Kies jij voor een zweep of spoor?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_Celien

Re: Kies jij voor een zweep of spoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:18

Ik rijd met sporen en zweep. De sporen om me hulpen te verfijnen en zweep voor het corrigeren voor het been..
Verder als het niet nodig is gebruik ik niks! Vooral bij jonge beesten

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:21

er wordt wel erg vaak geschreven dat een spoor gebruikt wordt omdat het paard niet voorwaards gnoeg is. volgens mij is een spoor niet om je paard vooruit te prikken.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:24

Ik rijd eigenlijk altijd zonder sporen of zweep... Bijna nooit met zweep omdat ze daar een beetje bang van is. Sporen gebruik ik wel met wijken omdat ze dat nog niet zo goed snapt en ik me kapot drijf, ik heb dan maar knopjes van 1 cm.
Met springen ook bijna altijd helemaal niks, af en toe als ze een paar keer achter elkaar weigert krijg ik even een zweepje van iemand om een klein tikje te geven, maar verder nooit.

Maar voorlopig helemaal niks, mag toch niet rijden.

_Celien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:37

Suuzepuus, je hebt daar ook gelijk in. Een spoor wordt heel gebruikt om een paard vooruit te prikken en dat is ook vaak het probleem wat van een knopspoortje eindig je uiteindelijk ( de meeste ) op een wielspoor, want je paard went eraan en is nog steeds niet voorwaarts voor het been. Ik gebruik een spoor om mijn hulpen te verfijnen. Dus met bijvoorbeeld de travers een extra beentje om net dat beetje extra te krijgen en zo mijn been netjes op zijn plek te houden. Overigens ben ik van mening dat de regel dat een spoor na het M verplicht is bizar is. Ik hoor vaak dat een spoor bevestigd dat je je been stil kunt houden. Maar er zijn veeeel mensen die dat niet kunnen ookal rijden ze in het M. Ik ken paarden van Z niveau die dat spoortje niet nodig hebben.
Maarja zo kan ik ook nog wel even doorjagen over de zweep, want die wordt ook vaak gebruikt om een paard te ''straffen''. Elke paard verdient wel eens klap op ze reet, maar een zweep is toch echt voor bevestiging voor je been en andere bevestigingen. Ik zeg altijd fout gedrag negeren en goed gedrag belonen. ( is het soms wellis lastig om alles te negeren maar goed )
Maarja dit is mijn mening

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:45

Bij mijn fries: sporen en zweep Vork

Bij mijn KWPN'er: thuis niks, soms met zweep. Op concours zweep erbij Ja

honolulu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:46

Zweep, en soms sporen

Ga binnenkort porberen geen van bijde, dan eens kijken waar ik uit kom Huilen van het lachen

_Celien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:53

dionne, gewoon vol houden!! Je paard moet gewoon voorwaarts wezen voor je been en anders mag je best een keer consequent de zweep erbij pakken!!
succes

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:54

Het liefst geen van beide. Als het écht nodig is, dan liever een dressuurzweep.

honolulu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:59

_Celien schreef:
dionne, gewoon vol houden!! Je paard moet gewoon voorwaarts wezen voor je been en anders mag je best een keer consequent de zweep erbij pakken!!
succes

Jaa, ze kan het ook wel zonder zweep, maar dan heeft ze toch wel eens streken Vork
Dankje

_Celien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 23:00

streken horen bij een paard toch Lachen

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:27

sporen. want dan blijf ik netter zitten omdat ik dan bij een hulp alleen maar mn been hoef te draaien. als hij niet lekker reageerdook een zweep maar dat alleen om te laten weten dat ik er eentje heb.

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:08

Ik heb nog nooit met sporen gereden dus ga voor het zweepje.
Ookal gebruik ik die haast nooit. Gewoon veel overgangen rijden. Behalve als hij echt niet luistert of zijn/haar achterhand niet meeneemt met wijken een tikje erbij.

Rachel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:10

Ik rij alleen met zweep.
En als ik op de pony van mijn vriendin rij beide Knipoog
Maar dat is pas ook sindskort, eerst alleen met zweep.

kyliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:28

ik rijd met beide, spoor omdat hij niet aan mijn been is en zweep om de achterhand erbij te houden,

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:30

Met zweep of met niks. Sporen zijn bij ons verboden )ijslandse paarden) en ook niet echt nodig. Als ik die om doe en gas geef, stijg ik pas af in denemarken, hihi

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:31

_Celien schreef:
Ik ken paarden van Z niveau die dat spoortje niet nodig hebben.

Ik ken ze ook.
Wij hebben op stal 3 Z-paarden (Z1, Z2 & ZZ-licht) en die zie ik meer zonder sporen rijden dan met. En zonder die sporen doen ze het net zo goed!

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:40

ik rij met beiden...meer met spoor
krij m-2 en moet dus allang de zweep wegleggen..
maar het traint me te lekker...
sporen geven bij keertwendingen en overgangen net iets meer been zodat het netter gaat:P

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:11

Ik rijd liever met zweep, heb nog nooit met sporen gereden en dat zal ik ook niet doen ook.

Mijnnerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:04

zweep, ik heb nog nooit met sporen gereden, en mijn benen willen nog wel eens wiebelen en dat is dat ook weer zo zielig.

Maar, ik zal het paard niet echt slaan! Just een tikje voor de duidelijkheid of om even iets aan te geven. Met slaan bereik je toch niks.

MalouR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:56

ik heb weleens op een paardje gezeten die met zweep gereden moest worden, als je zonder zweep reed was ze niet vooruit te branden maar als je wel met zweep op haar reed had je hem niet nodig Knipoog

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:08

Op Noor zo af en toe een zweep. Op As zo af en toe een spoortje en eigenlijk altijd de zweep, op de andere paarden die ik rijd een spoortje om de hulpen te verfijnen.

Johanna01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:12

Geen van beide als ik een van de twee gebruik lig ik er meteen met een snoekduik af Lachen

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:16

Zweepje Lachen Maar gebruik hem nauwlijks. En als ik hem gebruik, dan sla ik laatmaar zeggen niet.
Vind het fijner, en ik kan mijn benen slecht stilhouden dus dan por ik in hun buik.
Niet zo fijn voor het paardje zelf.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:25

Soms niks, soms zweepje.

Hangt ervan af waar ik rijd. Maar nooit sporen, daar heb ik m'n benen nog niet genoeg voor onder controle en ze zijn ook gewoon niet nodig.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:44

Nooit sporen, daarvoor vertrouw ik mezelf gewoon niet. Ik weet dat mijn benen soms spastische bewegingen maken, en ik wil niet dat dat ten koste van dat paard is. En ik heb het gewoon nog niet nodig op het niveau waarop ik rij.

Zweep is mijn paard nog vrij panisch voor, soms heb ik hem erbij en soms niet. Maar als je bv. van hand verandert en dus je zweep in je andere hand neemt, gaat hij gewoon uit angst onder je vandaan rennen. Meestal heb ik hem wel mee in de piste, maar als ik merk dat ik hem niet nodig heb, leg ik hem gewoon weg. Het enige waarvoor ik een zweep gebruik is als ik met aandraven geen reactie op mijn been krijg.