Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 23:31

Dat is nog best een verhaal Lollieloes. Ik had les van een instructrice en vond dat op een gegeven moment te hardhandig gaan. ook kwamen we niet veel verder dan Z1 oefeningen. Ik ben in die tijd toevallig begonnen met lessen bij een club, naast de privélessen die ik had. De lessen daar bevielen mij beter en ik ben voor de privélessen overgestapt naar de instructeur die ik daar had.

Nu ging het daar al een stuk rustiger en er kwam meer structuur in mijn rijden. Maar het was nog steeds achter de loodlijn en van tijd tot tijd te gedwongen. Toevallig kwam er iemand lessen bij hem die volgens de klassieke methode rijdt. Het grappige is: mijn instructeur (h)erkende direct dat haar paarden beter en fijner liepen dan zijn eigen paarden en hij lest nu bij haar ipv andersom :D

Van haar hebben we allemaal geleerd niet meer terug te werken met de handen en meer op zit te rijden en NOOIT meer achter de loodlijn te rijden. We kwamen zo al een heel eind verder. maar... ik miste toch nog wat. Ik ben gaan googelen op klassieke dressuur om er meer over te leren. Zo kwam ik bij de filmpjes van Will Faerber uit en die spraken mij meteen enorm aan. Daarin werd ik nog gesterkt door Simpelman die aangaf dat ik bij Will Faerber op het goede spoor zat. Ik heb diverse filmpjes van Will gekeken en ben het gewoon zelf gaan uitproberen. het resultaat is fantastisch en ik voel nu eindelijk wat ik wil voelen en dan is dit nog maar het begin!

Het leuke is: mijn instructeur zag hoe fijn mijn paard gaat lopen en is nu ook bezig de stretch bij zijn eigen paarden en bij zijn lesklanten te ontwikkelen. Hij longeert nu ook met chambon, nadat hij zag hoe fijn de paarden in de filmpjes van Will hierop reageerden. En we hebben met z'n allen een keer les genomen van Yvon Hoogervorst (ook via Simpelman bij haar gekomen).
We leren nu met z'n allen op stal hoe het moet en dat is hartstikke leuk. Voor ons allemaal is dit helemaal nieuw maar iedereen wil het leren en iedereen helpt elkaar.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 23:42

Wat ontzettend leuk om te lezen Horseware! Het motiveert mij ook enorm, en het het idee dat ik eindelijk een leidraad heb. Thanks!

Tancreda4

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 08:06

Gaaf hoe je je weg hebt gevonden uiteindelijk Horseware :) En super leuk dat er meerdere bij jou op stal zo enthousiast zijn en dezelfde stroming volgen, dan kan je elkaar mooi helpen en aanvullen :)

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 08:17

Ik heb gisteren wedstrijd gehad en mijn "nieuwe manier"van losrijden toegepast. De keren dat ik spanning voelde heb ik haar meteen weer mijn hand laten volgen. Zodat het knotje weer naar voren ging. Ik merkte dat ze veel losser was en jawel ruimer gaat lopen. Ze heeft zich 2x aangetikt, wat in dit geval een goed teken is. Al met al heb ik het idee dat ze het erg fijn vind. dus ik ga hier zeker mee door.

Vandaag weer aan de longe proberen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 08:28

Tuhan schreef:
Ik heb gisteren wedstrijd gehad en mijn "nieuwe manier"van losrijden toegepast. De keren dat ik spanning voelde heb ik haar meteen weer mijn hand laten volgen. Zodat het knotje weer naar voren ging. Ik merkte dat ze veel losser was en jawel ruimer gaat lopen. Ze heeft zich 2x aangetikt, wat in dit geval een goed teken is. Al met al heb ik het idee dat ze het erg fijn vind. dus ik ga hier zeker mee door.

Vandaag weer aan de longe proberen.

Wat het ook terug te zien op je protocol?

Of waren het juryleden die liever "spanning en voorbeen" willen zien?

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 08:50

Ik had een fantastische jury. Ze lette zeer op de ontspanning. Ze kon het ook waarderen dat ik op mijn trens reed en toen ik fout reed ik gewoon positief doorging. We zijn weer een winstpunt rijker ;-)

Degene voor me is de baan uitgestuurd i.v.m. overmatig zweepgebruik (hij starte HC).

