[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:55

sunnalover schreef:
Bedankt voor jullie reacties :)

little birdy
Bedankt voor de tips! Nee jammer genoeg heb ik geen recentere foto's. Maar binnenkort komt een aantal stalgenootjes weer terug van vakantie dus ik zal eens vragen of ze een keer foto's en evt filmpjes willen maken.

Change
Dankjewel (: Ik heb nog een vraag, hoe zorg ik ervoor dat ze haar achterhand wel buigt, en niet naar binnen valt? Want meestal dondert ze door mijn been heen, maar alleen als ze het moeilijk vindt heb ik het idee. In stap bijvoorbeeld reageert ze prima op mijn been waardoor ze soms juist naar buiten valt, aan de ene kant is dat ook weer niet goed maar als ik haar dan weer ga corrigeren, zou ze dan niet in verwarring komen? Want eigenlijk doet ze dan gewoon wat ik van haar vraag.
Er zitten trouwens ook stukken bij waar ze wel goed buigt, dan beloon ik haar ehm, nogal uitbundig volgens sommige mensen met mijn stem :o niet dat ik begin te schreeuwen ofzo maar ik doe dan net alsof ze iets geweldigs heeft gedaan (wat voor mij stiekem ook wel waar is :+ )

Je been er goed bijhouden ; buitenbeen achter de singel en binnenbeen erop, en je hebt je zweepje waarmee je een tikje op de schouder kunt geven. Als het goed is rond ze zich dan door haar gehele lichaam omdat je aangeeft dat ze zich rond moet maken door middel van je been erbij houden en het eventuele tikje van de zweep. Ik ben benieuwd hoe dat gaat!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:41

nombrado

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:04

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:11

Nombrado

dat is een discussie apart dat we hier niet gaan voeren.
Daarvoor is dit topic niet.
Wil je discuseren over aan de teugel rijden, is er ook een aparte versie van Aan de Teugel.

Hier beoordelen we foto's van elkaar met een duidelijke uitleg en onderbouwing zodat de ruiter snapt wat ze/hij moet veranderen, of wat praktischer is om te doen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:48

sunnalover schreef:
Ik heb zelf een foto van een paar maanden terug en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
[img]http://i47.tinypic.com/2z9jf9y.jpg[img]
De pony is 4 jaar en op de foto een half jaar geleden ongeveer blind geworden aan 1 oog. Hierdoor is ze een tijd erg schrikkerig en rennerig geweest, dit gaat nu al een stuk beter. Ik vind haar op deze foto best netjes lopen, wel wat strak en ze mist een hoop bespiering. Ondertussen heeft ze dat al een stuk meer. Mijn houding is ook vreselijk, ik denk dat ik hier bang was dat ze onder me uit zou lopen en dat ik daaron erg naar voren zit. Ik zie ook dat ik erg terugwerk met mijn handen, waarschijnlijk dat ze daarom zo strak oogt. Sowieso denk ik dat als ik zelf meer had ontspannen, ik dat had terug gezien in de pony. Het was ook ons eerste (onderlinge) wedstrijd waar een hele hoop zenuwen bij kwamen kijken hihi.

Dit is wat ik zie, ik hoop dat jullie aanvullingen/tips hebben (:
Ik zal trouwens kijken of ik wat recentere foto's kan regelen, voor mijn gevoel zijn we namelijk al een heel stuk vooruit gegaan :)

Oh dan nog iets, ik loop nu al een tijd tegen een probleempje aan.
Op de linkerhand loopt mn pony heerlijk, neemt ze het bit fijn aan en buigt door heel haar lichaam in wendingen en ik voel haar soms ook echt verzamelen, echt die achterhand er onder.
Nu heb ik dit op de rechterhand veel minder. Ze komt vrij vaak in protest dmv haar hoofd in de lucht te gooien en ook neemt ze mijn binnenteugel niet aan en valt ze erg naar binnen, soms zwaait haar achterhand dan uit.

