Klassiek vs Grand-Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Klassiek vs Grand-Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 17:41

Sinds wanneer zijn jonge veulentjes voorbeelden voor correcte gangen? Die weten amper hoe hun benen werken.

Het gaat bij het "wapperen" met name om de hoef die niet wijst naar waar hij gaat landen en een been dat veel hoger komt dan een achterbeen ooit zou kunnen komen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 12-04-08 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 17:41

jasmijn78 schreef:
Ik denk dat dat wel meevalt. 'Voorbeenzwaaierij' vallen zo veel mensen over, maar is het werkelijk wel voorbeenzwaarerij? De huidige sportpaarden zijn anatomisch gewoon anders dan vele barokke paarden (ook daar hebben we het over gehad). Een langer lijf, rechthoeksmodel, een lang voorbeen. Is het niet zo dat het natuurlijke bewegingsmechanisme van het moderne(re) sportpaard gewoon voorzien is van extra veel actie in het voorbeen? Dat de acties in beide benen vaak wel gelijk zijn, maar door het lange voorbeen het lijkt alsof het achterbeen minder actief is? Dus een soort gezichtsbedrog

Als je goed naar de kwaliteit van een draf kijkt, heeft lengte van de benen daar niets mee te maken. Het gaat erom hoe het paard in zijn hele lichaam beweegt. Van gezichtsbedrog kun je dus niet spreken, dan gooi je een hele hoop criteria overboord.

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 18:37

horseyfries schreef:
Briennepien schreef:
jasmijn78 schreef:
Ik denk dat dat wel meevalt. 'Voorbeenzwaaierij' vallen zo veel mensen over, maar is het werkelijk wel voorbeenzwaarerij? De huidige sportpaarden zijn anatomisch gewoon anders dan vele barokke paarden (ook daar hebben we het over gehad). Een langer lijf, rechthoeksmodel, een lang voorbeen. Is het niet zo dat het natuurlijke bewegingsmechanisme van het moderne(re) sportpaard gewoon voorzien is van extra veel actie in het voorbeen? Dat de acties in beide benen vaak wel gelijk zijn, maar door het lange voorbeen het lijkt alsof het achterbeen minder actief is? Dus een soort gezichtsbedrog en een stok om mee te slaan voor anti-moderne dressuur fanaten?

en ik ben weer terug Haha! moet toegeven dat ik geen oordeel kan geven over de rollkur als ik me er niet in verdiept heb, nu ik dat wel heb kan ik dat dus wel Vork. (overgends heb ik informatie gevonden op een site dus kan niet per definitie zeggen dat de informatie correct is) maar goed dit topic gaat daar natuurlijk niet over.

wat ik begrepen heb is dat er een verband is rollkur/voorbeenzwaaierij. er loopt een spier van het voorbeen naar het hoofd de M. Brachiocephalicus wanneer het paard laag diep en rond gereden wordt, wordt deze spier verkort. zodra het paard opgericht wordt is het makkelijker om het voorbeen te heffen omdat deze spier krachtiger is wanneer deze in zijn verkorte positie is.

http://www.sustainabledressage.com/rollkur/schrijer.php

ik weet dus niet of het te maken heeft met het feit dat de huidige sportpaarden anatomische anders gebouwt zijn. het zal er waarschijnlijk zeker mee te maken hebben, maar de manier van trainen doet ook veel. En ik ben van mening dat spektakel ook een rol speelt.

