Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:19

Nee jij bedoelt dat niet yinari...maar er zijn er die dat wel denken Lachen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:19

Oké, daar heb je gelijk in Ja

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:29

horseyfries schreef:
Heiditjj: hoe wéét jij dat ik schade aanricht in de mond van mijn paard als ik mét bit rijdt? En kom nu niet met dr. Cook zijn museumschedels aan, want mijn foto op de vorige pagina zegt wat dat betreft genoeg.

Wil je mijn vraag nog even beantwoorden nu je toch weer terug bent?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:32

runningkawa schreef:
horseyfries schreef:
Nogmaals, dan heb jij je paard netjes afgericht mét bit. Dus waarom is mét bit rijden zo fout als het ertoe leidt dat je je paard zo fijn kan opleiden dat hij zelfs op een stalhalster de oefeningen nog doet?

eeeuuhhh

lees mijn berichten ff door? Haha!
Ik ben geen anti-bit fan
Integendeel zelfs.

Maar ik hou wel van een goed gebruik ervan, er zijn dus mensen (niet katie) die werkelijk menen dat je geen aanleuning oid kunt rijden zonder bit. Laat staan meer dan een B proef.
En dat vind ik dan wel weer fout.
En daarom zeg ik ook dat het gewoon moet kunnen

Dat weet ik wel, de vraag "waarom..." was dan ook niet specifiek voor jou bedoelt maar voor iedereen hier die beweert dat met een bit rijden zo slecht is.
Ik ben het met je eens, waarom zou je niet zonder bit rijden, dat moet net zo goed kunnen. Alleen dan wel met dezelfde eisen als met bit: vriendelijk, mee in de beweging, geen constante druk en goed door het lijf.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 14:36

ik heb geen zin meer om hierop in te gaan maar goed. Met bit oeffen je een hele hoge druk uit op de tong, het verhemelte, de lagen en de mondhoeken. Dit komt omdat het bit van 2 kanten inwerkt. Dit veroorzaakt vaak kneuzingen en bloeduitstortingen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:40

heiditjj schreef:
ik heb geen zin meer om hierop in te gaan maar goed. Met bit oeffen je een hele hoge druk uit op de tong, het verhemelte, de lagen en de mondhoeken. Dit komt omdat het bit van 2 kanten inwerkt. Dit veroorzaakt vaak kneuzingen en bloeduitstortingen.

Die druk komt er pas als iemand verkeerd rijdt. Denk jij dat diegene die met zoveel druk rijdt dat er kneuzingen en bloeduitstortingen van ontstaan, plotseling een fijne hand krijgt bij het rijden van een bitloos hoofdstel op het neusbeen?
En denk jij dat iemand met een fijne hand van rijden die niet met druk, maar met ophoudinkjes rijdt op het gewicht van de teugels, ook kneuzingen en bloeduitstortingen veroorzaakt?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 14:41

Ja dat denk ik en dat weet ik. Ik ga hier nu niet verder meer op in want ik laat me weer meeslepen...

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:43

heiditjj schreef:
http://nl.youtube.com/watch?v=kXJOfgUhBjk
http://nl.youtube.com/watch?v=sYwjQknzFWc
Even een paar voorbeeldjes aangezien jullie de andere filpjes niet goed vonden. Misschien dat deze een betere indruk maken?

Jullie gaan nog steeds heel erg hard Clown

Eerste filmpje ben ik blij dat dat kind geen bit in heeft, als je je handen in het lichtrijden nog niet eens stil kan houden wat doe je dan in vredesnaam op een show????
Mijn paarden hadden haar handen werk echt niet geaccepteerd met of zonder bit.

Tweede filpmje ook leuk maar zij heeft het zelfe probleem als ik als ik mijn Z2 paard bitloos rij en dat is een zoekende aanleuning.
En het is een paard wat gewoon goed aan de hulpen staat en dat heeft niets te maken met het bit of het ontbreken ervan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:43

heiditjj schreef:
Ja dat denk ik en dat weet ik. Ik ga hier nu niet verder meer op in want ik laat me weer meeslepen...

