Zonder hoofdstel op buitenrit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:39

Huertecilla schreef:
Hier van Cook-bitloos naar optomingsloos.

Ookal begrijp ik meestal geen zak van wat je zegt, wil ik toch even gezegd hebben dat ik het geweldig vind hoe jij met je paarden omgaat :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 16:45

MaritAriel schreef:
En dat vind ik dus onzin. Een paard kan inderdaad altijd schrikken, maar dat gebeurd niet alleen met halsring.... Ook met hoofdstel. Nou, dan krijgen we weer dat stukje van die 'noodrem' . Die werkt niet altijd. Ik geloof niet dat je een paard dat serieus echt bang is zomaar even kan omtrekkken, dat gaat niet. Het is en blijft een vluchtdier.

Het is uiteraard niet verantwoordelijk om met een ongetraind paard en een halsring naar buiten te gaan. En inderdaad, kinderen kunnen het stoer vinden als ze het zien en het overnemen, levensgevaarlijk! MAAR..... Als een kind een pony heeft, die voor buiten eigenlijk veel te sterk is voor hem/haar (is meestal het geval)en ze zien iemand buiten rijden en denken; ooooh das stoer!! dat ga ik ook doen morgen!! En ze pakken hun pony de volgende dag en gaan zo hoepla de straat op.... Wat voor gevaarlijke situaties kunnen dat opleveren? Inderdaad genoeg. Dus zo zou je in mijn ogen over alles kunnen vallen.

Het blijft een vluchtdier, dat zeker. Maar ik ken ook heus paarden die niet "echt" schrikken, maar "een beetje" snap je? Die trekken een sprint, en vaak een paar seconden nadat het paard is "geschrokken" is, en dan is een hoofdstel wel handig.

Jellebie

Re: Zonder hoofdstel op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:48

Bloodymary, als je een bericht stuurt, laat hem dan ook staan :D.

Dus het was sarcasme? Vreemd, je berichtje van gister of eergister was ook zoiets, kwam niet erg sarcastisch over. En eehm geen sarcamse of emoties over de PC he, is nogal lastig om dat uit een tekst te halen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:49

Marjoow schreef:
MaritAriel schreef:
En dat vind ik dus onzin. Een paard kan inderdaad altijd schrikken, maar dat gebeurd niet alleen met halsring.... Ook met hoofdstel. Nou, dan krijgen we weer dat stukje van die 'noodrem' . Die werkt niet altijd. Ik geloof niet dat je een paard dat serieus echt bang is zomaar even kan omtrekkken, dat gaat niet. Het is en blijft een vluchtdier.

Het is uiteraard niet verantwoordelijk om met een ongetraind paard en een halsring naar buiten te gaan. En inderdaad, kinderen kunnen het stoer vinden als ze het zien en het overnemen, levensgevaarlijk! MAAR..... Als een kind een pony heeft, die voor buiten eigenlijk veel te sterk is voor hem/haar (is meestal het geval)en ze zien iemand buiten rijden en denken; ooooh das stoer!! dat ga ik ook doen morgen!! En ze pakken hun pony de volgende dag en gaan zo hoepla de straat op.... Wat voor gevaarlijke situaties kunnen dat opleveren? Inderdaad genoeg. Dus zo zou je in mijn ogen over alles kunnen vallen.

Het blijft een vluchtdier, dat zeker. Maar ik ken ook heus paarden die niet "echt" schrikken, maar "een beetje" snap je? Die trekken een sprint, en vaak een paar seconden nadat het paard is "geschrokken" is, en dan is een hoofdstel wel handig.

Ja, dan is het hoofdstel zeker handig, voledig met je eens! Daarom heb ik het ook alleen over de echte schrik situaties en niet de neppe :D

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:51

Ja, ik had het weggehaald, geen zin in discussie/gesprek met jou, heeft toch geen zin, dus ik dacht laat ook maar. Het berichtje was ook niet voor jou bedoeld, maar je reageert dan weer wel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:10

Marjoow schreef:
Het blijft een vluchtdier, dat zeker.

Schrik = reflex.
Vlucht is gedrag.
Aan gedrag gaat een beslissing vooraf.
Na/bij schrik is dat een situationeel afhankelijke risico-overweging mbt vecht/vlucht/niets. Mijn muildier reageert primair met stilstaan en mijn hengst reageerde primair met vecht. Ook naar vrachtwagens.