Waarom zie je dan jonge paarden op keuringen op dezelfde manier lopen terwijl ze nog helemaal niet in training zijn onder het zadel, als dit volgens jou een gevolg is van de rollkur training?

een paard hoeft niet perse onder het zadel getraint te worden, kan ook aan de longe als je de bijzetteugels maar strak genoeg zet kijk naar power and paint! Vork

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 18:38

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 19:07

Ten overvloede: Het gaat hier om GP vs Klassiek, niet persé LDR vs Klassiek!
Laten we er geen LDR topic van maken. Afgod

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 19:23

moest even denken wat je bedoelt, maar idd je hebt gelijk.
ik wil nog even toevoegen dat er weldegelijk een GP amazone enige tijd volgends de klassieke methode heeft getraind! als ik me niet vergis was dat tinikke bartels!:)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 22:29

Wie?? Knipoog

Q, de handleiding van de FEI loopt in het geval van de viertakt in de galoppirouette gewoon achter op de intussen vergaarde kennis. Het l;)llige was namelijk dat op hetzelfde Global Dressage Forum waarin Hilary Clayton haar onderzoek naar de takt in de beweging presenteerde ( een onderzoek waarin duidelijk werd dat élk paard in viertakt galoppeert in de pirouette), ook de nieuwe FEI reglementen werden gepresenteerd met daarin vernoemd, jawel, de zuivere drietakt in de galoppirouette.....

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 23:11

of coby van baalen.. mmm ga ik toch nog f opzoeken Cool

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 09:00

horseyfries schreef:
Wie?? Knipoog

Q, de handleiding van de FEI loopt in het geval van de viertakt in de galoppirouette gewoon achter op de intussen vergaarde kennis. Het l;)llige was namelijk dat op hetzelfde Global Dressage Forum waarin Hilary Clayton haar onderzoek naar de takt in de beweging presenteerde ( een onderzoek waarin duidelijk werd dat élk paard in viertakt galoppeert in de pirouette), ook de nieuwe FEI reglementen werden gepresenteerd met daarin vernoemd, jawel, de zuivere drietakt in de galoppirouette.....

Als de regelementen nog niet zijn aangepast aan de fouten die de huidige toppers laten zien, dan loopt de FEI achter dus?
Lijkt me onwaarschijnlijk dat de overduidelijke 4-takt daar ooit in gaat komen. Dat is i.i.g. zeker niet waar Hillary het over heeft!

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:28

Lusitana schreef:
Ik heb geen persoonlijk info over Hoge Scholen in Spanje, maar heb geen hoge dunk van fokkerij in Spanje en een en ander kon natuurlijk wel eens samenhangen. Als je inferieure paarden fokt, krijgt dat zijn gevolgen in zwaar werk. Waarmee ik niet meteen wil zeggen dat alle Spaans gefokte paarden niet deugen. Maar als je dan net een paard met zwaktes treft, komt dat eruit. Dit geldt voor paarden in alle landen in alle sporten. Het is de fokkerij, het basismateriaal, waar alles begint.

Ik ben blij dat je niet veralgemeniseerd. Helaas is het spaanse stamboek minder gereguleerd, waardoor daarbinnen extremen voorkomen die niet ten gunste komen van het ras en het image van de PRE. Mede hierdoor heeft het spaanse paard een slechte naam gekregen. Temeer omdat malafide fokkerijen en handelaren met veel glitter en glamour te dure paarden aanbieden met allerlei defecten en onvolomendheden. Er komen bovendien steeds meer paarden bij die nog maar weinig van de karakteristieken van het originele spaanse paard hebben. Daar zitten prachtige en hele goede sportpaarden tussen, maar deze hebben niets van doen met het barokke en klassieke waar het spaanse paard zo om bekend staat.
Als je je echter wat beter verdiept in de fokkerij in Spanje dan zul je tot de conclusie moeten komen dat er in Spanje uitstekende fokkerijen zijn, die paarden leveren van absolute topklasse en in vergelijking met de Lusitano van dezelfde kwaliteit nog aanmerkelijk beter betaalbaar ook.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:55

@ Briennepien: Waarop baseer jij dat Tineke Bartels of Coby van Baalen 'klassiek' zouden rijden?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:01

Lusitana; nu je toch weer teruggekeerd bent in het topic, zou ik je weer willen vragen mijn vragen te beantwoorden Lachen Ik neem aan dat jou terugkeer betekent dat jij onze wensen respecteert om inhoudelijk in te gaan op wat anderen zeggen? En gewoon vragen te beantwoorden die je gesteld worden? Lachen

jasmijn78 schreef:
Lusitana schreef:

In de eerste instantie zijn paarden die nu oud zijn, van een andere generatie en ik wil in 2020 wel even zien welke van de toppers nu nog heel gebleven zijn.

