Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:42

vur schreef:
Lang niet alle paarden doen een viertakt in een pirouette. Sommigen bljiven gewoon mooi in een drietakt galopperen. Ik heb ze gezien.

Met het blote oog lijkt dat zo ja. In werkelijkheid blijkt het niet zo te zijn.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:43

Ik zal eens kijken of ik een filmpje kan vinden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:44

In de woede van mekaar te bestrijden qua rijdmethodes heeft blijkbaar niemand een oog voor mijn post c.q vindt het niet de moeite waard daar op in te gaan?

horseyfries

Anoniem

horseyfries schreef:

Vind jij dat parzival hier goed gaat dan?
Bovenste foto geen lengtebuiging.
En de piaffe is niet zo slecht alhoewel ik graag wat meer buiging in het spronggewricht zou willen zien.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:45

terpentijn schreef:
In de woede van mekaar te bestrijden qua rijdmethodes heeft blijkbaar niemand een oog voor mijn post c.q vindt het niet de moeite waard daar op in te gaan?

Dit is inderdaad wel heel onbeleefd, ik had hem helemaal niet gezien! Ik ga gelijk lezen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:46

Burl, je gaat me toch niet vertellen dat je de galoppirouette van het filmpje van TS beter vind hé? Pas op of ik plaats een still ;)

Ailill

Babootje

burl schreef:
horseyfries schreef:

Vind jij dat parzival hier goed gaat dan?
Bovenste foto geen lengtebuiging.
En de piaffe is niet zo slecht alhoewel ik graag wat meer buiging in het spronggewricht zou willen zien.

Ik zie toch liever een filmpje..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:47

vur schreef:
Ik zal eens kijken of ik een filmpje kan vinden.

Kijk vooral beeld per beeld en je zult verbaasd zijn! :j

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:47

Ailill schreef:
horseyfries schreef:

Geen fijn beeld, paard mag veel meer zakken van achteren en hij zet z'n kaak vast.

Waar zie jij die kaak dan vastzitten? En jij vind daadwerkelijk de piaffe van de OP beter dan deze? Met de omschrijving van de FEI erbij?
Wil je even een lijn trekken naar de schoft vanaf hoogste punt achterhand en me dan nog eens vertellen of dit paard niet zakt? En doe het dan voor de aardigheid ook eens met het paard uit de OP?
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 05-12-12 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 20:48

Ailill schreef:
horseyfries schreef:

Geen fijn beeld, paard mag veel meer zakken van achteren en hij zet z'n kaak vast.

en zijn mond open :(
kben echt blij, dat er meer mensen zijn die het zien.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 05-12-12 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:49

Hij schuimt ook nog, ik denk dat hij hondsdol is geworden!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:51

@Horseyfries: wilde net hetzelfde vragen: kaak vastzetten, hoe zie je dat Allil? Wat meer zakken zou van mij ook best mogen. Ik vind het beeld goed en er fijn uitzien. Kan er niks anders van zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:52

horseyfries schreef:
Burl, je gaat me toch niet vertellen dat je de galoppirouette van het filmpje van TS beter vind hé? Pas op of ik plaats een still ;)

Uch?? waar zou ik dat geschreven hebben? Ik heb helemaal geen filmpjes van pirouettes bekeken.
Ik mis bij Parzival het kantelen van de bekken en het buigen van het spronggewricht. Parzival hupt de achterkant omhoog.
Deze piaffe vind ik aansprekender.

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:53

horseyfries schreef:
Fijn dat je al weet hoe het moet Ailill, dat is stap één. Een paard zelf opleiden tot dat niveau stap twee ;)

[ Afbeelding ]

Uploaded with ImageShack.us

Om even terug te komen op het eigenlijke topic, dus dit is volgens jou en de TS en de anderen die vinden dat het filmpje laat zien hoe een piaffe volgens de FEI reglementen eruit hoort te zien, het voorbeeld van een perfecte piaffe?

Nombrado, maar hoe vind je dit dan? Doorgeslagen stang, mond open en niet bijzonder zakken van achteren. Je moet niet doen of we achterlijk zijn....
Laatst bijgewerkt door Babootje op 05-12-12 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:54

horseyfries schreef:
Ailill schreef:

Waar zie jij die kaak dan vastzitten? En jij vind daadwerkelijk de piaffe van de OP beter dan deze? Met de omschrijving van de FEI erbij?
Wil je even een lijn trekken naar de schoft vanaf hoogste punt achterhand en me dan nog eens vertellen of dit paard niet zakt? En doe het dan voor de aardigheid ook eens met het paard uit de OP?

Ik zie z'n kaak op zich niet vastzitten, maar ik zie wel een sterk aangespannen spier onderin zijn hals, niet goed. Inderdaad, vanaf de schoft gezien zakt het achterlichaam zeker. Maar de oefening moet vanuit de achterbenen komen, naar voren toe. Het lijkt wel alsof het paard zijn hele lichaam vanaf de voorkant van het zadel (zijn schoft/schouder) vast zet. Dan zit er dus iets niet goed met de verbinding van/naar achteren toe.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:55

Burl, je weet toch hopelijk nog waar dit topic over gaat? Over het filmpje uit de beginpost, wat veel meer volgens FEI reglementen gereden zou zijn dan de ruiters van tegenwoordig doen. En als jij dus commentaar hebt op de galoppirouette foto van Adelinde, dan bij deze even een verzoek om het filmpje in de OP te bekijken en te antwoorden op de vraag hoe je daar de lengtebuiging, en de verdere uitvoering van de galoppirouettes vind. Om on topic te blijven!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:56

Ailill schreef:
Ik zie z'n kaak op zich niet vastzitten, maar ik zie wel een sterk aangespannen spier onderin zijn hals, niet goed. Inderdaad, vanaf de schoft gezien zakt het achterlichaam zeker. Maar de oefening moet vanuit de achterbenen komen, naar voren toe. Het lijkt wel alsof het paard zijn hele lichaam vanaf de voorkant van het zadel (zijn schoft/schouder) vast zet. Dan zit er dus iets niet goed met de verbinding van/naar achteren toe.

Gek, ik zie juist een bovenhalsspier die aangespannen is, jij niet?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:57

burl schreef:
horseyfries schreef:

Uch?? waar zou ik dat geschreven hebben? Ik heb helemaal geen filmpjes van pirouettes bekeken.
Ik mis bij Parzival het kantelen van de bekken en het buigen van het spronggewricht. Parzival hupt de achterkant omhoog.

[ Afbeelding ]

Dit is inderdaad een veel fijner beeld, paard lijkt meer bevestigd dan de vorige foto. Maar ook bij dit paard mag zijn achterhand anders, ik zou zijn benen meer onder het lichaam willen zien, in feite dus weer een probleem met de aanleuning/verzameling maar net even anders dan het vorige paard.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:58

horseyfries schreef:
Ailill schreef:

Gek, ik zie juist een bovenhalsspier die aangespannen is, jij niet?

Absoluut, moet ook.

Maar ik zie ook een aangespannen onderhalsspier, geen fijn beeld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:58

burl schreef:
horseyfries schreef:

[ Afbeelding ]

Parcival "hupt" niet altijd zijn achterkant omhoog. Ik vind op zich dat er wel paarden zijn die mooier kunnen zakken achter dan Parcival. Maar het gaat om het geheel van de proef die maakt dat je wel of niet gewonnen hebt toch. Bij ieder paard loop je tegen beperkingen en ieder paard heeft zo zijn glans.
Ik vind dit overigens een heel mooie piaff hoor als we het over foto's gaan hebben. Goeie fotograaf ook (net op t goede moment)
Laatst bijgewerkt door Babootje op 05-12-12 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:59

Ailill, is dat mogelijk, dat zowel bovenhalsspier als onderhalsspier gelijktijdig aangespannen zijn?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:01

horseyfries schreef:
Ailill, is dat mogelijk, dat zowel bovenhalsspier als onderhalsspier gelijktijdig aangespannen zijn?

Goeie vraag, lijkt me niet. . . doet ze toch iets verkeerd :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:03

horseyfries schreef:
Burl, je weet toch hopelijk nog waar dit topic over gaat? Over het filmpje uit de beginpost, wat veel meer volgens FEI reglementen gereden zou zijn dan de ruiters van tegenwoordig doen. En als jij dus commentaar hebt op de galoppirouette foto van Adelinde, dan bij deze even een verzoek om het filmpje in de OP te bekijken en te antwoorden op de vraag hoe je daar de lengtebuiging, en de verdere uitvoering van de galoppirouettes vind. Om on topic te blijven!

Zoals eerder gezegd ben ik pas veel later het topic binnen gevallen. Ik heb net 30 seconden van het filmpje in de beginpost bekeken.
Ik kan niet zeggen dat dat beter was dan nu. Het is totaal niet te vergelijken met bijv. een Adelinde met Parzival. Ik weet niet wie ik liever zie maar in ieder geval zijn beide niet een schoolvoorbeeld.
Ik mis bij Linsenhof in het filmpje en bij Adelinde de fijne aanleuning en het rijden van achteruit naar de (fijne) hand. Linsenhof laat gekrabbel zien, hand totaal niet stil ten op zichte van de paardenmond. Adelinde haar paard is beter maar zoals eerder gezegd zit zij scheef, trekt aan de voorkant en is de piaffe echt een aangeleerd truckje.

Ik vind het beide niet echt bijzonder te noemen.