[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:46

S_en_Z schreef:
Over realistische doelen en doelen behalen gesproken.

Wees eerlijk tegenover jezelf en je paard als je een terugslagje hebt.

Soms betekend dat namelijk niet dat je het op moet geven, maar dat je je doel moet bijstellen. Een stapje terug maar toch in de richting van het doel dat je behalen wilt. Hetzij door een andere benadering.. Of gewoon Even iets anders doen voor je verder gaat.

Ik heb een cursus/clinic meegedaan die heet "Bewust wedstrijd rijden" van bokker Zooist. Was heel erg leuk! Met veel dingen was ik al bezig maar ik werd nog bewuster gemaakt van mijn onbewust bewust zijn. := (volgen jullie t nog?)

Daarin moesten we bijvoorbeeld ook een uiteindelijk doel bedenken (die realistisch is), die opsplitsen in kleine doelen waar je naartoe werkt om uiteindelijk je grote doel te bereiken.

En nog veel meer dingen, maar dat is zoveel informatie.. Die moet je zelf opnemen op zo'n dagje :)

Wat een leuke mail!
Inderdaad, ZO waar!
Ik heb het altijd over een HAALBAAR doel.
Stel jezelf een haalbaar doel dat je al heel snel kunt bereiken. Dan is de rest alleen maar meegenomen.

Bijvoorbeeld voor een wedstrijdruiter.
Binnenkomen bij A, Halthouden bij X.
Een haalbaar doel kan zijn dat je paard inderdaad stilstaat bij X.
Een haalbaar doel kan óók zijn dat je glimlacht naar de jury. Of zo. Whatever.
Heb je helemaal aan het begin je haalbare doel gehaald, dan is de rest van de proef alleen nog maar GENIETEN.
En de grap .. de rest van de proef wordt ontspannen gereden, want er staat niets meer te verliezen.
Het resultaat? Dat kun je wel raden! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:48

EnelyaT schreef:
Hoi,

Eigenlijk durf ik mn foto niet goed in het topic durf te zetten, maar eigenlijk wel heel benieuwd ben wat jullie ervan vinden, dus ik probeer het gewoon.

[ Afbeelding ]

wat ik zelf zie:
Als ik mijn teugels korter zou pakken, heb ik mijn handen niet zo hoog en zal ik minder hoeven doen om hulpen door te laten komen, maar dan moet ik wel soepel in de hand blijven. Ook kan ik dan waarschijnlijk net wat stabieler zitten.
Ook moet ik meer op mn kont gaan zitten (ik ben hier wel aan het lichtrijden hoor), maar ik heb de neiging om mijn onderrug een beetje hol te zetten. (dat komt door spanning die ik heel lang heb gehad doordat we een keer samen op t asfalt hebben gelegen, maar eigenlijk is dat al een tijd geen excuus meer doordat ik niet meer bang ben *\o/* )
ook zou ik mijn handen soepeler moeten houden, zodat hij meer ruimte krijgt om 'met zijn schouder van de grond te komen' en losser in het lijf te kunnen zijn.

Mijn paard zelf heb ik weinig op aan te merken, hij doet het heel goed. Door hem weet ik wat ik niet goed doe :-)

Ik zou je teugels niet meer op maat maken, maar juist je hand wat weggeven. Je bent zo erg stug in je handen en dat zie je ook helemaal terug in de houding van je paard. Strak en gespannen. Denk ook aan blij rijden, ga lekker zitten, ga ontspannen in je armen en schouders, geef je hand mee en regel het tempo op je zit. Begrens met je buitenhand en vraag lengte met je binnenhand.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:56

Ympi schreef:
S_en_Z schreef:
Echt Ympi? Waarom????
Omdat ik persoonlijk heel moeilijk blij kan rijden als er mensen op mijn vingers kijken, ik zou er heel onzeker van worden.
Ik voel mij altijd minder dan een ander, misschien moet ik er gewoon maar eens een psycholoog voor raadplegen :=
Al zijn jullie wel lief hoor, dus misschien zou ik wel nog durven!