Waarom? Als je zo overtuigd bent van je gelijk dan moet het toch geen probleem zijn om ons sukkels dat uit te leggen? Leg mij nou eens uit hoe ik jarenlang paarden kan opleiden zonder mondproblemen, rugproblemen en andere problemen mét een bit in, en dat al die paarden blijkbaar hun pijn zo goed kunnen verbergen dat ze zo in de Z en hoger lopen.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 16-06-08 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:44

Rijd met mijn verzorgpaarden ook bitloos onder het zadel. Met een fries rijd ik voor de kar maar dan wel met bit. Ze is daar gewoon heel goed onder en zie ook geen enkele reden om haar voor de kar zonder bit te gaan rijden. Heb eerder gewoon met bit gereden ohz. Ik vind het allebei erg fijn rijden.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:46

Ik heb mijn paard bitloos ingereden, puur door goede ervaringen met bitloos, en omdat mijn paard volop aan het wisselen was, en echt protesteerde als ik met het bit aankwam.
Dit gaat hartstikke goed, en hij begint nu ook al echt dressuurmatige oefeningen te beheersen zonder bit.
Ook buiten rijden, springen dressuur gaat allemaal perfect!
Nu is het alleen zo dat je helaas niet altijd kan zien hoe je leven gaat lopen, en ik mijn paard ook zeker bitwijs ga maken (bij event verkoop) en ik waarschijnlijk straks ook met hem wedstrijden wil gaan rijden, waar een bit helaas nog steeds verplicht is (ik vind dat je daar een vrije keus in zou moeten hebben)
Ik ben niet tegen een bit, ik ben niet tegen bitloos, ik kijk hoe mijn paard erop reageert en daaruit maak ik conclusies.

En als je zo het beste uit twee werelden kan combineren is er met beide geen probleem lijkt mij.

Ik schrik wel van de bitmensen en bitloze mensen met de argumenten naar elkaar toe. aan beide zullen min en pluspunten zitten, en ipv elkaar proberen te overtuigen, zou ik zeggen probeer het gewoon eens uit, alles heeft tijd nodig, en trek daar je eigen conclusie uit.
Ieder paard is anders, en zal anders reageren.

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:52

Wesseltje, helemaal eens.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:52

Wesseltje schreef:
Ik schrik wel van de bitmensen en bitloze mensen met de argumenten naar elkaar toe. aan beide zullen min en pluspunten zitten, en ipv elkaar proberen te overtuigen, zou ik zeggen probeer het gewoon eens uit, alles heeft tijd nodig, en trek daar je eigen conclusie uit.

Is het je eerste bit/bitloos-discussie waar je binnenwandeld? 't Gaat er meestal zo aan toe Haha! Helaas....

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:56

Yinari schreef:
Wesseltje schreef:

Is het je eerste bit/bitloos-discussie waar je binnenwandeld? 't Gaat er meestal zo aan toe Haha! Helaas....

Oh oeps Bloos
Ik denk niet dat je er komt door elkaar te gaan overtuigen met plaatjes etc, en elkaar proberen te overtuigen, want juist op die manier gaan mensen zich er eerder tegen afzetten dan ervoor open staan.
Waarom kun je niet het beste pakken uit twee werelden toch Knipoog
Ik rij heerlijk bitloos, maar met bit kunnen we ook prima uit de voeten. kwestie van je paard aanvoelen, en kijken waar je paard het het best op doet ..

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:23

Eens met Wesseltje, het is echt schrikbarend hoe weinig sommigen in dit topic voor elkaar open staan en met dezelfde argumenten blijven smijten, aan beide kanten! En dan vooral het in hokjes blijven proppen... Geldt natuurlijk niet voor iedereen, ik heb ook verschillende nuttige meningen gezien!

Zelf ben ik vorig jaar overgestapt op bitloos, puur omdat het voor ons als combi fijn werkt (en dus niet omdat ik getrek wil verbloemen, zoals ik ergens gelezen heb!). Ik ben geen boscrosser, probeer in de bak dressuurmatig te werken, dwz ontspannen met ruggebruik en een actieve achterhand. Ik kan geen Z-proef rijden maar dat lukt me met een bitje erin ook niet.
Ik rij met een dr. Cook en heb geen last van een slechte release overigens. Heb niet het idee dat ik minder controle heb dan met een bit, daar rent ze dwars doorheen is mijn ervaring. Mijn jaarling wil ik over een paar jaar met een sidepull inrijden, als dat niet werkt voor ons kan ik altijd verder kijken.

Ik moet wel zeggen dat ik helemaal geen (dressuur)wedstrijd ambities heb, zou hoogstens de Ibop eens af willen leggen (maar ook dat mag niet bitloos volgens mij). Voor de toekomst heb ik wel endurance en misschien Trec in gedachten, maar ik heb nu zat lol met mijn paard zonder wedstrijden!

Als ik een deel van dit topic hier lees hoor ik nu bij een dieronvriendelijke knuffelsekte die al rukkend en plukkend zonder les en controle door het bos scheurt, maar dat is dus niet zo Cool . Voor mij bevalt dit prima, ik zal iemand die fijn met een bit kan rijden ook niet veroordelen. Zoveel optomingen, zoveel paarden, zoveel mensen, het is toch alleen maar fijn dat iedereen iets kan vinden wat past?

