Achter de verticale lijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:15

Op het niveau van carl hester lopen de paarden vast niet de hele tijd laag. maar als je met de basis bezig bent vind ik het wel iets om standaard mee te pakken. In het bitmagazine 132 (juli 2014) stond ook een heel artikel over het op eigen benen leren laten lopen van jonge paarden. Door lang en laag,, voltes en achtjes.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:22

mimp3 schreef:
Het filmpje van Carl Hester, dat vind ik een fijn filmpje. Het paard loopt lekker door het lijf. Mooi gedragen, hier kan ik echt van genieten. Maar dit heeft toch helemaal niks te maken met voorbeelden die ik elke keer voorbij zie komen van paarden met de neus op de grond,helemaal op de voorhand gedoken. Geen ruggebruik geen achterbeengebruik. Dit paard is natuurlijk al een heel goed gebouwd dressuurpaard . Maar in mijn ogen kan een paard alleen zo gaan lopen door tempowisselingen te rijden, aanspanning ontspanning. En ik geloof nooit dat Carl zijn paarden een half uur lang met de neus over de grond laat lopen. Trouwens ook dit paard loopt toch regelmatig iets achter de loodlijn(wat ik overigens absoluut niet storend vind). Dit vind ik ook geen typische klassieke dressuurruiter, ik zie hier iemand bezig met gevoel voor hoe een paard(in mijn ogen) hoort te lopen.

Dat paard is ook zeker heel goed afgericht, loopt volgens mij alweer Inter 1 of Inter II (ook een erg kwaliteitsvol getalenteerd paard ,ver van ons bed show weer :o )

Die zwarte stijve stofzuiger zit helemaal vast in zijn lijf, stapt niet zuiver in de stap sb (Telgang)
en bij iedere vorm van buiging in de oefening (bv travers of appuyement) gaat hij in de staak of gallopeerd maar aan....
Overgang van galop naar draf kan hij niet maken, breekt dan helemaal af en loopt zelfs onregelmatig (zo uit balans)
En idd 4-takt galop en bagger pirouettes....technisch raakt dat kant nog wal.
Over de gedragenheid, impuls en buiging of buiging in de gewrichten nog maar te zwijgen!
Tis gewoon een hark :7 dat ziet toch iedereen....
Ontspannen zolang er niks wordt gevraagd, maar owee als er wel wat wordt gevraagd, dier zet zich dan helemaal vast in het lijf!

Leuk en idd vriendelijk niks vragen, maar het brengt je ook nergens, een paard moet getraind worden wil het spieren kweken en achter kracht opbouwen.
Schakelen, wisselen in hoofd/halshoudingen en continu op het achterbeen zettten zet meer zoden aan de dijk.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:30

Tuurlijk is het heel belangrijk om je paard tussen de oefeningen door even hals te laten strekken en daarna weer op te pakken en ja jonge paarden moet je ook lang en laag rijden maar niet zo laag in mijn ogen, dat kunnen ze ook nog niet want dan raken ze uit balans en moeten ze steeds harder draven om hun gewicht in balans te houden. Ik vind dat een jong paard ook beste een helpende hand van de ruiter mag hebben om daar iets van steun uit te kunnen halen ook al kruipt deze daardoor iets achter de loodlijn. Door tempowisselingen en de steeds toenemende kracht vanuit de achterhand kan het paard zich later steeds iets meer oprichten. Maar dan wel met een helpende hand van de ruiter. En daarmee bedoel ik een stille soms met kleine hulpen corrigerende hand met een fijne constante verbinding. En niet een losse rammelende teugel met handen metershoog de lucht in en een los vast contact.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:47

Het is duidelijk dat er in het paard een kwaliteitsverschil is, maar dat is zeker niet het enige verschil, de "zwarte stofzuiger" _/-\o_ doet voor een deel ook sub top oefeningen, maar de manier van werken is een wereld van verschil.

Ook bij Hester (meer als bij een aantal anderen in MD) halsstrekken (echt laag), maar dat is geen doel op zich, en daar lijkt het bij Art2Ride wel op. Voor het losrijden / aanleren geen probleem, samen met 'elektrisch' maken (of is dat MD?), etc.