Potverdorie zeg.
En dat plaats je zomaar hier in dit topic.
WOW..
Wat bijzonder dat je zo open over je onzekerheid vertelt.
Misschien is dit topic inderdaad wel een plek waar dat kan.
Omdat er zoveel respect is. Er is ook geen reden om iemand af te kraken, toch?

Je geeft aan dat je moeilijk 'blij' kunt rijden als iemand je op de vinders kijkt.
Wat vreemd, eigenlijk.
Dat zegt meer over die iemand dan over jou, lijkt me.

Ik zie dat je in Belgie woont. Kun je me PB'en waar?

Coeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:07

Dan denk ik toch dat ik me wat beter moet uitdrukken.... Dat ga ik hieronder proberen:

bertie schreef:
Coeffie schreef:
Mijn paard is een echt grapjas die, als de spanningsboog te hoog wordt ineens iets raars kan doen waar ik dan weer om moet lachen. Daarna kunnen we ons samen weer concentreren.

BLIJ rijden gaat eigenlijk niet zozeer om 'lachen'. Lachen is leuk natuurlijk, en het geeft ontspanning. Dat is goed, dat helpt om blij te kunnen rijden.
Wat je zegt is dat de spanningsboog te hoog wordt.
Is dat eigenlijk niet tegenstrijdig met BLIJ rijden? JIJ bent ervoor verantwoordelijk dat die spanningsboog TE hoog wordt. .. eh .. hoe zeg ik het anders .. JIJ bent ervoor verantwoordelijk dat de spanningsboog NIET te hoog wordt.
Helemaal met je eens Bertie, maar wat er bij mij gebeurt (en jullie kunnen niet in mijn hoofd kijken, dus moet ik het duidelijker uitleggen) is dat ik nogal eens in die spanningsboog wil blijven hangen (ben nogal een streber). Deze reactie van mijn paard helpt mij om daaruit te schieten, te relativeren en de positieve dingen te zien die wel goed gaan tijdens de training. Dat ik dat punt zelf eerder moet bereiken en daar verantwoordelijk voor ben, klopt helemaal. maar ja.... ook dat is een verbeterpunt voor mijzelf...

BLIJ rijden heeft NIETS te maken met graqpjassen.
Als je denkt dat het om lachen gaat omdat je paard zo'n graqpjas is, dan ben ik bang dat je BLIJ rijden niet begrijpt.

BLIJ rijden heeft ALLES te maken met serieus dressuur rijden. Ehh .. AANSPANNING in ONTSPANNING.
BLIJ rijden is heel serieus, niet 'grappig'.

Als je denkt dat een spanningsboog te hoog kan zijn en dat je de link legt met BLIJ rijden, dan heb je iets niet begrepen, ben ik bang.

:+ Waar ik dan wél weer BLIJ van word .. is dat je begint te lachen. Omdat je in staat bent de situatie te van een afstandje bekijken.

Coeffie schreef:
Wup laat na een training goed merken als hij BLIJ is van de training. Hij gaat dan in Spaanse pas door de baan. Niemand heeft hem dat ooit geleerd, het is echt een uiting van BLIJ zijn.
Hm .. is dat zo? Of is het een afreageren van opgebouwde spanning?
Het is leuk om te zien natuurlijk .. maar is de uitleg misschien niet wat mens-centraal?
In ieder geval is je paard niet moe na het rijden, zoveel is wel duidelijk. Maar het gedrag kan zéker uitgelegd worden als afreageren van spanning.
Coeffie schreef:
Bertie, sorry aan met name jou op voorhand. Deze foto is uit de tijd dat ik nog wel eens zonder cap reed. Inmiddels rij ik nooit meer zonder, maar de BLIJE boodschap van de foto heeft in dit geval een dusdanig toegevoegde waarde dat ik de foto hier toch ga neerzetten...
Ik regeer NIET op de foto, en je heegt al aan waarom. :D
Het is wel een lastige foto (waar ik dus niet op reageer - verder lezen heeft daarom ook geen zin).
Omdat het NET vóór het fijne plaatje genomen is. De ingredienten zijn er, klaar voor de volgende 2 seconden.
Wat ik zie: een fijn toetredend achterbeen. Een amazone die met haar zit de boodschap uitdraagt "doe maar", en een flapperende binnenteugel.
Ik kan me voorstellen dat een foto twee seconden na deze nog fijner zal zijn. :j

