DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:47

Allereerst nogmaals aan J. : het was geen aanval. Dat ik erom vroeg is puur omdat ik niet snap (nog steeds niet) waarom je in dit topic reageert.

En aan een ieder die vind dat ik strooi met ervaring, helaas kan ik er niet minder van maken. Die ervaring heb ik en gebruik ik in een topic als deze. Je zult mij NOOIT tegenkomen in een NH of western of men topic, puur omdat ik daar geen ervaring in heb. En dus diegene die die ervaring wel hebben onmogelijk kan aanvallen op een methode of idee.

Blijkbaar denken sommigen dat hier wel te kunnen.

Laat ik even vooropstellen dat er een immens verschil is tussen de harmonie in het bos en de harmonie die je in een proef beoogt.
Ik denk dat Jasmijn dat het mooiste verwoordde.

En wedstrijden die er een punt bij doen voor ldr daar heb ik nog nooit van gehoord.

Daarbij denk ik te lezen in het verhaal van Jirina dat je dus echt niet weet waarom LDR gebruikt wordt tijdens de training (laten we zeggen 20 minuten van de training)... Als je praat over in de krul, valse knik, strakke hand, geen lossigheid, geen harmonie... dan heb je het echt niet over juist gereden ldr training, want dat is nou juist waar het om draait... die lossigheid en communicatie verscherpen, het losser laten en niet storen in de versnelling waarin het paard zich begeeft, het "wachten"-systeem, de lossigheid van achteruit golvend benadrukken, etc.

Bedoel jij niet gewoon het "te diep" rijden... dat is namelijk iets anders...

Whoknows

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:23

Ik blijf het LDR vinden als je begeven op glad ijs. Het verschil tussen gebruik en misbruik van de methode is maar een haartje.
In mijn ogen zijn er maar een handjevol mensen die de nodige kennis hebben om het in de training toe te passen. Daarnaast is er de grote grijze "paardenminnende" massa die er ook mee aan de slag gaat en het helaas geen trainingselement meer is te noemen maar meer een experiment. En dan wordt het toch gauw akelig op zijn zachts gezegd.
Ik denk ook dat er wat dat betreft een zeer grote taak ligt voor de instructeurs/trices.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:30

Ja ik ben het daar ook zeker mee eens. Daarom benadruk ik het gebruik van klassiek rijden en het verfijnen van die methode door goed gebruik van LDR, maarrrrrrrr de gemiddelde ruiter moet niet gaan kopieren, maar ja die zouden uberhaupt nog geen paard aan de teugel moeten willen rijden omdat het er voor hun uitziet als de kop op de plek trekken en niet de nageeflijkheid gevoeld en gezien wordt waar training aan vooraf is gegaan.

Vandaar mijn correctie op de mensen die Ldr ruiters dierenbeulen durven te noemen.

De mens maakt het verschil en niet de trainingsmethode of tak van sport.

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:37

Mireille1970 schreef:
Bedoel jij niet gewoon het "te diep" rijden... dat is namelijk iets anders...

Nee ik bedoel LDR niet 'te diep' het echte LDR.
Ik heb ook ervaring met LDR training en ruiters dus je bent niet de enige met die ervaring.
Maar jij zag het zo en ik zag het zo.
Zo krijg je twee verschillende meningen.
LDR is een trainingsmethode die ik gewoon afschuwelijk vindt zo of zo.
Het wordt niet in een wedstrijd gebruikt maar in sommige landen dus wel.
Lokale wedstrijden in Rusland, Polen, Finland noem maar op extra punt erbij.
Goed van je dat je zegt dat je geen commentaar op iets geeft als je geen ervaring of dergelijke hebt.
Is net dezelfde instelling als die van mij.
Als ik iets precies wil weten ga ik naar die plek en die mensen toe ga mij in hun methodes verdiepen en dan pas maak ik mijn mening.
Het liefst vraag ik gewoon na bij tegenstanders, voorstanders en neutrale om alles zo goed als mogelijk uit te stippen.
Dus mijn mening over de LDR is niet alleen ontstaan door 'Ulrike like' sites maar op praktische en theoretische ervaring.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:44

Na 26 pagina's te hebben doorgespit, wacht ik nog steeds met smart op het filmpje van HNS.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:45

In die landen die jij noemt zijn ze al blij dat ze ze aan de teugel krijgen uberhaupt...

Maar kennen wij elkaar niet? Als we dezelfde ervaringen delen, zoveel zijn er niet... en misschien kennen we elkaar van concours, training? Zoiets?

hns, jij onderbouwt jouw mening met jouw ervaring van. Niet dat het zo IS. En niet gebaseert op foto's of het zien van een paard met de kin op de borst.

Voor of tegenstander, jij weet dan ook dat wat Jirina zegt gewoon niet waar is. Eens? Ongeacht wat je ervan vindt...

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:47

hns, misschien een idee om alvast je profiel te vullen met alle eravringen die je hebt?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:53

hns schreef:
Lokale wedstrijden in Rusland, Polen, Finland noem maar op extra punt erbij.

Als je straks een filmpje van jezelf plaatst kun je misschien ook een filmpje plaatsen van dit verschijnsel. Ik kan me er niets bij voorstellen namelijk.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:34

hns, vertel ons al jouw ervaring met ldr, laat me weten of we elkaar kennen....

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:33

Zit hier ook met smart op dat filmpje te wachten en ben ook héél benieuwd naar filmpjes van die ruiters in Rusland, Polen, Finland enz. die extra punten krijgen als ze LDR rijden.....
Heel vreemd dat die ruiters dan niet worden uitgezonden naar internationale wedstrijden want als zij de meeste punten krijgen zou je denken dat zij afgevaardigd worden voor hun land. Ik ben ze nog niet tegengekomen, jij wel Mireille??

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:39

Nee nog niet, maar ze praat over LOKALE wedstrijden. Dus ben ook wel benieuwd...

Heb bij Sven ook met russen gewerkt die werden uitgezonden (o.a. Nina Menkova die ik mee uit eten nam en een pizza voor kreeg en deze ging opdelen, dacht dat het voor iedereen was, toen ik met gebaren uitlegde dat ze die helemaal mocht opeten ging ze huilen... zo arm zijn de internationals daar) voor training onderweg naar concoursen in Europa, maar ehm... die paarden zijn stug pfffff geen beweging in die kop te krijgen, dus ja die zijn vast al blij met een beetje knik in de nek...

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:44

Ja en voor zover ik weet zijn die ook al héél blij als ze iets doen wat in de buurt van klassiek komt, de wetenschap van LDR is daar bepaald nog niet doorgedrongen dacht ik......

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:50

Precies. En het ziet er ook heel apart uit. Het is net circus. Ze leren ze kunstjes in plaats van ze echt te trainen vanuit de basis dag in dag uit.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:54

Ik kan me dat ook nog herinneren van de EK in Ksiaz voor Young Riders (Junioren bestonden toen nog niet, oh jee ik word oud)...

Die landen uit die streken reden echt heeeeeeeeeel anders dan de europese landen. Die deden ook nooit lichtrijden bijvoorbeeld. Kwamen op het voorterrein op trens met kop vrijwel in de hemel, hielden ze daar vast, deden heeeeeel veel kunstjes opzij, wijken in galop enzo, en dan kwam de neus zo'n 10 cm voor de loodlijn en daar hielden ze die beesten dan vast gedurende de proef. Het was allemaal heel strak, bij elke overgang ging de neus eruit. Niet echt fijn door het lijf maar beheersten wel de kunstjes. Maar in de series viel het het meeste op. De eerste in middengalop en de laatste stonden ze bijna stil met het hoofd helemaal loodrecht aan de grond, zag er heel moeilijk uit. Maar ze bleven lachen.

Karl66

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:07

Dressuur in het voormalige oostblok is toch juist veel meer op Fillis gebaseerd, die een paard hoger instelt?

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:09

Dat neem ik zomaar aan gezien mijn voorgaande verhaal...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:12

hns schreef:
Ik dacht iemand te horen zeggen dat je met bitloos geen zachte hand kan ontwikkelen...
Raar als beginner op een manege zit je ook nog te trekken en te rukken dat is zeker niet goed maar iedereen vindt het blijkbaar doodnormaal om manege paarden met bit te zien

Dat was een opmerking van mij, die je dan verkeerd begrepen hebt. Het maakt niet uit waar je druk geeft, op de lagen, achter de oren of op de neus, het gaat erom hoe je het doet, met harde of zachte hand.

Bitloos rijden is niks meer of minder dan op een andere plek druk geven, die minstens zo gevoelig is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:36

jirina schreef:
"Dat de hele wereldtop en juryleden allemaal juist de lossigheid, balans en tact van de LDR gereden paarden waarderen en dat Anky voor haar rijden soms een tien krijgt juist omdat ze haar paarden zo van de hand af heeft.
Waar jij die harde hand ziet is me sowieso een raadsel, iemand die met een harde hand rijdt kan niet LDR rijden."

Pff..
"XENOPHON – De strijd tegen de dwaalsporen van het paardrijden

Wij zijn zeer bezorgd: het werken met paarden in het internationaal wedstrijdencircuit druist vaak in tegen het welzijn van het dier. Steeds vaker berichten de media over technieken bij opleiding en training die zorgwekkend zijn volgens de dierenbescherming. Vele juryleden negeren geldende beginselen van de klassieke paardrijkunst en daardoor de internationaal geldende regels van de Internationale Paardensportvereniging (FEI): zij geven de voorkeur aan de technische perfectie van het in gecontroleerde spanning gereden paard in plaats van de vrijheid van een goed opgeleid paard. Jonge paarden te gehaast oefeningen vanwege commerciële redenen aangeleerd. Het paard verkommert tot een product en wordt gereden als een broodwinning.

Men hoeft de klassieke paardrijkunst niet opnieuw uit te vinden. Eeuwenlang is zij precies beproefd en doordacht. Zij leeft tot de dag van vandaag voort in de Richtlijnen voor Rijden en Mennen van de Duitse Paardensportvereniging (FN) en geldt ook op het internationaal niveau van de FEI. Wij zeggen duidelijk en ondubbelzinnig dat de klassieke paardrijkunst weliswaar een bepaalde individuele speelruimte toelaat, maar er zijn geen alternatieven.

Degene die deze oeroude schat aan kennis en ervaring negeert en probeert met foefjes en technische trucs snel twijfelachtige doelen te bereiken, handelt onverantwoordelijk: tegen de gezondheid van het paard, tegen de esthetische beginselen en tegen het internationale reglement in.
De oprichters van Xenophon:

Zij zetten zich in voor de klassieke paardrijcultuur: de oprichters en voorzitters van de vereniging voor behoud en bevordering van de klassieke paardrijcultuur met de naam XENOPHON. Sinds de oprichtingsvergadering van september 2005 wordt deze jonge vereniging bijna overstelpt met lidmaatschapsaanvragen uit de hele wereld.

* Hans-Heinrich Isenbart (Kirchlinteln/GER)
* Christine Stückelberger (Bern/SUI)
* Klaus, Judith und Annabel Balkenhol (Rosendahl/GER)
* Dr. Gerhard Heuschmann (Warendorf/GER)
* Anja Beran (Bidingen/GER)
* Prof. Dr. Kurt Mrkwicka (Wien/AUS)
* Oberst a.D. Kurd Albrecht v. Ziegner (Mechtersen/GER)
* Ingrid Klimke (Münster/GER)
* PD Dr. Volkmar Nüssler (Bidingen/GER)
* Dr. Joachim Bösche (Braunschweig/GER)
* Stefanie Martens (München/GER)
* Isabella Sonntag (Schondorf/GER)
* Dr. Astrid von Velsen-Zerweck (Warendorf/GER) "
Met vriendelijke groet
Jirina

Zo kan je met goed zoeken ook vast wel een vereniging vinden die er van overtuigd zijn dat het enige echte vervoer per spoor met een stoomtrein dient te gebeuren of een vereniging die de boekdrukkunst een uitvinding van de duivel vindt, aangezien de mens niet voor niets heeft leren schrijven. Voor alle duidelijkheid ik heb weinig problemen met zo'n vereniging, totdat zij hun idee over de werkelijkheid aan de rest van de wereld op probeert te leggen.

Nog even een opmerking over het vetgedrukte gedeelte, ik weet niet of het letterlijk is overgenomen, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat zij deze zin zo geformuleerd hebben aangezien de FEI echt een totaal andere zinsnede gebruikt namelijk:

Citaat:
The horse thus gives the impression of doing, of his own accord, what is
required of him.