De piaffe oefening mist voor mij van alles waar piaffe voor staat, zonder gelijk naar het eind punt te kijken, er moet tenslotte 'aangeleerd' worden, maar ook hier mis ik afzet, air time hoe je het ook wil noemen. Veel KD piaffes komen wat mij betreft neer op voeten optrekken, ipv afzetten.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 00:28

ART_UMA schreef:
Het is duidelijk dat er in het paard een kwaliteitsverschil is, maar dat is zeker niet het enige verschil, de "zwarte stofzuiger" _/-\o_ doet voor een deel ook sub top oefeningen, maar de manier van werken is een wereld van verschil.

Die zwarte doet geen oefeningen, maar kunstjes...kan nog geen vliegende wissel kaarsrecht en goed van de grond springen :o
De Pirouettes zijn geen pirouettes, maar rondje draaien of iets wat erop moet lijken maar het niet is :7 zitten gaat hij iig niet, valt zo door haar BB heen...(kan hij ook niet, want hij mist de kracht en buiging)

(en ja ik ben zelf ook met dit soort oefeningen bezig (ZZ-Z in training) en weet waarover ik praat).
Voor veel ruiters welke zelf niet op dat nivo hebben gereden lijkt het dus heel wat aan oefeningen wat die zwarte doet,
maar technisch is het dus niet goed en zijn het geen correct uitgevoerde oefeningen, maar kunstjes.

Maar goed stozuigen levert niks op, ik doe dat alleen met instappen en uitgalloperen ter ontspanning/beloning.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:06

Dat verhaal van die 4 benen op de weegschaal en dat het dus niet uitmaakt of een paard het hoofd hoog of laag houdt voor het op de voorhand gaan, is natuurlijk je reinste kul simpelman, dat begrijp je zelf toch hoop ik ook wel. Weer een voorbeeld van zogenaamd wetenschappelijk bewijs, wat geen enkele waarde heeft en alleen dient om een punt te maken dat er niet is. Een paard in stilstand maakt het idd niet uit. Gewoon wet van massabehoud, hoogte van het hoofd heeft geen enkele invloed daarop, heeft geen verschuiving van de romp ten opzichte van de 4 benen tot gevolg met 4 benen aan de grond. In stap zal het ook van weinig invloed zijn, altijd 3 benen aan de grond, geen gang om te gaan dragen. In draf en galop heb je wel degelijk te maken met gewichtsverplaatsing van de romp naar voren. Het jonge paard heeft nog een stuwende achterhand, nog geen kracht om te dragen. Nodig je die uit om het hoofd zo laag te dragen, zal die stuwende achterhand het gewicht naar de voorkant duwen. Voor het jonge paard is het onmogelijk dat te corrigeren met het hoofd zo laag, dat kost kracht dat het nog niet heeft. Zal achter best ruim kunnen gaan, wat vaak verward wordt met de achterhand onderbrengen, maar nog steeds gewoon stuwen is. Voorbenen kunnen niet op tijd weg, dus paard gaat of wijd of scheef, in ieder geval van alles wat je volgens mij niet moet willen. Dus nee, ik wordt niet blij van het filmpje van de vrouw op de Arabier. Zij probeert het hoofd van het paard te brengen in een positie waar het misschien wel ontspant, maar het alleen maar moeilijker is voor het paard om zijn balans en verticale evenwicht te vinden. Een contact teugeltje ben ik helemaal voor bij inrijden, hoofd in een positie dat het maximaal zakt tot aan de boeg (maar mag ook hoger) en hem daar op eigen benen leren laten lopen, vind ik verreweg het eerlijkst naar het paard.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 10:20

Geryon schreef:
Simpelman, zou je misschien als je eens tijd hebt, door middel van filmpjes (van youtube) kunnen aangeven hoe jij een paard zou opleiden? Je geeft heel vaak aan op bokt hoe je dat zou doen in theorie. Ik zou heel graag eens zien hoe je dat in praktijk voor je ziet, hoe het skala eruit ziet in de praktijk, per stap, waar je je als ruiter op moet richten.