Foto is genomen op het moment dat hij een schouderklopje krijgt, vandaar de flapperende binnenteugel en de houding voorover :)

Misschien kun je je iets focussen op rechtop zitten, in alle situaties.
Rechtop zitten helpt, echt! +:)+[/quote]

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:09

Snackie schreef:
nee hoor :D niemand heeft dat door joh :P

Oh nee? :Y)

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:10

Nicole_tal schreef:
Wat een ontzettend interessant topic!
Ik heb eigenlijk alle voorgaande topics ook al doorgelezen en plaatjes gekeken.
Nu ik zelf minder kan rijden in de winter ben ik maar foto's van mijzelf en mijn pony gaan bekijken en ik ben heel benieuwd wat jullie er van vinden.
(sorry voor de slechte kwaliteit!)

[ Afbeelding ]
Ik vind dit in principe een mooi plaatje.
Mijn beenligging is niet goed en naar mijn idee is mijn rug holler dan dat het hoort :o .
De aanleuning is naar mijn idee wel netjes en het achterbeen treedt ook netjes onder.
Verder vind ik het erg lastig om nog iets zinnigs over deze foto te zeggen.
Ik ben erg benieuwd!

Ik ga het ook weer eens proberen!
Wat een leuke fjord! Qua beweging en uiterlijk lijkt ze op de fjord bij ons op stal.
Ik vind dit plaatje ook best mooi. Je handen geven in ieder geval mee naar voren en zijn in 1 lijn met de teugels. Ik denk te zien dat jij zelf wat gespannen zit en hol bent in de onderrug. Dat kan erg pijn gaan doen, weet ik uit ervaring....
Ik heb wel het idee, correct me if i'm wrong, dat het op een rustig tempo gaat, lekker rustig aan. ook denk ik dat er meer druk op de voorhand dan de achterhand is.
Edit: ik denk dat dit best een BLIJ paard is!

Nicole_tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:16

Nefertarie schreef:
Nicole_tal schreef:
Wat een ontzettend interessant topic!
Ik heb eigenlijk alle voorgaande topics ook al doorgelezen en plaatjes gekeken.
Nu ik zelf minder kan rijden in de winter ben ik maar foto's van mijzelf en mijn pony gaan bekijken en ik ben heel benieuwd wat jullie er van vinden.
(sorry voor de slechte kwaliteit!)

[ Afbeelding ]
Ik vind dit in principe een mooi plaatje.
Mijn beenligging is niet goed en naar mijn idee is mijn rug holler dan dat het hoort :o .
De aanleuning is naar mijn idee wel netjes en het achterbeen treedt ook netjes onder.
Verder vind ik het erg lastig om nog iets zinnigs over deze foto te zeggen.
Ik ben erg benieuwd!

Ik ga het ook weer eens proberen!
Wat een leuke fjord! Qua beweging en uiterlijk lijkt ze op de fjord bij ons op stal.
Ik vind dit plaatje ook best mooi. Je handen geven in ieder geval mee naar voren en zijn in 1 lijn met de teugels. Ik denk te zien dat jij zelf wat gespannen zit en hol bent in de onderrug. Dat kan erg pijn gaan doen, weet ik uit ervaring....
Ik heb wel het idee, correct me if i'm wrong, dat het op een rustig tempo gaat, lekker rustig aan. ook denk ik dat er meer druk op de voorhand dan de achterhand is.
Edit: ik denk dat dit best een BLIJ paard is!

Hahaha, dankjewel!
Deze foto is afgelopen zomer gemaakt, dus alweer een tijdje geleden.
Naar mijn idee zit ik niet echt gespannen, maar heb ik er wel vaker een handje van om zo te gaan zitten, af en toe betrap ik me er op dat ik zelfs zo sta of loop.. Ik probeer er erg op te letten, omdat ik inderdaad merk dat het op een gegeven moment pijn gaat doen.

