Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 00:14

Wanneer iemand rekening houdt met de mogelijkheden van zijn paard, zowel fysiek als mentaal, zijn uiterste best doet om de lichaamstaal van zijn paard te lezen en te begrijpen, en daarbij zijn eigen pleziertjes en ego volledig aal de kant kan zetten, als het paard (op wat voor manier dan ook) dat nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 00:16

Dat is jou mening daar over. Iedereen heeft daar een andere mening over, dus een goede ruiter bestaat niet!

Jij kan een ruiter goed vinden, maar dan vind een ander dat weer totaal niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 00:24

Tja, iedereen heeft recht op vrijheid van meningsuiting, hè? Maar het spijt me zeer, iemand die op wat voor manier dan ook geen rekening houdt met zijn paard kan ik geen goede ruiter vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 00:27

Ik zeg ook niet dat jou mening fout is, ik zeg alleen dat niet iedereen daar zo over denkt!

Ik kan ook op een van de gebieden die jij noemt rekening houden met mijn paard, dan zou ik een half goede ruiter zijn?!?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:00

0ojannekeo0 schreef:
Waarom blijven die paarden dan als maar presteren? Dat zou niet kunnen als het niet goed voor ze is!

Heb je enig idee hoeveel hengsten er jaarlijks uitvallen? En alleen hun stal nog uitkomen om te dekken? Dat aantal is groter dan die 3 hengsten per jaargang die het wél toevallig redden. Die hengsten worden trouwens niet met 2,5 ingereden. De hengstenkeuring is in jan. Diegene die aangewezen worden komen in maart/april, dan zijn ze nog steeds geen 3 jaar. Maar met de hengstenkeuring zijn ze nog niet zadel/ruitermak hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:26

Sammie schreef:
0ojannekeo0 schreef:
Waarom blijven die paarden dan als maar presteren? Dat zou niet kunnen als het niet goed voor ze is!

Heb je enig idee hoeveel hengsten er jaarlijks uitvallen? En alleen hun stal nog uitkomen om te dekken? Dat aantal is groter dan die 3 hengsten per jaargang die het wél toevallig redden. Die hengsten worden trouwens niet met 2,5 ingereden. De hengstenkeuring is in jan. Diegene die aangewezen worden komen in maart/april, dan zijn ze nog steeds geen 3 jaar. Maar met de hengstenkeuring zijn ze nog niet zadel/ruitermak hoor.

Dat idee heb ik zeker! Maar als je ziet waardoor ze afvallen dan heeft dat imo niets te maken met inrijden op 2.5 jarige leeftijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:33

0ojannekeo0 schreef:
Ik zeg ook niet dat jou mening fout is, ik zeg alleen dat niet iedereen daar zo over denkt!

Ik kan ook op een van de gebieden die jij noemt rekening houden met mijn paard, dan zou ik een half goede ruiter zijn?!?
Iedereen hoeft er ook niet zo over te denken als ik, hoor. Ik heb de waarheid niet in pacht. Als jij er van overtuigd bent, dat je op alle manieren verantwoordelijk omgaat met je paard en je houdt rekening met je paard, ben jij in mijn ogen een goede ruiter. Er zullen altijd punten zijn van jou waar ik het niet mee eens ben, en punten van mij waar jij het niet mee eens bent. Dat is dan hoogstens voer voor discussie, en wie weet leren we iets van elkaar. En zo niet, ook prima... we hoeven niet overal hetzelfde over te denken, zou erg saai worden, toch?

Feivel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:42

Dit jaar is de hengstenkeuring later dan andere jaren, daarvoor was het altijd rond november (meen ik) de eerste selectie. Paarden die niet door de 1e selectie komen worden vaak daarna meteen geruind en zadelmak gemaakt voor de verkoop. In mijn ogen is daar niets mis mee, mits je het allemaal met beleid doet. Vaak zie je dat eea overhaast gedaan wordt en dat vind ik niet juist. Als koper van een 3-jarige moet je zelf ook wel weten wat het inhoudt, zo'n jong paard. Bv dus maar max. 3x per week rijden! Omdat jonge paarden in de prijs vaak goedkoper zijn, zie je dat ze vaker in de "verkeerde" handen vallen, dus bij onervaren ruiters die op zoek zijn naar een 1e paardje... En zeg niet dat het niet gebeurd, want ik heb het al vele malen zien gebeuren. Beginnende ruiters op 3 jarige paarden, helaas zijn die vaak niet goed ingelicht en gaan ze het paard gewoon 5x per week rijden. Dit resulteert dus idd in problemen! En ik scheer niet alles over 1 kam, er zijn altijd uitzonderingen!
Wat ik ermee wil zeggen is dat je er altijd rekening mee moet houden dat het paard jonger is, en als je het op de juiste manier aanpakt, gaat hij ook gewoon nog 20 jaar mee!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:40

