Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 17:05

Ja wel hoor, probeer maar, eerst leren hals strekken tot aan de limiet, paard de tijd geven zijn evenwicht hierin te hervinden, dat duurt maanden en dan terug werken naar de arbeidshouding met behulp van een begrenzende hand.

Je kunt je handen OP je buik leggen, ze komen niet van hun plaats.
Alles komt uit de achterhand van je paard.
Van achteren naar voren, van onderen naar boven.
En je krijgt er een gelukkig paard bij cadeau.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 17:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:12

Ik snap nog steeds niet hoe jij je paard kunt beleren cq opvoeden zonder aan die teugels te komen.
Ik vraag mij af of je dan wel met een aanleuning rijdt Simpelman.
En nu laat je weer een filmpje zien van een Grandprix ruiter maar laat eens een film zien waarin hetgeen jij zegt wordt getoond.
Dus het moment van een jong paard dat heeft geleerd om de hals te strekken naar beneden en die dus wat meer naar de verzameling en oprichting wordt gereden.
En dan een gewone ruiter, dus geen wereldruiter.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 17:19

Zoek ze maar, in de basis komen ze niet meer voor.
Iedereen rijdt zijn paard met de handen omhoog in de krul.
De basis instructie is vernietigd na de opkomst van de Rollkur en de LDR in ong. 1990 en het goud dat ermee gewonnen kon worden.
De oude stempel is overleden en de nieuwe generatie probeert aan hun leerlingen te leren om hetzelfde te doen als onze Anky enz..
Bijna niemand weet nog "hoe het ook al weer was".
(Vandaar even Klimke, voorwaarts neerwaarts in harmonie, van achteren naar voren, van onderen naar boven.)

Het staat nog wel in het (oude) FEI regl 401......

Ene, ik rijd niet met aanleuning, mijn paard neemt aanleuning en die sta ik hem toe.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 10-12-15 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:20

Simpelman, het filmpje plaats je nu als voorbeeld hoe het wel zou moeten zijn?
Ik vind het paard niet bijzonder elastisch ogen. Ook niet bijzonder dragend in het achterbeen, met momenten blokeerd het binnenachterbeen zelfs serieus. Beetje strak in die hals. Kijk maar naar de spieren, kan je zo zien. Wissel naar rechts zou ik eens van opzij willen zien... Want daar heb ik ook mijn vraagtekens bij. Volgens mij springt hij ze niet 100% correct, alleen al aan de aanleuning en aan de staart te zien. Ik zou hier persoonlijk niet naar kunnen opkijken. Ik zie dan liever de trainingsfilmpjes van Ingrid Klimke dat jij (of was het iemand anders) had geplaatst.

Nu alles wat ik post is niet aanvallend, het is allemaal een persoonlijke interpretatie van hoe ik het zou willen zien. En ik doe geen afbreuk op gelijk welke methode. Iedereen moet zijn weg vinden, en iedereen gaat wel eens de mist in. En iedereen heeft zijn eigen stijl. Zolang het vriendelijk blijft ben ik niet voor of tegen een methode.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 17:22

Perfectie bestaat niet.
Een imperfecte mens en een imperfect paard.

De paarden zoals vandaag gefokt zijn veel meer elastisch en atletisch dan 35 jaar geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:26

Simpelman schreef:
Zoek ze maar, in de basis komen ze niet meer voor.
Iedereen rijdt zijn paard met de handen omhoog in de krul.
De basis instructie is vernietigd na de opkomst van de Rollkur en de LDR in ong. 1990 en het goud dat ermee gewonnen kon worden.
De oude stempel is overleden en de nieuwe generatie probeert aan hun leerlingen te leren om hetzelfde te doen als onze Anky enz..
Bijna niemand weet nog "hoe het ook al weer was".
(Vandaar even Klimke, voorwaarts neerwaarts in harmonie, van achteren naar voren, van onderen naar boven.)

Het staat nog wel in het (oude) FEI regl 401......

Ene, ik rijd niet met aanleuning, mijn paard neemt aanleuning en die sta ik hem toe.