Zo richt mevrouw op de arabier zich vooral op het laag houden van het hoofd vanwege de rug en alles wat erbij komt kijken. Jij geeft aan dat dit een fase is die invloeit in de stappen tact en losgelatenheid. Dat geeft tenminste al een beeld. En eerlijk gezegd ook een andere dan die ik had als ik dacht aan het werken aan de tact (een veel simpeler beeld, aan een contactteugeltje).

Zelf heb ik een pony die heel moeilijk ontspant (hij ontspant in vrijheid ook niet) en dit niet uit zichzelf doet. Een giraffe is het.
Hij heeft echt een ruiterhand nodig en ontspant dan makkelijk, maar het moet wel een heel licht contact zijn, want hij is erg gevoelig en loopt dan gauw achter de teugel.

Ik vind het daarom nog altijd moeilijk om het juiste contact te hebben. Vaak neem ik te weinig contact, waardoor voor- en achterkant weer niet in verbinding zijn met elkaar waardoor het ruggebruik ook niet goed/optimaal kan zijn (hetgeen waar jasmijn volgens mij ook over valt in het filmpje van de arabier).

Ooit zijn we toegekomen aan het beginnetje van de verzameling, maar ik rijd hem al jaren niet echt meer dressuurmatig en wil dit weer op gaan pakken (maar verzameling is absoluut ons doel niet meer). Vandaar dat ik graag praktijkbeelden zie!

@Geyron,
De Arabier is in de eerste fase bezig zoals je begrepen hebt.
Gewenning aan het ruitergewicht, vertrouwen, nieuw evenwicht, voorwaarts blijven in tact, ontspanning, losgelatenheid.
Dit alles nog heel onstabiel binnen zijn beperkte vermogen.
Deze fase moet eerst bevestigd worden.
Alles dat je in deze fase toevoegt, ik bedoel, Schwung, recht richten, onderbrengen van de achterhand, nageeflijkheid en al die onzin meer...., wekt stress en ontwijkgedrag op.
Eerst rust, vertrouwen, ontspanning, losgelatenheid, tact.

We willen daarna namelijk aanleuning, ik kan het niet genoeg herhalen heb ik begrepen, aanleuning is een actie van het paard, het paard reikt in ontspanning naar het bit dat het vindt in de laagte, ruim voor de loodlijn.
Het woord aanleuning betekent iets daarom is dit woord gekozen voor deze actie.

Aanleuning wordt nooit verkregen door het paard bij de kop te pakken, is in de krul, rond, dit is geen aanleuning, maar opsluiting.
Aanleuning komt uit de diepte, het is een cadeautje dat waarneembaar niet iedereen verdient.

Pas als de aanleuning bevestigd is kunnen we verder anders krijgen we spanning en ontwijkgedrag.
Zie het onderstaande paard voortdurend achter de teugel kruipen, dat heeft hij geleerd toen men begon aanleuning te NEMEN bij dit paard
Om dat achter de teugel kruipen te verkappen kun je hem in de krul zetten, achter de loodlijn, dan kan hij (optisch) niet meer achter de teugel gaan.

Een paard moet in vertrouwen aanleuning nemen.
De video van @Peetstap is een mooi voorbeeld van een verreden paard dat opnieuw naar ontspanning en aanleuning geleid wordt.
Er is nog een weg te gaan.....

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:21

Idd, de trainingsfilmpjes van Carl Hester, de wijze waarop hij een jong paard opleidt, daar wordt ik blij van. Volgens mij de beste opleider van jonge paarden en de route naar een happy athlete, wat toch uiteindelijk, op wat voor niveau dan ook, ons aller doel zou moeten zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:25

Toch vind ik dat een lastig begrip.."goed" .. wat is goed? Het ligt er maar net aan vanuit welk perspectief je het bekijkt.
Hierboven staat het begrip "vliegende wissel" .. nu heb ik geen verstand van dressuur maar wat dat laat zien, op welk niveau dan ook, is voor mijn perspectief helemaal nooit een vliegende wissel. Een vliegende wissel is op tempo, en zeker niet teruggereden met halve ophoudingen zoals ik bij dressuur maar al te vaak zie.
En wie zegt dat een juiste wissel altijd met sprong van de grond is? Dat is alleen als je het volgens de dressuur van een bepaalde stroming bekijkt. De wissels die ik gewend ben om te zien, zien er ongeveer zo uit:
Wie heeft bedacht dat een wissel van de grond moet zijn, met een hoop sprong? En waarom is dat zo bedacht?

Dus ik vind die zwarte niet heel slecht, maar dat is vanuit 'mijn' perspectief en ervaring. Tuurlijk, er is van alles te zeggen over de verschillende takken van sport, alle pro's en cons, en daar is dit topic niet voor. Maar de definitie van goed en slecht is zo moeilijk te geven. Dat ligt maar net aan wat je wil en wat je perspectief is. Persoonlijk ben ik niet gewend om met een contactteugel te rijden, en ik snap nog steeds niet wat daar nou zo nodig aan is? Maar daarom lees ik hier mee, wellicht verandert mijn inzicht en kan ik het inpassen in mijn persoonlijke manier van rijden.. Maar ik moet de toegevoegde waarde nog even ontdekken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:33

Ook dat is gewoon een goede vliegende wissel, voor de discipline waarin ie gereden wordt. Ik leer een paard ook altijd snel een vliegende wissel, fijn voor in het parcours, fijn dat ze alvast leren dat dat niets spannends is. Maar in de dressuur wordt een vliegende wissel pas gevraagd vanaf de Z2. In de Z2 wordt van je verwacht dat je verzameld rijdt. In de galop meet je de verzameling in hoeverre het paard van de grond af springt, niet naar voren, wel behoud van sprong, dus omhoog springen, vanuit de achterhand. De correcte vliegende wissel, verandert daar niets aan, blijft dus in diezelfde verzameling, dus recht vooruit en van de grond af gesprongen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:36

Dat is voor niet dressuurgefokte paarden met weinig talent altijd lastig om volgens voorafgestelde ' meeteenheden' beoordeeld te worden, in een discipline waar ze nooit in mee zullen lopen. Dus wat is voor het individuele paard de meest ideale manier van bewegen en dragen, en hoe kom je daar... Dat is wat ik me afvraag :j

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:43

Maar dat houdt je altijd. Niet elk paard zal ooit instaat zijn om de wissels zo te springen als Valegro doet (naar heel weinige). Het is altijd relatief tot de capaciteiten van jouw paard. Door training zal je paard steeds een stukje makkelijker en meer kunnen verzamelen, dus zal hij steeds een stukje meer van de grond af gaan springen. De kunst en het moeilijke van de vliegende wissel (in de dressuur, dus niet perse de gebruikswissel voor in een parcours) is vooral dat je paard niet verandert in rechtheid en in sprong. Dus dat het er makkelijk uitziet, zonder overdreven omstellen, zonder balansverlies, zonder eerst terug te rijden om controle te krijgen, maar gewoon omspringen in exact dezelfde beweging als het paard al galoppeerde.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 10:48

oji schreef:
Dat verhaal van die 4 benen op de weegschaal en dat het dus niet uitmaakt of een paard het hoofd hoog of laag houdt voor het op de voorhand gaan, is natuurlijk je reinste kul simpelman, dat begrijp je zelf toch hoop ik ook wel. Weer een voorbeeld van zogenaamd wetenschappelijk bewijs, wat geen enkele waarde heeft en alleen dient om een punt te maken dat er niet is. Een paard in stilstand maakt het idd niet uit. Gewoon wet van massabehoud, hoogte van het hoofd heeft geen enkele invloed daarop, heeft geen verschuiving van de romp ten opzichte van de 4 benen tot gevolg met 4 benen aan de grond. In stap zal het ook van weinig invloed zijn, altijd 3 benen aan de grond, geen gang om te gaan dragen. In draf en galop heb je wel degelijk te maken met gewichtsverplaatsing van de romp naar voren.

Het jonge paard heeft nog een stuwende achterhand, nog geen kracht om te dragen. Nodig je die uit om het hoofd zo laag te dragen, zal die stuwende achterhand het gewicht naar de voorkant duwen. Voor het jonge paard is het onmogelijk dat te corrigeren met het hoofd zo laag, dat kost kracht dat het nog niet heeft.

Zal achter best ruim kunnen gaan, wat vaak verward wordt met de achterhand onderbrengen, maar nog steeds gewoon stuwen is. Voorbenen kunnen niet op tijd weg, dus paard gaat of wijd of scheef, in ieder geval van alles wat je volgens mij niet moet willen. Dus nee, ik wordt niet blij van het filmpje van de vrouw op de Arabier. Zij probeert het hoofd van het paard te brengen in een positie waar het misschien wel ontspant, maar het alleen maar moeilijker is voor het paard om zijn balans en verticale evenwicht te vinden. Een contact teugeltje ben ik helemaal voor bij inrijden, hoofd in een positie dat het maximaal zakt tot aan de boeg (maar mag ook hoger) en hem daar op eigen benen leren laten lopen, vind ik verreweg het eerlijkst naar het paard.

@Oji,
Je hebt duidelijk goed begrepen dat de plaatsing van het hoofd nagenoeg geen invloed heeft bij de verdeling van het op het gewicht op de voor en achterhand maar dat dit beïnvloed wordt door de beweging, en dat is precies het punt.
Het gaat om de beweging en niet om het plaatje.
Het gaat er om HOE het paard BEWEEGT en niet waar het hoofd slingert.
De plaatsing van het hoofd bepaald voor een deel HOE het paard gaat BEWEGEN.
Het is dus het bewegen waar we ons druk om moeten maken.

Doordat het jonge paard de massa naar voren stuwt (voorwaarts) en dit nog niet compenseert met oprichting, wordt het genoodzaakt dit op een andere manier op te lossen om een zweefmoment te behouden.
Het wordt op een natuurlijke manier zonder dwang genoodzaakt de achterhand te kantelen, een begin van buiging te maken in de knieën en de gehele massa omhoog voorwaarts te lanceren.
Hiervoor heeft het de totale vrijheid van hals en rug nodig, het moet losgelaten zijn.
De voorwaarts beweging die vanuit de achterhand komt wordt over lende, buik en rugspieren afgerold, waarbij dan de voorhand enigszins opgelicht wordt.
Zo ontwikkelen we langzaam en voorzichtig de juiste spieropbouw bij het jonge paard.

Wanneer het jonge paard in een frame gezet wordt en niet meer de volledige beschikking heeft over zijn lichaam dan zal in deze ontwikkelingsfase het nooit verder komen dan stuwen, het wordt een schenkelganger, kijk om je heen, het merendeel van de paarden loopt als schenkelganger, ruggangers worden zeldzaam.
Ik heb de grootste moeite om fatsoenlijke voorbeelden op Youtube te vinden....

Het verticale evenwicht dat jij omschrijft is datgeen dat het paard EERST ZELF moet vinden, en daar vindt het en tegelijkertijd ontspanning, vertrouwen en ZELFvertrouwen.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 30-11-14 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:50

wat is een schenkelganger?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 10:51

Dat is een paard dat niet inbuigt in de knieën.
Om gereden in te buigen in de knieën moet en paard losgelaten zijn, de buikspieren aanspannen en de rug los laten.
Het tegenovergestelde van "Core spanning".
Het krijgt nu een verende soepele heel gemakkelijk uit te zitten aangename gang.
De ruiter krijgt het gevoel opgetild te worden op de schouders van het paard waarbij zijn benen in de achterbenen van het paard lijken te zakken.
De ruiter kan zich hier volkomen ontspannen, hoeft alleen maar zijn evenwicht te bewaren, het paard doet de rest.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 30-11-14 10:56, in het totaal 2 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:52

Cer: FEI bepaald de voorwaarden bij de dressuur.

De kwaliteit van de galop (sprong) is daarin bepalend.
Als je dan ook nog de kwaliteit kunt verhogen door de wissel energieker en beter
aan twee teugels te springen, dan gaan de punten idd omhoog.

Dat alles heeft met finetuning in de africhting te maken.
Beter op het achterbeen, beter verzameld,meer rechtgericht, beter in de aanleuning,
beter aan de hulp, leidt tot een betere vliegende wissel en dus ook hogere punten.
En nee niet ieder paard (en/of ruiter) heeft daar de kwaliteiten voor, al kunnen ze allemaal een vliegende wissel leren.