Het tempo is op het moment van de foto wel rustig inderdaad, daar houdt ze wel van :D ..

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:20

EnelyaT schreef:
Hoi,

Eigenlijk durf ik mn foto niet goed in het topic durf te zetten, maar eigenlijk wel heel benieuwd ben wat jullie ervan vinden, dus ik probeer het gewoon.

[ Afbeelding ]

wat ik zelf zie:
Als ik mijn teugels korter zou pakken, heb ik mijn handen niet zo hoog en zal ik minder hoeven doen om hulpen door te laten komen, maar dan moet ik wel soepel in de hand blijven. Ook kan ik dan waarschijnlijk net wat stabieler zitten.
Ook moet ik meer op mn kont gaan zitten (ik ben hier wel aan het lichtrijden hoor), maar ik heb de neiging om mijn onderrug een beetje hol te zetten. (dat komt door spanning die ik heel lang heb gehad doordat we een keer samen op t asfalt hebben gelegen, maar eigenlijk is dat al een tijd geen excuus meer doordat ik niet meer bang ben *\o/* )
ook zou ik mijn handen soepeler moeten houden, zodat hij meer ruimte krijgt om 'met zijn schouder van de grond te komen' en losser in het lijf te kunnen zijn.

Mijn paard zelf heb ik weinig op aan te merken, hij doet het heel goed. Door hem weet ik wat ik niet goed doe :-)

Poging twee:
Je nieuwsgierigheid wint het van je angst, haha! Heb ik ook altijd last van :o

Dit vind ik echt een ontzettend leuk paard! En je foto ziet er ook leuk uit, toch?
In je profiel zie ik nog meer, of zelfs, een betere foto.
Daar heb je je handen niet zo hoog en zoekt je paard je hand mooi op.
Zo'n foto is altijd maar een monent opname, dus ik denk, dat als je je handen hier naar voren zou bewegen, dat het beeld meteen veranderd.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:25

_Marinke_ schreef:
*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Mag ik hier even van de daken schreeuwen hoe gigantisch TROTS ik op Disco ben!! :D :D :D :D

Jawel, ga gerust je gang! *\%/*
Wat geweldig, deze post van je! <3

Ik wil niet zeuren, maar wil toch een kanttekening plaatsen. Een waarschuwing, zo je wilt. :)

Het zal NIET ALTIJD zo fijn zijn.
Maar .. je hebt nu iets gevoeld, dat je nooit meer vergeten zal.

Het zal NIET elke keer dat je op je paard zit WEER zo FIJN zijn!

Wat je nu gevoeld hebt vergeet je nooit weer, en vanaf nu zul je altijd naar dat gevoel blijven streven.
Vanaf nu ga je een pad op om te ZOEKEN: HOE krijg ik dat gevoel weer terug.

Vallen en opstaan, vanaf nu.
Neem je paard niets kwalijk.

Het gaat vanaf nu om JOUW zoektocht. Naar dat zo speciale gevoel.
Ik ken dat gevoel. Het raakt me dat je erover schrijft.
Vallen en opstaan. Niets mis mee.

Een advies? Neem vooral je PAARD nooit iets kwalijk, maar als iets anders is dan je verwacht, zoek het vooral bij jezelf. Lukt het niet om DAT speciale gevoel weer op te roepen? Ga dan alsjeblieft ALSJEBLIEFT bij JEZELF te rade.
Een paard reageert alleen maar.
Op jou.

Nefertarie

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:40

Ik herken dat gevoel inderdaad ook.

Zaterdag was ik aan het rijden, terwijl mijn stalgenote les had (van ook mijn instructrice)
Ik kreeg iets niet voor elkaar, op de rechterhand kon ik Maestro niet met binnenstelling op de volte krijgen.
Hij viel dan ontzettend over de buitenschouder en reageerde niet genoeg op mijn buitenbeen.
Hmmmm....
En dan? Ik wilde het zelf proberen op te lossen.
Dus wat dingen geprobeerd en toen JA had ik het door!! :):)
Ik moest zijn buitenschouder veel meer begrenzen!
Dan vergeet je 1 van je 'jongleer-balletjes' en krijg je niet het gewenste resultaat.