Nou Simpelman, Het klinkt nogal als niemand doet het goed behalve jijzelf. :+
Eerlijk gezegd geloof ik het allemaal niet.
Je hebt erg mooie woorden en weet ongetwijfeld hoe het complete perfecte plaatje eruit moet zien maar het feit dat je zo theoretisch onderlegd bent en jezelf niet op beeldmateriaal wil laten zien maakt hetgeen je verteld gewoon harstikke ongeloofwaardig.
Wat presteren dan je leerlingen? Laat daar eens een filmpje van zien dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:27

ChocooPrins schreef:
Ik vind het paard niet bijzonder elastisch ogen. Ook niet bijzonder dragend in het achterbeen, met momenten blokeerd het binnenachterbeen zelfs serieus. Beetje strak in die hals. Kijk maar naar de spieren, kan je zo zien. Wissel naar rechts zou ik eens van opzij willen zien... Want daar heb ik ook mijn vraagtekens bij. Volgens mij springt hij ze niet 100% correct, alleen al aan de aanleuning en aan de staart te zien. Ik zou hier persoonlijk niet naar kunnen opkijken. Ik zie dan liever de trainingsfilmpjes van Ingrid Klimke dat jij (of was het iemand anders) had geplaatst.

Nu alles wat ik post is niet aanvallend, het is allemaal een persoonlijke interpretatie van hoe ik het zou willen zien. En ik doe geen afbreuk op gelijk welke methode. Iedereen moet zijn weg vinden, en iedereen gaat wel eens de mist in. En iedereen heeft zijn eigen stijl. Zolang het vriendelijk blijft ben ik niet voor of tegen een methode.

Jij hebt het goed ChocoPrins, Jij denk tenminste na en ziet dingen die de meesten niet zien, nooit gaan zien of niet willen zien.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 17:32

Anoniem schreef:
Nou Simpelman, Het klinkt nogal als niemand doet het goed behalve jijzelf. :+
Eerlijk gezegd geloof ik het allemaal niet.
Je hebt erg mooie woorden en weet ongetwijfeld hoe het complete perfecte plaatje eruit moet zien maar het feit dat je zo theoretisch onderlegd bent en jezelf niet op beeldmateriaal wil laten zien maakt hetgeen je verteld gewoon harstikke ongeloofwaardig.
Wat presteren dan je leerlingen? Laat daar eens een filmpje van zien dan.

@Gast5428, ik reik de hand aan diegenen die hem aan willen nemen.
Wil iemand dat niet dan is mij dat volkomen om het even.

Ik stel voor dat je verder ophoudt met het gezeur over beeldmateriaal, daar heb ik al het mijne over gezegd.
Herhalen is voor een slim meisje als jij toch niet nodig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:35

Je draait rond de pot Simpelman. :j

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:36

Mag ik mij hier ook melden?
Tot een jaar of vijf/zes geleden fanatiek gereden met onze Mirah. Samen zoeken en leren wat ons het beste paste met respect als basis. Door tijdgebrek en de nodige blessures aan beide kanten de laatste jaren eigenlijk niks gedaan. En hopen binnenkort de draad weer op te pakken. En samen sterker, meer handigheid en vooral plezier te hebben. En met een beetje mazzel wie weet zelfs weer een glimp van dat fijne gevoel te mogen opvangen waar we " vroeger" spontaan heel soms aan mochten ruiken. Zowel paardlief als ikzelf zijn gezegend met geen geweldige motoriek van nature, gedrevenheid en enthousiasme. En een soms verdraaid irritant stukje topsport mentaliteit.. Meer in de zin dat wat we doen, we er volledig voor gaan. Hebben nooit concoursen gereden. En wil nu vooral verder leren& samen plezier hebben. Voor de volledigheid Mirah heeft licht PPID weten we sinds een jaar. Ze doet het prima met het juiste management. Alleen verklaart het wel sommige dingen van vroeger.

Ik hoop hier vooral te kunnen leren.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:39

Anoniem schreef:
Mooi geschreven Simpelman. Maar ik denk dat jij de enige bent die onzichtbare hulpen kan geven. Wil de gemiddelde ruiter met nagenoeg geen teugel rijden dan ben ik bang dat dat een utopie is.
Kortom, allemaal leuk geschreven maar het is niet geloofwaardig dat je zonder teugel ooit een paard naar de verzameling gaat rijden.
Daarom ben ik ook zo benieuwd naar een filmpje van jouw rijden. Waarom lukt het mij dan niet? Ik wil wel eens zien hoe jij dat dan wel doet. :D Ik leer graag van anderen.