Hoe je daar komt? ik neem aan dat je daar les voor neemt bij een goede instructeur.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:00

@listiglistje: Dat snap ik.
Wil je daarmee zeggen dat de tips die hier gegeven worden, alleen van toepassing zijn voor dressuurgereden paarden? Dan haak ik nl meteen af, want daar heb ik er niet 1 van, en die hoef ik niet ook :)

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:04

listiglistje schreef:
Cer: FEI bepaald de voorwaarden bij de dressuur.

De kwaliteit van de galop (sprong) is daarin bepalend.
Als je dan ook nog de kwaliteit kunt verhogen door de wissel energieker en beter
aan twee teugels te springen, dan gaan de punten idd omhoog.

Dat alles heeft met finetuning in de africhting te maken.
Beter op het achterbeen, beter verzameld,meer rechtgericht, beter in de aanleuning,
beter aan de hulp, leidt tot een betere vliegende wissel en dus ook hogere punten.
En nee niet ieder paard (en/of ruiter) heeft daar de kwaliteiten voor, al kunnen ze allemaal een vliegende wissel leren.

Hoe je daar komt? ik neem aan dat je daar les voor neemt bij een goede instructeur.

Wat is dit nou weer voor dooddoener?

En had jij dit topic niet al achter je gelaten? meen ik me te kunnen herinneren.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:07

Simpelman schreef:
Het gaat om de beweging en niet om het plaatje.
Het gaat er om HOE het paard BEWEEGT en niet waar het hoofd slingert.
De plaatsing van het hoofd bepaald voor een deel HOE het paard gaat BEWEGEN.
Het is dus het bewegen waar we ons druk om moeten maken.

Doordat het jonge paard de massa naar voren stuwt (voorwaarts) en dit nog niet compenseert met oprichting, wordt het genoodzaakt dit op een andere manier op te lossen om een zweefmoment te behouden.
Het wordt op een natuurlijke manier zonder dwang genoodzaakt de achterhand te kantelen, een begin van buiging te maken in de knieën en de gehele massa omhoog voorwaarts te lanceren.
Hiervoor heeft het de totale vrijheid van hals en rug nodig, het moet losgelaten zijn.
De voorwaarts beweging die vanuit de achterhand komt wordt over lende, buik en rugspieren afgerold, waarbij dan de voorhand enigszins opgelicht wordt.
Zo ontwikkelen we langzaam en voorzichtig de juiste spieropbouw bij het jonge paard.

Eens, maar ik geloof dus niet dat je dit bereikt door het paard zoals in het filmpje met de neus naar de grond uitnodigen bereikt. Niet in een frame, gewoon op contactteugel waar het paard het hoofd maar houden wil, maar niet te laag want dan verschuif je het evenwicht teveel naar de voorkant waardoor je juist dat kantelen niet bereikt, maar bereikt dat hij meer en meer van het achterbeen af gaat lopen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:12

Cer schreef:
@listiglistje: Dat snap ik.
Wil je daarmee zeggen dat de tips die hier gegeven worden, alleen van toepassing zijn voor dressuurgereden paarden? Dan haak ik nl meteen af, want daar heb ik er niet 1 van, en die hoef ik niet ook :)

Ik praat alleen over het straatje waar ik verstand van heb, ik weet niet de criteria bij de andere takken van sport :)
Maar omdat ik hier alleen maar dressuurmatige filmpjes voorbij zie komen, reageer ik daar op.

Behalve dat filmpje van jou (westerntak), maar ik neem aan dat iedere tak van sport zijn eigen criteria heeft.
Al zag ik laatst bij Rieky Young, dat zij in training haar paarden ook vaak wat dipere en ronder inzet (achter de LL), ze legde uit om ook nageefelijkheid, gehoorzaamheid en buiging te krijgen.