In de dressuur gaat het er juist om dat een paard perfect aan de hulpen staat, zo perfect dat het lijkt of hij het uit eigen vrije wil doet. Het grondidee van dressuur (klassiek, wedstrijd of noem maar op) is domweg anders dan het grondidee van naturals, aangezien het idee achter dressuur samenwerking gebaseerd op controle door de ruiter is.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:19

hns ik vroeg je om referenties, ben benieuwd of we elkaar kennen, maar ik hoor niets (lees: lees)...

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:55

Mireille, Hns zei eerder dat dit paarden waren die ze kende die door LDR de vernieling in waren gegaan, misschien weet je waar ze hebben gestaan?? Ik ken ze niet, maar ja, je kunt niet alles weten nietwaar?

"Wat ik al zei Harmonie maakt plaats voor roem en geld.
En ook misschien omdat er niet meer zo veel klassiek wordt gereden?
Of misschien omdat Anky's paarden zo goed liepen (en met succes) dat er iedereen erachteraan is gaan sukkelen?
En ja het paard moet in een wedstrijd wel precies naar de ruiter luisteren maar daar heb je andere methodes voor.
Dan hoef je niet al het iniatief eruit te halen en hem zo te rijden dat die maar nog weinig kan doen.
Ik heb niet gezegd dat paarden naar de slacht zijn gegaan die LDR getraind zijn.
Je hebt ze wel ik heb er 7 gekend (Amigo, Sant Louis, Baturo, Seven Hill, Camarengo, Gillith, Pietro)
Half jaar LDR en ze ginggen een voor een als de vliegen.
Ze zijn ook veel te snel geweest met die paarden, geen tijdopbouw en niks meteen in een keer door.
De rest die bij ons de slacht zijn ingegaan kan ik niet optellen.
Het lag niet aan de LDR maar puur aan het karakter van het paard.
Die paarden waren gewoon rebellisch, klaar om te vechtten (tot de dood )
Hulpteugels hadden bij die geen zin een flinke ruk en huppakee hulpteugel naar de knoppen.
Niks met mooie rustige galop meteen ervandoor rennen en als de zweep in actie kwam gingen ze bokken.
Met zulke paarden zijn ze gauw klaar, kopen ze zich gewoon toch maar een nieuwe."

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:16

Door LDR de vernieling in gegaan? Zegt me niets... Misschien kun je met namen komen?

hns waarom zeg je niets?

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:27

Mag ook via pb, ik ben gewoon nieuwsgierig.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:30

Even snel:
"Bedoel jij niet gewoon het "te diep" rijden... dat is namelijk iets anders..."

Ik bedoel beelden op DVD van Ulrike Thiel (waarover deze topic gaat - weet je nu waarom ik reageer?).
Ik heb deze DVD thuis , maar was niet in staat om alle drie te bekijken, twee waaren al erg genoeg. Vond ik heel erg triest.
J

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:34

jirina schreef:
Even snel:
"Bedoel jij niet gewoon het "te diep" rijden... dat is namelijk iets anders..."

Ik bedoel beelden op DVD van Ulrike Thiel (waarover deze topic gaat - weet je nu waarom ik reageer?).
Ik heb deze DVD thuis , maar was niet in staat om alle drie te bekijken, twee waaren al erg genoeg. Vond ik heel erg triest.
J

Okeeeeeeeeee nu snap ik ook je berichten. Je hebt een videobeeld van de absolute tegenstander gezien, zonder het zelf te zien met uitleg van degene die rijdt en met een gekleurde stelling............ En je hebt ook het verschil niet ervaren. Nu snap ik je ongenuanceerde mening, puur gebaseerd op wat je denkt te zien.

Zoiets als "ik vind rood niet mooi", terwijl dan de hele wereld opstaat en roept dat je nog donkerrood, bordeauxrood, steenrood, lichtrood, ferrarirood etc etc hebt...

Dat is iets anders als "rood IS lelijk", dat kan je niet stellen omdat er legio's mensen zullen zijn die dat niet vinden.

Je bent helemaal niet ervaren en dus ook niet objectief. Jouw mening is duidelijk, maar onderbouwd, anders als "ik vind het vreselijk om naar te kijken" is het niet...... dus je kan er de ander die het wel mooi en lekker vind en iets anders ziet nooit op aanvallen qua techniek.

Daarom was ook mijn vraag.

jirina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:36

"http://www.nevzorov-haute-ecole.com"
Over Rusland gesproken..
Niet aan de teugel?