Mijn paard reageert ook op "onzichtbare" hulpen. Oke niet altijd maar het wordt steeds meer. Voor het mensen oog is het vaak niet te zien, maar paarden voelen alles zelf een vlieg op hun haren.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:42

Simpelman schreef:
Perfectie bestaat niet.
De paarden zoals vandaag gefokt zijn zeer aanzienlijk meer elastisch en atletisch dan 35 jaar geleden.

Daar kan het ook aan liggen.
Maar ik ben dan van mening dat je zelfs met een simpel paard die niet die elastiek heeft, ook een soepel geheel kan laten zien. Dat miste ik wel in het filmpje hierboven.

Ik begrijp wel wat je wil zeggen dat het kan aanvoelen alsof je niet aan die teugels komt, maar wel begrenzing kan aangeven. Het is me nog niet vaak gelukt, maar vaak genoeg om het ooit nog eens te willen. :P Met mijn allereerste merrie kon ik zo fijn rijden, dat ik het gevoel had in 1 bubbel te zitten en het gevoel niets te doen, en toch kon ik alles vragen. Had/heb niet het het niveau van een GP ruiter, maar het was wel heeeeel fijn rijden zo. En had daarbij mijn teugels helemaal niet nodig. Maar dat wil niet zeggen dat ik ze nooit nodig had, en ik sleurde haar ook niet in de krul, ik moest het soms wel uitleggen.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:46

Ik ben ook wel een beetje klaar met het steeds vragen naar een filmpje van Simpelman.. Als men uit andere filmpjes kan halen wat men wilt waarom dan nog iemand anders laten filmen. Het zou voor mij echt niks toevoegen tenzij het iets is wat ik niet op andere filmpjes kan zien. Beste stuurlui staan aan wal. Je hoeft niet goed te kunnen rijden om goed uit te leggen hoe het werkt of andersom. Wat maakt het uit of Simpelman zelf kan toepassen wat hij zelf zegt, zolang wij het maar kunnen..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 17:53

ChocooPrins schreef:
Ik begrijp wel wat je wil zeggen dat het kan aanvoelen alsof je niet aan die teugels komt, maar wel begrenzing kan aangeven. Het is me nog niet vaak gelukt, maar vaak genoeg om het ooit nog eens te willen. :P Met mijn allereerste merrie kon ik zo fijn rijden, dat ik het gevoel had in 1 bubbel te zitten en het gevoel niets te doen, en toch kon ik alles vragen. Had/heb niet het het niveau van een GP ruiter, maar het was wel heeeeel fijn rijden zo. En had daarbij mijn teugels helemaal niet nodig. Maar dat wil niet zeggen dat ik ze nooit nodig had, en ik sleurde haar ook niet in de krul, ik moest het soms wel uitleggen.

Ik heb niet gezegd dat ik niet aan de teugels kom.
Ik heb gezegd dat ik er zo weinig mee doe dat je niet kunt zien dat er iets mee gebeurt.
Onzichtbare hulpen.
Handen OP je buik, alle hulpen komen uit gewicht, kruis en af en toe been.

Om daar te komen volstaat het om daar te willen komen.
Zoek naar die lichtheid, die stilte en ga steeds verder in minder.

Het zal je verbazen/verbijsteren waar je uit komt.
Je paard wordt steeds oplettender, vlijtiger, ontspannener.
Als je afstapt dat krijg je bijna de indruk dat hij het écht leuk heeft gevonden.

@xxdomiixx,
Hoe beter iemand zélf kan rijden hoe beter hij begrijpt dat wat ik schrijf uit het echt komt.
En als iemand het prettiger vindt om dat niet aan te nemen, pfffft, maakt mij niet uit, maar zeur er niet over.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:10