Ook hallo Riegje, welke dooddoener? is toch zo, zonder les kom je er niet.
Tja het kriebelt hier af en toe, zoveel onzin en mensen die de onzin maar voor zoete koek slikken (uit onwetendheid en gebrek aan ervaring).
Maar ik ben wel weer weg hoor als je wil ;) ik heb mijn zegje voor vandaag weer gedaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:16

Dieper inzetten om gehoorzaamheid te krijgen vind ik ook weer zo wat :\
Riecky is trouwens van origine dressuurruiter en is later pas gaan westernrijden. Overigens schaar ik mezelf ook niet onder de westernruiters (!).. ik ben gewoon geïnteresseerd in het paard an sich eigenlijk :j

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:22

ART_UMA schreef:
Ik zou zeggen, kijk naar video's van Carl Hester, enigszins klassiek (wordt ook nog door art2ride geprezen), heeft zelf les gehad van Bert Rutten, volgens zeggen mooi klassiek en ook nog eens proef gericht waar je een puntje aan kunt zuigen:

Daar wordt ik ook blij van.... :j

damian23 schreef:
Op het niveau van carl hester lopen de paarden vast niet de hele tijd laag. maar als je met de basis bezig bent vind ik het wel iets om standaard mee te pakken.

Ja het is zeker iets om regelmatig mee te nemen, mits het paard de hals strekt vanuit een schoft die omhoog is. Anders schiet je met dat 'stofzuigen' volledig je doel voor bij.

ART_UMA schreef:
Het is duidelijk dat er in het paard een kwaliteitsverschil is, maar dat is zeker niet het enige verschil, de "zwarte stofzuiger" doet voor een deel ook sub top oefeningen, maar de manier van werken is een wereld van verschil.

Als je de 'zwarte stofzuiger' oefeningen als appuyeren, pirouettes etc uit ziet voeren, dan zie je duidelijk dat er stappen in het africhtingsproces zijn overgeslagen. Het paard breekt af, raakt uit de (toch al matige) takt, houdt zich strak etc. Imo is het de makkelijke manier om in 'rome' te komen. Om je toch aan de 'kunstjes' te kunnen wagen zonder dat je daadwerkelijk hebt gewerkt aan de ontwikkeling van kracht en balans bij het paard. Imo schiet de gymnastiserende training wat dressuur voor het paard zou moeten zijn, zijn doel volledig voorbij.

oji schreef:
Een contact teugeltje ben ik helemaal voor bij inrijden, hoofd in een positie dat het maximaal zakt tot aan de boeg (maar mag ook hoger) en hem daar op eigen benen leren laten lopen, vind ik verreweg het eerlijkst naar het paard.

Volledig mee eens. Bij mij mogen ze alleen dieper dan de boeg (of oren op schoft-hoogte) zakken zodra dat vanuit de schoft omhoog is en het tempo onder controle. En dan alleen maar om te checken of hij echt de hand wil volgen, even voor de ontspanning.

Simpelman schreef:
De video van @Peetstap is een mooi voorbeeld van een verreden paard dat opnieuw naar ontspanning en aanleuning geleid wordt.Er is nog een weg te gaan.....

Zou het? Want dit is dezelfde vrouw als op de zwarte. Dus ik vrees dat het niet veel beter zal worden en ze al aardig haar einddoel nadert met dit paard. In de film van de zwarte wordt een hoop oh en ah geroepen, dus de getoonde uitvoering zal wel de bedoeling zijn.

Cer schreef:
Toch vind ik dat een lastig begrip.."goed" .. wat is goed? Het ligt er maar net aan vanuit welk perspectief je het bekijkt.

Dat klopt helemaal. Ieder moet voor zich bepalen wat zijn einddoel en wat zijn of haar ideaal is. Als die vrouw op die zwarte je ideaal is, dan is dat helemaal prima. Ik ga er van uit dat iedereen het beste met zijn paard voor heeft en dat niemand als doel heeft zijn paard binnen een jaar kapot te rijden. Het wordt pas een probleem als je gaat stellen dat dit DE manier is, of het gaat vergelijken met ruiters die trainen voor een ander einddoel waarbij meer kracht en aanspanning van het paard verlangd wordt. Dat is gewoon een langere, intensievere weg met een hogere moeilijkheidsgraad. Het is appels en peren vergelijken.

Verder vind ik dat de filmpjes van art2ride een hoop pretentieus geleuter bevatten, wat ik niet terug zie in de uitvoering. Ik vind ook dat op deze manier mensen worden misleid dat op deze manier rijden fysiek zo goed is voor je paard en zo. Op die manier van rijden ontwikkel je geen kracht, souplesse en balans bij het paard. Maar slecht is het ook niet direct. Je paard zal er iig niet zo snel van slijten.

