Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 09:57

Nou, dan klopt mijn anatomieboekje niet. Ik zie daar toch echt aan de zijkant de: Lange of brede rugspier, de serratus en de schuine buikspier. Daar komen zweetbladen en singel (gedeeltelijk) overheen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 10:00

Beter boek dichtslaan en gewoon gaan voelen waar en hoe spieren lopen bij de ribbenkast Lachen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 10:05

Ik weet best hoe het voelt hoor, heb het boekje er even bijgepakt om te kijken hoe het precies allemaal zit en heet. Jouw zadel ligt toch niet helemaal op de ribbenkast lijkt mij? Er zitten echt wel spieren onder de voorkant van het zweetblad en onder de singel.

En wat vet is, zijn geen pezen dus vet kan wellicht ook beter tegen warmte dan pezen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 10:09

mijn zadel ligt zo als de meeste zadels, op voorkant van de rug, en logischerwijze op de ribbenkast.. Ik zorg er ook voor dat ik de schouder en de schouderspier niet onder het zadel heb liggen, dat bellemmert het paard in zijn beweging.. zowizo elke spier waar een zadel op ligt belemmert de beweging, daarom is het zo belangrijk dat een zadel goed past EN goede kussens heeft....

Ik zou het niet weten of vet beter tegen warmte kan, ik heb over het algemeen geen vette paarden aan het werk Lachen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 10:20

Beter even wat over anatomie leren voor je onzin gaat uitkramen...
De ribbenkast bevat veel spieren: tussenribspieren bijvoorbeeld.
Bevat zeker niet zo'n hoog percentage slecht doorbloed peesweefsel.
Veel vet zou voor het kwijtraken van de warmte ook slecht zijn, want vet is ook slecht doorbloed (heeft echter geen functie die door warmte heel erg in gevaar wordt gebracht).
Een peesbeschermer sluit misschien niet zo goed aan als een zadel, maar het omvat wel al snel 70-80% van de omvang van het been. Die ruimte is blijkbaar niet genoeg om zweten te voorkomen of zweet te laten verdampen.
Tussen zadel en singel zit gewoon ook nog zoveel paard, dat warmte weg kan komen. Als je dat verschil niet kunt snappen, is dat niet mijn probleem Knipoog .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 10:25

kweenie hoor, maar bij mij niet Lachen Lachen misschien aan beide zijdes 5 cm Lachen Lachen daar kan de warmte die onder dat enorme oppervlakte van zadel en singel, vast niet allemaal weg Lachen Lachen

Het maffe is, dat het onderbeen qua verhouding evenveel spieren bevat als een ribbenkast Lachen

Gewoon een kwestie van logisch, analystisch, nadenken Lachen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 10:43

KiWiKo schreef:
kweenie hoor, maar bij mij niet Lachen Lachen misschien aan beide zijdes 5 cm Lachen Lachen daar kan de warmte die onder dat enorme oppervlakte van zadel en singel, vast niet allemaal weg Lachen Lachen
Niet allemaal, vandaar dat je paard ook daar zweet. Het effect er van is echter veel minder, omdat de warmte dus niet in slecht doorbloedde pezen kan ophopen, maar door beter doorbloed weefsel en een grotere inhoud beter kan worden afgevoerd. (de zee warmt bijv. heel wat minder snel op dan het plasje om de hoek).

KiWiKo schreef:
Het maffe is, dat het onderbeen qua verhouding evenveel spieren bevat als een ribbenkast Lachen
Hmm, onderbeen 0%, ribbenkast beduidend meer... (spare ribs bijv... Tong uitsteken )

KiWiKo schreef:
Gewoon een kwestie van logisch, analystisch, nadenken Lachen
Duidelijk niet je sterkste punt Haha!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 10:50

QQQQ, ik zie dat je goed omgaat met David de W? Die rijdt ook met bandages, zijn zijn paarden stokkreupel?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 10:54

tja, als je het niet meer kan onderbouwen, dan maar op de man toch??? Lachen

Het gekke is, dat ik nooit zwetende onderbenen heb??????

