[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 17:44

Tuurlijk ben ik niet boos! :+ ik las hoog tempo, en daarbij zie ik een paard voor me dat over zn toeren moet worden gereden.. (Laten we van het ergste uitgaan :+) niet dat ik denk dat Hopke dat doet, maar daar wou ik op inhaken. Ik weet niet hou oud t paard is, en in welk 'stadium' Hopke is, maar ik wou graag duidelijk maken, dat een paard ook in een rustig tempo, actief kan lopen.
Enneeehh, dankzij jou schreef ik TS :+ even vergetend dat dit gewoon een topic is waar wij op andere reageren.. En voorlopig heb ik Gaspard nog! Hihi bedankt voor t aanbod! En voorlopig kan ik het me nog niet veroorloven te betalen.. :( en moeders werkt ook niet mee :+ Dit gaat pas als ik een goed betaald baantje heb! :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:07

LoveUggs schreef:
Ik ook..
Ik wil iets waar ik van kan leren. In de zin van helpen met 'opleiden' van het paard, als en paard dat wat verder is, en die mij dingen kan leren.. Een paard dat zowel kan springen als kan dressuuren...
Kortom, ik ben er nog niet helemaal over uit :+ Ik wil zo veel, maar wat is goed voor MIJ? Ik weet dat ik een jong paard prima kan rijden, zolang ik hulp krijg. Anders begin ik er niet aan, vind het wel super om te zien, en te merken dat een jong paard van weinig, zo snel, zo veel kan leren.. Maar ik wil wel hulp kunnen krijgen bij het 'opleiden' van een paard.. Pfff praat nu alsof ik heel wat ben, maar vergeet niet mijn andere kant :+ Ik ben ook in staat een ouder paard te rijden en veel te leren :P

Maargoed, voorlopig heb ik Gaspard nog altijd gratis en voor niets, en inmiddels breekt de periode aan, dat ik weer HEEEEEERLIJKE buitenritjes met hem kan en MAG maken! <3

Als ik jou was zou ik kiezen voor een ervaren paard, eentje waar je veel van kan leren.
Dus goed doorgereden en bevestigd.
Dan krijg jij de kans te ervaren hoe een sb voelt een travers een appyement enzovoort.
Het is namelijk zoveel makkelijker als je eenmaal weet hoe het moet voelen en hoe je het moet rijden.
Als je een paard moet opleiden en jezelf moet opleiden is het zoveel moeilijker! (niet onmogelijk daar niet van)

Ik ben nog steeds blij dat ik ooit op een manege heb gereden waar ik die dingen heb geleerd, was ook handelsstal,
dus soms had je heel leuk paard onder je achterte en gelukkig enthousiast instructrice die je dan meteen ging uitleggen hoe je
dat moest doen. Met Sjol heel veel plezier van die lessen gehad, vele vele vele jaren later.
Daarintegen heb ik in die lessen ook wel eens op een paard gezeten, dat ik na 5 minuten ging vragen wat ie nou kon....
Bleek dat ie net zadelmak was en 2 x gereden en wat ik al dacht, concept sturen nog niet helemaal door had. :+
Die zijn ook leuk en leerzaam, maar die ervaren paarden heb ik denk ik het meest aan gehad.
(Ondanks dat ik zo een keer met nieuw manegepaard onbedoelde changementen om de pas over de diagonaal ging en aan de
achterkant over de hekjes de dresuur ring uit :D :D, we hoefden alleen maar uitgestrekte draf, leuk zo'n leerpaard :') )

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 18:20

Haha! Bedankt voor je tip! Zou ik mee nemen hoor, als het zover is. En je hebt gelijk hoor, dat ik dan het een en ander kan voelen. Daarom zeg ik ook, een heel groen paard, begin ik alleen aan, als ik er echt goede begeleiding in kan krijgen. Ik ben wat paardrijden betreft heel leer gierig, wil alles eens proberen, en mee gemaakt hebben, springen, dressuur, western.. Dat heb ik al gehad. Dresuurmatig kom ik steeds een stapje verder, maar ik heb nog altijd geen keus gemaakt wat ik nou echt het leukste vind.. Springen of dressuur.. Moet voor mezelf nog behoorlijk wat uitvogelen := en ik denk dat van iedere paardenliefhebber, en iedereen die voor zijn doen fanatiek rijd, het een droom is om ooit eens een eigen paardje te hebben. Vooral jonge kinderen. Nou, voor mij bestaat die droom nog hoor! Maar ik heb hem voorlopig even ver weg opgeborgen, tot ik de mogelijkheid heb, het allemaal te kunnen betalen, en ik dus een goede baan heb enz. Dus voorlopig heb ik nog een hele tijd te gaan om te leren, en om erachterf te komen wat ik leuk vind.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:31

Blijven dromen!
Komt vast wel goed.

