Opstappen met krukje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDreamerx

Re: Opstappen met krukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:27

Ik stap op de manege altijd op met een krukje ookal zijn de paarden niet hoger dan 1.55 ofzo, het mag niet eens zonder, beter voor de rug indd. Ik zit er niet mee Knipoog

Bij mijn bijrijdpaard (Fries van 1.70 Bloos) stap ik overigens gewoon zonder krukje op.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:53

saffire schreef:
ik gebruik nooit een krukje vind ik eerlijk gezegd een beetje gevaarlijk Bloos
ik maak mijn beugel altijd iets langer dan de ander vind ik veiliger

Maar als je je beugel iets langer maakt, zit je dus na het opstappen eerst te rommelen om je beugel weer korter te maken. Kan ook heel verkeerd uitpakken als je paard niet stil wil blijven staan. Cool
Punt is gewoon dat je je paard moet opvoeden om stil te blijven staan zolang jij dat wil, dan is het beide veilig te doen. En dan heeft een krukje de voorkeur vanwege de scheve belasting met gewoon opstappen Duivel Tong uitsteken

x_dootje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:28

Ik stap op mijn manege ook met krukje.
We mogen niet anders.
Het is volgens mij ook beter voor de rug.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:49

x_dootje_x schreef:
Ik stap op mijn manege ook met krukje.
We mogen niet anders.
Het is volgens mij ook beter voor de rug.

hoezo beter voor je rug Knipoog
moet er nietaan denke dat dat krukje tegen je paard aan valt ofzoiets, ik blijf het gevaarlijk vinden
mijn manier is ook niet ongevaarlijk maar wel iets beter vind ik Bloos

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:58

Sffire ze bedoelt dat het beter is voor de rug van het paard. En ik denk dat een paard een krukje tegen zich aan van een paar kilo wel overleefd, echter een persoon van plus minus 40 kilo die zijn ruggegraat helemaal uit zijn verband trekt is echt wel erger. Zo gevaarlijk zijn krukjes niet hoor, ben er nog nooit door eentje aangevallen Haha! Weet ook niet wat ze doen ? bijten?

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:38

Wij hebben ooit eens een heus houten opstapblok gemaakt op stal, dat ding is amper te tillen, laat staan dat het tegen je paard valt. Maar ik pak ook vaak gewoon een stoel (wel stevig neerzetten) of zo'n poetskist annex opstapje. Scheelt wel dat paardbeest goed is opgevoed en zich niet gauw druk maakt over dit soort dingen.

Ben trouwens een paar daar geleden eens gelanceerd van een volbloedmerrie van 1.76m. We hadden de beugels langer gemaakt, maar omdat mijn benen zo kort zijn ( Clown ) raakte ik daardoor met mijn rechterbeen het kruis van het paard toen ik mijn been over het zadel wilde slaan. Nou, ik was sneller beneden dan ik boven was, hoor, geef mij maar een krukje Ja .

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:40

Gwen schreef:
Wij hebben ooit eens een heus houten opstapblok gemaakt op stal, dat ding is amper te tillen, laat staan dat het tegen je paard valt. Maar ik pak ook vaak gewoon een stoel (wel stevig neerzetten) of zo'n poetskist annex opstapje. Scheelt wel dat paardbeest goed is opgevoed en zich niet gauw druk maakt over dit soort dingen.

Ben trouwens een paar daar geleden eens gelanceerd van een volbloedmerrie van 1.76m. We hadden de beugels langer gemaakt, maar omdat mijn benen zo kort zijn ( Clown ) raakte ik daardoor met mijn rechterbeen het kruis van het paard toen ik mijn been over het zadel wilde slaan. Nou, ik was sneller beneden dan ik boven was, hoor, geef mij maar een krukje Ja .

Ik ken dat ja. Nadeel van langere beugels is dat je jezelf naar boven moet hijsen. Slecht voor zadel, paard en ruiter.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:42

En daarnaast is het nog slecht voor je eigen gewrichten ook, zeker als je zo ehm... soepel, slank en lenig bent als ik Clown .