Althans, ik wel Lachen maar de paarden niet Lachen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 10:58

Ik moet toch wel zeggen dat als mijn paard peesbeschermers draagt, hij daar wel zweet. Zijn benen zijn dan niet kleddernat of zo, maar ik merk toch wel een duidelijk verschil tussen dan en als ik thuis zonder bescherming heb gereden. Dus daar moet dan toch wel iets zitten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:00

Tis mij in iedergeval nog nooit opgevallen Lachen Lachen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:53

PattyOosten schreef:
QQQQ, ik zie dat je goed omgaat met David de W? Die rijdt ook met bandages, zijn zijn paarden stokkreupel?

Nee hoor, David rijdt normaal gesproken zonder bandages, tenzij de eigenaar dat persé wilt.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:23

runningkawa schreef:
Ik geloof dus simpelweg niet in dat te warm worden, ja na 4 uur ofzo misschien, maar niet in een uurtje rijden.
En het onderzoek is dus zo'n kul omdat de buitenkant gemeten is, niet binnen in het been.
En jou been wordt van binnen ook geen 50 graden omdat je een broek draagt (en is ook niet natuurlijk anders had je die met de geboorte al aan Tong uitsteken )

Overigens gebruik ik ook nooit coolinggel en spuit ook nooit de benen af voor koeling.
Een paard is een loopdier en kan dat allemaal zelf heel goed regelen...die gaat in de natuur na een achtervolging van een tijger ook niet in een beekje staan Lachen

Zand ertussen, ja bij heel mul zand, maar in een gewone bak niet.
En een mulle bak daar rij of longeer ik niet...dat is wat ik eerder bedoelde met, blessures kun je voorkomen met je gezond verstand Lachen

een achtervolging van een tijger duurt echt geen uur:S beetje domme vergelijking.
een paard weet zelf echt niet precies wat goed voor hem is hoor :S
kijk bij endurance wedstrijden zetten ze zelfs de benen van paarden in een speciale klei om ze te koelen. denk je dat dat allemaal voor niks is :S

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:52

33Bonita33 schreef:
kijk bij endurance wedstrijden zetten ze zelfs de benen van paarden in een speciale klei om ze te koelen. denk je dat dat allemaal voor niks is :S

Misschien omdat ze de beschermers er ook wel heel lang (meerdere uren) om hadden zitten? En die beschermers doen ze er hoogstwaarschijnlijk ook niet voor niets om, maar om de benen van het paard te sparen toch? Na een dressuurtraining van een uur heeft mijn paard doorgaans ook geen zweetplekken onder haar beschermers, een enkel keertje wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:58

Domme vergelijkingen

ja die zie ik hier genoeg....
Veel al van mensen die droge knollen hebben die zelf nooit echte uitspattingen hebben (al is een mm naar rechts al vast een uitspatting voor sommige), of van mensen die in hun leven wel al 10 paarden hebben gereden...nou als ik die meteen allemaal moet gaan geloven op ervaring...

En waar ik me dan nog het meeste aan stoor is het herhaaldelijk quoten van iemand die pagina's terug al zegt genoeg te hebben van dit topic

runningkawa schreef:
Maar goed, ga het hier bij laten Lachen
Komen we toch niet uit, ieder zijn idee erover Lachen

Vandaar mijn niet zo vriendelijke post meer.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:20

runningkawa schreef:
Domme vergelijkingen

ja die zie ik hier genoeg....
Veel al van mensen die droge knollen hebben die zelf nooit echte uitspattingen hebben (al is een mm naar rechts al vast een uitspatting voor sommige), of van mensen die in hun leven wel al 10 paarden hebben gereden...nou als ik die meteen allemaal moet gaan geloven op ervaring...

En waar ik me dan nog het meeste aan stoor is het herhaaldelijk quoten van iemand die pagina's terug al zegt genoeg te hebben van dit topic

runningkawa schreef:
Maar goed, ga het hier bij laten Lachen
Komen we toch niet uit, ieder zijn idee erover Lachen

Vandaar mijn niet zo vriendelijke post meer.

je hoeft toch niet te antwoorden als je wilt:S
ik antwoord alleen op wat jij had gezegt.
dat ik een paar dagen niet op bokt ben geweest inverband met problemen en het topic niet verder had gevolgt kan ik ook niet helpen.
ik wou graag nog een bericht terug sturen op jou verhaal omdat ik het niet helemaal vond kloppen.
hoef je niet meteen zo te gaan reageren:S
het is een topic en iedereen mag antwoord geven op iets dat wordt beweert of wordt gevraagt.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:37

