Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:35

'vroeger' wist je niet beter, paarden liepen keurig achter hun voorganger aan. Daar waren ze ook met geen stok achter vandaan te slaan

ze stonden in stands...
kwamen nooit buiten, zelfs niet eens in de buitenbak..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:36

In mijn vroeger stond er geen 1 paard in een stand en kwam alles buiten

Esperanza
Blogger

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:47

Ik vind het wel jammer dat soms de essentie van het verhaal even uit dit topic is verdwenen.

Ik ben zelf ook niet een grote voorstander van de AdB manier (kort door de bocht, gaat hij mij even te snel), maar het lijk nu ineens wel bespreekbaar dat paarden stukgereden worden door hun ruiters. De bewijzen zijn er ineens. Ik vind het nl wel frappant dat hij paarden die al zijn afgekeurd en uitbetaald door de verzekering ineens weer rad kan laten lopen!

Als hij ook maar 1 paard van de slacht kan redden, die daar ontercht opweg naar toe was, dan ben ik al blij met hem. En ookal zou ik het anders doen, je moet de ruiter aanpakken, want die is verantwoordelijk voor het goed begeleiden van zijn paard.

Je gaat er op zitten, dus moet je zorgen dat hij je goed kan dragen, lekker soepel door zijn lijf wordt, enz. Die verantwoording heb je als ruiter. En ik denk dat zijn ´methode´ daar wel aan bijdraagt. En ik denk dat op iedere methode wel wat aan te merken valt.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:09

ik ben het met je eens esperanza

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:15

Esperanza schreef:
De bewijzen zijn er ineens. Ik vind het nl wel frappant dat hij paarden die al zijn afgekeurd en uitbetaald door de verzekering ineens weer rad kan laten lopen!

Als hij ook maar 1 paard van de slacht kan redden, die daar ontercht opweg naar toe was, dan ben ik al blij met hem. En ookal zou ik het anders doen, je moet de ruiter aanpakken, want die is verantwoordelijk voor het goed begeleiden van zijn paard.

Ben ik helemaal met je eens!

Citaat:
Je gaat er op zitten, dus moet je zorgen dat hij je goed kan dragen, lekker soepel door zijn lijf wordt, enz. Die verantwoording heb je als ruiter. En ik denk dat zijn ´methode´ daar wel aan bijdraagt. En ik denk dat op iedere methode wel wat aan te merken valt.

Maar je moet je afvragen waarom er zoveel mensen kritiek hebben op de methode.......
Iedereen die daar met een kreupel paard heen gaat en met een zuiver paard weer teruggaat is dolblij. Het is heel imponerend om te zien hoe zoveel (er zijn natuurlijk ook uitzonderingen) kreupele paarden toch ineens zuiver blijken te kunnen lopen. Hierdoor gaan veel leerlingen van hem hem op zijn woord geloven (en worden heel fel op bokt als er kritieken worden geleverd ), terwijl je echt niet alles leert bij de bodt en hij echt niet in alles gelijk heeft.

Al die mensen die hier op bokt kritieken leveren zien paarden die niet door de rug lopen, nog steeds scheef zijn en ruiters die trekken. En daar hebben ze gelijk in toch??????? Maar dat neemt niet weg dat de paarden weer zuiver lopen. Zie de methode als revalidatie. En ga die revalidatie niet vergelijken met een training van een gezond paard (dat niet zo diep in de problemen zit als de paarden waar de bodt mee te maken krijgt).

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:19

Even over weidegang/stalrust in verband met AdB:
KREUPELE paarden zijn heus niet gelukkiger in de wei, daar staan ze ook gewoon stil, of forceren het just, hebben pijn als ze even vlug moeten wijken voor een ander paard. In een groep zal een kreupel paard zich altijd onveilig voelen. In de natuur is dat het dier wat het eerst de aanval van wolven ed kan verwachten. Zo´n paard is dus op zijn hoede, kan zeer gestressed raken en is helemaaaaaal niet blij in de wei. Ik denk dat mensen een beetje na moeten denken. Wei is leuk en gezond, maar niet in alle omstandigheden! Een paard apart in de wei is ook al niet blij omdat hij dan geen maatje heeft die de wacht af kan wisselen.
Een kreupel paard op stal kan vooral rusten en dát is precies wat veel kreupelheden nodig hebben. Door zo´n paard geen rust te gunnen en in de wei te doen, kan de kreupelheid veel slepender worden dan noodzakelijk.

