Laag Diep Rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:37

Justarman schreef:
ik ben het wel met tyrza eens.. en kom op zeg, gaan we nou commentaar leveren op onze topruiters en hun methodes..? en hen de grond in trappen..?! we zouden ze juist beter moeten ondersteunen en er achter moeten staan wat ze doen.. dat zou best eens kunnen helpen bij het ontstaan van nog betere prestaties.

Kijk naar FC groningen ( om maar een klein voorbeeld te noemen) hun prestaties vallen en staan met het medeleven en eerbetoon van het publiek, hun fans. Zo als die fans bijv. groningen ondersteunen en toejuichen, zo zouden wij onze topruiters moeten ondersteunen en toejuichen, door simpelweg achter ze te staan.

En tuurlijk heeft groningen niks met de dressuusport en hun methodes te maken, maar het duid wel aan hoe het publiek kan zorgen voor goede of juist slechte sfeer, die de prestaties beinvloeden..

En of wij diezelfde methode gebruiken is ons eigen zaak, maar ik vind het niet reeel om onze topruiters ermee de grond in te trappen. En zielig voor de paarden..? Kommop zeg, hebben jullie er wel een idee van hoeveel Anky , Edward etc. om hun paarden geven..? de grooms en dure hoefsmeden, tandartsen en dierenartsten die ze betalen om hun paarden soms alleen maar te controleren op gezonheid van alles..? hoeveel tijd ze erin steken om die paarden gelukkig te maken, de dure stallencomplexen etc. Nou dat vind ik niet zielig hoor..!

AMEN!! (dit roep ik overigens al weken.. ) Ik had het zelf niet anders kunnen zeggen, je raakt het punt precíes!!

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:40

Wel vreemd dat deze opmerking wordt gedaan door de topicstarter, degene die de slechtst denkbare foto's van LDR heeft geplaatst om deze discussie zelf aan te zwengelen.......

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:43

dit is een discussie topic.. om je mening op te zetten. de TS vraagt om onze mening.. is het dan heel vreemd dat zoiemand ook zijn eigen mening geeft? vind dat niet zoo vreemd hoor.. en aangezien er hier véél mensen bij zijn die niet weten waar ze over praten en gewoon maar iets hier plaatsen denk ik dat die opmerking nog volledig terecht is gemaakt ook!!

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:46

Als dit de mening van de topicstarter is dan had ik een iets bredere keuze van foto's verwacht waarbij ook normale momenten van LDR trainingen te zien waren en niet alleen deze met daarbij dan nog de opmerking dat dit nou LDR is.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:53

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zou iemand bijvoorbeeld ook kunnen plaatsen als voorbeeld van LDR training van twee toppaarden en wat voor resultaat dat geeft.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 09:43

Tyrza schreef:
Citaat:
Leicht in der Hand

Wer immer noch spürt, wie schwer und hart das Pferd auf der Hand liegt statt mit dem Unterkiefer nachzugeben, sollte sich einmal näher mit dem Probem beschäftigen.

Wenn der Unterkiefer fest ist dann sind das die Muskeln und das Genick auch. Nachgeben im Genick ist unerlässlich für die Losgelassenheit im Rücken.

· Nachgeben oder Nicht-Zusammenpressen der Kiefer

· Weichwerden oder Nachgeben der Gelenke und Muskeln rund ums Genick

Beides führt zum Entspannen des Bereiches über Zunge und Kiefer und wir oft als Kauen auf dem gebiß bezeichnet und ist ein klarer Beweis für die Durchlassigkeit.

Dat heeft dus niets met de halsspier te maken.
horseyfries schreef:
Q, je verdraait nu onze discussie. Die ging over de tegenstelling tussen LDR en klassiek waarbij ik zei dat bij LDR in tegenstelling tot klassiek niet bijgedreven werd in het terugrijden. Volgens jou werd dat ook in klassiek niet gedaan, Steinbrecht zegt echter van wel. Vortreibende hilfen zijn immers geen afremmende hulpen maar hulpen die tegen het afremmen in voortdrijven? Dat is een groot verschil tussen de twee systemen.
Ook in klassiek wordt enkel gedreven als dat nodig is!! Als het paard in de overgang actief genoeg is, hoeft er ook bij klassiek niet verder te worden aangedreven.
horseyfries schreef:
Ook is je redenering raar dat het zien van de doorlopende bovenhalsspier niets zegt over het over de rug gaan, als je immers géén doorlopende bovenhalsspier ziet (niemand heeft het over opgepompt, een grand prix paard heeft daar meestal dikkere spieren door de training maar ook bij een vijfjarige met minder ontwikkelde spieren kun je dit waarnemen) is de aanspanning van de bovenlijn onderbroken en zegt dit wel degelijk iets over het over de rug gaan.
Die halsspier kan ook gewoon gebruikt worden, zonder dat je deze helemaal ziet, dat is mijn punt. In de LDR stand zal je 'm altijd zien ja, omdat ie door ruimtegebrek naar buiten wordt geduwt.
andafries schreef:
Ik aqua wat is dat nou weer ??? Vandaag leuk door Groningen gereden we deden bija een kur op muziek haha. Doe maar niet rond en diep instellen .
Aqua is van voor jouw tijd hier op bokt.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 09:47

QQQQ schreef:

De bovenhalsspier is wel DEGELIJK van belang bij nageeflijkheid. Bij een ontspannen aangespannen hals zie je een mooie boog zitten bij de bovenhalsspier. De ruiter voelt dan ook onmiddelijk dat het paard gaat "kauwen".

Als het paard blokkeert en/of niet nageeflijk is, zie je de spier gewoonweg niet. Dan wordt onder meer de onderhalsspier aangespannen. Anders zou zijn hoofd gewoon op de grond vallen.

riepertjiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 10:46

Dat kan zo zijn, maar dan mag er geen breuk in die lijn zitten vanaf de oren tot aan de rug natuurlijk. Je ziet bijvoorbeeld op de foto van Anky en Bonfire, die op 2 hoefslagen, dat dat niet het geval is. Deze foto is een voorbeeld natuurlijk, maar je ziet het vrij vaak. De hals 'bolt' dan wel bij de schoft, maar dit is dan niet door durchlassigkeit, maar simpel doordat de hals te weinig van de schoft af gezet wordt (hoe zeg je dat?). Verbinding zit niet alleen in de hals, maar door het hele paard.
De onderhalsspier is ook nodig om netjes op te richten bij correcte aanleuning, als evenwicht omdat niet alles uit de bovenlijn kan komen.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 10:53

riepertjiep schreef:
De hals 'bolt' dan wel bij de schoft, maar dit is dan niet door durchlassigkeit, maar simpel doordat de hals te weinig van de schoft af gezet wordt (hoe zeg je dat?). Verbinding zit niet alleen in de hals, maar door het hele paard.
De onderhalsspier is ook nodig om netjes op te richten bij correcte aanleuning, als evenwicht omdat niet alles uit de bovenlijn kan komen.

Dat ben ik met je eens. Maar verkijk je niet op het plaatje. Omdat de achterhand onvoorwaardelijk aktief en aan de hulpen moet staan, bolt de rug zich op, waardoor zijn ribben en schoft liften. Doordat de achterhand voorwaartse drang heeft, wordt de aanleuning "gevangen" waardoor het hele lichaam zich opbolt.

Nu ben ik benieuwd of er nog op het woordje "gevangen" wordt gevallen. Ik bedoel dus vangen als bv een bal opvangen. Niet vangen als in een dier vangen.

Enfin, door de hand in deze voorwaartse drang te ontspannen, zal het paard zich "in de hand leggen". Dus door ontspanning meer aanspanning in het hele lijf.

Het zijn termen die moeilijk te omschrijven zijn als je er zelf niet op zit en aan kan voelen. Pak me dus niet op mijn uitdrukkingen

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 10:58

QQQQ schreef:
Aqua d'r eigen forum
Ik miste d'r al een tijd

'k ga me niet aanmelden maar ze staan blijkbaar al een stuk verder met hun centrum etc

Interessante discussie trouwens, ik blijf meelezen

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:18

horseyfries schreef:
Dit zou iemand bijvoorbeeld ook kunnen plaatsen als voorbeeld van LDR training van twee toppaarden en wat voor resultaat dat geeft.

Bij al die foto's is er maar één waarbij de neus niet achter de loodlijn zit, en dat vind ik dan ook de prettigste om te zien. Die laatste van Bonnie, vind ik de halshouding dan nog wel om aan te zien, maar correct is ie natuurlijk niet.
Alle anderen vind ik een vrij verschrikkelijke gezicht en die verschillen ook niet veel van wat in eerdere foto's is laten zien

Jij had het eerder over de "ultieme aanleuning". Hoe komt het dan, dat er bij de LDR topruiters nooit een mooie lichte aanleuning, of een mooi licht gebruik van de stangteugel is te zien? Alleen Marlies van Baalen laat tegenwoordig nog een mooi licht gebruik van de stangteugel zien. Hoe komt dat volgens jou, aangezien LDR dus ondermeer die aanleuning zoveel zou verbeteren?
Tyrza schreef:
QQQQ schreef:

De bovenhalsspier is wel DEGELIJK van belang bij nageeflijkheid. Bij een ontspannen aangespannen hals zie je een mooie boog zitten bij de bovenhalsspier. De ruiter voelt dan ook onmiddelijk dat het paard gaat "kauwen".

Als het paard blokkeert en/of niet nageeflijk is, zie je de spier gewoonweg niet.
Dan wordt onder meer de onderhalsspier aangespannen. Anders zou zijn hoofd gewoon op de grond vallen.

Dan was die referentie die je aanhaalde dus niet echt eentje waarmee jij je punt kon onderbouwen. Waarom plaats je die dan?

Ligt dat vetgedrukte eens toe? Onderhalsspier trekt hoofd omlaag, dus hoe voorkomt het aanspannen van deze het op de grond vallen??
Tyrza schreef:
riepertjiep schreef:
De hals 'bolt' dan wel bij de schoft, maar dit is dan niet door durchlassigkeit, maar simpel doordat de hals te weinig van de schoft af gezet wordt (hoe zeg je dat?). Verbinding zit niet alleen in de hals, maar door het hele paard.

Dat ben ik met je eens. Maar verkijk je niet op het plaatje. Omdat de achterhand onvoorwaardelijk aktief en aan de hulpen moet staan, bolt de rug zich op, waardoor zijn ribben en schoft liften. Doordat de achterhand voorwaartse drang heeft, wordt de aanleuning "gevangen" waardoor het hele lichaam zich opbolt.

Nu ben ik benieuwd of er nog op het woordje "gevangen" wordt gevallen. Ik bedoel dus vangen als bv een bal opvangen. Niet vangen als in een dier vangen.

Enfin, door de hand in deze voorwaartse drang te ontspannen, zal het paard zich "in de hand leggen". Dus door ontspanning meer aanspanning in het hele lijf.

Het zijn termen die moeilijk te omschrijven zijn als je er zelf niet op zit en aan kan voelen. Pak me dus niet op mijn uitdrukkingen
Maar om dit correct te vangen mag er geen onderbreking zitten in de lijn.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:27

QQQQ schreef:
Dan was die referentie die je aanhaalde dus niet echt eentje waarmee jij je punt kon onderbouwen. Waarom plaats je die dan?

Ligt dat vetgedrukte eens toe? Onderhalsspier trekt hoofd omlaag, dus hoe voorkomt het aanspannen van deze het op de grond vallen??

Zwaartekracht... ken je dat? Ik heb de indruk dat je niet begrijpt wat ik bedoel.

Het beste kan ik het nog vergelijken met gebruik van je buik en rugspieren. Ik zelf kamp nml met behoorlijke rugklachten in mijn onderrug. Dit komt omdat ik een holle rug heb en dus de druk op de holling steeds groter wordt. Nu heb ik buikspieroefeningen gekregen om de last in mijn rug op te vangen met deze buikspieren.

Gebruik ik beide spieren niet, dan stort ik in omdat mijn geraamte niet vastgehouden kan worden.

En zo kan je ook kijken naar de hals: de onderhals kan je bv als mijn onderrugspieren zien, de bovenhals als mijn buikspieren.

Ik zeg niet dat het zo vergeleken moet worden, maar ik noem een tastbaar voorbeeld.
Citaat:
Maar om dit correct te vangen mag er geen onderbreking zitten in de lijn.

Zit er ook niet. Of ga je uit van de foto's die helemaal aan het begin staan?

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 11:30

DresslOver schreef:
dit is een discussie topic.. om je mening op te zetten. de TS vraagt om onze mening.. is het dan heel vreemd dat zoiemand ook zijn eigen mening geeft? vind dat niet zoo vreemd hoor.. en aangezien er hier véél mensen bij zijn die niet weten waar ze over praten en gewoon maar iets hier plaatsen denk ik dat die opmerking nog volledig terecht is gemaakt ook!!

Dank je

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 11:34

horseyfries schreef:
Als dit de mening van de topicstarter is dan had ik een iets bredere keuze van foto's verwacht waarbij ook normale momenten van LDR trainingen te zien waren en niet alleen deze met daarbij dan nog de opmerking dat dit nou LDR is.

Kijk, ik had toen ik dit topic startte er nog niet echt een mening over, maar nu ik deze discussie heb gevolgd en andermans standpunten heb bekeken en voor mezelf vergeleken waardoor ik er nu zelf een mening over heb.. dat is toch niet zo vreemd..?!

Goofy44

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:10

Waarom is de spierontwikkeling in de bovenlijn van de hals zo belangrijk voor een dressuur- of rijpaard ?

Voor welke soort van arbeid, heeft het paard sterke halsspieren nodig
en waarom ?

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:17

riepertjiep schreef:

Zou je dat een willen uitleggen ? Ik begrijp niet wat je hiermee bedoeld.

riepertjiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 13:12

Als je je paard bijvoorbeeld voorwaarts neerwaarts rijdt, dan zie je de onderhals los hangen, maar hoe meer oprichting je vraagt hoe meer het paard de onderhals nodig heeft om zich in evenwicht te houden, een paard kan niet oprichten alleen maar vanuit de bovenlijn. Dat is dus wat anders dan wanneer een paard zich tegen de hand aanspant. Voor het idee een plaatje waar het een beetje te zien is dat de onderhals niet helemaal los meer gelaten wordt:

Afbeelding

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:56

Als een paard zich opricht, dan worden voor oprichting van de hals geen spieren in de onderlijn van de hals aangespannen. De onderlijn gaat wat strakker staan, maar niet door aanspannen van spieren in de onderlijn, tenzij de spieren om een andere reden aangespannen moeten worden.

De oprichting van hals en hoofd bij verzameling, werkt op een andere manier !

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:00

@ justarman : graag gedaan

riepertjiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:50

Goofy44 schreef:
Als een paard zich opricht, dan worden voor oprichting van de hals geen spieren in de onderlijn van de hals aangespannen. De onderlijn gaat wat strakker staan, maar niet door aanspannen van spieren in de onderlijn, tenzij de spieren om een andere reden aangespannen moeten worden.

De oprichting van hals en hoofd bij verzameling, werkt op een andere manier !

Ja, dat zei ik ook al . Het doet er verder weinig toe, dit topic gaat over Laag Diep Rond en niet echt over oprichting .

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 23:27

Hoe krijg je vanuit LDR oprichting ? Want dat wordt toch nog steeds in de proeven gevraagd tenminste in de hogere klassen .

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:10

De onderzoeken van Hilary Clayton zijn in dat opzicht heel interessant. Want die wijzen uit dat oprichting en afdruk vooral komt door het aanspannen van de spieren rond de schoft (monnikskapspier) en de grote buikspieren en tussenribspieren). Hierdoor tilt het paard zich als het ware met zijn schoft iets omhoog en de aanspanning van de monnikskapsspier zorgt dan voor de oprichting in de hals. Dat was voor mij een kwartje wat op zijn plaats viel: door LDR te trainen ontwikkel je juist die spieren beter en dat zou mede een verklaring kunnen zijn voor het succes ervan.
De foto van Riepertjiep toont inderdaad een paard wat een groot gedeelte van de bovenhalsspier heeft aangespannen en het laatste stukje niet, waardoor daar de onderhalsspier een gedeelte van het werk overneemt. Hierdoor is het paard nog niet maximaal in de schoft opgericht en niet volledig over de rug, waardoor hij met zijn achterbeen minder van de grond komt dan met zijn voorbeen.
Q, heel goed gezien dat op sommige foto's van Bonfire het laatste gedeelte van de halsspier nog niet optimaal aangespannen is. Het zijn dan ook trainingsfoto's en het is het streven ernaartoe, dat wil niet zeggen dat iemand die zo traint dat altijd 100 % voor elkaar heeft. De foto's geven in ieder geval een heel wat prettiger beeld van LDR dan de foto's van de topicstarter en dat bedoel ik met mijn opmerking over die mening en de daarbij geplaatste foto's: in dit topic komen er nu af en toe mensen voorbij die op basis van die eerste foto's even snel roepen dat dit toch niet kan en hun hele oordeel baseren op die paar extreme foto's. Als ik een boek over klassiek opensla staan er ook geen foto's van paarden op hol en op de noodrem in als voorbeeld voor het klassiek rijden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:32

Hahaha, jullie kunnen er ook maar niet over ophouden he

Heel leuk om te zien hoe jullie met totaal tegenstrijdige onderzoeksresultaten aankomen....

Ik ga genieten van het weer en van m'n paarden, maar dan wel zonder LDR he

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 19:27

Adil18 schreef:
Hahaha, jullie kunnen er ook maar niet over ophouden he

Heel leuk om te zien hoe jullie met totaal tegenstrijdige onderzoeksresultaten aankomen....

Ik ga genieten van het weer en van m'n paarden, maar dan wel zonder LDR he

ehm mag ik even vragen wat dit met deze discussie te maken heeft..?!

@ horseyfries: goede uitleg hoor En ik blijf bij mijn standpunt

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:04

Bij verzameling heeft de manier van rijden en dus de manier waarop je het paard zich verzamelt, directe impact op de manier waarop het paard zijn lijf gebruikt en zich opricht. De manier waarop verzameling bereikt wordt, heeft daarom invloed op de resultaten van een onderzoek en de conclusies die je daaruit kan trekken. De ruiter of ruiters oefenen met hun manier van rijden en de technieken die ze hanteren, invloed op de manier waarop het paardenlijf gebruikt wordt.

@horsyfries
Kun je aangeven in welke publicatie van HC wordt aangegeven , dat o.a. de trapezium spier mede voor de oprichting zorgt ? (MEPC - McPhail Chair publicatie, GDF of anders ?) De snelheid van publiceren door HC is erg hoog.

PS:
Aanspannen is iets anders als uitrekken.

Bijgaand een link naar The Mysteries of Collection
Een onderzoek: paard: Ritmeister, ruiter Paul Belasik.
Dezelfde onderzoeker.

link:
http://cvm.msu.edu/Dressage/Upload/Clay ... July03.pdf
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 01-05-06 20:16, in het totaal 6 keer bewerkt