Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:09

Favory12 ik ga je verzoek om te stoppen niet quoten. En ook niet al je ergernissen over dit topic. :(
Als je van het begin af aan hebt meegelezen dan zijn de verschillen omtrent de vraagstelling van Marlies gaande weg dit topic je wel duidelijk geworden. Zo niet rechtstreeks genoemd dan wel tussen de regels door komen die verschillen naar boven.
Ik ben van mening dat er verschillende ruiters op dit topic aanwezig zijn die absoluut niet weten hoe een paard goed te rijden. Laat ik het vooral bij mezelf houden en zeggen dat ik dacht dat ik mijn paard redelijk goed reed maar inmiddels er achter ben gekomen, dankzij dit topic, dat ik teveel van voren naar achter heb gereden. Dit besef kwam door met name de bijdragen van Professor, Moll, Quadripes, Murphy e.a en veel film materiaal en foto materiaal die mensen hebben neergezet binnen dit topic. Dankzij de bijdrage van Nombrado, Cherie (waar ik me meestal niet zo in kon vinden) en andere kwam de discussie vaak fel los. Ik heb gelezen, gekeken nogmaals gelezen en weer gekeken, nagedacht en uitgeprobeerd op mijn eigen paard. Op de achtergrond van dit topic vindt ook interessant en leerzaam PB contact plaats.
Dankzij de vraagstelling van Marlies heb ik nu een andere instructeur/trice ook actief hier in dit topic. Wie dat is doet er niet toe. Zij/hij heeft me bevestigd in waar ik al bang voor was, namelijk dat het anders moet en veel beter van achteren naar voren gereden. Dat is pijnlijk op mijn leeftijd om te horen temeer daar ik zo veel les heb gehad, maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Natuurlijk hoop ook ik, ooit mooi met mijn barokke paardje <3 door de baan te gaan en als het kan graag in Piaf of passage. Maar voorlopig heb ik mijn handen vol aan de basis oefeningen zoals hier regelmatig beschreven is, als het gaat om los werkende oefeningen warming up enz.
Voor mij is dit topic nog steeds het meest interessante topic van BOKT. Ik heb er veel van geleerd en leer er veel van.
Dus de moderators van BOKT hebben heel goed door dat het hier ergens over gaat ook al wil de discussie wel eens op het scherpst van de snede gaan.
Maar wat let je meid stop met lezen van dit topic, ga lekker paardrijden en laat je paard lekker lopen door het bos, het weer is er goed genoeg voor! *\o/*

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:52

Zal proberen summier te beschrijven waarom en hoe men de hulpen voor een wending geeft.

Natuurlijk beginnende met een halveophouding die wij op dit topic uitgebreid besproken hebben.
1e meer gewicht op het binnenzitbeenknobbeltje (gewoon de binnenbeugel belasten). Hierdoor wil het paard naar die richting aangezien ik zijn evenwicht verstoor, hij wil onder mijn gewicht blijven.
2e Het binnenbeen op de singel wat tot gevolg heeft dat het paard daarom buigt (lengtebuiging). En er voor zorgt samen met de teugelhulpen dat het paard niet in de wending valt.
3e Binnenhand geeft de 1e teugelwerking de buitenhand de 3e teugelwerking.
4e Het buitenbeen een handbreedte achter de singel deze begrenst de achterhand. (anders zou deze als een boot wenden en naar buiten zwaaien)

Hieruit blijkt dat het paard wanneer het goedgereden is de ruiter dragen kan, maar dat dragen heeft niets men het dragende achterbeen te doen.

Klassiek en ook AR sturen de voorhand dit is ook een goed voorbeeld is het longeren hoe men dat ook doet, men heeft de longe aan het hoofd of op de neus (kaptoom) of aan de trens.
Er is niemand die het anders doet, om het paard te sturen, dan zouden er andere verbindingen moeten bestaan om het paard aan de longe op de circel te houden, en overgangen te laten gaan.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:53

pien_2010: had je eerst les van een AR instructeur, of had je je hierin verdiept? Ik vraag het ivm het van voornaarachter rijden en nu van achternaarvoor en ik neem aan een KR instructeur. Of had de rijstijl in de zin van AR - KR er niets mee te maken? (Ns kijken of we weer wat meer op de eigenlijke vraagstelling terug kunnen komen van overeenkomsten/verschillen AR - KR)
Overigens nog even als toevoeging op mijn reactie hiervoor: ik vind het wel een leerzaam topic. De toon zo nu en dan nodigt echter niet altijd uit om iets te plaatsen. En nee, ik ben zeker geen volleerd ruiter met tonnen aan ervaring; ben wel een heel nieuwsgierige ruiter. Wil graag het hoe en waarom ergens van weten.