Je kunt iemand niet veroordelen op het feit dat hij zegt dat weide stress veroorzaakt, want dat doet het in sommige gevallen ZEKER. En hij heeft met name te maken met die gevallen, waar een paard niet is zijn gewone natuurlijke staat meer is (waarin weidegang wel als prettig wordt ervaren).
Ik denk dat het wel belangrijk is om dingen altijd in de goede context te blijven zien.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:21

guusje schreef:
Maar je moet je afvragen waarom er zoveel mensen kritiek hebben op de methode........

Omdat mensen nu eenmaal zo in elkaar zitten...

Is het niet geheel menselijk om overal kritiek op te hebben? Op het weer, op de buren, op iemands kleding, op de regering. Noem maar op. En helemaal op iets wat niet strookt met wat men gewend is natuurlijk. Dat is helemaal onderheving aan kritiek

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:35

Lusitana schreef:
KREUPELE paarden zijn heus niet gelukkiger in de wei, daar staan ze ook gewoon stil, of forceren het just, hebben pijn als ze even vlug moeten wijken voor een ander paard. In een groep zal een kreupel paard zich altijd onveilig voelen. .

Geloof mij nou maar, toen mijn paard kreupel was, werd hij letterlijk GEK op stal.. toen hij eenmaal op de wei stond, was hij weer helemaal vrolijk.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:44

Cer schreef:
guusje schreef:
Maar je moet je afvragen waarom er zoveel mensen kritiek hebben op de methode........

Omdat mensen nu eenmaal zo in elkaar zitten...

Is het niet geheel menselijk om overal kritiek op te hebben? Op het weer, op de buren, op iemands kleding, op de regering. Noem maar op. En helemaal op iets wat niet strookt met wat men gewend is natuurlijk. Dat is helemaal onderheving aan kritiek

Er zijn altijd wel mensen die altijd op of aanmerkingen hebben, maar meestal komen kritieken niet zomaar uit de lucht vallen hoor.

Iedereen zal het eens zijn dat het fantastisch is dat er een kreupel paard van de slacht gered wordt en vervolgens weer pijnvrij door het leven kan.

Maar het gaat om de manier waarop die kreupele paarden weer rad worden gemaakt. De mensen met kritieken zien dan wel een paard wat zuiver gaat , maar geen paard wat helemaal lekker door zijn lijf loopt. En daar hebben ze gelijk in.
Maar zoals ik al vaak heb gezegd, zou je revalidatie niet moeten vergelijken met een training van een gezond paard

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:00

Tulandro schreef:
Lusitana schreef:
KREUPELE paarden zijn heus niet gelukkiger in de wei, daar staan ze ook gewoon stil, of forceren het just, hebben pijn als ze even vlug moeten wijken voor een ander paard. In een groep zal een kreupel paard zich altijd onveilig voelen. .

Geloof mij nou maar, toen mijn paard kreupel was, werd hij letterlijk GEK op stal.. toen hij eenmaal op de wei stond, was hij weer helemaal vrolijk.