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:45

Gwen schreef:
En daarnaast is het nog slecht voor je eigen gewrichten ook, zeker als je zo ehm... soepel, slank en lenig bent als ik Clown .

Wij hebben hetzelfde soepele, slanke lenige lichaam zo te zien in je profiel Haha!. Gelukkig is er nog geen Partij van de Krukjes maar je weet het nooit met mevrouw Thieme waar ze zich nu weer over ontfermt.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 11:24

Ik heb zelf nog nooit een krukje gebruikt. Maar ik ben dan ook een echte man natuurlijk Knipoog Haha!
Maar ik vind het goed dat jullie ze wel gebruiken hoor dames...het kan sowieso geen kwaad... Haha!
Maar hoe doen jullie dat dan met een buitenritje? Als je ergens in het bos weer op moet stappen? Bel je dan de stal even om een krukje te komen brengen? Vork

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 11:38

Als je terugleest dan zie je het staan Tong uitsteken . Maar dan parkeer ik paardlief gewoon naast een stronkje, verhoginkje, bankje, balk of wat dan ook, of ik zet hem lager in een greppeltje.

Als er echt helemaal nergens iets te vinden is maak ik de beugelriem wat langer, maar als het een groter paard zou zijn, of eentje met een erg ronde buik (wegglijdend zadel) of eentje die wegrent bij het opstappen dan heb ik idd een probleem Ja . Gelukkig rijd ik tegenwoordig alleen nog goed opgevoede Jasper (van 1.65m) en verder meestal kleinere paarden waar ik veel makkelijker op kom *LOL* .

Daniella, ik ben nu nog wat steviger dan anders Zij zijn groot en ik is klein! , maar ik ben weer flink aan het sporten geslagen en heb de oorlog verklaard aan overtollige vetrolletjes. Krukje zal ik altijd nodig hebben/gebruiken, maar dan nog is minder gewicht altijd beter voor mij en paard.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 11:46

Joepju schreef:
Ik heb zelf nog nooit een krukje gebruikt. Maar ik ben dan ook een echte man natuurlijk Knipoog Haha!
Maar ik vind het goed dat jullie ze wel gebruiken hoor dames...het kan sowieso geen kwaad... Haha!
Maar hoe doen jullie dat dan met een buitenritje? Als je ergens in het bos weer op moet stappen? Bel je dan de stal even om een krukje te komen brengen? Vork

Met een buitenritje blijf ik zo veel mogelijk zitten, rijd eigenlijk altijd op dezelfde (hafje of anders fjordje) en die in heel schaapmak met alles. Mocht ik er toch een keertje afmoeten gaat een vriendin even tegenhangen met opstappen voor ze zelf weer gaat zitten. Met mennen kan ik de ponykar wel op maar de grote kar ook met een klein krukje, en onderweg ga ik achterlangs naar de bok (mag niet, weet ik maarje moet wat met een rotte heup).

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 11:48

als ik buiten van mijn pony af moet dan zet ik haar lager bij de slootkant Clown
of ik singel haar een paar gaten straqkker Knipoog [ rij met een redelijk losse singel]

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 11:53

Joepju schreef:

Echte kerels denken niet aan de rug van hun paard, of wat? En zijn blijkbaar ook niet zo praktisch dat ze er wat op kunnen verzinnen als ze onverhoopt in het bos van hun paard afmoeten en geen kant-en-klaar krukje bij de hand hebben (als ze dat zouden gebruiken dan)? Mannen... Haha!

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:15

VeerenAshley schreef:
Echte kerels denken niet aan de rug van hun paard, of wat? En zijn blijkbaar ook niet zo praktisch dat ze er wat op kunnen verzinnen als ze onverhoopt in het bos van hun paard afmoeten en geen kant-en-klaar krukje bij de hand hebben (als ze dat zouden gebruiken dan)? Mannen... Haha!

