duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:56

Maar het is een Fries, dat vind ik moeilijker te beoordelen, heb meer ervaring met 'standaard sportpaard' en die zijn anders gebouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:03

Ik vind beide foto's wel oké, alleen op de eerste foto stuwt hij... en hij mag de rug wat meer gebruiken. Hoofd/halshouding is wel netjes verder.

Op de tweede foto draagt hij wel netjes. Dat plaatje oogt ook fijner... loopt mooi over de rug, en ik zie een bergopwaartse lijn. Ik vind de tweede foto echt mooi. Lachen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:05

Yamcha zit aardig goed met haar commentaar, op de eerste foto mag ook meer de neus eruit......nog meer dingen die jullie zien op de foto's?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:09

anneliesdj schreef:
Ik vind dat ie op beide foto's meer mag ondertreden van achter en de rug nog iets beter mag gebruiken.

is dit ondertredend genoeg?? Tong uitsteken

Afbeelding

Haha!

Saskia71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:10

Super onderwerp, heb (nog) niet alles doorgelezen, maar de opbouwende kritiek hier is super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:13

Ja Ja

Dat is super!!! Ook een mooie ronde lijn in de hals, neusje op de loodlijn... dat is echt gaaf!!!

En je Fries kan strekken ook, dat zie je niet vaak...
Ging je ook hard op die foto?

Over de eerdere 2 foto's:
Jouw handen Bloos Het lijkt of je op de tweede foto een lichter contact hebt dan op de eerste... maar klopt dat? Is gewoon een gevoel van mij nl... Nagelbijten / Gniffelen

En op de tweede foto heb je ze ook lager.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:14

@ klomp; Die foto vind ik veel mooier ogen, hij zakt veel meer van achter en heeft een mooiere hoofd/halshouding. Maar dit is een galopfoto en weinig vergelijkbaar met de draffoto's.

Klopt het dat je hem hier iets meer naar voren hebt gereden?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:22

hier worden goede tips gegeven, dus plaats ik even een vraagje Knipoog

Ik ben nu bezig mijn paard meer te laten zakken, maar het probleem is nu dat hij op een bepaalde hoogte blijft hangen en van daaruit niet meer wil zakken, het contact is dan meestal ook snel weg en moet ik weer bij 0 beginnen. Misschien iemand tips? Ik ben nu vooral bezig met voltes sluiten, overgangen en tempowisselingen, maar daarin komt hij vaak alleen maar weer omhoog.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:23

Goeie fries heb je daar. Ik geloof als ik de foto's zo bekijk dat je aardig goed aan de weg timmert....

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:28

@Yamga: hij versnelde wel ietsje, maar viel me toch erg mee! Lachen
Goed gezien, daarom plaats ik ze ook, daar leren we weer van Haha!
De eerste was hij nog iets gespannen, omdat hij moeite heeft om op het achterbeen te blijven, op de andere foto had hij net even wat meer kracht en was het voor hem makkelijker. mijn handen wisselen inderdaad ook van hoogte, ik kan zo beter voelen of hij echt recht is op 2 teugels in een oefening, ik kan hem dan dus beter controleren en recht houden, plus door hem wat hogerin te zetten moet hij op zijn achterbeen blijven. natuurlijk wel met licht contact. wanneer hij recht blijft en nageeft kun je je hand weer ontspannen en wat lager zetten.

@anneliesdj; is ook geen vergelijking, was meer als grapje bedoeld Haha!

ik reed hem hier inderdaad wat meer naar voor, ik was toen aan het schakelen in de galop Ja

edit;

@winbinches; dank je, we doen ons best! Lachen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:32

Nathalie84 schreef:
hier worden goede tips gegeven, dus plaats ik even een vraagje Knipoog

Ik ben nu bezig mijn paard meer te laten zakken, maar het probleem is nu dat hij op een bepaalde hoogte blijft hangen en van daaruit niet meer wil zakken, het contact is dan meestal ook snel weg en moet ik weer bij 0 beginnen. Misschien iemand tips? Ik ben nu vooral bezig met voltes sluiten, overgangen en tempowisselingen, maar daarin komt hij vaak alleen maar weer omhoog.

steeds weer naar je hand toerijden (dus met weerstandbiedende hand) en opvangen met hand en zit, laten nageven, lengte geven iets, weer daar tegenaan drijven tegen weerstandbiedende hand, opvangen met hand en zit dus en weer na laten geven en iets teugellengte weer geven, uiteraard met zachte hand, al mag je best iets druk hebben, zonder aanleuning krijg je geen informatie vanuit de achterhand. zo schuif je je paard steeds meer uit.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:35

hierbij twee foto's om mijn probleem te verduidelijke
Afbeelding
Afbeelding

van mij mag hij dus nog veel meer zakken Nagelbijten / Gniffelen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:37

@nathalie84; ik denk dat als je hem iets meer eraan rijd en voor iets opvangt en weer laat nageven en je geeft je hand mee dat ie aardig zal volgen. de rug zal dan ook meer bollen. leuk paard heb je!!