Een heel andere generatie? Ze zijn van dezelfde amazones die nu ook nog (met andere paarden, die ook hard op weg zijn gezond een respectabele leeftijd te behalen) in de top meerijden hoor!

Lusitana schreef:

Ik weet niet wat voor een ideeën men van klassiek heeft, maar de klassiek gereden paarden zijn makkelijk te herkennen

Waaraan dan?

Lusitana schreef:

en er lopen er echt wel in de GP. Hoewel het percentage in Nederland misschien gering is, daar kan ik net over oordelen.

Welke dan? Ik ben bekend met de wereldranglijst en het gros van de ruiters/amazones die er op staan. Kun je enkele namen noemen?

Lusitana schreef:

Ik heb het verder niet over de dressuursport in zijn geheel. Dressuur is goed voor een paard, of zou het moeten zijn. Binnen de dressuursport zijn er nogal verschillen in methodes en opvattingen, het is niet correct om het over een kam te scheren.

Kun je iets specifieker zijn? Ik begrijp niet waar je naar toe wilt

Lusitana schreef:

De paarden die daar "door de achterdeur verdwijnen" zijn niet versleten of kreupel, maar blijken niet geschikt voor hun taak. Dit is een eerlijke selectie, ipv onder dwang toch een en ander voor elkaar te proberen te krijgen.

Denk je dat topruiters hun kostbare tijd en geld wel steken in een paard die de capaciteiten niet heeft?

Kun je dan aub wel even quoten? En kortere concrete/specifiekere antwoorden geven? Dat houdt de discussie helder Lachen[/quote]

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:48

jasmijn78 je leest niet goed, ze zouden volgends de klassieke methode hebben getraint, coby van baalen d8t ik. in elk geval spit maar even op internet dan vind je het vast!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:32

Briennepien schreef:
jasmijn78 je leest niet goed, ze zouden volgends de klassieke methode hebben getraint, coby van baalen d8t ik.

Coby en Tineke houden het skala aan in hun training (net zoals de meeste dressuurruiters) Beide hebben ze boeken geschreven waarin het skala duidelijk aan de orde komt. De vraag is of het skala 'klassiek' is? (volgens mij wel, maar zodra een wedstrijdruiter het toepast misschien niet? Want wedstrijden zijn dan weer niet klassiek?) Tineke en Coby zijn ook niet vies van LDR overigens. Dus als we stellen dat het skala klassiek is, bewijzen zij dat modernere trainingmethoden makkelijk passen in een klassieke africhting Lachen Beide hebben het immers gepresteerd om meet verschillende zelfopgeleidde paarden op het hoogste niveau te presteren. Allebei vakvrouwen Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:33

Briennepien schreef:
in elk geval spit maar even op internet dan vind je het vast!

BTW: voor de discussie en je eigen geloofwaardigheid is het handiger als je eerst zelf even onderzoek doet op het internet, voordat je maar wat gaat roepen Lachen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:59

Ik heb gegoogled op Tinnike Bartels maar niets gevonden... Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:03

QQQQ schreef:
horseyfries schreef:
Wie?? Knipoog

Als de regelementen nog niet zijn aangepast aan de fouten die de huidige toppers laten zien, dan loopt de FEI achter dus?
Lijkt me onwaarschijnlijk dat de overduidelijke 4-takt daar ooit in gaat komen. Dat is i.i.g. zeker niet waar Hillary het over heeft!

Er werden tijdens het Global Dressage Forum beelden getoond van (o.a.) Salinero in viertakt in de galoppirouette tijdens de voordracht van Hilary Clayton, er werd duidelijk geconcludeerd dat dit een correcte manier was en dat het jammer was dat de reglementen daarin al niet meer up to date waren.