Pff wat lastig om dit allemaal zo uit te leggen! Ik hoop dat iemand me kan helpen

Als ik nar je foto kijk dan zie ik een combinatie die heel hard probeert te werken samen. Maar je doet eigenlijk precies het zelfde wat iedereen doet. Je laat het "sterven in schoonheid". Daarmee wil ik eigenlijk zeggen dat je er te weinig actie in gooit. Het is een paard met mooie lange benen, laat hem die maar eens gebruiken.

Zie je dat zijn achterbeen nog niet op de grond staat terwijl zijn voorbeen dat wel al is? Dat laat eigenlijk goed zien dat z'n achterhand nog niet ontwikkeld is. Ga dus veel overgangen maken. Is hij snel, dan ga je overgangen terug maken. Stap - draf, Stap - halt houden, Draf - paar passen stap - halt. Is hij langzaam, ga dan overgangen naar voren maken. Probeer te schakelen in het tempo. Durf te verruimen. Het zal heus niet perfect zijn, maar oefenen maakt de kunst.

Wat hij nu doet is jou eigenlijk op zijn voorhand houden. Dat is voor hem makkelijker, het blijft het dichtst bij het natuurlijk evenwicht wat een paard heeft. Probeer je er van bewust te zijn dat hij dat doet. Ga in de overgangen zelf actief iets rechterop zitten. Leg je benen weer wat terug naar voren.(Als je een rechte lijn door jou lijf trekt dan duik je zelf naar voren).
Als je dan in die overgangen echt rechtop zit, dan voel je als het ware dat je een duwtje onder je kont krijgt. Dat is het achterbeen dat je voelt. Een mooi ritmisch en tactmatig paard te hebben voel je straks dat z'n hele lichaam in het ritme van dat duwtje gaat bewegen.

Durf je hand ook vrij te houden van het zadel. Daar waar je hem nu hebt maakt het wel makkelijker om de knik er in te houden. Maar het maakt het erg moeilijk voor het paard om aan jou uit te leggen wanneer hij meer ruimte nodig heeft. Til ze dus iets op van de plek waar je ze nu hebt. Als jij netjes achter op het paard gaat zitten dan gebeurt dat meestal al vanzelf.
Begint ze in die hogere hand positie te rammelen met d'r hoofd? Ga overgangen rijden, niet je hand weer verplaatsen.

Elk paard heeft een voorkeurskant, links of rechts. Die problemen die jij nu ondervind met buigen zeggen simpel weg dat jou paard een paard is. (Het paard heeft een holle en bolle kant word er dan gezegd) Je moet hem gaan helpen recht te worden. Dit noemen ze met een mooi woord rechtrichten (er is een heel topic over op bokt, mocht je verder willen zoeken). Begin met rechte lijnen te rijden. Een rechte lijn van E naar B bv. Maak een echte rechte lijn en wend pas 1 paardenlengte voor de bakrand een kant op. En bij voorkeur een andere kant dan dat hij zelf wil.
Maak voltes op z'n makkelijke kant kleiner dan dat hij wil. Maak ze op z'n moeilijke kant juist groter.

Er zijn nog veel meer oefeningen te bedenken die hiervoor werken. Als je er meer wil hoor ik het wel.

Vergeet vooral niet dat als jij actief rijd en de leiding neemt, de meeste paarden minder snel schrikkerig zullen zijn. Dan schrikken ze vaak pas als ze echt bang zijn. Jij vertelt dan namelijk constant dat hij niet bang hoeft te zijn.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:54

Weer een mooie reactie Veulen! :)

Even een vraagje: Ik ben gewend bij een middendraf te gaan versnellen, ik rij onderling. Maar dan moet ik dus verruimen. In stap krijg ik daar een 7 of 8 voor, daar verruim ik wel. Ik geef dan wat meer teugel. Maar in draf merk ik geen reactie als ik dat doe. Dus hoe kan ik dan beter gaan verruimen?

