Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
0ojannekeo0 schreef:Waarom blijven die paarden dan als maar presteren? Dat zou niet kunnen als het niet goed voor ze is!
Sammie schreef:0ojannekeo0 schreef:Waarom blijven die paarden dan als maar presteren? Dat zou niet kunnen als het niet goed voor ze is!
Heb je enig idee hoeveel hengsten er jaarlijks uitvallen? En alleen hun stal nog uitkomen om te dekken? Dat aantal is groter dan die 3 hengsten per jaargang die het wél toevallig redden. Die hengsten worden trouwens niet met 2,5 ingereden. De hengstenkeuring is in jan. Diegene die aangewezen worden komen in maart/april, dan zijn ze nog steeds geen 3 jaar. Maar met de hengstenkeuring zijn ze nog niet zadel/ruitermak hoor.
0ojannekeo0 schreef:Iedereen hoeft er ook niet zo over te denken als ik, hoor. Ik heb de waarheid niet in pacht. Als jij er van overtuigd bent, dat je op alle manieren verantwoordelijk omgaat met je paard en je houdt rekening met je paard, ben jij in mijn ogen een goede ruiter. Er zullen altijd punten zijn van jou waar ik het niet mee eens ben, en punten van mij waar jij het niet mee eens bent. Dat is dan hoogstens voer voor discussie, en wie weet leren we iets van elkaar. En zo niet, ook prima... we hoeven niet overal hetzelfde over te denken, zou erg saai worden, toch?Ik zeg ook niet dat jou mening fout is, ik zeg alleen dat niet iedereen daar zo over denkt!
Ik kan ook op een van de gebieden die jij noemt rekening houden met mijn paard, dan zou ik een half goede ruiter zijn?!?
Yamcha schreef:Shocking, zulke dingen. Het is idd belachelijk, geld gaat tegenwoordig voor alles... alles wordt eraan opgeofferd, ook onze dieren.
Over de penny: Jouw paard is denk ik ook heel blij dat hij van jou is en niet van die penny...
0ojannekeo0 schreef:Dat idee heb ik zeker! Maar als je ziet waardoor ze afvallen dan heeft dat imo niets te maken met inrijden op 2.5 jarige leeftijd!
Sammie schreef:0ojannekeo0 schreef:Dat idee heb ik zeker! Maar als je ziet waardoor ze afvallen dan heeft dat imo niets te maken met inrijden op 2.5 jarige leeftijd!
Te vroeg en te veel presteren. Daar valt op 2.5 jr leeftijd inrijden ook.
Vroeger was een paard van 3 jaar een broekie, daar kon je niks mee. Mee naar de keuring en dat was het. Toen werden ze nog met 3.5 ingereden. En dan nog werd er zeker een jaar niks tot zeer weinig meegedaan. Paarden werden vaak ook met gemak 25 tot 30 jaar oud.
Nu zit de gemiddelde penny op 31 december in de aanslag om op 1 januari met een hoofdstel en zadel naar het paard te gaan. Moet het in 1 a 2 maanden B klaar zijn om mee te doen aan de VSN, FSP, Pavo-cup e.d., als een 6 jarige paard nu op z'n minst geen B of L heeft gelopen dan is het voor de gemiddelde penny niet intressant. Ik ben benieuwd hoeveel paarden er over 10 tot 15 nog ouder zijn dan 25.
0ojannekeo0 schreef:Ook voeger werden er veel paarden met 2.5 al ingereden of ingespannen!
Ik zie het totale nut er niet van in om paarden van 2,5 in te rijden of ze nu op een laag of hoog niveau moeten presteren. Lekker een jaar laten staan is veel nuttiger.Citaat:Pavo cup is voor 4 jarige paarden, dus daarbij zie ik het nut niet om op 2,5 jarige leeftijd te beginnen...
Sammie schreef:0ojannekeo0 schreef:Ook voeger werden er veel paarden met 2.5 al ingereden of ingespannen!
De enige paarden die met 2.5 ingereden werden (en worden) zijn dravers en renpaarden. En goh, die levensverwachting ligt echt super hoog en ze gaan ook jaren mee in die tak van de sport
.
ruitje schreef:Ik heb al eerder in dit topic gevraagd of iemand daar misschien meer informatie over heeft? ( een onderzoek wat ooit gepubliceerd is oid? )
ruitje schreef:Verder worden dravers niet ingereden maar voor de kar gezet en ik denk dat er qua belasting toch een verschil zit in het erop zitten en het trekken