Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jasmijn78 schreef:Ik denk dat dat wel meevalt. 'Voorbeenzwaaierij' vallen zo veel mensen over, maar is het werkelijk wel voorbeenzwaarerij? De huidige sportpaarden zijn anatomisch gewoon anders dan vele barokke paarden (ook daar hebben we het over gehad). Een langer lijf, rechthoeksmodel, een lang voorbeen. Is het niet zo dat het natuurlijke bewegingsmechanisme van het moderne(re) sportpaard gewoon voorzien is van extra veel actie in het voorbeen? Dat de acties in beide benen vaak wel gelijk zijn, maar door het lange voorbeen het lijkt alsof het achterbeen minder actief is? Dus een soort gezichtsbedrog
horseyfries schreef:Briennepien schreef:jasmijn78 schreef:
Ik denk dat dat wel meevalt. 'Voorbeenzwaaierij' vallen zo veel mensen over, maar is het werkelijk wel voorbeenzwaarerij? De huidige sportpaarden zijn anatomisch gewoon anders dan vele barokke paarden (ook daar hebben we het over gehad). Een langer lijf, rechthoeksmodel, een lang voorbeen. Is het niet zo dat het natuurlijke bewegingsmechanisme van het moderne(re) sportpaard gewoon voorzien is van extra veel actie in het voorbeen? Dat de acties in beide benen vaak wel gelijk zijn, maar door het lange voorbeen het lijkt alsof het achterbeen minder actief is? Dus een soort gezichtsbedrog en een stok om mee te slaan voor anti-moderne dressuur fanaten?
en ik ben weer terugmoet toegeven dat ik geen oordeel kan geven over de rollkur als ik me er niet in verdiept heb, nu ik dat wel heb kan ik dat dus wel
. (overgends heb ik informatie gevonden op een site dus kan niet per definitie zeggen dat de informatie correct is) maar goed dit topic gaat daar natuurlijk niet over.
wat ik begrepen heb is dat er een verband is rollkur/voorbeenzwaaierij. er loopt een spier van het voorbeen naar het hoofd de M. Brachiocephalicus wanneer het paard laag diep en rond gereden wordt, wordt deze spier verkort. zodra het paard opgericht wordt is het makkelijker om het voorbeen te heffen omdat deze spier krachtiger is wanneer deze in zijn verkorte positie is.
http://www.sustainabledressage.com/rollkur/schrijer.php
ik weet dus niet of het te maken heeft met het feit dat de huidige sportpaarden anatomische anders gebouwt zijn. het zal er waarschijnlijk zeker mee te maken hebben, maar de manier van trainen doet ook veel. En ik ben van mening dat spektakel ook een rol speelt.
Waarom zie je dan jonge paarden op keuringen op dezelfde manier lopen terwijl ze nog helemaal niet in training zijn onder het zadel, als dit volgens jou een gevolg is van de rollkur training?
horseyfries schreef:Wie??
Q, de handleiding van de FEI loopt in het geval van de viertakt in de galoppirouette gewoon achter op de intussen vergaarde kennis. Het l;)llige was namelijk dat op hetzelfde Global Dressage Forum waarin Hilary Clayton haar onderzoek naar de takt in de beweging presenteerde ( een onderzoek waarin duidelijk werd dat élk paard in viertakt galoppeert in de pirouette), ook de nieuwe FEI reglementen werden gepresenteerd met daarin vernoemd, jawel, de zuivere drietakt in de galoppirouette.....
Lusitana schreef:Ik heb geen persoonlijk info over Hoge Scholen in Spanje, maar heb geen hoge dunk van fokkerij in Spanje en een en ander kon natuurlijk wel eens samenhangen. Als je inferieure paarden fokt, krijgt dat zijn gevolgen in zwaar werk. Waarmee ik niet meteen wil zeggen dat alle Spaans gefokte paarden niet deugen. Maar als je dan net een paard met zwaktes treft, komt dat eruit. Dit geldt voor paarden in alle landen in alle sporten. Het is de fokkerij, het basismateriaal, waar alles begint.
jasmijn78 schreef:Lusitana schreef:
In de eerste instantie zijn paarden die nu oud zijn, van een andere generatie en ik wil in 2020 wel even zien welke van de toppers nu nog heel gebleven zijn.
Een heel andere generatie? Ze zijn van dezelfde amazones die nu ook nog (met andere paarden, die ook hard op weg zijn gezond een respectabele leeftijd te behalen) in de top meerijden hoor!
Lusitana schreef:
Ik weet niet wat voor een ideeën men van klassiek heeft, maar de klassiek gereden paarden zijn makkelijk te herkennen
Waaraan dan?
Lusitana schreef:
en er lopen er echt wel in de GP. Hoewel het percentage in Nederland misschien gering is, daar kan ik net over oordelen.
Welke dan? Ik ben bekend met de wereldranglijst en het gros van de ruiters/amazones die er op staan. Kun je enkele namen noemen?
Lusitana schreef:
Ik heb het verder niet over de dressuursport in zijn geheel. Dressuur is goed voor een paard, of zou het moeten zijn. Binnen de dressuursport zijn er nogal verschillen in methodes en opvattingen, het is niet correct om het over een kam te scheren.
Kun je iets specifieker zijn? Ik begrijp niet waar je naar toe wilt
Lusitana schreef:
De paarden die daar "door de achterdeur verdwijnen" zijn niet versleten of kreupel, maar blijken niet geschikt voor hun taak. Dit is een eerlijke selectie, ipv onder dwang toch een en ander voor elkaar te proberen te krijgen.
Denk je dat topruiters hun kostbare tijd en geld wel steken in een paard die de capaciteiten niet heeft?
Briennepien schreef:jasmijn78 je leest niet goed, ze zouden volgends de klassieke methode hebben getraint, coby van baalen d8t ik.
Briennepien schreef:in elk geval spit maar even op internet dan vind je het vast!
QQQQ schreef:horseyfries schreef:Wie??
Q, de handleiding van de FEI loopt in het geval van de viertakt in de galoppirouette gewoon achter op de intussen vergaarde kennis. Het l;)llige was namelijk dat op hetzelfde Global Dressage Forum waarin Hilary Clayton haar onderzoek naar de takt in de beweging presenteerde ( een onderzoek waarin duidelijk werd dat élk paard in viertakt galoppeert in de pirouette), ook de nieuwe FEI reglementen werden gepresenteerd met daarin vernoemd, jawel, de zuivere drietakt in de galoppirouette.....
Als de regelementen nog niet zijn aangepast aan de fouten die de huidige toppers laten zien, dan loopt de FEI achter dus?
Lijkt me onwaarschijnlijk dat de overduidelijke 4-takt daar ooit in gaat komen. Dat is i.i.g. zeker niet waar Hillary het over heeft!
horseyfries schreef:Ik heb gegoogled op Tinnike Bartels maar niets gevonden...
Don_Marcello schreef:Misschien dat de galop een gang in 3-takt is en een 4-takt geen galop meer is?Wat is is er mis mee dat een piroutte in viertakt galop worden gereden?
Paul Belasik schreef:Brigadier General Kurt Albrecht said, 'The canter pirouette is developed from the "school canter", which is in fact a four-time canter though the unassisted human eye is too slow to recognize it as such... Nevertheless the pirouette shows more impulsion if the illusion of the three-time canter is preserved'
Paul Belasik schreef:When a horse enters the pirouette in a three-beat canter it is supposed to stay in the three-beat canter through the pirouette and out of it again. In theory, the canter could remain three-beat as long as the diagonal pairing of the second beat remains together and stays pure.
Paul Belasik schreef:2e reden:In a normal canter stride there are the three beats of the canter, but there is, in a sense, a fourth, invisible beat of suspension between repeating strides. If a rider, trying to hold the pirouette to a small circle, pulls on the reins and/or subsequently reduces all the jump and suspension between strides by killing all the forward impulse and eliminating the power, the stride will spread out to four beats. The hind legs will have to lift off the ground to replant for the next stride, but they won't do this during a moment of complete suspension. Instead, they move when the forefeet are on the ground. Thus, like a rocking horse, the horse transfers weight back and forth, one end always supporting the other. In a similar way, the walk is a 4-beat gait because ther is not enough power for a moment of suspension of the stride.
Paul Belasik schreef:Ther comes a point when there is too much difference in the lateral distances between hind an fore legs. The torque generated and the distance that the forefeet spread out to, break up the diagonal pairing. The horse advances the pirouette in a fan-like, four-beat rotary movement. The shoulders push the horse around in a spinning movement. This is the antithesis of collection. [...] Riding the pirouette in this way eliminates the requirement for complete control of the sideways motion, and really violates the classical premise of forward first, sideways second
Paul Belasik schreef:Bij Anky's pirouettes in Breda is ook duidelijk te zien dat het tempo zwaar terug komt en dat er een heel andere gang wordt gereden dan in de verzamelde galop ervoor en erna.To all intents and purposes, there should not be any reduction or acceleration of the canter tempo. A great deal of the beauty of the pirouette lies in how it fits into the regular collected canter sequence.
Paul Belasik schreef:Brigadier General Kurt Albrecht said, 'The canter pirouette is developed from the "school canter", which is in fact a four-time canter....
Don_Marcello schreef:Ik zeg ook niet dat daar iets mis mee is, mits je ook aan het vetgedrukte voldoet:Er bestaat dus een school canter dat is een heel verzamelde 4 takt galop.
en er bestaat de campagne galop, dat is de 3 takt galop zoals doro de FEI is gevraagd.
Maar - behalve dat de FEI het niet vraagt - ik vind niks mis aan de aloude (maar door de meesten vergeten) schoolgalop. Ik probeer de 4 takt (school) galop ook bewust als oefening te gebruiken. Juist omdat de (verzamelde) pirouette hierin word gereden kan je met behoud van deze (vier) takt de pirouette rijden!
Kurt schreef:Ofwel: je kunt dit alléén zien als je de beelden vertraagt. Zonder die hulp kan het blote oog het niet als zodanig onderscheiden. Waar wij het hier over hebben is een galop waarbij de 4-takt OVERduidelijk zichtbaar is. Die is naar mijn mening altijd incorrect. Bij deze viertakt heeft de galop ook absoluut geen zweefmoment meer (zie uitleg Paul Belasik hierboven).The canter pirouette is developed from the "school canter", which is in fact a four-time canter though the unassisted human eye is too slow to recognize it as such.
horseyfries schreef:Wat Belasik zegt is dat de galop voor en na de pirouette hetzelfde zijn als in de pirouette. In feite zegt Albrecht dat ook, die rijdt de verzamelde galop als een (niet als zodanig met het blote oog te herkennen) 4-takt galop en de pirouette in dezelfde galop."The illusion of the three beat" waar Kurt Albrecht over spreekt staat eigenlijk al lijnrecht tegenover de opmerkingen van Paul Belasik zelf, die zegt dat de zuivere drietakt kan blijven.