Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Re: Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:22

Bij die derde site hebben ze niet getest met schedels uit musea, dus weet niet waar je dat vandaan haalt.. daarbij gaat het onderzoek verder dan alleen problemen 'in' de kaak. Maar goed, zo kunnen we wel blijven heen en weer praten. Ik wil gewoon fijn bitloos gaan rijden, anderen blijven lekker met bit rijden. Iedereen blij.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:22

Sorry maar ik kan niks met die zogenaamde onderzoeken, het rammelt naar mijn mening aan alle kanten.

Ik ben ook niet tegen bitloos, maar heb wel een hekel aan de afdeling bitloze mensen die maar roepen dat een bit zielig is en zeer doet. Terwijl dat dus niet zo is

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:24

Ah op die manier.
Ja ik denkt dat dat deels klopt.

Aan de andere kant, de afgelopen eeuwen was er niet zoveel oog voor het welzijn van dieren. Dieren waren voor gebruik. Het schillenpaard dat bij ons in Amsterdam heel vroeger nog langskwam, had echt geen weide. Die stond in een stalletje.

Manegepony's in stands zijn gemiddeld ook niet zo happy. Dat is nog los van bitten natuurlijk.

Futurity paarden die in de VS met 2 jaar ingereden worden om met 2 jaar te starten op grote wedstrijden, worden ook niet gehouden voor het welzijn.

Aan de andere kant: een paard was duur vroeger. En je had ze nodig. Dus vanuit die optiek werd er juist goed voor gezorgd.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:26

Ik denk dat het vroeger niet zo slecht gesteld was met de paarden, vind het allemaal beetje overdone gedram; kennelijk heeft men teveel tijd ocveral een punt van te maken. Beetje nuchterheid is ook belangrijk hoor!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:26

Myour ik heb een hele riedel van die onderzoeken zitten lezen op paard natuurlijk. En het grote probleem is dat de onderzoeksopzet aan alle kanten rammelt.

Het is voor mij ook niet zo moeilijk om iets uit een onderzoek te laten komen. Dan stel ik mijn onderzoeksvragen zo dat er uit komt wat ik wil. Eventuele data die mijn onderzoeksvraag niet ondersteunen laat ik dan weg. Voila: een bewezen feit. Maar zo werkt het dus niet.

En vrijwel al deze onderzoeken gaan volledig mank aan een goed in elkaar gedraaide onderzoeksvraag, nette statistische informatie en een neutrale basisonderzoeksgroep.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:33

Niet alle onderzoeken zijn inderdaad even betrouwbaar dat moet ik je nageven. Misschien dat er ooit nog zo'n onderzoek komt zoals jij die net beschreef. Dan zouden de resultaten inderdaad een stuk betrouwbaarder zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:34

Myour schreef:
Niet alle onderzoeken zijn inderdaad even betrouwbaar dat moet ik je nageven. Misschien dat er ooit nog zo'n onderzoek komt zoals jij die net beschreef. Dan zouden de resultaten inderdaad een stuk betrouwbaarder zijn.

Op basis van zo'n onderzoek zou ik mijn mening direct herzien als daar wat anders uitkomt.
Tot dan doe ik het met mijn eigen ervaringen. En mijn merrie maakt het helemaal niets uit, mét bit of zonder bit.
Want we doen allebei wel.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:36

Precies als er werkelijk een onderzoek komt waarin alles goed bekeken word zowel het bitloze als met bit en daar komt uit dat een bit slecht is en bitloos wel goed is ben ik ook om.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:40

Zijn we het daar tenminste wel over eens ^^ maar toch vind ik het onderzoek op die derde site (waar niet alleen is gekeken naar gevolgen maar ook naar de redenen waarom een bit niet prettig zou zijn) wel redelijk overtuigend op bepaalde (!!) punten.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:47

Ik niet eerlijk gezegd.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:51

Citaat:
Precies als er werkelijk een onderzoek komt waarin alles goed bekeken word zowel het bitloze als met bit en daar komt uit dat een bit slecht is en bitloos wel goed is ben ik ook om.

Volgens mij zeg je hier toch echt dat je het er mee eens bent dat er eigenlijk een onderzoek zou moeten komen hierover. Dat bedoelde ik namelijk.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:53

Ja dat zeg ik ook

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:55

Ik denk dat dit ook een beetje van de pony/paard afhangt. Hoever hij al is of hij er al aantoe is enz.

Ik vind 3 jaar voor longeren en 4 jaar voor rijden wel een mooie leeftijd.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:00

@ LAPDR: oh sorry verkeerd begrepen Bloos

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:00

Het lijkt mij dat je bij een jong paard dat nog aan het wisselen is geen bit wil gebruiken ivm irritatie in de mond van het wisselen. Door dan een bitloze optoming te gebruiken voorkom je een stuk verzet onder het rijden. Geen last = geen verzet. En wat een paard aan ongewenste dingen niet uitvind onder het zadel is mooi meegenomen. Ook omdat veel paarden er pas achter komen dan bokken, steigeren, etc. onder het zadel ook kan als er reden toe is om het te proberen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:17

Mijn oudste heeft gewoon een bitje ingehad met wisselen, die had nergens last van. Mijn andere pony had er wel last van en heeft vakantie gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:17

Bij mij heeft mijn pony ook gewoon een bitje gehad. Een Happy-Mouth bitje. Ook nooit ergens last van gehad

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:19

Vinden jullie wagenklaar maken op hun tweede jaar te vroeg?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:23

Wat is 2 jaar.
Een twenter kan net twee zijn maar ook bijna drie jaar.

Mijn twenter krijgt voor de winter een tuigje op en misschien wat lange lijnen werk.
Dan vakantie en volgend jaar zomer als ze dan 3,5 is ga ik echt aan de slag met het beleren en inspannen.

Verder heb ik daar dezelfde mening over als met rijden, het een paard is er eerder aan toe dan het andere paard. Goed naar het paard kijken. Maar onder de 2,5 jaar is wat voor soort werk dan ook not done bij mij.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:33

Wij hebben een twee jarige NRPS - er verkocht, deze loopt nu voor de wagen en is 2.2 jaar; volgens mij doen zat dat met die leeftijd!
Onze Shet maakten we klaar toen ze drie was en ze vindt het prachtig.
Laatst bijgewerkt door detour op 04-06-08 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:35

Ja mijn vraag zal blijven of het gezond is. Ik doe het niet, ik begin op zijn vroegst met 2.5 als de groeiplaten in de knieeen dicht zijn. Een longeerlijn komt hier pas in de buurt van een paard als ze dri ezijn geweest.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:40

Zijn de groeiplaten in de knie bij Shetten pas dicht als ze 2.5 zijn?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:41

Bij alle paarden gaan ze rond de 2,5 jaar dicht. Daarom is longeren ook zo ontzettend slecht op die leeftijd

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:43

Ik dacht dat warmbloeden sneller de hoogte in gingen dan koudbloeden waardoor die wat later "af "waren...

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:43

Wij hebben ons paard zadelmak laten maken toen hij een paar maanden 3 jaar was. Met ongeveer 2,5 jarige leeftijd hadden we al wel een beetje gelongeerd en een paar keer een bitje ingehad.

Ik vind vanaf 3 jaar een mooie leeftijd Ja