Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
horseyfries schreef:Heiditjj: hoe wéét jij dat ik schade aanricht in de mond van mijn paard als ik mét bit rijdt? En kom nu niet met dr. Cook zijn museumschedels aan, want mijn foto op de vorige pagina zegt wat dat betreft genoeg.
runningkawa schreef:horseyfries schreef:Nogmaals, dan heb jij je paard netjes afgericht mét bit. Dus waarom is mét bit rijden zo fout als het ertoe leidt dat je je paard zo fijn kan opleiden dat hij zelfs op een stalhalster de oefeningen nog doet?
eeeuuhhh
lees mijn berichten ff door?
Ik ben geen anti-bit fan
Integendeel zelfs.
Maar ik hou wel van een goed gebruik ervan, er zijn dus mensen (niet katie) die werkelijk menen dat je geen aanleuning oid kunt rijden zonder bit. Laat staan meer dan een B proef.
En dat vind ik dan wel weer fout.
En daarom zeg ik ook dat het gewoon moet kunnen
heiditjj schreef:ik heb geen zin meer om hierop in te gaan maar goed. Met bit oeffen je een hele hoge druk uit op de tong, het verhemelte, de lagen en de mondhoeken. Dit komt omdat het bit van 2 kanten inwerkt. Dit veroorzaakt vaak kneuzingen en bloeduitstortingen.
heiditjj schreef:http://nl.youtube.com/watch?v=kXJOfgUhBjk
http://nl.youtube.com/watch?v=sYwjQknzFWc
Even een paar voorbeeldjes aangezien jullie de andere filpjes niet goed vonden. Misschien dat deze een betere indruk maken?
heiditjj schreef:Ja dat denk ik en dat weet ik. Ik ga hier nu niet verder meer op in want ik laat me weer meeslepen...
Wesseltje schreef:Ik schrik wel van de bitmensen en bitloze mensen met de argumenten naar elkaar toe. aan beide zullen min en pluspunten zitten, en ipv elkaar proberen te overtuigen, zou ik zeggen probeer het gewoon eens uit, alles heeft tijd nodig, en trek daar je eigen conclusie uit.
Ieder paard is anders, en zal anders reageren.
Yinari schreef:Wesseltje schreef:Ik schrik wel van de bitmensen en bitloze mensen met de argumenten naar elkaar toe. aan beide zullen min en pluspunten zitten, en ipv elkaar proberen te overtuigen, zou ik zeggen probeer het gewoon eens uit, alles heeft tijd nodig, en trek daar je eigen conclusie uit.
Ieder paard is anders, en zal anders reageren.
Is het je eerste bit/bitloos-discussie waar je binnenwandeld? 't Gaat er meestal zo aan toeHelaas....
Miran schreef:Eens met Wesseltje, het is echt schrikbarend hoe weinig sommigen in dit topic voor elkaar open staan en met dezelfde argumenten blijven smijten, aan beide kanten! En dan vooral het in hokjes blijven proppen... Geldt natuurlijk niet voor iedereen, ik heb ook verschillende nuttige meningen gezien!
Zelf ben ik vorig jaar overgestapt op bitloos, puur omdat het voor ons als combi fijn werkt (en dus niet omdat ik getrek wil verbloemen, zoals ik ergens gelezen heb!). Ik ben geen boscrosser, probeer in de bak dressuurmatig te werken, dwz ontspannen met ruggebruik en een actieve achterhand. Ik kan geen Z-proef rijden maar dat lukt me met een bitje erin ook niet.
Ik rij met een dr. Cook en heb geen last van een slechte release overigens. Heb niet het idee dat ik minder controle heb dan met een bit, daar rent ze dwars doorheen is mijn ervaring. Mijn jaarling wil ik over een paar jaar met een sidepull inrijden, als dat niet werkt voor ons kan ik altijd verder kijken.
Ik moet wel zeggen dat ik helemaal geen (dressuur)wedstrijd ambities heb, zou hoogstens de Ibop eens af willen leggen (maar ook dat mag niet bitloos volgens mij). Voor de toekomst heb ik wel endurance en misschien Trec in gedachten, maar ik heb nu zat lol met mijn paard zonder wedstrijden!
Als ik een deel van dit topic hier lees hoor ik nu bij een dieronvriendelijke knuffelsekte die al rukkend en plukkend zonder les en controle door het bos scheurt, maar dat is dus niet zo. Voor mij bevalt dit prima, ik zal iemand die fijn met een bit kan rijden ook niet veroordelen. Zoveel optomingen, zoveel paarden, zoveel mensen, het is toch alleen maar fijn dat iedereen iets kan vinden wat past?
Overigens las ik in het begin over paarden die niet tegen druk op hun neus en achter de oren kunnen. Kunnen deze paarden dan ook niet meelopen aan een halster?
Miran schreef:Overigens las ik in het begin over paarden die niet tegen druk op hun neus en achter de oren kunnen. Kunnen deze paarden dan ook niet meelopen aan een halster?
kattie schreef:mirgino schreef:ik rij dan sinds heel kort met bitloos en er is niks gevaarlijks aan![]()
wat is er dan gevaarlijker dan met bit rijden? dat wil ik dan wel weten![]()
ik had eerder een probleem met de neusriem,omdat de mijne dat niet gewend is.
en in de westernsport word al veel langer bitloos gereden,lijkt me niet dat ze dat doen als dat zo gevaarlijk zou zijn.
Zet alle hete bloederige paarden denk aan kwpn-nrps maar samen op een gigantisch losrijterrein.
allemaal bitloos, met halsring of bitlooshoofdstel..
Nou sorry maar dan ben ik niet meer tevinden op dat terrein hoor, dan kun je rennen voor je leven!
horseyfries schreef:heiditjj schreef:ik heb geen zin meer om hierop in te gaan maar goed. Met bit oeffen je een hele hoge druk uit op de tong, het verhemelte, de lagen en de mondhoeken. Dit komt omdat het bit van 2 kanten inwerkt. Dit veroorzaakt vaak kneuzingen en bloeduitstortingen.
Die druk komt er pas als iemand verkeerd rijdt. Denk jij dat diegene die met zoveel druk rijdt dat er kneuzingen en bloeduitstortingen van ontstaan, plotseling een fijne hand krijgt bij het rijden van een bitloos hoofdstel op het neusbeen?
En denk jij dat iemand met een fijne hand van rijden die niet met druk, maar met ophoudinkjes rijdt op het gewicht van de teugels, ook kneuzingen en bloeduitstortingen veroorzaakt?
heiditjj schreef:Ja dat denk ik en dat weet ik. Ik ga hier nu niet verder meer op in want ik laat me weer meeslepen...