Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
HappyH schreef:ART_UMA Ik ben het zeker met je eens met je stellingen, alleen denk ik dat het echt recht rijden van een paard er zeker toe bijdraagt dat het rechter wordt. Correct buigen kan een paard pas als het recht is.
HappyH schreef:Als een paard aan de holle zijde een wending of volte moet maken zal hij over de schouder naar buiten willen vallen en de achterhand valt naar binnen het paard zal teveel willen buigen. Als het paard aan de bolle zijde een wending of volte moet maken, zal hij over de schouder naar binnen willen vallen de achterhand gaat dan naar buiten.
HappyH schreef:Ik ben het ook niet met hem eens dat de linkerzijde de soepele zijde is, aan deze kant houdt het paard zich juist stijf. De holle kant buigt het paard makkelijk (en teveel) in. En is i.m.o. de soepele kant. Ik denk wel dat het rechterbeen meer stuwt en het linkerbeen meer draagt.
De rechterheup kan i.m.o. niet hoger zijn omdat het paard daarmee een pas maakt die meer naar voren wordt geplaatst.
HappyH schreef:Soepel is denk ik ook niet de juiste bewoording. Aan de ene kant buigt het paard te makkelijk en wil niet strekken op de andere hand of zet het paard zich vast. Geef daar maar eens een goede naam aan.
Emaartje schreef:zoals de meeste weten is mijn paard het meest linksgebogen hij vind het erg moeilijk op rechts als ik stelling naar binnen vraag onder het zadel gaat wel makkelijker als aan de longe,maar hoe meer stelling ik vraag dus echt naar rechts vragen hoe moeilijker hij het vind en in verzet komt vanavond zekers aan de longe hij vind ook niet fijn om rechtsom te gaan wil steeds andere kant uit en zet ik stelling iets naar binnen doet het hem zeeer lijkt wel hoeveel stelling moet je eingelijk vragen om de juiste spieren op te rekken zodat het minder pijn gaat doen? wie kan me advies geven
wie weet hier antwoordt op? gr emaartje
Esperanza schreef:Emaartje schreef:zoals de meeste weten is mijn paard het meest linksgebogen hij vind het erg moeilijk op rechts als ik stelling naar binnen vraag onder het zadel gaat wel makkelijker als aan de longe,maar hoe meer stelling ik vraag dus echt naar rechts vragen hoe moeilijker hij het vind en in verzet komt vanavond zekers aan de longe hij vind ook niet fijn om rechtsom te gaan wil steeds andere kant uit en zet ik stelling iets naar binnen doet het hem zeeer lijkt wel hoeveel stelling moet je eingelijk vragen om de juiste spieren op te rekken zodat het minder pijn gaat doen? wie kan me advies geven
wie weet hier antwoordt op? gr emaartje
ow sorru dat is een ander topic waaron de meeste het wel weten gaat over rechtrichten met antoine bott
Zoals welke meesten weten? Ikke niet weet hoor, welke kan jouw paard gebogen is. De meeste paarden zijn overigens rechts gebogen.
Je kunt niet alleen maar inbuigen om die spieren op te rekken, het is iets complexer als dat. Onder het zadel gaat het inbuigen makkelijker, simpelweg omdat je paard dan zijn achterhand kan laten uitzwaaien. De meeste ruiters merken dit niet eens.
Ik zou goede les gaan nemen, maar vind maar eens een instructeur die deze materie beheerst.... zijn er maar weinig. Voor wat achtergrond info:
http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=181
Emaartje schreef:ow sorru dat is een ander topic waaron de meeste het wel weten gaat over rechtrichten met antoine bott
Alicia2u schreef:Ik heb mijn paard in twee weken van kant verwisselt. Ik ben het dus niet met de stelling eens dat rechtrichten lang duurt, het is echter wel iets waar je elke keer weer aandacht aan moet besteden.
Mijn paard was eerst links gebogen, met een zwak rechterachterbeen; de passen rechts achter waren zeker 10 tot 15 cm korter dan de passen links achter. Met goede instructie is het gelukt dit te herstellen (een keer in de twee weken een half uurtje les). Tot mijn verbazing was van de ene op de andere dag het 'gat' wat op rechtsachter zat verdwenen en liep mijn paard mooi recht, in balans en met gelijke stappen. Een paar dagen daarna zat het gat echter op linksachter. Ik was dus iets te ver doorgeschoten met de oefeningen. Nu, weer twee weken later, merk ik dat het per dag verschilt welke kant bol en welke hol is, al zorg ik ervoor dat aan het eind alles weer recht is, zonder gaten en met een paard dat op beide handen even makkelijk inbuigt.
oosterhoff schreef:dan is je paard waarschijnlijk toch al redelijk recht geweest en iig niet totaal op een kant vastgereden. Op het moment dat je paard aan een kant totaal is vastgereden dan kan je dat echt niet in een of twee weken oplossen. Mocht je dat wel kunnen dan nodig ik je van harte uit om mijn paard even te komen corrigeren.