[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SheeNegro

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:50

Zo hannelover wat een mooie vooruitgang! Als je wilt weten of ze correct in aanleuning loopt is het leuk om eens te zien of ze vanuit deze houding kan halsstrekken, je hand wilt volgen naar beneden toe. En dan is het een kwestie van sterker worden ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:39

Celiien schreef:
Wij zijn een andere weg ingeslagen. Ik bouwde meer spanning op en mijn paard ook. Laatste weken zijn we alleen maar met losse/lange teugel aan het rijden. Laat paard maar even op zijn eigen vier benen lopen en ik maar eens ontspannen en recht zitten etc :+
Paard liep de eerste keer rond te zwabberen. snapte er niks van. Nu loopt hij al wat meer rechte lijnen en wil ik hem van de week weer wat meer op pakken. Gister was hij ook echt aan het zoeken naar mijn hand, in plaats van de constante druk die ik hiervoor altijd had. Erg fijn!

Durven loslaten scheelt al een heel stuk. Kan me voorstellen dat dat even tijd nodig heeft gehad na je vorige paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:42

Ziet er al een stuk beter uit Hannelore. Mooie combi zijn jullie!. Kijk wel uit dat je met stelling vragen je hand niet over de manekam brengt.

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:44

SheeNegro schreef:
Zo hannelover wat een mooie vooruitgang! Als je wilt weten of ze correct in aanleuning loopt is het leuk om eens te zien of ze vanuit deze houding kan halsstrekken, je hand wilt volgen naar beneden toe. En dan is het een kwestie van sterker worden ;)

bedankt! :D dus dan loopt ze in de goede aanleuning :o dit was namelijk het halsstrekken :D Afbeelding

Babootje schreef:
Ziet er al een stuk beter uit Hannelore. Mooie combi zijn jullie!. Kijk wel uit dat je met stelling vragen je hand niet over de manekam brengt.

bedankt :D hihi dat hoor ik ook van mn instructrice :') ben er ook mee aan het werken ;)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:18

Voor halsstrekken mag ze echt nog een heeel stuk lager hoor. Vind dit eerder richting een nette basishouding gaan :) Overigens wel op de goede weg!
Laatst bijgewerkt door Sadira op 27-04-16 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:21

Mag lager maar daar moet hij mogelijk ook nog iets sterker voor worden. Goed op weg vind ik.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:25

Dat vind ik nou een mooie werkhouding!! Dat ziet er keurig uit

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:34

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:38

Aleeneh schreef:
Voor halsstrekken mag ze echt nog een heeel stuk lager hoor. Vind dit eerder richting een nette basishouding gaan :) Overigens wel op de goede weg!

Babootje schreef:
Mag lager maar daar moet hij mogelijk ook nog iets sterker voor worden. Goed op weg vind ik.

Milkberry schreef:
Dat vind ik nou een mooie werkhouding!! Dat ziet er keurig uit

bedankt :D ze moet inderdaad nog wat sterker worden :D

ik heb 1 mei ook een clinic van judith pietersen zij rijdt friezen in de hogere klassen en die kan mij vast wel helpen :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:52

Ik vind het er al goed uit zien.

Ik kijk niet zo zeer naar de krul.
Nee, ik kijk naar wat er achter het zadel gebeurt, en met de bekken.
En deze zie ik al wel degelijk gekanteld, daarnaast zie ik de rug achter het zadel mooi recht/bol.
Dit betekend dat ze vanuit haar schoft opkomt.

En dát wil ik graag zien.

Ze loopt niet achter de loodlijn, en mooi aan het bit.
Lijkt licht in de aanleuning en ook stabiel.

Ja, halsstrekken mag lager, zelfs wel op knie hoogte, maar dit kost kracht, vaardigheid en niet te lang er op door vragen.
Even kort, op/onder de knie, belonen en weer op nemen.
Lekker schakelen, schijn overgangen, maar altijd de rust er in houden.

Voor een fries? Zeg ik, ga zo door...!! Zo mag ik ze graag zien, ipv kort in de hals en neus op de borst, met enorme knie actie dat ze hun eigen oren kunnen raken met de voorknie, een holle rug achter het zadel en een achterbeen die er achter aankomt, alsof het paard in 2 stukken is geknipt.

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:18

maralyn schreef:
Ik vind het er al goed uit zien.

Ik kijk niet zo zeer naar de krul.
Nee, ik kijk naar wat er achter het zadel gebeurt, en met de bekken.
En deze zie ik al wel degelijk gekanteld, daarnaast zie ik de rug achter het zadel mooi recht/bol.
Dit betekend dat ze vanuit haar schoft opkomt.

En dát wil ik graag zien.

Ze loopt niet achter de loodlijn, en mooi aan het bit.
Lijkt licht in de aanleuning en ook stabiel.

Ja, halsstrekken mag lager, zelfs wel op knie hoogte, maar dit kost kracht, vaardigheid en niet te lang er op door vragen.
Even kort, op/onder de knie, belonen en weer op nemen.
Lekker schakelen, schijn overgangen, maar altijd de rust er in houden.

Voor een fries? Zeg ik, ga zo door...!! Zo mag ik ze graag zien, ipv kort in de hals en neus op de borst, met enorme knie actie dat ze hun eigen oren kunnen raken met de voorknie, een holle rug achter het zadel en een achterbeen die er achter aankomt, alsof het paard in 2 stukken is geknipt.

heel erg bedankt!!! :D ook bedankt voor de tip zal er aan werken de ene keer strekt ze haar hals namelijk erg goed en de andere keer wat minder maar het gaat met kleinen stapjes de goede kant op :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:28

Werk je ook met balkjes?

Verschillende afstanden, verschillende hoogtes? Minimaal 7 als het kan.
Dit is goed voor kracht opbouwen.
En als je inderdaad de hoofd op boeghoogte houdt, zal het heeeeel zwaar zijn, dus eerst niet te vaak doen. Maar dán gaat het opbouwen van kracht sneller.

Neem ze 2x in de week mee, voor komende zes weken. Er zal meer balans ontstaan en meer kracht.

Dat ze het de ene x wel kan en de andere x niet, vind ik niet zo raar.
Wij zijn ook niet elke dag even soepel en moeten ook per x een grens zoeken.
Hoe vaker wij de grens zoeken, hoe leniger wij worden.

Komt goed dus!

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:31

maralyn schreef:
Werk je ook met balkjes?

Verschillende afstanden, verschillende hoogtes? Minimaal 7 als het kan.
Dit is goed voor kracht opbouwen.
En als je inderdaad de hoofd op boeghoogte houdt, zal het heeeeel zwaar zijn, dus eerst niet te vaak doen. Maar dán gaat het opbouwen van kracht sneller.

Neem ze 2x in de week mee, voor komende zes weken. Er zal meer balans ontstaan en meer kracht.

Dat ze het de ene x wel kan en de andere x niet, vind ik niet zo raar.
Wij zijn ook niet elke dag even soepel en moeten ook per x een grens zoeken.
Hoe vaker wij de grens zoeken, hoe leniger wij worden.

Komt goed dus!

ja tijdens het logeren (1x in de week) werk ik altijd met balkjes :D wij hebben helaas maar beschikking tot 2 balken. in de zomer spring ik ook vaak 1x in de 2 weken met haar *\o/*

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:33

Super!!!
Nou, dan ben je al aardig op weg!
Gaat helemaal goed komen.

En niet vergeten??

GENIETEN :D

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:35

maralyn schreef:
Super!!!
Nou, dan ben je al aardig op weg!
Gaat helemaal goed komen.

En niet vergeten??

GENIETEN :D

haha bedankt :D zal ik zeker doen :D :j

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:53

Om even in de Friese sferen te blijven,

Dit ben ik met mijn merrie. Sinds september heb ik priveles en ik vind dat we erg vooruit zijn gegaan, nee perfect of goed is het zeker nog niet. Ik was/ben manegeruiter en paard was een boshobbelknol (maar had alsnog meer dressuur gedaan dan ikzelf), zie daar meer eens een dressuurcombi van te maken :P Ik vind het erg moeilijk om mijn hulpen goed te timen, wanneer moet ik been geven, iets meer druk, loslaten. Paard zet altijd graag haar nek erop en toen ze hier kwam zat er een hele grote onderhals op, ik zie steeds meer de goede spieren erop komen vooral bij de schoft en de rug. Een hele tijd had ik geen plezier meer in het rijden, alles mislukte en ik reageerde enorm af op mijn paard. Toen heb ik priveles genomen en sinds dien gaat het in vergelijking met eerst enorm goed! Elke keer als ik voel dat ze loslaat voel ik me net anky :D

Zo zijn we begonnen:
http://boktimg.nl/img/m/ZZFOiT.jpg

De eerste les ging het vooral nog met de activiteit, die daarna om ontspanning, en waaraachtig, t' koppie ging naar beneden.
Nog flink op de voorhand en mijn houding is ook bagger maar ben blij dat ze wat anders doet dan sterrenkijken.
Afbeelding

Thuis, in de eigen bak (inmiddels staat er een hek om hoor). Teugels veel te lang, daardoor verlies ik het contact steeds. Wel blij met het achterbeentje op de eerste foto. En mijn houding is nog steeds bagger.
Afbeelding
Afbeelding

Dus toen besloten om heel erg te letten op mijn teugellengte. In het begin voelde het echt dat ik ze ontzettend (te) kort pakte, maar merkte al snel dat ik zo veel beter contact kon houden.