Heb net nog een heel interessant artikel gelezen dat de gemiddelde leeftijd van een paard in NL inmiddels 6 jaar (!!!) is. En dat dat komt mede door de training die tegenwoordig in NL zo normaal is (o.a. te vroeg inrijden). Toch stof wat aan zou moeten zetten tot denken, nietwaar? Het is erg jammer (en dan zeg ik het nog netjes) dat veel mensen de commerciele belangen en hun ongeduld voorop zetten, i.p.v. zich eens goed te verdiepen in het fysieke gestel van het paard.

Kreeg gisteren weer zo'n opmerking van iemand over mij en mijn 2,5 jarige paard. 'Ik zou er het geduld niet voor hebben, hoor'. Zo'n penny, die van haar ouders elke week rondjes mag hobbelen bij ons op de boerderij. Ben ik even blij dat het mijn paard is en dat hij nog alle tijd van me krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:01

Shocking, zulke dingen. Het is idd belachelijk, geld gaat tegenwoordig voor alles... alles wordt eraan opgeofferd, ook onze dieren.
Over de penny: Jouw paard is denk ik ook heel blij dat hij van jou is en niet van die penny...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:09

Yamcha schreef:
Shocking, zulke dingen. Het is idd belachelijk, geld gaat tegenwoordig voor alles... alles wordt eraan opgeofferd, ook onze dieren.
Over de penny: Jouw paard is denk ik ook heel blij dat hij van jou is en niet van die penny...

Dat weet ik wel zeker Haha! Haha! Haha! . Heb even staan kijken hoe ze reed trouwens.... Over shocking gesproken, maar dat terzijde. Boos!

Ik heb gezegd dat het geweldig is om samen met je eigen paard ergens naartoe te werken op een rustige, geduldige manier. En dat ik later kan zeggen, dat ik het allemaal zelf gedaan heb met hem. Toen begon de penny over wedstrijden. Tja, en als ik dan zag hoe ze zelf reed, dan kon ik dat niet helemaal plaatsen, hoor. Maar goed..... Dat zal ze zelf wel gaan merken als ze wedstrijden gaat rijden Haha! Haha! Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:38

0ojannekeo0 schreef:
Dat idee heb ik zeker! Maar als je ziet waardoor ze afvallen dan heeft dat imo niets te maken met inrijden op 2.5 jarige leeftijd!

Te vroeg en te veel presteren. Daar valt op 2.5 jr leeftijd inrijden ook.
Vroeger was een paard van 3 jaar een broekie, daar kon je niks mee. Mee naar de keuring en dat was het. Toen werden ze nog met 3.5 ingereden. En dan nog werd er zeker een jaar niks tot zeer weinig meegedaan. Paarden werden vaak ook met gemak 25 tot 30 jaar oud.

Nu zit de gemiddelde penny op 31 december in de aanslag om op 1 januari met een hoofdstel en zadel naar het paard te gaan. Moet het in 1 a 2 maanden B klaar zijn om mee te doen aan de VSN, FSP, Pavo-cup e.d., als een 6 jarige paard nu op z'n minst geen B of L heeft gelopen dan is het voor de gemiddelde penny niet intressant. Ik ben benieuwd hoeveel paarden er over 10 tot 15 nog ouder zijn dan 25.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:54

Precies, Sammie!!! Helemaal met je eens!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:31

Ben het ook met Sammie eens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:33

Sammie schreef:
0ojannekeo0 schreef:

Te vroeg en te veel presteren. Daar valt op 2.5 jr leeftijd inrijden ook.
Vroeger was een paard van 3 jaar een broekie, daar kon je niks mee. Mee naar de keuring en dat was het. Toen werden ze nog met 3.5 ingereden. En dan nog werd er zeker een jaar niks tot zeer weinig meegedaan. Paarden werden vaak ook met gemak 25 tot 30 jaar oud.

Nu zit de gemiddelde penny op 31 december in de aanslag om op 1 januari met een hoofdstel en zadel naar het paard te gaan. Moet het in 1 a 2 maanden B klaar zijn om mee te doen aan de VSN, FSP, Pavo-cup e.d., als een 6 jarige paard nu op z'n minst geen B of L heeft gelopen dan is het voor de gemiddelde penny niet intressant. Ik ben benieuwd hoeveel paarden er over 10 tot 15 nog ouder zijn dan 25.