Het is dus niet onwaarschijnlijk en het is juist wél waar Hilary het over heeft.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:32

De FEI regelementen zijn ook maar door mensen gemaakt. Wat is is er mis mee dat een piroutte in viertakt galop worden gereden? Behalve dan dat iemand bj de FEI ooit heeft bedacht dat het 3-takt zou moeten zijn. Vóór de FEI was dit geen issue. De zeer verzamelde galop (zoals in een piroutte) kan ook rechtuit gereden worden. Voor de klassiekers is dit niet fout, alleen anders.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 17:34

horseyfries schreef:
Ik heb gegoogled op Tinnike Bartels maar niets gevonden...

Joh??? Clown

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:02

Don_Marcello schreef:
Wat is is er mis mee dat een piroutte in viertakt galop worden gereden?
Misschien dat de galop een gang in 3-takt is en een 4-takt geen galop meer is?

Een zéér duidelijke 4-takt zoals in breda wordt getoond, bij niet eens een heel klein gereden pirouette is ook niet vloeiend. Taktverlies is in verder alle aspekten bij klassiek en de sport een grote fout. Van oudsher is er al de discussie over de 4 takt in de pirouette, maar daar ging het wel altijd over iets dat nog maar nèt 4-takt was en een 4-takt die eigenlijk alleen was te herkennen bij vertraagde beelden. Wat Hilary wel of niet heeft laten zien op het Global Dressage forum weet ik niet. Eerlijk gezegd lijkt het mij stug dat zij de overduidelijke 4-takt in de pirouette zal promoten. Aan interpretaties van anderen over wat ze heeft gezegd en getoond heb ik niet zoveel (heb ik al vaker gemerkt Knipoog ).

What is next? - Een uitgestrekte draf in 3-takt i.p.v. 2-takt zal dan binnenkort ook wel gewoon als OK gezien worden. O nee, geprefereerd worden, omdat het correcter is Ja .

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:14

In "Dressage for the 21st Century" besteed Paul Belasik ook aandacht aan de 4-takt galop in de pirouette. Hieronder wat interessante quotes hieruit:
Paul Belasik schreef:
Brigadier General Kurt Albrecht said, 'The canter pirouette is developed from the "school canter", which is in fact a four-time canter though the unassisted human eye is too slow to recognize it as such... Nevertheless the pirouette shows more impulsion if the illusion of the three-time canter is preserved'

Paul Belasik schreef:
When a horse enters the pirouette in a three-beat canter it is supposed to stay in the three-beat canter through the pirouette and out of it again. In theory, the canter could remain three-beat as long as the diagonal pairing of the second beat remains together and stays pure.

Paul noemt ook twee redenen waarom in de pirouette de 3-takt verloren kan gaan. Het onderstreepte deel in de eerste uitleg komt overigens perfect overeen met wat Anky in Breda laat zien:
Paul Belasik schreef:
In a normal canter stride there are the three beats of the canter, but there is, in a sense, a fourth, invisible beat of suspension between repeating strides. If a rider, trying to hold the pirouette to a small circle, pulls on the reins and/or subsequently reduces all the jump and suspension between strides by killing all the forward impulse and eliminating the power, the stride will spread out to four beats. The hind legs will have to lift off the ground to replant for the next stride, but they won't do this during a moment of complete suspension. Instead, they move when the forefeet are on the ground. Thus, like a rocking horse, the horse transfers weight back and forth, one end always supporting the other. In a similar way, the walk is a 4-beat gait because ther is not enough power for a moment of suspension of the stride.
2e reden:
Paul Belasik schreef:
Ther comes a point when there is too much difference in the lateral distances between hind an fore legs. The torque generated and the distance that the forefeet spread out to, break up the diagonal pairing. The horse advances the pirouette in a fan-like, four-beat rotary movement. The shoulders push the horse around in a spinning movement. This is the antithesis of collection. [...] Riding the pirouette in this way eliminates the requirement for complete control of the sideways motion, and really violates the classical premise of forward first, sideways second