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 08:54

Horseware schreef:
Ik heb nog een leuke nieuwe bijkomstigheid ontdekt van de nieuwe manier van trainen wat uiteraard alles met balans te maken heeft: ik kan mijn paard nu op gras rijden *\o/* eerder struikelde hij zo vaak op gras en is hij zelfs een keer op zijn voorknieën gevallen met mij erop waardoor ik een tijd helemaal niet meer op gras durfde te rijden. En nu? Nu struikelde hij geen pas meer in 45 minuten :D

Met mijn zit gaat het ook beter. Het voelt heel bevrijdend om echt rechtop en in balans te zitten. En dan zal ik het nu vast nog niet eens perfect doen.

Kortom: het rijden gaat heerlijk en we gaan zo hard vooruit :) Ik ben heel benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Soms denk ik nu al dat het niet beter kan gaan voelen dan dit en dan is dit nog maar de basis!

Het gaat nog veel beter voelen.
De balans in alle bewegingen en gangen wordt steeds beter omdat hij steeds sterker wordt en toch soepel blijft.
Jouw zit wordt meer en meer ontspannen en in balans door de verbeterende stabiliteit van je paard, je kunt je loslaten en overgeven.
Wanneer je aan de verzameling toe bent gekomen dan krijg je het gevoel of jouw heupen en benen in de heupen en benen van je paard zakken, er één geheel mee worden, het Centaur gevoel.
Wat jullie samen ook doen is mooi om te zien, de volmaakte harmonie.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:12

Horseware schreef:
Ik heb nog een leuke nieuwe bijkomstigheid ontdekt van de nieuwe manier van trainen wat uiteraard alles met balans te maken heeft: ik kan mijn paard nu op gras rijden *\o/* eerder struikelde hij zo vaak op gras en is hij zelfs een keer op zijn voorknieën gevallen met mij erop waardoor ik een tijd helemaal niet meer op gras durfde te rijden. En nu? Nu struikelde hij geen pas meer in 45 minuten :D

wat ontzettend leuk dat jij hier mee komt. Ik heb dus exact dezelfde ervaring. Die van mij struikelde namelijk ook regelmatig. Ik maakte me daar dus best zorgen over Ik ben er zelf mee naar de kliniek geweest. Aan de binnenkant lag het niet (is bij de koop rondom op foto geweest), dus teen ingekort en op ijzers gezet. Maar dat hielp maar een beetje. Ijzers er weer af en nu... paard struikelt dus niet meer. Will heeft het in een van zijn filmpjes ook over het struikelen. Als de voorkant niet in verbinding staat met de achterkant gaan ze inderdaad struikelen.

Wat mij ook positief opvalt is dat er niet meer gehangen wordt in mijn handen. ik heb een hele lichte verbinding. Ik ben ook blij dat er meer mensen zijn die deze weg zijn ingeslagen. Thuis is er vaak onbegrip. Die zien mij alleen maar met een lang teugeltje een beetje rondjes rijden. Nee, een paard moet werken. Desnoods 2 uur lang als ze stout zijn omdat ze niet op eigen benen willen lopen ;(

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:59

Horseware schreef:
En we hebben met z'n allen een keer les genomen van Yvon Hoogervorst (ook via Simpelman bij haar gekomen).

Nieuwsgierig ben ik meteen naar haar website gegaan. Maar daar trof ik al weer een grote misvatting:

In Nederland wordt het gemiddelde sportpaard slechts 7 jaar.

Dit lijkt iets te zeggen over de levensverwachting maar is een verkeerde veronderstelling en moet zijn:
De leeftijd van het gemiddelde sportpaard in de wedstrijdring is 7 jaar.
Ik hoop niet dat dit illustratief is voor haar interpretatie van de training van een paard :o

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 10:05

Taal is iets anders dan paarden en ruiters trainen @Abacab.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:03

Inderdaad, taal wordt in dit geval misbruikt om een verkeerde voorstelling van zaken te geven. Paarden kwellen is absoluut fout, maar mensen manipuleren, verkeerd voorlichten om het eigen gelijk te onderstrepen, mag wel?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:11

Zullen we het wel ontopic proberen te houden?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:25

Tuhan schreef:
Ik heb gisteren wedstrijd gehad en mijn "nieuwe manier"van losrijden toegepast. De keren dat ik spanning voelde heb ik haar meteen weer mijn hand laten volgen. .