Niet echt een aan de teugel vraag, maar ik hoop dat iemand er antwoord op heeft :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:56

sunnalover als je paard door je binnenbeen valt heeft hij moeite met de lengtebuiging op die kant Dat kun je verhelpen door hem recht te richten en losser en natuurlijk ook sterker te maken Schouder binnenwaarts travers wijken zijn allemaal goede oefeningen daarvoor Als hij in de wending door je been valt op de schouder kun je ook even twee handen naar buiten brengen dan zet je de schouder erin
Ik vind je paardje nog iets te weinig op t achterbeen Het lijkt me ook een paardje dat makkelijk achter de teugel gaat dus voor nu is het prima

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:58

Nynke_Mandy schreef:

Even een vraagje: Ik ben gewend bij een middendraf te gaan versnellen, ik rij onderling. Maar dan moet ik dus verruimen. In stap krijg ik daar een 7 of 8 voor, daar verruim ik wel. Ik geef dan wat meer teugel. Maar in draf merk ik geen reactie als ik dat doe. Dus hoe kan ik dan beter gaan verruimen?

Niet echt een aan de teugel vraag, maar ik hoop dat iemand er antwoord op heeft :)

Iets achterover gaan zitten en gewoon been geven. :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 14:10

Nynke_Mandy schreef:

Beetje is het wel een aan de teugel vraag. Echt verruimen komt namelijk uit een losheid van schouder, hals en rug.
Stel je zit op de fiets en je rijd een heuvel af. Dan ga je harder en harder... Trek je dan je voorrem aan dan is het net alsof je fiets je over het stuur bokt. Fiets je heuvel op en je gaat harder trappen, dan ga je ook harder. Trek je dan je voorrem aan, dan rem je gewoon geleidelijk af.

Dus om beter te verruimen moet je je paard leren de motor achterin aan te zetten. Er zijn veel manieren om dat te doen. Ik schreef net al, overgangen werken voor dat soort dingen zeker. Maar als je paard netjes aan het been is en tactmatig goed is. Ja dan word het al een heel pak moeilijker.
Een van de beste truukjes is dan om eerst te gaan verzamelen. (Verzameling: Ga duidelijk rechtop zitten, sluit je hand maar hou je been er aan. Span eventueel je beenspier aan wanneer hij z'n achterbeen verzet). Rij een keer of 4/5/6 op de zelfde plek een stuk verzameling. Rij vanuit de verzameling actief weg. De 5/6/7 de keer bereid je paard zich voor op de verzameling. En daarin ga jij mee. Je gaat dus weer rechtop zitten (zet je lichamelijke zwaartepunt achter in). Maar in plaats van dat je je hand sluit, open je die en drijf je hem met je hand er naar toe.

Je kan er ook voor kiezen om te gaan verruimen op de volte. Dat geeft een mooie slinger in het achterbeen. Maak dan eerst een paar keer een schijnovergang op de X. Op een gegeven moment voel je dat het paard voor de X al denkt... Nu ga ik naar halt, en dan drijf je hem op de dezelfde manier naar verruimen.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 14:17

Bedankt voor de tips. Ik zal het gaan uitproberen als het minder heet is :)

0_saskia_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:06

Change, dankjewel. Ik ga het morgen proberen want vandaag is het echt veel te warm :)

Veulen, super zo'n uitgebreide reactie! Hier heb ik echt iets aan. Ik snap alleen iets nog niet helemaal. Je zegt namelijk dat ik er meer actie in mag gooien, maar bedoel je dan echt met een hoger tempo of alleen actiever?