Equi_libre

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:08

Professor: in hoeverre wordt er met longeren in de KR gewerkt met/gebruik gemaakt van de positie van de longeur en de zweep? Is wellicht al besproken, maar dan kan ik me dat niet meer herinneren.
In de AR is de positie van de longeur en ook de zweep belangrijk. Positie van de longeur is afhankelijk van diverse zaken, maar bv bij langzamere/snellere paarden kan de positie aandrijven/afremmen. Daar gebruikt men dus niet alleen de zweep voor. De zweep kan bijvoorbeeld ook naar de schouder wijzen/zwaaien (afhankelijk van het paard) om 1 - het paard buiten op de volte te houden, maar ook 2 - wat extra buiging te bewerkstellingen. In eerste instantie maar 1 of 2 passen, maar bij correct belonen, snapt het paard het vrij snel (het moet hem wel lukken natuurlijk) en zal bij even wijzen naar de schouder (kan overigens ook meer naar de singel zijn, waar normaal je been ligt) reageren met wat meer buiging. Het moge duidelijk zijn, dat dit niet gelijk staat aan het effect van onder het zadel gaat, maar voor een eerste training van de buiging, is mij gebleken dat dit wel werkt. Daarbij is een voorwaarts-neerwaarts gaan altijd het uitgangspunt.
In de AR gebruikt men overigens eigenlijk altijd een kaptoom/caveson en longeert men niet aan het bit. Ik zelf werk ook met de dubbele longe, dat is in AR niet gebruikelijk.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:21

Hoe kan men buiten dat het paard op een grote volte lichte buiging heeft een paard buigen van binnenuit??
Dat is een Wunsch denken van de AR, buiging kan niet tot stand komen door alleen van binnen wat te doen, vooral niet bij zo´n loslopend paard.
KR doet dat door middel van bijzetteugels.
Maar wat mij opvalt bij AR is dat de stelling vanuit de schoft komt, en niet zoals anatomisch logisch alleen in het nekgewricht plaats vind.
Buiging is door het hele paard, en stopt niet bij de schoft, vind het halsverbuiging.
Het berust meer op voor los maken net wat Baucher deed onder de man.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:32

Equi_libre schreef:
pien_2010: had je eerst les van een AR instructeur, of had je je hierin verdiept? Ik vraag het ivm het van voornaarachter rijden en nu van achternaarvoor en ik neem aan een KR instructeur. Of had de rijstijl in de zin van AR - KR er niets mee te maken? (Ns kijken of we weer wat meer op de eigenlijke vraagstelling terug kunnen komen van overeenkomsten/verschillen AR - KR)
Overigens nog even als toevoeging op mijn reactie hiervoor: ik vind het wel een leerzaam topic. De toon zo nu en dan nodigt echter niet altijd uit om iets te plaatsen. En nee, ik ben zeker geen volleerd ruiter met tonnen aan ervaring; ben wel een heel nieuwsgierige ruiter. Wil graag het hoe en waarom ergens van weten.

Equilibre ik heb niet gekozen voor de een of andere methodiek van waaruit les wordt of werd gegeven. Ik heb gewoon gekozen waarvan ik dacht dat goed was. Want ik wil graag goed leren paardrijden (dat is wat anders als goed presteren in de wedstrijd ring!).
Door dit topic heb ik wel de indruk dat de klassieke dressuur methodiek de langste wellicht ook de moeilijkste weg is maar wel voor de paarden en de ruiters de meest juiste weg.
Ik heb gezocht naar iemand die mij een week in de vakantie elke dag onder haar of zijn hoede wilde nemen door veel les te geven. Dat is gelukt en dat ga ik in augustus doen. Natuurlijk heb ik gezocht onder de instructeurs hier actief op dit topic waarvan de antwoorden mij aanspreken. Toevallig (of toeval bestaat niet) ben ik in staat om eerder les te krijgen (in plaats van te wachten tot augustus) en ja het geleerde is zo anders dat ik nu dus een andere instructeur/trice heb. De twee manieren van les geven passen niet samen bij elkaar. Wel kan ik gewoon door gaan met mijn zit les aan de longe. Meer wil en zal ik er niet over schrijven want het nieuwe is nog lang niet geïntegreerd. Dus van een "beetje goede ruiter" zoals ik eerder binnen dit topic schreef ....ben ik nu een ruiter die graag goed wil leren rijden :+ . En natuurlijk 13 jaar zeer intensief paardrijden is niet weggegooid en zal zeker mee helpen om wellicht wat sneller om te scholen als iemand die net begint met rijden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:36

