[FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:26

Oh oke... De spanning bij het paard klopt, was haar eerste wedstrijd dus ze was heel gespannen. Alleen het gedeelte over mijn houding klopt naar mijn idee niet omdat ik zelf juist ontspannen zat... Maarja, als jij dat vindt. :)

Anoniem

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:29

Ik heb juist ook het idee dat er spanning vanuit de ruiter op het paard over komt. Vooral vanuit je armen.

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:31

Oke, hoe bedoel je dat?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:33

Ben ik nou gek, of draaft die pony op foto 2...? Ik zie daar op geen enkele manier een galop in???

en verder vind ik het beoordelen van foto's vele malen moeilijker dan filmpjes. Ik ben het met Kadankovich eens.
Maar foto 1 is in mijn ogen beter dan foto 2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:39

Afbeelding

Je trekt je rug wat hol en zit daardoor Te rechtop. Daarbij zijn je schouders ook iets naar voren en lijkt het alsof je je wat optrekt aan de teugels tijdens het lichtrijden. Dat hoeft natuurlijk niet want dat kun je alleen zien in een filmpje. Je pony loopt daarbij in een nette hoofd hals houding maar houdt de kaak iets vast en is nog te voorwaarts en op de voorhand. De horizon is scheef en daardoor vertekend de foto wat.
Dus als jij je buikspieren aanspant en daardoor je bekken iets kantelt en zelf meer gaat zitten in het zadel zal je qua houding al veel ontspannender ogen.
De pony zou ik vooral proberen te activeren en spelen in halslengte zodat ze wat beter door de kaak komt en de rug los laat. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:48

Ik ben het met een deel van de analyse eens, wat ik zie zijn opgetrokken schouders, gespannen bovenarmen, een teugel die iets in de hals lijkt te snijden, ofwel behoorlijk wat druk op de teugel.
Je zit niet lekker op je kont, en het is ook geen stamoment, want dan zou je volgens mij wat meer uit het zadel komen nog, waardoor ik concludeer dat je je billen samenknijpt.
En dus heb je gespannen bovenbenen, en daarom denk ik niet dat je je kuit en enkel wél los kunt laten.

Zou het spannning zijn van alleen de pony en niet van jou, dan zou ik een paard zien dat de neus in de lucht gooit, maar dat zie ik niet, ik zie een valse knik, dus geen ontspannen kaak, geen losmaken van de rug achter de schoft, dan zou ik de hele halsspier zien opbollen, en niet alleen het eerste stuk.

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:56

Okee, bedankt voor de tips :)
In de les/training laat ik haar vaak langer in de hals omdat ze nog jong is:) maar de valse knik, wat kan ik daar aan doen/ hoe trainen?
Laatst bijgewerkt door marissa161 op 17-04-12 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:57

Tips staan in mijn vorige post, dit is meer hoe ik het zie :)

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:21

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:25

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:28

gummie schreef:
marissa161 schreef:
http://i42.tinypic.com/efmqhd.jpg
http://i40.tinypic.com/21mssh2.jpg
http://i42.tinypic.com/4iyi2w.jpg

Ik heb nog een paar foto's van dezelfde wedstrijd. Hebben jullie nog tips? :)
Ik wil alvast wel 1 ding zeggen, ik heb 100% zeker NIET streng in mijn handen. :o

Ik vind, voor zover ik dat aan de hand van foto's kan beoordelen, de aanleuning best prima! Ik weet niet welk niveau jij rijdt, maar in de B/L zou je prima rond komen lijkt me :)

Dit was mijn eerste B wedstrijd. :) Maar pony vond de witte hekjes heeel eng dus ik had 175 punten. Maar we trainen zeker lekker door, en ben supertevreden voor de 1ste keer *\o/*

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:37

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:54

Ik heb weer wat nieuwe rijfotos ter beschikking om te beoordelen :D
Dit was tijdens een clinic van Peter Spahn (grand prix ruiter) Voor meer fotos: [RIJ-ITP] Stoere Haf Beau @Clinic van Grand Prix Ruiter Peter Spahn!

Afbeelding
Opzich vind ik dit wel een fijn beeld geven. Ik zit rechtop maar mag mijn handen nog wel iets meer naar beneden plaatsen.
Beau loopt fijn opgericht met het punt achter de oren hoogste punt. Verder is ie achter goed actief.

SBW
Afbeelding
Weer mogen mijn handen hier lager, verder mag ie wel iets meer op 3 sporen ipv 4.

Afbeelding
Tja, wel redelijke stapfoto toch? Misschien neusje er iets meer uit.

Afbeelding
Oke en hier is mijn houding dus echt bagger. Ik zit weer te veel achterover. :)

Wat vinden jullie ? :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:57

Maris__ schreef:
Hoe zouden jullie deze foto's beoordelen? Dan gaat het puur om mijn houding :)

5jarige merrie, M1 dressuur
http://7.media.hyves-static.net/1468249 ... 49574.jpeg

3jarige ruin, beleerd
http://2.media.hyves-static.net/1437911 ... 11609.jpeg

Ik vind je een hele nette houding hebben. Op de eerste fotos zou je misschien je handen wat meer mogen dragen en wat minder
vast zetten. Verder vind ik het een net beeld geven.
Op de eerste foto lijken je benen te ver naar achteren te liggen, maar dat kan ook moment opname zijn.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:04

ik ben momenteel vooral meelezer, maar toch ff een berichtje ;)

maris: volgens mij was de opzet van dit topic het beoordelen van het paard. ik zou het jammer vinden als we nu opeens een andere kant opgaan, namelijk het lukraak foto's plaatsen en vragen wat iedereen van je houding vindt, daar is HAW voor volgens mij ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:04

Klopt!

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:12

Sorry voor het plaatsen van de foto's. Daar was het topic niet voor bedoeld :o

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:23

_Bitje_ ik vind jou foto's een fijn beeld geven
over je eigen houding is idd ook je handen wat mij opviel probeer die in een lijn te rijden met je teugel, maar daar gaan we het verder niet over hebben.

ik zie een actief paard wat netjes in de aanleuning loopt, die stapfoto is het bekken naar mijn idee weinig gekanteld, hier zou hij nog meer mogen aantreden vanuit het achterbeen en zo wat meer gaan dragen aan de voorkant (zie ik dit goed?? of totaal verkeerd??)

verder hele leuke foto's van je paardje!! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:23

Zoals ik in je topic al zei Bitje, vind ik je iets hangerig in je bovenlijf. Dat kan komen doordat je wat impuls mist en daardoor wat wilt duwen met je onderlichaam. Verder til je soms iets teveel je hand op.
Verder is t jammer dat je haflinger wat gedrongen is in de hals.
Maar verder vind ik het er fijn uit zien :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:37

Bitje: ik vind het beeld prettig om naar te kijken. Gedrongen in de hals daar kun je niet veel mee, dat is namelijk de bouw van een haflinger. De stap is bij haflingers over het algemeen ook wat kort. Maar wellicht met meer lengte in de hals bieden en de hals ietwat laten zakken, dat ook de passen langer kunnen worden als gevolg van oprekken van de rugspieren. Ik zou zeggen: oefenen met lengtebuiging (zie schouderbinnenwaarts: buitenzijde lichaam meer oprekken, binnenzijde lichaam meer verkorten).

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:52

Goed topic, mag ik mee doen? Met name met een vraag, maar wellicht haal ik meer uit het topic en de beoordeling (-en van verschillende paarden ook natuurlijk!).

Korte info, het is een draver, bijna 17 jaar, vrijwel geen werk verricht deze winter, dus we moeten weer aan de bak. Waaraan we werken is een dragend achterbeen ipv stuwend, een ontspannen aanleuning met ruggebruik en niet in mn hand duiken. Als we al rijden is het vooral werken aan de ontspanning, dan de aanleuning en het ruggebruik. Mevrouw raakt heel snel in de stress in de draf, dus ik draaf hooguit een paar passen, neem haar terug maar probeer haar redelijk rond te houden. Pff, hard werken ;)
Nu mijn vraag, het gedeelte achter 'het zadel', houdt ze dit nu vast op de foto's of komt het door het kleurverschil? Ze is daar wel moeilijker, maar in de afgelopen rijfoto's lijkt het heel extreem, terwijl ik dat gevoel juist niet heb..
Eerst maar de foto's, en vast bedankt :)

We werken aan de hand, hier op de volte.
Afbeelding

Hier neem ik haar net terug na de draf geloof ik...
Afbeelding
http://i206.photobucket.com/albums/bb31 ... G_0523.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:41

Bij een draver is het heel lastig beoordelen, omdat de achterhand heel anders gebouwd is. Deze is vooral stuwend gebouwd, dus voor een draver is het heel moeilijk om te gaan dragen. Ik kan zo niet zeggen of ze vast houdt maar wat ik denk te zien is een paard die door balans de achterhand niet makkelijk onder kan brengen. Balans is sowieso lastig voor een draver.
Dressuur is voor een draver moeilijker en lastiger te bewerkstelligen, dus geduld is een schone zaak :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:36

Balans is sowieso een lastige bij haar, gezien ze ook nog eens een zeer zwakke achterhand heeft en een meer dan duidelijke voorkeur voor links of rechts. Allemaal punten waar we aan werken, zonder haast en idd met geduld. Alles wat ik van haar leer of bij haar leer kan ik weer gebruiken 'als ik later groter ben' bij een ander paard die zijn bouw meer mee heeft :)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:02

ik heb zelf ook een draver en snap die problemen. hij had heel veel moeite met zijn balans maar sinds we lange rechte stukken buitenrit zijn gaan rijden is dit pakken beter geworden. Nu ben ik met hem ohz aan het werk, buigwerk afgewisselt met rechte stukken en af en toe een overgang.. maar geduld is idd een schone zaak. Aan je foto's merk je duidelijk de zwakke achterhand. Gebruikt ze die beter als je dr iets laat doorstappen ?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:01

Dorienn schreef:
ik heb zelf ook een draver en snap die problemen. hij had heel veel moeite met zijn balans maar sinds we lange rechte stukken buitenrit zijn gaan rijden is dit pakken beter geworden. Nu ben ik met hem ohz aan het werk, buigwerk afgewisselt met rechte stukken en af en toe een overgang.. maar geduld is idd een schone zaak. Aan je foto's merk je duidelijk de zwakke achterhand. Gebruikt ze die beter als je dr iets laat doorstappen ?

Nee. Als ik haar meer laat doorstappen maakt ze langere passen en stuwt ze enorm. Dan krijg je helaas het omgekeerde effect. De enige manier om er echt voor te zorgen dat ze meer gaat dragen is de overgang stap-draf en draf-stap. Helaas is ze totaal verpruts met inrijden en gaat er ergens een knop om waardoor ze alleen maar hard wil. Het is dus erg ingewikkeld om haar de overgang te laten maken, zonder dat ze spant en versnelt want dan gaat het hoofd omhoog, rug weggedrukt, stuwen. Zelfde voor terug rijden, dit krijg ik alleen voor elkaar als ze uit een draf komt waar er rust is, ze haar rug kan gebruiken en in de overgang terug iets gaat zitten. Maar als ze in race-modus staat, kan ik niet zo'n overgang maken, dan moet ik blij zijn met iedere rustige pas ipv een galop..
Maar we zijn al veel verder dan vroeger, toen stapte je op en 'galoppeerde' je de rest van de tijd..