Overigens las ik in het begin over paarden die niet tegen druk op hun neus en achter de oren kunnen. Kunnen deze paarden dan ook niet meelopen aan een halster?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:36

zonder druk wel Lachen maar ook als je op het halster druk zet aan de hand, kunnen ze protesteren Lachen

Vaststaan is vaak ook een drama, zeker als ze wat korter staan Lachen

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:40

Miran schreef:
Eens met Wesseltje, het is echt schrikbarend hoe weinig sommigen in dit topic voor elkaar open staan en met dezelfde argumenten blijven smijten, aan beide kanten! En dan vooral het in hokjes blijven proppen... Geldt natuurlijk niet voor iedereen, ik heb ook verschillende nuttige meningen gezien!

Zelf ben ik vorig jaar overgestapt op bitloos, puur omdat het voor ons als combi fijn werkt (en dus niet omdat ik getrek wil verbloemen, zoals ik ergens gelezen heb!). Ik ben geen boscrosser, probeer in de bak dressuurmatig te werken, dwz ontspannen met ruggebruik en een actieve achterhand. Ik kan geen Z-proef rijden maar dat lukt me met een bitje erin ook niet.
Ik rij met een dr. Cook en heb geen last van een slechte release overigens. Heb niet het idee dat ik minder controle heb dan met een bit, daar rent ze dwars doorheen is mijn ervaring. Mijn jaarling wil ik over een paar jaar met een sidepull inrijden, als dat niet werkt voor ons kan ik altijd verder kijken.

Ik moet wel zeggen dat ik helemaal geen (dressuur)wedstrijd ambities heb, zou hoogstens de Ibop eens af willen leggen (maar ook dat mag niet bitloos volgens mij). Voor de toekomst heb ik wel endurance en misschien Trec in gedachten, maar ik heb nu zat lol met mijn paard zonder wedstrijden!

Als ik een deel van dit topic hier lees hoor ik nu bij een dieronvriendelijke knuffelsekte die al rukkend en plukkend zonder les en controle door het bos scheurt, maar dat is dus niet zo Cool . Voor mij bevalt dit prima, ik zal iemand die fijn met een bit kan rijden ook niet veroordelen. Zoveel optomingen, zoveel paarden, zoveel mensen, het is toch alleen maar fijn dat iedereen iets kan vinden wat past?

Overigens las ik in het begin over paarden die niet tegen druk op hun neus en achter de oren kunnen. Kunnen deze paarden dan ook niet meelopen aan een halster?

Een paard met druk op de lagen en tong loopt toch ook gewoon? de neus en oren zijn net als de mond erg gevoelig, daarom deze discussie. druk is druk waar die zit maakt niet uit.
Ik weet niet of ik het nu helemaal goed formuleer, maar denk het wel.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:43

Miran schreef:

Meelopen aan het haster is toch wel heel iets anders dan druk achter de oren leggen.
Mijn jaarling vind het verschrikkelijk om mee te lopen en gaat meestal op de rem staan.
als ik nu doortrek dan weet ik een ding zeker en dat is dat meneer binnen 15 sec achterover gaat omdat hij tegen de druk achter zijn oren verzet geef.
Kan ook zorgen dat ik achter hem kom en hem een goede schop onder zijn kont verkoop en dat doet hij het zomaar weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:52

Zanda heeft daar echt lang op moeten oefenen.
Hij liep braaf mee, als je een touwtje er aan had in een boogje...maar ja hij liep ook braaf mee zonder halster Haha!

Maar als je het halster gewoon vastpaktte zonder touw, dan staat er wat gewicht op van je hand...dat vond hij echt helemaal niks hoor.
Ook vol in de remmen.
En niet op een dominante manier, eerder op een bange manier, dus geen reden om hem van achter eens bij te schoppen.
Zeker omdat als je losliet hij weer mee liep. Het ging hem er niet om dat hij dwars wilde zijn.
Maar hij vond die druk gewoon echt vervelend.

Goed dan ben ik zo'n pest wijf dat dat gaat oefenen Haha! Tong uitsteken
Maar heeft echt een hele poos geduurd.
Eigenlijk toen ik hem ben gaan longeren (aan een halster) is het echt over gegaan.