Daarna was ik erg tevreden over ons en ik kreeg zelfs nog het compliment van mijn instructrice dat ik lekker had gereden <3 :D

En soms is het dan zo, dat het de keer daarna helemaal niet lukt zoals je wil...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:58

Ja. Die van mij had vandaag ook stukken dat ze fijner ging dan gister. Maar wat ik graag wou bereiken is me vandaag niet gelukt. Daar was ze dan weer net niet fijn genoeg voor denk ik. Of nog niet aan toe.. dat kan ook. :(:)

Helaas pindakaas maar ook dat hoort erbij! :) Andere kleine doelen gingen wel zoals ik vroeg. Misschien nog wat last van haar spiertjes (zaterdag behandeld door fysio en daar kon ze best een vooruitgang en een terugslagje van krijgen begreep ik)

Waar ik wel heel BLIJ mee ben is dat ik merk dat ze steeds meer "onvoorwaardelijk" naar mijn hand toe blijft zoeken (op kleine stukjes na). Een heel fijn gevoel.. want dat betekent dat we nu eindelijk langzamerhand eens een beetje toe kunnen gaan werken naar het "compact" worden. <3

Een jaar geleden was het nog andersom.. toen was ik blij als ze afentoe een keertje naar mijn handen zocht en niet zo in dat houdinkje achter mijn handen bleef lopen zoals ze zichzelf ooit bij andere ruiters heeft aangeleerd om druk te ontwijken :o wat ik volledig kon begrijpen, daarom heeft ze ook de tijd van mij gekregen zichzelf te ontwikkelen.

Ondanks de kleine domper (geen frustraties te paard overigens) lekker BLIJ dus! :D

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 00:34

Klinkt heerlijk.

Mijn doel voor morgen is op stappen.
De hele week nog niet kunnen rijden.
En als ik dan rondstap in de bak. Hoop ik te kunnen voelen hoe hij zondag voelde. En dat ik in mn hoofd de stem van mn juf hoor zeggen. Los die binnenhand. Gebruik je buitenbeen en buitenteugel.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:16

Sjolvir schreef:
Ha een knap fjordsel! Wel met wat veel buik, niet moeilijk te raden wat zijn grootste hobby is.
Je hebt al commentaar gehad.
Hij moet achter meer ondertreden, maar dat gaat hij natuurlijk niet zelf bedenken, daar moet je hem bij helpen, hij is zo te zien
wel zoekende naar wat je van hem wil, als je naar zijn hoofd en hals kijkt zie je hem proberen, alleen krijgt hij van de ruiter niet
terug wat hij moet doen.
Dus hem ondersteunen op de momenten dat hij het goed doet en snel genoeg zijn.
Nu maakt hij voor krabbelpasjes, omdat hij nogal op de voorhand loopt, zonde! Hij en jij kunnen het denk ik veel beter.

Recreatief kan je ook correct rijden, dus je bewust zijn van wat je doet en wat je paard doet en waar je heen wil.
Als je een paard correct rijdt, gaat hij ook recreatief langer mee, gewoon omdat hij dan zijn lijf beter leert gebruiken.

Zo te lezen ga je fjordsport proef rijden? (of toch KNHS proefje?)
Ook dan moet je met stelling en buiging door de bocht ook al rij je een A proefje zonder galop.
Naar mijn idee, letten ze daar juist heel erg op.
Gangwerk wordt je allicht minder aangerekend dan op KNHS wedstrijd (wordt op fjordenmaatstaven beoordeeld),
maar ook bij fjordsporten moet je wel aan alle overige voorwaarden voldoen.