Professor schreef:
Dat is een Wunsch denken van de AR, buiging kan niet tot stand komen door alleen van binnen wat te doen, vooral niet bij zo´n loslopend paard.
KR doet dat door middel van bijzetteugels.
.

Mag ik daaruit opmaken dat men binnen de KR altijd longeert mbt bijzet?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:42

liljebo schreef:

Klassieke Rijkunst ja, Klassieke dressuur gebruikt men ook wel andere hulpteugels.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:44

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:45

Nou laat ik ns proberen uit te leggen hoe dat met mijn paard in zn werk is gegaan: op 1 kant viel hij aldoor op zn binnenschouder, omdat hij de buiging van de volte niet kon volgen (hij was andersom gebogen). Door naar zijn schouder te zwaaien (en later wijzen) en een licht contact op de neus, boog hij om naar de juiste kant. In het begin bleef hij daar nog erg 'recht' in (dus niet in de zin van recht op de volte, maar hij kon juist nog niet zover buigen dat ie recht op de volte ging) en door deze hulp te blijven geven (niet constant natuurlijk, maar zodra hij zich weer dreigde om te buigen de andere kant op) werd ook dat beter. Daarmee werd ie 'recht(er) op de volte'. Daarmee was ik er nog niet, maar dit even om het principe te verduidelijken. Volgens mij werkt het namelijk omdat het paard wijkt voor de druk van de zweep. Dit keer niet naar voren, maar opzij, omdat de druk ook van opzij komt. En naar mate het paard de buiging beter kan volhouden is het steeds minder nodig. En natuurlijk is dit niet hetzelfde als de buiging onder het zadel, maar dat schreef ik al eerder. Misschien heb ik verwarring geschapen door het over extra buiging te hebben?
Over de stelling-buiging: mij is idd opgevallen dat veel ruiters die de AR volgen, te veel buiging in de hals hebben (om het zo maar te noemen) vanaf de schoft en niet in het hele lijf. Mijn eigen instructeur is daar heel precies op en wijst daar ook op dat dit niet correct is. Wel is het zo dat als je begint met de training van een paard (dus ongetraind paard, niet start van een trainingsuur) je via deze manier stretched (tenminste ik denk dat u dat bedoelt). Dat zou idd wel een baucher gedachte kunnen zijn. Maar uiteindelijk zou dit maar van korte duur moeten zijn (tijdens het trainingsuur, maar ook in de opbouw van de training in de tijd). Er wordt juist gewerkt naar een buiging door het hele lijf.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:52

[pien_2010] schreef:
Equi_libre schreef:
[pien_2010]: had je eerst les van een AR instructeur, of had je je hierin verdiept? Ik vraag het ivm het van voornaarachter rijden en nu van achternaarvoor en ik neem aan een KR instructeur. Of had de rijstijl in de zin van AR - KR er niets mee te maken? (Ns kijken of we weer wat meer op de eigenlijke vraagstelling terug kunnen komen van overeenkomsten/verschillen AR - KR)

Equilibre ik heb niet gekozen voor de een of andere methodiek van waaruit les wordt of werd gegeven. Ik heb gewoon gekozen waarvan ik dacht dat goed was. Want ik wil graag goed leren paardrijden (dat is wat anders als goed presteren in de wedstrijd ring!).
Door dit topic heb ik wel de indruk dat de klassieke dressuur methodiek de langste wellicht ook de moeilijkste weg is maar wel voor de paarden en de ruiters de meest juiste weg.
Ik heb gezocht naar iemand die mij een week in de vakantie elke dag onder haar of zijn hoede wilde nemen door veel les te geven. Dat is gelukt en dat ga ik in augustus doen. Natuurlijk heb ik gezocht onder de instructeurs hier actief op dit topic waarvan de antwoorden mij aanspreken. Toevallig (of toeval bestaat niet) ben ik in staat om eerder les te krijgen (in plaats van te wachten tot augustus) en ja het geleerde is zo anders dat ik nu dus een andere instructeur/trice heb. De twee manieren van les geven passen niet samen bij elkaar. Wel kan ik gewoon door gaan met mijn zit les aan de longe. Meer wil en zal ik er niet over schrijven want het nieuwe is nog lang niet geïntegreerd. Dus van een "beetje goede ruiter" zoals ik eerder binnen dit topic schreef ....ben ik nu een ruiter die graag goed wil leren rijden :+ . En natuurlijk 13 jaar zeer intensief paardrijden is niet weggegooid en zal zeker mee helpen om wellicht wat sneller om te scholen als iemand die net begint met rijden.