Dat wil niet zeggen dat het voor elk paard zo is. Alleen omdat jouw paard gel wordt op stal is dat nog geen bewijs dat alle paarden gelukkiger zijn in de wei onde alle omstandigheden...
bovendien, was hij niet gewoon gek omdat hij bv een vriendje miste? Had je die naast hem op stal gezet, was het wellicht een ander verhaal. Ik noem maar wat. Somd lijken de dingen anders dan ze zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:06

guusje schreef:
Maar het gaat om de manier waarop die kreupele paarden weer rad worden gemaakt. De mensen met kritieken zien dan wel een paard wat zuiver gaat , maar geen paard wat helemaal lekker door zijn lijf loopt. En daar hebben ze gelijk in.
Maar zoals ik al vaak heb gezegd, zou je revalidatie niet moeten vergelijken met een training van een gezond paard

Precies, je moet kijken naar hoe het was en hoe het nu is. Daarvoor ging zo´n paard toch ook niet helemaal lekker door zijn lijf? Dat vergt tijd om dat ook nog voor elkaar te krijgen. Maar geduld is wat veel mensen missen.
Er is geen kant en klare oplossing voor een kreupel of vastgereden paard. Dat heeft minstens zo lang nodig om goed te komen als het hem kostte om zo kreupel/vast te raken.
In een paar weken kun je resultaat zien, maar dat wil niet zeggen dat een paard dan ook helemaal weer gaaf is (als het dat al ooit geweest is, sommige worden vanaf het inrijden al verknoeid)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:11

Tuurlijk is het mooi om een paard gered van de slacht te zien, niemand die anders zegt

Maar lopen de dieren rad, of minder kreupel?

Laat ik ff een voobeeldje geven
Mijn eigen paard, na een ongeluk in de wei, liep hij niet meer rad.
Ik ben 1000 keer voor gek verklaard door best deskundige mensen
Niemand zag wat.
Ik zag het toen ook niet, maar ik voelde het als ik er opzat.
Ik weet zeker dat er mensen zijn, die het ook niet voelen als een paard zo minimaal niet zuiver gaat.

Loopt een paard op die manier bij AdB noemen ze hem rad...

Nog een voorbeeld.
Ik ging een paard kijken om te kopen.
Zag er niets aan
Maar onder het zadel zei ik dat hij rechtsvoor kreupel was.
Hij liep ook naar 1 kant, licht gebogen omdat been te ontlasten.
Maar dit alles was erg minimaal.

Ik werd voor gek versleten door de verkopende stal.

Echter vond ik het een geweldig dier en afgesproken dat Someren hem zou keuren, zou hij afgekeurd worden, ging de koop niet door, ik geen kosten.

Hij werd R.V afgekeurd.
Op een schaal van kreupelheid van 1-5 maar een kleine 1
Dus minmimaal kreupel na de buigproef, maar hij was het wel.

Deze mensen hadden dit niet gevoeld
Een prof. stal

Word zulk paard een tijd doorgereden, zal hij meer gaan kreupelen.
Komt hij bij AdB zal het paard minder gaan kreupelen
En gaan lopen zoals ik hem daaar aantrof
Bij AdB noemen ze dit ook rad.
Ik noem dat minder kreupel

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:16

runningkawa schreef:

Eigenlijk heb je 'kreupel' of 'niet kreupel'. Daar tussen zit niets

De paarden op de filmpjes van AdB lopen niet zuiver. Hij vind van wel. Zijn aanhangers vinden van wel. Wij verschillen dus van mening
Laatst bijgewerkt door VValar op 15-06-06 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:17

Heeft de keupelheid van de paarden die bij de Bodt komen allemaal verschillende oorzaken, of gaat het om specifieke problemen?

Dit even om het volgende: mijn vorige paard was een zeer gevoelige merrie, met name in de rug. Dus ik moest altijd heel correct te werk gaan en zelf absoluut niet storen met mijn zit. Na de verkoop (maanden later) is ze zonder aanwijzbare reden kreupel gaan lopen aan zowel rechtsvoor als rechtsachter. Maar ik denk dat die reden was: het scheef zitten van de ruiter die erop zat. Het paard is anders gaan lopen om dat te compenseren. (gevolg slijtage van gewrichten)
Indien men de ruiter vanaf de grond had geholpen om rechter te gaan zitten, met name in de heupen/het bekken, denk ik dat het paard weer rad zou gaan lopen.
Dit is geen aanval op iemand hoor, maar we moeten niet onderschatten hoeveel invloed het wel of niet recht zitten op je paard kan hebben.
Nou heb ik een reus van een KWPN'er die daar niet zo gevoelig voor is

Ik ben wel van mening dat je rechtrichten niet alleen vanuit de hand kan doen, dan komen de achterbenen niet meer mee. Het is een voorwaarts naar de hand toe rijden vanuit je been.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:20

Citaat:
Eigenlijk heb je 'kreupel' of 'niet kreupel'. Daar tussen zit niets.