Is dit topic verworden tot een "Gast5428 neemt Simpelman de maat?" Nu is er wel genoeg over geleuterd, @Simpelman wenst anoniem te blijven, en dat is diens goed recht. Dat gemekker over Plaats nou een filmpje van jezelf, Simpelman, wordt nu gewoonweg vervelend. Hij wil het niet en doet het niet. NOU EN?
Het continu betwijfelen of ondermijnen van het naar ontspanning en VWNW streven van de (meeste) topic-schrijvers en -lezers hier draagt i.m.o. ook helemaal niets aan het topic bij.
Als zo'n rij-filosofie je niet bevalt/ je het afkeurt kun je talloze topics vinden waarin een ándere filosofie de overhand heeft.
Alle vragen over eea worden hier te uit en te na in beantwoord, waarom moet daar zo per se een persoonlijk filmpje van de topic starter bij? Ik zelf vind de filosofie en uitleg van voldoende kennis getuigen. Als ik een boek over rijkunst lees dat ik toevallig aansprekend of zelfs goed vind, zie ik daarin óók niet altijd beeldmateriaal van de schrijver/ster, maar beeldmateriaal van ánderen (leerlingen) die dit illustreren. Iemand kan wel meerdere redenen hebben om zelf niet op beeld te willen, hetzij in film, hetzij in fotomateriaal, dikwijls zit daar ook nog een gezins/familie/loopbaan belang achter.

@Simpelman is nooit te beroerd iedere vraag hernieuwd te beantwoorden.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:15

Simpelman schreef:
@xxdomiixx,
Hoe beter iemand zélf kan rijden hoe beter hij begrijpt dat wat ik schrijf uit het echt komt.
En als iemand het prettiger vindt om dat niet aan te nemen, pfffft, maakt mij niet uit, maar zeur er niet over.

Dat is zeker waar! Begrijpen en voelen :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:16

Ik heb het idee dat er nogal langs elkaar heen gepraat wordt.
Het geen verbinding hebben is juist wat NIET nagesteeft door de meeste hier.
De ruiter uit de filpmjes van Gast5428 doet toch ook niet echt wat zichtbaars met de hand?
Echter is het verschil dat deze de begrenzing op een ander punt behoudt dan bijvoorbeeld het filmpje van horseware.

Dat filmpje met die schimmel kan ik ook niet veel mee.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:16

@Simpelman, ooh ok, was je even volledig kwijt. En dan las ik reacties op de post en was ik daarin helemaal mee.
In het begin vond mijn paard het werk echt leuk. Dat merkte je inderdaad echt! Terwijl er nog zoooo veel werk aan is, niet normaal. Ik denk dat het voor hem vooral een verbetering was dan wat hij gewoon is geweest. Helaas dan met die blessure een negatieve cirkel opgebouwd, heel jammer...

Fijn rijden met mijn huidig paard zal geen enkel probleem zijn, hij is snel heel reactief, maar die zal eerst moeten leren, niet te over reageren :+

Gast5428, ik doe mijn best :). Ik wil op een fijne manier met mijn paard rijden. Als dat nu een manier is van vroeger of van nu. Of een combi van beide. Ik denk dat je uit alle manieren dingen kunt meenemen die van toepassing kunnen zijn. Paardrijden kan je niet leren uit een boekje, was het maar zo simpel!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:17

Beste Terpentijn.
Prima dat hij anoniem wilt blijven, dat wil ik liever ook. maar als je zezelf zo promoot en zo hoog van de toren blaast dan mag je toch op zijn minst verwachten dat hij met feiten en bewijzen komt.
Ik vind het jammer dat hij hier iedereen de les verkondigt alsof hij alle wijsheid in pacht heeft. En ik vind het gevaarlijk omdat de ruiters in dit topic op een enkeling na een amateurruiter is of recreant is. En juist deze ruiters zijn gevoelig voor de informatie. En als die informatie niet (altijd) juist is is het juist goed dat er mensen hier opstaan en hen hiermee confronteren.
Waarom zou hetgeen Simpelman verteld geloofd moeten worden? Hij komt alleen met teksten uit boeken en met filmmateriaal van vreemden en van de topruiters. Tja, daar ben je voor mij zelf nog geen topruiter meegeworden.
Ik vind het een hoop bla, bla en weinig wol.

