Huertecilla schreef:Hier van Cook-bitloos naar optomingsloos.
Ookal begrijp ik meestal geen zak van wat je zegt, wil ik toch even gezegd hebben dat ik het geweldig vind hoe jij met je paarden omgaat
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
MaritAriel schreef:En dat vind ik dus onzin. Een paard kan inderdaad altijd schrikken, maar dat gebeurd niet alleen met halsring.... Ook met hoofdstel. Nou, dan krijgen we weer dat stukje van die 'noodrem' . Die werkt niet altijd. Ik geloof niet dat je een paard dat serieus echt bang is zomaar even kan omtrekkken, dat gaat niet. Het is en blijft een vluchtdier.
Het is uiteraard niet verantwoordelijk om met een ongetraind paard en een halsring naar buiten te gaan. En inderdaad, kinderen kunnen het stoer vinden als ze het zien en het overnemen, levensgevaarlijk! MAAR..... Als een kind een pony heeft, die voor buiten eigenlijk veel te sterk is voor hem/haar (is meestal het geval)en ze zien iemand buiten rijden en denken; ooooh das stoer!! dat ga ik ook doen morgen!! En ze pakken hun pony de volgende dag en gaan zo hoepla de straat op.... Wat voor gevaarlijke situaties kunnen dat opleveren? Inderdaad genoeg. Dus zo zou je in mijn ogen over alles kunnen vallen.
.Marjoow schreef:MaritAriel schreef:En dat vind ik dus onzin. Een paard kan inderdaad altijd schrikken, maar dat gebeurd niet alleen met halsring.... Ook met hoofdstel. Nou, dan krijgen we weer dat stukje van die 'noodrem' . Die werkt niet altijd. Ik geloof niet dat je een paard dat serieus echt bang is zomaar even kan omtrekkken, dat gaat niet. Het is en blijft een vluchtdier.
Het is uiteraard niet verantwoordelijk om met een ongetraind paard en een halsring naar buiten te gaan. En inderdaad, kinderen kunnen het stoer vinden als ze het zien en het overnemen, levensgevaarlijk! MAAR..... Als een kind een pony heeft, die voor buiten eigenlijk veel te sterk is voor hem/haar (is meestal het geval)en ze zien iemand buiten rijden en denken; ooooh das stoer!! dat ga ik ook doen morgen!! En ze pakken hun pony de volgende dag en gaan zo hoepla de straat op.... Wat voor gevaarlijke situaties kunnen dat opleveren? Inderdaad genoeg. Dus zo zou je in mijn ogen over alles kunnen vallen.
Het blijft een vluchtdier, dat zeker. Maar ik ken ook heus paarden die niet "echt" schrikken, maar "een beetje" snap je? Die trekken een sprint, en vaak een paar seconden nadat het paard is "geschrokken" is, en dan is een hoofdstel wel handig.
Marjoow schreef:Het blijft een vluchtdier, dat zeker.

Huertecilla schreef:Marjoow schreef:Het blijft een vluchtdier, dat zeker.
Schrik = reflex.
Vlucht is gedrag.
Aan gedrag gaat een beslissing vooraf.
Na/bij schrik is dat een situationeel afhankelijke risico-overweging mbt vecht/vlucht/niets. Mijn muildier reageert primair met stilstaan en mijn hengst reageerde primair met vecht. Ook naar vrachtwagens.
Die afweging en resulterende beslissing na de schrik kun je door opleiden/beleren/opvoeden sturen.
Dát is een belangrijk stuk van dressuur.
De valkuil zit in het situationeel afhankelijke. Wanneer de ruiter pijn toevoegt, niet de veilige beslisser is, verlaagt deze de grens met vecht/vlucht.
Dressuur = de kunst van het dresseren.
Dresseren = het aanleren van specifiek gedrag op een bepaald signaal.
Voor het rijden in de openbare ruimte is betrouwbaar opvolgen van signalen een basisvoorwaarde.
Juíst na schrik.
Paard schrikt.
Heeft geleerd zich op de ruiter te richten omdat die altjd het veiligste gevoel in de aanbieding heeft.
Die geeft aanwijzing Zzénnn = niets aan de hand of aanwijzing tot uitwijken, stoppen of wat dan ook.
Probleem opgelost.
nobel1 schreef:Wat ik niet begrijp is waarom er steeds kinderen bijgehaald moeten worden en "wij" het grote voorbeeld zijn.
Elk fototopic kan een gevaar op leveren voor een kind (had dit in een ander topic ook al geschreven).
Springtopic, kind ziet in-uitje en wil dit ook, pony springt er bovenop en kind breekt nek, kind ziet meisje achterstevoren op paard zitten doet het ook en ligt eronder....m.a.w. sluit alle fototopics maar.
Dilan1993 schreef:Huertecilla schreef:
quote="Juut"
Wat mij betreft mogen mensen die op neckrope rijden zichzelf ook best die vraag stellen; waarvoor doen ze het???
[/quote
Lees mijn website.
Daar staat het wat míj betreft al helder uitgelegd op.
Ook dat het m.i. geen doel op zich mag zijn en dat het mbt het etische aspect niet nodig is.
Al met al een heel Néderlands topic weer dit.
Alles wat een milimeter boven het maaiveld uitsteekt moet een kopje kleiner; de rest voelt zich anders te klein en de meeste stemmen gelden. Ofwel de dictatuur van de middelmaat. Die kan/snapt iets niet, dus een ander mag het niet...
Ja, wij zijn zo slecht hier
waarom kom je dan eigenlijk hier in topics spammen, als je het er hier zo erg aan toe vind gaan??
Tinkerloos schreef:Het is je gevoel.
Ik reed vroeger altijd met bit.
Tot ik om ging en het zonder ging proberen.
Toen ik merkte dat ze beter luisterde en makkelijker stopte wist ik het zeker: het zit tussen je oren.
MaritAriel schreef:En dat vind ik dus onzin. Een paard kan inderdaad altijd schrikken, maar dat gebeurd niet alleen met halsring.... Ook met hoofdstel. Nou, dan krijgen we weer dat stukje van die 'noodrem' . Die werkt niet altijd. Ik geloof niet dat je een paard dat serieus echt bang is zomaar even kan omtrekkken, dat gaat niet. Het is en blijft een vluchtdier.
Huertecilla schreef:Marjoow schreef:Het blijft een vluchtdier, dat zeker.
Schrik = reflex.
Vlucht is gedrag.
Aan gedrag gaat een beslissing vooraf.
Na/bij schrik is dat een situationeel afhankelijke risico-overweging mbt vecht/vlucht/niets. Mijn muildier reageert primair met stilstaan en mijn hengst reageerde primair met vecht. Ook naar vrachtwagens.
Ja, maar dat jouw paarden geweldig zijn, dat weten we nu wel![]()
Die afweging en resulterende beslissing na de schrik kun je door opleiden/beleren/opvoeden sturen.
Dát is een belangrijk stuk van dressuur.
De valkuil zit in het situationeel afhankelijke. Wanneer de ruiter pijn toevoegt, niet de veilige beslisser is, verlaagt deze de grens met vecht/vlucht.
Of juist niet, het paard heeft juist zo iets: "Oeh, nu moet ik even luisteren naar mijn baas" en vergeet waar het bang voor was.
Dressuur = de kunst van het dresseren.
Dresseren = het aanleren van specifiek gedrag op een bepaald signaal.
Voor het rijden in de openbare ruimte is betrouwbaar opvolgen van signalen een basisvoorwaarde.
Juíst na schrik.
Jaja, ook dat heb je al meerdere malen verteld. Je valt in herhaling![]()
Paard schrikt.
Heeft geleerd zich op de ruiter te richten omdat die altjd het veiligste gevoel in de aanbieding heeft.
Die geeft aanwijzing Zzénnn = niets aan de hand of aanwijzing tot uitwijken, stoppen of wat dan ook.
Probleem opgelost.
En dan nóg kunnen paarden wegspringen. Als er in het wild iets gebeurd is het eerst rennen, en dan pas kijken wat het was. Denk je nou echt dat dat paard dan eerst denkt naar zijn leider? Schei toch uit, zijn er zat die het eerst op een rennen zetten en dan pas weer naar de eigenaar kijken
MaritAriel schreef:Marjoow schreef:Het blijft een vluchtdier, dat zeker. Maar ik ken ook heus paarden die niet "echt" schrikken, maar "een beetje" snap je? Die trekken een sprint, en vaak een paar seconden nadat het paard is "geschrokken" is, en dan is een hoofdstel wel handig.
Ja, dan is het hoofdstel zeker handig, voledig met je eens! Daarom heb ik het ook alleen over de echte schrik situaties en niet de neppe
Marjoow schreef:je reageert nergens op.
Marjoow schreef:HC: Mag ik je er even aan herinneren dat foto's spammen in dit topic níet is toegestaan? Nee, dat is niet mijn mening, dat zijn de boktregels. Hoe geweldig jij ook bent: Iedereen moet ze opvolgen.
En, wanneer zien we Babe op Totilas in de Grand Prix ring verschijnen?
Huertecilla schreef:Marjoow schreef:je reageert nergens op.
Ik reageer met tekst en uitleg.
Die tekst en uitleg verandert inderdaad niet als hetzelfde punt weer opgegooid wordt.
Jij bent het er niet mee eens.
Dat kan.
Waarom jij (en anderen) dan persoonlijk meent (menen) te moeten worden is mij niet helder.
Ik zie het maar als een compliment; als een gebrek aan een inhoudelijk argument.