Bedankt voor je reactie! :)
Ik weet idd dat ik hem niet genoeg ondersteun als hij het aanbiedt. Zodra hij idd loslaat, komt hij terug in tempo en kukelt op de voorhand.
Ik vind het nog erg lastig om aan te voelen hoe, en op welk moment ik het beste kan reageren. Leuk om te lezen dat je denkt dat hij en ik beter kunnen. :)

Ik doe mee met de FjordCup, onderling. Gewoon voor de gezelligheid en om eens te kijken wat hij op vreemd terrein doet. :D
Stelling is inderdaad een punt van aandacht waar ik met lessen ook op let. Op de voltes vind ik het alleen erg moeilijk om hem met stelling te rijden en te zorgen dat hij niet naar binnen valt.

Hopelijk is de bak snel ontdooid en kan ik weer aan de slag!

Verder blijf ik lekker meelezen hier!

Fry_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:51

Nu ik toch een tijdje ziek ben, en de vakantie eraan komt heb ik tijd om ook een bokt schriftje te maken :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:08

oeh ben wel nieuwsgierig naar hoe die schriftjes er dan uitzien :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:09

bertie schreef:
Ehm .. kijken we nu naar hetzelfde?
Ik zie filmpje http://www.youtube.com/watch?v=5nQ5mxIPJzU&feature=share&list=PLM-dIJhRcHIMuxetMgbbb-_uKdQyJ2saA
Alleen stukjes eruit, ik skip van moment naar moment.
Zie een B proef die helemaal niet zo gek is. Je kunt natuurlijk zeuren dat de amazone voortdurend op het binnenbeen zit. Mogelijk verkeerde instructie gehad?
En ja, het paard word SNEL gereden, dat vind ik ook wel.
Aan de andere kant ..
Ik zie een wedstrijdsituatie.
als ik bedenk hoe de meeste B proeven gereden worden dan ben ik WEL blij met het voorwaartse. :j
En ik zie ook weinig geruk en gepluk. <3
En ik zie ook weinig in de krul getrokken. <3
Als ik deze B combinatie in de ring krijg zou ik helemaal niet ontevreden zijn, hoor! :+:

Bedankt, bertie! :o het was wel L1 (maar ach)
Verkeerde been... gebeurt me echt te snel vooral als ik wat zenuwachtig ben... dit is mijn eerste eigen paard na tig jaar manegelessen. Ben er met mijn instructrice wel achter dat ik eigenlijk altijd zo heb gereden zodat ik minste conflict met paarden zou krijgen... dus als die graag willen dat ik op andere been lichtrijd doe ik dat automatisch.. (of als die liever met hun kop in de lucht rondmarcheren... etc.)
Sinds vorig jaar pas actief met wedstrijden begonnen... en vind zelf dat ik eigenlijk te snel over ben gegaan naar de L1. (paard is al wel 20 maar had zelf ook nog weinig wedstrijdervaring) Als ik mensen bij inrijden onaardig tegen hun paard zien doen (nog even dieper erin trekken, of extra por expres...) dan ga ik nog meer meedoen met wat paard eigenlijk het liefste wil. [Grootste hobby is rengalop over het zandpad... en zie de bejaarde dan meer eens te stoppen }> ]

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:10

Fry schreef:
Nu ik toch een tijdje ziek ben, en de vakantie eraan komt heb ik tijd om ook een bokt schriftje te maken :)

Wellicht handiger om op je computer mapje dressuur aanwijzingen te maken waar de pareltjes in gaan. Heb ik ook en daar zit inmiddels al heel wat in.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 14-02-13 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:12

Over het blij rijden van paard en ruiter wil ik nog iets meer zeggen. Het heeft inderdaad niets met glimlachen te maken. Het heeft te maken met geduld en zeer bewust rijden maar ook weten wat je moet doen en aanpassen aan wat het paard die dag aanbiedt en aanvoelen wat je paard nodig heeft.
Heb ik een dag de sterren van de hemel gereden dan weet ik dat het goed is om de dag erna naar buiten te gaan met paardje. Haar fijn laten genieten en eens flink laten galopperen want ze is jong en dat houdt haar goed tussen de oren. Hier in Frankrijk kan ik haar zelfs de heuvels op laten galopperen waar ze echt moe van wordt. En als we dan thuis komen en manlief zegt paardje straalt dan weet ik dat ik het goed aangevoeld hebt.