Persoonlijk vind ik dit een fijn beeld, lengte in de hals en rug mooi bol. Achterhand mocht wel iets meer erbij geloof ik. Alleen mijn eigen houding... :P
Afbeelding

Hier mis ik de vooral de activiteit, maar in vergelijking hoe het eerst was vind ik het niet slecht.
Afbeelding

Richting halsstrekken. Hier loopt ze achter de loodlijn, wat zou ik hieraan op dit moment aan kunnen doen? Had ik net wat meer been moeten geven? (Dit is dus ook wat ik bedoel met slechte timing hebben). Waar ik wel blij mee ben is de activiteit en dat ze haar rug bolt.
Afbeelding

Tips zijn heel erg welkom. Ik doe erg mn best om bij te leren maar vergeet niet dat ik echt een kneusje ben op dressuur gebied. O:) In elk geval zit ik nu met meer plezier op mn paard :D

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:45

Wat leuk dat er weer zo veel leven in het topic is! :D *\o/*

Hannelover omdat ik zelf een tijdje het topic niet intensief gevolgd heb moest ik even terug kijken in je berichten. Maar wauw wat een verschil zeg! Goede vooruitgang!! *\o/* Vind het ook heel knap van jou, helemaal omdat je begon met; "Ik krijg vaak te horen dat ze te diep loopt maar ik weet niet hoe ik dit moet oplossen" en dan laat je nu zo'n beeld zien. Vooral de foto van het halsstrekken is heel mooi voorbeeld van je uitgangspositie. Probeer daar naar toe te werken als basishouding van waaruit je weer verder kan werken. En ik denk zomaar dat dat jou prima gaat lukken! +:)+

Jeetje Bamii jullie ook al zo'n enorm mooie vooruitgang! En wat leuk dat je zegt dat je jezelf net Anky voelt op elk moment dat ze los laat. Probeer dat trotse en blije gevoel vast te blijven houden bij elk klein beetje vooruitgang wat je met haar boekt. :j Dan blijf je blij rijden! Een voorwaarde voor goed dressuur rijden. ;)

Ik vind het knap hoe je je eigen fouten al ontdekt en met oplossingen komt. Ook zie je de vooruitgang daarin terug. Zo gauw ze inderdaad achter de teugel gaat kruipen mis je impuls (activiteit). Kwestie van been geven. Ik vind oprecht dat jullie goed bezig zijn. Wat voor oefeningen krijg je mee tijdens de lessen??

Babootje op die manier! :)
Inderdaad wel leuk om eens van elkaar wat te lezen over zijn/haar ervaring! De mijne:

Ik ben ooit (na heel lang zeuren), als 9 jarig meisje, begonnen op de manege. Echter wou ik al snel meer dan 1 uurtje in de week les op 1 van de manegepony's. Zo had ik uiteindelijk op mijn 10e dan ook mijn eerste echte eigen verzorgpony. Een leuke c-pony die al wat ouder was en in de sport had gelopen. Dit was bij een boer op het erf en zijn dochter deed er niks meer mee, geheel zelfstandig zonder hulp of begeleiding van volwassenen reed ik deze pony. Uiteraard werd er wel een oogje in het zeil gehouden en als er wat was kon ik ook altijd aankloppen voor hulp maar het grootste deel was ik gewoon zelf met de pony in de weer. Wat ik op de manege leerde in de lessen oefende ik door de weeks verder op deze pony. Deze pony heb ik 4 jaar lang verzorgd tot ze overleed. In de tussentijd kwamen er wel meer pony's en paarden bij, van 1 of andere handelaar die plek zocht om zijn handelspaarden te weiden. Met de pony's en paarden mocht ik ook gewoon zelfstandig bezig gaan. Uiteindelijk ben ik hier gestopt omdat ik nooit echt verder kon komen, ik kon alleen op de weide rijden en ik wou al vrij snel graag meer. Ik wou van de manegelessen af en wou naar de plaatselijke rijvereniging. Ik wou graag wedstrijden gaan rijden. Dat kon hier niet. Op 15 jarige leeftijd kreeg ik de kans om 2 D-pony's te rijdne en uit te gaan brengen op wedstrijden. Een jonge pony die net ingereden was en een 10 jarige fokmerrie die alleen een beetje recreatief gereden was. Echter kwam ik in mijn examenjaar terecht en vonden mijn ouders dat ik maar even kalm aan moest doen met de paarden, school ging voor, zo doende moest ik stoppen met het rijden van wedstrijden. Erg jammer! Een ander meisje ging toen de jongste pony rijden en uitbrengen en de oudere pony zou ook weer gedekt gaan worden. Ik moest dus noodgedwongen even 'pauze' nemen. Maarja onder het mom van het bloed kruipt waar het niet gaan kan kon ik dan ook niet lang 'stil' zitten. Zodra het enigszins kon ben ik dan ook opzoek gegaan naar wat anders en dat vond ik! Ik kwam terecht op een fokkerij, dekstation en handelsstal in 1. Gericht op AV paarden. Geen kleine stal overigens, binnen de AV-wereld zelfs behoorlijk toonaangevend. Ook kom ik op o.a. bokt regelmatig nakomelingen tegen van hengsten waarmee ik op die stal heb gewerkt. Erg leuk!

