijn en dat maakt niet uit.

Maar ik begon dus over de bijzet.
Gebruikt ieder die KR doet de bijzet in begin periode en ziet dat als noodzakelijk?
Ik kan mij niet aan het idee onttrekken dat het toch 'het hoofd vast zetten' is en wellicht niet zoveel scheelt van het 'in de krul trekken?' Tuurlijk mag de bijzet niet te strak, dus die vergelijking is wellicht 'te', maar het lijkt me wel zo dat het paard toch behoorlijk wat tegenwerking krijgt in de mond als het de hals wil uitstrekken; iets wat een jong dier zeker wil doen?

Het gaat om de zachte inwerking van de hand, wordt steeds gezegd, maar hoe zacht is de bijzet dan? Lijkt me toch dat ie stug is en niet kan meegaan in de beweging. Een jong paard wat wil strekken e.d. zal daardoor wellicht een onaangenaam gevoel in de mond krijgen en om die reden gaan nageven. Dus niet omdat het goed in balans is, maar om druk in de mond te voorkomen. Is dat dan niet ook een vorm van dwang bij het jonge paard?

Let wel!!!!!! Ik schrijf dit niet om kritiek te uiten, maar ik ben oprecht geinteresseerd in de denkwijze van andere mensen, opdat ik daar mijn eigen conclusie uit kan trekken. Dat kan alleen met goede voor- en tegen argumenten.

In de AR gebruikt met dus geen bijzet. Daar is men van mening dat het paard van achteruit zelf in balans leert lopen. Nu ken ik uiteraard de hier genoemde nadelen van AR dus daar hoeft, wat mij betreft, verder niet op te worden ingegaan. Ik heb het nu alleen over het stukje longeren al dan niet met bijzet.

Zelf ben ik geneigd te denken dat de dubbele longe dan een betere optie is, omdat een goed longeerder hiermee veel beter kan inspelen op het paard.

Maar goed... schiet maar los met voor en tegen argumenten.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:36

Cherie,
Allereerst zit je nu de Hoge School in Wenen te vergelijken met de Basisschool waarover Barrau-Jacometti het heeft!
Ten tweede doelt Barrau-Jacometti hier op de beginner die gemakkelijk een paard te kórt bij kan zetten als gevolg waarvan er een valse knik kan ontstaan!!