Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mireille1970 schreef:Bedoel jij niet gewoon het "te diep" rijden... dat is namelijk iets anders...
hns schreef:Lokale wedstrijden in Rusland, Polen, Finland noem maar op extra punt erbij.
hns schreef:Ik dacht iemand te horen zeggen dat je met bitloos geen zachte hand kan ontwikkelen...
Raar als beginner op een manege zit je ook nog te trekken en te rukken dat is zeker niet goed maar iedereen vindt het blijkbaar doodnormaal om manege paarden met bit te zien
jirina schreef:"Dat de hele wereldtop en juryleden allemaal juist de lossigheid, balans en tact van de LDR gereden paarden waarderen en dat Anky voor haar rijden soms een tien krijgt juist omdat ze haar paarden zo van de hand af heeft.
Waar jij die harde hand ziet is me sowieso een raadsel, iemand die met een harde hand rijdt kan niet LDR rijden."
Pff..
"XENOPHON – De strijd tegen de dwaalsporen van het paardrijden
Wij zijn zeer bezorgd: het werken met paarden in het internationaal wedstrijdencircuit druist vaak in tegen het welzijn van het dier. Steeds vaker berichten de media over technieken bij opleiding en training die zorgwekkend zijn volgens de dierenbescherming. Vele juryleden negeren geldende beginselen van de klassieke paardrijkunst en daardoor de internationaal geldende regels van de Internationale Paardensportvereniging (FEI): zij geven de voorkeur aan de technische perfectie van het in gecontroleerde spanning gereden paard in plaats van de vrijheid van een goed opgeleid paard. Jonge paarden te gehaast oefeningen vanwege commerciële redenen aangeleerd. Het paard verkommert tot een product en wordt gereden als een broodwinning.
Men hoeft de klassieke paardrijkunst niet opnieuw uit te vinden. Eeuwenlang is zij precies beproefd en doordacht. Zij leeft tot de dag van vandaag voort in de Richtlijnen voor Rijden en Mennen van de Duitse Paardensportvereniging (FN) en geldt ook op het internationaal niveau van de FEI. Wij zeggen duidelijk en ondubbelzinnig dat de klassieke paardrijkunst weliswaar een bepaalde individuele speelruimte toelaat, maar er zijn geen alternatieven.
Degene die deze oeroude schat aan kennis en ervaring negeert en probeert met foefjes en technische trucs snel twijfelachtige doelen te bereiken, handelt onverantwoordelijk: tegen de gezondheid van het paard, tegen de esthetische beginselen en tegen het internationale reglement in.
De oprichters van Xenophon:
Zij zetten zich in voor de klassieke paardrijcultuur: de oprichters en voorzitters van de vereniging voor behoud en bevordering van de klassieke paardrijcultuur met de naam XENOPHON. Sinds de oprichtingsvergadering van september 2005 wordt deze jonge vereniging bijna overstelpt met lidmaatschapsaanvragen uit de hele wereld.
* Hans-Heinrich Isenbart (Kirchlinteln/GER)
* Christine Stückelberger (Bern/SUI)
* Klaus, Judith und Annabel Balkenhol (Rosendahl/GER)
* Dr. Gerhard Heuschmann (Warendorf/GER)
* Anja Beran (Bidingen/GER)
* Prof. Dr. Kurt Mrkwicka (Wien/AUS)
* Oberst a.D. Kurd Albrecht v. Ziegner (Mechtersen/GER)
* Ingrid Klimke (Münster/GER)
* PD Dr. Volkmar Nüssler (Bidingen/GER)
* Dr. Joachim Bösche (Braunschweig/GER)
* Stefanie Martens (München/GER)
* Isabella Sonntag (Schondorf/GER)
* Dr. Astrid von Velsen-Zerweck (Warendorf/GER) "
Met vriendelijke groet
Jirina
Citaat:The horse thus gives the impression of doing, of his own accord, what is
required of him.
jirina schreef:Even snel:
"Bedoel jij niet gewoon het "te diep" rijden... dat is namelijk iets anders..."
Ik bedoel beelden op DVD van Ulrike Thiel (waarover deze topic gaat - weet je nu waarom ik reageer?).
Ik heb deze DVD thuis , maar was niet in staat om alle drie te bekijken, twee waaren al erg genoeg. Vond ik heel erg triest.
J