PattyOosten schreef:
33Bonita33 schreef:

Misschien omdat ze de beschermers er ook wel heel lang (meerdere uren) om hadden zitten? En die beschermers doen ze er hoogstwaarschijnlijk ook niet voor niets om, maar om de benen van het paard te sparen toch? Na een dressuurtraining van een uur heeft mijn paard doorgaans ook geen zweetplekken onder haar beschermers, een enkel keertje wel.

een klein groepje mensen gebruiken bij de endurance wedstrijden gewone klei dit om de warmte af te vloeien. De meeste mensen gebruiken in de endurance niet eens beschermers alleen als het echt niet anders kan. Da praten we over strijken etc. Doen ze dat niet lopen ze zonder beschermer dit omdat ze al zoveel lopen en dus veel warmte produceren.

daarbij zweten is goed dat betekend dat het vocht daar de huid kan koelen.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:06

als het niet nodig is dan vind ik het onodig, x voor foto oke.
maar als het nodig is dan zou ik het wel gebruiken

ylva538

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:02

Ik heb net een paard gekregen die had eerst ook geen beenbescherming om maar hij is dan ook nog maar 3 jaar en net 4 maanden. En hij moet dus doorgereden worden en waar ik les heb wou die de bak nog wel eens uitgaan omdat die aan 3 kanten dicht was en aan 1 kant open. Dus maakte die dan ook nog wel eens een rare pas als die de bak in moest of hij wou er uit want ik hield hem tegen en maakte die dus wel eens een rare beweging. Vandaar dat ik pees en kogelbeschermers om heb gedaan.

idd volkomen is beter dan genezen :P !

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:08

Ik rij mijn 3 jarige altijd met peesbeschermers.
Op advies van mijn instructrice.
Mijn pony tikt heel veel aan, en ik voorkom toch liever dan dat ik genees ;)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:18

Ik gebruik nooit beschermers. Ben er helemaal vanaf gestapt en zie het nut er niet van. Mijn jonge paard van 4 kan prima zonder, ook al heeft hij ruime gangen en maakt ie rare bokkesprongen. Als je paard zichzelf steeds aantikt, moet je met je hoefsmid overleggen. Dan komt zijn voorbeen niet op tijd weg, te lange teen of een ander probleempje?
Dan heb je met beschermers ook de warmtestuwing...eigenlijk zou je je paard langdurig uit moeten stappen ZONDER peesbeschermers om voldoende te koelen. Maar tegenwoordig zie ik weinig mensen echt goed uitstappen. Even de waterstraal erop en klaar.....

momelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:51

ik vind peesbeschermers en strijklappen niet erg, mar zelfs goed, die absorberen teminste
(zelf rijd ik altijd met peesbeschermers op wedstrijd ook met strijklappen,, jha ben springruiter, maar als ik dressuurmatig rij ook altijd met peesbeschermers en in de bossen ook met peesbeschermers &strijklappen...)
waaar ik dus apsoluut tegen ben is die bandagess.. ze zien er zo mooi uit en in verschillende kleuren maar weet je hoe SLECHT dat voor je paard is, die absorberen niet omdat je van boven naar beneden weer terug naar boven gaat dus overal minimaal 2a3 lagen hebt zitten. Dat is pas slecht :O !!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:45

Moderatoropmerking:
Dit is een heel oud topic, maar ik laat het toch open aangezien er weer nieuwe toevoegingen gegeven worden.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:19

Ik rijd mijn jonge paard wel met peesje en strijklappen, aangezien hij soms nog best onhandig kan wezen.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:51

Ook ik ben het wel eens dat beenbescherming niet bij alle paarden nodig is. Bij mn oude slof fjord gebruik ik alleen strijklappen omdat hij strijkt maar verder niet.
Bij de mini's gebruik ik wel beenbescherming, helemaal met marathons en vaardigheid met mennen. Dan hebben ze toch wel eens een twijfel moment en veel scherpe bochten. Vooral de jongste, die begint het nu pas allemaal een beetje door te krijgen maar die wist soms ook niet waar hij z'n benen moest laten. Helemaal met ijzers is er bij die kleine beentjes zo wat kapot.

Bandages gebruik ik nooit, hooguit af en toe eens voor de mooi.