Verder:
Paul Belasik schreef:
To all intents and purposes, there should not be any reduction or acceleration of the canter tempo. A great deal of the beauty of the pirouette lies in how it fits into the regular collected canter sequence.
Bij Anky's pirouettes in Breda is ook duidelijk te zien dat het tempo zwaar terug komt en dat er een heel andere gang wordt gereden dan in de verzamelde galop ervoor en erna.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:32

Juist:

Paul Belasik schreef:
Brigadier General Kurt Albrecht said, 'The canter pirouette is developed from the "school canter", which is in fact a four-time canter....

Er bestaat dus een school canter dat is een heel verzamelde 4 takt galop.
en er bestaat de campagne galop, dat is de 3 takt galop zoals doro de FEI is gevraagd.

Maar - behalve dat de FEI het niet vraagt - ik vind niks mis aan de aloude (maar door de meesten vergeten) schoolgalop. Ik probeer de 4 takt (school) galop ook bewust als oefening te gebruiken. Juist omdat de (verzamelde) pirouette hierin word gereden kan je met behoud van deze (vier) takt de pirouette rijden!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:01

"The illusion of the three beat" waar Kurt Albrecht over spreekt staat eigenlijk al lijnrecht tegenover de opmerkingen van Paul Belasik zelf, die zegt dat de zuivere drietakt kan blijven.

Q, bedoel je Den Bosch? Of wat bedoel je met Breda?

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:11

4-takt kan 2 kanten op.
Positieve dissociatie: achter land eerder dan voor (schoolcanter)
Negatieve dissociatie: voor land eerder dan achter (fout, paard op de voorhand)

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:00

Don_Marcello schreef:
Er bestaat dus een school canter dat is een heel verzamelde 4 takt galop.
en er bestaat de campagne galop, dat is de 3 takt galop zoals doro de FEI is gevraagd.

Maar - behalve dat de FEI het niet vraagt - ik vind niks mis aan de aloude (maar door de meesten vergeten) schoolgalop. Ik probeer de 4 takt (school) galop ook bewust als oefening te gebruiken. Juist omdat de (verzamelde) pirouette hierin word gereden kan je met behoud van deze (vier) takt de pirouette rijden!
Ik zeg ook niet dat daar iets mis mee is, mits je ook aan het vetgedrukte voldoet:
Kurt schreef:
The canter pirouette is developed from the "school canter", which is in fact a four-time canter though the unassisted human eye is too slow to recognize it as such.
Ofwel: je kunt dit alléén zien als je de beelden vertraagt. Zonder die hulp kan het blote oog het niet als zodanig onderscheiden. Waar wij het hier over hebben is een galop waarbij de 4-takt OVERduidelijk zichtbaar is. Die is naar mijn mening altijd incorrect. Bij deze viertakt heeft de galop ook absoluut geen zweefmoment meer (zie uitleg Paul Belasik hierboven).

HF: Ah, dan was het vast Den Bosch Bloos - ook 'n Btje Knipoog

horseyfries schreef:
"The illusion of the three beat" waar Kurt Albrecht over spreekt staat eigenlijk al lijnrecht tegenover de opmerkingen van Paul Belasik zelf, die zegt dat de zuivere drietakt kan blijven.
Wat Belasik zegt is dat de galop voor en na de pirouette hetzelfde zijn als in de pirouette. In feite zegt Albrecht dat ook, die rijdt de verzamelde galop als een (niet als zodanig met het blote oog te herkennen) 4-takt galop en de pirouette in dezelfde galop.

Als je dus duidelijk ziet "3-takt-3-takt-3-takt (start pirouette) 4-takt-4-takt-4takt (einde pirouette) 3-takt-3-takt-3-takt", dan is dat al verkeerd. Als dan ook nog eens het tempo voor de pirouette zwaar terug komt, dan zit je helemaal goed fout.
Laatst bijgewerkt door QQQQ op 14-04-08 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt