[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 17:14

Esther het was absoluut niet de bedoeling om te kraken, heb je vorige post niet helemaal meegekregen geloof ik :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:29

S_en_Z schreef:
Esther het was absoluut niet de bedoeling om te kraken, heb je vorige post niet helemaal meegekregen geloof ik :)

Dat weet ik, geen zorgen. Jullie blijven toch ook allemaal netjes :)
Maar ik dacht later ook van wacht even, nou komt het wel heel raar over allemaal...Ook omdat ik merk, in andere (oa HAW en ITP) topics vaker dat iedereen uit gaat van een 'blanco' paard. Daarom vond ik dit juist zo'n mooi contrast, omdat als je wilt leren kijken, dit filmpje denk ik wel laat zien hoe fout een paard eigenlijk in zijn eigen lijf kan zitten. Hoe onhandig die kan zijn. En dan kan ik wel weten dat ik hem zo niet heb gemaakt, maar daar hebben jullie niets aan. Soms is het juist goed om juist naar zo'n paard eens iemand met frisse ogen te laten kijken. Want ik rijd hem met (te) veel stelling omdat ik weet dat hij daar lekker in loopt, dat hij daarmee uit de voeten kan. Maar juist omdat ik het hem in eerste instantie gemakkelijk wil maken, verlies ik het uiteindelijk doel (recht met correcte buiging) wel wat te ver uit het oog. Dus dan is het alleen maar goed om weer eens kritisch te kijken :j Ik weet het soms ook niet meer met 'm hoor...
En eerlijk is eerlijk, mijn vorige post is ook wel een stukje frustratie misschien....Want ik zal mijn paarden voor geen goud wegdoen, ze zijn super lief in de omgang en ik ken inmiddels alle leuke, ondeugende en stoere karaktertrekjes en ik ben er gewoon hartstikke gek mee....Maar soms, juist door momenten als dit, dat ik me weer besef hoe krom het soms allemaal gaat, dan baal ik er gewoon even van. Omdat ik het soms gewoon beu ben om telkens opnieuw te beginnen, weer van voor af aan op te bouwen en hem weer zo goed als mogelijk recht te trekken zodat hij tenminste met zijn eigen lijf uit de weg kan...Kan je je voorstellen dat dit paard aug/sept/okt nog M1 liep met dikke wp en bijna altijd prijs? En drie maanden stilstaan en je hebt dit....Dat is soms gewoon zo...aargh! |o

Oeps, weer een veel te lang verhaal geworden zie ik. Nouja, het heeft min of meer nog steeds met het topic te maken geloof ik, soort van :o
Maar gauw verder met iemand anders haha, neem veel te veel plaats in zo O:)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:57

Bedankt voor de tips hier,vandaag hard geoefend en merkte duidelijk verbetering bij mijn pony en mezelf.Dankjewel hiervoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:19

Hallo,

Ik heb de afgelopen topics meegelezen en heb af en toe wat zien staan over stuwen. Ben ik wat meer op gaan letten, en volgens mij komt dit heel veel voor! Wat is hier precies goed of fout aan? :)
sorry als ik wat over het hoofd heb gezien en niet heb gelezen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:26

kchristi schreef:
Hallo,

Ik heb de afgelopen topics meegelezen en heb af en toe wat zien staan over stuwen. Ben ik wat meer op gaan letten, en volgens mij komt dit heel veel voor! Wat is hier precies goed of fout aan? :)

Ja hoor, dat komt zeker veel voor. In mijn ogen is stuwen niet per definitie fout, ieder paard doet het immers, ook in vrijheid. Maar, bij het rijden is het doel dat het paard steeds meer gaat dragen. Dus daar werken we naar toe, stukje bij beetje. Dus hoe meer een paard draagt, hoe beter/verder het is afgericht en hoe beter het lichamelijk op de juiste manier ontwikkeld is.

Nog even voor de leuk trouwens. Ik heb net gereden en het verschil was echt onvoorstelbaar. Hij is nu al, na pas twee keer weer gelopen te hebben, zoveel losser. Heb dus heel goed opgelet dat ik hem rechter hield, wat ook ging :D en daarin kon ik zelfs al wat kleine stukjes schakelen waarbij die heel fijn actief werd :D

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:07

*\o/* Ben sinds gisteren terug volle moed beginnen rijden dankzij jullie en dit topic! Bedankt, S_en_Z, Bertie,Agossie, KarinvdM, ...en de vele anderen die dit topic volzetten met waardevolle commentaren en tips en ook vooral bedankt voor de vele "stof tot nadenken"... Soms was het moeilijk om door het bos de bomen nog te zien. Na het lezen van dit topic weer even alles op een rijtje kunnen zetten :j Theorie is weer helemaal opgefrist nu alleen de praktijk nog :D
Ben met mijn paardje weer helemaal opnieuw begonnen. Hij wordt 8, is zadelmak gemaakt op zijn 4de, nadien les gevolgd bij een instructrice die hem zelf ook vaak reed en toen liep het al helemaal fout. Hij ging helemaal in verzet bij haar maar de rede daarvoor was omdat ik hem te soft aanpakte, tja, daar sta je dan als B ruiter tegenover iemand die kleine tour niveau reed :? We hebben het zo'n 6 maanden volgehouden en toen hoefde het voor mij niet meer. Dan maar geen dressuur, wandelen was net zo leuk. En zo sloften we dus verder... maar dankzij dit topic krijg ik er weer helemaal zin in!
Voorlopig werken we aan de dubbele longe want moet eerst zelf nog wat aan mijn conditie werken (dat ben ik mijn paardje wel verschuldigd).
Het belangrijkste, plezier voor mezelf maar vooral voor mijn paard! Voor foto's vind ik het nog te vroeg maar mss op een dag...ondertussen ga zo voort met dit topic, we blijven volgen *\o/*

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:13

_Esther_87_ schreef:
kchristi schreef:
Hallo,

Ja hoor, dat komt zeker veel voor. In mijn ogen is stuwen niet per definitie fout, ieder paard doet het immers, ook in vrijheid. Maar, bij het rijden is het doel dat het paard steeds meer gaat dragen. Dus daar werken we naar toe, stukje bij beetje. Dus hoe meer een paard draagt, hoe beter/verder het is afgericht en hoe beter het lichamelijk op de juiste manier ontwikkeld is.

Nog even voor de leuk trouwens. Ik heb net gereden en het verschil was echt onvoorstelbaar. Hij is nu al, na pas twee keer weer gelopen te hebben, zoveel losser. Heb dus heel goed opgelet dat ik hem rechter hield, wat ook ging :D en daarin kon ik zelfs al wat kleine stukjes schakelen waarbij die heel fijn actief werd :D

Super Esther! Op de goede weg dus!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:19

Leuk Lizzii! Ik krijg zelf ook weer nieuwe motivatie door dit topic. :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:20

Lizzii schreef:
*\o/* Ben sinds gisteren terug volle moed beginnen rijden dankzij jullie en dit topic! Bedankt, S_en_Z, Bertie,Agossie, KarinvdM, ...en de vele anderen die dit topic volzetten met waardevolle commentaren en tips en ook vooral bedankt voor de vele "stof tot nadenken"... Soms was het moeilijk om door het bos de bomen nog te zien. Na het lezen van dit topic weer even alles op een rijtje kunnen zetten :j Theorie is weer helemaal opgefrist nu alleen de praktijk nog :D
Ben met mijn paardje weer helemaal opnieuw begonnen. Hij wordt 8, is zadelmak gemaakt op zijn 4de, nadien les gevolgd bij een instructrice die hem zelf ook vaak reed en toen liep het al helemaal fout. Hij ging helemaal in verzet bij haar maar de rede daarvoor was omdat ik hem te soft aanpakte, tja, daar sta je dan als B ruiter tegenover iemand die kleine tour niveau reed :? We hebben het zo'n 6 maanden volgehouden en toen hoefde het voor mij niet meer. Dan maar geen dressuur, wandelen was net zo leuk. En zo sloften we dus verder... maar dankzij dit topic krijg ik er weer helemaal zin in!
Voorlopig werken we aan de dubbele longe want moet eerst zelf nog wat aan mijn conditie werken (dat ben ik mijn paardje wel verschuldigd).
Het belangrijkste, plezier voor mezelf maar vooral voor mijn paard! Voor foto's vind ik het nog te vroeg maar mss op een dag...ondertussen ga zo voort met dit topic, we blijven volgen *\o/*

Fantastisch! *\o/*

De les die je hier noemt:
- GA voor je EIGEN gevoel
- staar je niet blind op 'naam'
- wees jezelf, maak je EIGEN keuzes

Fantástisch, dank je wel voor deze mail. You made my day!