Al vind hij een halster aandoen nog steeds niet zijn favoriete bezigheid.
En dat ligt niet door het bijv niet aan de oren mogen komen, die mag ik plat vouwen en alles Haha!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:03

Rk Jij oefent en ik schop maar mijn jaarling is ook gewoon dwars en zegt dat hij geen zin heeft om te moeten lopen Haha!
Het is een arabisch trekje, als ze zeggen dat ze het niet doen dan doen ze het ook niet en nu ben ik net weer niet de geduldige arabisch baas en wil dat ze gewoon meelopen Knipoog

Heb mijn 4 jarige ook eerst op het halster ingereden gewoon om te verkomen dat ik hem te veel in zijn mond zou pakken mocht hij iets doen.
Na 4x heb ik het bit erbij gepakt en ben in combinaties bit/bitloos gaan rijden en heb ben steeds iets meer bit gaan gebruiken en minder bitloos.
Nu kan hij beide maar voor zijn verdere africhting ga ik nu verder met het bit, als hij dit allemaal goed doet kan het zijn dat ik zo wer een tijdje bitloos ga rijden maar dat ligt eraan hoe het alemaal gaat.
Beestje moet de wedstrijden in met mijn zoon en die gaat gewoon eerst op bit rijden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:17

kattie schreef:
mirgino schreef:
ik rij dan sinds heel kort met bitloos en er is niks gevaarlijks aan Knipoog
wat is er dan gevaarlijker dan met bit rijden? dat wil ik dan wel weten Ja

ik had eerder een probleem met de neusriem,omdat de mijne dat niet gewend is.

en in de westernsport word al veel langer bitloos gereden,lijkt me niet dat ze dat doen als dat zo gevaarlijk zou zijn. Clown

Zet alle hete bloederige paarden denk aan kwpn-nrps maar samen op een gigantisch losrijterrein.
allemaal bitloos, met halsring of bitlooshoofdstel..
Nou sorry maar dan ben ik niet meer tevinden op dat terrein hoor, dan kun je rennen voor je leven!

Jeetje wat een kort door de bocht reactie, krijg ik persoonlijk de rillingen van.
Zal mooi wezen, om daar een bit voor nodig te hebben.
Waar hebben we het toch over mensen, je bent toch een team met je paard, een levend wezen.
Respectloos als je een bit moet hebben om eens ff de baas te zijn over je knol. Lekker team.
Al ben ik het er mee eens, dat geen 1 optoming ervoor is om " de baas te zijn". Ook met bitloze optomingen kan jeje paard erg pijn doen, " of je nou hard op die kop zit te raggen of in de mond", beide pijnlijk en geen goede oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:20

@Zahlina
het was ook geen " aanval" op jou berichtje
Want een schop kan soms erg goed werken Lachen Bloos
Maar ik legde ook uit hoe het met Zanda ging.
Hij was dan weer niet dwars, maar had wel problemen met de druk Lachen
En dan vond ik een schop juist weer niet eerlijk Lachen

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:24

Ik wist dat het niet als aanval was bedoelt, tis alleen om het verschil aan tegeven, bang of koppig want ook dat kunnen velen niet zien en men is dan vaak te voorzichtig met het paard waardoor deze een loopje meent met de persoon.

Tis ook een van de redenen dat wij onze veulens pas verkopen als volwassen paarden, ik ken ze dan door en door en de eigenaar kan bij problemen altijd om mij terugvallen.
Maar dat is een hele andere discussie en hoort hier niet op zijn plaats.

Terug de bitrijdende egoïsten, o nee naar de egoístisch paardeneigenaren wat we natuurlijk allemaal zijn.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:28

Waarom zo'n discussie niet normaal kan verlopen en men elkaar niet kan respecteren? Omdat ik dit soort antwoorden krijg misschien?
Als iemand zonder blikken of blozen beweert dat een slechte ruiter met een bitloos hoofdstel ineens een fijne hand krijgt, dan dwingt dat bij mij bepaald geen respect af. Met zo'n antwoord laat je in mijn ogen zien dat je je hersenen niet gebruikt maar ze met vakantie hebt gestuurd omdat je koste wat het kost het zwart/wit wilt zien.
horseyfries schreef:
heiditjj schreef:

Die druk komt er pas als iemand verkeerd rijdt. Denk jij dat diegene die met zoveel druk rijdt dat er kneuzingen en bloeduitstortingen van ontstaan, plotseling een fijne hand krijgt bij het rijden van een bitloos hoofdstel op het neusbeen?
En denk jij dat iemand met een fijne hand van rijden die niet met druk, maar met ophoudinkjes rijdt op het gewicht van de teugels, ook kneuzingen en bloeduitstortingen veroorzaakt?

Antwoord:

heiditjj schreef:

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:32

Afgod Afgod
helemaal mee eens....