Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:47

Uit t rode boekje simpelman :D

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:53

@knollentuin, waarom is de hulp scherp en een trucje?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:31

Ik noemde de hulp scherp en iemand anders noemde het een trucje, ik noem het een handigheidje om even snel te verkrijgen wat je wil, maar geen gewenste techniek.
Een hogere handhouding kan alleen als er een hogere halshouding is als gevolg van oprichting ( daar gaan we weer....
Handen hoog houden als de hals laag is is gewoon niet ok, en idd de verhalen van dan ligt t bit in de mondhoeken ken ik maar waar zit dan de rest van het bit? Tegen het verhemelte?? En als t enkelgebroken is drukt de punt van t scharnier in de tong...?
Handhouding hoort evenwijdig gelijk te zijn, links en rechts even hoog en aangepast aan de hals en handhouding van t paard.

Ik heb geen idee of er beeldmateriaal van is eigenlijk, er liep wel een man veel te filmen, maar waar hij bij hoorde weet ik niet

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:45

knollentuin schreef:
Ik noemde de hulp scherp en iemand anders noemde het een trucje, ik noem het een handigheidje om even snel te verkrijgen wat je wil, maar geen gewenste techniek.
Een hogere handhouding kan alleen als er een hogere halshouding is als gevolg van oprichting ( daar gaan we weer....
Handen hoog houden als de hals laag is is gewoon niet ok, en idd de verhalen van dan ligt t bit in de mondhoeken ken ik maar waar zit dan de rest van het bit? Tegen het verhemelte?? En als t enkelgebroken is drukt de punt van t scharnier in de tong...?
Handhouding hoort evenwijdig gelijk te zijn, links en rechts even hoog en aangepast aan de hals en handhouding van t paard.

Ik heb geen idee of er beeldmateriaal van is eigenlijk, er liep wel een man veel te filmen, maar waar hij bij hoorde weet ik niet

Ik begrijp je punt hierin helemaal, maar ik ben van mening dat de hoogte van de handen er enkel toe doet wanneer de ruiter constant een 'zwaar' contact heeft met de mond. Wanneer je erin slaagt een paard heel licht in de hand te krijgen (en dit kan op eender welk niveau, is gewoon een afspraak dat je maakt met paardlief), dan doet dat er weinig toe en geef ik het comfort van de ruiter voorrang (daarmee impliceer ik niet dat een hoge handhouding meestal comfortabel is).

Ik geloof niet zo in mysterieuze, subtiele bijwerkingen van bepaalde houdingen. Mij gaat het meer om cummunicatie op de meest efficiënte manier. Nogmaals zonder afbreuk aan iemands mening te doen!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:52

Sinnej, dat is mijn gedachte gang. Hulpen zijn uiteindelijk een afspraak tussen jouw en je paard. Ookal komen veel hulpen uit een biomechanisch standpunt.

Weer verschillende meningen. Mijn instructrice (die heb ik ook niet gevraagd ) geeft aan dat de hoge hand veel gebruikt wordt in de franse school.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:54

knollentuin schreef:

Klassieke dressuur. :)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:56

DarkoFoitzik schreef:
Sinnej, dat is mijn gedachte gang. Hulpen zijn uiteindelijk een afspraak tussen jouw en je paard. Ookal komen veel hulpen uit een biomechanisch standpunt.

Weer verschillende meningen. Mijn instructrice (die heb ik ook niet gevraagd ) geeft aan dat de hoge hand veel gebruikt wordt in de franse school.

Precies dat laatste leert mijn trainer mij ook. Het wordt door ons gewoon gebruikt om paarden nageeflijk te maken zonder dat je veel kracht nodig hebt en dus beperkt het al dat geworstel dat soms wel zou ontstaan. Pas op dat vereist wel inzicht in het kunnen van je paard, want zomaar onvoorwaardelijke nageeflijkheid verwachten in eender welke oefening is niet eerlijk. 'Use with caution' zou ik dus zeggen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:57

Ik ben echt van mening dat de lijn van de teugel naar het bit tot aan elleboog door moet lopen, zo niet dat er een blokkade zit, ik ervaar dat ook echt zo bij de mensen die ik lesgeef.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:57

Simpelman schreef:
knollentuin schreef:

Yesss

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:58

knollentuin schreef:
Simpelman schreef:

Yesss

Is de Franse school dan niet 'klassiek'?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:01

knollentuin schreef:

Je zult héél lange armen moeten hebben om het bit "om te keren", dat lukt je alleen bij een sterrenkijkend paard.
Hoe hoger de hand hoe zachter het bit inwerkt, dat heeft alles te maken met de hoek waaronder het in de mond ligt.
De handhouding moet functioneel zijn ten opzichte van de problemen van het paard.
De hand ondersteund het paard in het vinden van een rijkunstig evenwichtige houding.

Pas als een paard alle fases van de africhting doorlopen heeft en zijn eigen houding kan handhaven dan kunnen de handen "in de schoot gelegd worden", we hebben ze nog nauwelijks nodig.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:08

Mooi omschreven simpelman! :))

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:44

Ik ken de 3e werking ook zoals Simpelman hem omschrijft.
Bij de huidige ORUN geschoolde instructeurs zie ik hem eerlijk gezegd niet meer gebruikt worden.
Antoine de Bodt deed er veel mee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 19:27

Babootje schreef:
Ik ken de 3e werking ook zoals Simpelman hem omschrijft.
Bij de huidige ORUN geschoolde instructeurs zie ik hem eerlijk gezegd niet meer gebruikt worden.
Antoine de Bodt deed er veel mee :D

Klopt, is ook mijn ervaring bij Antoine.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-09-16 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 19:47

Als je om je heen kijkt, zie je juist dat de derde werking heel veel wordt gebruikt. :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:12

Simpelman schreef:

Dat boekje zou iedereen in de kast moeten hebben.
En dan het liefst in een staat waarbij het door het vele raadplegen uitelkaar begint te vallen.
Ik ken geen ander boek dat zo veel informatie bevat in zo'n compacte vorm.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:15

vur schreef:
Als je om je heen kijkt, zie je juist dat de derde werking heel veel wordt gebruikt. :j

Alleen weten ze niet dat ze m gebruiken dan :+

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:15

Welk boek is dat dan? Als ik zo vrij mag zijn??

Ben gek op leesvoer (maar voer is ook goed... spaghetti ofzo...) helemaal met duidelijke plaatjes!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:20

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:21

Thanks!!! *\o/*

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:22

Afbeelding

Edit: Sizzle was me voor :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:23

Het is letterlijk een handleiding zoals handleidingen geschreven worden.
Geen woord te veel.
Verwacht geen romantiek en proza.
Gewoon duidelijke taal met tekeningetjes.
Je zult echt moeten lezen, niet een beetje bladeren in tegenstelling tot de meeste paarden boeken waar veel geblaat en weinig wol te vinden is.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:25

Sizzle schreef:
Het is letterlijk een handleiding zoals handleidingen geschreven worden.
Geen woord te veel.
Verwacht geen romantiek en proza.
Gewoon duidelijke taal met tekeningetjes.
Je zult echt moeten lezen, niet een beetje bladeren in tegenstelling tot de meeste paarden boeken waar veel geblaat en weinig wol te vinden is.

Daar heb ik geen problemen mee.
Ik zie m ook op Bol.com? Kan dat kloppen?
Deze gaat op mijn verlanglijst....

Hebuuh hebuuh!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:25

Ja, kost daar een tientje geloof ik en dat issie meer dan waard.

Volgens mij heb ik 25 jaar geleden bijna 20 gulden betaalt!!!!

Dat was toen echt veel geld in de tijd dat we een rijksdaalder kregen om de auto te wassen en stofzuigen :+
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 19-09-16 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:27

hihi, jij bijna balen dat je hem toen gekocht hebt... ipv nu??