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:20

Agossie schreef:
Ik vond dit wel een leuk filmpje voor dit topic, alhoewel er wel soms met een erg losse teugel gereden wordt, zie je wel duidelijk dat de paarden de rug loslaten en daardoor veel beter in balans gaan lopen:
http://www.youtube.com/v/I8cOq7YWXys
Ik vond het er fijn uitzien.

(het is in het engels)

Naar aanleiding van het filmpje: Klopt het dus dat als een paard met zn hoofd laag loopt, hij automatisch zijn rug bolt? Ik rijd zelf op een (manege)paard wat graag met het koppie (erg) laag mag lopen, maar als ik de teugels korter pak gaat ze soms met koppie omhoog lopen, met name in draf, soms in galop. Dit zou dan namelijk een reden voor mij zijn om wat vaker met wat langere teugels te rijden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:22

Andere aanleuning.
Heb vanmiddag voor het eerst Toobs in stuk tuig gehesen.

Ging eigenlijk heel goed (iemand ernaast laten lopen op het pad met slootjes, op het erf zonder).
Enigste waar hij eigenlijk op reageerde was volgens mij het bit. (bokkebitje)
Ga de volgende keer ander hoofdstel (heb nog een leren) want kreeg de bakstukken niet tikje hoger,
dus niet korter, maar dat ze wat hoger bleven hangen, nu zakten ze richting onderkaak.
en ander bit (wel ook stang hoor).
Nu deed hij zijn mond namelijk ook gewoon open zonder dat we liepen en er totaal geen druk op stond.
Hij wordt altijd gereden met dubbel gebroken ringen trensje.

Afbeelding

Hier zijn we dus net terug van het pad op en neer lopen, stap, halt, stap en 2 x klein stukje draf.

Afbeelding
(hier ahum, misten we bijna de bocht en gingen net langs de auto af)

Aanleuning niet constant, denk mede door het bitje waar hij mee aan het rommellen was,
vanwege denk ik hoofdstel dat op hem niet niet lekker blijft liggen.
Neusje mag er meer uit en iets hoger, maar met eerste keer er zo achter wandelen, was ik hier heel blij mee!
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 26-02-12 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:24

kirrepir schreef:
Agossie schreef:
Ik vond dit wel een leuk filmpje voor dit topic, alhoewel er wel soms met een erg losse teugel gereden wordt, zie je wel duidelijk dat de paarden de rug loslaten en daardoor veel beter in balans gaan lopen:

(het is in het engels)

Naar aanleiding van het filmpje: Klopt het dus dat als een paard met zn hoofd laag loopt, hij automatisch zijn rug bolt? Ik rijd zelf op een (manege)paard wat graag met het koppie (erg) laag mag lopen, maar als ik de teugels korter pak gaat ze soms met koppie omhoog lopen, met name in draf, soms in galop. Dit zou dan namelijk een reden voor mij zijn om wat vaker met wat langere teugels te rijden.

Nee, niet altijd, kijk nog maar keer goed naar het filmpje, je moet wel beetje contact houden en paard moet actief
blijven van achteren en los in de kaak.
Anders kan hij ook met zijn hals naar beneden gewoon zijn rug vast houden.
Als ze hun rug loslaten, weet niet wie dat zij, bertie denk ik, voel je inderdaad dat er wat veranderd, je wordt als het
ware opgetild (ik moet bekennen dat zitten dan stuk moeilijker wordt voor mij, omdat paard dan zalig krachtig
gaat draven en veren) en meegenomen in de lossigheid.
Je moet het een keer gevoeld hebben om het te snappen.
Is zo zalig! Dan weet je waar je naar toe wilt!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:25

@KarinvdM: Jouw paard ziet er wat "flegmatiek" uit, klopt dat? Wat grote, trage bewegingen.
Ik weet van mijzelf, dat als ik te hard moet werken om een paard voorwaarts en actief en snel te houden, dat ik strakker in mijn lijf wordt en geen "onzichtbare" hulpen meer kan geven. Mooi stil zitten wordt ook moeilijker.
Volgens mij las ik dat je ook bezig was met "vlugger" en "actiever" maken, en denk dat wanneer het je lukt dat hij "vanzelf" gaat lopen en je gewoon lekker kunt zitten , je echt je probleem al grotendeels opgelost zult hebben.

Ik ben zelf niet geschikt voor "flegmatieke paarden" als ik erg streng moet zijn en veel energie in het laten lopen van een paard moet stoppen, lukt het rijden me niet meer.
Mijn KWPN merrie was best braaf, maar je kon haar wel heet maken en als ze lekker aan elkaar liep, dan kon je haar op je zit rijden en gebruikte je je been alleen maar voor lengtebuiging, en wanneer je even meer actie wilde, dat vind ik veel fijner rijden, dan moet je juist steeds die balans tussen aanspanning en ontpanning zoeken, zo stil mogelijk zitten en zomin mogelijk doen met zo klein mogelijke hulpen omdat er anders dingen gebeuren die niet de bedoeling waren :P Lekker priegelwerk!

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:29

Bedankt voor de vlotte reactie sjolvir!
Nog even weer het filmpje bestuderen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:29

Het is meer dat je je paard stimuleert de buikspieren aan te spannen, daardoor gaat ie over de rug lopen. Dat gaat in beginsel makkelijker door te vragen het hoofd te laten zakken, maar dat gaat ie alleen doen als jij hem niet blokkeert, dus goed zitten is nummer 1. Daar begint alles.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:31

Ja dat klopt Joyce, ik krijg het niet kado van hem.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:32

kirrepir schreef:
Agossie schreef:

(het is in het engels)

Oh jee, was het maar waar.
Was het maar zo simpel dat als een paard met z'n hoofd omlaag loopt, dat dan de rug getraind wordt. %)

Het toverwoord in het filmpje is 'engagement'. :)
Dan praten we over impuls.
EN over schwung.
EN over aanleuning.
EN over durchlässigkeit ..

En dat zijn begrippen die het rijden ineens eh .. niet zo simpel maken. :(:)

Ik weet niet hoe jouw manege is, en wat voor paarden in de les lopen.
Als JIJ je fijn voelt met een lang teugeltje, EN je paard voelt zich daar OOK fijn bij, dan is dat misschien wel het beste wat je kunt doen voor dat paard! :+:

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:34

Het is echt een stuk moeilijker voor een paard om zijn rug weg te drukken wanneer zijn neus bij de grond loopt dan wanneer die de neus "in de lucht" houdt. De hals met het hoofd naar beneden trekken door de zwaartekracht aan de bovenlijn. Het kan wel, als je paard van achteren niet doorloopt, dan loopt hij in 2 stukken.
Om een paard daarin wat op te spannen en veerkracht te geven en meer op de achterhand te krijgen, is het dus wel belangrijk om die achterhand er bij te rijden en als een paard van voren dan ontspannen het bit aan neemt en zijn hals in je handen laat vallen en je de neus dan iets bij je kunt houden, krijg je een nagevelijke aanleuning met rondere hals en bolle bovenlijn, al een zweepje dat je met de uiteinden ietwat naar elkaar toe buigt. De kunst is daarbij de juiste balans te vinden.

Wat je vaak ziet is dat mensen van voren best vasthouden (handrem er op) dat ze van achteren weer heel hard moeten werken om hem voorwaarts te krijgen of te houden en dat is verloren energie en kan veel spanning geven en dat een combinatie verkrampt.

Less is better...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 26-02-12 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:50

Yamcha schreef:
Het is meer dat je je paard stimuleert de buikspieren aan te spannen, daardoor gaat ie over de rug lopen. Dat gaat in beginsel makkelijker door te vragen het hoofd te laten zakken, maar dat gaat ie alleen doen als jij hem niet blokkeert, dus goed zitten is nummer 1. Daar begint alles.

Helaas iets waar ik op het moment nog erg mee zit te klooien, mijn gehele houding. Echt alles aan mijn houding moet verbeterd worden en helaas overdrijf ik niet := . Maar ik werk er hard aan en heb 2x in de week les op dit paard. Daarnaast mag ik dit paard een keer in de week buiten de lessen om rijden, gezien ik de enige ben die op dit paard wil rijden. Die tijd gebruik ik vooral om bezig te gaan met de basis, dus mijn houding en ik ben erg bezig met het paard rechtstellen op de rechte stukken. Knullig hoor, als je er achter komt dat het recht oversteken nog flink verbeterd kan worden! Maar goed, als er niks is om aan te werken wordt het ook snel saai, toch? :D

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:05

bertie schreef:
Fantastisch! *\o/*

De les die je hier noemt:
- GA voor je EIGEN gevoel
- staar je niet blind op 'naam'
- wees jezelf, maak je EIGEN keuzes

Fantástisch, dank je wel voor deze mail. You made my day!

Jij bedankt Bertie...maar wat betreft lessen denk ik nu een goede instructeur gevonden te hebben! Maar mocht jij in de buurt zijn...laat het dan wel even weten :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 08:16

:) Leuk Lizzii!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:20

Zo, ik ben weer bijgelezen. Het was nogal veel (op mobiel is dit niet te doen) :=

Lizzii: ik word helemaal blij van jouw post :D
Wat een energie straalt het uit. Toppie! +:)+

Sjolvir: Ziet er super makkelijk uit. Fijn dat hij het zo makkelijk op pakt.
En Toobs is leuk!

Stuwen komt inderdaad heel veel voor. We willen uiteindelijk naar dragen, maar dit kost veel kracht en moet je trainen.
En dan merk je dat paarden zeker in het begin makkelijk terug grijpen naar het stuwen.
Dat heeft tijd nodig :j

Ik heb foto's van mijn les van vrijdag: [RIJ-ITP] Jim en ik @ les van Noor Tanger

Waarbij ik deze er even uit wil halen. Ik vind dit zo'n mooi plaatje. We komen van veel hangen, spanning in de kaak, spanning in mijn armen.
En als ik dan dit zie... Daar word ik helemaal blij van :D
Afbeelding

Verder hebben we heel relaxt kunnen draven. Jim en ik zijn nog niet constant. Jim doet heel lief wat ik vraag. Maar als ik het maar half vraag, doet hij het ook maar half. Ben ik te lief, neemt hij de ruimte.
Ik moet dus consequenter rijden. Jim is bereslim wat dat betreft.
Doe ik dat niet, krijg je op een stukje van 3 meter van dit:
Afbeelding

Naar dit (te laaaaaat.... := )
Afbeelding

Uiteindelijk wil ik naar dit toe. Wat hoger ingesteld, maar wel rond, rug mooi bol, losse houding en fijn dragend achterbeen.
Dat is nog veel te zwaar om constant te doen, maar ik ben al wel blij dat hij dit stukjes aanbiedt :j
Afbeelding

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:43

Yamcha schreef:
Zo, ik durf ook eens :D

Paard is Vegs, merrie van Stravinsky xx x Ferro.
Vegs is nu 10 maanden onder het zadel, en eigenlijk doet ze het gewoon heel erg goed. Veggie is ongelooflijk werkwillig, ze vindt rijden echt erg leuk, ze heeft altijd zin, en ze is altijd voor iets geks te porren. Ze is echt een heel erg vrolijk paard.

Ik ben eigenlijk vooral bezig geweest met haar lichaamsgebruik, zonder het krulletje. Ze biedt het soms aan, als ze fijn in balans loopt, wil ze graag haar onderkaak tegen het bit leggen, en dan wil ze graag contact met mijn hand, iets wat ik best heel prettig vindt, het contact is soms wat zwaar, maar wel eerlijk en fijn.
Ik ben op deze foto's bezig geweest, heel simpel, om de voorhand voor de achterhand te plaatsen. Dus ik begrens de buitenkant met mijn buitenteugel, binnenteugel doet niets, ik geef ruimte met mijn binnenhand, binnenbeen is los en lang om de schouder niet te blokkeren.

Ik kreeg op deze foto's een aantal keer het commentaar dat ik teveel doe met mijn binnenhand, en ik ben het daar niet mee eens, volgens mij heb ik mijn teugels gewoon niet op gelijke lengte. Vegs is er heel goed in om mij op mijn fouten te wijzen namelijk: als ik ongelijke druk heb, gaat zij met haar mond open lopen en ze gooit haar tong er gelijk uit, en als je weet dat er echt 4 vingers tussen kunnen bij mijn neusriem, bij het neusbot, dan weet je ook dat zij echt de ruimte krijgt om zich te onttrekken aan de hulpen. Verder valt zij onmiddellijk over de buitenschouder dan, en moet je echt met grof geschut komen om haar dan te begrenzen. Aangezien ze beide hier niet doet, en er ook geen stuk bit uit de mond steekt (waar immers ruimte genoeg voor is) kan ik echt niet anders concluderen dan dat mijn teugels ongelijk zijn.

Afbeelding
Op deze foto ben ik blij met haar lichaamsgebruik. Ze spant haar buikspieren aan, laat dus haar bovenlijn los. Ze stuwt hier, maar ik vind dat niet erg, ze is nog zo kort onder het zadel, dat ik het niet redelijk vind om te verwachten van haar zich echt te gaan dragen. Ik ben ook blij met mijn ontspannen binnenbeen.
Ik knik in in mijn binnenheup, en ik houd mijn schouders en ellebogen te vast. Dat is iets waar ik minder blij mee ben. Ik ben er van overtuigd dat als ik daar rechtop had gezeten ipv ingeknikt, en mijn bekken iets had gekanteld, en mijn schouders had laten vallen, zodat ik zelf kan nageven, dat ik echt een heel fijn contact had gehad. Misschien was haar gang ook wat minder stuwend geweest.
Toch ben ik niet ongelukkig met dit beeld, ze is ontspannen en blij, en er is wel degelijk een begin van heel fijn lichaamsgebruik te zien. Het meeste werk heb ik, zoals gewoonlijk, aan mezelf :D

Afbeelding
Stamomentje geloof ik. Weer lijkt mijn binnenteugel langer.
Hier kun je heel goed zien dat ik mijn bovenlijf echt langer moet maken, en mijn schouders los moet laten. Dat blijft een terugkerend iets.
Wat ik hier grappig vind, en de reden dat ik hem plaats, is dat ik hier niet inknik in mijn binnenheup, en veel meer loslaat in mijn lijf, en voilà: Vegs laat de hals vallen, gebruikt haar buikspieren goed, en oordelend naar de hoek in het spronggewricht van rechtsachter draagt ze zich hier meer, het is geen dragen, maar ook niet meer helemaal stuwend, het zit er tussenin.
Ze is niet op de voorhand, ook nog niet op de achterhand, maar als ik even kijk naar de koot van linksachter en rechtsvoor, draagt ze voor en achter ongeveer evenveel gewicht. Ik vind het helemaal niet slecht :D

Afbeelding
Wat betreft mijn houding is dit natuurlijk een beroerd moment: ik had een fractie van seconde hiervoor mijn buikspieren moeten aanspannen, mijn bekken moeten kantelen, en mijn zit iets openen, en dit was helemaal niet gebeurd :D
Wat er hier gebeurt, is zo een typisch momentje: ik laat los in mijn lijf, en zit lekker mee, en wat doet Vegs: ze legt haar onderkaak tegen het bit, pakt mijn hand en neemt hem mee naar beneden, en dit gebeurt er als ik haar onvoldoende (of niet, dat weet ik niet meer) opvang: ze trekt me mee naar voren en naar beneden. Zou ik mijn zit hebben geopend, dan geef ik voldoende impuls mee, waardoor ze wel iets heftiger nog is, maar niet persé naar beneden wil, en als ik meeveer in mijn buikspieren, en mijn bekken kantel, ben ik elastischer, en vang ik het veel mooier op :D

Waarom ik hem plaats: haar impuls. Ze gaat dan echt fijn lopen, meer bij elkaar (kijk even wat dat achterbeen doet, de hoek in het spronggewricht) ze plaatst het achterbeen (en dit doet ze écht niet als ik teveel binnenhand gebruik, dan zou ik het achterbeen blokkeren, en zoals je ziet, is het niet gebokkeerd) ze maakt de rug achter de schoft los, lendengebied is los, en eigenlijk swingt ze hier best wel.
Had ik haar opgevangen en meegeveerd, en nog even wat impuls meegegeven, was ze nog meer gaan swingen, had zich meer gedragen, en dan was het neusje niet achter de loodlijn gekomen, en was het echt een fijn plaatje geweest.

