Er zijn namelijk een heleboel 'mensen met paarden' tegenwoordig en eigenlijk is het zo gek nog niet dat die in ieder geval niet zelf verder modderen. Of ze altijd de juiste mensen raadplegen is dan weer de vraag, maar ook zij doen hun best.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
unamie schreef:Hoe weet je dan zo zeker, of dat niet nodig is..heb jij zelf die kennis??
Met je boerenverstand kom je op dat gebied niet ver
unamie schreef:Geld uitgeven aan instructie heeft weinig zin als het betreffende paard fysieke beperkingen/pijn heeft
3 massages geven meer resultaat dan 100 lessen!!
unamie schreef:Straf is dan, hoe dan ook onterecht!
Puchje schreef:Ik zou iedereen in dit topic willen uitnodigen om de horsenality chart in te vullen:
Elk paard heeft een eigen karakter, en een eigen manier om geboeid te worden, waaruit je vanzelf leiderschap verkrijgt.
Puchje schreef:Waarom zou je je paard dan nog slaan? Waarom zou een paard zijn moeder slaan? Want dat word je eigenlijk.
Puchje schreef:Ik zou iedereen in dit topic willen uitnodigen om de horsenality chart in te vullen:
LDRD schreef:Er zijn namelijk een heleboel 'mensen met paarden' tegenwoordig en eigenlijk is het zo gek nog niet dat die in ieder geval niet zelf verder modderen. Of ze altijd de juiste mensen raadplegen is dan weer de vraag, maar ook zij doen hun best
Puchje schreef:Is jouw paard RB extrovert? Dat is dat het paard bijvoorbeeld snel schrikt, moeilijk zijn aandacht bij jou kan houden, en dit uit zich door te gaan rennen.
Puchje schreef:Is jou paard LB introvert? Dan is je paard liever lui dan moe, van weinig onder de indruk, maar dol op beloningen (in de vorm van voer/krabben/aaien)
Puchje schreef:Toch vind ik het jammer dat je jezelf beter voordoet.
Puchje schreef:Een paard kan zich wél anders voordoen dan dat ie is.
Puchje schreef:Ik vind het jammer dat je me persoonlijk aanvalt (ga jij lekker...),
LDRD schreef:Maar velen denken het precies te weten.
Nadya schreef:Ik denk dat een hoop paarden in NL wel degelijk anders doen, dan ze ooit daadwerkelijk waren. Denk eens aan de paarden die zich afgesloten hebben voor mensen. Helaas ken ik er veel te veel, als ik om me heen kijk. En juist die paarden zijn zo verkeerd begrepen, waardoor ze zo geworden zijn.
Veel mensen die ooit eens hebben leren rijden, denken te weten hoe ze een paard moeten aanpakken.
Met alle (trieste) gevolgen van dien.
Nadya schreef:Helaas zijn er maar zeer weinig mensen die die kennis en kunde echt goed hebben geleerd.
Puchje schreef:Vogeltjesdans Ik moest hier zo hard om lachen!
Puchje schreef:Toch kom ik elke keer weer uit bij Parelli, blijkbaar past dit toch het beste bij me.
jasmijn78 schreef:(en door schade en schande wijs worden, dus m.a.w. leren van mijn fouten. Want fouten maken we allemaal, dat kan geen goeroe, boek of instructeur voorkomen)
jasmijn78 schreef:Prima hoor. Als het werkt voor jou dan is het toch goed? Voor mij werkt mijn 'janboerenfluitjes' (gevoel in combi met nuchter verstand) benadering.
(en door schade en schande wijs worden, dus m.a.w. leren van mijn fouten. Want fouten maken we allemaal, dat kan geen goeroe, boek of instructeur voorkomen)
jasmijn78 schreef:Mooie post hoor, maar weinig concreet. Iedereen ziet altijd allerlei mensen het verkeerd doen, altijd allerlei paarden mishandeld worden en vele paarden met trauma's. De vraag is: in hoeverre kijk jij door een gekleurde bril? Ben jij alwetend? Doe jij alles perfect? En niet iedereen die iets anders doet dan jij doet het per definitie fout hoor!
Begin gewoon eerst met jezelf, daar hebben de meeste mensen al de handen vol aan. Richt je vervolgens op je paard. En als die combinatie werkt (en ook met andere paarden werkt), probeer je dan pas op anderen te richten. Als (potentiele) intructeurs dan ook eens zouden doen, dan zouden er veel meer goede instructeurs zijn.
jasmijn78 schreef:tottaly schreef:(we gingen stukjes wijken en appuyeren, dus kleine tikjes erbij)
Nadya schreef:En Puchje; bij mij op stal snappen ze ook niet wat ik aan het doen ben, hoor. Maar ze zien ook een paard wat geen bok geeft bij het inrijden, een paard die ik alle kanten op kan laten bewegen terwijl hij los rondloopt en dat schijnt toch bere-interessant te zijn. Alleen hebben zij geen zin om tijd in grondwerk te stoppen, omdat ze er liever op zitten. Jammer vind ik dat, maar ja, ieder zijn ding, he.
Puchje schreef:Ik heb zojuist een vrouw aangeschreven om haar paardje te gaan bijrijden, maar heb er duidelijk in gezet dat ik er voorlopig nog niet op ga. Ik wil het paard eerst goed leren kennen dmv grondwerk en gewoon maar kijken naar hem. Dit sprak haar zeer aan
Ik merk vaak dat mensen het in het begin heel leuk en interessant vinden, maar dat het op ten duur te lang duurt. Zeggen ze niet dat geduld bij een paard het belangrijkste is?
Nadya schreef:Maar ik zeg toch helemaal niet dat ik alwetend ben? Ik zeg ook niet dat ik zelf geen fouten maak?
Nadya schreef:En Puchje; bij mij op stal snappen ze ook niet wat ik aan het doen ben, hoor. Maar ze zien ook een paard wat geen bok geeft bij het inrijden, een paard die ik alle kanten op kan laten bewegen terwijl hij los rondloopt en dat schijnt toch bere-interessant te zijn. Alleen hebben zij geen zin om tijd in grondwerk te stoppen, omdat ze er liever op zitten. Jammer vind ik dat, maar ja, ieder zijn ding, he.
tottaly schreef:Hoezo dus tikjes erbij?
omdat hij zijn achterhand er niet zo fantastisch bij wilt houden soms;)