Op het moment dat je meer gericht gaat trainen op kracht souplesse en balans loop je denk ik wel meer risico op spierpijn en blessures bij het paard. Je gaat tenslotte grenzen opzoeken en verleggen. Dat is nodig anders bouw je niks op. Daarom is het wel van belang dat je heel goed weet waar je mee bezig bent en zorgt voor een zorgvuldige opbouw. Maar dan streef je ook naar een eindresultaat waarbij het paard zijn werk dus met meer kracht, souplesse en balans uit kan voeren.

Ik vind het verder een non-discussie wat 'beter' is voor het paard. In elke training bereidt je het paard voor, zodat hij zo goed mogelijk het werk dat wij van hem verlangen uit kan voeren. Iedere ruiter wil zijn paard heel houden. Wij zitten allemaal met onze eigen 'egoïstische' doelstellingen op het paard. Wij willen dressuur rijden omdat wij dat leuk vinden. Gooi een paard op een steppe, met soortgenoten en voedsel en hij zal zichzelf heel goed kunnen vermaken. Wie denkt onzelfzuchtig bezig te zijn door zijn paard dressuurmatig te trainen, die houdt zichzelf voor de gek.

Verder kwam ik er ook net achter dat de vrouw op de Arabier dezelfde is als de vrouw op de zwarte. Het laat iig mooi zien waar hun aanpak toe leidt. Als dat je einddoel is, moet je vooral zo gaan rijden.

Cer schreef:
Wie heeft bedacht dat een wissel van de grond moet zijn, met een hoop sprong? En waarom is dat zo bedacht?

Als een paard een wissel mooi recht, hoog van de grond en mooi naar voren kan springen, dan is dat een uiting van kracht, souplesse en balans. Dan is dat een uiting van een dressuurmatig trainingstraject waarin daar veel aandacht aan is besteedt. Daarom zien 'we' dat in de dressuur graag op die manier uitgevoerd. In een discipline als reining ligt de focus op andere aspecten (snelheid, wendbaarheid) en dus is daar de gewenste uitvoering ook anders. Het is aan jou wat je het meeste aanspreekt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:23

Cer schreef:
Dieper inzetten om gehoorzaamheid te krijgen vind ik ook weer zo wat :\
Riecky is trouwens van origine dressuurruiter en is later pas gaan westernrijden. Overigens schaar ik mezelf ook niet onder de westernruiters (!).. ik ben gewoon geïnteresseerd in het paard an sich eigenlijk :j

Maar ik neem aan dat je ook een eigen doel voor ogen hebt, het beeld en gevoel waar je naartoe wil? :)

Of je nu recreatieruiter bent of wedstrijdruiter en welke tak dan ook

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:23

Misschien een apart voorbeeld want ik weet niets van ijslanders en weet totaal niet welke graad van africhting dit dier heeft in de IJslander wereld, maar het is idd moeilijk op internet plaatjes te vinden van wat ik bedoel, aangezien mensen toch graag hun mooiste (in frame) plaatjes op internet plaatsen. Maar ter verduidelijking, dit vind ik persoonlijk een veel fijnere houding om een jong paard zijn evenwicht en balans in te laten vinden. Zo mag een jong paard bij mij de eerste tijd rondlopen en onderzoeken. Zo kan ie veel makkelijker die kanteling in het bekken bewerkstelligen.
Afbeelding

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:29

Citaat:
het jonge paard in een frame gezet wordt en niet meer de volledige beschikking heeft over zijn lichaam dan zal in deze ontwikkelingsfase het nooit verder komen dan stuwen, het wordt een schenkelganger, kijk om je heen, het merendeel van de paarden loopt als schenkelganger, ruggangers worden zeldzaam.
Ik heb de grootste moeite om fatsoenlijke voorbeelden op Youtube te vinden....

Kom ik terug op mijn vragen in de kd topics; veel moeite hoeft u niet te doen om te zoeken naar fatsoenlijke voorbeelden, u kunt ze immers zo uit eigen volle archief plukken als het goed is.