Te bol voor je knol?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 12:10

En waar heb je dat op gebasseerd? En hangt dat dan nog van het type paard af? Krijg je echt een dagtaak aan trouwens want dat is denk ik wel bijna de helft van volwassen mensen die paardrijden.

Ik weet niet of ik het ermee eens ben want ik kan ten eerste niet inschatten hoe zwaar iemand is, en ten tweede is hier voor zover ik weet geen goed onderzoek naar verricht. Misschien komt er uit onderzoek wel dat een paard van 1.70 met gemak 100 kilo kan dragen, ik weet het niet dus kan er geen zinnige uitspraak over doen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 12:14

Heb jij een weegschaal bij je?
Want je gaat het erg druk krijgen op wedstrijd.
Je kan zeker de helft van de mannen of lange vrouwen aan gaan spreken .

Dat is dus dat ik zou denken. Mens waar bemoei je je mee en zou denken
die slaat lekker door.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:10

ou idd, zwaar overtrokken, de helft van de mensen die hier zelf ook fel reageren hebben zeker zelf ook een weegschaal die begint bij -10..
altijd handig foto's in het profiel:)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:12

Ook dat zou ik zo niet zeggen. Gewicht schatten is niet gemakkelijk.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:14

lizet_lara schreef:
Maar dan alsnog heeft niemand het recht om iemand te zeggen dat hij of zij niet meer op hun paard mogen rijden omdat ze te zwaar zijn, de eigenaar van het paard beslist dat.

Wil jij jou paard niet meer als (ik zeg maar wat) 70 kg laten dragen, is dat jou keus en moeten mensen dat respecteren. Zie jij mensen rijden die volgens jou absoluut niet meer op een paard zou mogen rijden als het gaat om gewicht, heb jij daar niks over te zeggen.

Iedereen zijn eigen keus, en niemand anders mag daar over beslissen.

Ja precies!
Je mag doen met je paard wat je maar wilt. Want paarden hebben geen stem!
Al breek je z´n rug, moet kunnen joh! Want het mensenrecht, dát telt! Dat is het enige dat telt.

Ik heb recht hierop, ik heb recht daarop, ik wil dit, ik wil dat.
Echt iets van het heden. Men is bezig met z´n eigen ding, en blind voor wat het voor gevolgen heeft voor degenen die daar niet om vragen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:19

Nee dat moet niet kunnen.
Maar wat een realistische grens is is niet zo eenvoudig.

Kim kan bijvoorbeeld de helft van paard rijdend Nederland aan spreken.
Zelfs mensen zonder overgewicht die 30 jaar terug echt niet aan gekeken werden.

Ik begrijp dat obesitas een probleem is in de wereld.
Maar obese mensen die paard rijden zijn er weinig.
En te veel mensen slaan tegenwoordig door op allerlei gebied.
Ook over iemand die niet het perfect gezonde plaatje heeft. Maar mijlenver van ongezond door gewicht zijn.

En ja dat wordt dan ook overdreven door getrokken naar de ruiters.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:20

Daar ben ik het echt niet mee eens Desiree. Ik zou direct stoppen wanneer uit een onderzoek blijkt dat je met mijn gewicht een paard naar de filistijnen aan het helpen bent en een paard er echt ontzettend veel last van heeft. Maar ik weet het niet en vind het bijzonder dat een aantal hier blijkbaar precies weten wat het precieze grensgewicht is voor bepaalde paarden. Dat moet toch eerst onderzocht worden?

Uiteraard zijn er altijd een aantal mensen die zich nergens wat van aantrekken en met hun veel te dikke lichaam blijven rijden. Maar juist het grijze gebied is zó groot. Mensen die niet 50 kilo wegen maar ook niet meer dan 100, die groep!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:30

Ik weet wel dat diverse maneges een bepaald maximaal gewicht hanteren om hun paarden te beschermen. Ik denk dat vooral manegepaarden bij overgewicht snel uitgerangeerd zijn. En ik denk dat dat wel genoeg zegt.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:35

Wij moeten allemaal leren openlijk te kunnen praten met stalgenoten, mederuiters, leerlingen en iedereen die iets met paarden heeft over het gewicht/de belasting van het paard en wat acceptabel is en niet. We hoeven niet meteen aan te vallen op het moment dat we iemand zien rijden met overgewicht, maar je kan het gesprek aan gaan over wat JIJ vind. Geen wijzende vingers over het gewicht van de ander, maar zorg dat de ander zich bewust is van de impact van het ruitergewicht gewicht op de rug van het paard. Dit is wat ik nu veel te vaak zie gebeuren.

Weegschalen op wedstrijden of op maneges is geen optie in mijn ogen, wel kun je naast manegelessen ook (samen met andere sportaccomodaties) een ruiterfitheid programma aanbieden, doe een keer een clinic over voeding bij ruiters. Vergroot het bewustzijn onder ruiters.

We kunnen er lang of kort over blijven "praten" en discusseren, maar dat brengt het niet onder de aandacht. Uiteraard zullen er mensen zijn die oogkleppen opdoen en niet vinden dat het op hun slaat, zij zullen uiteindelijk de zakken gaan vullen van de DA, Osteo, Fysio en ruitersportzaak.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:41

Een manegepaard dat hots knots ruiters enkele keren per week mee mag zeulen is toch heel wat anders dan een eigen paard dat een ruiter die kan licht rijden op zijn rug heeft.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:48

bruintje123 schreef:
Een manegepaard dat hots knots ruiters enkele keren per week mee mag zeulen is toch heel wat anders dan een eigen paard dat een ruiter die kan licht rijden op zijn rug heeft.

Daar zeg je het al, de ruiter "kan" lichtrijden. Ik heb weinig mensen gezien die echt goed kunnen lichtrijden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:49

En waar baseer jij dat op?

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:59

Kijken, kijken, kijken en kijken, lessen, clinics en meeluisteren met anderen en de juiste manier aangeleerd krijgen. Er zit echt een verschil in lichtrijden met de beweging mee of er totaal tegenin.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 15:13

Nou kijken kijken en clinics kessen.
Veel uren kijken. Rijden.
Check check .
Het valt wel mee dat er zo slecht licht gereden wordt.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 15:39

KimD schreef:
Ik vind een volwassenen kerel op een KWPN'er te zwaar. Mijn persoonlijke mening, boven 80 kg hoor je niet op een paard te zitten. Of dat nou met overgewicht is of met een normaal postuur. Of je nou fatsoenlijk kunt rijden of niet.

Alles boven die 80 kg die op een paard stapt is sowieso hartstikke blind...

Ik zal die mensen dan ook altijd aanspreken, of ze het nou willen horen of niet. Die discussie ga ik graag aan.

En hoe bepaal jij of iemand 80kg is dan? Iedereen die 2 a 3x in de week naar de sportschool gaat en daar 20 minuten spieren traint is zo 80kg of zwaarder want spier weegt zwaarder dan vet. En mannen dan? Die zijn zowiso al zwaarder.... Dus mannen mogen niet meer paardrijden. Wat denk jij dat menig springruiter weegt in de hogere sport? Een man van gemiddeld 1.70m of 1.80m weegt als snel 80kg of meer.... Dus die mogen niet rijden? En daar ga jij dan wat van zeggen? Hahah! Ik ben klein en weeg daarom een stuk minder maar een vriendin van me die rijd in de gp en is 1.73m en weegt 86kg maar is gewoon slank en afgetraind. Ik denk dat ze je heel hard uit zou lachen als je haar zou zeggen dat ze niet op het paard hoort te zitten vanwege haar gewicht.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:59

Ik denk wel dat mannen op paarden moeten die groter zijn of steviger. Of het een of het ander.
Maar in termen van `te zwaar` denk ik dus vooral aan obesitas, en dus aan ferm overgewicht, dus dood gewicht.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:18

Desiree schreef:
Ik denk wel dat mannen op paarden moeten die groter zijn of steviger. Of het een of het ander.
Maar in termen van `te zwaar` denk ik dus vooral aan obesitas, en dus aan ferm overgewicht, dus dood gewicht.

Ik denk inderdaad dat jij een ander dik voor ogen hebt dan ik.
En dan bij een gewoon paard.

80 kilo is denk ik ook pas obees bij weinig mensen.
Dat het voor mensen zoals ik overgewicht is dan weer wel.
En bij een heleboel mensen gezond gewicht.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:22

bruintje123 schreef:
80 kilo is denk ik ook pas obees bij weinig mensen.
Dat het voor mensen zoals ik overgewicht is dan weer wel.
En bij een heleboel mensen gezond gewicht.

80 kilo kan wel degelijk obees zijn. Bij een kind van 12. En het komt voor helaas.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:26

Bij kinderen wel ja.
Maar zat in gedachte bij volwassenen.
En dan denk ik dat het bij weinig mensen obees is.
En weinig is niet geen voor de duidelijkheid.

Maar als ik mijn omgeving aan het bedenken ben kan ik maar weinig mensen bedenken dat ik heb van. Dat kan niet.
(kom niet bij de ponyclub of pony wedstrijden).

Hier op bokt zie ik dam inderdaad wel eens vraagteken combinaties.
Niet eens altijd te zwaar voor het paard maar wel teveel kont voor het zadel.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:33

bruintje123 schreef:
Nee dat moet niet kunnen.
Maar wat een realistische grens is is niet zo eenvoudig.

Kim kan bijvoorbeeld de helft van paard rijdend Nederland aan spreken.
Zelfs mensen zonder overgewicht die 30 jaar terug echt niet aan gekeken werden.

Ik begrijp dat obesitas een probleem is in de wereld.
Maar obese mensen die paard rijden zijn er weinig.
En te veel mensen slaan tegenwoordig door op allerlei gebied.
Ook over iemand die niet het perfect gezonde plaatje heeft. Maar mijlenver van ongezond door gewicht zijn.

En ja dat wordt dan ook overdreven door getrokken naar de ruiters.

Ik kan er minimaal 7 als niet 10 noemen... En die krijgen over het algemeen oooehs en aaaahs.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:34

Awwijk24 schreef:
KimD schreef:
Ik vind een volwassenen kerel op een KWPN'er te zwaar. Mijn persoonlijke mening, boven 80 kg hoor je niet op een paard te zitten. Of dat nou met overgewicht is of met een normaal postuur. Of je nou fatsoenlijk kunt rijden of niet.

Alles boven die 80 kg die op een paard stapt is sowieso hartstikke blind...

Ik zal die mensen dan ook altijd aanspreken, of ze het nou willen horen of niet. Die discussie ga ik graag aan.

En hoe bepaal jij of iemand 80kg is dan? Iedereen die 2 a 3x in de week naar de sportschool gaat en daar 20 minuten spieren traint is zo 80kg of zwaarder want spier weegt zwaarder dan vet. En mannen dan? Die zijn zowiso al zwaarder.... Dus mannen mogen niet meer paardrijden. Wat denk jij dat menig springruiter weegt in de hogere sport? Een man van gemiddeld 1.70m of 1.80m weegt als snel 80kg of meer.... Dus die mogen niet rijden? En daar ga jij dan wat van zeggen? Hahah! Ik ben klein en weeg daarom een stuk minder maar een vriendin van me die rijd in de gp en is 1.73m en weegt 86kg maar is gewoon slank en afgetraind. Ik denk dat ze je heel hard uit zou lachen als je haar zou zeggen dat ze niet op het paard hoort te zitten vanwege haar gewicht.

Ik vind het dus absurd dat zij bewust van haar 86 kg op een paard stapt. :n

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:37

Jij vind iemand van 80 obees. Dus ik geloof direct dat jij er op kan noemen.
Maar om eerlijk te zijn heb ik niet echt het idee dat jij een realistiche kijk hebt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:39

spiermassa is zwaarder dan vetmassa, dus je kunt je qua gewicht flink verkijken op iemand. Maar het gaat mij dus echt om overgewicht.
Obesitas is aan het toenemen. Ouders verwennen hun prinsjes en prinsesjes, voeren ze liever friet met frikandellen omdat de kinderen dat lekkerder vinden dan gezond voedsel.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:44

bruintje123 schreef:
Jij vind iemand van 80 obees. Dus ik geloof direct dat jij er op kan noemen.
Maar om eerlijk te zijn heb ik niet echt het idee dat jij een realistiche kijk hebt.

Ik heb niet gezegd da ik iemand van 80 obese vind, dat heb jij ervan gemaakt. Ik vind iemand van 85 plus een zwaar, of diegene nou afgetraind is of dat het een kind van 13 is die 80 kg weegt. I don't care. Ik heb het dus over Bokkers die vet zijn, waar je het zadel niet meer ziet.

Vrij realistisch kan ik het wel inzien ja, ik heb namelijk de keuze gemaakt om niet meer op te stappen vanwege het gewicht. Als je me ziet vind je mij ook obese, en toch weeg ik ook rond die 85 kg. :Y)

Dus dan kan ik ook gewoon nog opstappen, no problem at all.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:47

Als je het zadel nog niet meer kunt zien is er zeker sprake van obesitas! No doubt!

kun je je voorstellen dat die ruiters met hun achterste steeds in de lepel klappen bij het neerkomen in het zadel tijdens lichtrijden? En dat is hoe dan ook slecht voor de rug.