Mooi is dat! Heb jij ook niet het idee dat je paard veel relaxter is. Ook in stresssituaties?
Dat ze eerder relaxen en weer de ontspanning opzoeken? Ik reed gisteren in de bak en toen ging de buurman zeil over de pas geoogste kuil heen leggen. Dus een hoop geritsel. Dus mijn paard direct in de ankers, ogen op steeltjes. We hebben even samen stil gestaan om te kijken waar het geluid vandaan kwam. Daarna weer gevraagd voorwaarts te lopen en hij wilde direct weer in de stretch lopen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:26

@kadankovitch: Als mensen hier geen kritiek mogen leveren op een niet passende en oncharmante foto in de hoefslag van een amazone die ze niet kennen, dan vind ik het niet kloppen dat jij hier zelf kritiek hebt op een enkele zin op een website van een andere amazone die jij niet kent. ;)

@ andere posters: ik mis de 'vind ik leuk knop' in dit topic! :)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:28

het wel met het topic te maken. Een dergelijke stelling zegt wel iets over iemands analytisch vermogen. En dat heb je nodig om rutiers op te leiden, maar ook om paarden op te leiden, het juiste pad te kiezen en de resultaten te interpreteren.

Dit is een topic waarbij we beoordelen aan de hand van wat we zien. Ik wil hiermee aangeven dat informatie nogal eens vervormt overkomt. En dan kun je nooit meer een goede oplossing bieden.

Ik vind dit geen voorbeeld van misinterpretatie van taal. Maar een misinterpretatie van feiten waaruit een foute conclusie wordt gesuggeerd.

En dit is weer illustratief voor de discussies die we hebben gevoerd over Klassiek - Acedemisch - LDR etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:33

Abacab schreef:
het wel met het topic te maken. Een dergelijke stelling zegt wel iets over iemands analytisch vermogen. En dat heb je nodig om rutiers op te leiden, maar ook om paarden op te leiden, het juiste pad te kiezen en de resultaten te interpreteren.

Dit is een topic waarbij we beoordelen aan de hand van wat we zien. Ik wil hiermee aangeven dat informatie nogal eens vervormt overkomt. En dan kun je nooit meer een goede oplossing bieden.

Ik vind dit geen voorbeeld van misinterpretatie van taal. Maar een misinterpretatie van feiten waaruit een foute conclusie wordt gesuggeerd.

En dit is weer illustratief voor de discussies die we hebben gevoerd over Klassiek - Acedemisch - LDR etc.

Dit vind ik eerlijk gezegd wél een interessante post.

Is je nog meer opgevallen aan deze site? Over de inhoud? Wat vindt je verder van hetgeen zij schrijft zegt en doet? Heb je de blogs en vlogs bekeken, of ben je afgehaakt op het moment dat je de misinterpretatie van feiten las?

Gewoon uit interesse, niet om iemand aan te vallen.

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:44

Abacab schreef:
Horseware schreef:
En we hebben met z'n allen een keer les genomen van Yvon Hoogervorst (ook via Simpelman bij haar gekomen).

Nieuwsgierig ben ik meteen naar haar website gegaan. Maar daar trof ik al weer een grote misvatting:

In Nederland wordt het gemiddelde sportpaard slechts 7 jaar.

Dit lijkt iets te zeggen over de levensverwachting maar is een verkeerde veronderstelling en moet zijn:
De leeftijd van het gemiddelde sportpaard in de wedstrijdring is 7 jaar.
Ik hoop niet dat dit illustratief is voor haar interpretatie van de training van een paard :o

Hallo hier een stille meelezer.
Ik wil hier graag op reageren omdat ik het gevoel heb dat hetgene op de site verkeerd wordt geïnterpreteerd. Ik ken de bewering; het gemiddelde sportpaard in nederland wordt slechts 7 jaar. Die bewering kan voor waar worden aangenomen.
Het zit namelijk zo dat er door blessures veel paarden worden afgemaakt die geeneens 7 jaar worden. Gemiddeld genomen worden paarden daardoor slechts 7 jaar. Yvon wil met haar inzichten over huisvesting, voeren en trainen voorkomen dat de paarden geblesseerd raken (en op jonge leeftijd afgemaakt worden). Haar visie is dat veel leed voorkomen kan worden door o.a. een juiste manier van trainen. Dat is wat zij op haar site wil duidelijk maken. Zij maakt hierover op haar site dus geen taalfout, de bewering is alleen door een aantal hier op bokt anders geïnterpreteerd en verdraaid naar een andere stelling. Over de gemiddelde leeftijd van een paard in de wedstrijdring zegt yvon dus niks.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:54

De gemiddelde leeftijd ligt inderdaad tussen de 7 a 8 jaar. Dit heeft de sectorraad paard, op basis van informatie van dierenartsen en slachthuizen geschat. De hoofdredenen waren lichamelijke ongemakken en gedragsproblemen. Ook verzekeringsmaatschappijen geven aan dat de gemiddelde leeftijd 7 jaar is. In 2009 is er ook een ander onderzoek geweest naar de duurzaamheid van de gemiddelde sportpaard. Dit bedoel jij waarschijnlijk? Ik denk ook dat het nu verkeerd wordt geïnterpreteerd. Yvon probeert inderdaad via haar websites, blogs en vlogs haar visie uit te dragen over hoe te trainen, te huisvesten om die lichamelijke ongemakken en gedragsproblemen te voorkomen.