Iedereen moet geloven wat hij goed acht maar klakkeloos alles aannemen van iemand die 'groot' doet lijkt mij niet zo handig.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:20

Anoniem schreef:
Beste Terpentijn.
Prima dat hij anoniem wilt blijven, dat wil ik liever ook. maar als je zezelf zo promoot en zo hoog van de toren blaast dan mag je toch op zijn minst verwachten dat hij met feiten en bewijzen komt.
Ik vind het jammer dat hij hier iedereen de les verkondigt alsof hij alle wijsheid in pacht heeft. En ik vind het gevaarlijk omdat de ruiters in dit topic op een enkeling na een amateurruiter is of recreant is. En juist deze ruiters zijn gevoelig voor de informatie. En als die informatie niet (altijd) juist is is het juist goed dat er mensen hier opstaan en hen hiermee confronteren.
Waarom zou hetgeen Simpelman verteld geloofd moeten worden? Hij komt alleen met teksten uit boeken en met filmmateriaal van vreemden en van de topruiters. Tja, daar ben je voor mij zelf nog geen topruiter meegeworden.
Ik vind het een hoop bla, bla en weinig wol.

Iedereen moet geloven wat hij goed acht maar klakkeloos alles aannemen van iemand die 'groot' doet lijkt mij niet zo handig.

Ik voel me nu echt "persoonlijk" aangevallen. Ik neem echt niet klakkeloos van iedereen maar alles over, ook al ben ik recreatie/amateurruiter. Ik ben juist heel erg opzoek naar wat voor mijn paard werkt en waar hij beter van wordt (een vrolijker en ontspannen paard). Dat is uiteindelijk het streven voor mij een paard wat ontspannen is en mij kan dragen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:27

biscaya schreef:
@chocooprins: Dank je wel! Jij hebt ook een heel mooi paard..knap hoe je opneemt terwijl je longeert!! Hoe doen jullie dat??

Dankuwel :D ! Ik hou mijn zweep en longe in 1 hand en mobiel in de ander. Scheelt wel dat hij heel gehoorzaam is aan de longe. En ik haal mijn mobiel gewoon uit en in mijn zak terwijl ik bezig ben.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:28

ChocooPrins schreef:

Ik ben het met je eens chocooprins..Ik denk dat we dit filmpje moeten zien in de tijd van toen..
De fokkerij laat tegenwoordig hele andere types zien..Vaak overigens met veels te veel bloed..Heb er zelf zo 1! Zeker geen makkelijke opgave! Ik heb ook nog een hele oude staan ( 25) en deze doet veel meer aan dit " ouderwetse type" denken..Het lijkt erop dat deze paarden veel handelbaarder waren, maar waren zeker minder elastische..Nu ik t kan vergelijken weet ik eerlijk gezegd niet wat beter is.. Veel paarden krijgen nu het stempel onhandelbaar/ te heet..En het is maar net waar deze paarden terecht komen willen ze een toekomst hebben maar dit even terzijde..

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:33

Wel vervelend dat je zo in herhaling blijft vallen Gast5428, Simpelman heeft het al meerdere malen netjes uitgelegd. Niemand moet naar hém luisteren hoor, dat mág je. En als je wil, helpt hij je verder. Zo niet, dan niet. Simpel(man) :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:39

@Gast5428: ik heb in het geheel niet de indruk dat @Simpelman "zichzelf promoot" (integendeel, hij wil helemaal niet persoonlijk gekend worden), wat hij promoot is en paardvriendelijke, correcte wijze om met je paard om te gaan vanuit de BASIS. Ik zie niet in wat daaraan mis/arrogant of hoog van de toren geblazen is. Ik vind het juist lovenswaardig dan iemand diens jarenlange ervaring wil delen met anderen die zoekende zijn.
Het is toch geen opgelegde doctrine? Het staat jou en IEDER ander vrij om de inzichten en visie van @ Simpelman naast zich neer te leggen of... zo jij blijkbaar wil... af te doen als een hoop Bla Bla.

Ik schat toch de mensen in dit topic wel zó in, dat ze, na het eea wat @Simpelman voorstelt (niet oplet, maar voorstelt) uitgeprobeerd te hebben, daar zélf uit kunnen opmaken of het béter of minder goed voor hun paard is dan hetgeen zij voorheen deden.
Daar rijzen wel geregeld vragen over, die worden dan door @Simpelman zodra die het leest zeer welwillend beantwoord. Voor ieder om er mee te doen of te laten wat die zelf maar verkiest.

Om nu alles als blabla af te schrijven omdat iemand niet persóónlijk in beeld wenst te verschijnen, vind ik ronduit kortzichtig.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 10-12-15 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt