Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
lizet_lara schreef:Maar dan alsnog heeft niemand het recht om iemand te zeggen dat hij of zij niet meer op hun paard mogen rijden omdat ze te zwaar zijn, de eigenaar van het paard beslist dat.
Wil jij jou paard niet meer als (ik zeg maar wat) 70 kg laten dragen, is dat jou keus en moeten mensen dat respecteren. Zie jij mensen rijden die volgens jou absoluut niet meer op een paard zou mogen rijden als het gaat om gewicht, heb jij daar niks over te zeggen.
Iedereen zijn eigen keus, en niemand anders mag daar over beslissen.
bruintje123 schreef:Een manegepaard dat hots knots ruiters enkele keren per week mee mag zeulen is toch heel wat anders dan een eigen paard dat een ruiter die kan licht rijden op zijn rug heeft.
KimD schreef:Ik vind een volwassenen kerel op een KWPN'er te zwaar. Mijn persoonlijke mening, boven 80 kg hoor je niet op een paard te zitten. Of dat nou met overgewicht is of met een normaal postuur. Of je nou fatsoenlijk kunt rijden of niet.
Alles boven die 80 kg die op een paard stapt is sowieso hartstikke blind...
Ik zal die mensen dan ook altijd aanspreken, of ze het nou willen horen of niet. Die discussie ga ik graag aan.
Desiree schreef:Ik denk wel dat mannen op paarden moeten die groter zijn of steviger. Of het een of het ander.
Maar in termen van `te zwaar` denk ik dus vooral aan obesitas, en dus aan ferm overgewicht, dus dood gewicht.
bruintje123 schreef:Nee dat moet niet kunnen.
Maar wat een realistische grens is is niet zo eenvoudig.
Kim kan bijvoorbeeld de helft van paard rijdend Nederland aan spreken.
Zelfs mensen zonder overgewicht die 30 jaar terug echt niet aan gekeken werden.
Ik begrijp dat obesitas een probleem is in de wereld.
Maar obese mensen die paard rijden zijn er weinig.
En te veel mensen slaan tegenwoordig door op allerlei gebied.
Ook over iemand die niet het perfect gezonde plaatje heeft. Maar mijlenver van ongezond door gewicht zijn.
En ja dat wordt dan ook overdreven door getrokken naar de ruiters.
Awwijk24 schreef:KimD schreef:Ik vind een volwassenen kerel op een KWPN'er te zwaar. Mijn persoonlijke mening, boven 80 kg hoor je niet op een paard te zitten. Of dat nou met overgewicht is of met een normaal postuur. Of je nou fatsoenlijk kunt rijden of niet.
Alles boven die 80 kg die op een paard stapt is sowieso hartstikke blind...
Ik zal die mensen dan ook altijd aanspreken, of ze het nou willen horen of niet. Die discussie ga ik graag aan.
En hoe bepaal jij of iemand 80kg is dan? Iedereen die 2 a 3x in de week naar de sportschool gaat en daar 20 minuten spieren traint is zo 80kg of zwaarder want spier weegt zwaarder dan vet. En mannen dan? Die zijn zowiso al zwaarder.... Dus mannen mogen niet meer paardrijden. Wat denk jij dat menig springruiter weegt in de hogere sport? Een man van gemiddeld 1.70m of 1.80m weegt als snel 80kg of meer.... Dus die mogen niet rijden? En daar ga jij dan wat van zeggen? Hahah! Ik ben klein en weeg daarom een stuk minder maar een vriendin van me die rijd in de gp en is 1.73m en weegt 86kg maar is gewoon slank en afgetraind. Ik denk dat ze je heel hard uit zou lachen als je haar zou zeggen dat ze niet op het paard hoort te zitten vanwege haar gewicht.
bruintje123 schreef:Jij vind iemand van 80 obees. Dus ik geloof direct dat jij er op kan noemen.
Maar om eerlijk te zijn heb ik niet echt het idee dat jij een realistiche kijk hebt.