Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
S_en_Z schreef:Esther het was absoluut niet de bedoeling om te kraken, heb je vorige post niet helemaal meegekregen geloof ik
kchristi schreef:Hallo,
Ik heb de afgelopen topics meegelezen en heb af en toe wat zien staan over stuwen. Ben ik wat meer op gaan letten, en volgens mij komt dit heel veel voor! Wat is hier precies goed of fout aan?
sorry als ik wat over het hoofd heb gezien en niet heb gelezen.
_Esther_87_ schreef:kchristi schreef:Hallo,
Ik heb de afgelopen topics meegelezen en heb af en toe wat zien staan over stuwen. Ben ik wat meer op gaan letten, en volgens mij komt dit heel veel voor! Wat is hier precies goed of fout aan?
sorry als ik wat over het hoofd heb gezien en niet heb gelezen.
Ja hoor, dat komt zeker veel voor. In mijn ogen is stuwen niet per definitie fout, ieder paard doet het immers, ook in vrijheid. Maar, bij het rijden is het doel dat het paard steeds meer gaat dragen. Dus daar werken we naar toe, stukje bij beetje. Dus hoe meer een paard draagt, hoe beter/verder het is afgericht en hoe beter het lichamelijk op de juiste manier ontwikkeld is.
Nog even voor de leuk trouwens. Ik heb net gereden en het verschil was echt onvoorstelbaar. Hij is nu al, na pas twee keer weer gelopen te hebben, zoveel losser. Heb dus heel goed opgelet dat ik hem rechter hield, wat ook gingen daarin kon ik zelfs al wat kleine stukjes schakelen waarbij die heel fijn actief werd
Lizzii schreef:Ben sinds gisteren terug volle moed beginnen rijden dankzij jullie en dit topic! Bedankt, S_en_Z, Bertie,Agossie, KarinvdM, ...en de vele anderen die dit topic volzetten met waardevolle commentaren en tips en ook vooral bedankt voor de vele "stof tot nadenken"... Soms was het moeilijk om door het bos de bomen nog te zien. Na het lezen van dit topic weer even alles op een rijtje kunnen zetten
Theorie is weer helemaal opgefrist nu alleen de praktijk nog
![]()
Ben met mijn paardje weer helemaal opnieuw begonnen. Hij wordt 8, is zadelmak gemaakt op zijn 4de, nadien les gevolgd bij een instructrice die hem zelf ook vaak reed en toen liep het al helemaal fout. Hij ging helemaal in verzet bij haar maar de rede daarvoor was omdat ik hem te soft aanpakte, tja, daar sta je dan als B ruiter tegenover iemand die kleine tour niveau reedWe hebben het zo'n 6 maanden volgehouden en toen hoefde het voor mij niet meer. Dan maar geen dressuur, wandelen was net zo leuk. En zo sloften we dus verder... maar dankzij dit topic krijg ik er weer helemaal zin in!
Voorlopig werken we aan de dubbele longe want moet eerst zelf nog wat aan mijn conditie werken (dat ben ik mijn paardje wel verschuldigd).
Het belangrijkste, plezier voor mezelf maar vooral voor mijn paard! Voor foto's vind ik het nog te vroeg maar mss op een dag...ondertussen ga zo voort met dit topic, we blijven volgen
Agossie schreef:Ik vond dit wel een leuk filmpje voor dit topic, alhoewel er wel soms met een erg losse teugel gereden wordt, zie je wel duidelijk dat de paarden de rug loslaten en daardoor veel beter in balans gaan lopen:
http://www.youtube.com/v/I8cOq7YWXys
Ik vond het er fijn uitzien.
(het is in het engels)
kirrepir schreef:Agossie schreef:Ik vond dit wel een leuk filmpje voor dit topic, alhoewel er wel soms met een erg losse teugel gereden wordt, zie je wel duidelijk dat de paarden de rug loslaten en daardoor veel beter in balans gaan lopen:
(het is in het engels)
Naar aanleiding van het filmpje: Klopt het dus dat als een paard met zn hoofd laag loopt, hij automatisch zijn rug bolt? Ik rijd zelf op een (manege)paard wat graag met het koppie (erg) laag mag lopen, maar als ik de teugels korter pak gaat ze soms met koppie omhoog lopen, met name in draf, soms in galop. Dit zou dan namelijk een reden voor mij zijn om wat vaker met wat langere teugels te rijden.