Is paardje over de mik dan kan het juist goed zijn om met mijn man en ouder paard twee dagen te gaan stappen buiten zodat rust weer terug komt.

Tevens als ik met rijden voel dat zaken niet goed gaan weet ik hoe ik het moet oplossen. Is paardje te snel en wil ze onder mij uit lopen tempo terug brengen en haar als het waren onder me laten schreiden. Veel wijk oefeningen doen op de hoefslag met 45 graden hoek.
Dat uit bouwen met schouder binnenwaarts en travers waarmee ik haar tevens los werk.

Is kaak ietwat te strak bij een van de paarden, geen probleem dan gaan we rustig wending om de voorhand doen links en rechts om totdat kaak wordt losgelaten. Is gewoon methodiek om een paard correct te rijden. Tevens checken ben ik ontspannen genoeg in schouder, boven- en onderarmen en geef ik wel op het juiste moment na.
Is voelbaar dat paard te weinig impuls heeft dan ga ik bij de oudste overgangen rijden en tempo wisselingen. Het liefst vanuit stap – galop en vanuit galop - stap. Even wakker schudden op die manier werkt voor hem super.

Bij de jongste ga ik juist een of twee rondjes galopperen en daarna pak ik het werk weer op. Iedereen zal moeten zoeken wat haar paard nodig heeft want ieder paard is anders.

Ik weet heel goed waar ik heen wil met mijn paarden en wat ik wil voelen maar met teveel verwachtingen opstappen is niet goed. Dat is wat ik meer en meer geleerd heb. Het uitgangspunt zal altijd je eigen paard moeten zijn en waar deze zich bevindt zowel tussen de oren als opleidingsniveau. Tevens vind ik dat rijden veel leuker is geworden sinds ik ook een koffer met bagage heb gekregen waarmee ik zaken kan oplossen en kan verbeteren bij mijn paard.

Je paard op de goede manier door de nek rijden, van achter naar voor, is niet zo simpel zoals ook blijkt uit dit topic waar vaak te zien is dat we graag van voor naar achteren rijden. Met alle gevolgen van dien.

Dus moraal van dit verhaal ( :P ) is rijd bewust, wissel programma af, rijd voorwaarts, rijd je paard correct door de nek van achter naar voren en zorg dat je de juiste bagage hebt (neem theorie tot je en investeer in juiste instructie) en dan kom je met geduld een heel eind.

Paardrijden is dan geworden tot het echte genieten omdat je in staat bent om het niet goed gaan om te buigen en je paard beter weg te zetten als dat toen je begon. En dan geeft het niet dat het beter weg zetten van vandaag vele malen van minder kwaliteit is dan bijvoorbeeld van vorige week. Want zo gaat dat dus.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 14-02-13 13:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:12

S_en_Z schreef:
oeh ben wel nieuwsgierig naar hoe die schriftjes er dan uitzien :D

Ik zal je van beeldmateriaal voorzien :D

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:13

pien_2010 schreef:
Fry schreef:

Wellicht handiger om op je computer mapje dressuur aanwijzingen te maken waar de pareltjes in gaan. Heb ik ook en daar zit inmiddels al heel wat in.

Hier ook een schriftje, dat gaat overal mee en beland als het klaar is als lectuur op de wc, kan vriendlief ook nog wat uit leren :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:19

Mooi geschreven pien_2010 :j

Ympi, ja doen!

Fry_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:20

pien_2010 schreef:
Fry schreef:

Dat is ook een optie... Alleen meestal zit ik via mijn mobiel/ipad op bokt ;)
Mijn PC's internet is namelijk kapot.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:23

Fry_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:26

Ik ga ook aan een magisch schriftje beginnen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:27

Bedankt Ympi!

Hee zie mezelf voorbij komen :=

Wat een keurig handschrift heb je zeg.. tjonge.. voordeel van uitschrijven is wel dat het vaak beter blijft plakken :j