Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mimp3 schreef:Het filmpje van Carl Hester, dat vind ik een fijn filmpje. Het paard loopt lekker door het lijf. Mooi gedragen, hier kan ik echt van genieten. Maar dit heeft toch helemaal niks te maken met voorbeelden die ik elke keer voorbij zie komen van paarden met de neus op de grond,helemaal op de voorhand gedoken. Geen ruggebruik geen achterbeengebruik. Dit paard is natuurlijk al een heel goed gebouwd dressuurpaard . Maar in mijn ogen kan een paard alleen zo gaan lopen door tempowisselingen te rijden, aanspanning ontspanning. En ik geloof nooit dat Carl zijn paarden een half uur lang met de neus over de grond laat lopen. Trouwens ook dit paard loopt toch regelmatig iets achter de loodlijn(wat ik overigens absoluut niet storend vind). Dit vind ik ook geen typische klassieke dressuurruiter, ik zie hier iemand bezig met gevoel voor hoe een paard(in mijn ogen) hoort te lopen.
ART_UMA schreef:Het is duidelijk dat er in het paard een kwaliteitsverschil is, maar dat is zeker niet het enige verschil, de "zwarte stofzuiger"doet voor een deel ook sub top oefeningen, maar de manier van werken is een wereld van verschil.
Geryon schreef:Simpelman, zou je misschien als je eens tijd hebt, door middel van filmpjes (van youtube) kunnen aangeven hoe jij een paard zou opleiden? Je geeft heel vaak aan op bokt hoe je dat zou doen in theorie. Ik zou heel graag eens zien hoe je dat in praktijk voor je ziet, hoe het skala eruit ziet in de praktijk, per stap, waar je je als ruiter op moet richten.
Zo richt mevrouw op de arabier zich vooral op het laag houden van het hoofd vanwege de rug en alles wat erbij komt kijken. Jij geeft aan dat dit een fase is die invloeit in de stappen tact en losgelatenheid. Dat geeft tenminste al een beeld. En eerlijk gezegd ook een andere dan die ik had als ik dacht aan het werken aan de tact (een veel simpeler beeld, aan een contactteugeltje).
Zelf heb ik een pony die heel moeilijk ontspant (hij ontspant in vrijheid ook niet) en dit niet uit zichzelf doet. Een giraffe is het.
Hij heeft echt een ruiterhand nodig en ontspant dan makkelijk, maar het moet wel een heel licht contact zijn, want hij is erg gevoelig en loopt dan gauw achter de teugel.
Ik vind het daarom nog altijd moeilijk om het juiste contact te hebben. Vaak neem ik te weinig contact, waardoor voor- en achterkant weer niet in verbinding zijn met elkaar waardoor het ruggebruik ook niet goed/optimaal kan zijn (hetgeen waar jasmijn volgens mij ook over valt in het filmpje van de arabier).
Ooit zijn we toegekomen aan het beginnetje van de verzameling, maar ik rijd hem al jaren niet echt meer dressuurmatig en wil dit weer op gaan pakken (maar verzameling is absoluut ons doel niet meer). Vandaar dat ik graag praktijkbeelden zie!
oji schreef:Dat verhaal van die 4 benen op de weegschaal en dat het dus niet uitmaakt of een paard het hoofd hoog of laag houdt voor het op de voorhand gaan, is natuurlijk je reinste kul simpelman, dat begrijp je zelf toch hoop ik ook wel. Weer een voorbeeld van zogenaamd wetenschappelijk bewijs, wat geen enkele waarde heeft en alleen dient om een punt te maken dat er niet is. Een paard in stilstand maakt het idd niet uit. Gewoon wet van massabehoud, hoogte van het hoofd heeft geen enkele invloed daarop, heeft geen verschuiving van de romp ten opzichte van de 4 benen tot gevolg met 4 benen aan de grond. In stap zal het ook van weinig invloed zijn, altijd 3 benen aan de grond, geen gang om te gaan dragen. In draf en galop heb je wel degelijk te maken met gewichtsverplaatsing van de romp naar voren.
Het jonge paard heeft nog een stuwende achterhand, nog geen kracht om te dragen. Nodig je die uit om het hoofd zo laag te dragen, zal die stuwende achterhand het gewicht naar de voorkant duwen. Voor het jonge paard is het onmogelijk dat te corrigeren met het hoofd zo laag, dat kost kracht dat het nog niet heeft.
Zal achter best ruim kunnen gaan, wat vaak verward wordt met de achterhand onderbrengen, maar nog steeds gewoon stuwen is. Voorbenen kunnen niet op tijd weg, dus paard gaat of wijd of scheef, in ieder geval van alles wat je volgens mij niet moet willen. Dus nee, ik wordt niet blij van het filmpje van de vrouw op de Arabier. Zij probeert het hoofd van het paard te brengen in een positie waar het misschien wel ontspant, maar het alleen maar moeilijker is voor het paard om zijn balans en verticale evenwicht te vinden. Een contact teugeltje ben ik helemaal voor bij inrijden, hoofd in een positie dat het maximaal zakt tot aan de boeg (maar mag ook hoger) en hem daar op eigen benen leren laten lopen, vind ik verreweg het eerlijkst naar het paard.
listiglistje schreef:Cer: FEI bepaald de voorwaarden bij de dressuur.