kirrepir schreef:Agossie schreef:Ik vond dit wel een leuk filmpje voor dit topic, alhoewel er wel soms met een erg losse teugel gereden wordt, zie je wel duidelijk dat de paarden de rug loslaten en daardoor veel beter in balans gaan lopen:
(het is in het engels)
Naar aanleiding van het filmpje: Klopt het dus dat als een paard met zn hoofd laag loopt, hij automatisch zijn rug bolt? Ik rijd zelf op een (manege)paard wat graag met het koppie (erg) laag mag lopen, maar als ik de teugels korter pak gaat ze soms met koppie omhoog lopen, met name in draf, soms in galop. Dit zou dan namelijk een reden voor mij zijn om wat vaker met wat langere teugels te rijden.
Yamcha schreef:Het is meer dat je je paard stimuleert de buikspieren aan te spannen, daardoor gaat ie over de rug lopen. Dat gaat in beginsel makkelijker door te vragen het hoofd te laten zakken, maar dat gaat ie alleen doen als jij hem niet blokkeert, dus goed zitten is nummer 1. Daar begint alles.
bertie schreef:Fantastisch!![]()
De les die je hier noemt:
- GA voor je EIGEN gevoel
- staar je niet blind op 'naam'
- wees jezelf, maak je EIGEN keuzes
Fantástisch, dank je wel voor deze mail. You made my day!
Yamcha schreef:Zo, ik durf ook eens
Paard is Vegs, merrie van Stravinsky xx x Ferro.
Vegs is nu 10 maanden onder het zadel, en eigenlijk doet ze het gewoon heel erg goed. Veggie is ongelooflijk werkwillig, ze vindt rijden echt erg leuk, ze heeft altijd zin, en ze is altijd voor iets geks te porren. Ze is echt een heel erg vrolijk paard.
Ik ben eigenlijk vooral bezig geweest met haar lichaamsgebruik, zonder het krulletje. Ze biedt het soms aan, als ze fijn in balans loopt, wil ze graag haar onderkaak tegen het bit leggen, en dan wil ze graag contact met mijn hand, iets wat ik best heel prettig vindt, het contact is soms wat zwaar, maar wel eerlijk en fijn.
Ik ben op deze foto's bezig geweest, heel simpel, om de voorhand voor de achterhand te plaatsen. Dus ik begrens de buitenkant met mijn buitenteugel, binnenteugel doet niets, ik geef ruimte met mijn binnenhand, binnenbeen is los en lang om de schouder niet te blokkeren.
Ik kreeg op deze foto's een aantal keer het commentaar dat ik teveel doe met mijn binnenhand, en ik ben het daar niet mee eens, volgens mij heb ik mijn teugels gewoon niet op gelijke lengte. Vegs is er heel goed in om mij op mijn fouten te wijzen namelijk: als ik ongelijke druk heb, gaat zij met haar mond open lopen en ze gooit haar tong er gelijk uit, en als je weet dat er echt 4 vingers tussen kunnen bij mijn neusriem, bij het neusbot, dan weet je ook dat zij echt de ruimte krijgt om zich te onttrekken aan de hulpen. Verder valt zij onmiddellijk over de buitenschouder dan, en moet je echt met grof geschut komen om haar dan te begrenzen. Aangezien ze beide hier niet doet, en er ook geen stuk bit uit de mond steekt (waar immers ruimte genoeg voor is) kan ik echt niet anders concluderen dan dat mijn teugels ongelijk zijn.
Op deze foto ben ik blij met haar lichaamsgebruik. Ze spant haar buikspieren aan, laat dus haar bovenlijn los. Ze stuwt hier, maar ik vind dat niet erg, ze is nog zo kort onder het zadel, dat ik het niet redelijk vind om te verwachten van haar zich echt te gaan dragen. Ik ben ook blij met mijn ontspannen binnenbeen.
Ik knik in in mijn binnenheup, en ik houd mijn schouders en ellebogen te vast. Dat is iets waar ik minder blij mee ben. Ik ben er van overtuigd dat als ik daar rechtop had gezeten ipv ingeknikt, en mijn bekken iets had gekanteld, en mijn schouders had laten vallen, zodat ik zelf kan nageven, dat ik echt een heel fijn contact had gehad. Misschien was haar gang ook wat minder stuwend geweest.
