Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 00:05

Electra63 schreef:
Ik zag net op Hordes.nl de winnende kür van Charlotte Dujardin op het Britse Kampioenschap.
Ik ben benieuwd wat jullie daar van vinden.

Zo’n gave bloedmerrie! Voor mij mistte ze in deze kür nog Durchlässigkeit. Ik denk dat als dit paard nog meer groeit in zelfvertrouwen en nog beter bevestigd wordt in de oefeningen dit een onwijs gave combi gaat worden.

Charlotte en paarden met een iets kortere bovenlijn en veel elektriciteit gaan gewoon heel goed samen. Ik denk dat 99% van ons heel ongelukkig is op dit paard omdat ze zo gevoelig is. Maar bij een topruiter als Charlotte zie ik dit helemaal goed komen! :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 00:05

ikke schreef:
Babootje schreef:
Er zijn genoeg combinaties in ZZ-L en ZZ-Z hun paarden netjes voor elkaar hebben. Maar aangezien jij bent gestopt na 10 filmpjes zien wij blijkbaar heel wat anders. Genoeg GP ruiters/amazones die hun jongere paarden in de subtop uitbrengen.

Kijk, het filmpje van de Amerikaanse dressuuramazone op Vorst-D geeft wel aan dat ons NL'se systeem goed in elkaar zit. Ten eerste heeft deze dame een 'schoolmeester' gekocht. Dat gebeurt hier ook wel eens. Dat is ook verstandig als je zelf nog niet goed genoeg kunt rijden. Daar kunt je dan wat van leren.
Maar ook al koop je een paard dat dat niveau kan lopen zul je zelf toch echt in de basis moeten beginnen als je zelf niet op dat niveau al hebt gereden. En met dit 'talent' kom je daar niet.
Dat zijn dan mogelijk degenen die in de basissport 'blijven hangen". Ook met een goed paard.

Ja en dat kun je rijden, heb je een GP-paard onder je kont dat je in het Z uit brengt, wordt je afgekraakt door de jury "omdat iedereen het zo wel kan"

Wanneer doe je het dan nog goed?

996981 schreef:
De meeste jury’s zijn gewoon heel blij hoor met een fijne combinatie in de ring. Volgens mij komt afgunst een stuk vaker voor bij mede ruiters dan bij juryleden?

Ik heb het nog nooit op deze manier gehoord in ieder geval.

Nee ik ook niet om eerlijk te zijn. Bovendien is het nog niet zo eenvoudig voor een basisruiter om een GP paard na te rijden. Zo'n combi moet ook samen leren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 00:33

Babootje schreef:
ikke schreef:
Ja en dat kun je rijden, heb je een GP-paard onder je kont dat je in het Z uit brengt, wordt je afgekraakt door de jury "omdat iedereen het zo wel kan"

Wanneer doe je het dan nog goed?

996981 schreef:
De meeste jury’s zijn gewoon heel blij hoor met een fijne combinatie in de ring. Volgens mij komt afgunst een stuk vaker voor bij mede ruiters dan bij juryleden?

Ik heb het nog nooit op deze manier gehoord in ieder geval.

Nee ik ook niet om eerlijk te zijn. Bovendien is het nog niet zo eenvoudig voor een basisruiter om een GP paard na te rijden. Zo'n combi moet ook samen leren.

Nee, dit is een ervaren, professioneel ruiter/instructeur die al langer met dit paard werkte. Niks nieuws aan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 00:36

ikke schreef:
Nee, dit is een ervaren, professioneel ruiter/instructeur die al langer met dit paard werkte. Niks nieuws aan.

Als je een Grand Prix paard koopt, en z is de hoogst gezamenlijke klasse ben je wellicht niet zo ervaren en professioneel als je denkt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 01:54

Babootje schreef:
moonfish13 schreef:
Overigens ben ik het er volledig mee eens dat de sport behoorlijk kapot gaat doordat alles maar snel moet.
En getruct, toen Totilas onder Gal liep dacht ik: ik ben benieuwd of dit paard gezond oud wordt.
Want dat hij aanleg heeft voor gezwaai zag je als vierjarige inderdaad al onder Jiska zag ik net.
Leuk om te zien, zij reed hem netjes.
Ook bij als hij spanning had, en gewoon foutjes mogen maken als een vierjarige dat doet.

Volgens mij is Totilas gewoon gezond oud geworden, althans in ieder geval 20 jaar. En werd nog gewoon gereden door zijn eigenaresse al was het niet meer in de topsport. Koliek kan ieder paard krijgen.
Betekent dat volgens jou dat een paard nooit een blessure mag hebben?

Ik heb toch nergens geoordeeld over dat stuk?
Totilas was toen zo hot, en zo anders, dat ik oprecht benieuwd was.
Niet wetenende natuurlijk wat er nu door de ringen paradeert.
Overigens weet volgens mij niemand wat hij voor blessure had behalve insiders toch?
Dus daar kan ik niet over oordelen.

Maar om me heen zag ik wel goede paarden die echt van alles naar niks moesten in no time.
En het dan gek vinden dat het paard een blessure opliep: dat paard werd vanuit niks veel te zwaar belast.
Een paar weken nadat het uit het land kwam, daarvoor enkel ingereden, werd er al zover verzameld dat het op een passage leek.
Echt bizar snel, en het paard en meerdere hadden talent maar begonnen allemaal al snel te staken.
Omdat ze 6 dagen per week echt hard moesten werken met ook vaak slecht instappen.
En dit gaat over meerdere paarden en ruiters/amazones.
Stang en trens plus slof en twee zwepen heb ik vaak zat gezien helaas.
Later bleek dat het paard toch wat mankeerde, dit opgelost en paard stopte met staken.
Mijn stalhoudster wil geen 20-60 baan omdat ze geen dressuurhotemetoten meer wil.
Omdat de paarden geen paard mogen zijn, alles snel en onder dwang moet.
Enkeling was niet zo, maar 80% wel.
En die neusriemen, zó loeistrak echt vol gewicht eraan gooien om hem zo strak mogelijk te doen was heel normaal.
Net als giga kort bijzetten aan de longe omdat ie stug is, laat ie wel los.
En je kunt leek zijn, maar een paard zoveel vrijheid ontnemen, met twee zwepen en slof rijden, en elke dag tot de max rijden.
Moet ik daar zelf gp voor zijn om te oordelen dat ik dat niet okee vind?

Mijn vriendin wil naar het zz licht minimaal, maar zij bedenkt bij staken waarom hij dat doet.
Paard is met recht een gespierde happy athlete, wat na een hoefzweer vond dat ze gelijk hoog ingesteld alle zijgangen wel konden oefenen. :')
Mijn vriendin wilde lang en laag, rustig aan.
Meneer dacht daar anders over, en vond dat maar stom dat suffe lang en laag. :+
Haar been iéts verkeerd en hij schudde er wel weer iets uit wat niet gevraagd werd.
Ik kijk met plezier naar die twee. :j

Babootje

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 10:16

Wat jij zegt Moonfisch komt best voor. En nee je hoeft natuurlijk geen GP ruiter te zijn om dat te zien. Maar 80% vind ik echt heel erg veel. Dat zie ik in mijn omgeving echt niet. Nog geen 10%. Het gaat dan ook om een enkeling.
Wij hebben een GP amazone op stal gehad, die heb ik nooit, maar dan ook echt nooit oneerlijk gezien met haar paarden. Mijn dochter heeft daar nog steeds les van. Helaas moeten we daarvoor nu wel een eindje rijden. Er staat nu ook een GP ruiter en jurylid op stal, daar zie ik dat ook niet bij. Mensen die op dat niveau rijden kijken echt wel verder als hun paard ineens gaat staken.

Bij ons op stal worden ook vaak paarden zadelmak gemaakt en opgeleid. En ook het beeld dat je daarbij schetst herken ik niet bij de meerderheid.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 10:22

Ach er is zoveel verschil tussen (grand prix) ruiters en gewone ruiters, ken een GP amazone die ieder paard in de staak rijdt. Anderen die super netjes opleiden en een paard nooit slecht zullen behandelen. Geldt hetzelfde voor huis, tuin en keuken ruiters...

Vooral niet generaliseren en mensen per individu en gedrag beoordelen lijkt me het beste.

Er is niet een weg die zaligmakend is, belangrijk is om altijd te doen wat het beste is voor het paard zowel in training als in de omgang. Ongeacht welk niveau je rijdt en of wat je doelstellingen zijn met een paard.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 10:23

Ik heb met regelmaat lesklanten die het niet meer trekken op hun huidige stal omwille van vervelende praktijken en spanning van andere paarden in de bak tijdens het rijden en heb er al heel wat om deze reden zien verhuizen naar een idd kleinere stal met een 20x40 bak en een andere verhouding wedstrijd/recreatieruiters

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 10:24

Poekkie schreef:
Dit topic ging toch over of Totilas (en de huidige paarden) verkeerd getraind worden?
Ik begrijp niet goed wat filmpjes van andere ruiters die wel/niet foutloos rijden hier bijdragen. De dame in US was duidelijk dat niveau niet waardig, had absoluut geen stille zit of stille handen en gaf af en toe zeer groffe hulpen. Maar worden daar zulke verkeerde trainingsmethodes gebruikt? Ik zie een ruiter die oefeningen wil doen waar ze nog niet klaar voor is, maar niet iemand die bewust haar paard naar de zak traint. (Vind ik bij totilas ook niet trouwens, maar dat is een andere discussie). Iedereen maakt toch fouten en dan is het toch goed dat dit in zulke meetmomenten naar voren komt?
Ik bvb probeer mijn paard correct te trainen, maar als ik hier een filmpje zou posten (en reken maar op B niveau ofzo), dan zouden hier ook 1000 commentaren op komen over loodlijnen, gaan zitten, etc. En terecht. Maar dat heeft toch niets te maken met ‘kapot’ rijden van de paarden?

Waar ik wel zeer in geinteresseerd zou zijn is een analyse per niveau van wat goed (verwacht?) is en waar het fout gaat. Wat de valstrikken zijn, en eventueel toegepast op filmpjes uit de wedstrijdsport. Dat zou helpen om mensen bewuster te maken van hun training. En dat hoeft helemaal niet op het hoogste niveau te zijn of met foutloze proeven. Immers...99,7% van de ruiters haalt dat hoge niveau toch nooit.

Waar gaat het fout? In mijn ogen zodra er dwang bij komt kijken en dat in de plaats van samenwerking komt. Of mensen die gefrustreerd raken omdat paardrijden nu eenmaal zo moeilijk is en dat afreageren op hun paard.
Hardheid versus zachtheid..daar gaat het imo fout als het fout gaat en dat geldt voor alles.

Voor de rest is het moeilijk zo uit de vuist te zeggen, dan zouden er wel voorbeeldfilmpjes moeten zijn denk ik.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:20

Elisa2 schreef:
Ach er is zoveel verschil tussen (grand prix) ruiters en gewone ruiters, ken een GP amazone die ieder paard in de staak rijdt. Anderen die super netjes opleiden en een paard nooit slecht zullen behandelen. Geldt hetzelfde voor huis, tuin en keuken ruiters...

Maar mijn vraag is dan, welk systeem heeft het toegelaten dat deze GP amazone op Grand Prix niveau is gekomen?

Veel HTK-ruiters kijken naar de GP ruiters om te zien hoe het moet, de GP ruiters geven veel vaker les en maken zo HTK-ruiters die hetzelfde (en vaak nog erger door hun onkunde) gedrag vertonen naar hun paarden. Mogen/moeten we dan niet strenger zijn op de GP ruiters dan op de HTK-ruiters?
Natuurlijk is het slecht behandelen van paarden nooit goed te praten maar er is m.i. wel een verschil tussen moedwillig en voor eigen gewin een paard slecht behandelen of uit onwetendheid. Het lijkt me dat een wedstrijdsysteem er op gericht zou moeten zijn om die onwetendheid weg te nemen en een GP ruiter zou toch inmiddels beter moeten weten zou je denken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:38

996981 schreef:
ikke schreef:

Als je een Grand Prix paard koopt, en z is de hoogst gezamenlijke klasse ben je wellicht niet zo ervaren en professioneel als je denkt.

Ehm, krijgt.......

En sommige mensen hebben meer bezigheden in paardenland dan zich druk maken om kwalificaties in de dressuurring.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:51

Clasical schreef:
Ik heb met regelmaat lesklanten die het niet meer trekken op hun huidige stal omwille van vervelende praktijken en spanning van andere paarden in de bak tijdens het rijden en heb er al heel wat om deze reden zien verhuizen naar een idd kleinere stal met een 20x40 bak en een andere verhouding wedstrijd/recreatieruiters

Klopt, ik ben zelf in augustus met mijn paard verhuisd. Om het even heel zwart wit te zeggen ben ik van een all-in dressuur resort verhuisd naar een boerderie met een oude bak, oude stal en geen warm water. Mijn paard staat nu ook dag en nacht buiten ipv op stal en een "sportschema" (molen, 2 uurtjes weiland, rijden). Ik wilde echt weg van het hele fanatieke dressuur gedoe. Niet dat de paarden daar werden geslagen of slecht werden gereden, absoluut niet. Maar ik had er zo de buik vol van. Op de stal daarvoor was dat wel het geval. Net zoals jij het beschrijft. Ik wil dan rustig rijden, maar tussen gebrul, opgebonden paardenkoppen en geklap van de zweep wil dat niet altijd even goed lukken. Ik ben toen verhuisd omdat ik oprecht walgde van de eigenaar van de stal en van sommige praktijken die daar uitgevoerd werden. Daarna dus verhuisd naar het dressuur resort wat ik net beschreef. En dan in augustus hopelijk de laatste verhuis gemaakt. Niet omdat ik niet op die stal wilde blijven, ik was er erg graag en de eigenaar en stalmanager waren zo ontzettend lief en meedenkend! Ik zou er zo ieder moment terug naartoe kunnen gaan met mijn paard. Maar ik wilde weg van de sport. Weg van al het moeten en terug naar het mogen, en dat wilde ik ook voor mijn paard. Ik ben zo blij dat ik dat gedaan heb.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:03

996981 schreef:

Ikke schreef:
Ehm, krijgt.......

En sommige mensen hebben meer bezigheden in paardenland dan zich druk maken om kwalificaties in de dressuurring.

Oké.

Ik zal het allemaal wel niet snappen :+
In ieder geval is mijn ervaring dat als je een goede proef rijdt, waar de jury niet omheen kan, je gewoon je punten en positief commentaar krijgt. Zeker een “ervaren professional” met een Grand Prix paard in de Z zou voor veel juryleden een genot zijn om naar te kijken en ook zo beoordeeld worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 15:21

996981 schreef:
In ieder geval is mijn ervaring dat als je een goede proef rijdt, waar de jury niet omheen kan, je gewoon je punten en positief commentaar krijgt. Zeker een “ervaren professional” met een Grand Prix paard in de Z zou voor veel juryleden een genot zijn om naar te kijken en ook zo beoordeeld worden.

Zo moeilijk is het niet.
Ze kan een uitstekend stukje sturen, werd daar ook voor beloond, maar de kift van enkelen was ook bekend. Gewoon jaloezie omdat ze dat paard gekregen had.

Zo triest zijn sommige juryleden ook, niet alleen daar.

Maar het meest hebben we gelachen om twee proeven met exact dezelfde punten maar totaal anders gereden.
ex-mijn-Welsh-Cob uitgebracht op een onderlinge wedstrijd, met een serieus degelijke jury die geen last van vooroordelen heeft, door bovengenoemde instructrice en zijn huidige eigenaar. Allebei 184 punten scoren met twee totaal verschillende proeven. Dus wij naar de jury: joh, vertel eens, wat vond je er nu echt van.

Zoals een goede jury betaamt kon ze uitleggen dat de eigenaar voorzichtiger en dus netter reed maar het dan wat liet liggen in het tempo waar instructrice het tempo wel voor elkaar had maar dan slordigheidjes in de afwerking liet zien. Zo'n jury kun je wat mee.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 16:00

ikke schreef:
996981 schreef:

Zo moeilijk is het niet.
Ze kan een uitstekend stukje sturen, werd daar ook voor beloond, maar de kift van enkelen was ook bekend. Gewoon jaloezie omdat ze dat paard gekregen had.

Maar het meest hebben we gelachen om twee proeven met exact dezelfde punten maar totaal anders gereden.
ex-mijn-Welsh-Cob uitgebracht op een onderlinge wedstrijd, met een serieus degelijke jury die geen last van vooroordelen heeft, door bovengenoemde instructrice en zijn huidige eigenaar. Allebei 184 punten scoren met twee totaal verschillende proeven. Dus wij naar de jury: joh, vertel eens, wat vond je er nu echt van.

Zoals een goede jury betaamt kon ze uitleggen dat de eigenaar voorzichtiger en dus netter reed maar het dan wat liet liggen in het tempo waar instructrice het tempo wel voor elkaar had maar dan slordigheidjes in de afwerking liet zien. Zo'n jury kun je wat mee.

Als je vertrouwen hebt in je eigen kunnen, weet wat je zwakke en sterke punten zijn, maakt dat oordeel van die ene individuele jury je geen zak uit.

Voor mij persoonlijk is het behalen van de kleine doelen die ik in overleg met mijn instructeur stel, samen met een goed algemeen gevoel, het allerbelangrijkste. Wat de jury er dan van vond, maakt me weinig uit :) 99% van de tijd komen de punten echter overeen met het gevoel, wat voor mij bevestigd dat we op de goede weg zitten qua training.

Ik kan me voorstellen dat wanneer je je druk gaat maken om ieder individueel oordeel van elke individuele jury je plezier in wedstrijdsport af kan nemen. De meeste juryleden hebben een “eigen stokpaard” waar ze de meeste waarde aan hechten. Als dat precies datgene is waar jij en je paard nog moeite mee hebben kan dat de punten drukken, terwijl je verder misschien een prima proef hebt.

Ik geloof niet dat een jury de hele dag in een hokje gaat zitten met het idee “de hele dag mensen af te branden”. Voor jury’s is het geven van hoge punten veel leuker dan het geven van lage punten.

Ik denk dat zolang je wedstrijden werkelijk ziet als het “meten waar je staat” het een hartstikke leuke bezigheid is :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 16:53

996981 schreef:
Voor mij persoonlijk is het behalen van de kleine doelen die ik in overleg met mijn instructeur stel, samen met een goed algemeen gevoel, het allerbelangrijkste. Wat de jury er dan van vond, maakt me weinig uit :) 99% van de tijd komen de punten echter overeen met het gevoel, wat voor mij bevestigd dat we op de goede weg zitten qua training.
Ik kan me voorstellen dat wanneer je je druk gaat maken om ieder individueel oordeel van elke individuele jury je plezier in wedstrijdsport af kan nemen. De meeste juryleden hebben een “eigen stokpaard” waar ze de meeste waarde aan hechten. Als dat precies datgene is waar jij en je paard nog moeite mee hebben kan dat de punten drukken, terwijl je verder misschien een prima proef hebt.

Dat is mijn ervaring ook. Er kan zomaar best eens 10 punten verschil zitten tussen de ene of de andere jury bij dezelfde proef, maar ik zie altijd wel een duidelijke lijn in de beoordeling ook al zijn de punten niet zo hoog en ben ik het er ook altijd wel mee eens.

996981 schreef:
Ik geloof niet dat een jury de hele dag in een hokje gaat zitten met het idee “de hele dag mensen af te branden”. Voor jury’s is het geven van hoge punten veel leuker dan het geven van lage punten.
Ik denk dat zolang je wedstrijden werkelijk ziet als het “meten waar je staat” het een hartstikke leuke bezigheid is :)

Een keertje meeschrijven met de jury tijdens een wedstrijd is in dat opzicht ook wel eens goed om te doen en leerzaam.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 17:50

996981 schreef:
ikke schreef:
Zo moeilijk is het niet.

Als je vertrouwen hebt in je eigen kunnen, weet wat je zwakke en sterke punten zijn, maakt dat oordeel van die ene individuele jury je geen zak uit.

Een enkele zuurpruim dus wel en ja, je komt ze overal tegen.

Maar ik heb dus nooit de lol van wedstrijden begrepen; gezien de meeste deelnemers het helemaal niet als meetpunt lijken te zien maar als het doel om op een paard te gaan zitten.
Ga ik het nog niet eens over ouders van sommige kinders hebben.....

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 18:27

ikke schreef:
Een enkele zuurpruim dus wel en ja, je komt ze overal tegen.

Maar ik heb dus nooit de lol van wedstrijden begrepen; gezien de meeste deelnemers het helemaal niet als meetpunt lijken te zien maar als het doel om op een paard te gaan zitten.

Doe maar niet... dan kom je zelf straks ook nog over als een zuurpruim :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 18:55

996981 schreef:

ikke schreef:

Ik begrijp dat eerlijk gezegd niet zo Ikke. JIJ begrijpt niet de lol van wedstrijden, gezien de meeste ANDERE deelnemers dat niet als meetpunt lijken te zien.
Wat kan jou het schelen hoe andere mensen het zien. Daar gaat het toch niet om?

Ik ben het wel eens met 996981. Ik zie het als meetmoment met de bedoeling om er ZELF beter van te worden. Ik vind het ook leuk om te zien hoe de combinatie bv t.o.v. een half jaar eerder is gegroeid. Ik bewaar alle protocollen dus altijd. Anderen zullen me worst zijn eerlijk gezegd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 19:23

Babootje schreef:
996981 schreef:

ikke schreef:

Ik begrijp dat eerlijk gezegd niet zo Ikke. JIJ begrijpt niet de lol van wedstrijden, gezien de meeste ANDERE deelnemers dat niet als meetpunt lijken te zien.
Wat kan jou het schelen hoe andere mensen het zien. Daar gaat het toch niet om?

Ik ben het wel eens met 996981. Ik zie het als meetmoment met de bedoeling om er ZELF beter van te worden. Ik vind het ook leuk om te zien hoe de combinatie bv t.o.v. een half jaar eerder is gegroeid. Ik bewaar alle protocollen dus altijd. Anderen zullen me worst zijn eerlijk gezegd.

Omdat ik een techneut ben en techneuten willen altijd en overal antwoord op de vraag: "waarom?".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:40

ikke schreef:
Omdat ik een techneut ben en techneuten willen altijd en overal antwoord op de vraag: "waarom?".

En als je die als techneut zelf beantwoordt is het de waarheid?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:16

irmaz schreef:
Elisa2 schreef:

Maar mijn vraag is dan, welk systeem heeft het toegelaten dat deze GP amazone op Grand Prix niveau is gekomen?

Veel HTK-ruiters kijken naar de GP ruiters om te zien hoe het moet, de GP ruiters geven veel vaker les en maken zo HTK-ruiters die hetzelfde (en vaak nog erger door hun onkunde) gedrag vertonen naar hun paarden. Mogen/moeten we dan niet strenger zijn op de GP ruiters dan op de HTK-ruiters?
Natuurlijk is het slecht behandelen van paarden nooit goed te praten maar er is m.i. wel een verschil tussen moedwillig en voor eigen gewin een paard slecht behandelen of uit onwetendheid. Het lijkt me dat een wedstrijdsysteem er op gericht zou moeten zijn om die onwetendheid weg te nemen en een GP ruiter zou toch inmiddels beter moeten weten zou je denken.

Geen systeem, je denkt toch niet dat ze publiekelijk zo reedt? dit gebeurde achter gesloten deuren..op wedstrijden liet mevrouw niks van dit gedrag zien. Haar GP paard was een vreselijk vergevingsgezinde goedzak.

Ik ben het ermee eens dat goed voorbeeld goed doet volgen, en toch heb ik een hoop mensen gezien ongeacht niveau (recreatie of wedstrijdruiter) die hun frustraties maar al te makkelijk op een paard af reageren. Ook weleens mensen op aangesproken die niet in mijn les reden. En die weten allemaal echt wel beter..maar hier zit een verborgen stuk leed voor paarden want niemand gaat toegeven dat hij/zij dat doet.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:25

Ik wil best toegeven dat ik soms gefrustreerd kan reageren en daarbij mijn paard oneerlijk behandel, maar op die momenten stap ik ook af en evalueer ik waarom mijn paard X (niet) doet.

Frustratie is menselijk, maar ook dan moet je eerlijk zijn, jezelf tot bedaren brengen, en even afkoelen.

En vooral die zelf-evaluatie is belangrijk, die fouten bij jezelf halen en niet bij het paard. Dat is iets wat ik altijd heb geleerd, het is altijd de schuld van de ruiter. Iets dat naar mijn idee makkelijk vergeten wordt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 12:22

Ik heb zo’n verpest paard... op 7e klaar voor zzl en Z2 geklasseerd. Die wilde niet meer, mensen hebben het 3 jaar geprobeerd en ik heb haar uiteindelijk voor weinig gekocht om te proberen of ik haar weer paard krijg.

Paard heeft 2 keer ontsteking in de hals gehad
Had zeer slechte hoeven (zo erg dat er botkneuzingen waren ten tijde van staken)
Niet passend zadel
En toen de tandarts kwam was te zien dat de eerste rechter kies volledig is afgesleten (door bitgebruik)

En dat paard is zo makkelijk qua karakter en doet alle oefeningen met 2 vingers in de neus. Alleen heeft totaal geen basis en geen vertrouwen in haarzelf en laat staan degene die er op zit. Dan denk ik echt bij mezelf waar zijn we met z’n allen mee bezig!? Kan er echt kwaad om worden als ik zie hoeveel druk er op die paarden gelegd wordt, lichamelijk maar ook mentaal. En daar staan ook nog instructeurs en juryleden bij aan de zijlijn die niks zeggen. Paard won alles! Maar als ik filmpjes zie hoe ze als 4 jarige liep en hoe ze in het z liep dan snap ik gewoon niet dat mensen niet zien waar het mis gaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 12:43

@MarjanB (ik volg jou en je paard al wat langer), bij jouw paard heb ik t idee dat er in het algehele management van dat paard wat verkeerd is gedaan.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 24-12-20 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt