rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gordijn

Re: rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:39

Wie niet rechtrecht kan en zal nooit leren rijden. Het is van essentieel belang om je paard van achteruit verdeeld over 4 bennen in balans te laten lopen.

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:45

ik vind het ook erg belangeriijk...maarrrr hoe train je dat het beste? ik ben nu bezig met op de binnenhoefslag rijden ze hangt namelijk naar de hoefslag..zijn er goede oefeningen voor?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:34

Hoe het best trainen, komt neer op goed les krijgen. Scheef zijn van je paard is niet iets dat van het een op het andere ogenblik opgelost is. Het vraagt oefening. Voor mij is het 't belangrijkst dat je paard op heel weinig hulpen is te rijden en daarmee het tempo goed is te controleren en dan het paard meer te laten buigen.

Het idee is:
Een paard wordt niet rechter van rechtuit rijden, maar van buigen.
Een paard wordt niet rechter van tegenhouden, maar van loslaten.

Een paard wordt pas rechter als hij er aan toe is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:37

dat zijn zinnige opmerkinge Art_Uma. Zo heb ik er nog nooit naar gekeken, maar ze kloppen wel.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 17:54

Ik doe 't wel! Lachen

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:19

oosterhoff Het achterbeen van de bolle zijde draagt meer gewicht en draagt langer, het achterbeen wordt minder ver naar voren geplaatst. Als je het paard van achteren bekijkt kun je zien dat het achterbeen meer onder het paard (meer naar het midden) wordt geplaatst. Het achterbeen aan de holle kant wordt wat buiten de massa geplaatst als je het paard van achteren bekijkt. Het maakt met een snellere beweging een grotere pas naar voren. Om zo minder gewicht te hoeven dragen. Als je achter het paard staat zul je dit in de heupbeweging terug moeten zien. De heup beweging aan de bolle kant zal hoger zijn dan aan de holle kant. Als een paard aan de holle zijde een wending of volte moet maken zal hij over de schouder naar buiten willen vallen en de achterhand valt naar binnen het paard zal teveel willen buigen. Als het paard aan de bolle zijde een wending of volte moet maken, zal hij over de schouder naar binnen willen vallen de achterhand gaat dan naar buiten.

ART_UMA Ik ben het zeker met je eens met je stellingen, alleen denk ik dat het echt recht rijden van een paard er zeker toe bijdraagt dat het rechter wordt. Correct buigen kan een paard pas als het recht is.
Dat hij pas recht wordt als het paard eraan toe is, is zeker waar.

Ik heb even iets gekopieerd van een aantal pagina’s teug.
En ik ben het niet helemaal eens met antoinne de bodt.
Hij schrijft De linkerzijde van dit paard is de:
-bolle zijde
-lang bespierde zijde
-slap bespierde zijde
-soepele zijde
Het linkerachterbeen is het zwakke achterbeen.
Het linkervoorbeen draagt meer gewicht dan het rechtervoorbeen.

De rechter zijde van dit paard is de:
-holle zijde
-kort bespierde zijde
-sterk bespierde zijde
-stijve zijde
Het rechterachterbeen is het been dat het meeste stuwt en het sterkst is.
De rechterheup is vaak hoger dan de linker.

Het rechtsgebogen paard zal meer steun zoeken op de linkerteugel, dus het paard ‘pakt links vast’
Dit paard zal tegen het linkerbeen van de ruiter aanlopen.
Het zadel zal naar links zakken en de ruiter zit dus scheef. "

Zo ziet dat er dan uit:
Afbeelding

Zo denk ik erover. De linkerkant is de bolle kant en de rechterkant is de holle kant.
Als je eens naar het plaatje kijkt kun je zien dat het linkerachterbeen meer gewicht draagt. Al is niet duidelijk te zien dat het been meer naar het midden wordt geplaatst, wat je in de praktijk vaak wel kunt vaststellen. Het rechterachterbeen wordt buiten de massa geplaatst en draagt minder gewicht. Hij wil dit been ook ontlasten, dus kan wat mij betreft het been aan de holle kant niet het sterkste been zijn. Vaak kun je zien dat er een verschil in paslengte is tussen beide achterbenen. Het been aan de bolle kant maakt een pas die kleiner is t.o.v. de holle kant.
Ik ben het ook niet met hem eens dat de linkerzijde de soepele zijde is, aan deze kant houdt het paard zich juist stijf. De holle kant buigt het paard makkelijk (en teveel) in. En is i.m.o. de soepele kant. Ik denk wel dat het rechterbeen meer stuwt en het linkerbeen meer draagt.
De rechterheup kan i.m.o. niet hoger zijn omdat het paard daarmee een pas maakt die meer naar voren wordt geplaatst.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:54

HappyH schreef:
ART_UMA Ik ben het zeker met je eens met je stellingen, alleen denk ik dat het echt recht rijden van een paard er zeker toe bijdraagt dat het rechter wordt. Correct buigen kan een paard pas als het recht is.