Die afweging en resulterende beslissing na de schrik kun je door opleiden/beleren/opvoeden sturen.
Dát is een belangrijk stuk van dressuur.
De valkuil zit in het situationeel afhankelijke. Wanneer de ruiter pijn toevoegt, niet de veilige beslisser is, verlaagt deze de grens met vecht/vlucht.

Dressuur = de kunst van het dresseren.
Dresseren = het aanleren van specifiek gedrag op een bepaald signaal.
Voor het rijden in de openbare ruimte is betrouwbaar opvolgen van signalen een basisvoorwaarde.
Juíst na schrik.

Paard schrikt.
Heeft geleerd zich op de ruiter te richten omdat die altjd het veiligste gevoel in de aanbieding heeft.
Die geeft aanwijzing Zzénnn = niets aan de hand of aanwijzing tot uitwijken, stoppen of wat dan ook.
Probleem opgelost.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:38

Bloodymary schreef:
Ja, ik had het weggehaald, geen zin in discussie/gesprek met jou, heeft toch geen zin, dus ik dacht laat ook maar. Het berichtje was ook niet voor jou bedoeld, maar je reageert dan weer wel.

Daar is dit een open discussie voor :D

Je moet wel tegen wat commentaar kunnen hoor.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:41

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:43

Wat ongelooflijk schattig! Dood eng, krijg er de rillingen van, als dat paard 1x schrikt is het kind weg. Maar ongelooflijk schattig!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:54

De eigenaars van dat paard zijn zeer doorgewinterde paardenmensen en kennen dit paard door en door (het loopt altijd op het erf)en weten dat dit paard ook tijdens schrik niet op het kind springt.
In hun ogen is dit minder gevaarlijk dan meerijden in een auto.
Wellicht hebben ze daarin een punt.

'edit* Onze silja kan redelijk paniekerig zijn. Ze lijkt problemen met haar zicht te hebben. Om meer vertrouwen te geven loop ik veel met haar en ja... ze kan heus wel eens wegschieten. Ik heb echter nog nooit meegemaakt dat ze op mij/tegen mij springt of mij bezeerd daarbij. Ze blijft ook aan een los doorhangend touw bij me (bij een strak touw raakt ze in paniek)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:57

Huertecilla schreef:
Marjoow schreef:

Schrik = reflex.
Vlucht is gedrag.
Na/bij schrik is dat een situationeel afhankelijke risico-overweging mbt vecht/vlucht/niets. Mijn muildier reageert primair met stilstaan en mijn hengst reageerde primair met vecht. Ook naar vrachtwagens.

Die afweging en resulterende beslissing na de schrik kun je door opleiden/beleren/opvoeden sturen.
De valkuil zit in het situationeel afhankelijke. Wanneer de ruiter pijn toevoegt, niet de veilige beslisser is, verlaagt deze de grens met vecht/vlucht.

Voor het rijden in de openbare ruimte is betrouwbaar opvolgen van signalen een basisvoorwaarde.
Juíst na schrik.

Paard schrikt.
Heeft geleerd zich op de ruiter te richten omdat die altjd het veiligste gevoel in de aanbieding heeft.
Die geeft aanwijzing Zzénnn = niets aan de hand of aanwijzing tot uitwijken, stoppen of wat dan ook.
Probleem opgelost.

ik begrijp het wel....maar maakt dit een twaalfjarige maar eens wijs....die net een jaar met wat shetjes aan het 'spelen' is.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:05

Wat ik niet begrijp is waarom er steeds kinderen bijgehaald moeten worden en "wij" het grote voorbeeld zijn.
Elk fototopic kan een gevaar op leveren voor een kind (had dit in een ander topic ook al geschreven).
Springtopic, kind ziet in-uitje en wil dit ook, pony springt er bovenop en kind breekt nek, kind ziet meisje achterstevoren op paard zitten doet het ook en ligt eronder....m.a.w. sluit alle fototopics maar.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:13

nobel1 schreef:
Wat ik niet begrijp is waarom er steeds kinderen bijgehaald moeten worden en "wij" het grote voorbeeld zijn.
Elk fototopic kan een gevaar op leveren voor een kind (had dit in een ander topic ook al geschreven).
Springtopic, kind ziet in-uitje en wil dit ook, pony springt er bovenop en kind breekt nek, kind ziet meisje achterstevoren op paard zitten doet het ook en ligt eronder....m.a.w. sluit alle fototopics maar.

En ik snap zelf niet hoe iemand die moeder is dat niet kan zien. Maar goed, zo gaan we weer een riedeltje 'cirkeltje draaien' in.

Ieder zijn of haar mening, iedereen heeft zijn of haar redenen, en soms is het moeilijk de ander met zijn of haar 'visie die zo anders is' te accepteren. Maar niemand heeft gelijk, dit is een gebed zonder eind. Ik ga maar eens een slotje aanvragen, als Marjoow dit goed vind?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:25

Ik wel. Nobel heeft een punt... Je kunt je kind niet tegen alles beschermen door te foeteren op ieder die iets doet wat in je ogen onverantwoord is. Het kind wordt daar namelijk dag in, dag uit, elk moment van de dag, overal mee geconfronteerd. Het ziet jongens stunten met skatebords, motors zigzaggend door het verkeer, gevaarlijke stunten met fietsen, mensen die door rood licht oversteken... enz enz en dan heb ik het nog niet over alle media.

Het is aan de ouders om een kind zo veilig als mogelijk door het leven te loodsen, zonder paniekfobieen te veroorzaken. Een fikse taak. En het idee dat je kinderen overal tegen kunt beschermen is een ide fix. Als ouder doe je je best om de risico's binnen de perken te houden en hoop je er het beste van zonder je kind in een gouden kooitje op te sluiten.

Die taak ligt niet bij anderen. Foute voorbeelden zie je altijd en overal. Dat voorkom je niet en daarmee moet je leven.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:36

@Liljebo, inderdaad! dat is mijn punt.Als je op bijv. youtube kijkt dan kom je genoeg gevaarlijke stunts tegen die niet al te verstandig zijn na te doen.
@stefenynia, ik? moeder? :+

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:56

Het is echt lekker rustig hier...tot er gequote wordt :')

Dilan1993 schreef:
Huertecilla schreef:

quote="Juut"
Wat mij betreft mogen mensen die op neckrope rijden zichzelf ook best die vraag stellen; waarvoor doen ze het???
[/quote

Lees mijn website.
Daar staat het wat míj betreft al helder uitgelegd op.
Ook dat het m.i. geen doel op zich mag zijn en dat het mbt het etische aspect niet nodig is.

Al met al een heel Néderlands topic weer dit.
Alles wat een milimeter boven het maaiveld uitsteekt moet een kopje kleiner; de rest voelt zich anders te klein en de meeste stemmen gelden. Ofwel de dictatuur van de middelmaat. Die kan/snapt iets niet, dus een ander mag het niet...

Ja, wij zijn zo slecht hier :Y)

waarom kom je dan eigenlijk hier in topics spammen, als je het er hier zo erg aan toe vind gaan??

@ HC; ik noem dit projecteren. Google het eens.

Tinkerloos schreef:
Het is je gevoel.
Ik reed vroeger altijd met bit.
Tot ik om ging en het zonder ging proberen.
Toen ik merkte dat ze beter luisterde en makkelijker stopte wist ik het zeker: het zit tussen je oren.

Het zit gedeeltelijk tussen je oren. Ik merk namelijk dat het manegepaard dat ik in de les met neckrope rijd, wel degelijk sneller stopt, korter wendt op teugels.
Daarnaast is niet ieder paard geschikt voor de vele vrijheid die een neckrope bied; Ascot denkt met touwhalster al dat ie vakantie heeft inclusief jolige bokkesprongen. Prima tussen vier hekken, maar niet buiten.

MaritAriel schreef:

Die noodrem werkt wel beter met hoofdstel (met of zonder bit), als met halsring. Dat is nu eenmaal zo. Echt op hol, blijft een uitdaging. Maar wegschieten is ook niet altijd wenselijk. Ik moet bijvoorbeeld een drukke 80 klm weg oversteken om in de zomer nog beetje leuk naar buiten te kunnen. Dan ga ik bij wegschieten niet wachten tot meneer ons beiden te pletter heeft gelopen, en anderen een hoop schade heeft opgeleverd. 'Ho' is daar 'ho'.

Rond kinderen kan je inderdaad over een hoop vallen. Caps, bijvoorbeeld. Kinderen doen nu ook eenmaal dingen die niet altijd handig of veilig zijn. Daar kan je niet alles aan aanpassen. Je kunt wel laten zien dat je bewust bezig bent; niet zomaar te pas en onpas met een touwtje om de nek van zomaar een pony rondhobbelen.

Dat mis ik nog steeds; die randvoorwaarden. Er wordt me vingertje gewezen naar ruiters, maar naar mijn mening zijn er ook sterke voorwaarden die voor het paard en voor de omgeving gelden.
Een enkeling hoor ik over 'rustige omgeving zonder groot verkeer'. Niemand hoor ik waarom het paard zo nodig op halsring naar buiten moet. Gemiste kans, naar mijn mening

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:10

HC het heeft voor mij niks met kunnen te maken. Ik snap de meerwaarde niet. Je kunt niet zomaar stellen dat men Dan op een andere (verkeerde??) Manier traint. Mijn merrie is prima te rijden zonder tuig. Maar waarom zou ik dat op straat doen??? Ik vind je nogal arrogant. HC weet het allemaal beter. Maar die indruk krijg ik regelmatig.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 19:16

Huertecilla schreef:
Marjoow schreef:

Schrik = reflex.
Vlucht is gedrag.
Ja, maar dat jouw paarden geweldig zijn, dat weten we nu wel :)

Of juist niet, het paard heeft juist zo iets: "Oeh, nu moet ik even luisteren naar mijn baas" en vergeet waar het bang voor was.

Juíst na schrik.
Jaja, ook dat heb je al meerdere malen verteld. Je valt in herhaling ;)

Paard schrikt.
Probleem opgelost.
En dan nóg kunnen paarden wegspringen. Als er in het wild iets gebeurd is het eerst rennen, en dan pas kijken wat het was. Denk je nou echt dat dat paard dan eerst denkt naar zijn leider? Schei toch uit, zijn er zat die het eerst op een rennen zetten en dan pas weer naar de eigenaar kijken

Ik stop ook met reageren op jou. Sorry, maar je posts zijn mij té arrogant en je reageert nergens op. Je blijft je eigen site verkondigen en hetzelfde rondbazuinen, noem me maar een echte Nederlander (aardig discriminerend trouwens), ik heb hier geen zin in :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:17

Chaos schreef:
Maar waarom zou ik dat op straat doen???

Dat hebben verschillende dames de vorige pagina beantwoord.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 19:18

MaritAriel schreef:
Marjoow schreef:

Ja, dan is het hoofdstel zeker handig, voledig met je eens! Daarom heb ik het ook alleen over de echte schrik situaties en niet de neppe :D

Maargoed, dan ben je het dus met me eens dat je beter gewoon ook een hoofdstel om kunt doen, omdat paarden dus ook zó kunnen schrikken?
Bij echte schrik, snap ook ik, heus wel dat je een paard niet zomaar terug heeft. Maar de spanningsboog neemt een keer af, en op dat moment kun je een hoop profijt hebben van je hoofdstelletje :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:18

En waarom zelf niet antwoorden op die vraag?, hc?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:22

Marjoow schreef:
je reageert nergens op.

Ik reageer met tekst en uitleg.
Die tekst en uitleg verandert inderdaad niet als hetzelfde punt weer opgegooid wordt.

Jij bent het er niet mee eens.
Dat kan.
Waarom jij (en anderen) dan persoonlijk meent (menen) te moeten worden is mij niet helder.
Ik zie het maar als een compliment; als een gebrek aan een inhoudelijk argument.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:23

chanel1985 schreef:
En waarom zelf niet antwoorden op die vraag?, hc?

Dan krijg ik het verwijt dat ik in herhaling val :)*

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:23

Marjoow schreef:
HC: Mag ik je er even aan herinneren dat foto's spammen in dit topic níet is toegestaan? Nee, dat is niet mijn mening, dat zijn de boktregels. Hoe geweldig jij ook bent: Iedereen moet ze opvolgen.
En, wanneer zien we Babe op Totilas in de Grand Prix ring verschijnen?

Ik vind sommige reacties wel erg vervelend hoor, beetje jaloerzig?

Ook al zou het niet helemaal goed / slim / verantwoordelijk zijn of wát dan ook, denk ik dat je wel wat van hem kan leren of je kan inspireren als niet iedereen elkaar gelijk zou uit sluit, zovan dat is goed en dat niet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 19:24

Huertecilla schreef:
Marjoow schreef:
je reageert nergens op.

Ik reageer met tekst en uitleg.
Die tekst en uitleg verandert inderdaad niet als hetzelfde punt weer opgegooid wordt.

Jij bent het er niet mee eens.
Dat kan.
Waarom jij (en anderen) dan persoonlijk meent (menen) te moeten worden is mij niet helder.
Ik zie het maar als een compliment; als een gebrek aan een inhoudelijk argument.

Nee. Jij reageert níet direct op berichten. Nergens. Je komt met "Kijk op mijn website" en je valt constant in de herhaling.

Zie jij het maar als een compliment, ik zou mezelf toch eens achter mijn oren krabben als meerdere mensen dit aangeven :=