Ik ben op mijn 18e pas begonnen met rijden en heb dik 10 jaar geleden mijn paard gekregen,
dat heet ze kwam als verzorgpaard en ging nooit meer weg.
Betaald heb ik haar pas in 2009 _O- (eigenlijk dus toen pas MIJN paard)
En nee, ik wou geen fjord, eisen lijstje was: Geen merrie, niet lichtgekleurd, groot en moet springen kunnen. ( :+ :') niet helemaal gelukt geloof ik).

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 18:43

Ik kan beter flink gaan sparen! :+
Ondanks dat ik nu al paarden tegen kom, en ben gekomen, die ik het liefst meteen MIJN paard noem.. Maargoed, ik heb geduld =p ondanks dat ik het liefst nu het paardje zou kopen, dat ik als veulen gekent heb, en dat op mijn schoot heeft geslapen.. Die is inmiddels 3 en mooi van maat! Maarja.. Helaas...... =(

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:45

Joolien schreef:
Was paardrijden maar zo makkelijk :D
Ik ben op zoek naar een nieuw bijrijdpaard, ben benieuwd wat ik ga tegenkomen!

Tis jammer dat je niet in soest komt,anders had ik wel een leuke voor je geweten :D

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:03

Zo wil ik ook wel weer eens wat laten zien.
Het rijden veranderd hier constant, en hij word steeds lichter in mijn handen en zoekt ze vrijwel constant op, momentjes nog omhoog of er net tegenin, of net niet erdoor. Maar ik zie en voel de vooruitgang,

Eerst liep hij er heel erg achter, maar dat valt blijkbaar meer mee dan ik dacht.
Mijn juf heeft foto's gemaakt tijdens de les zaterdag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je ziet hier verschillende momenten, allemaal uit dezelfde les.

Foto 1, Net niet er doorheen, zwaarste stuk van de bak, hij moet daar echt wel sjouwen.
Mijn teugels zijn nog te lang, maar ik kan hierin wel mooier met zijn mondje meekomen en als hij omhoog komt, zet ik mn handen breed, maar niet vast, zonder druk.
(ipv vastzetten en los-vast contact) en als hij omlaag gaat hou ik mn handen voor me. Ik laat me meevoeren met zijn mond.
Dat moet natuurlijk beter, maar eerst een 'vaste'verbinding zonder waslijntjes of klapperen. Je ziet, ik zit in een bocht, en stuur nog te veel, echter, als ik het niet doe valt hij nog teveel door de bocht over zn schouder weg.
Ruiter, vnl meer rechtop zitten, ik moet er echt over nadenken, en achterover zitten voor mijn gevoel, we werken er hard aan.

Foto 2.

Rechterop zitten, Paardje loopt er iets uit, maar dat is nog niet zo erg. Begint lekker actief te sjouwen, maar mag nog wat meer.
Je ziet mn handen breed, ik druk of trek niet, ik probeer alleen mee te gaan,zodat de verbinding constant is.
Wat ik op alle foto's zie, is dat hij zijn voorbeen gaat gebruiken, krijgt wat meer ruimte ervoor ook *\o/*

Foto 3, op het moeilijkste punt in de bak, achterin een grote volte linksom.
Hij wil altijd of rechtsaf, of ik sjor zn hoofd mee naar links , wat het over de schouder weglopen ver-ergerd.
Dat is een punt waar we erg tegenaan lopen, en waar hij met regelmaat door mn buitenbeen en buitenteugel (begrenzer) heen loopt.
Echter, als ik een zweepje erbij pak (waar hij van in paniek raakt) dan gaat het makkelijker,maar ook veeeeel sneller.
Hier ben ik zo bezig geweest met hem door die volte te krijgen, dat ik helemaal voorover val.
Valt me nog mee dat ik hier mn beide teugels nog vast heb, maar je ziet aan mijn handen dat het niet klopt.