Hmm, ik bedoelde dat je met enkel rechtuit rijden (zoals bv buiten rijden) je paard niet rechter wordt, als je uit gaat van kortere en langere spieren aan de holle en bolle kant, dan moet je rekken en belasten om het verschil te minimaliseren. Een uitspraak van R. Klimke is zoiets als: een paard recht richten doe je op de volte (zeg ik uit mijn geheugen).
Een paard dat goed links en rechts kan buigen, heeft de potentie om goed recht te lopen. Een recht paard (allebij de kanten even sterk en goed ontwikkeld) kan uiteraard ook goed buigen, alleen ben ik van mening dat buigen het middel is en recht zijn hopelijk het resultaat.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:54

HappyH schreef:
Als een paard aan de holle zijde een wending of volte moet maken zal hij over de schouder naar buiten willen vallen en de achterhand valt naar binnen het paard zal teveel willen buigen. Als het paard aan de bolle zijde een wending of volte moet maken, zal hij over de schouder naar binnen willen vallen de achterhand gaat dan naar buiten.

Ben ik niet met je eens (al begint het me hier en daar wat te duizelen met links en rechts) Een paard zal op een volte op de holle zijde over de schouder naar binnen vallen en niet naar buiten! Een volte op de bolle kant laat het paard achterhand uitzwaaien naar buiten.

HappyH schreef:
Ik ben het ook niet met hem eens dat de linkerzijde de soepele zijde is, aan deze kant houdt het paard zich juist stijf. De holle kant buigt het paard makkelijk (en teveel) in. En is i.m.o. de soepele kant. Ik denk wel dat het rechterbeen meer stuwt en het linkerbeen meer draagt.
De rechterheup kan i.m.o. niet hoger zijn omdat het paard daarmee een pas maakt die meer naar voren wordt geplaatst.

De linkerzijde is ook niet de soepele zijde, dat ben ik met je eens. Linksom kan zo´n paard niet buigen, dus is soepel dan de juiste benaming? Maar de spieren aan deze zijde zijn niet stijf. Gewoon slap. De holle kant is de kant die te makkelijk inbuigt, zie maar hoe een paard dan naar binnen wil vallen. De spieren aan de rechter zijde zijn wel stijf. Kort en stijf en laten het niet toe om linksom te buigen.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 00:35

ART_UMA met rechtuit rijden bedoel ik in de bak dus stukken rechtuit en dan de hoeken door of grote voltes rijden. Dus proberen zo recht mogelijk te rijden op de rechte stukken en zo goed mogelijk te wenden/lengtebuiging te vragen in de (grote) wendingen/voltes.

Ik ben van mening dat velen een paard te veel willen buigen (of met contrastelling werken) om het paard recht te richten en daarbij vergeten ook gewoon goed rechtuit te rijden.

Het rijden van wendingen en voltes geeft meestal wel duidelijk inzicht in waar de combinatie staat.

Esperanza ik ben het niet met je eens. Wat doet een paard meestal aan de holle zijde als dit de binnenzijde is op de volte? I.m.o. Wil het paard aan deze kant teveel inbuigen. Het stelt zich vaak teveel in de hals en valt over de schouder naar buiten. De achterhand valt door het teveel aan buiging naar binnen. Nu laat natuurlijk niet ieder paard hetzelfde beeld zien. Vandaar ook de afstemming van de hulpen op de reacties van het paard. Aan de bolle zijde (als dit de binnenzijde op de volte is), wil het paard de spieren aan de holle zijde niet rekken. Het zet zich dus vast op de bolle zijde en wil niet inbuigen. Dat resulteert i.m.o. dan in het over de schouder naar binnen vallen en de achterhand uitzwaaien naar buiten.
Soepel is denk ik ook niet de juiste bewoording. Aan de ene kant buigt het paard te makkelijk en wil niet strekken op de andere hand of zet het paard zich vast. Geef daar maar eens een goede naam aan.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 00:37

Ik begin eigenlijk altijd met rechtrichten en daarna met buigingen. Ook oefen ik altijd op de binnenhoefslag met rechtrichten en balans. Vind het even belangrijk als stelling

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 09:40

HappyH schreef:
Soepel is denk ik ook niet de juiste bewoording. Aan de ene kant buigt het paard te makkelijk en wil niet strekken op de andere hand of zet het paard zich vast. Geef daar maar eens een goede naam aan.

Je kan spieren niet bewust danwel onbewust langer maken. Als een spier in actie is is ie korter aan eht worden danwel aan het zorgen om niet te snel te lang te worden door zich aan te spannen.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:40

Er zijn verschillende soorten spieren die op verschillende manieren werken. Gelukkig is een deel wel trainbaar en kun je zo tot het juiste resultaat komen. Al is daar wel geduld voor nodig.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 12:11

zoals de meeste weten is mijn paard het meest linksgebogen hij vind het erg moeilijk op rechts als ik stelling naar binnen vraag onder het zadel gaat wel makkelijker als aan de longe,maar hoe meer stelling ik vraag dus echt naar rechts vragen hoe moeilijker hij het vind en in verzet komt vanavond zekers aan de longe hij vind ook niet fijn om rechtsom te gaan wil steeds andere kant uit en zet ik stelling iets naar binnen doet het hem zeeer lijkt wel hoeveel stelling moet je eingelijk vragen om de juiste spieren op te rekken zodat het minder pijn gaat doen? wie kan me advies geven

wie weet hier antwoordt op? gr emaartje

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 12:26

Rechtrichten is één van de belangrijkste dingen, ik ben er altijd mee bezig! Het paard zal nooit helemaal recht worden, hij blijft altijd iets gebogen naar één kant. Maar je kunt het zeker tot een minimum beperken!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 12:39

Emaartje schreef:
zoals de meeste weten is mijn paard het meest linksgebogen hij vind het erg moeilijk op rechts als ik stelling naar binnen vraag onder het zadel gaat wel makkelijker als aan de longe,maar hoe meer stelling ik vraag dus echt naar rechts vragen hoe moeilijker hij het vind en in verzet komt vanavond zekers aan de longe hij vind ook niet fijn om rechtsom te gaan wil steeds andere kant uit en zet ik stelling iets naar binnen doet het hem zeeer lijkt wel hoeveel stelling moet je eingelijk vragen om de juiste spieren op te rekken zodat het minder pijn gaat doen? wie kan me advies geven

Zoals welke meesten weten? Ikke niet weet hoor, welke kan jouw paard gebogen is. De meeste paarden zijn overigens rechts gebogen.

Je kunt niet alleen maar inbuigen om die spieren op te rekken, het is iets complexer als dat. Onder het zadel gaat het inbuigen makkelijker, simpelweg omdat je paard dan zijn achterhand kan laten uitzwaaien. De meeste ruiters merken dit niet eens.

Ik zou goede les gaan nemen, maar vind maar eens een instructeur die deze materie beheerst.... zijn er maar weinig. Voor wat achtergrond info:

http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=181

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 14:32

Esperanza schreef:
Emaartje schreef:

ow sorru dat is een ander topic waaron de meeste het wel weten gaat over rechtrichten met antoine bott

Zoals welke meesten weten? Ikke niet weet hoor, welke kan jouw paard gebogen is. De meeste paarden zijn overigens rechts gebogen.

Je kunt niet alleen maar inbuigen om die spieren op te rekken, het is iets complexer als dat. Onder het zadel gaat het inbuigen makkelijker, simpelweg omdat je paard dan zijn achterhand kan laten uitzwaaien. De meeste ruiters merken dit niet eens.

Ik zou goede les gaan nemen, maar vind maar eens een instructeur die deze materie beheerst.... zijn er maar weinig. Voor wat achtergrond info:

http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=181

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 14:55

Emaartje schreef:
ow sorru dat is een ander topic waaron de meeste het wel weten gaat over rechtrichten met antoine bott

Is niet erg hoor Haha!

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:21

Soms heb ik zoiets van, ja moet het?! Maar het is idd beter voor je paard. Vooral op een wedstrijd staat dat ook wat netter als je paard regelmatig loopt. Dus ik oefen er wel altijd op, evenals stelling en buiging is het toch ook een onderdeel. Als je een volte rijd zonder stelling te vragen lukt het ook wel, maar met stelling is het gewoon netter. Dusja, ik doe het wel altijd.

XX

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:20

Ik heb dat nooi hoor van "nou moet dat". Ik vind rechtrichten een van de belangrijkste onderdelen tijdens het rijden, als me paard niet rechtgericht is kan ze ook niet haar oefeningen goed doen en kan ze ook minder goed haar achterhand gebruiken.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:39

Ik heb mijn paard in twee weken van kant verwisselt. Ik ben het dus niet met de stelling eens dat rechtrichten lang duurt, het is echter wel iets waar je elke keer weer aandacht aan moet besteden.
Mijn paard was eerst links gebogen, met een zwak rechterachterbeen; de passen rechts achter waren zeker 10 tot 15 cm korter dan de passen links achter. Met goede instructie is het gelukt dit te herstellen (een keer in de twee weken een half uurtje les). Tot mijn verbazing was van de ene op de andere dag het 'gat' wat op rechtsachter zat verdwenen en liep mijn paard mooi recht, in balans en met gelijke stappen. Een paar dagen daarna zat het gat echter op linksachter. Ik was dus iets te ver doorgeschoten met de oefeningen. Nu, weer twee weken later, merk ik dat het per dag verschilt welke kant bol en welke hol is, al zorg ik ervoor dat aan het eind alles weer recht is, zonder gaten en met een paard dat op beide handen even makkelijk inbuigt.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 17:15

Alicia2u schreef:
Ik heb mijn paard in twee weken van kant verwisselt. Ik ben het dus niet met de stelling eens dat rechtrichten lang duurt, het is echter wel iets waar je elke keer weer aandacht aan moet besteden.
Mijn paard was eerst links gebogen, met een zwak rechterachterbeen; de passen rechts achter waren zeker 10 tot 15 cm korter dan de passen links achter. Met goede instructie is het gelukt dit te herstellen (een keer in de twee weken een half uurtje les). Tot mijn verbazing was van de ene op de andere dag het 'gat' wat op rechtsachter zat verdwenen en liep mijn paard mooi recht, in balans en met gelijke stappen. Een paar dagen daarna zat het gat echter op linksachter. Ik was dus iets te ver doorgeschoten met de oefeningen. Nu, weer twee weken later, merk ik dat het per dag verschilt welke kant bol en welke hol is, al zorg ik ervoor dat aan het eind alles weer recht is, zonder gaten en met een paard dat op beide handen even makkelijk inbuigt.

dan is je paard waarschijnlijk toch al redelijk recht geweest en iig niet totaal op een kant vastgereden. Op het moment dat je paard aan een kant totaal is vastgereden dan kan je dat echt niet in een of twee weken oplossen. Mocht je dat wel kunnen dan nodig ik je van harte uit om mijn paard even te komen corrigeren.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 17:28

oosterhoff schreef:
dan is je paard waarschijnlijk toch al redelijk recht geweest en iig niet totaal op een kant vastgereden. Op het moment dat je paard aan een kant totaal is vastgereden dan kan je dat echt niet in een of twee weken oplossen. Mocht je dat wel kunnen dan nodig ik je van harte uit om mijn paard even te komen corrigeren.

Hij had toch een redelijk verschil zitten, zeker omdat het vershil in paslengte erg groot was. Inbuigen naar rechts ging erg lastig; naar links kon hij mijn tenen aanraken als ik erop zat, naar rechts mocht ik blij zijn als ik zijn oog kon zien. Met goede begeleiding kom je een heel eind denk ik.
Ik ben geen goed ruiter en ik had ook erg veel sleutelwerk aan mezelf. Dordat ik jaren op de manege heb gereden, was mijn zit erg verkeerd en veel te strak. Ik ben samen met mijn paard losgekomen en ik denk dat dat ook het grootste probleem is van scheve paarden: ze worden in stand gehouden door een scheve ruiter. Als de ruiter zelf ook vastzit aan een kant, dan blijft het paard ook zo. Ik zit snel vast op links, het was dus niet verbazend voor mij dat mijn paard van vaste kant wisselde.
Ik heb gelukkig een paard wat niet in verzet komt als het eens moeilijk wordt; als ik goed ga zitten, gaat het paard goed lopen. Dat is mijn geluk geweest met de snelle vooruitgang denk ik. Veel paarden vechten ertegen omdat het gewoon heel moeilijk is, en dat is iets wat die van mij niet doet Lachen

spikkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:17

hoi,

ik doet met mijn paard ook recht richten via de methode van antione de bodt!!!
en hoe sommige reageren vind ik rond uit belachelijk..
mijn paard is links gebogen, en die kon niet eens rechtsom een volte maken..
nu doe ik al 3 jaar rechten richten enz...
en ze kan een volte rechtsom maken.. en vertel mij wat over allerlei methodes maar die hielpen niet!

(en van verschillen mensen les gehad)
sorry hoor dat ik zo vel reageer, maar sommige mensen reageren zo dom en weten gewoon niet waar ze het over hebben..

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:10

Liselot schreef:
ik richtmijn paard op elke lange zijde recht...

het is net zo goed een onderdeel van het rijden als stelling en buiging vragen in de volte

Recht richten van je paard is toch wel wat meer dan alleen maar je paard recht zetten op een lange zijde?

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:14

Maar om daarvoor nou een topic van 9 jaar oud voor uit het stof te halen. ;)