Wat leuk dat je iemand hebt gevonden! Ik vond en vind het nog steeds bijna onmogelijk om een instructeur bij mij in de buurt te vinden waarmee ik en mijn paard uit de voeten konden cq vertrouwen in hadden. Ik ben nu tevreden, maar kan me voorstellen ook nog verder mijn vleugels uit te willen slaan. Ik wil nog steeds les van Fransisco Bessa de Carvalho (Berijder Portugese rijschool) die een paar keer per jaar naar NL komt, maar helaas vind mijn portemonnaie dat niet zo'n goed idee nog. En tja, zo zie je, deze meneer is geen AR instructeur ;) . Voor mij ligt de waarheid nl. in het midden, voor zover ik het tot nu toe heb ervaren tenminste.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:55

Professor schreef:
liljebo schreef:

Klassieke Rijkunst ja, Klassieke dressuur gebruikt men ook wel andere hulpteugels.

Anja Beran staat ook bekend (naar mijn weten) als iemand die volgens de principes van de Klassieke Rijkunst werkt. Zij gebruikt echter geen bijzetteugels tijdens het longeren. Weet echter niet in hoeverre zij longeren gebruikt in het trainen van paarden, of dat zij dit alleen doet bij het 'mak maken' van de paarden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:22

nombrado schreef:

Ik weet niet precies wat u hier mee wilt bereiken maar laten wij niet elkaar zwart maken, dat is naar mijn idee puberaal. Voordat het weer ergens compleet anders over gaat.

Ik wil overigens niemand aanvallen, voordat het weer ergens anders overgaat

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:57

Ff over het wenden en waar dat begint, een vallende kat laat heel goed zien hoe het lichaam uiteindelijk het hoofd volgt:
Principe is hetzelfde als bij paarden die een wending in gaan. het gewicht word verschoven dmv het hoofd naar binnen, en het lijf volgt. Tuurlijk paarden kunnen met hoofd naar buiten ook een wending lopen en wat allemaal nog meer. Maar het principe is: hoofd eerst, dan nek, schouders en de rest van zijn lijf. (zoals door.. mensen... al geroepen is: hoofd word gebruikt voor de balans)
De achterkant kan nooit harder gaan dan de voorkant, want dan loopt het dier rondjes om zn eigen binnen voorbeen heen en word hij over zn voorbenen heengeduwt en zal grandioos op zn smoel gaan. (beetje wat je ziet bij paarden die heel onhandig en hoog springen, waarbij de voorbenen al geland zijn, en de kont dood het momentum not doorgaat naar voren, en het paard over de kop vliegt)
Dit is overigens natuurkunde + biomechanica, en een feit, geen mening.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:05

Airborn, duidelijke uitleg, dankuwel. Maar ik dacht dat het bij katten anders was omdat zij een bepaald orgaan hebben waardoor ze 'altijd op hun pootjes landen'?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:09

oh paarden zullen niet op hun pootjes landen als je ze zo laat vallen hoor :P
Nee, katten hebben zowieso een VEEL flexibelere ruggegraat, en idd een heel HEEL goed ontwikkelt evenwichts systeem. Maar het principe van eerst hoofd dan de rest is wel echt precies hetzelfde.
Ik heb de kat als voorbeeld genomen omdat die zo lenig is dat je het draaien van zijn hoofd, nek en daarna rug heel goed kan zien. De bewegingen zijn gewoon veel groter dan bij paarden en honden bv. (paarden en honden hebben een hele stijve ruggegraat, katten dus een hele flexibele)
Het verschil in het draaien zelf is echt alleen maar dat een kat gewoon leniger is, en dus VEEL verder kan draaien dan een paard.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:27

Professor schreef:
liljebo schreef:

Maar zet met met een bijzet het hoofd niet vast in gedwongen houding?
Een bijzet kan tenslotte niet meegeven, zoals bv de hand en wellicht zelfs voor ongemak in de mond zorgen?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:35

Een bijzet mag nooit te kort, het paard moet altijd nog lengte in de hals kunnen maken en van daar uit zelf verbinding maken, dus altijd van achter naar voor blijven bewegen.
Ik moet zeggen dat ik er zelf eigenlijk geen gebruik meer van maak, die zware rubberen ringen vinden veel paarden niet fijn als die op en neer gaan bewegen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:23

precies airborn

het hoofd en hals is de balans.
waarom moet die dan "bijgezet" worden? of vastgehouden?
het paard zal zeker die balans gebruiken, echter het stuur zit daardoor nog steeds achter.
kijk maar eens als een kat loopt, hoe die een bocht inzet
ook nl met zijn buitenachterpoot en bekken

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:24

*zucht diep*
sorry jongens, ik heb het geprobeert...

slowmotion video van een los bewegend (mini) paard. Niet meest soepele pony ooit, maar door de slowmotion wel goed te beoordelen.
Laatst bijgewerkt door Airborn op 13-04-11 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:28

Airborn schreef:
*zucht diep*
sorry jongens, ik heb het geprobeert...

wacht even, wil je daarmee zeggen dat een kat met zijn hoofd stuurt??

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:38

in beweging begint een buiging of bocht bij het hoofd ja. Dus bij de spieren die aan het hoofd vastzitten. Tuurlijk, er moet met de voor en achterbenen kracht worden gezet om het lichaam in beweging te krijgen, maar die beweging gaat het gewicht achterna, en in eerste instantie is dat het hoofd. Daarna hals, daarna schouder. (daarom kan een paard ook met hoofd naarbuiten alsnog de bocht om: in de schouders zit veel meer gewicht als in het hoofd, dus als je compenseert voor de hoofdhouding, kun je dan alsnog de bocht door)

Ok, andere poging: zet eens een 12tal speelgoedtreintjes achterelkaar vast. Dat je echt een serie van wagonnetjes hebt. Als je die van achteren, zeg rechts achter en de 4e( ed voorbenen) rechtuit, dan gaat je treintje rechtdoor, met een soort van kronkel. Als je nou iets bij de 4e wagon (voorbenen) en bij de laatste duwt, en je laat met elastiekjes (spieren) de voorste 3 wagons een fractie naar links "buigen" dan gaat je hele treintje netjes achter de voorste 3 wagons aan, in een bocht.

edit, en nu ga ik echt weer voor mn tentamens leren :P

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:45

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:47

Airborn schreef:
in beweging begint een buiging of bocht bij het hoofd ja. Dus bij de spieren die aan het hoofd vastzitten. Tuurlijk, er moet met de voor en achterbenen kracht worden gezet om het lichaam in beweging te krijgen, maar die beweging gaat het gewicht achterna, en in eerste instantie is dat het hoofd. Daarna hals, daarna schouder. (daarom kan een paard ook met hoofd naarbuiten alsnog de bocht om: in de schouders zit veel meer gewicht als in het hoofd, dus als je compenseert voor de hoofdhouding, kun je dan alsnog de bocht door)

Ok, andere poging: zet eens een 12tal speelgoedtreintjes achterelkaar vast. Dat je echt een serie van wagonnetjes hebt. Als je die van achteren, zeg rechts achter en de 4e( ed voorbenen) rechtuit, dan gaat je treintje rechtdoor, met een soort van kronkel. Als je nou iets bij de 4e wagon (voorbenen) en bij de laatste duwt, en je laat met elastiekjes (spieren) de voorste 3 wagons een fractie naar links "buigen" dan gaat je hele treintje netjes achter de voorste 3 wagons aan, in een bocht.

edit, en nu ga ik echt weer voor mn tentamens leren :P

stuurt het paard dus met zijn schouders de bocht om? welk been dan?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:49

Allereerst hier even een vraag aan de "klassiekers"

Hoe oud zijn de paarden die beleerd gaan worden volgens de "klassieke" methode?
Wordt een paard (ongeacht leeftijd) vrijwel direct met bijzetteugels bekend gemaakt?

Er is in het begin van dit topic al over geschreven, maar ik zou het graag nog even herhaald hebben.