Toch ben ik niet ongelukkig met dit beeld, ze is ontspannen en blij, en er is wel degelijk een begin van heel fijn lichaamsgebruik te zien. Het meeste werk heb ik, zoals gewoonlijk, aan mezelf
Stamomentje geloof ik. Weer lijkt mijn binnenteugel langer.
Hier kun je heel goed zien dat ik mijn bovenlijf echt langer moet maken, en mijn schouders los moet laten. Dat blijft een terugkerend iets.
Wat ik hier grappig vind, en de reden dat ik hem plaats, is dat ik hier niet inknik in mijn binnenheup, en veel meer loslaat in mijn lijf, en voilà: Vegs laat de hals vallen, gebruikt haar buikspieren goed, en oordelend naar de hoek in het spronggewricht van rechtsachter draagt ze zich hier meer, het is geen dragen, maar ook niet meer helemaal stuwend, het zit er tussenin.
Ze is niet op de voorhand, ook nog niet op de achterhand, maar als ik even kijk naar de koot van linksachter en rechtsvoor, draagt ze voor en achter ongeveer evenveel gewicht. Ik vind het helemaal niet slecht
Wat betreft mijn houding is dit natuurlijk een beroerd moment: ik had een fractie van seconde hiervoor mijn buikspieren moeten aanspannen, mijn bekken moeten kantelen, en mijn zit iets openen, en dit was helemaal niet gebeurd
Wat er hier gebeurt, is zo een typisch momentje: ik laat los in mijn lijf, en zit lekker mee, en wat doet Vegs: ze legt haar onderkaak tegen het bit, pakt mijn hand en neemt hem mee naar beneden, en dit gebeurt er als ik haar onvoldoende (of niet, dat weet ik niet meer) opvang: ze trekt me mee naar voren en naar beneden. Zou ik mijn zit hebben geopend, dan geef ik voldoende impuls mee, waardoor ze wel iets heftiger nog is, maar niet persé naar beneden wil, en als ik meeveer in mijn buikspieren, en mijn bekken kantel, ben ik elastischer, en vang ik het veel mooier op
Waarom ik hem plaats: haar impuls. Ze gaat dan echt fijn lopen, meer bij elkaar (kijk even wat dat achterbeen doet, de hoek in het spronggewricht) ze plaatst het achterbeen (en dit doet ze écht niet als ik teveel binnenhand gebruik, dan zou ik het achterbeen blokkeren, en zoals je ziet, is het niet gebokkeerd) ze maakt de rug achter de schoft los, lendengebied is los, en eigenlijk swingt ze hier best wel.
Had ik haar opgevangen en meegeveerd, en nog even wat impuls meegegeven, was ze nog meer gaan swingen, had zich meer gedragen, en dan was het neusje niet achter de loodlijn gekomen, en was het echt een fijn plaatje geweest.
Voilà, foto's met eigen commentaar, ben benieuwd wat jullie vinden.
bertie schreef:VisibreTeam schreef:Ik ga het toch hier proberen
In het topic ben ik finaal afgebrand dat het nagenoeg dierenmishandeling is dat ik met dit paard laat rijden, maar ikzelf zie het grote probleem niet zo eigenlijk...
Het grootste deel van het commentaar was dat hij nog niet sterk genoeg was, dat ik maar grondwerk moest blijven doen, hem op de wei moest gooien en pas in het najaar weer oppakken. Zelf heb ik zoiets van dat als ik gewoon rustig aan blijf rijden en opbouwen dat er vrij weinig aan de hand is. Hoe zien de mensen dat hier?
Nou ja, ik weet niet wat je hebt gezegd op het ander forum, of welke foto's je daar geplaatst hebt.
Dus we moeten het met de informatie doen die je hier geeft.
Je paard is vijf jaar?![]()
Dan zou je toch mogen stappen, en draven, zou je denken.
DIERENMISANDELING, dat zie je onmiddellijk.![]()
Grondwerk .. ik ken de voordelen, maar ook word ik er wat kriegelig van.
Het wordt zo vaak genoemd als middel voor alle kwalen. En het effect?![]()
Er zijn mensen die bang zijn geworden om te rijden (jammer dat ze dit topic niet kennen), en dan grondwerk gaan doen. ZO jammer!
VisibreTeam, ik zie niets aan de twee foto's waar je op afgebrand zou moeten worden.
Je zit er best netjes op.
Het mag best een beetje 'meer', maar misschien is dat ook niet zo gemakkelijk met een Tinker.
Of eh .. was de kleur van je zadeldekje niet goed, of zo?