Echter was het hebben van een eigen paard al van kleins af aan een grote droom van mij, maarja met ouders die niks met paarden hebben bleef dat ook altijd een droom. Echter op mijn 18e kwam ik in de gelegenheid om zelf een paard te kopen, ik had de keuze of ik stop mijn geld in een auto of in een paard. Een paard wou ik al zo lang en zo graag dat ik besloot om voor een paard te gaan! En zo kwam Disco als 1,5 jarige hengst in mijn leven. :D De eerste tijd heeft hij nog in de opfok gelopen en toen hij bijna 3 was besloot ik hem naar huis heen te halen zodat hij gecastreerd kon worden en ik langzaam aan met hem kon beginnen. In de tijd dat Disco nog in de opfok liep heb ik een jurylid die zelf niet meer kan rijden door haar eigen gezondheid veel geholpen met haar paarden. Hebben we regelmatig onder het genot van een kop koffie flink wat gediscuseerd en heb ik mij qua theorie behoorlijk ingelezen, dit was ook het begin van leren zien voor mij. Disco heb ik zelf ingereden en inmiddels starten we individueel in het L2 en in het 4-tal in het M. Door drukte van mijn kant (studie, werk, (klus)huis gekocht, etc.) heeft hij afgelopen winter 'stil' gestaan. Inmiddels zins een paar weekjes weer aan het oppakken.

Toen Disco naar huis heen kwam kreeg ik ook de kans om weer 'in de paarden te gaan werken'. Ik zie het nog altijd niet als echt werk, zelfde eigenlijk als toen op die AV stal. Je bent wel op een professionele manier met de paarden bezig maar voor je zelf is het gewoon je hobby. Dit keer was het alleen niet in de fok- en beetje handelswereld. Maar hield ik mij voornamelijk bezig met het inrijden van jonge paarden. Dit heb ik een aantal jaren met enorm veel plezier gedaan alleen door privé omstandigheden van de gene met wie ik samenwerkte moesten we er noodgedwongen mee stoppen. Echter kriebelt het nog elke dag. Het inrijden van jonge paarden gebeurde dan wel 'in opdracht' maar ging wel op een manier waarbij we goed keken naar het paard en het tempo aannamen van het paard. Belangrijkste doel voor ons was een paard dusdanig vertrouwd maken met de ruiter op een verantwoorde en rustige manier zodat [als het paard terug zou gaan naar zijn eigenaar] elke willekeurige ruiter er mee weg zou kunnen rijden. Ook wilden we absoluut niet de kans lopen dat het paard in een later stadium zou terugvallen of ontploffen waardoor iemand zou kunnen verongelukken met het paard. Te snel, te gehaast, of een paard breken was dan ook not done voor ons. Paarden die wel op die manier ingereden worden moeten uiteindelijk hun opgebouwde angst, frustratie, een keer uiten. En die paarden kregen we helaas ook op stal, paarden die elders ingereden waren maar waar de ruiter na verloop van tijd helemaal niks meer mee kon, ging soms zelfs zo ver dat je niet eens meer kon opstappen of met een zadel in de buurt kon komen. Doet je echt zeer als je dat ziet. Met veel rust en geduld en door echt stapje voor stapje bezig te gaan kun je het vertrouwen weer terug winnen en zelfs deze paarden uiteindelijk zo ver krijgen dat ze zich weer laten rijden. Maar we kregen soms ook gevallen waarbij de ruiter tijdens het rijden tegen een specifiek probleem aanliep en er zelf niet meer uit kwam. Heb hier zo enorm veel zeer diverse paarden (in)gereden, verder door getraind of 'weer op de rit' gebracht dat ik de tel ben kwijt geraakt.

