Nu ging het daar al een stuk rustiger en er kwam meer structuur in mijn rijden. Maar het was nog steeds achter de loodlijn en van tijd tot tijd te gedwongen. Toevallig kwam er iemand lessen bij hem die volgens de klassieke methode rijdt. Het grappige is: mijn instructeur (h)erkende direct dat haar paarden beter en fijner liepen dan zijn eigen paarden en hij lest nu bij haar ipv andersom

Van haar hebben we allemaal geleerd niet meer terug te werken met de handen en meer op zit te rijden en NOOIT meer achter de loodlijn te rijden. We kwamen zo al een heel eind verder. maar... ik miste toch nog wat. Ik ben gaan googelen op klassieke dressuur om er meer over te leren. Zo kwam ik bij de filmpjes van Will Faerber uit en die spraken mij meteen enorm aan. Daarin werd ik nog gesterkt door Simpelman die aangaf dat ik bij Will Faerber op het goede spoor zat. Ik heb diverse filmpjes van Will gekeken en ben het gewoon zelf gaan uitproberen. het resultaat is fantastisch en ik voel nu eindelijk wat ik wil voelen en dan is dit nog maar het begin!
Het leuke is: mijn instructeur zag hoe fijn mijn paard gaat lopen en is nu ook bezig de stretch bij zijn eigen paarden en bij zijn lesklanten te ontwikkelen. Hij longeert nu ook met chambon, nadat hij zag hoe fijn de paarden in de filmpjes van Will hierop reageerden. En we hebben met z'n allen een keer les genomen van Yvon Hoogervorst (ook via Simpelman bij haar gekomen).
We leren nu met z'n allen op stal hoe het moet en dat is hartstikke leuk. Voor ons allemaal is dit helemaal nieuw maar iedereen wil het leren en iedereen helpt elkaar.