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:39

thanx klomp, met je tips zal ik aan de slag gaan Ja
Het probleem ligt ook deels bij mij zelf dat ik teveel met mijn handen wil doen en dat hij daardoor onrustig wordt.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:41

Nathalie84 schreef:
thanx klomp, met je tips zal ik aan de slag gaan Ja
Het probleem ligt ook deels bij mij zelf dat ik teveel met mijn handen wil doen en dat hij daardoor onrustig wordt.

gewoon geen fluit doen met je handen alleen maar stil houden en ertegenaan rijden en wat weerstand bieden, geeft je paard na, dan jij ook en schuif iets mee naar voren met beide handen, daarna weer herhalen en verder uitschuiven...en niet te vergeten goed belonen!!! dat is het halve werk!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:42

Meer je been eraan, laat hem steun zoeken op je hand. Dat gaat langzaam en niet in een paar dagen. Evenwicht is ook belangrijk, rijd veel schijnovergangen zodat hij meer op de achterhand gaat lopen. Op de foto's loopt hij vrij veel op de voorhand, hij moet meer op de achterhand gaan lopen anders 'kiept' hij voorover als hij zijn neus op kniehoogte moet brengen.
Verder ga ik met klomp mee Knipoog

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:45

bedankt voor de tips Ja

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:46

goed commentaar anneliesdj! Ja

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:59

Nathalie, kijk ook eens naar je zit op de tweede foto; je zit wat in stoelzit met je handen naar voren.
Probeer rechter te zitten, je zitvlak en buik meer naar voren duwen, benen recht onder je romp en handen meer bij je lichaam.

Wat mij opvalt op veel foto's, dat ruiters en paarden elkaar spiegelen: zit de ruiter goed, loopt het paard ook goed. Zit de ruiter voorover gebogen naar de grond te kijken, tien tegen een dat het paard aardig op de voorhand loopt.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:03

rechtop zitten en vooruit kijken en handen hoger en stil ! Probeer jezelf dat eerst aan te leren, dan worden de problemen met je paard straks een stuk minder. Succes met je mooie beestje.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:06

anneliesdj schreef:
Maar het is een Fries, dat vind ik moeilijker te beoordelen, heb meer ervaring met 'standaard sportpaard' en die zijn anders gebouwd.

Ben ik niet met je eens, bij een Fries kan je zelfs duidelijker zien of hij over de rug loopt. De meesten lopen namelijk in een bepaalde zelfhouding. Ik ben wel een beetje bevooroordeeld omdat ik zelf een Fries heb. Knipoog

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:07

klomp, ik vond jouw twee de foto op de vorige pagina super mooi, ik ben niet zo weg van een fries maar dit vind ik er erg mooi uitzien evenals de galopfoto hier boven.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:15

@garny95; dank je, er staan op pagina 16 ook nog twee foto's..of in elk geval 1.

edit; typfoutje

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:16

ga even kijken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:18

Betteke schreef:
anneliesdj schreef:

Ben ik niet met je eens, bij een Fries kan je zelfs duidelijker zien of hij over de rug loopt. De meesten lopen namelijk in een bepaalde zelfhouding. Ik ben wel een beetje bevooroordeeld omdat ik zelf een Fries heb. Knipoog

Daar heb je wel weer gelijk in maar juist omdat een Fries bepaalde kenmerken heeft die een warmbloed niet heeft, vergis je je sneller in of hij nou wel of niet goed loopt.

Neem bv de verticale hals, daardoor drukken ze de rug meer weg, maar als zo'n Fries wel goed loopt is die hals nog steeds heel verticaal en kun je je er dus op verkijken en zeggen dat hij zijn rug wegdrukt terwijl dat niet zo is.
En dan hebben we het nog niet over de lengte van de rug, knieactie ed.