Voilà, foto's met eigen commentaar, ben benieuwd wat jullie vinden.

Eerlijk gezegd Yamcha, schrik ik best van de foto's :o
Het is misschien niet helemaal eerlijk, maar na je fijne commentaar op een aantal combinaties hier had ik echt meer van je eigen rijerij verwacht. :o

Wat me direct opvalt: is dat je stijf bent in je bekken en naar voren valt. Op de ene foto lijk je te kieperen, op de ander lijk je uit het zadel getrokken te worden. Dit lijkt denk ik vooral omdat er geen hoek is in je elleboog. Hierdoor kun je niet meeveren met de mond en ontstaat automatisch een strakke verbinding met te weinig gevoel.

Ik snap op deze foto's niet waar je naartoe wil. Het is geen lang laag, want ze zakt weinig en er is niet echt veel elasticiteit in de bovenlijn. Ze laat de hals nergens écht vallen. Ze lijkt lekker in haar eigen houdingkje te lopen. Daarbij houdt ze vast in de kaak. Volgens mij is het voor jouw moeilijk haar in een andere halspositie te rijden? In de wending is weinig tot geen buiging en stelling te zien. Vooral het stukje achter de kaak (stelling) lijkt vast. Doordat jij inknikt in je heup en aan de buitenkant van de volte zit is het voor haar moeilijk met haar binnenachterbeen naar voren te grijpen. Onbewust blokkeer je dit.

Op de laatste foto geef je an dat je denkt dat je haar te weinig opvangt. Persoonlijk denk ik juist dat je te weinig activiteit aanvraagt. Op de foto's spant ze haar buikspieren al *\o/* Dan kan ze dus met een veel actiever achterbeen gaan draven! Vraag dat eens van haar. Maak overgangen, tempowisselingen en maak haar sneller. Ze loop nu wat haar rondje, maar er is duidelijk veel meer uit dit paard te halen. Ook op dit moment! :D

Ik zou je willen adviseren zelf eens heel objectief naar je foto's te kijken. Zonder het gevoel van die dag terug te halen, zonder je achter jullie fouten te gaan verschuilen en kijken zoals je bij elk ander in dit topic zou doen. Wat zie jij dan? :)

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:55

bertie schreef:
VisibreTeam schreef:
Ik ga het toch hier proberen :)
In het topic ben ik finaal afgebrand dat het nagenoeg dierenmishandeling is dat ik met dit paard laat rijden, maar ikzelf zie het grote probleem niet zo eigenlijk...

Afbeelding
Afbeelding

Het grootste deel van het commentaar was dat hij nog niet sterk genoeg was, dat ik maar grondwerk moest blijven doen, hem op de wei moest gooien en pas in het najaar weer oppakken. Zelf heb ik zoiets van dat als ik gewoon rustig aan blijf rijden en opbouwen dat er vrij weinig aan de hand is. Hoe zien de mensen dat hier? :)

Nou ja, ik weet niet wat je hebt gezegd op het ander forum, of welke foto's je daar geplaatst hebt.

Dus we moeten het met de informatie doen die je hier geeft.

Je paard is vijf jaar? :=
Dan zou je toch mogen stappen, en draven, zou je denken.

DIERENMISANDELING, dat zie je onmiddellijk. _/-\o_

Grondwerk .. ik ken de voordelen, maar ook word ik er wat kriegelig van.
Het wordt zo vaak genoemd als middel voor alle kwalen. En het effect? :=
Er zijn mensen die bang zijn geworden om te rijden (jammer dat ze dit topic niet kennen), en dan grondwerk gaan doen. ZO jammer!

VisibreTeam, ik zie niets aan de twee foto's waar je op afgebrand zou moeten worden.
Je zit er best netjes op.
Het mag best een beetje 'meer', maar misschien is dat ook niet zo gemakkelijk met een Tinker.
Of eh .. was de kleur van je zadeldekje niet goed, of zo? _O-

heey wat bedoel je eigenlijk met het mag best wat ''meer'?
zou het fijn vinden om te weten wat je bedoelt:)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:57

Van mijn kant helaas geen foto´s en filmpjes voorlopig, heb mijn voet gebroken en zit in het gips.