Dat is dus mijn ervaring in de paarden in zeer beknopte versie tot nu toe. Ben geen ruiter die veel wedstrijdervaring heeft maar wel een ruiter die veel ervaring heeft opgedaan met hele verschillende paarden. Uiteraard is het niet altijd van zijn leie dakje gegaan, heb ik mijn leergeld ook moeten betalen, maar de opgedane ervaring en de fouten die ik gemaakt heb, waarvan ik heb geleerd, pakt niemand mij meer af. Daarbij ben ik nog lang niet uitgeleerd er is gewoon nog zoveel meer te ontdekken en te leren! En zodoende leer ik ook nog altijd elke dag bij. :)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:21

Bami, goed op weg!!! Die foto waarbij je aangeeft dat de rug zo mooi omhoog komt, vind ik een heel mooi plaatje.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:59

Goede vooruitgangen zeg!! Vanavond mag ik weer aan de bak maar ben bang dat we gaan zwemmen ipv rijden haha

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 17:21

Ik wil ook even de vooruitgang tonen, maar dan aan de longe O:)
Twee maanden geleden:

Afgelopen zondag:

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 20:20

Celiien:
Haal alle lijntjes, touwtjes er is af en ga es puur op je longeerlijn aan het werk.
Je paardje wordt nu geblokkeerd in afmaken maar ook het aanzetten van zijn beweging.

Ik let o.a daarbij op de normaal zichtbare beweging van de rugspieren die onder je zadel doorlopen
Daarin zie ik te weinig contact tussen voor en achter.
Los /freestyle moet je dit heel duidelijk kunnen zien.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 07:36

Eens met Peetstap. Ik zou de touwtjes iig een stuk losser doen, zodat het neusje er wat meer uit kan. Anders kan de rug niet aan het werk.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 13:50

Leuk, nieuw leven in het topic! Ik zit momenteel voor 5 maanden in Limburg voor stage, dus mag flink afkicken want kan dus niet rijden.. :( Erg slecht internet hier maar ik ga zeker proberen mee te lezen en zo af en toe eens reageren als het internet mee werkt! Goed om mn hoofd er dan bij te houden zodat ik dalijk na 5 maanden geen paarden nog wel snap wat ik moet doen. :+

Celien, leuk om jullie hier dan nog een beetje te kunnen volgen! Fijn dat t goed gaat met jou en Joey!

Ik heb mijn laatste weken mogen vertoeven op een ouder paardje op de manege, cushing, volgens mij al 27 jaar oud, maar in top conditie en zeker een paar handen vol met werk. Die gene die hem leasde werd zwanger dus reed niet meer, dus werd hij bijna elke dag door het personeel op stal gereden. Tot een dag dat het niet anders uit kwam en mijn instructrice twijfelde of ze mij erop durfde te zetten. Uiteindelijk wel gedaan. Beestje had een enorme handleiding, zag er altijd heel makkelijk uit, maar ik had het erg moeilijk met hem in het begin. Later liep hij onwijs fijn, vlogen de complimentjes me om de oren en voelde ik me onwijs trots. :j De laatste paar weken heb ik dus even mogen voelen en ervaren hoe het is om echt bewust met je zit te rijden, met je gewicht, plaatsing van je benen en handen. Beestje kan alles, maar je moet wel de juiste knoppen indrukken. :j Eerste keer dat ik met hem aangalopeerde sprong hij dan ook bijna elke pas om, omdat ik die knopjes indrukte (wat niet mijn bedoeling was). Ik heb in die 4 lessen (waarvan 1x alleen maar stappen wegens een ongeluk met een ander paard, en het me dus niet lukte normaal te rijden) zo onwijs veel geleerd, en ook lekker gereden! Afspraak staat dat als ik terug ben, en diegene die hem altijd leasde hem weer gaat doen 'ze hem niet op vrijdag mag doen' zodat ik er op kan :+ maar dat neem ik maar met een korreltje zout :+

Ik ga jullie weer proberen te volgen!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:20

Stukje progressie.

Ze vind het nog wel heel erg moeilijk, maar ik vind dat ik met zulke stukjes niet mag klagen.

Afbeelding

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:25

Netjes hoor Samantha! Volgens mij zijn jullie wel zoet met elkaar :j
Persoonlijk zou ik ze graag nog wat rustiger zien worden, maar volgens mij komt dat zeker nog wel!