Babootje ook erg bedankt :) Maar die oefeningen die je noemt, sb, travers en wijken, zijn best moeilijk, voor zowel mij als mijn paard. Is het nog wel goed om die oefeningen te doen terwijl de basis nog niet bevestigd is? Of helpt het juist om die basis te krijgen? (en natuurlijk om een recht paard te krijgen)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:08

Meer activiteit... Hogere tempo's in dit stadium zouden hem alleen maar meer op z'n voorhand gooien. En dat willen we niet.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:09

sunnalover schreef:
Change, dankjewel. Ik ga het morgen proberen want vandaag is het echt veel te warm :)

Veulen, super zo'n uitgebreide reactie! Hier heb ik echt iets aan. Ik snap alleen iets nog niet helemaal. Je zegt namelijk dat ik er meer actie in mag gooien, maar bedoel je dan echt met een hoger tempo of alleen actiever?

Babootje ook erg bedankt :) Maar die oefeningen die je noemt, sb, travers en wijken, zijn best moeilijk, voor zowel mij als mijn paard. Is het nog wel goed om die oefeningen te doen terwijl de basis nog niet bevestigd is? Of helpt het juist om die basis te krijgen? (en natuurlijk om een recht paard te krijgen)

Even op de reactie van Babootje ; zolang de basis nog niet 'goed' is moet je niet met allerlei andere oefeningen van het hogere niveau gaan beginnen. Eerst de basis, en dan een stapje verder!

0_saskia_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:15

Veulen84 schreef:
Meer activiteit... Hogere tempo's in dit stadium zouden hem alleen maar meer op z'n voorhand gooien. En dat willen we niet.

Oke dan ga ik dat proberen :)

Edit:
meteen maar even reageren op change
Oke dat dacht ik dus ook, maar begon te twijfelen. Ik ga me later wel met die oefeninfen bezig houden dan

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:24

Schouderbinnenwaarts kan opzich zelf wel. Dat is een goeie oefening voor de basis. Maar alleen als je hem zelf goed kent.

Je kunt wel in galop over de binnenhoefslag rijden en dan een beetje richting schouderbinnenwaarts werken. Dat is geen echte schouderbinnenwaarts. Maar het creert wel een enorme achterbeen slag.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:32

sunnalover schreef:

het ligt eraan wat jij precies met basis bedoelt. Met wijken begin je al in de l1, schouderbinnenwaarts m1 travers m2 etc. dat is allemaal basis. Tm Z zijn we allemaal nog bezig met de basis. Het zijn allemaal rechtricht oefeningen die je gewoon in de training meeneemt. Je paard moet wel hebben geleerd te wijken voor de eenzijdige kuitdrukm maar dat kon hij toch al?.
veulen en ik zeggen allebei dat je paard wat meer op het achterbeen moet gaan, actiever betekent meer impuls,niet zozeer harder. maar ik begreep dat jouw paard ook heel loperig is. als je dat erg voorwaarts gaat rijden raak je hem waarschijnlijk aan de voorkant weer kwijt.
je kunt het dus ook in stap doen, om het gevoel even te krijgen. door schijnovergangen te rijden, bijvoorbeeld heeel langzaam stappen zit en handen sluiten tot ie denkt ik ga halthouden, laeaet je hem weer naar voren stappen, tot je voelt dat ie weer meer gewicht in de hand gooit (van het achterbeen af komt). dat is best lastig want sommige paarden lopen ook van het achterbeen af maar worden dan niet zwaarder, omdat ze zich dan aan de voorkant opkrullen waardoor ze niet zwaarder in de hand voelen, maar je alleen met je zit kunt voelen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:44

Veulen84 schreef:
Schouderbinnenwaarts kan opzich zelf wel. Dat is een goeie oefening voor de basis. Maar alleen als je hem zelf goed kent.