Het is dus maar net, welke informatie je tegenkomt. Ik vind het dan best ver gaat om te oordelen over de lesgevende capaciteiten en het analytische vermogen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:10

@[***],
Ik heb haar site heel snel doorgekeken. Ik las dat ze helemaal into de klassieke dressuur is en haar opleiding heeft gedaan bij Bastiaan de Recht. Ik vind dat wel positief.
Ik heb even wat blogs gelezen en die hebben weinig diepgang. Ik snap ook wel dat dat niet anders kan op internet. Maar er staat wel wat dingen die ze heel zwart wit stelt en die ik toch wat meer zou nuanceren. Ze legt vooral nadruk op ontspanning en dat is heel goed voor ruiters en paarden die de meest elementaire basis nog niet op orde hebben. Ik denk dat ze een hele fijne instructrice is voor op de manege.

Ik vind het wel heel jammer dat ze stellingen doet dat de gemiddelde leeftijd van een paard 30 jaar is. En ook dat het paard steeds meer wordt ingezet om persoonlijke trofeen binnen te halen. Alsof wedstrijdruiters alleen maar uit zijn op prijzen en daarmee het welzijn van het paard ondergeschikt maken.

Tegenwoordig hebben we paarden voor onze hobby, dat paard wordt gezien als een vriend of familielid. Daarom zijn we bereid veel geld uit te geven aan de verzorging. En daar hoort dan een tandarts, massage, fysio, chiropraktor, zadelcontrole, bachremedie, ruwvoeranalyse, wormtelling, hoefsmid, etc. etc. bij. Dat we dat vroeger niet deden is niet omdat er toen beter werd gereden. We deden het niet omdat het er niet was en omdat we de kennis nog niet hadden.
Inmiddels hebben we heel wat meer kennis opgedaan in bijvoorbeeld de humane sport die we kunnen toepassen op de ruitersport.
Laatst bijgewerkt door Abacab op 22-06-15 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:14

damian23 schreef:
Yvon probeert inderdaad via haar websites, blogs en vlogs haar visie uit te dragen over hoe te trainen, te huisvesten om die lichamelijke ongemakken en gedragsproblemen te voorkomen.

Het is dus maar net, welke informatie je tegenkomt. Ik vind het dan best ver gaat om te oordelen over de lesgevende capaciteiten en het analytische vermogen.

@damian23
Mee eens.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:15

Hinderfrou en Damian, dan hebben jullie vast wel een linkje voor me met het rapport.
Als ik mag aannemen dat jullie en Yvon zich dus wel op feiten baseren en dan wil ik die graag zien. He

Voor de volledigheid hierbij de link van het rapport in opdracht van de KNHS waar ik me op baseer:
http://www.eikenlust.nl/documents/2011% ... 0Sloet.pdf
Laatst bijgewerkt door Abacab op 22-06-15 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:19

Citaat:
Mooi is dat! Heb jij ook niet het idee dat je paard veel relaxter is. Ook in stresssituaties?
Dat ze eerder relaxen en weer de ontspanning opzoeken? Ik reed gisteren in de bak en toen ging de buurman zeil over de pas geoogste kuil heen leggen. Dus een hoop geritsel. Dus mijn paard direct in de ankers, ogen op steeltjes. We hebben even samen stil gestaan om te kijken waar het geluid vandaan kwam. Daarna weer gevraagd voorwaarts te lopen en hij wilde direct weer in de stretch lopen.

Ik merk inderdaad dat ze relaxter is. Als ik voelde dat ze zich wou vastzetten gaf ik mijn hand naar voren en toen kon ik haar na de eenvoudige wissel ook prima bij elkaar aan laten springen. Had er ook 7 ens voor en voorheen vaan een 5. Het leuke is je haar oren op bijna alle foto's ook lekker ontspannen opzij ziet vallen.

Morgen zelf flexchair training dus hopelijk brengt deze combinatie ons inderdaad naar nog fijner paardrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:27

Abacab schreef:
@[***],
Ik heb haar site heel snel doorgekeken. Ik las dat ze helemaal into de klassieke dressuur is en haar opleiding heeft gedaan bij Bastiaan de Recht. Ik vind dat wel positief.
Ik heb even wat blogs gelezen en die hebben weinig diepgang. Ik snap ook wel dat dat niet anders kan op internet. Maar er staat wel wat dingen die ze heel zwart wit stelt en die ik toch wat meer zou nuanceren. Ze legt vooral nadruk op ontspanning en dat is heel goed voor ruiters en paarden die de meest elementaire basis nog niet op orde hebben. Ik denk dat ze een hele fijne instructrice is voor op de manege.

Ik vind het wel heel jammer dat ze stellingen doet dat de gemiddelde leeftijd van een paard 30 jaar is. En ook dat het paard steeds meer wordt ingezet om persoonlijke trofeen binnen te halen. Alsof wedstrijdruiters alleen maar uit zijn op prijzen en daarmee het welzijn van het paard ondergeschikt maken.

Tegenwoordig hebben we paarden voor onze hobby, dat paard wordt gezien als een vriend of familielid. Daarom zijn we bereid veel geld uit te geven aan de verzorging. En daar hoort dan een tandarts, massage, fysio, chiropraktor, zadelcontrole, bachremedie, ruwvoeranalyse, wormtelling, hoefsmid, etc. etc. bij. Dat we dat vroeger niet deden is niet omdat er toen beter werd gereden. We deden het niet omdat het er niet was en omdat we de kennis nog niet hadden.
Inmiddels hebben we heel wat meer kennis opgedaan in bijvoorbeeld de humane sport die we kunnen toepassen op de ruitersport.

Bedankt voor je toelichting.

Eerlijk gezegd zie ik het persoonlijk ontzettend vaak gebeuren dat men zegt dat hun paard hun "alles" is, staan ze te knuffelen en kopen ze leuke dekjes, bestellen een osteo, chiro, enz enz en die vervolgens op hun paard gaan zitten en het dier een kies uittrekken. Want veel ruiters (en ik zeg NIET alle ruiters) die op wedstrijd gaan, doen dat voor de punten en ter meerdere eer en glorie van zichzelf. Er zijn er weinig die bezig zijn met "correct paardrijden", maar met het halen van winstpunten en het paard dient "als middel tot". Ik zie vnl wedstrijdruiters want ik kom niet in achtertuinen, dus daar kan ik niets over zeggen.

Maar goed, ik ga nu ook of topic.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:15

[***] schreef:
Want veel ruiters (en ik zeg NIET alle ruiters) die op wedstrijd gaan, doen dat voor de punten en ter meerdere eer en glorie van zichzelf. Er zijn er weinig die bezig zijn met "correct paardrijden", maar met het halen van winstpunten en het paard dient "als middel tot".

Ik mag graag neuzen in alle secoren en stromingen van de paardensport. En mensen die het paard zien als middel om hun eigen ego op te poetsen zie je overal. Helaas is dat blijkbaar iets menselijks.
In de klassieke hoek zie ik heel veel mensen die hun kreupele oude paard maar door blijven trainen omdat ze verteld wordt dat ze alles weer beter kunnen trainen, mits het paard maar leert zijn lijf correct te gebruiken......... Sommige mensen denken met rijden echt alles op te kunnen lossen. Maar soms houdt het gewoon op en moet je je paard zijn pensioen gunnen. Niets is zo moeilijk als loslaten.....
In die hoek zie je heel veel lesgevers waarbij de leerlingen slechts figureren als publiek. kwetsbaar publiek dat heel begaan is het welzijn van het paard en graag geloofd in alles wonderlijke verhalen. Je paard doodknuffelen is ook dierenmishandeling. En dat ook ter meerdere eer en glorie van....... En die arme kreupele oude paardjes maar sjouwen |(

Zo zie je overal dierenleed, het manifesteerd zich steeds in een andere vorm.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 13:19

Lante schreef:
@kadankovitch: Als mensen hier geen kritiek mogen leveren op een niet passende en oncharmante foto in de hoefslag van een amazone die ze niet kennen, dan vind ik het niet kloppen dat jij hier zelf kritiek hebt op een enkele zin op een website van een andere amazone die jij niet kent. ;)

Mijnheer Kadankovitch is het slechts om Simpelman te doen. ;)