De kwaliteit van de galop (sprong) is daarin bepalend.
Als je dan ook nog de kwaliteit kunt verhogen door de wissel energieker en beter
aan twee teugels te springen, dan gaan de punten idd omhoog.
Dat alles heeft met finetuning in de africhting te maken.
Beter op het achterbeen, beter verzameld,meer rechtgericht, beter in de aanleuning,
beter aan de hulp, leidt tot een betere vliegende wissel en dus ook hogere punten.
En nee niet ieder paard (en/of ruiter) heeft daar de kwaliteiten voor, al kunnen ze allemaal een vliegende wissel leren.
Hoe je daar komt? ik neem aan dat je daar les voor neemt bij een goede instructeur.
Simpelman schreef:Het gaat om de beweging en niet om het plaatje.
Het gaat er om HOE het paard BEWEEGT en niet waar het hoofd slingert.
De plaatsing van het hoofd bepaald voor een deel HOE het paard gaat BEWEGEN.
Het is dus het bewegen waar we ons druk om moeten maken.
Doordat het jonge paard de massa naar voren stuwt (voorwaarts) en dit nog niet compenseert met oprichting, wordt het genoodzaakt dit op een andere manier op te lossen om een zweefmoment te behouden.
Het wordt op een natuurlijke manier zonder dwang genoodzaakt de achterhand te kantelen, een begin van buiging te maken in de knieën en de gehele massa omhoog voorwaarts te lanceren.
Hiervoor heeft het de totale vrijheid van hals en rug nodig, het moet losgelaten zijn.
De voorwaarts beweging die vanuit de achterhand komt wordt over lende, buik en rugspieren afgerold, waarbij dan de voorhand enigszins opgelicht wordt.
Zo ontwikkelen we langzaam en voorzichtig de juiste spieropbouw bij het jonge paard.
Cer schreef:@listiglistje: Dat snap ik.
Wil je daarmee zeggen dat de tips die hier gegeven worden, alleen van toepassing zijn voor dressuurgereden paarden? Dan haak ik nl meteen af, want daar heb ik er niet 1 van, en die hoef ik niet ook
ART_UMA schreef:Ik zou zeggen, kijk naar video's van Carl Hester, enigszins klassiek (wordt ook nog door art2ride geprezen), heeft zelf les gehad van Bert Rutten, volgens zeggen mooi klassiek en ook nog eens proef gericht waar je een puntje aan kunt zuigen:
damian23 schreef:Op het niveau van carl hester lopen de paarden vast niet de hele tijd laag. maar als je met de basis bezig bent vind ik het wel iets om standaard mee te pakken.
ART_UMA schreef:Het is duidelijk dat er in het paard een kwaliteitsverschil is, maar dat is zeker niet het enige verschil, de "zwarte stofzuiger" doet voor een deel ook sub top oefeningen, maar de manier van werken is een wereld van verschil.
oji schreef:Een contact teugeltje ben ik helemaal voor bij inrijden, hoofd in een positie dat het maximaal zakt tot aan de boeg (maar mag ook hoger) en hem daar op eigen benen leren laten lopen, vind ik verreweg het eerlijkst naar het paard.
Simpelman schreef:De video van @Peetstap is een mooi voorbeeld van een verreden paard dat opnieuw naar ontspanning en aanleuning geleid wordt.Er is nog een weg te gaan.....
Cer schreef:Toch vind ik dat een lastig begrip.."goed" .. wat is goed? Het ligt er maar net aan vanuit welk perspectief je het bekijkt.
Cer schreef:Wie heeft bedacht dat een wissel van de grond moet zijn, met een hoop sprong? En waarom is dat zo bedacht?
Cer schreef:Dieper inzetten om gehoorzaamheid te krijgen vind ik ook weer zo wat
Riecky is trouwens van origine dressuurruiter en is later pas gaan westernrijden. Overigens schaar ik mezelf ook niet onder de westernruiters (!).. ik ben gewoon geïnteresseerd in het paard an sich eigenlijk
Citaat:het jonge paard in een frame gezet wordt en niet meer de volledige beschikking heeft over zijn lichaam dan zal in deze ontwikkelingsfase het nooit verder komen dan stuwen, het wordt een schenkelganger, kijk om je heen, het merendeel van de paarden loopt als schenkelganger, ruggangers worden zeldzaam.
Ik heb de grootste moeite om fatsoenlijke voorbeelden op Youtube te vinden....