Je kunt wel in galop over de binnenhoefslag rijden en dan een beetje richting schouderbinnenwaarts werken. Dat is geen echte schouderbinnenwaarts. Maar het creert wel een enorme achterbeen slag.

ik heb het niet over appuyementen hoor. ook een travers is een vrij simpele oefening. doe ze gewoon een paar keer met begeleiding. Ik gebruik de oefeningen vaak met losstappen (schouder voor, binnenwaarts, beetje wijken, travers. niet overdrijven natuurlijk ( gewoon wat rek en strekoefeningen, maakt ze lekker los) ik ben er voorstander van ook met jonge paarden, als wijken voor de eenzijdige kuit erop zit, dit soort. oefeningen gewoon mee te nemen. ook een galopchangement kan ie maar beter zo snel mogelijk leren.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:46

Babootje schreef:
Veulen84 schreef:

ik heb het niet over appuyementen hoor. ook een travers is een vrij simpele oefening. doe ze gewoon een paar keer met begeleiding. Ik gebruik de oefeningen vaak met losstappen (schouder voor, binnenwaarts, beetje wijken, travers. niet overdrijven natuurlijk ( gewoon wat rek en strekoefeningen, maakt ze lekker los) ik ben er voorstander van ook met jonge paarden, als wijken voor de eenzijdige kuit erop zit, dit soort. oefeningen gewoon mee te nemen. ook een galopchangement kan ie maar beter zo snel mogelijk leren.

Je kunt beter rustig aan doen dan te snel gaan. :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:50

alle bovenstaande oefeningen als travers, schouder binnen, wijken is pas verstandig te doen als je paard recht gericht en dus ook recht een volte beide zijde goed rijd.
Het is niet verstandig als het nog niet zover is, je paard op die manier proberen recht te krijgen
recht, komt vanuit het bekken. dat ga je met zijwaartse bewegingen niet beter krijgen is mijn ervaring.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:53

nombrado schreef:
alle bovenstaande oefeningen als travers, schouder binnen, wijken is pas verstandig te doen als je paard recht gericht en dus ook recht een volte beide zijde goed rijd.
Het is niet verstandig als het nog niet zover is, je paard op die manier proberen recht te krijgen
recht, komt vanuit het bekken. dat ga je met zijwaartse bewegingen niet beter krijgen is mijn ervaring.

Helemaal gelijk! :j

0_saskia_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:59

Mijn gevoel zegt ook dat ik en mijn paard nog niet klaar zijn voor zulke oefeningen. Ik denk dat het verstandig is om eerst ervoor te zorgen dat mn paard wat meer in aanleuning, balans, buiging etc. is bevestigd voordat ik me ermee bezig houd.
Ik en mn paard (eigenlijk pony maar wat maakt het uit :P) zijn nog jong dus ik doe liever wat rustiger aan :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:01

nombrado schreef:

het zijn juist oefeningen om je paard rechtgericht te krijgen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:03

sunnalover schreef:
Mijn gevoel zegt ook dat ik en mijn paard nog niet klaar zijn voor zulke oefeningen. Ik denk dat het verstandig is om eerst ervoor te zorgen dat mn paard wat meer in aanleuning, balans, buiging etc. is bevestigd voordat ik me ermee bezig houd.
Ik en mn paard (eigenlijk pony maar wat maakt het uit :P) zijn nog jong dus ik doe liever wat rustiger aan :)

wat versta jij dan onder buiging?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:06

sunnalover schreef:

En dat vind ik super goed. Volg je eigen gevoel +:)+

En dames, het is niet het idee dat je iemand een oefening aanleert waarbij de uitkomst niet gegarandeerd is. Het is zo dat oefeningen alleen werken als de combinatie daar klaar voor is. Ruiters en paarden wegen mee in zo'n factor.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:12

Veulen, die laatste opmerking slaat de spijker op de kop denk ik. Enkel onder een ervaren handige ruiter kunnen deze oefeningen toegevoegde waarde hebben. Ben je er zelf nog niet handig in, weet je niet hoe je het aan moet leren of ben je je niet bewust van wat er fout kan gaan, gewoon lekker niet doen.