Pavo cup is voor 4 jarige paarden, dus daarbij zie ik het nut niet om op 2,5 jarige leeftijd te beginnen...Ook voeger werden er veel paarden met 2.5 al ingereden of ingespannen! Vergis je daar niet in!

Met 2,5 jaar inrijden heb ik nog steeds geen probleem, maar bij mij hoeven ze niet in een no-time op niveau te lopen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:49

0ojannekeo0 schreef:
Ook voeger werden er veel paarden met 2.5 al ingereden of ingespannen!

De enige paarden die met 2.5 ingereden werden (en worden) zijn dravers en renpaarden. En goh, die levensverwachting ligt echt super hoog en ze gaan ook jaren mee in die tak van de sport Ja

Citaat:
Pavo cup is voor 4 jarige paarden, dus daarbij zie ik het nut niet om op 2,5 jarige leeftijd te beginnen...
Ik zie het totale nut er niet van in om paarden van 2,5 in te rijden of ze nu op een laag of hoog niveau moeten presteren. Lekker een jaar laten staan is veel nuttiger.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:33

Zo jong een paard zadelmak maken en gaan rijden is gewoon kinderarbeid... Geef ze even de kans om te groeien en je zal er langer plezier van beleven!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:11

ik denk dat het bij deze tijd hoort (helaas), net zo raar als een paard van een jaar of 15 als 'oud' beschouwd wordt. Zo'n dier kan met een beetje mazzel nog 10 jaar mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 16:23

Wel 15 jaar. Een paard van vijftien is in de bloei van zn leven. Ik ken een pony van 36, die loopt nog altijd mee in de lessen. Ze is wat slomer en wat grijzer, maar loopt nog altijd fijn... en ze vindt het super.
En wat een nonsens om een paard van 15 oud te vinden. De paarden die GP op het WK in Aachen liepen, waren bijna allemaal rond die leeftijd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 17:20

neee Yamcha, dat telt niet meer dan, als ze op zo'n niveau lopen dan hoort dat er gewoon bij Knipoog
als een 'huistuinenkeuken' paard die leeftijd heeft dan is ie oud Knipoog

Anniek_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 17:22

Zou het niet weten,...

(Nog niet ervaren op dat gebied,...)

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 17:27

Sluit me volledig aan bij Sammie, heb er niets aan toe tevoegen!!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:40

Sammie schreef:
0ojannekeo0 schreef:
Ook voeger werden er veel paarden met 2.5 al ingereden of ingespannen!

De enige paarden die met 2.5 ingereden werden (en worden) zijn dravers en renpaarden. En goh, die levensverwachting ligt echt super hoog en ze gaan ook jaren mee in die tak van de sport Ja
.

Ik weet niet welke cijfers jij hebt over de levensverwachting van dravers en renpaarden Lachen ?
En nee, niet alle dravers gaan lang mee in de topsport, maar imo is dat in geen enkele tak van topsport zo, bijna alle paarden worden even getest of er potentie in zit om er GP mee te rijden of een parcour mee te springen. Als blijkt dat dit niet kan worden ze verkocht als recreatiepaard, en dát vind iedereen normaal. Maar als een draver op zijn 7e verkocht word als recreatiepaard( hetzelfde wat gebeurd met een KWPN'er die te licht bevonden is) dan is hij 'afgeschreven' ....

Verder worden dravers niet ingereden maar voor de kar gezet en ik denk dat er qua belasting toch een verschil zit in het erop zitten en het trekken. Ik heb al eerder in dit topic gevraagd of iemand daar misschien meer informatie over heeft? ( een onderzoek wat ooit gepubliceerd is oid? )

Mijn bovenstaande stuk wil trouwens niet zeggen dat ik het ééns ben met jong beleren en jong koersen( lees mijn vorige posts maar na) . Ik vind het gewoon niet altijd even eerlijk dat er naar de drafsport gewezen wordt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:43

ruitje schreef:
Ik heb al eerder in dit topic gevraagd of iemand daar misschien meer informatie over heeft? ( een onderzoek wat ooit gepubliceerd is oid? )

Daar ben ik ook heel benieuwd naar!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:34

ruitje schreef:
Verder worden dravers niet ingereden maar voor de kar gezet en ik denk dat er qua belasting toch een verschil zit in het erop zitten en het trekken

Dat dravers niet ingereden worden weet ik, maar ze worden wel op die leeftijd aan het werk gezet en ik ga niet een heel zinnetje ertussen vrotten zodat ie niet meer loopt omdat iemand het weer precies zo moet zien anders zijn ze op hun teentjes getrapt of voelen ze zich persoonlijk aangevallen.. Het lijkt mij dat de gemiddelde bokker zelf wel kan snappen dat daar 'voor de kar' wordt bedoeld.