Als je van het begin af aan hebt meegelezen dan zijn de verschillen omtrent de vraagstelling van Marlies gaande weg dit topic je wel duidelijk geworden. Zo niet rechtstreeks genoemd dan wel tussen de regels door komen die verschillen naar boven.
Ik ben van mening dat er verschillende ruiters op dit topic aanwezig zijn die absoluut niet weten hoe een paard goed te rijden. Laat ik het vooral bij mezelf houden en zeggen dat ik dacht dat ik mijn paard redelijk goed reed maar inmiddels er achter ben gekomen, dankzij dit topic, dat ik teveel van voren naar achter heb gereden. Dit besef kwam door met name de bijdragen van Professor, Moll, Quadripes, Murphy e.a en veel film materiaal en foto materiaal die mensen hebben neergezet binnen dit topic. Dankzij de bijdrage van Nombrado, Cherie (waar ik me meestal niet zo in kon vinden) en andere kwam de discussie vaak fel los. Ik heb gelezen, gekeken nogmaals gelezen en weer gekeken, nagedacht en uitgeprobeerd op mijn eigen paard. Op de achtergrond van dit topic vindt ook interessant en leerzaam PB contact plaats.
Dankzij de vraagstelling van Marlies heb ik nu een andere instructeur/trice ook actief hier in dit topic. Wie dat is doet er niet toe. Zij/hij heeft me bevestigd in waar ik al bang voor was, namelijk dat het anders moet en veel beter van achteren naar voren gereden. Dat is pijnlijk op mijn leeftijd om te horen temeer daar ik zo veel les heb gehad, maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Natuurlijk hoop ook ik, ooit mooi met mijn barokke paardje

Voor mij is dit topic nog steeds het meest interessante topic van BOKT. Ik heb er veel van geleerd en leer er veel van.
Dus de moderators van BOKT hebben heel goed door dat het hier ergens over gaat ook al wil de discussie wel eens op het scherpst van de snede gaan.
Maar wat let je meid stop met lezen van dit topic, ga lekker paardrijden en laat je paard lekker lopen door het bos, het weer is er goed genoeg voor!