Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Simpelman schreef:Zoek ze maar, in de basis komen ze niet meer voor.
Iedereen rijdt zijn paard met de handen omhoog in de krul.
De basis instructie is vernietigd na de opkomst van de Rollkur en de LDR in ong. 1990 en het goud dat ermee gewonnen kon worden.
De oude stempel is overleden en de nieuwe generatie probeert aan hun leerlingen te leren om hetzelfde te doen als onze Anky enz..
Bijna niemand weet nog "hoe het ook al weer was".
(Vandaar even Klimke, voorwaarts neerwaarts in harmonie, van achteren naar voren, van onderen naar boven.)
Het staat nog wel in het (oude) FEI regl 401......
Ene, ik rijd niet met aanleuning, mijn paard neemt aanleuning en die sta ik hem toe.
ChocooPrins schreef:Simpelman, het filmpje plaats je nu als voorbeeld hoe het wel zou moeten zijn?
Ik vind het paard niet bijzonder elastisch ogen. Ook niet bijzonder dragend in het achterbeen, met momenten blokeerd het binnenachterbeen zelfs serieus. Beetje strak in die hals. Kijk maar naar de spieren, kan je zo zien. Wissel naar rechts zou ik eens van opzij willen zien... Want daar heb ik ook mijn vraagtekens bij. Volgens mij springt hij ze niet 100% correct, alleen al aan de aanleuning en aan de staart te zien. Ik zou hier persoonlijk niet naar kunnen opkijken. Ik zie dan liever de trainingsfilmpjes van Ingrid Klimke dat jij (of was het iemand anders) had geplaatst.
Nu alles wat ik post is niet aanvallend, het is allemaal een persoonlijke interpretatie van hoe ik het zou willen zien. En ik doe geen afbreuk op gelijk welke methode. Iedereen moet zijn weg vinden, en iedereen gaat wel eens de mist in. En iedereen heeft zijn eigen stijl. Zolang het vriendelijk blijft ben ik niet voor of tegen een methode.
Anoniem schreef:Nou Simpelman, Het klinkt nogal als niemand doet het goed behalve jijzelf.![]()
Eerlijk gezegd geloof ik het allemaal niet.
Je hebt erg mooie woorden en weet ongetwijfeld hoe het complete perfecte plaatje eruit moet zien maar het feit dat je zo theoretisch onderlegd bent en jezelf niet op beeldmateriaal wil laten zien maakt hetgeen je verteld gewoon harstikke ongeloofwaardig.
Wat presteren dan je leerlingen? Laat daar eens een filmpje van zien dan.
Anoniem schreef:Mooi geschreven Simpelman. Maar ik denk dat jij de enige bent die onzichtbare hulpen kan geven. Wil de gemiddelde ruiter met nagenoeg geen teugel rijden dan ben ik bang dat dat een utopie is.
Kortom, allemaal leuk geschreven maar het is niet geloofwaardig dat je zonder teugel ooit een paard naar de verzameling gaat rijden.
Daarom ben ik ook zo benieuwd naar een filmpje van jouw rijden. Waarom lukt het mij dan niet? Ik wil wel eens zien hoe jij dat dan wel doet.Ik leer graag van anderen.
Simpelman schreef:Perfectie bestaat niet.
De paarden zoals vandaag gefokt zijn zeer aanzienlijk meer elastisch en atletisch dan 35 jaar geleden.
ChocooPrins schreef:Ik begrijp wel wat je wil zeggen dat het kan aanvoelen alsof je niet aan die teugels komt, maar wel begrenzing kan aangeven. Het is me nog niet vaak gelukt, maar vaak genoeg om het ooit nog eens te willen.Met mijn allereerste merrie kon ik zo fijn rijden, dat ik het gevoel had in 1 bubbel te zitten en het gevoel niets te doen, en toch kon ik alles vragen. Had/heb niet het het niveau van een GP ruiter, maar het was wel heeeeel fijn rijden zo. En had daarbij mijn teugels helemaal niet nodig. Maar dat wil niet zeggen dat ik ze nooit nodig had, en ik sleurde haar ook niet in de krul, ik moest het soms wel uitleggen.
Anoniem schreef:Beste Terpentijn.
Prima dat hij anoniem wilt blijven, dat wil ik liever ook. maar als je zezelf zo promoot en zo hoog van de toren blaast dan mag je toch op zijn minst verwachten dat hij met feiten en bewijzen komt.
Ik vind het jammer dat hij hier iedereen de les verkondigt alsof hij alle wijsheid in pacht heeft. En ik vind het gevaarlijk omdat de ruiters in dit topic op een enkeling na een amateurruiter is of recreant is. En juist deze ruiters zijn gevoelig voor de informatie. En als die informatie niet (altijd) juist is is het juist goed dat er mensen hier opstaan en hen hiermee confronteren.
Waarom zou hetgeen Simpelman verteld geloofd moeten worden? Hij komt alleen met teksten uit boeken en met filmmateriaal van vreemden en van de topruiters. Tja, daar ben je voor mij zelf nog geen topruiter meegeworden.
Ik vind het een hoop bla, bla en weinig wol.
Iedereen moet geloven wat hij goed acht maar klakkeloos alles aannemen van iemand die 'groot' doet lijkt mij niet zo handig.
biscaya schreef:@chocooprins: Dank je wel! Jij hebt ook een heel mooi paard..knap hoe je opneemt terwijl je longeert!! Hoe doen jullie dat??
ChocooPrins schreef:Simpelman, het filmpje plaats je nu als voorbeeld hoe het wel zou moeten zijn?
Ik vind het paard niet bijzonder elastisch ogen. Ook niet bijzonder dragend in het achterbeen, met momenten blokeerd het binnenachterbeen zelfs serieus. Beetje strak in die hals. Kijk maar naar de spieren, kan je zo zien. Wissel naar rechts zou ik eens van opzij willen zien... Want daar heb ik ook mijn vraagtekens bij. Volgens mij springt hij ze niet 100% correct, alleen al aan de aanleuning en aan de staart te zien. Ik zou hier persoonlijk niet naar kunnen opkijken. Ik zie dan liever de trainingsfilmpjes van Ingrid Klimke dat jij (of was het iemand anders) had geplaatst.
Nu alles wat ik post is niet aanvallend, het is allemaal een persoonlijke interpretatie van hoe ik het zou willen zien. En ik doe geen afbreuk op gelijk welke methode. Iedereen moet zijn weg vinden, en iedereen gaat wel eens de mist in. En iedereen heeft zijn eigen stijl. Zolang het vriendelijk blijft ben ik niet voor of tegen een methode.