Hmm....erg vriendelijk weer...
Ik had zo'n reactie wel kunnen verwachten natuurlijk...Het is natuurlijk erg zielig voor het paard dat ik zonder krukje opstap. Is het al bewezen dat het slecht is voor de rug van het paard? Zoja; dan geef ik je meteen gelijk, en zal ik voortaan het krukje gaan gebruiken... Haha! En waarschijnlijk geloof je het niet aangezien je mij al bestempeld hebt als zo'n 'man'...maar als er 1 paardvriendelijk is, dan ben ik het wel...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:21

Hetis beter voor het paard, ruiter en zadel. Veel zadelmakers geven alleen garantie op zadels als met een krukje wordt opgestapt.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:23

daniella74 schreef:
Hetis beter voor het paard, ruiter en zadel. Veel zadelmakers geven alleen garantie op zadels als met een krukje wordt opgestapt.

Dat heb ik echt nog nooit ergens gehoord.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:24

Ik heb het er al van twee gehoord.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:24

Ach joh, ik ken genoeg stevige personen van de vrouwelijke soort die zich letterlijk aan het paard + zadel omhoog hijsen en het nut van een opstapje niet in (willen) zien.

Maar als iemand (mannelijk, vrouwelijk, onzijdig, whatever) gewoon snel en soepel opstapt denk ik dat het weinig schade aan de rug van het paard berokkent, hoor, iig niet minder dan met een opstapblok. Zeker als iemand lange benen heeft (en dus ook langere beugelriemen) maakt het weinig uit t.o.v. iemand met korte benen en dus veel hoger hangende beugelriemen die met opstapje omhoog klimt.

Van die garantie heb ik ook nog nooit gehoord, maar dat wil niets zeggen, heb nog nooit een zadel hoeven kopen. (Heb ook geen paard, dat scheelt misschien *LOL* ).

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:25

daniella74 schreef:

dit heb ik ook nog nooit gehoort,noem eens namen van zadelmakers die dat zeggen Haha!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:26

Je trekt ten alle tijden het paard iets scheef en je belast het zadel eenzijdig op het moment van loskomen van grond of krukje.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:29

daniella74 schreef:
Ik heb het er al van twee gehoord.

Misschien omdat ik een ijslander heb, dan hoef je niet zover omhoog Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:31

Joepju schreef:
VeerenAshley schreef:

Hmm....erg vriendelijk weer...
Ik had zo'n reactie wel kunnen verwachten natuurlijk...Het is natuurlijk erg zielig voor het paard dat ik zonder krukje opstap. Is het al bewezen dat het slecht is voor de rug van het paard? Zoja; dan geef ik je meteen gelijk, en zal ik voortaan het krukje gaan gebruiken... Haha! En waarschijnlijk geloof je het niet aangezien je mij al bestempeld hebt als zo'n 'man'...maar als er 1 paardvriendelijk is, dan ben ik het wel...

Schaf dan maar een krukje aan, want het is inderdaad bewezen dat het beter is voor de rug van het paard. Enne, mijn vriend stapt ook vaak op via een krukje, dus ook kerels kunnen dat gewoon doen Duivel

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:42

mirgino schreef:
daniella74 schreef:

dit heb ik ook nog nooit gehoort,noem eens namen van zadelmakers die dat zeggen Haha!

@Daniella; nou word ik ook wel nieuwsgierig idd.
Ik zou zelf iig nooit een zadel bij een zadelmaker kopen als die zegt dat het zadel niet tegen het opstappen kan, en de garantie daardoor verloopt. Lijkt me dan niet echt een stevig en betrouwbaar zadel als hij daar nog geeneens tegen kan....

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:45

De ene stond op Indoor Friesland in de hoek bij het losrijterrein en de andere is iemand die zadels repareert. Een zadel kan niet tegen hijsende mensen daar is het niet voor gemaakt.