Zo, dat was mijn bijdrage weer.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:36

Ik vind dat je op alledrie de foto's zelf te ver naar voren zit. Probeer recht op je paard te gaan zitten. Ook zet je op de eerste 2 foto's je handen heel breed en ik krijg de indruk dat je ze toch vast zet op je bovenbenen, ook al voelt dat voor jou dus helemaal niet zo. Juist op de derde foto zijn je handen op de juiste plek, alleen heb je hier pianohandjes. Ook kruipt je paard op deze foto wat te diep.

Voor de rest durf ik er niks over te zeggen, zover ben ik nog niet :)

Ik heb trouwens een afspraak gemaakt met een nieuwe instructrice. Dus ben heel benieuwd hoe dat zal gaan :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:41

Ja dat vind ik zelf ook. Ik ben dr hard mee aan t werk.
Afvallen moet ook. Want door mn achterwerk lijkt t nog erger.

Ik zet mn handen echt niet vast. Tis puur om mee te gaan zodat hij de verbinding houdt. Want eerder kroop hij er veel meer achter.

Als ik mn teugels korter doe kropt hij op en achter de teugel.

Zodoende kiezen we er nu voor om eerst de onderhals er af te trainen. En de rest komt later wel.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:57

Ik denk dat ik de enigste onder jullie ben met een luxe situatie :o
Ik heb zelf mogen leren van absoluut geen kinderpony, eerst mijn verzorgpony, nu van mij. Tijdens mijn pony jaren heb ik een oudere pony doorgereden in de dressuur en een ponyhengst opgeleerd. Telkens onder begeleiding. Al bij al, ik wist toen wat juist voelde en wat niet, maar in mijn penny jaren er niet verder over nagedacht. Daarna heb ik mezelf een 4 jarig paardje gekocht met een super basis waarop ik kon verder bouwen en ik echt dingen begon te voelen. Ook weer opnieuw een pony onder de kont gehad die enkel kon sterrenkijken. Je wordt ouder en begint met meer gevoel te rijden en dat ziet de buitenwereld ook. Ik heb dus nu ook gratis 2 verzorgpaarden, eentje met super veel schwung, ervaring, verzameling en plezier in het werk. Hij heeft Z2 gelopen en het is gewoon heerlijk om met hem te rijden <3 Daarbij rij ik nog een 5 jarige Krack C merrie die net zadelmak was toen ik begon. Het is gewoon fantastisch om 3 verschillende soorten paarden te combineren, telkens tot het besluit komen dat alles gewoon altijd heel simpel kan zijn, maar dat het gewoon te moeilijk is om het daarbij te houden. En wat hun niveau ook is, ze zijn gewoon fantastisch op hun niveau <3
Ik ben blij met de kansen die ik heb gekregen in mijn korte leven tot nu toe en ik hoop dan ook dat iedereen ook zo'n geweldige kans kan grijpen.

Dus Jolien, LU en alle andere: grijp elke kans! Want ze zal het waard zijn!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:59

Snackie: het is wel een mooie verbetering al! Lekker veel activiteit, nog een beetje teveel de grond in, maar een goede start! Ik denk wel dat hij er al zeker klaar voor is om kleine stukjes op te pakken, zodat je hem meer naar boven kunt rijden.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:22

Dat is een fijne basis die je er in hebt zitten SheeNegro

Thanks, wat meer omhoog vind ik moeilijk te zeggen. er zijn nog zoveel dingen om aan te werken voor dat aan bod komt.
Hij komt niet door zijn rechterkaak, is nog niet stabiel in het laag blijven. overgangen zijn erg moeilijk. af en toe hangt hij nog (heb nu een watertrensje dubbelgebroken ipv een bustrens en hij loopt al fijner en het hangen is veel minder.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:22

Ohh! het rennerige is er ook uit! meneer rent niet meer, hij sjouwt, moet hem brokjes bijvoeren om hem energie te geven. lol, had ik nooit gedacht!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:38

Snackie: Dit is nog geen aan de teugel. Het contact komt te veel van jou af. Jij vraagt hem. En dat kan ook niet anders. Je elleboog/schouder/hand vormen zo'n vast verbinding, daar kun je niet in veren. Zodra je hem wat gaat toegeven, dan zie je dat meteen, je gaat voorover zitten om je hand naar voren te kunnen steken. Dat is de on-flexibiliteit van je schouder.

Op de eerste foto loopt een paard met te weinig achterhand. Hij toont enigszins uit balans. Hals/kaak/nek zijn gespannen en de rug en schouder ogen geblokkeerd. Ik zie ene ruiter met een hand die niet kan aanvoelen wanneer d'r paard extra steun of hulp nodig heeft.
Op de tweede foto is de balans beter, maar dat komt vermoed ik door de rechte lijn.

De verbinding van mond naar handen en elleboog moeten vloeiende lijnen zijn. Bij jou is het meer een gebroken lijn. Door je hand zo laag te houden, leg je het bit anders in de mond. Contact zoeken en houden is dan voor het paard niet prettig.
Draag je handen, dat heeft niks met korter of langere teugels te maken. Dat heeft met jou houding te maken. De gebogenheid van de elleboog geeft je ruimte om in bepaalde situaties terug te halen of meer te geven zonder je hand te verpakken. Juist veel meer dan dat je nu hebt.
Overgangen worden met zo'n hand ook meer vechten, dit omdat hij altijd al in remstand zit en jij hem steeds vertelt er door heen te lopen. Dan word het dus veel te taai allemaal.

Het vragen van stelling voor ene volte is bij jou hierom ook niet duidelijk. Haal je binnenhand iets van de hals af (naar de mond van je paard, niet naar je knie). Hou je buitenhand op de zelfde plek en sluit je hand wanneer hij dreigt te vallen. Buig je paard om het binnenbeen.

Verder loopt je paard nog niet veel op de achterhand. Maar ik vermoed dat wanneer jij dat faciliteert hij dat veel beter zal gaan doen. Hij mag meer tonen in alles. Veel meer beweging en meer ontspanning.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:44

Klopt, ik vraag hem, hij komt nog niet helemaal uit zichzelf.
Ik compenseer idd naar voor met mn bovenlijf, terwijl ik moet blijven zitten en mn handen omhoog moet doen.
Maar dat is niet makkelijk.
Ik heb het ook nergens over 'aan de teugel' rijden. Ik ben allang blij dat hij laag is, ipv sterrenkijken.
Dit is voor ons al zo'n onwijze stap. En natuurlijk zijn we niet een topniv. maar een verse combinatie, die het samen moeten leren.dus we zijn nog groen.

Hoe moet het er dan uit zien bij een nog geen b waardige combi? Hij heeft nog niet genoeg balans. de bak is zwaar, en dat zie je goed terug op de eerste foto, waarbij hij ook nog in een hoek is.
Echter ipv zn neus in de lucht te steken blijft hij wel enigzins laag. voorheen was dat neus in de lucht en rennen.

Handen zijn een goed punt idd, ik moet ze meer gaan dragen. Dat doe ik hele stukken als hij stabiel is/loopt, dan lijkt dat makkelijker dan wanneer hij op en neer gaat met zn hoofd.

Thanks voor je grote post! ik heb dr veel aan!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:02

Ik kijk niet naar wel of niet B waardig. Voor het paard hecht ik totaal niet aan het nederlandse wedstrijd klasse systeem. Ik kijk naar de stadia van het Scala der Ausbildung.

En dan wil ik graag bij elke combi werk zien naar gelang hun plaats in de stadia. In jullie geval tact en losgelatenheid. Tact is lastig te zien op de foto's. Daarvoor is het zand te zacht en dan nog is een filmpje dan vaak beter.
Maar losgelatenheid, ja dat wil ik zien. Dat betekend dat de spieren in de hals en rug genoeg ontspannen zijn om zich zonder moeite aan te spannen. Het paard moet een beetje swingen en deinen. Verder moet het er echt heel ontspannen uit zien om naar te kijken.

Pas daarna ga ja naar moeilijkere zaken aanleuning, schwung, recht gerichtheid en verzameling.

Vraag hem niet laag, rij hem voorwaarts. Dan komt hij vanzelf omlaag. Echt het klinkt zo simpel en het is ook echt zo. Zonde om het niet te doen. Je bespaart er later in de training zo veel moeite en inspanning mee.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:38

Hij is voorwaarts van zichzelf, en daarin komt hij ook wel vanzelf naar beneden, hij moest het even door hebben.
Het is niet dat ik vijf x op een ronde moet vragen of hij naar beneden komt, alleen als hij tegen de hand komt vraag ik, dus dat vragen word steeds minder. hij doet het vanzelf het grootste stuk.

Ontspanning is best lastig, maar dat is voor nu ook ons trainingsdoel. verder niks. niet rennen,langzamer. en geen paniek. geen sterrenkijken en niet over je schouder weg vallen. tis alsnog een hoop. en die ontspanning komt vanzelf wel, hij is al zooooveel relaxter!

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 23:32

LoveUggs schreef:
Tuurlijk ben ik niet boos! :+ ik las hoog tempo, en daarbij zie ik een paard voor me dat over zn toeren moet worden gereden.. (Laten we van het ergste uitgaan :+) niet dat ik denk dat Hopke dat doet, maar daar wou ik op inhaken. Ik weet niet hou oud t paard is, en in welk 'stadium' Hopke is, maar ik wou graag duidelijk maken, dat een paard ook in een rustig tempo, actief kan lopen.
Enneeehh, dankzij jou schreef ik TS :+ even vergetend dat dit gewoon een topic is waar wij op andere reageren.. En voorlopig heb ik Gaspard nog! Hihi bedankt voor t aanbod! En voorlopig kan ik het me nog niet veroorloven te betalen.. :( en moeders werkt ook niet mee :+ Dit gaat pas als ik een goed betaald baantje heb! :+

Het was heel goed bedoeld en ik snapte wel dat je die kant op wou. Over toeren rijd ik niet snel. Deze Fries heeft alleen enorme moeite met galopperen en kreeg met les te horen dat ik haar in galop moet laten vallen dus dan rijden we wel over toeren (beslist niet fijn). Het is niet mijn eigen maar paard van een stichting, deze rijd ik nu sinds kort 2 keer in de week.
Ze word dit jaar 10 jaar en kan mij nog heel veel leren. Een paard wat door veel mensen gereden word krijg je niet snel afgestemd op jezelf maar zolang ik er leermomenten uit kan halen en het paard gelukkig is verder ben ik tevreden.
Mijn eigen paard is momenteel 2 (in onderschrift paar foto's).

Nu kruip ik toch lekker onder een meeleessteen en ga ik in leermodus.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:51

*komt onder steen vandaag*

Snackie ik zie veel vooruitgang in vergelijking met eerdere foto's... Natuurlijk is het niet perfect... maar dat kan ook helemaal niet. Ik zie in ieder geval veel vooruitgang! ga zo door *\o/*

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:59

Snackie, vind dat je een erg leuk paard hebt, verder is er al veel goed commentaar gegeven door mensen die er meer zicht op hebben dan ik. Dus daar wil ik wel in mee gaan.
Vind het beeld nog behoorlijk gespannen ogen, denk dat je eerst aan je houding moet werken, dat er dan al een stukje opgelost is. Gewoon goed oefenen, dan komt het vanzelf goed :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:02

Dankjewel anne_mieke88! Alles stap voor stap!

Destino, dankje, hij is leuk! gespannen was het twee maanden geleden. als ik het nu vergelijk, dan zijn we echt in rust gekomen qua spanning, natuurlijk laat hij nog niet alles los, maar dat komt wel, over 20 stappen verder

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:05

Ik ken die foto's natuurlijk niet, dus ik bekijk het aan de hand van deze foto's :)
Maar als er een stijgende lijn in zit komt het vast goed :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:05

Die zit er zeker in, een nieuwe juf kan een enorme uitkomst zijn (in mijn geval zeker)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:08

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:14

Dan zit er idd al wel verbetering in, al vind ik die laatste foto niet eens zo heel erg 'slecht', hij loopt wel diep, maar vind hem dan minder op de voorhand vallen voor mijn gevoel dan op de andere foto's.
Maar zoals je al zegt, een goede instructrice helpt een hoop :j