De paarden op de filmpjes van AdB lopen niet zuiver

Klopt

maar bij AdB komt een stok kreupele binnen, die later wat verbeterd
Et Voila! niet meer kreupel.

Mooi wel kreupel, alleen wat minder dan voorheen.

daarom mijn uitspraak
"Maar lopen de dieren rad, of minder kreupel?"

En dit is ook een ervaring die veel bokkers voorheen geplaats hebben

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:21

Nou, dan ben ik blij dat mn paardje niet kreupel is, ben benieuwd of AdB er dan wel wat mee kan....

guusje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:25

@kawa : je bent de enige niet met een getraind oog wat (heel klein beetje) kreupele betreft .

Er heeft een tijd op de site van adb een filmpje gestaan v/e paard dat niet helemaal rad liep en in zijn lessen zullen er ook paarden tussen lopen die niet rad lopen. Het ene paard zal makkelijker en sneller weer rad gaan dan het andere.

Er lopen genoeg paarden bij de bodt die weer 100% zuiver gaan.

@ kawa en vvalar: ik vind het zo ontzettend flauw om te zeggen dat de paarden van heel kreupel naar een beetje kreupel gaan lopen.
Wat denken jullie nou, dat die paarden in paar lessen tijd weer helemaal lekker in hun vel zitten?????????? Ontstekingen, bloeduitstortingen, overbelaste spieren etc etc moeten eerst helemaal verdwijnen. Ook moeten de paarden weer vertrouwen krijgen in hunzelf en het rijden, vertrouwen krijgen dat het geen pijn hoeft te doen.

Die filmpjes zijn in de meeste gevallen gemaakt in de periode dat het paard daar op training staat, in die tijd is het paard nog niet volledig hersteld.

Geloof me , ik heb 4 paarden staan die kreupel waren en nu weer 100% zuiver zijn (en ik ben echt niet de enige). En ik ben heel allert op hun gangen want het zou toch weer eens misgaan... Van jury´s krijg ik 7 op zuiverheid (in de oude proefjes). En nou weet ik dat niet elke jury even goed jureert , maar ze zullen het niet allemaal bij het verkeerde eind hebben. Evenals mijn huidige instructrice, da en alle andere mensen die mijn paarden kennen.
Laatst bijgewerkt door guusje op 15-06-06 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:27

Tuurlijk zijn er meer mensen die dat zien
Bleek ook uit de reacties die voorheen hier eens gestaan hadden

Maar dat moet hij geen et voila roepen als het paard nog niet rad is
dan moet hij roepen er is verbetering, de rest komt later wel

Want zo laat hij de mensen geloven, die het niet zien of voelen, dat het paard rad is
En dat zie ik dan als een leugen

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:28

VValar schreef:
runningkawa schreef:

Eigenlijk heb je 'kreupel' of 'niet kreupel'. Daar tussen zit niets

Oh zeker wel.
Daar tussenin zit bv "gevoelig". Een paard loopt dan niet kreupel, maar reageert wel op pijnprikkels (als je op de gevoelige plek drukt bv). Gevoelig lopen kun je vaak wel voelen maar niet goed zien.
En er bestaat teugelkreupelheid, waarbij het paard feitelijk niet kreupel is maar zich wel kreupel toont onder de man.
en er zijn paarden die niet kreupel lopen, maar niet de buigproef door komen. Zo´n paard gaat dus rad, niet kreupel, maar is toch niet gaaf...
Er is wel degelijk een schemergebied tussen kreupel en rad.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:31

Maar dat is niet rad

Dus kun je licht kreupel noemen, of wat je ook wilt, maar rad is het niet

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:32

runningkawa schreef:
Maar dat moet hij geen et voila roepen als het paard nog niet rad is
dan moet hij roepen er is verbetering, de rest komt later wel

Want zo laat hij de mensen geloven, die het niet zien of voelen, dat het paard rad is
En dat zie ik dan als een leugen

dat is war, dat is misleiding. Maar doet hij dat echt? Ik weet het niet hoor, ik ken die vent verder niet.
"Et volia" kan zijn:"Kijk hij loopt beter", en hoeft net te betekenen "kijk hij is weer rad" . Zo´n eigenaar vult dus zelf iets in wat niet is gezegd... en dan is het niet liegen van die het zegt, maar fout aannemen van die het hoort.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:33

Nee, hij zegt dan dat het paard weer goed loopt

En daarom vind ik het al geen fijne man.

Die ruiters voelen dan idd verbetering, maar zijn misschien net niet kundig genoeg om te voelen, dat het nog steeds niet goed is.
En dat vind ik heel erg

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:34

Lusitana schreef:
Oh zeker wel.
Daar tussenin zit bv "gevoelig". Een paard loopt dan niet kreupel, maar reageert wel op pijnprikkels (als je op de gevoelige plek drukt bv). Gevoelig lopen kun je vaak wel voelen maar niet goed zien.
En er bestaat teugelkreupelheid, waarbij het paard feitelijk niet kreupel is maar zich wel kreupel toont onder de man.
en er zijn paarden die niet kreupel lopen, maar niet de buigproef door komen. Zo´n paard gaat dus rad, niet kreupel, maar is toch niet gaaf...
Er is wel degelijk een schemergebied tussen kreupel en rad.

Teugelkreupel is een rijtechnische fout, het paard loopt uit zich zelf wel rad maar krijgt tactfouten doordat de ruiter loopt te mutsen. Dus dat telt niet.
Gevoelig lopen noem ik ook niet rad. Valt ook onder het kopje kreupel.

Je hebt in mijn ogen alleen maar kreupel of niet kreupel. Op een niet kreupel paard kun je rijden en op een kreupel paard niet.

Of zoals RK zegt; AdB formuleert het 'schermgebied' als minder kreupel. Dat bestaat eigenlijk niet, want op zo'n dier rijden doe je hem ook geen plezier.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:37

runningkawa schreef:
Maar dat is niet rad

Dus kun je licht kreupel noemen, of wat je ook wilt, maar rad is het niet

Ik kan je garanderen dat er paarden zijn die rad gaan en toch niet gaaf zijn. Licht kreupel is als je het al gaat zien. als je niks ziet, gaat het paard rad, maar het kan dan nog wel pijn hebben of gevoelig zijn op bepaalde gebieden als je er op drukt ofzo...
wat dacht je van aan beide voor of achter benen kreupel zijn? Dan gaat het paard ook voor het oog soms rad
Ik heb het over rad GAAN trouwens niet over rad zijn, wat je zou kunen uitleggen als "helemaal gaaf zijn". Dat is zo´n paard niet.
Ik snap heus je punt
Maar er is wel iets als niet zichtbaar kreupel, dus voor het oog rad gaande. Je kunt niet zeggen het paard is of kreupel, óf rad (gaand).
de uitdrukking rad slaat op het gaan, niet op het gestel van het paard, althans, in mijn woordenboek, maar misschien is het in de loop der jaren veranderd.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:38

runningkawa schreef:
Nee, hij zegt dan dat het paard weer goed loopt

En daarom vind ik het al geen fijne man.

Die ruiters voelen dan idd verbetering, maar zijn misschien net niet kundig genoeg om te voelen, dat het nog steeds niet goed is.
En dat vind ik heel erg

Ja, dat deugt inderdaad niet, als dat zo is.